Hogyan üldözzünk egyházakat?
2014. január 22. írta: dobray

Hogyan üldözzünk egyházakat?

klerikalisreakcio.jpg

„Papi személyek beszervezésénél jelentkezni szokott az értelmiségnél általában tapasztalható lelkiismereti probléma.”

Kiss Réka, Soós Viktor Attila és Tabajdi Gábor munkájával Hogyan üldözzünk egyházakat? Állambiztonsági tankönyv tartótiszteknek címmel jelent meg a L’Harmattan kiadónál 2012-ben egy kötet arról, hogyan zajlott az egyházak megfigyelése és üldözése a kommunista időszakban. A kötetben szereplő történetek és megfogalmazások, az eredeti állambiztonsági feljegyzések hangvétele és hangulata ma, 2014-ben már egyszerre szórakoztató és ijesztő – ötven éve csak az utóbbi volt.

A kötetben is bemutatott állambiztonsági jegyzet szerzője, Berényi István a „klerikális reakció elhárításával” foglalkozó belügyminisztériumi részleg vezetője volt 1957-1962 között. Később a Vatikán elleni akciók egyik irányítója lett, végül a magyar hírszerzőket képző Műszaki Tanfolyam fedőnevű intézmény parancsnokaként vonult nyugdíjba. Az általa rögzített elvek évtizedekre meghatározták az egyházakkal foglalkozó titkosszolgálati szakemberek munkáját.

Alább a leginkább tanulságos, egyszerre hajmeresztő és megmosolyogtató idézeteket közöljük kommentár nélkül, az idézetekből magukból is kitűnik, hogyan vélekedtek az állambiztonságiak a papságról, a klérusról, és – állam- és karhatalom birtoklása ide vagy oda – hogyan szűrődik át a sorokban és a sorok között is a letűntnek hitt értelmiségi, polgári és keresztény-konzervatív világgal szembeni szellemi, lelkiismereti és erkölcsi kisebbségrendűségi érzés.

A teljes jegyzet az egyházi elhárítást kutató Fehér Hollók kutatócsoport kötetében jelent meg.

„A vallás negatív, reakciós szerepe különösen kidomborodott az osztályok keletkezésével, amikor a társadalom kizsákmányolókra és kizsákmányoltakra oszlott. Miután a kizsákmányoló osztályok magántulajdonba vették a termelési eszközöket és kialakították uralmukat a dolgozók felett, a vallást is szolgálatukba állították. A nép leigázóinak kezében a vallás eszmei fegyverré, hatalmuk megszilárdításának eszközévé vált. A kizsákmányolók arra kényszerítették az egyházat, hogy védelmezzék és igazolják a termelési eszközök magántulajdonát, az osztálykülönbséget, az embernek ember általi kizsákmányolását, az uralkodó osztályok hatalmát.

A vallás tehát a kizsákmányolók legalkalmasabb eszmei fegyvere, mellyel uralmukat igazolják.”

„Nálunk, de nemzetközi viszonylatban is különösen nagy szerepet játszott a múltban és még ma is a katolikus egyház, melynek feje a római pápa. Az egyház politikai hatalma mellett óriási vagyonnal is rendelkezik. Némely püspökség vagyona nagysága tekintetében nem maradt el a világi hűbérurak, hercegek, fejedelmek, királyok birtokai mögött. Az egyházi birtokok sokszor jobban kizsákmányolták a dolgozókat, mint a világi hűbérurak. A katolikus egyház elfojtotta a jobbágyrendszer elleni népi tiltakozást, elnyomta a szabad gondolkodást, küzdött a tudomány ellen.”

„A papság számbelileg nagyobb, politikailag ingadozó többsége inkább a haladó papság által képviselt politikai magatartás felé közeledik. Kisebb részük tartózkodó, a további fejleményeket az események leülepedésétől várják.

Mindemellett különösen a reakciós papi réteg nem mondott le a további ellenséges tevékenység végzéséről sem. Változatlanul a jezsuiták azok, akik igyekeznek kézbe venni az ellenséges tevékenység irányítását, és maguk köré csoportosítani a világi papság köréből is mindazokat a személyeket, akik kibékíthetetlen ellenségei rendszerünknek.”

„Jelenleg a klerikális reakció az összreakciós erők vezetésére, összefogására törekszik. Ezt igazolják az e területen történő eddigi realizálások, továbbá a jelenleg is feldolgozás alatt álló ügyek.”

„Magas polgári műveltséggel és az illegációk megszervezésében nagy tapasztalattal rendelkeznek. A legtöbb egyházi személy – kivéve a szerzetesrendek egyes tagjait – teológiát, tehát egyetemet végzett, így az ellenünk folyó munkájukat is igen precízen, kifinomult módszerekkel végzik. Az egyház népellenes tevékenységében közel 2000 éves múlttal rendelkezik. Ez idő alatt ki tudták alakítani azokat a módszereket, melyekkel biztosítani kívánták hatalmukat.”

„Az ellenük folyó operatív munkánál – különösen az ügynöktartásnál – figyelembe kell venni az egyházi személyek magas műveltségét, azt, hogy sokan közülük nemcsak az idealista elmélettel, hanem a marxizmus-leninizmussal is tisztában vannak. Ha a velük foglalkozó operatív tisztek nem rendelkeznek alapos marxista tudással, könnyen előfordulhat, hogy nem ők irányítják az ügynököt, hanem fordítva; az ügynök bizonyos intézkedések megtételére befolyásolni tudja az operatív tisztet.”

„Papi személyek beszervezésénél szükséges figyelembe venni, hogy a papok, illetve jelöltek hosszú éveken keresztül lelki közösségekben élnek, és a vallás hatására – mellyel óráról órára foglalkoznak – lelkiviláguk is más, mint a világi embereké, érzékenyebbek, egymás között, de más kategóriákhoz tartozó személyekkel is rendszerint finoman intelligens formában beszélnek, többségük magas műveltséggel rendelkezik, és minden olyan mozzanatra, amely szerintük az általános intelligenciával ellenkezik, felfigyelnek, és következtetéseket vonnak le. Természetesen ez nem zárja ki azt, hogy sokszor a beszervezések során képmutatóan, farizeus módon hazudnak, mégis igen fontos, hogy az operatív tisztek is, elsősorban műveltségükről adjanak tanúbizonyságot. A durva hang használatát lehetőleg mellőzzük, és csak akkor használjuk, ha esetleg a beszervezendő személy erkölcstelensége már lelepleződött, és mégis alakoskodik velünk szemben. Természetesen ebben az esetben sem kötelező a durva hang használata.

Sok esetben előfordult, hogy a jelölt már elismeri ellenséges tevékenységét vagy éppen azt, hogy erkölcsileg súlyosan kompromittálódott, sőt hajlandó is részünkre dolgozni, de még mindig fenntartja idealista világnézetét, kihangsúlyozva, hogy ő hisz istenben. Tudni kell, hogy az ilyen személyek politikai nézetének megváltoztatása nem megy máról holnapra.”

„Papi személyek beszervezésénél jelentkezni szokott az értelmiségnél általában tapasztalható lelkiismereti probléma. Ennek ellensúlyozására minden esetben előre fel kell készülni. A papok lelkiismereti kérdések alapos ismerői, ismerik azokat a módszereket, amelyek alapján a hívő tömegekre lelkiismereti kényszert tudnak alkalmazni. Éppen ezért a papi beszervezések után az új ügynökök, ha ilyen problémákkal foglalkoznak, azt paptársaik nagyon hamar észreveszik, és megkezdik »gyóntatását«.”

„Tudni kell, hogy a papi személyek általában anyagiasak és a legtöbb közülük karrierista.”

„A papi hálózat foglalkoztatásánál sokszorosan érvényesül az az elv, hogy az operatív tisztek komoly politikai, szakmai és általános műveltséggel rendelkezzenek.”

*

Berényi István őrnagy: A klerikális reakció ellenséges tevékenysége népi demokratikus rendünk ellen. Az operatív munka sajátosságai és feladataink ezen a területen. (1963) In: Kiss Réka – Soós Viktor Attila – Tabajdi Gábor: Hogyan üldözzünk egyházakat? Állambiztonsági tankönyv tartótiszteknek. L’Harmattan, 2012.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr505773554

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Botrány a Katolikus Püspöki Kar hűségesküje 2014.01.22. 10:26:46

Botrány a Katolikus Püspöki Kar 1951. évi hűségesküje utáni fogadáson Keresztes Csaba 1951. július 21-én kiemelkedő jelentőségű esemény zajlott le az Országházban: a magyar katolikus egyház vezetői több évi ellenállás után meghajoltak az állam...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.22. 10:03:44

@dobray:

"Alább a leginkább tanulságos, egyszerre hajmeresztő és megmosolyogtató idézeteket közöljük kommentár nélkül" --- írod.

Nekem, a koromnál fogva, rendszeresen kellett ilyen szövegekkel szembesülnöm, ilyen észjárást képviselő emberekkel érintkeznem (a kádári adminisztráció igen tekintélyes része efféle arcokból állt) és sokféle emlékem van ezekről/róluk, de mosolyra derítő egy sem. És ma sem derít mosolyra: egyrészt, mert pontosan tudom, mi is ez és hogyan működik, másrészt, mert még ma is rendre szembesülhetünk vele.

pocaklakó minimanó 2014.01.22. 10:09:20

Jé, az első pár bekezdés majdnem szóról-szóra megjelenik a magukat demokratának, modernnek, humanistának vagy efféléknek vallók/hívők blogoszférai terminológiáiban.

Kandeláber 2014.01.22. 10:29:50

Az Amerikai "Magyar" AljaNépszava szerzői is hasonlókat irkálnak a római katolikus egyházról.
Meg persze a "nyugatos" Gyurcsány is.

Szúrófény 2014.01.22. 10:34:07

Saját aforizmák:
1. Az eszme a leghatékonyabb fegyver a közösség vagyonának elrablásához.

2. Az eszme a hatalom bűnrészese, támogatója, haszonélvezője.

3. A politika és a lottó csak a működtetőknek jövedelmez.

Urfang 2014.01.22. 10:34:43

Ha jól értem itt nem is egyházüldözésről volt szó, hisz a komcsiknak az volt az érdeke, hogy az ő irányításuk mellett megmaradjon ez a rendszer, ők csak rá akartak kapcsolódni a besúgó hálózatok legtökéletesebb rendszerére, a gyóntatófülkére, ami mint tudjuk sikerült is nekik, és a békepapoknak nem is kellett úgy nyomulniuk egy-egy hangulatjelentés elkészítéséért mint más III\III-as ügynököknek, mert hozzájuk tudtukon kívül és önszántukból mentek a besúgók.

Szóval üldözés helyett itt inkább összeolvadásról volt szó. Bár az kétség kívül igaz, hogy akik nem voltak hajlandóak átalakítani a gyóntatófülkéjüket III\III-as központtá, azokat keményen üldözték, viszont az is igaz, hogy az együttműködő besúgók nagy szolgálatot tettek a népi demokráciának.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.22. 10:41:00

@Urfang:

Ezt mind a Műszaki Tanfolyamon tanultad?

vantaan 2014.01.22. 10:47:03

@bbjnick: ".... mert még ma is rendre szembesülhetünk vele."

Tükörbe is nézel néha?

Urfang 2014.01.22. 10:47:03

@bbjnick:

Elárulom, hogy a fidesz meghátrálása a kommunista múlttal való szembenézés elől, ami miatt végleg elveszítette a hajdani antikommunista jellegét, egyrészről a parlamentben ülő volt bolsevik ügynökök miatt, másrészről meg a besúgó papok miatt volt, mert róluk nem akarták lerántani a leplet.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.22. 10:58:21

@Urfang:

Értjük, látjuk, hogy jól elsajátítottad a Tanfolyam tananyagát.

Urfang 2014.01.22. 11:18:16

@bbjnick:
Ha neked van jobb magyarázatod arra, hogy miért hátrált meg a fidesz a kommunista múlttal való szembenézés elől, akkor elő vele.

Bell & Sebastian 2014.01.22. 11:26:36

Dobray egész jól kikapta a lényeget, nagy kérdés, hogy tulajdonképpen ki vezetett kit az orránál fogva?

A békepapság "házon belül" olyan láthatatlan bélyeg volt, ami azért alaposan behatárolta a tégla státuszát és karrierjét, egyedül a békepap nem tudta, hogy mindenki tudja róla azt, hogy valódi besúgó.

A birkózás az ifjúság lelkéért folyt, az újratermelődést szerették volna megakasztani, eszközökben nem válogatva. Aki azt képzeli, hogy itt akkora egy egyházüldözés folyt, hogy csak na, az nem ismeri a korabeli NDK, vagy teszem azt csehszlovák valóságot.

A másik véglet; Lengyelország. Ott már előtte kellőképpen begyakorolhatta a katolikus egyház, mit jelent félillegalitásban működni (az állambiztonság sem volt szívbajos), de mivel a parasztságnak / vidéknek ott nem tekerték ki a nyakát a kollektivizálással és már egyformán csalódtak nyugatban-keletben, maradt a hit, a vidék, haza és család. Az ortodoxia (szerintem) összehasonlíthatatlanul többet szenvedett a kommunisták alatt, mint például a mi egyházunk.

Az egyházi külkapcsolatokat illetően; léteztek még a monarchikus szálak és a (nyugati) németek is minden, rendelkezésükre álló eszközzel segítették a magyar katolikusokat.

Kitüntetett helyzetben voltunk, ez a való. Mindszentyt nem hagyta cserben saját népe, a máriás lobogó megvédett, a németek híresek Mária -kultuszukról.

Kommunistából sem az élcsapat jutott, a moszkoviták kiebrudalása után sokkal nagyobb mozgástere lett az egyházaknak (beleértve a zsidókat is), mint bármilyen másik, szocialista országban.

Hogy a Hit megmaradása szempontjából ez később jónak vagy rossznak bizonyult, azt mindenki döntse el maga. Tornából felmentettből nem lesz nindzsa.

tevevanegypupu 2014.01.22. 11:31:09

Minden hívő tudta ki a tégla és tudták a papok is..gyerekfejjel még mi is tudtuk, hogy kinek a miséjére menjünk és kiére ne..És még emlékszünk a hátsó sorban jegyzetelő "hívőkre" is..

kispufi 2014.01.22. 11:47:45

azt megkérdezhetem, hogy berényi őrnagy - vagy leszármazottai - jelenleg milyen jól megérdemelt és példás helyen, körülmények között leledzenek?

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.01.22. 11:52:07

mikor világítjuk át az egyházakat? rendszerváltás is kéne amúgy (vagy be kéne fejezni, amit a komcsik elkedztek), tehát engem irritál hogy komcsik kölykei nemzeti kereszténynek adjáki ki magukat.
tehát a politikusok sincsenek átvilágítva

kkbk.blog.hu/2013/01/08/botrany_a_katolikus_puspoki_kar_husegeskuje

Bell & Sebastian 2014.01.22. 12:21:29

@kispufi: Nevezett már '60 -ban kihallgató tiszt volt, '64 -ben osztályvezető, majd tovább, a végtelenbe. Nem tudom, hogy él-e még, de a Vörös Segély biztosan nem hagyta éhen halni. Ha már a szaknévsorban ott virított az asszony is.

Alfőmérnök 2014.01.22. 12:48:12

@tevevanegypupu: Mikor szervezték be a szüleit, hogy ilyen jól informáltak voltak?

Urfang 2014.01.22. 13:06:26

@Alfőmérnök: A szülei szervezték be őt.

Bloodscalp 2014.01.22. 13:16:54

jajaj szegény kommunnisták által üldözött hívők&papok...rinyáljunk róla úgy általában, de hogy ki tartozott közéjük az már tabutéma.

Urfang 2014.01.22. 13:43:54

Amúgy Dobray, a kommunisták által üldözött szegény keresztény mit szól hozzá, hogy éppen most tüntetnek együtt az őskommunista vörös lobogós munkáspárti nyuggerek kart karba öltve a narancsos rezsikatonákkal?

Dobraykám, nem szóltak neked a pártközpontból, hogy legalább akkor hanyagold az antikomcsi propagandát, amikor épp a komcsikkal egységfrontba forrva véditek Moszkva érdekeit?

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2014.01.22. 13:45:54

Most olvasom a Wałęsa ügynökmúltjáról szóló könyvet, korábban egyet a lengyel egyházi megfigyeléseket kutató paptól.
1. nem minden titkosszolgálati embernek voltak problémái az intelligenciával és műveltséggel, a lengyel szolgálatok nem szenvedtek hiányt magas minőségű káderanyagban.
2.Wałęsa tipikusan az az ügynök volt, aki megpróbált rendeléseket leadni a tartóinak, ezt rúgják ki a gyárbó, meg azt, akik neki ellenszenvesek voltak, ezért is tették pihenőpályára a 70-es évek közepén, mert nem szerették, ha a farok csóválja a kutyát.
3. Az egyház se volt szent, pl. a 60-as években, ha egy homokos pap többszöri áthelyezés után is ficánkolt (a homokosság elsőrendű beszervezési horog volt, tehát a szolgálatok nyilvántartották), az egyházmegye kénytelen volt a Vatikánba küldeni. Az volt az ilyenek paradicsoma...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.22. 14:12:25

@Urfang:

"Ha neked van jobb magyarázatod arra, hogy miért hátrált meg a fidesz a kommunista múlttal való szembenézés elől, akkor elő vele." --- írod.

A Fidesz nem hátrált meg a kommunista múlttal való szembenézés elől, mert soha nem is akart szembenézni a kommunista múlttal. A rendszerváltó kerekasztalos bagázsban általános vélemény volt (nem kis mértékben nyugati sugallatra), hogy nem kell múltfeltárás, nem kell igazságtétel, mert az megtorlással, atrocitásokkal járna. Arra meg semmi szükség, mert az csak a Nyugathoz való (s néhány éven belül bekövetkező:-)) betagozódásunkat hátráltatná.

Kandeláber 2014.01.22. 14:20:54

@bbjnick: Így van.
Az egész "rendszerváltást" a senki által fel nem hatalmazott, ügynökökkel teletűzdelt "ellenzéki" pártok mutyizták össze az MSZMP-vel, majd az MSZP-vel.
Honnan volt vajon legitimitása a FIDESZ-nek, SZDSZ-nek, MDF-nek arra, hogy leüljön tárgyalni a komcsikkal?
Nem a "néptől", az biztos, hanem a gazdáiktól, elsősorban Mark Palmertől.
Aztán a gatyaváltás után vígan privatizáltak a már nem ellenzékiek, az ex-kiszes Csepi lajos ÁVÜ-vezető asszisztálásával.
Sajnos, nem tetszettünk forradalmat csinálni.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.22. 18:15:58

@Bell & Sebastian:

Így igaz, az ortodoxia teljesen el volt nyomva.

Tehetetlen Dodó 2014.01.22. 18:20:49

@kispufi: Nem tudni, él-e még ez a gazember testben.
Lélekben mindenképp: feltűnő, hogy a ballibbant blogvilágban mennyien használják érvrendszerükben még az egyházról kifejtett álláspontját, szinte változatlan formában, az egyszerű libbant kommentelőktől kezdve egészen a nagyszerű tótawéig.

Pelso.. 2014.01.22. 18:30:53

@bbjnick:Érdekes, Kósa 2009-ben az ügynöklisták nyilvánosságra hozatalát tartotta fontosnak.
Aztán Boross P. 2010 nov (!) már a listák nyilvánosságra hozatala ellen foglal állást.

ephart 2014.01.22. 18:53:03

A degeneráltak bóhere Gyurcsány szerint ha valamikor meg kell vívni az eredeti értelemben vett kulturkampfot, akkor annak itt az ideje, mert az a gondolkodás, amelyet a keresztény-konzervatív világ közvetít, szemben áll mindazzal, amit a felvilágosodás óta a szabadelvűek és a baloldaliak közvetítenek. Szerintünk meg a háború 24 év óta tart, eddig megállás nélkül a liberálisok nyertek, tehát eljött az ideje végképp az agyagba döngölni őket.

tehát harcot indít ez az elmebeteg a kereszténység ellen

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2014.01.22. 18:56:37

Hát igen..

A keresztényüldözésnek a kommunista diktatúrában mély hagyományai vannak, voltak.

Ma is megfigyelhetjük egyes toprongy lelkivilágú MSZP csicskánál a jelenséget, akik nem heverték ki még a rendszerváltást.

Bell & Sebastian 2014.01.22. 19:35:50

@ArmaGedeon: Francesco takarít, mennek sorban elfele a kocsogok és pénzzsonglőrök, pellengérre kerülnek a szamártejben pancsizó püspökfalatok.
Csak nehogy kiöntse a feredővízzel együtt a metéltkedetteket is.

(Jut eszembe, arról mit tud, hogy a közhiedelem szerint '56 -ban az USA -nak csak a szája járt, ennek ellenére a buli utáni afterparty keretében tonnaszám szedte össze az AVH a Thompsonokat? Honnan-e, he?)

Bell & Sebastian 2014.01.22. 19:49:46

@bbjnick: És ezen csodálkozik? A nemlétező Rózsadombi Paktum teljesen logikus következmény volt, csak annyi történt, hogy a kinevelt, újdondász ügynöksereg implicite lepaktált régi tartótisztjeivel. Mindkettő áloldal ugyanoda volt / van bedrótozva, amely tény a menlevelük is egyben, egymással szemben.

Ami persze nem igaz a hasznos hülyékre, naiv álmodozókra és vattának használt csalimadarakra, díszfaszokra, elkábult szavazókra.

A Szanhedrin nagypecsétje nélkül itt még senkiből sem lett Keresztapa.

tevevanegypupu 2014.01.22. 19:51:42

@tesz-vesz:

Csak a kommunizmus, a kommunisták még itt vannak.

tevevanegypupu 2014.01.22. 19:55:24

@Tehetetlen Dodó:

Nagyon sok vértanú pap és apáca van, kár, hogy csak egyházi múzeumokban állítanak nekik emléket..legalábbis legtöbbször. Vannak persze a papok között elvetemült emberek, bár szervkereskedelemről még nem hallottunk, azt a zsidó rabbik végzik évtizedek óta, gyilkosságoktól sem visszariadva. Külföldön lehet olvasgatni róluk, itthon nem foglalkoznak túlzottan velük.

Bell & Sebastian 2014.01.22. 20:00:42

@tevevanegypupu: Mert fordítottan aránylanak a Thompsonokhoz. Az Igazság lakmusza olyan egyszerű, hogy szinte már primitív, szégyellem is leírni.

Amelyik párt elsőként veti rá magát a fegyvertörvényre (mind megtette) csavarintva rajta szigorítás céljából, annak szándéka gyalázatos.

Ebből csak az következik, hogy zöld ruhában, pörge kalapban a kommunisták járnak. Mert nekik szabad.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2014.01.22. 20:07:45

@Bell & Sebastian: Ferenc pápa kóserkonyhát vezet be a szállásán, a vatikáni Szent Márta zarándokházban...
Róma rabbija...

tevevanegypupu 2014.01.22. 20:10:30

@Bell & Sebastian:

Zöld vagy piros ezeknek mindegy..Tönkre tették a világot, mindent ami természetes.

Alfőmérnök 2014.01.22. 20:18:01

@tevevanegypupu: Az megvan libus, hogy náci barátod most a pártodat fikázta?

Bell & Sebastian 2014.01.22. 20:18:19

@tevevanegypupu: Az emlékművel sem az a bajuk, hogy a birodalmi sas rárepül Gábrielre, hanem az, hogy kisebbíti a magyarok felelősségét (bagatellizálja), vagyis; végső soron holokauszttagadó, szembemegy az éppen hogy megkötött (ránk erőszakolt) paktummal.

Nincs feledés, sem megbocsátás, bosszú van és sarcolás a képzett bűnökért.

Ha általánosítok, arról nézve semmi kivetni való sincs Magyarország kiárulásában vagy például a frankhitelezéssel, csak beváltják a biankó csekket.

Amit senki alá nem írt, ezért bizonygatják naponta ötször a kollektív felelősséget.

Mondjuk 1920 óta majdnem eltelt 100 év, ami minimum három emberöltő. Ha még száz évig, hetedíziglen kívánják ezt játszani, előre szólok, a 3D -s nyomtató nem tudja, éppen mihez formáz alkatrészt az eljövendő, ukrán télben.

Bell & Sebastian 2014.01.22. 20:21:48

@Alfőmérnök: Már megint mit nem értesz, Hegylakó?

Bell & Sebastian 2014.01.22. 20:26:11

@ArmaGedeon: Ne legyen igazságtalan, nem mellékesen csendben revideálja a II, Vatikáni Zsinatot is, ami eléggé tréfli tett, kóser étkezési szempontból.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2014.01.22. 20:27:35

@Bell & Sebastian: Mit revideált a zsinatból?

tevevanegypupu 2014.01.22. 20:35:27

@Bell & Sebastian:

A világban azóta történtek már olyan dolgok, hogy bőven lehetne bocsánatot kérni, mondjuk a magyaroktól is..Ez az emlékmű időszerű..esztétikailag nem az én világom, de a mondanivalójával egyetértek..kellett már egy ilyen nekünk.

Bell & Sebastian 2014.01.22. 20:40:17

@ArmaGedeon: Nocsak, nem naprakész Anyaszentegyházból? Már szabadon választható a zsinat előtti rítus szerinti misézés és a végén még a szodómia (helyes értelmezéssel) is visszatalál az égbekiáltó bűnök négyesébe.

Nem vagyok orákulum (ahhoz a feltörő gázt is szívni kellene a fülkében, ezért inkább forduljon a réveteg Alfihoz, ha korszakos i.gazságra vágyik), pontosan ezért ismételten figyelmeztetném, hogy a látott hologram csak a teljes információtartalom részleges leképeződése.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2014.01.22. 20:42:59

@Bell & Sebastian: A tridenti misét még Benedek engedélyezte.

Bell & Sebastian 2014.01.22. 20:45:06

@tevevanegypupu: Vakolecz csupa öhöm és bódottág - lenne, ha láthatná, hogy itt mennyi Flügel van egy rakáson, két libára is elég.

tevevanegypupu 2014.01.22. 20:50:00

@Bell & Sebastian:

Hát valószínüleg ő is tudott volna valami szépet alkotni ebben a témában is.Ha elnézem azt a kis betonbunkert amit városunkba tervezett áruház címén vagy negyven éve, akkor el kell ismerni, hogy jó messzire jutott.

Bell & Sebastian 2014.01.22. 21:07:17

@ArmaGedeon: Valójában a végrehajtás körül tört ki a Kulturkampf az Egyházon belül, szerintem Ferenc (egyelőre) a jó oldalon áll. Viszont nagyszerű teszt, amely választ ad arra az alapvető kérdésre, hogy melyik nemzeti egyházban hol tart a szinkretista fertőzöttség.

"XVI. Benedek engedélyezte a latin rítusú szentmise szabad, püspöki engedély nélküli celebrálását."

Akár latinul, akár anyanyelven. Mi hát a gond? Ez:
ebben "... a hívők azért imádkoztak, hogy a zsidók szabaduljanak meg a sötétségüktől és vakságuktól."

Csavartak hát rajta:
"... világítsa meg a zsidók szívét, ismerjék el megváltóként Jézus Krisztust."

"... hamis és ókori nívón mozgunk ma is, amikor a pozitív tudományok, az archeológia és geológia, nem különben a megtalált Sumír Első-Biblia (Ur, 1954. Dr. N. Kramer: Parallel Biblia, 1956) is mindent világosan feltártak és megmagyaráztak. Senki nem érti ezt a maradi és már kimúlt ószövetségi fontosságot, ami nagyrészt egy összelopkodott és átírt ókori hagyománynak és letűnt nép(ek)nek (sumír, akkád, kéld, babyloni) megmásított történelme. Szóval, kötve vagyunk, valami ósdi judaizmussal és nekünk nem elég Krisztus, az Isten Fia!..." - mondta XXIII. János pápa 1962. július 1-én a II. Vatikáni Ökumenikus Zsinat megkezdésekor. ..."

Részletesen: www.szmm.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2823

Bell & Sebastian 2014.01.22. 21:09:37

@tevevanegypupu: Ne aggódjon, akadtak követői, több is, mint elég, ahogyan a példa is mutatja. Bukott angyalból annyi van itt, mint liba a réten.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2014.01.22. 21:16:57

@tevevanegypupu: A betonbunkerei még nem voltak annyira durvák, mint a későbbi menórás korszaka, ami ma már kötelező elem világkiállítási pavilonjainkon (ha szabad egy kis reklám):

ordoguzo.blogspot.com/2014/01/magyarorszag-arculata-milanoi-expon.html

Bónusz: a sukorói stróman!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.01.23. 00:33:59

@bbjnick:

"A Fidesz nem hátrált meg a kommunista múlttal való szembenézés elől, mert soha nem is akart szembenézni a kommunista múlttal. A rendszerváltó kerekasztalos bagázsban általános vélemény volt (nem kis mértékben nyugati sugallatra), hogy nem kell múltfeltárás, nem kell igazságtétel, mert az megtorlással, atrocitásokkal járna. Arra meg semmi szükség, mert az csak a Nyugathoz való (s néhány éven belül bekövetkező:-)) betagozódásunkat hátráltatná. "

- Valahogy a fidesz "elmúnyócéves" retorikája más volt.....

Bell & Sebastian 2014.01.23. 01:18:37

Nemes Savanyúkúti Károly!

Férfiember csak akkor mond igazat, ha seggbe lövik a szempontpuskával (ami nem fog a nőkön - köztudomásúlag). Ezért lenne felettébb üdvös mindnyájunknak, ha egyetlen nő sem jutna be a parlamentbe, a többi (hímivarú) képviselőt meg seggbe lőnék minden alkalommal, mielőtt még mikrofont ragadnának.

Nem lenne követelmény ehhez még a szempontpuska sem.

tevevanegypupu 2014.01.23. 07:31:28

@ArmaGedeon:

Jaj..ezek az épületei rettenetesek a szimboleumoktól függetlenül is. Agyonkomplikáltak, agyondiszítettek, nyomasztóak..keresztény embernek nem valók az biztos, de Attila vagy Árpád is gyanakodva szemlélné. Egész más volt ahogy beszélt és egész más amit tervezett.

tevevanegypupu 2014.01.23. 07:33:20

@Bell & Sebastian:

És olyan sokan szeretik a libafoszöld színt.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.23. 08:10:59

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: @Pelso..:

A kommunista múlt feltárása, az elszámoltatás és az igazságtétel kérdésében/kérdéséről valamennyi hatalomgyakorló politikai tényező összevissza beszélt az elmúlt 24 évben. Ez nem azt bizonyítja-e, hogy nem áll szándékukban komolyan foglalkozni a problémával?

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.23. 08:11:43

@Bell & Sebastian:

Az ortodox misében, sőt a keresztelősző szövegében mind a mai napig benne vannak félreérthetetlen zsidóellenes szövegek. Nyilván antijudaista és nem antiszemita szövegek.

Amikor valaki felveti, hogy ez nem kóser, a válasz "ez az apostoli hagyomány, nem lehet megváltoztatni" és "vessen az magára aki ezeket antiszemitizmusként értelmezi". Ezzel el is van intézve.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2014.01.23. 08:36:28

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: Valódi antiszemitizmus szinte csak cionista körökben fordul elő... :-)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.01.23. 17:54:35

@bbjnick:

Leghangosabban a fidesz kiabált ellenzékből a kérdéssel kapcsolatosan. És kormányon meg..................

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.23. 18:03:45

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Én nem így emlékszem. A Fidesz a "szalonkommunistázáson" nemigen lépett túl soha. Nem úgy az SZDSZ! A legkeményebb antikommunista retorikát az SZDSZ tolta, hogy aztán az első adódó alkalommal lepaktáljon a kommancs utódpárttal!

csakférfi 2014.01.23. 19:03:23

@Szúrófény: Tetszik a gondolkodásod.Szellemes de nem eszmei.:):)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.01.25. 02:26:28

@bbjnick:

Ismereteid hiányosak.

A szadeszben komoly törést okozott a koalíció. Akik mellette szavaztak, nem lepaktálásról, hanem fékről és lehetőségről beszéltek.

A fidesz megnyilvánulásait szalonkommunistázásnak nevezni...........

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.01.25. 08:18:01

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

"A szadeszben komoly törést okozott a koalíció. " --- írod.

Húúú!:-D

"A fidesz megnyilvánulásait szalonkommunistázásnak nevezni" --- írod.

A vakdumákon túl milyen konkrét lépéseket tettek a kommunista múlt feltárása, az elszámoltatás és az igazságtétel érdekében?

Göntér László 2014.01.25. 17:43:32

Én, mint ateista és mint kommunista úgy gondolom, hogy az egyházat mint a tudomány és emberismeret sok évszázados birtokosát nem szabad üldözni, hanem a megszerzett ismereteit a mai embereknek minél előbb át kell adni. Fellépni azok ellen kell, akik ezt az átadást akadályozzák. A cél ekkor is csak az lehet, hogy ezt az akadályozó magatartást megszüntessük. Vegyük észre, hogy az egyház sok mindent helyesen lát, de bizonyos beidegződéseitől nehezen szabadul meg és nehezen veszi tudomásul, hogy értelmiségi és hatalmi pozíciója már nem a régi. Példaként álljon itt az alábbi:
ktkj.blog.hu/2014/01/25/keringes_180

Tehetetlen Dodó 2014.01.25. 21:09:09

@Göntér László: No, a többi ateista meg kommunista nyilván érti az összefüggést a templomi esküvő és a máshol tartott lakodalom között.
Legalábbis remélem.

pocaklakó minimanó 2014.01.29. 14:59:41

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

"Akik mellette szavaztak, nem lepaktálásról, hanem fékről és lehetőségről beszéltek."

Vö.: "Nem hazudott, csak nem fejtette ki az igazság minden részletét."
süti beállítások módosítása