MSZP-től a DK-hoz, LMP-től az Együtthöz, Fidesztől az LMP-hez – 2010 vs. 2014
2014. január 04. írta: Redakció

MSZP-től a DK-hoz, LMP-től az Együtthöz, Fidesztől az LMP-hez – 2010 vs. 2014

Az év végén végzett gyorsfelmérésünk főbb eredményeiről beszámoltunk már, most álljon itt egy kis összeállítás arról, amiről az országos kutatásokból viszonylag keveset tudunk: hogy mi lett az egyes pártok 2010-es táborával. A 794 válaszból álló minta természetesen nem reprezentatív, de érdekes mozgásokat mutat a Mandiner – a politika iránt messze az országos átlagot meghaladó mértékben érdeklődő – olvasótáborának preferenciáiban.

Olvasóink saját bevallásuk szerint 55,2; 16; 13,1; illetve 8,3 százalékos arányban választották a 2010-es választásokon a parlamenti küszöböt átlépő Fidesz-KDNP-; LMP-; MSZP-; illetve Jobbik-listákat. Csak a válaszadóink 47 százaléka szavazna most is ugyanarra a pártra, mint négy éve. A mai pártszimpátiákat vizsgálva elmondhatjuk, hogy két olyan erő van, ami 2010-es szavazói több mint felét elvesztette ebben a körben.

Mandiner_2013_december_MSZP_2010_mai_szavazatok_560.png

Kezdjük azzal a párttal, ahol a legdurvább a változás: az MSZP ma tíz 2010-es szavazójából nem egészen egynek a bizalmát élvezi a kérdőívre válaszoló olvasóink körében. Minden második volt szocialista szavazó ma a DK-ra, minden negyedik az Együtt-PM-re szavazna. Rajtuk kívül még az MKKP támogatottsága haladja meg a 3%-ot a maga 4,3%-ával.

Mandiner_2013_december_LMP_2010_mai_szavazatok_560.pngAz LMP tíz 2010-es szavazójából három támogatását bírja, ennél néhány százalékpontnyival többen támogatják a ciklus során az LMP szakadárjaival erősítő Együtt-PM-et. Ebben a körben számottevő tábora van az MKKP-nak, de a DK, a 4K! és a MOMA is tudott LMP-s szavazatokat szerezni.

Mandiner_2013_december_Jobbik_2010_mai_szavazatok_560.pngA Jobbik több mint felét tartotta meg négy évvel ezelőtti támogatóinak. Minden tizedik szavazója ma a kormánypártokra szavazna – ennél jóval izgalmasabb, hogy közel ennyi volt jobbikos szavazna ma az LMP-re és a DK-ra.

Mandiner_2013_december_Fidesz_2010_mai_szavazatok_560.png

Bár abszolút szavazószámban a Fidesz-KDNP-t érte a legnagyobb veszteség, ha az arányokat nézzük, a kormánypártok voltak képesek leginkább megőrizni négy évvel ezelőtti támogatóikat. A lemorzsolódó szimpatizánsokból az LMP egyedül többeket volt képes maga mellé állítani, mint a többiek együttvéve: ebből a körből 15,7% ma az LMP-re szavazna, míg a Jobbik, az Együtt-PM és az MKKP 4-5 százalékuk szavazataira számíthatna.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr1005733319

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vizipipa 2014.01.04. 20:45:25

"Olvasóink saját bevallásuk szerint 55,2; 16; 13,1; illetve 8,3 százalékos arányban választották a 2010-es választásokon a parlamenti küszöböt átlépő Fidesz-KDNP-; LMP-; MSZP-; illetve Jobbik-listákat."

Ez magyarul azt jelenti, hogy 127 (volt) LMP-s nyilatkozott, szoci meg jobbikos meg még kevesebb.
Ennek megfelelően nem örülnék, ha valaki hatalmas trendeket rajzolna fel ennek alapján.

Az MKKP erős jelenléte is keményen súlyozza a válaszok komolyságát. Az meg hogy a volt szocik listáján a 4K! és a MOMA egyaránt megjelenik, az szerintem az "amerről a szél fúj" kategóriája.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.01.04. 23:47:54

én most csak nézek ki a fejemből, hogy lehet ilyen következtetést és diagramokat levonni a kérdésekből. semmi értelme így szétszedni

ha jól emlékszem nem volt olyan kérdés, hogy kire szavaztam négy éve..

"Csak a válaszadóink 47 százaléka szavazna most is ugyanarra a pártra, mint négy éve"

? megőrzitek az IP-címeket?

vantaan 2014.01.05. 08:44:44

Hihetetlen! 794 válasz?????? Itt a Mandiner blogon a hozzászólók száma nem éri el a 20-at. ... s van cc. 750-770 olyan ember aki átrágja magát 2-3 oldalnyi kérdésen s még a "kötelezően megadandó" adatokat is megadja?
NEM HISZEM!
Szerintem újra kell rajzolni azokat a diagramokat már a hitelesség kedvéért is.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.01.05. 09:05:10

@vantaan:
A mandiner.hu-n az aktív közönség valamivel nagyobb.

hoplita 2014.01.05. 09:24:19

Hű, de reprezentatív.:)

Ezzel kár vót a posztolónak az időt tölteni, még a kocsmában is hasznosabban telt vóna az idő.

toportyánzsóti 2014.01.05. 10:30:01

Elsőre túl nagy narancsbukta lett volna,ezért most muszáj volt átrajzolnotok a kördiagrammokat,nehogy szembetűnő legyen,több mint 2/3-ad utálja a narancsszektát akik már csak a birnbaum házaspár goebbelsi propagandájára alapoznak,miközben még a sajátjaikat is felrúgták az útszélen...

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2014.01.05. 10:58:23

@tesz-vesz:
Hogyne lett volna:
15. Elmentél-e a szavazni a 2010-es országgyűlési választások első fordulójában?
16. Melyik párt listájára szavaztál 2010-ben a parlamenti választás első fordulójában?

(Az IP-s feltételezés jó nagy hülyeség, megnézném, hogy hány olyan olvasónk van, aki ugyanarról az IP-ről töltötte ki a 2010-es felmérésünket, mint a legutóbbit.)

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2014.01.05. 11:01:27

@vantaan:
Azért csak 794, mert 3 nap volt az adatfelvétel, és december utolsó napjaiban futott a kérdőív, amikor kicsi a forgalmunk (értsd: akad olyan nap, amikor nem éri el a 25 ezer egyedi látogatót).

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.01.05. 11:50:47

@TuRuL_2k2: jólvan, elfelejtettem, én ugyanarról az ip-ről töltöttem ki

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.01.05. 11:53:07

@TuRuL_2k2: de azért remélem a pol.harcmezős kommentemet is olvastad az előzőben, nem lenne mindig a 2. legnagyobb a vegyes pol.ideó

vantaan 2014.01.05. 12:15:41

@TuRuL_2k2:Én csak annak a statisztikának hiszek amit Én hamisítottam! Sajnos ma már hiteltelen minden ilyen jellegű felmérés.
Valahol, valamivel csak igazolni kell azoknak a milliárdoknak a hasznosságát amit az államgépezet ezeknek a "kutató intézetekbe" haveri alapon önt.
Inkább terelési szándékot látok az egész mögött.

_most_ 2014.01.05. 13:30:47

mondjuk a mandiner olvasói full retardáltak, a velük készült felmérésből bármilyen következtetést levonni teljesen értelmetlen :D

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.05. 13:37:52

@vantaan:

Én csak a blogot olvasom, a fő honlapot szinte sosem, mert nagyon színvonalon aluliak a kommentek. De kitöltöttem a kérdőívet teljes egészében.

Én MDF-ből LMP-be mentem át egyébként, ilyen kategória nincs is szerintem más... :-)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.01.05. 14:10:33

@_most_: szerintem mindennek az olvasói többségében teljesen retardáltak

vantaan 2014.01.05. 14:28:21

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: ... én csak azt tartom hamisnak,hogy ott ahol lásd a blogot 10-12 ember kommentál s akár a fő oldalt aminek részeihez max. 25-30 ember ott van 794 adatlap kitöltő.

Salzburg1 2014.01.05. 14:33:40

Hajrá Gordon!Szabadíts meg minket a FIDESZ-től/Végre normális gazdaság lesz,erős forint,aGordonnál volt legerősebb a forint 250-255 ami jól mutatja,hogy mikor volt jó a gazdaságpolitika.Most meg azért kell menteni a devizahiteleseket,a többi adófizető pénzéből,mert a fityesz rossz gazdaságpolitikát folytat!

tisztapista 2014.01.05. 14:51:05

TP 2010-2014-es felmérés

Megkérdeztem 795 embert, csak hogy még reprezentatívabb legyek mint a mandi. Ezek egyöntetűen a Fideszre szavaztak 2010-ben, és a Fideszre fognak szavazni 2014-ben is.

Majd kijöttem a frakcióülésről, és megállítottam még 5 embert az utcán, akik viszont nem nyilatkoztak.

Összességében így 800 embert vizsgálva, a Fidesz elsöprő többsége lett az eredmény.

J.László 2014.01.05. 14:51:43

@Salzburg1:
Gyurcsány alatt volt legerősebb a forint (235 körül 2008 nyarán). Azaz: Gyurcsányt vissza! Akkor volt kurva jó a gazdaságpolitika!

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2014.01.05. 14:54:54

@vantaan:
?
A Mandiner évek óta havi sok százezer embert ér el minden hónapban.

Buta belpesti balliberális biboldó barmok! 2014.01.05. 14:57:38

Fasszág. A mandiner mindig is egy balliberális portál volt. Azóta se változott. Ugyanaz mint a "magyar" narancs, ugyanolyan liberális olvasótáboruk van. Nem különb.
A Fidesz a valóságban sokkal erősebb!

balambher 2014.01.05. 15:08:01

Érdekes, hogy mindegyik diagramon a narancsszín a legerősebb. Micsoda véletlen...
Ez egyben válasz az előttem szólónak is.

agent_x 2014.01.05. 16:08:27

@agent_x: igaz, én 2006 és 2010 között.

Sinistroll 2014.01.05. 16:32:51

@TuRuL_2k2:
Látnivaló, hogy az adataitok köszönő viszonyban sincsenek azzal, amit bármelyik közvélemény-kutató mér.
A mandinernek nagyon "sajátos" közönsége van. Biztos jól elvagytok így egymás között, de nem hiszem, hogy egymás kikérdezéséből bármilyen következtetést le tudnátok vonni a választói trendekre vonatkozóan.
És akkor még finom voltam, és nőies. :-)

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2014.01.05. 16:39:09

@balambher:
A lekérdezéshez használt SurveyMonkey.com mindig a legnagyobb értéket színezi narancsra, a másodikat kékre stb.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2014.01.05. 16:46:49

@Sinistroll:
Persze, hogy egészen más a Mandiner olvasótáborának összetétele, mint az ország összes választójának:
- sokkal jobban érdeklődik a politika iránt (90% fölötti választási részvételi hajlandóság),
- sokkal iskolázottabb (a felsőfokú végzettséggel bírók aránya meghaladja a 77%-ot).

Amadeus62 2014.01.05. 17:01:29

@TuRuL_2k2:

Inkább azt mond meg nekem, hogy nemezis, usange, cutcopy, nyugalmazatt tanár, telhetetlen dodó, states és társai emberek-e egyáltalán vagy inkább valami génmalipulált selejtek, akik csak arra képesek, ami a mandiner.hu-s "munkásságuk"!!??

Csak tudod kikről van szó!

Sinistroll 2014.01.05. 17:11:52

@TuRuL_2k2:
Iskolázottság?! XD! Ami azt illeti, én leginkább csak szörnyülködni járok ide - az itteni többségi vélemény bármely civilizált országban legalábbis szélsőséges lenne (hogy durvábbakat ne mondjak). De OK, igazodva a korszellemhez: fogjuk rá, hogy én vagyok az, aki ideológiailag nem vagyok elég képzett.

A megjegyzésem viszont nem erre vonatkozott, hanem arra, hogy teljesen kizárt, hogy a "felmérésetek" reprezentatív legyen. Bármilyen országos következtetés levonása ezekből az "adatokból" országos ökörség. Iskolázott ember számára ez különösen nyilvánvaló kellene legyen.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2014.01.05. 17:39:31

@Sinistroll:
Ezzel kezdődik a poszt: 'A 794 válaszból álló minta természetesen nem reprezentatív'.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2014.01.05. 17:40:55

@mizant21:
Elnézést, jogos. (A feliratcserére sajnos nem volt lehetőség a webes felületen, ahonnan a grafikonokat exportáltuk.)

Sinistroll 2014.01.05. 17:56:25

@TuRuL_2k2:
Aztán meg ezzel folytatjátok - példának okáért:

"A mai pártszimpátiákat vizsgálva elmondhatjuk, hogy két olyan erő van, ami 2010-es szavazói több mint felét elvesztette ebben a körben"

Nem, nem mondhatjátok el. Max. a blog olvasóinak pártpreferencia-változásáról van képetek. És ezt minden egyes következtetés elé be lehetett (kellett?) volna írni.

Ne érts félre, érdekes játék ez, és tisztelem az erőfeszítést. De attól tartok, hogy a számok között bányászkodva tényleg sikerült megfelejtkeznetek arról, hogy ez a minta nem hogy nem reprezentatív, hanem alkalmatlan tágabb következtetések levonására. Izgalmas belső kutatás, ami a Ti szellemi körötökről mond el valamit. Ha ezt sikerült volna szem előtt tartani, meggyőzőbb lenne az eredmény.

Amadeus62 2014.01.05. 18:04:45

A mandiNER egy nagy szar. A legostobább idióták gyűjtőhelye, főleg a sima mandiner.hu

Még hogy polgári lap?! Hahahaha

sünbab 2014.01.05. 19:34:46

@tesz-vesz: Nyilván te is olvasod, ha róla véleményed.

sztd 2014.01.05. 21:43:17

@Salzburg1: A Ft az €-val szemben 2008 nyarán volt a legerősebb, amikor ~228 Ft-volt az € ára. Ha jól értelek, akkor 2008 nyaráig volt a legjobb a gazdaságpolitika.

Bajnai alatt 314 körül-ről indult, és kb. 268-ig erősödött a nemzetközi trendeknek megfelelően. Nem érte el egyszer sem a 255-ös szintet (ennek szerintem utánanézhetsz).

@vizipipa: A szociológiában egy adott csoport véleményének a felméréséhez kb. 100 fő kell. Szóval a 127 LMP-s megmutatja, hogy a Mandinert olvasó LMP-seknek kb. mi a véleménye. (Azt nem mutatja meg, hogy kor/végzettség/... szerinti eloszlásban milyen a vélemény a Mandinert olvasó LMP-sek közül.)

Persze messzemenő következtetést tényleg nem lehet levonni de gondolati trendekre szerintem megalapozottan lehet gondolni.

Kandeláber 2014.01.06. 08:19:57

Egy-két hete Fedor kiposztolta, hogy az iPhone tulajdonosok között Bajnai utcahosszal vezet, és ebből messzemenő következtetéseket volt le.
Nagyjából ennyire lehet komolyan lenni az ilyen típusú felméréseket, hogy mondjuk a bélyeggyűjtők között hány százalék szereti jobban a fogazott szélűt, mint a simát.

notC 2014.01.06. 22:02:02

Az, hogy egy blogon pár olvasó végigkattintgat egy kérdőívet inkább csak vitaindító (na nem a módszertant illetően, hanem a kapott eredmények, "trendek" ;) miatt).
Az izgalmasabb már, amikor hivatásosok írnak tanulmányt az egykulcsos adóról, tényként közölve megállapításaikat, miközben a forrásadatok felét szándékosan vagy véletlenül kihagyják.

vantaan2 2014.02.03. 13:00:18

A valódi kérdés az, hogy:
Szavazhat-e magyar ember egy Hazaárulóra és pártszövetségére?
Szerintem nem.

Ez a kérdés s utána jöhet a pártpreferencia.

sünbab 2014.02.03. 17:56:59

@tesz-vesz: Oké, kimaradt a "van". De ettől még jogos a kérdés: ha nem olvasol, nem nézel valamit hogy lehet releváns véleményed róla?

(amúgy nagyjából még egyet is értenék,
-a "sima" mandin elképesztő hozzászólásokat olvashatunk
-ezt a felmérést kár volt elvégezni).

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.02.03. 18:09:12

@sünbab: ezt írtam: "szerintem mindennek az olvasói többségében teljesen retardáltak "

erre de kérdezed, hogy önkritika-e, nyilván nem.
mivel én a nagy lapokra gondolok, nem pl a blogomra.
és nem is magamra olvasóként.

most meg elkezdesz másról beszélni:
"ha nem olvasol, nem nézel valamit hogy lehet releváns véleményed róla?"

ezt teljesen más téma, ha nem olvasol valamit, nem hallasz róla , semmilyen releváns véleményed nem lehet róla. arról konkrétan. hova akarsz kilyukadni?
attól még az olvasottak is értetlenek, és képtelenek kihámozni a lényeget

a sima mandin valami botrány a színvonal.

Ajtony 2014.03.12. 12:30:02

@tesz-vesz: melyiket? - mert a dinamikus IP-k aránya 90% feletti :-)

Ajtony 2014.03.12. 12:34:42

@Salzburg1: jelentkezz a cégéhez dolgozni, vagy legyél alvállalkozója - aztán majd neted se lesz, hogy siránkozhass :-)
süti beállítások módosítása