Fanni örök
2014. február 15. írta: Zsigmond és Péterfy

Fanni örök

fanni.jpg

Október, délután

Mellettem alszik a tölgy alatt Fanni,
s mióta alszik, annyi makk hullt a fáról,
hogy minden jámbor lombbal veszekszem érte, -
mikor átkarolt, kérte, őrizzem pihenését.

De nap kacsintgat át fodrán a lombnak,
vad darazsak dudolnak körül haraggal.
És a lomb makkal felel és feleselget,
hulló makk makkot kerget, nem tud a fán maradni.

Fanni fölébred és álmos szeme kék,
keze oly szép, mint szentkép keze és gonddal
békít a lombbal, végigsimít a számon
s ujját ott tartja három harapós fogamon még,

hogy ne beszéljek. Így készül az új csend
és a csendből odafent sziszegve eső
hatnapos esső, mely elmossa a makkot
s mint fekete szallagot, úgy köti ránk a novembert.

(1934)

*

Együgyű dal a feleségről

Az ajtó kaccan egyet, hogy belép,
topogni kezd a sok virágcserép
s hajában egy kis álmos szőke folt
csipogva szól, mint egy riadt veréb.

A vén villanyzsinór is felrikolt,
sodorja lomha testét már felé
s minden kering, jegyezni sem birom.

Most érkezett, egész nap messze járt,
kezében egy nagy mákvirágszirom
s elűzi azzal tőlem a halált.

(1940)

*

Két karodban

Két karodban ringatózom
csöndesen.
Két karomban ringatózol
csöndesen.
Két karodban gyermek vagyok,
hallgatag.
Két karomban gyermek vagy te,
hallgatlak.
Két karoddal átölelsz te,
ha félek.
Két karommal átölellek
s nem félek.
Két karodban nem ijeszt majd
a halál nagy
csöndje sem.
Két karodban a halálon,
mint egy álmon
átesem.

(1941)

*

Tétova óda

Mióta készülök, hogy elmondjam neked
szerelmem rejtett csillagrendszerét;
egy képben csak talán, s csupán a lényeget.
De nyüzsgő s áradó vagy bennem, mint a lét,
és néha meg olyan, oly biztos és örök,
mint kőben a megkövesült csigaház.
A holdtól cirmos éj mozdul fejem fölött
s zizzenve röppenő kis álmokat vadász.
S még mindig nem tudom elmondani neked,
mit is jelent az nékem, hogy ha dolgozom,
óvó tekinteted érzem kezem felett.
Hasonlat mit sem ér. Felötlik s eldobom.
És holnap az egészet ujra kezdem,
mert annyit érek én, amennyit ér a szó
versemben s mert ez addig izgat engem,
míg csont marad belőlem s néhány hajcsomó.
Fáradt vagy s én is érzem, hosszú volt a nap, -
mit mondjak még? a tárgyak összenéznek
s téged dicsérnek, zeng egy fél cukordarab
az asztalon és csöppje hull a méznek
s mint színarany golyó ragyog a teritőn,
s magától csendül egy üres vizespohár.
Boldog, mert véled él. S talán lesz még időm,
hogy elmondjam milyen, mikor jöttödre vár.
Az álom hullongó sötétje meg-megérint,
elszáll, majd visszatér a homlokodra,
álmos szemed búcsúzva még felémint,
hajad kibomlik, szétterül lobogva,
s elalszol. Pillád hosszú árnya lebben.
Kezed párnámra hull, elalvó nyírfaág,
de benned alszom én is, nem vagy más világ,
S idáig hallom én, hogy változik a sok
rejtelmes, vékony, bölcs vonal
                                               hűs tenyeredben.

(1943)

*

Levél a hitveshez

A mélyben néma, hallgató világok,
üvölt a csönd fülemben s felkiáltok,
de nem felelhet senki rá a távol,
a háborúba ájult Szerbiából
s te messze vagy. Hangod befonja álmom,
s szivemben nappal ujra megtalálom,
hát hallgatok, míg zsong körém felállván
sok hűvös érintésü büszke páfrány.

Mikor láthatlak ujra, nem tudom már,
ki biztos voltál, súlyos, mint a zsoltár,
s szép mint a fény és oly szép mint az árnyék,
s kihez vakon, némán is eltalálnék,
most bujdokolsz a tájban és szememre
belülről lebbensz, így vetít az elme;
valóság voltál, álom lettél ujra,
kamaszkorom kútjába visszahullva

féltékenyen vallatlak, hogy szeretsz-e?
s hogy ifjuságom csúcsán, majdan, egyszer,
a hitvesem leszel, - remélem ujra
s az éber lét útjára visszahullva
tudom, hogy az vagy. Hitvesem s barátom, -
csak messze vagy! Túl három vad határon.
S már őszül is. Az ősz is ittfelejt még?
A csókjainkról élesebb az emlék;

csodákban hittem s napjuk elfeledtem,
bombázórajok húznak el felettem;
szemed kékjét csodáltam épp az égen,
de elborult s a bombák fönt a gépben
zuhanni vágytak. Ellenükre élek, -
s fogoly vagyok. Mindent, amit remélek
fölmértem s mégis eltalálok hozzád;
megjártam érted én a lélek hosszát,

s országok útjait; bíbor parázson,
ha kell, zuhanó lángok közt varázslom
majd át magam, de mégis visszatérek;
ha kell, szívós leszek, mint fán a kéreg,
s a folytonos veszélyben, bajban élő
vad férfiak fegyvert s hatalmat érő
nyugalma nyugtat s mint egy hűvös hullám:
a 2 x 2 józansága hull rám.

Lager Heidenau, Žagubica fölött a hegyekben,
1944. augusztus-szeptember

*

fanni_2.jpg


„2014. február 15-én, 102 éves korában elhunyt Gyarmati Fanni. Ez a kislánykori képe. A fotó azért rongálódott meg, mert Radnóti Miklós zsebében találták meg az abdai tömegsírban, másfél évvel a költő halála után. Radnóti magánál tartotta még Fanni egy felnőttkori képét, két tőle kapott levelezőlapot és egy levelet is. Az utolsót néhány héttel a férj halála előtt adta fel Fanni, és egy általa írt imádságot tartalmaz:

»Édes Istenem, nem bírom ezt a szorongást. Segítsd meg őt, légy vele, hogy világos, tiszta legyen a feje és mindenre tudjon felelni. Segítsd meg őt, Te tudod mennyit kínlódott szegény, ne engedd, hogy baja történjék. Légy velünk, bár tudom, hogy bűnös vagyok, ő nem, soha, de én oly sokszor vagyok kemény és bántó az emberekhez, bár a legfőbb parancsnak tartom, hogy szeresd felebarátodat. De azt hiszem, azért van ez, mert sokszor és annyiszor ért már bántalom engem is. De ő jóságos. Ő még soha senkinek nem vétett az ő szívében és agyában rend van és nagyon vigyázz Rá, Istenem!«˜

(via Nyáry Krisztián)

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr235815411

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Fanni örök 2014.02.15. 12:13:02

„Két karodban nem ijeszt majd / a halál nagy / csöndje sem. // Két karodban a halálon, / mint egy álmon / átesem.”

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.02.18. 09:37:41

@tevevanegypupu:

Látja (többek között), ezért van értelme és létjoga a német megszállási emlékműnek!

tevevanegypupu 2014.02.18. 11:07:13

@bbjnick:

Hát hogyne lenne..mind a háború áldozatai voltak, ennyi a szomorú történet, ehhez kell végre egy emlékmű.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.02.18. 11:08:54

@Alfőmérnök:

Mit? Hogy a német megszállás (felekezettől, etnikumtól függetlenül) a magyarság kollektív tragédiája volt? Nem nyilvánvaló?

Alfőmérnök 2014.02.18. 12:52:27

@bbjnick: Például a B&S-féle nyilasoknak nem volt tragédia.

Alfőmérnök 2014.02.18. 14:01:00

@bbjnick: Igen, írt olyat, mint amiket a nyilasok szoktak ("fajkeveredés hátulütői", "B-terv", de nem fogom huszadszorra is beidézni).

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.02.18. 14:16:18

@Alfőmérnök:

És olyat írt, hogy a német megszállás nem volt kollektív tragédia?

Alfőmérnök 2014.02.18. 14:20:56

@bbjnick: Nem, de nyilván a fajtájának öröm volt, mivel hatalomra jutottak és végre deportálhatták/Dunába lőhették a büdös zsidókat. Nekik a szovjet megszállás volt tragédia, mert utána kivégezték őket.

tevevanegypupu 2014.02.18. 14:38:55

@Alfőmérnök:

Olvassa el a történelemkönyveket és ha lehet nézzen kicsit kevesebb átv-t, meg fog tőlük bolondulni. És ha magának a szovjet megszállás öröm volt, az legyen magánügye, azzal itt nem lesz népszerűbb.

Alfőmérnök 2014.02.18. 14:40:11

@tevevanegypupu: Megint be próbál sározni az ostoba hazudozásaival, maga ostoba liba.

Alfőmérnök 2014.02.18. 14:43:32

@tevevanegypupu: Hol írtam, hogy a szovjet megszállás öröm volt, szarházi?!

tevevanegypupu 2014.02.18. 14:46:22

@Bell & Sebastian:

A régi abdaiak azt mondták, hogy a munkaszolgálatosokat be akarták vinni a győri kórházba, mert sok volt közöttük a beteg, de a kórház nem tudta őket fogadni, annyira tele voltak..és ez így is volt, az akkori igazgató főorvos, Apor Vilmos barátja nem tette volna ki őket semmiképpen sem. Sokan közülük betegségben haltak meg, nyilván volt olyan is aki a bántalmazásba halt bele, az őrvezetők között sok durva alak volt, nem kímélték a magyar közlegény katonákat sem..hogy Radnóti Miklóssal mi történt az nem teljesen világos máig sem..Mindenesetre az emlékpark az itt meghalt foglyokkal rendben megvan, Radnóti mellszobra úgyszintén, minden évfordulón megkoszorúzzék, akárkik is vannak ott eltemetve, az emlékezés jár nekik.

Alfőmérnök 2014.02.18. 16:10:43

@tevevanegypupu: Na mi van, nem talált ilyet?
Akkor kérjen szépen bocsánatot.

Bell & Sebastian 2014.02.22. 02:27:00

@Alfőmérnök: Van még lejjebb? Mert azt még kivárom, büdös gyökér.

na ez azért mindennek a teteje 2014.02.22. 11:44:55

@bbjnick:

Radnóti személye a zsidó beszivárgáshoz és diverzáns bűntudatkeltéshez tökéletes eszköz

Bell & Sebastian 2014.02.22. 20:30:51

@tevevanegypupu: "Radnóti – nevezzük így – sorspéldázatának kudarca ma már jól érezhető. Radnóti sorspéldázatának kudarca pedig a magyartanároké is.
...
Nem tudom, hogy úton vagyunk-e az írástudók újabb árulása felé, de a nagy menetelésben néha felemelhetjük a fejünket, habár manapság a magyartanítás igencsak erőltetett menet. Újabb ízléstelen, záró metafora."

Ma már más a jelszó, kompetencia helyett toleranciát követel a kórus. Hogy melyik? Hát ugyanaz, amelyik a halott költőt rendszeresen körbevonszolva jelöli ki territóriuma határát.

tevevanegypupu 2014.02.22. 21:42:42

@Bell & Sebastian:

A helyzet az, hogy a szenvedés és halál mindig megdobja a produkciót akármi is legyen az. És használják, felhasználják, apró darabokban tálalják ügyekhez meg dolgokhoz, amihez valószínüleg semmi köze nem volt vagy lenne.

Alfőmérnök 2014.02.23. 02:09:45

@jött a csősz és mindenkit hazazavart: @tevevanegypupu: Maguk, mint Bell&Sebastian gondolatvilágának, humorának, iróniájának értői, élvezői, lefordítanák nekem magyar nyelvre (érthetően, világosan) ezt a kommentet:
Bell & Sebastian 2014.02.17. 21:07:33
?
Előre is köszönöm.

tevevanegypupu 2014.02.23. 07:37:48

@Alfőmérnök:

Az ott egy kérdőjel. Tudja vannak írásjeleink, pont-pont vesszőcske..stb..a kérdőjel is oda tartozik..

Alfőmérnök 2014.02.23. 08:29:43

@tevevanegypupu: Nem lep meg, magától valami hasonlóan maszatolós válaszra számítottam (azt sejtettem, hogy katuska kussolni fog). Akkor konkretizáljuk egy kicsit a dolgot, mondjuk kezdjük az elején, miért
" Glatter (Radnóti) Miklós"-ként nevezi meg ez a biztosannemnáci, nagyonvicces ember az elhunyt férjét?

tevevanegypupu 2014.02.23. 11:24:53

@Alfőmérnök:

A zsidók sokan magyarosították nevüket ha nem tudná, és ha megemlítjük zsidó nevüket az antiszemitizmus? És úgy egyáltalán, ha tudjuk valakiről, hogy zsidó, és azt meg is mondjuk az antiszemitizmus? Mi a fene történt itt a rendszerváltozásnál, meghülyültek az emberek? Már az is muris, hogy a cigányt sem lehet cigánynak nevezni mert az rasszizmus..romazene, romatánc, a száz tagu romaegyüttes, Kovács Apollónia romaénekesnő..haha. Micsoda baromság.

Bell & Sebastian 2014.02.23. 11:30:45

Ha minden hivatalos iratában Glatter volt, akkor mi végre az írói álnevén tartják nyilván?
Amellett, hogy ezt a tényt sehol sem említik.

(Nem szükséges a hivatkozásokat megnézni.)

Alfőmérnök 2014.02.23. 11:34:25

@tevevanegypupu: Maga szánalmasan hülye. Ne csodálkozzon, ha nácimosdatással vádolják, mikor nácikat mosdat.
* kiköp *

tevevanegypupu 2014.02.23. 11:34:30

@Bell & Sebastian:

Erről van szó. Ha valakinek a nevét hibásan írják be az anyakönyvbe akkor megértem, ha tiltakozik, de így miért ne lehetne tudni??

Alfőmérnök 2014.02.23. 11:35:59

@tevevanegypupu: De a többi részt is megmagyarázhatná.

S=klogW 2014.02.23. 11:39:27

@Bell & Sebastian:

a wiki szerint nem csak írói álnév

Bell & Sebastian 2014.02.23. 11:55:00

@S=klogW: A Wiki szerint, amíg Vinszenték szerkesztik, ez benne is marad.

Alfőmérnök 2014.02.23. 12:31:41

@tevevanegypupu: Na, tehát megtudtuk, hogy Radnóti zsidó volt(hű, bazmeg, tényleg?), és hogy írói álnevet használt(nem névváltozatást kért, hanem álnéven írogatott a mocskos zsidó).
Akkor folytassa az értelmezést.

tevevanegypupu 2014.02.23. 13:14:23

@Alfőmérnök:

Alfi drágám..vasárnap van, egyen egy jó ebédet, igyon hozzá valami bort ami passzol, menjen el sétálni a Várba, ott a kedve szerinti cukrászdában igyon egy kávét, egyen egy sütit és aztán tekintsen le a városra..így fentről szép ugye?

Alfőmérnök 2014.02.23. 16:00:28

@tevevanegypupu: Ráér holnap is a válasz. Addig gondolkozzon rajta.

Bell & Sebastian 2014.02.23. 16:16:31

Akkor ismételjünk, hátha mások is benéznek ide az óvodai nagycsoportból, ahol már egyesek tudnak írni-olvasni. A központi gondolata hozzászólásaimnak az volt, hogy kihasználták és kihasználják sorspéldáját alantas, politikai célokra. A kutakodást utolsó napjai körül lehetetlenné tették a fontos dokumentumok megsemmisítésével. Zsidóságát ő maga sem vallotta. Etcetera...

A költészete értékelésébe nem mentem bele. Namármost, akinek ebből az jön le, hogy egy emancipált zsidót próbálok éppen lenyomni a sárba, az minimum hülye.

Namégegyszer! A személye körüli, korabeli és valós idejű manipulációkat kifogásolom, másodsorban gyengeelméjűnek tartom mindazokat, akik jól beszopják az ehhez hasonló mítoszokat, természetesen beleértve ezt is.

Ahogyan Steinmetz és Osztyapenko sem létezett, az Auróra sem lőtt, úgy nincsenek jó kommancsok és ez sem igaz. Azaz; hamis. Egy konstruált hitrendszer része, amit elutasítok. Higgyenek csak bátran benne a gyaurok, mert pótcselekvés, amit nem árt néha az ormányukra húzni.

Válaszd helyette az igazit!

Alfőmérnök 2014.02.23. 16:32:30

"A költészete értékelésébe nem mentem bele."

" hozzájárult Radnóti költészetének piedesztálra emeléséhez, ezzel bérelt helye biztosítva számára a kommancs ikonosztázon"
(Értsd: B&S szerint túlértékelt)

HAZUDSZ, ostoba náci!
(Ami nem meglepő, mert ha nem hazudnál, saját magad előtt is be kéne látnod, hogy egy büdös náci vagy.)

Alfőmérnök 2014.02.23. 16:38:41

@Bell & Sebastian: De engem nem a te kimagyarázásod érdekel. Az ilyen hulladékembereket én maximum lehányom, vitatkozni nem is akarok velük.

Ami érdekel, hogy keresztény-konzervatív emberek miért cseverésznek el egy büdös náci alemberrel kedélyesen, és miért nem küldik el a kurvaanyjába? Ugyanakkor miért háborodnak föl teljesen hétköznapi káromkodásokon?

Bell & Sebastian 2014.02.23. 17:12:37

@Alfőmérnök: Úgy őszintén, még választ is vársz Tevétől az otromba bunkóságaidra? Mivel nekem semmibe sincs, pártsemlegesen kenem el szájad szélén a mocskodat.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.02.23. 19:31:06

@Bell & Sebastian: Ha csekély kiscsoportos képességeimmel jól értelmezem, arról van szó, hogy speciális eseteknél nem az a hunyó, aki belekakilt a tízóraiba, hanem aki emiatt finnyáskodni merészel?

Bell & Sebastian 2014.02.23. 19:40:18

@biboldó: Nem jól, ezért egy mezőt visszalép..

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.02.23. 19:44:55

@Bell & Sebastian: Oké, de mi helyes értelmezés? Csak hogy közelebb kerülhessek a középső csoporthoz.

Bell & Sebastian 2014.02.23. 19:58:09

@biboldó: Mit szeretne megvitatni? Linkekkel / félig átsütve / natúrban kéri, avagy csak baszakodni óhajt, mivel természetesen maximálisan az igényeihez igazítom a választ.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.02.23. 20:00:11

@Bell & Sebastian: Ha már választhatok, maradjunk a linkmentes natúrnál.

Bell & Sebastian 2014.02.23. 20:11:15

@biboldó: Jól választott, de mi a kérdés? A szendvicses hasonlat -lássa be- nem jó, mert nem ide illő és még illetlen is.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.02.23. 20:16:33

@Bell & Sebastian: Puff, ha még van egy választási lehetőségem, hadd ne kelljen ovis szintre lefordítanom a kérdést. Lehet, hogy méltatlan a hasonlat, de nem hiszem, hogy nem egyértelmű.

Bell & Sebastian 2014.02.23. 20:20:28

@biboldó: Van-van, pontosan egy darab a háromból.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.02.23. 20:28:25

@Bell & Sebastian:
"Van-van, pontosan egy darab a háromból."

Ha szerény kiscsoportos képességeimmel jól értelmezem, ez a linkmentes natúr válasz.

Középcsoport?

Bell & Sebastian 2014.02.23. 20:37:33

@biboldó: Ha én vagyok az aranyhal, aki valóra váltja a kéréseit, akkor most leltározunk.

1., Szendvicsbe kakilással kapcsolatos kép értelmezése (értelmezhetetlen)
2., Ugyanaz (ugyancsak negatív)
3., Kap-e még egy esélyt? (nem)

Hoppá, elfogyott a három, most vissza kell hogy dobjon, beetetés, áztatás, megakasztás, kezdődik minden elölről.

Lássuk előbb, mit szór a vízbe?

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.02.23. 20:45:09

@Bell & Sebastian: Rendben, menjünk sorjában.
A kakilós kép azt akarta ábrázolni, hogy valakik kivetették magukból a hithű katolikussá érett honpolgárt, aki ráadásul sok valóban vitatható irodalmi értékű alkotás mellett, azért megfogalmazott olyan gondolatokat is, mikre csak azok közül is kevesek képesek, kik őszintén hazafiak.
Ha már ovi, ennyi stimmt?

tevevanegypupu 2014.02.23. 22:34:27

@Bell & Sebastian:

Tudja ez itt Magyarország..és nincs miért magyarázkodni egy nemzetiséginek, aki itt nem elégedett, nem érzi jól magát.. de mégis marad, hogy szekáljon bennünket. Hagyja maga is a fenébe..

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.02.23. 22:36:03

@tevevanegypupu: Falkát keresel, púpos? Az a sakálok sajátja.

Bell & Sebastian 2014.02.23. 22:41:16

@biboldó: Nincsen rendben. Itt arról van szó, hogy védjegyként használják olyasmihez, amihez köze nincs.
Az átkötés a múlt és jelen között még csak nem is személyek azonossága, hanem az azonos eszme dialektikus fejlődése. Ha az árnyékában egy neve nincs senki (például Erdős Péter - Szexapó) lehetett valaki, csak azért mert (állítólag) utoljára látta, akkor a mechanizmus tovább működtethető, csak benn kell tartani a progresszív szentek sorában Radnótit.

Azaz, míg hasznot lehet húzni belőle, sosem kerülhet a helyi értékére.

Azaz, nem a kitaszítás a kulcsszó, hanem az átértelmezés és kisajátítás alantas célokból, a kulturális hegemónia fenntartásának igazolására.

Amúgy, a szocialista panoptikum összes, oszlopos szentjéről elmondható ugyanez.

Fontos rekvizitumai egy fejlődő, mesterségesen előállított, újpogány vallásnak, aminek vannak főpapjai, szent helyei, rítusai, tagsága és így tovább.

A legfőbb kifogás, ami csak felmerülhet ellene, az csupán annyi, hogy eszi / nem eszi - kötelező!

Miért is az? -hogy visszakérdezzek.

tevevanegypupu 2014.02.23. 22:43:26

@biboldó:

Ennyi elég is volt..kösz..:)

Bell & Sebastian 2014.02.23. 22:47:31

@tevevanegypupu: Későn szólt, Doktor Jekyll megint csak alaposan lefojtott állapotban van, de egyszer majd csak megérjük, meg megvillantja az intellektusát is és nemcsak babfőzelék fogyasztása után tér be kedves vendégként, enyhíteni puffadtságán.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.02.23. 22:55:13

@Bell & Sebastian: Nem én választottam a sorjában haladás kívánalmának opcióját. De ha így lett, próbáljunk meg meg következetesnek maradni. A történet nem Erdőssel kezdődött.
Hanem egy katkojesivabóher kiátkozásával. Innen nézve?

tevevanegypupu 2014.02.23. 22:56:37

@Bell & Sebastian:

Mondtam..próbáltam már, nem lehet beszélgetni, érvelni, ez aztán a pusztába kiáltott szó. És a részükről nincs bocsánat, hát ebből élnek..a szo fizikai és morális értelmében is. Persze szerencsére akadnak kivételek, kár, hogy nem szólnak.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.02.23. 23:00:57

@tevevanegypupu: Mondjuk nem én szóltam be a diskurzusodba, de bassza kavics, majd csak túlteszem magam valahogy.

Bell & Sebastian 2014.02.23. 23:15:08

@tevevanegypupu: Ne vegye a szívére, a modortalansága legkésőbb a hegy tetején majd megszűnik, amikor körülnéz és egyedül találja magát hősünk.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.02.23. 23:19:36

@Bell & Sebastian: Ó jajj, ez lenne a kifarolásra alkalmasnak vélt legújabb módi?

Bell & Sebastian 2014.02.23. 23:23:26

@biboldó: Mondjon erről többet, mert unom a saját vallatásomat. Aki zsidónak születik, azt zsidónak könyvelik a végén, bármit is tesz. Kiátkozni Róma szokott, amiért nagyon meg kell dolgozni, de automatikusan is beállhat ez az állapot, bárminemű ukáz kidobolása nélkül.

Ha a "kirekesztő" rk. egyházra gondolt, az nem azonos a magyar állammal, ami viszont felelős a fajvédelmi törvényekért és végrehajtásukért.

Vagy maga is egy Móritzka, akinek mindenről ugyanaz?

tevevanegypupu 2014.02.23. 23:42:45

@Bell & Sebastian:

Nem veszem a szívemre, csak ebben a stílusban olyan zsenánt vitatkozni, nem bírom a közönségességet, udvariatlanságot, mire jó az? Érvnek semmiképpen nem használható.

Alfőmérnök 2014.02.23. 23:47:04

@tevevanegypupu: Az maga szerint jó érv, hogy valaki a "fajkevereés hátulütőire" példa? Vagy az maga szerint nem közönségesség, ha valaki Zyklon-B ajánl "gyógyszerül".... nem folytatom: maga egy szarházi senki.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.02.23. 23:59:42

@Bell & Sebastian: Kezd tetszeni az okfejtés. Nem a hittérítő katkoizmus átkozta ki Radnótit, de mégis valami ilyesmi alapján próbálod igazolni az elveszejtését. Igaz, hátulról, a ballibsizizmus oldalól. És még én vagyok az értelmezhetetlen:)

Bell & Sebastian 2014.02.24. 00:12:57

@tevevanegypupu: Itt van például ez az illető felettem, aki nem hisz el nyilvánvaló dolgokat, amikre naponta szolgáltatnak bizonyítékot a hírek. Méla tehén módjára elcsodálkozik azon, ha verbális agresszióra ugyanabban a stílusban kapja a választ.

Szerintem minden identitászavaros oldja meg a maga problémáját és ne ragassza át másokra a magántébolyát.

Magányos zseninek még jó lehet, csak ne erőltesse azt, amire képtelen, a szocializált együttműködést, beleértve a bájcsevelyt mindenféle idegenekkel. Mert nem megy / nem áll jól neki.

Falu bolondja ha tükörbe néz, nem szeretnék ott lenni.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.02.24. 00:17:06

@Bell & Sebastian: Ajvé, örömmel, bár némi csalódással konstatálom, hogy immár mindösszesen egy kis tevenyalogatásra telik. Semmi gond, majd csak elbaszakodok valami jóízűt valahol máshol.

Bell & Sebastian 2014.02.24. 00:19:11

@biboldó: Kiátkozta ő önnönmagát a Paradicsomból, nem kell ezen törpölnie magának, nincs itt semmi talány vagy látnivaló. Nem az első, nem is az utolsó. Genealógia, kultúra és szocializáltság teljes diszharmóniában. Általános recept a devianciára.

Bármilyen kimenet elképzelhető ilyen együttállás mellett.

És ne adja a számba a perverzióját, ha megkérhetem!

Bell & Sebastian 2014.02.24. 00:21:57

@biboldó: Pont akartam is rá kérni, hogy szívasson mást legközelebb, vagy legalább készüljön fel jobban, hogy ne haszontalansággal üssük egymást.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.02.24. 00:23:53

@Bell & Sebastian: Tehát minden deviancia nélkül kijelenthető, hogy aki nem katkónak születik, az nem válhat megtéríthető, megtért báránykának? Ezt talán a főnökkel kéne megvitatni:)

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.02.24. 00:26:15

@Bell & Sebastian: Mondom, "örömmel konstatálom"

Bell & Sebastian 2014.02.24. 00:34:18

@biboldó: Egyéni probléma, mint mondottam is, a Nagy Hármasban a vallás csak három helyen van benne és még sincs közvetlenül.

Gondolja, hogy ezek közül bármelyik is megváltozik a katolizálástól. Ha visszahúzza magához a származás / kultúra / szocializáltság foka, ami nem egyenlő a szociális helyzettel, hanem inkább kapcsolati háló -szerűség?

Vitassa meg akivel akarja, velem nem szükséges.
Mondja, érti amit mondok?

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.02.24. 00:40:27

@Bell & Sebastian: Sajnálattal közlöm, értem. Bármilyen furcsán hangzik tőlem, a vallás a társadalmi szerveződés alapja. Csakhogy a katkoizmus nem egyedi és előzmény nélküli, a gyökereitől megfosztani akarás egyenlő a hitelét vesztéssel. A hármasság más kérdés, kész vagyok egy megvitatásra, mit lehet tudni, talán okulhatok belőle.

Bell & Sebastian 2014.02.24. 00:47:33

@biboldó: Nagy igényem nincsen rá, hogy alapvető tényeket sulykoljak másokba. Az axióma -számba veendó, hogy az Ószövetség csupán üdvtörténeti szempontból lényeges a számunkra, a II.VZS már kis híján kihajította a kánonból.

Az antagonosztikus ellentét feloldására semmiféle kényszert nem érzek, határozottan szinkrétizmus ellenes vagyok. Régebb óta, mint megszülettem.

Ezen a ponton nincs alku.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.02.24. 00:54:01

@Bell & Sebastian: Kösz, tényleg okultam. Kezdem érteni, hogy a katkoizmus miért érzi szükségét visszaprojektálni a zsidóságra a kirekesztés, kiválasztottságtudat intézményét.

Bell & Sebastian 2014.02.24. 01:12:05

@biboldó: Visszavetíteni, mi? Bírom az intellektuális akasztófahumorát.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2014.02.24. 07:43:11

@Bell & Sebastian: Az akasztó, illetve keresztfahumor az, hogy mindez a zsidó Jézuska képviseletében van előadva.

Alfőmérnök 2014.02.24. 20:09:32

@tevevanegypupu: Úgy látom, nem fogom megtudni, hogy maga szerint mit akart mondani Bell&Sebastian ezzel a kommentjével:
Bell & Sebastian 2014.02.17. 21:07:33
:(
(Eddig annyit tudtam meg, hogy - ha jól értem - maga szerint bátor tett volt B&S-től, hogy felhívta rá a figyelmet, hogy Radnóti Miklós zsidó volt.)

Alfőmérnök 2014.02.26. 19:06:07

@tevevanegypupu: Úgy látom, nem fogom megtudni, hogy maga szerint mit akart mondani Bell&Sebastian ezzel a kommentjével:
Bell & Sebastian 2014.02.17. 21:07:33
:(
(Eddig annyit tudtam meg, hogy - ha jól értem - maga szerint bátor tett volt B&S-től, hogy felhívta rá a figyelmet, hogy Radnóti Miklós zsidó volt.)

bömböcz 2014.11.11. 21:02:01

Remélem a "náczivadász" hírportál is megemlékezik arról, hogy az aktuális hatalom és az azokat gátlástalanul kiszolgálók, miképp illeszkednek be az új rendszerbe...
Meg van ez baszva mindenhonnan Alfikám, úgyhogy pihenj!
Lábhoz...

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2014.11.12. 00:46:48

Egyébként én a legjobban katuskát sajnálom, akinek a "hivatalos" történelmet és magyart kell tanítania a félmilliós tandíjat fizető diákjainak, nem taníthatja a bömböczök és Bell&Sebastianok értékrendjének megfelelő történelmet, mert a ballibsi diktatúra ezt nem teszi lehetővé.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2014.11.12. 10:19:29

Nem volt itt tegnap egy "zseniális" B&S komment?
Csak nem rájöttetek ti is, hogy egy moral insantity elmebeteg náci?

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2014.11.16. 00:13:46

@jött a csősz és mindenkit hazazavart:
"Ki vagy te?

Mikor megismertünk örültél, hogy köszöntünk
Befogadtunk egyből, egy voltál közöttünk
De fejedbe szállt valami, nem az ész az biztos
Ellenünk fordultál más lett neked fontos

Azt hiszed okos vagy, mert elolvastál könyveket
Elszálltál magadtól, nagy arc lett belőled
Pár év alatt többet elértünk, mit Te meg nem fogsz soha!
Szánalmas vagy taknyos és nagyon ostoba!

Ki vagy te? Ki vagy te? Ki vagy te, te senki?
Elég volt belőled, helyre fogunk tenni!
Ki vagy te? Ki vagy te? Ki vagy te, te nulla?
Mit képzelsz magadról? Könnyen lehetsz hulla!

Te mit tudsz felmutatni, te mire vagy képes?
Te nézel le minket, te nyeretlen kétéves
A pelenka cserédre kérjed meg anyádat
Ki vagy te egyáltalán, miért jártatod a szádat?

Hány éves vagy öcsi? Mit játszod az eszed?
Mit gondolsz magadról te senkiházi gyerek?
Hogy képzeled azt, hogy a szádra veszel minket?
Minek hiszed magad, te semmire sem vitted!

Ki vagy te? Ki vagy te? Ki vagy te, egy nulla!
Ki vagy te? Ki vagy te? Ki vagy te, egy hulla!”
mandiner.blog.hu/2013/07/16/ujmagyar_stonehenge_a_szentfold_templom/fullcommentlist/1#c20251691

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2014.11.19. 23:08:10

A Bell & Sebastian nicknevű elmebeteg náci, a mandiner és a delphoi jósda blog törzskommentelőjének, MézesRozi, tevevanegypupu, Loxon, Gloire elvtárásnak véleménye:

„Glatter (Radnóti) Miklós halála

A mítosz onnan kezdődik, hogy hogy Erdős Péter (a popcápa) szekérre ültetve még látta öntudatlan állapotban. Halála körülményei máig tisztázatlanok, (másodszor) kihantolt tetemének azonosítása felesége részéről sikertelennek bizonyult.

Az összes, a rekonstruálás szempontjából fontos iratnak még azon melegében, gyorsan nyoma veszett, a "szakértők" és szekértolóik véleménye csak abban különbözik, hogy a németek / magyar hadsereg / nyilasok nyakába varrják-e kivégzését (ha kivégezték egyáltalán), vagy ezen lehetőségeket tetszés szerint kombinálják.

A helyszíni feltáráskor előkerült egyéb tárgyaknak még a listája sincs meg. Mint Radnóti hagyatékának szakavatott őrzője, Ortutay Gyula járt a mítoszgyártás élén, de még az ő álláspontja sem mutat koherenciát.

A kommunisták úgy átszabták-varrták a tényeket, ahogyan azt a politikai céljaik megkövetelték. A részletek tisztázása úgy álltak "népbírósági" bosszút, ahogyan azt megszokhattuk tőlük.

A keletkeztetett mítosz nagyban hozzájárult Radnóti költészetének piedesztálra emeléséhez, ezzel bérelt helye biztosítva számára a kommancs ikonosztázon. Kicsit magasabbra tették, mint Osztyapenkót és Steinmetzet.

Nem tudható, hogy a leplezetlen tudatbefolyásolás meddig fejti még ki a hatását, de hogy nem múlt el nyomtalanul (azaz sikeres volt), azt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a mai napig nem sikerült kikeverednünk a bosszúállók szóhasználatából és kliséiből, ami magas gátat emel a korrekt, irodalom-szakmai ítélkezés elé. És sok minden más elé is.

Ez a nagyobb, velünk élő tragédia, feleim!”

A tények:

„A költővel tarkólövés végzett, mivel 1944 novemberében munkaszolgálatosként ő és 21 társa nem bírta tovább az erőltetett menetet. Hóhérai névtelen gyilkosokként kerültek be a köztudatba.
Pedig a levéltárból előkerült dokumentumok alapján a vizsgálat négy bűnöst is megnevezett, valamennyien a munkaszolgálatosokat kísérték. Az érintettek szerepét azonban eltussolták, részben mert a gyilkossággal összefüggésbe hozott Bodor Sándort és Reszegi Istvánt MSZMP-tagként nem vehették nyilvántartásba, de Kunos Sándor és Malakuczi János is megúszta a vádemelést.
Parancsnokukat, Tálas Andrást a népbíróság ítélete alapján már 1947-ben kivégezték, bár nem Radnóti meggyilkolása miatt. Bodor pedig beismerő vallomást is tett.
– Azért ástuk mi és még Tálas is a sírgödröt, mert a munkaszolgálatosok ezt nem bírták, mi viszont siettünk. A munkaszolgálatosokat egyenként vittük a gödörhöz, ahol agyon lettek lőve. Ekkor kb. 20 munkaszolgálatost gyilkoltunk meg, majd a gödröt betemettük – vallotta a belügyi nyomozóknak.”
www.blikk.hu/blikk_aktualis/ismertek-radnoti-miklos-gyilkosait-a-belugyesek-2302973

Bell & Sebastian 2014.11.20. 08:52:25

@Disznóvári: Eddig nem is mondtad, kondásgyerek, hogy ott voltál, mint szemtanú. Szexapóra tippelnék (Erdős).

Bell & Sebastian 2014.11.20. 11:48:17

@Disznóvári: Mermér? Utólag is vállalható komment, a hullarablás divatja errefelé örök? Mert enélkül nehéz megmagyarázni az örökös-özvegy hozzáállását.

A reloaded mítosz felélesztésének mi lehet a valódi célja?

Elmondom: a kommancsok tetteinek fényezése és a sosem volt ellenség elefántnyira fújása.

Pontosan ezt műveli kiskegyed is, mondhatni genetikusan.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2014.11.20. 14:01:00

@Bell & Sebastian: Persze, egy nácinak vállalható komment. Ahogy ez a mostani is.
Konzervatív-keresztény körökben nem vállalható, már régen kibasztak volna téged, ha ilyen lenne a jósda, vagy a mandiner.
De ismétlem, nekem nem a te személyed az érdekes. Hanem az, hogy téged megtűrnek, például engem meg nem, mert néha kurvaanyázok, vagy (ami a kommentelés műfajának része) kötözködök. A te kommentjeiden meg fel sem háborodnak. Ettől persze ők még nem nácik. Csak érdekes az értékpreferenciájuk.

Bell & Sebastian 2014.11.20. 17:25:16

@Disznóvári: Az már szakorvos kompetenciája, hogy mit szeretnél? Ami belőle engem illet, a tevőlegesség, az egyértelmű.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2014.11.20. 17:36:27

@Bell & Sebastian: Hiába próbálsz meg újra és újra projektálni és kimagyarázni, ostoba náci. A szakorvos a te szövegeidből állapíthatja meg, hogy elmebeteg vagy, aki meg tud olvasni a sorok között, az azt is tudja, hogy ostoba náci vagy. Hogy vannak itt "híveid" annak az egyetlen ésszerű oka, ha jóindulatú vagyok, az, hogy ostobák. Ha rosszindulatú vagyok, akkor az, hogy szarházi gyáva emberek, akik örülnek, hogy valaki kimondja helyettük "tutit".

Bell & Sebastian 2014.11.20. 19:51:41

@Disznóvári: Honnan veszed, hogy ez engem érdekel? Ha a témánál maradunk, úgy elverlek, mint szódás a lovát. Ezért sosem maradunk a témánál, mindig a képzelgéseidnél lyukadsz ki. Csak szólok, hogy Radnóti kapcsán kezdtél piszkoskodni. Merült fel új fejlemény azóta?

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2014.11.20. 23:48:34

@Bell & Sebastian: Ragika, ezt az ócska trükköt, hogy az ellened felhozható vádakat (teljesen alaptalanul) azok ellen fordítod(próbálod fordítani), akik jogosan téged vádolhatnának meg velük, csak a legszánalmasabb tyúkeszűek veszik be. Meg is érdemelnek téged.
Van, akinek Radnóti, Gyarmati Fanni, Ferenc pápa, Böjte Csaba, stb. az idol, van, akinek egy húsz éve önmagával, a saját hulladékember-mivoltjával viaskodó, azzal soha megbékélni nem tudó elmebeteg náci.
Ki mint él, úgy ítél.

Én mindenesetre büszke vagyok arra, hogy nem tartozom ahhoz a közösséghez, akik veled egy gyékényen árulnak, vagy akár csak megtűrnek.

Bell & Sebastian 2014.11.21. 10:04:56

@Disznóvári: A kivert kutya sirámai teljesen érdektelenek, mert még akkor sem lehet igaza, ha véletlenül mégis igaza van. De ez esetben nincsen, evvel probléma kipipálva. (retro slágerturmixunkat láthatták)

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2014.12.03. 23:07:46

"A háborút Radnótiné Buda és Pest különböző pontjain éli meg (illetve Pécsett, ahol álnéven apácaként bujdosott). A borzalmak, amiket előre látott, valósággá válnak, a félelmekből napi rutin válik, amit gépiesen, tompán fog fel, és maga is rájön, hogy az ember mindent túl tud élni.

Ha az utcán járok, reszketni kell a cipőtalpért, illetve, hogy befolyik a víz, mert lyukas oldalt a cipőm olyan helyen, amit nem lehet megcsináltatni, de hát viselem, mert kímélem a jobbikat, és mert ez még bőrtalp, tehát járható. Aztán reszketni kell a kabátért, az utolsó szövetért, amit negyedik éve viselek, a fekete fényes szalmakalapért. Most a feltűzött hajjal olyan vagyok benne, mint egy régi divatlap-illusztráció….(1942. április 9.)

…Aztán fürdés, végre hosszú idő után megint van meleg víz. Olyan jó és olyan szomorú: a vasárnap reggeli, Miklóska fürdetése elmarad, és Miklóska hajmosása sem lesz ma. Hol is van szegény drága gyerekem most? …De hát miért nem ír nekem, amikor máskor eddig hosszú levelek jöttek a táborokból. Mi van benne? Miért nem ír? Miért nem közli, mit gondol, mit érez? Jaj, ha nem volna senki ember körülöttem, igazán nem tudom, hogy viselném el. Hát persze, hogy elviselném. Mindent elvisel az ember, csak később, később ébred tudatára. (1944. május 28.)

Az igazán pokoli részek 1944 végétől következnek, miután jönnek a „felszabadítók”. Az éhezés, az erőszakolások, a fagyok közepette Fanni csak azzal vigasztalja magát, hogy a szenvedéseivel talán megváltja férjét, akiről még hónapokig nem tudja, hogy már rég halott. Az első megerőszakolásakor még örül, hogy könnyen megússza, de van olyan ruszki, aki meg is veri. Szégyelli lilára vert, feldagadt képét is, meg azt is, hogy a szétbombázott, betört ablakú lakást nem tudja rendben tartani.

Minden szanaszét szórva, az a kevés is, amit ki tudtam menteni. Mindez nem számít, mindent könnyedén veszítenék el, csak Miklós jöjjön haza. Most már itt születik előttünk az új világ, és állandó életveszélyben lapulunk ennyi ideje már, bombázások és ágyúzások közepette, de semmi-semmi nem fontos, csak Miklós. Nélküle nem tudnék új életet építeni. (1944. december 12.)

És mégis épít, mert lassan rendeződik az élet, hamar újra munkát kap, de 1945 márciusáig folyamatos reménykedéssel telnek a napjai.

Olyan elmondhatatlan, húsomba, csontomba, velőmbe ható fájdalom az, hogy nincs mellettem, egyedül vagyok, nélküle vagyok, hogy ezt nem lehet leírni, kifejezni. – Csodálatos teleholdas esték tegnap óta. Az ablakhoz feszítem a homlokom, de olyan kegyetlen a téli világ odakint, olyan halálos hó, szemben, a Ludovika tetején az odébb költözött légóütegek maradványaképpen félig hóba süppedt karosszékek. Egy csapzott civil nagy mosdófazékba havat szed az utcán. (1945. január 28.)

Mik, drága mindenségem, minden lélegzetvétellel nehezebb, hogy nem vagy itt. Beszélek itt-ott boriakkal, hullahegyekről beszélnek. (1945. március 13.)

Lassan áll össze benne a kép: jönnek a hírek a kivégzésekről, a tömegsírról, egyre kevesebb a sorai között a hátha. A gyász elnyúlik, mert összefolyik a reménnyel. Aztán mindkettő elmúlik. Május 5-én már misét mondat Miklósért. 1946. augusztus 19-én pedig lát egy hírt egy zsidó lapban: "Győr mellett, Abdán felnyitottak egy tömegsírt, és a megtaláltak és megállapíthatók névsorában szerepelt teljes névvel, pontos adatokkal Miklós". Összetörik, és amikor rátört a félelem, hogy megbolondul és teljesen elszakad a realitástól, védekezésül Rákosi Mátyás A magyar jövőért című könyvével próbál vigasztalódni "hogy visszavigyen abba, ami van".

Aztán mégis lassan újraépíti az életét. A Napló utolsó bejegyzése 1946. szeptember 9-i.

Gyarmati Fanni 102 évig élt, és mindvégig Radnóti Miklós felesége maradt."
hvg.hu/plazs/20141203_Radnotine_Naplo
süti beállítások módosítása