Állami, állami, állami – Ilyen ország pedig nincs CCCXCI.
2013. december 17. írta: TuRuL_2k2

Állami, állami, állami – Ilyen ország pedig nincs CCCXCI.

allami_tankonyvellatas.png

Ma újabb jelentős lépéssel kerültünk közelebb a Jó Állam megvalósulásához: Magyarország nem hagyta magát, és teljes mértékben állami kézbe vette a tankönyvellátást. Hoffmann Rózsa augusztusban ugyan még azt nyilatkozta, hogy „nincs szó a tankönyv-előállítás államosításáról″, de az állami tankönyv-terjesztést kísérő káosz példátlan siker azóta meggyőzte, hogy határozottabb tempóban is építhető a szocializmus Jó Állam. Így aztán nem is cicáztak sokáig a tankönyvpiacot szabályozó új törvénnyel: vasárnap benyújtották, hétfőn megvitatták, kedden megszavazták.

Minden bizonnyal indokolt volt a kivételes sürgős eljárás is, amiről hétfőn döntött az Országgyűlés, hiszen az elmúlt napok eseményei gyökeresen forgatták fel az oktatási világpiacot, amire Magyarországnak is gyors és határozott választ kellett adni. A kivételes sürgős eljárást azért sem lehet kifogásolni, hiszen a diákokon, a tanárokon, a tankönyvkiadásban érintett szerzőkön, kiadókon és nyomdákon kívül a kutyát sem érint ez a változtatás. Mint ahogy abban sincs semmi anakronisztikus, hogy 2013-ban még arra van ráfeszülve az állam, hogy miből és mennyit nyomtassunk ki.

Az új szabályozás szerint választható két szöveggyűjtemény közül az egyik akár ebben a kortárs feldolgozásban is tartalmazhatná Babits Mihály klasszikus versét:

Állami ország

Állami országot álmodtam én,
ahol minden állami volt,
minden állami, de nem csak kívül:
csontig, velőig állami,
állami,
állami, állami, állami.
Állami ég és állami tenger,
állami fák és állami ház,
állami állat, állami ember,
állami öröm, állami gyász,
állami érc és állami kő és
állami föld és állami fák,
állami férfi, állami nő és
állami, állami, állami világ.
Áshatod íme, vághatod egyre
az anyagot, mely lusta, tömör,
állami földbe, állami hegybe
csap csak a csáklyád, fúr be furód:
s mélyre merítsd bár tintapatakját
még államibban árad, ömöl
nézd a fü magját, nézd a fa makkját,
gerle tojását, csíragolyót,
állami, állami, állami
állami kelme s állami elme,
állami arc és állami gond,
állami ér és állami vér és
állami velő és állami csont.
Más szin a napfény vendég-máza,
a nap a színek piktora mind:
állami bellül a földnek váza,
nem a fény festi a állami szint
karcsu sugárecsetével
nem:
állami az anyag rejtett lelke,
jaj,
állami, állami, állami.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr575696052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kerei 2013.12.17. 14:54:49

Mikor küldik már nyugdíjba ezt a kancsószájú fapinát?

panelburzsuj 2013.12.17. 14:57:25

Prüszkölgetünk, prüszkölgetünk? :))

Saját pártya - vigye haza!

maretz 2013.12.17. 15:18:43

Ha olcsóbb lesz tőle, hát csinálják... ennél drágább elég bajosan lehetne ugyanis.

Urfang 2013.12.17. 15:29:39

@maretz:

Legyen óccsó, legyen gazdaságos, oszt megspóroltunk egy csomót, csak közben a jövőt éljük fel, amikor a zsenipalántáink kezébe is ugyanaz az óccsó állami egyenkönyv kerül, amiből az összes falu tanul.

Plusz a fideszt ismerve nem lepődnék meg, ha hasonló brossurákkal terhelnék meg a fiatalok idegrendszerét:
lemil.blog.hu/2013/12/15/naci_propaganda-_a_gyermekkor_vege

Persze szigorúan csak nemzeti konzervatív keresztény alapon.

Bell & Sebastian 2013.12.17. 15:36:42

Aggyanak mindenkinek egy Kindlit, oszt töltögessenek le valami központi szerverről.
Hátránya annyi, hogy a kreatív diák nem tud bele bajuszt rejszolni.
Lenne akkora biznic, mint a digittébl, vagy hogy híják aszt a mérgesdrága baromságot.

Semmi értelme a péperbúknak, mióta nem örökölhetőek a tankönyvek, minden évfolyam mást használ.

De még jobb lenne egy ingyen laptop, szegregáltaknak loptop.

Urfang 2013.12.17. 15:43:29

Nehéz elképzelni, hogy mi folyhat ma az oktatásban, az utóbbi években állandóan azt lehetett hallani, hogy a diákok és tanárok tiltakoztak, Hoffmann Rózsa aztán megnyugtatta a kedélyeket, aztán a diákok és tanárok megint tiltakoztak, aztán Hoffmann megint mondott valamit, és akik még mindig tiltakoztak, annak beverték a fejét egy Klinghammerrel.

Mi folyik az oktatásban?

Mást is elfuserált a fidesz Magyarhonban, de talán az oktatásért a legnagyobb kár.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.12.17. 15:44:34

@Bell & Sebastian: A Lajosnak sajnos nincsen kindle-nyomdája. Majd ha szerzett egyet, visszatérünk az ötletére.

@maretz: Ami állami, az _mindig_ lehet drágább.

Bell & Sebastian 2013.12.17. 15:45:56

Nem is Klebersberg a szellemi atyja a saját programjának, mivel az jóval korábbi, csak a világháború és erőforráshiány miatt késett a bevezetése / végrehajtása.

Remélem, ezt a -Fideszen kívül- mindenki tudta.
Ám az vitathatatlan, hogy kiváló végrehajtója volt, annak dacára, hogy sok minisztérium munkáját kellett integrálnia hozzá.

Szóval, nem a zenéjét szerezte, szövegét költötte, üstdobot csépelte, hanem levezényelte ukmukfing.

Kandeláber 2013.12.17. 15:49:15

Erről a témáról éppen most húzza le a második bőrt a Vastagbőr, Tóta Weisz pedig ma sikoltotta bele a nagyvilágba a hvg.hu-n, hogy jön a gyerekekért a Hitlerjugend, és egyébként is visszasüllyedünk a pattintott kőkorszakba.
Bár a Vastagbőrön elsütöttem, felmerült bennem hogy a Nobel-díjasaink kivétel nélkül a merev és avítt porosz iskolarendszerben tanultak, szinte mindegyikük a Monarchiában és láss csudát, egészen jó eredményeket értek el.
Persze még nem tudjuk hogy a Magyar Bálint-féle kultúrpolitika áldásaiban részesült gyermekeink közül hányan szárnyalják túl mondjuk Gábor Dénest vagy Szent-Györgyi Albertet.

___________________________ (törölt) 2013.12.17. 15:49:49

Nem értem a felháborodást. Minden vállalkozás alapja az, hogy megtalálni a termékhez a vevőket, vagy fordítva, a vevőknek a terméket, ami kell nekik.

Ahol az állam tálcán szállítja a vevőt - mert minden gyereknek kötelező a tankönyv - miféle szerepe lehet a vállalkozásoknak? Garantált profit?

A kétféle tankönyv generálta felháborodáson is csodálkozom. Miért, eddig több volt? Szerintem az én időmben (35 vagyok) csak egy... hogy a túróba lehet egységes érettségit, felvételit csinálni, ha többféle van? Van egyfajta közös minimum és akkor ahhoz mást mást adnak hozzá?

Mondjuk nekem az egész közoktatásról az a véleményem, hogy csak egy szükséges minimumról kell, hogy szóljon és alapvetően a szülő dolga, hogy jó könyveket adjon a gyerek kezébe... én semmit nem iskolában tanultam, se a nyelveket, amiket beszélek, se a szakmám nagy részét, se az egyéb szellemi érdeklődést.

Ezért nem is értem a hogyan lehet egyfajta könyvből képezni átlagost meg zsenit típusú kérdéseket... a zseniképzés nem a szülő dolga?

Azt szeretném kérdezni, hogy ugye végső soron minden, amit egy gyerek megtanul, az alapesetben a szülő dolga és akkor az iskola arra való, hogy ezt a kötelességét a szülő részben kihelyezze oda... ki szerint mekkora mértékben oké ezt egy szülőnek kihelyezni? Szerintem max. 30%.

vantaan 2013.12.17. 15:49:53

@Alfőmérnök: Persze hogy méltatlan! Inkább a "vörös Szikra" lenne a megfelelő. Egy komcsi kormánytól mégis mire számítottatok? Hofmann elvtársnő és Balog elvtárs-pap-elvtárs/Júdás ha összefog még Makarenko és Virág elvtárs is megnyalhatja mind a 10 ujját!
.... persze a Zideológiai böszmeség mellett a zsíros állami pénzek lenyúlási lehetőségét se vessük el.
Majd valamelyik Kaya Ibrahim rokon Josip Tottal megoldja legfeljebb a dagi klán újra elfelejt befizetni 200 milla adót és járulékot a magyar költségvetésbe.

___________________________ (törölt) 2013.12.17. 15:52:02

@Urfang: miért az iskolának kéne zsenit nevelnie, miért nem szülőnek? A nevelés alapvetően szülői hatáskör, és az iskola ennek részben outsourcolására való.

Istenem, de buta ember lennék, ha semmi mást nem tudnék, mint amire iskolapadban tanítottak... max 5%.

Bell & Sebastian 2013.12.17. 15:52:42

@Counter: Minden kakaóbiztosnak maga felé hajlik a beléptető kapuja.
(Mit gondol, a magyartalan digitális táblákat minek emlegetem?)

Mert az tényleg nagyon vicces, amikor a kölök hamarabb talál meg valamit az okostelefonján, mint a könyvében. Különösen akkor, ha nincs is benne.

Védd az erdőt - egyél Lajostot!

vantaan 2013.12.17. 15:53:00

@Shenpen: Azért az látszik a hozzászólásodon hogy Te még egy féle tankönyvből tanulhattál csak. ..... pedig oly sok féle a világ.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.12.17. 15:53:44

@Shenpen: Akkor viszont mi is a közoktatás célja? Írás-olvasás, négy alapművelet? Ahhoz a két tankönyv is sok, a nyolc osztályról nem is beszélve.

Bell & Sebastian 2013.12.17. 15:54:21

@Shenpen: Magából most kibújt az őslibsi vagy őskaján? Mikor melyik?

Kandeláber 2013.12.17. 16:08:32

Borsodban meg Szabolcs-Szatmárban is dobjanak le tableteket a pérókba, mint ahogyan Afrikában a bantu néger gyerekek közé, akik állítólag egy-két hét múlva olyan képzettek lettek hogy akár informatikusnak is jelentkezhettek volna bármelyik világcéghez, és minden meg lesz oldva.
Ha nem, akkor tévedtünk.
Különben filózok ezen a sokféle tankönyvön.
A számtant mondjuk alsóban hányféleképpen lehet tanítani?
Na jó, talán a felső tagozatot célozzák a protestálók.
Esetleg arra gondolnak a liberális szellemű oktatás harcosai, hogy teszem azt olyan földrajz könyvek is kellenének, amelyekben a Duna visszafelé folyik, olyan törikönyvek amelyekben Amerikát még fel sem fedezték, vagy olyan a valóságnak megfelelő kémiakönyvek, melyekben a só vegyjele nem NaCl, hanem NaKCl, mert a káliumtartalmat is figyelembe veszik? :D

Urfang 2013.12.17. 16:15:48

@Shenpen:

Nem az összes szülő zseni, és ha nem az, akkor hogyan okítson ki egy zsenit?

Te nyilván egy autodidakta polihisztor zseni vagy, akkor a te eseted inkább kivétel, mint általános elv.

2013.12.17. 16:17:02

@Shenpen: "Ahol az állam tálcán szállítja a vevőt - mert minden gyereknek kötelező a tankönyv - miféle szerepe lehet a vállalkozásoknak? Garantált profit?"

A tornacipő is kötelező minden gyereknek a tornaórán, mégse államosítják a tornacipőgyártást. A vevő ugyan adott, de hogy pont a te könyvedre, tornacipődre lesz kereslet, az egyáltalán nem garantált.

Oktatni sokféleképpen lehet, ehhez pedig szerencsés, ha sokféle könyv közül lehet választani. Ha több könyv is megfelel a vonatkozó előírásoknak, követelményeknek, akkor miért ne adnánk meg a szabadságot a tanárnak, hogy választhasson?

Az viszont igaz, hogy nincs akkora jelentősége a tankönyvnek. Azokból a tárgyakból, amikből igazán jó tanáraim voltak a gimnáziumban, szinte ki se nyitottam a tankönyvet, azt tanultam, amit ők elmondtak.

Urfang 2013.12.17. 16:21:58

@Kandeláber:

Csak nehogy az egyentankönyvbe kerüljön bele, hogy Amerikát még fel sem fedezték, lapos a föld és 6000 éves, mert akkor aztán tényleg nagy lesz a baj.

___________________________ (törölt) 2013.12.17. 16:22:37

@Bell & Sebastian: ősbonyolult, őskéremkaccsojaki. De mondjuk az autodidaktizmusban eléggé hiszek.

Alfőmérnök 2013.12.17. 16:23:54

@vantaan: Nem lenne baj a konzervatív oktatással, ha nem egy ex-mszmp-s hülye picsa irányítaná.

vantaan 2013.12.17. 16:35:13

@Alfőmérnök: Így igaz! Ezek annyira hülyék mint Brezsnyev kuplerájának a vezetői . Ők is a bútort cserélték le, s nem a "Hős anya" kitüntetetteket amikor befuccsolt a bolt.
Kommunista rosszlányból (q.ából) nem lesz szeplőtlen apáca növendék. Legalábbis ebben az életben a Lajtán túl ( lehet Magyarország ebben is jobban teljesít?).

Kandeláber 2013.12.17. 16:47:00

@Urfang: Érdekes, én Jani bácsi idejében jártam általánosba, de a törin kívül feltehetően ugyanazt tanultam mint a fiam, aki részben Orbán idején, részben Megyó-Gyurcsány regnálása alatt.
Bár az ötödikes földrajzkönyv kapcsán, amely azt tartalmazta a Kárpát-medence hegy-és vízrajzának ismertetésekor hogy az Alföld déli nyúlványa nem Bácska, hanem Vajdaság (!) tettem egy megjegyzést az ofőnek, aki egyetértett velem és azt mondta, hogy szerinte is hülye volt a könyv szerzője.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.12.17. 16:49:49

a kormánygép is állami lenne

Alfőmérnök 2013.12.17. 16:51:41

@vantaan: Az milyen már, hogy a keresztény-konzervatív kormány dec. 24.-ét ledolgoztatja a pedagógusokkal?

vantaan 2013.12.17. 16:56:19

@Alfőmérnök: Szerintem a németek nem dolgoztatják le a pedagógusokkal dec. 24.-ét! Valami tévedésben vagy .... vagy Én?

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.12.17. 16:59:42

Az állami tankönyvekkel nem lenne semmi baj.
A baj ott van, hogy egyre inkább úgy tűnik, OV és mamelukjai eszménye egy államszocialista jellegű rendszer.
Jellemző, hogy a s*ggszájú Hofirózsikával a Fidox kompetens oktatáspolitikusai (nem az egy szem Pokorniról van szó) nem voltak hajlandók együtt dolgozni.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.12.17. 17:02:20

turul te el vagy tévedve ez nem állami lesz, ez magánzsebes lesz, ez a klientúra, nomenklatúra magánzsebeibe kerül, éberség! ne hagyjuk magunkat megtéveszteni. simicska állami tankönyvkiadó, így müxik a rendszer, így lett gyurcsány és bajnai gazdag. így vett kóka helikoptert.

Steve the Great 2013.12.17. 17:02:56

@Shenpen: Ez a legújabb taktika a döntés védelmében: "Nem is olyan fontos az iskola, meg a tankönyvek, igazából az Élet meg a Szülők tanítják a gyerekeket". Egész kreatív.

2013.12.17. 17:02:59

@Alfőmérnök: December 24. nem keresztény ünnep meg nem is konzervatív ünnep. Nem hiszem, hogy van olyan ország, ahol munkaszüneti nap lenne december 24.

Kandeláber 2013.12.17. 17:08:45

@Alfőmérnök: Gondolom azért, mert keddre esik 24-e.

Alfőmérnök 2013.12.17. 17:13:28

@grundigg: Készülődés az ünnepekre, ilyesmi. Valami köze csak van a kereszténységhez. Eddig tudtommal nem volt olyan, hogy 24.-ét szombaton le kellett dolgozniuk a tanaraknak. Lehet, hogy most zárkóztunk fel nyugathoz?

Urfang 2013.12.17. 17:20:42

@Kandeláber:

Inkább az ofő volt hülye meg te, nem pedig a könyv szerzője, mert Bácska az Baranya mellett van, a Vajdaság pedig a Bánságban.

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 17:23:50

@Urfang:

Vajdaság lényegében Bácskából és Bánátból áll + egyéb területekből

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 17:24:24

@Kandeláber:

mindkét névnek lehet létjogosultsága

2013.12.17. 17:24:30

@Alfőmérnök: "Készülődés az ünnepekre, ilyesmi."

Gondolom, ezért variálják át, hogy ne 24-én kelljen dolgozni, de a munkanapok száma meglegyen. Arról viszont fogalmam sincs, hogy van, és hogy volt korábban a tanároknál. Nekem eddig mindig vagy átcserélték szombatra vagy szabadságot kellett kivennem.

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 17:25:11

@Urfang:

az internet korában?

erősen kétlem...

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 17:26:25

@grundigg:

mi több - milliónyi tanterv alapján is lehet oktatni...

Mozart se vmi egyen-tanterv alapján tanult oszt egész jó lett...

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 17:28:32

@Urfang:

kizárólag két út vezet a valódi tudás felé:

1. belülről fakadó intellektuális érdeklődés
2. szakmai gyakorlat (az a munkakör amivel foglalkozol)

a többi csak tiszteletkör lesz...

afféle papírgyűjtés...

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 17:30:05

@Kandeláber:

a valóban liberális szellemű oktatás harcosai az oktatás tekintetében is a szabadpiacban hisznek

és mint tudjuk ilyenek kis hazánkban nem nagyon vannak...

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 17:31:38

@Counter:

erről sokféle vélemény van...

Alfőmérnök 2013.12.17. 17:32:17

@grundigg: Téli szünet szokott lenni már 20.-a környékén. Ahogy most is 21.-től, igaz, 20. péntek.
De 23. hétfőt nem kell ledolgozni a tanároknak, csak 24.-ét. :))
www.munkaugyiforum.hu/munkaugyi-segedanyagok/athelyezett-munkanapok-2013

Kandeláber 2013.12.17. 17:37:36

@calabria007: Tévedés.
A Bácska földrajzi, a Vajdaság pedig közigazgatási kifejezés.
Például, lásd lentebb. Ezt egy földrajzkönyv írójának tudnia kellett volna még akkor is, ha liberális felfogású.
hu.wikipedia.org/wiki/Vajdas%C3%A1g_Auton%C3%B3m_Tartom%C3%A1ny
hu.wikipedia.org/wiki/B%C3%A1cska

hajdú 2013.12.17. 17:42:08

@Shenpen:
Te igen. Nagyszerű háttered lehetett, örülj neki.
De sokan nem, talán a társadalom nagyobb része nem rendelkezik ezzel. Lássuk be, nyilvánvalóan ennek a rétegnek van közös metszete a potenciális tehetségek halmazával. Ráadásul nem csak a társadalom legaljáról beszélünk! Nem gondolod, hogy vannak szülők, akik ugyan nem túl sokat értek el e téren, de felismerik, hogy gyereküknek előreléphetne? Vagy vannak intelligens gyerekek, akik ugyan a szüleiktől nem sokat kapnak, de szeretnének előrejutni? Velük mi legyen?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.12.17. 19:20:55

Nem értek egyet!

Sem azzal, hogy a nyomtatott tankönyveknek leáldozott volna, sem azzal, hogy ne kapjon/vegyen minden gyerek tankönyveket, amik aztán tanulmányai során végigkísérhetik, ha szükségük van rá előveheti azokat, visszakereshet bennük stb.

A "virtuális" tananyagok csak a hagyományos, nyomtatott tananyagok kiegészítőjeként képes hatékonyan működni; pontosabban csak lenne képes, mert szerintem ebben a tekintetben is a világ leglemaradottabb országai között vagyunk. (A napokban olvastam egy hírt arról, hogy a Norvég Nemzeti Könyvtár 2008-ban elkezdett digitalizációs programja 2020-ra befejeződik --- addigra a könyvtár teljes állománya(!) fönn lesz a Világhálón! S ehhez képest nálunk?!)

Ha egy gyerek nem tanulja nem a rendelkezésére álló információkat értelmezni, strukturálni, rendszerezni, akkor azzal nem ér semmit: ezért is van szükség a hagyományos ismeretszerzési, tanulási módszerek elsajátítására, aminek fontos eleme/eszköze a papíralapú, nyomtatott, tankönyvszerű tananyag.

Valóraváltógép 2013.12.17. 19:27:35

Nehogy arra következtessünk az egységes tankönyvekből, hogy az állam esélyegyenlőséget szeretne teremteni. Meg hogy a falusi iskola nebulója is azt tanulja, legalább a könyvből, amit a budaié, ha már olyan tanár jutott neki, amilyen.

Állami, akkor csak rossz lehet. Nyilvánvalóan.
Köpköggyük meeeeeeg!

Valóraváltógép 2013.12.17. 19:32:07

@bbjnick: "A "virtuális" tananyagok csak a hagyományos, nyomtatott tananyagok kiegészítőjeként képes hatékonyan működni; "

Tulajdonképpen nem. Ami kell, azt kinyomtatod belőle, jóval egyszerűbben kereshető, hivatkozható, környezetkímélő, stb.
Ami valódi hátrány, az inkább az instabilsága, bárki úgy írja át, ahogy neki jólesik. Normális ember ugyan nem tenne ilyet, de normális emberből hiányunk van.

"pontosabban csak lenne képes, mert szerintem ebben a tekintetben is a világ leglemaradottabb országai között vagyunk. "

Miért lennénk. Manapság a könyvtár is kezd feleslegessé válni, szvsz az lesz a halála, hogy pár nyugdíjast leszámítva senkinek nem lesz ideje odamenni.

"aminek fontos eleme/eszköze a papíralapú, nyomtatott, tankönyvszerű tananyag"

Kérdezzük meg erről a fákat is. :)

Valóraváltógép 2013.12.17. 19:36:10

@hajdú: "Nagyszerű háttered lehetett, örülj neki."

Nem, teljesen normális és természetes dolgot mond. Akinek nem volt, reklamáljon a szüleinél. Mondjuk sokra nem megy vele, de legalább tudatosul benne, hogy kivel volt a probléma.

"Nem gondolod, hogy vannak szülők, akik ugyan nem túl sokat értek el e téren, de felismerik, hogy gyereküknek előreléphetne?"

Nem. Ez nem így működik.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.12.17. 19:40:41

@bbjnick: "tanulmányai során végigkísérhetik, ha szükségük van rá előveheti azokat, visszakereshet bennük"

Ez a digitális formátumokra is igaz, sőt, a kereshetőségük és a bármikor hozzáférhetőségük (amíg áram van) messze jobb.

Szerintem kiváló lehetőségek volnának a digitális tananyagban, példa- és feladattárakban, módszertani újításokat is bizonyára ki lehet ötleni velük. Korszakos probléma, hogy nem a KDNP oktatáspolitikája az, ahol ilyesmi akár csak fel is merülhetne.

Digitalizálással tudtommal úgy állunk, hogy alkalomszerűen digitalizálunk könyvritkaságokat, illetve ott a MEK, ahova többnyire önjelölt zsenik töltik fel a műveiket, illetve a szerzői jogi védelem alól kikerülő művek közül a népszerűbbek elérhetők. Vagy nem.

De ez nem csak a könyvtári állománnyal van így. Egy másik poszt alatt részletes választási adatokhoz próbáltam hozzáférni, hát mit mondjak: a net hőskorát idézően lassú, ormótlan, áttekinthetetlen az archív adatbázis a valasztas.hu-n. Eközben más államokban pikkpakk elérhető, kereshető, strukturált adatbázis van nem csak hogy olyan országos ügyekről, mint egy választás vagy népszavazás, de akár a hétköznapi igazságszolgáltatás, közigazgatási ügyek, stb.
És akkor a pár éve divatossá vált észt példát még nem is papagájkodtam.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.12.17. 19:42:53

@Valóraváltógép: Az egy igazán remek életvezetési stratégia, hogy ha valamilyen hiányossággal szembesül, gyorsan megtalálja, hogy ki legyen az a másvalaki, akit hibáztatni lehet érte. Aztán "semmire se megy vele, de legalább tudja, kit okoljon".

Valóraváltógép 2013.12.17. 19:44:12

@Kandeláber: "Különben filózok ezen a sokféle tankönyvön.
A számtant mondjuk alsóban hányféleképpen lehet tanítani?"

Most nem tudom mi van, de amikor én jártam általános iskolába, gyakorlatilag teljesen random alapon működött, hogy egy nyolcadikos mit tanult 8 év alatt. Volt x tucat könyv, abból a tanárok válogattak.
A törinél a mi tanárunk legalább következetes volt, írt egyet magának.

A rendszer különben is úgy nézett ki az egész, hogy év eleje, elcsesztünk cca. 30 ezret tankönyvekre (akkoriban az kicsit többet jelentett, mint most), majd év végén kinyitatlanul dobtuk őket ki. Órán lediktálták, amit tudni kellett.

Valóraváltógép 2013.12.17. 19:45:22

@Counter: Egy fokkal jobb, mint ha az állam lenne a hibás. Annak szokott lenni egy olyan hátránya, hogy pártfüggetlen, ellenben örökölhető.

A szüleit meg csak ismeri. :)

Valóraváltógép 2013.12.17. 19:46:43

@Counter: "Szerintem kiváló lehetőségek volnának a digitális tananyagban, "

Ha a fejlesztésénél kívánsz sokmillió eurót el... adminisztrálni, akkor mindenképpen. A használhatósága körülbelül lófaszkategóriás.

Valóraváltógép 2013.12.17. 19:48:36

... Már a digitális anyagoknak, nem az eurónak. :)

A könyvtár egy anakronizmus, gyerekek. Nagy, drága, lomha, lassú.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.12.17. 20:00:13

@Valóraváltógép: Úgy van, úgy van, annak az ostoba németnek se volt jó semmire se az az idétlen ólomtologatós prés. Nagyon jó nekünk az irón meg a palatábla, több nem is kellhet.

Észtországgal egy időben divatos volt példálózni, mint a digitális technológiát az állami működésben kiválóan hasznosító országgal. 2002 óta minden észt polgár rendelkezik digitális azonosítóval, 2005-ben már lehetett elektronikusan szavazni stb.

e-estonia.com/e-estonia/digital-society

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.12.17. 20:01:13

@Valóraváltógép: A hangsúly azon van, hogy más hibáztatására nem túl bölcs dolog felépíteni egy életet.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.12.17. 20:06:34

@Valóraváltógép: @Counter:

Ha a gyerekeinket nem tanítjuk meg rendesen írni, olvasni, számolni és nem adunk számukra egy egyszerű, jól használható fogalmi készletet (a fogalmiság alapjait) és (egy) alap(vető) lexikális tudást, akkor feldughatják a s*ggükbe az egész virtuális tudásuniverzumot (mert mást nemigen fognak tudni kezdeni vele).

A gondolkodás alapjainak elsajátításához nem kell más, mint egy papír és egy ceruza és egy értelmes felnőtt ember (egy jó tanár), aki a gyerek életkori sajátosságait figyelembe véve fokozatosan megtanítja, begyakoroltatja vele az alapvető képességeket, ismereteket. (Nem véletlen, hogy vannak "iskolák", amelyek kb. tízéves korukig távoltartják a a gyerekeket mindenféle virtuális szeméttől.) Ha már bizonyos alapkészségekkel, képességekkel és tudással rendelkezik a gyerek, akkor elboldogul a virtuális dzsungelben is, anélkül azonban csak fölfalja és fölemészti az.

Valóraváltógép 2013.12.17. 20:09:26

@Counter: "A hangsúly azon van, hogy más hibáztatására nem túl bölcs dolog felépíteni egy életet."

Nincs rá esélye, hogy bármilyen más élete legyen. Legyél realista, ha fiatalon sem volt hozzá ereje, vén fejjel mitől lenne. És ha lenne is ereje, a lehetősége nulla rá.

"2002 óta minden észt polgár rendelkezik digitális azonosítóval, 2005-ben már lehetett elektronikusan szavazni stb."

Tananyaghoz nem tudok hozzászólni, fogalmam sincs, hogy alkalmazták. Ha sikeres volt, akkor gondolom máshogy, mint itt.
Viszont ez a digitális azonosító nekem erősen kérdőjeles dolog... nem vagyok róla meggyőződve, hogy bármi hasznos kisülne belőle. Szerintem jobb, ha nincs. Vagy amíg. :)

Valóraváltógép 2013.12.17. 20:13:21

@bbjnick: Ne légy pesszimista. A virtuális világ alapvetően más típusú tanulási modellt igényel, mint a hagyományos iskolarendszer.
A fene tudja, melyik a jobb. Az biztos, hogy a kölyköket ez köti le jobban, és nem az iskola. :)

Hogy önmagában megállná-e a helyét... azt nem tudom. Az iskola most úgy, ahogy van, mindenképpen szar, szóval egy esélyt megér.

A jó tanár meg lassan olyan lesz, mint a mesebeli sárkány. Többen állítják, hogy valaha láttak olyat.

Valóraváltógép 2013.12.17. 20:14:49

"Nem véletlen, hogy vannak "iskolák", amelyek kb. tízéves korukig távoltartják a a gyerekeket mindenféle virtuális szeméttől."

Lehet hogy az sem véletlen, hogy aki ezt kitalálta, az csak a szemetet látta a netből. ;)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.12.17. 20:22:01

@Valóraváltógép:

"A virtuális világ alapvetően más típusú tanulási modellt igényel..." --- írod.

Nem. Az USÁ-ban rágerjedtek erre a virtuális sz*rra és (számos helyen) a hülyék nem tanították meg írni a gyerekeket, mondván, minek az, amikor van komputerbillentyűzet. Az eredmény az lett, hogy szép lassan kiderült, az írni nem tanuló gyerekek bizonyos vonatkozásokban fogyatékosak maradtak, nem fejlődött ki számos olyan képességük, amire későbbi tanulmányaik során és a munkában szükségük lenne. Szóval, én nagyon óvatos lennék ezzel virtualizálással. Egy gondolkodni tudó ember számára a "virtuális tudásuniverzum" hatalmas lehetőség, de akit nem tanítottak meg gondolkodni, annak maga a pokol.

Robinzon Kurzor 2013.12.17. 20:24:15

Nahát, micsoda túlkapás már megint.
Egy újabb túlbuzgó minisztériumi osztályvezető-helyettes ...

Sajnos a főtitkár elvtárs nem lehet ott mindenütt személyesen, mindannyian biztosak lehetünk benne, hogy az ő tudtával ez nem történhetett volna meg.

De hát a sajtó dolga az, hogy felhívja a figyelmet még az ilyen apró problémákra is, ezzel is segítve pártunk és kormányunk erőfeszítéseit.

Robinzon Kurzor 2013.12.17. 20:25:02

@bbjnick:

Hogyne, és még a négereket is verik.

Valóraváltógép 2013.12.17. 20:25:03

Egyébként ez az egész vita értelmetlen. A virtuális eszközöket azért nem lehet bevonni az oktatásba, mert a virtuális világ nem fogja kivárni, amíg pár trottyos akadémikus elvakarássza a tökét éveken át, hogy most engedélyezzük, ne engedélyezzük, kiképezzük rá a tanárokat, ne képezzük ki, mit tanítsunk neki, mit gyártassunk hozzá, hogyan osszuk el, kit kenjünk meg, ésatöbbi.

Hónapok alatt változik minden. Aki kimarad, lemarad, aki nem bírja, az meg maximum a pálya széléről tud fanyalogni rajta.
Aki nem ebben nőtt fel, sosem fogja bírni a ritmust.

Robinzon Kurzor 2013.12.17. 20:27:22

@Valóraváltógép: "A virtuális világ alapvetően más típusú tanulási modellt igényel, mint a hagyományos iskolarendszer."

Ahol használható tudást és tanulási képességet akarnak adni a gyerekeknek -- és nem a "műveltségi" vetélkedőre készülve bifláztatják a költők születési dátumát --, ott ezt már tudják.

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 20:28:18

@Kandeláber:

erről érdekes vitákat lehetne folytatni

csak egyet nem értek:

hogy jön a Bácska-Vajdaság nexusba a "liberális felfogás"?!

Valóraváltógép 2013.12.17. 20:28:45

@bbjnick: Nos, ha a hosszútávú előrejelzéseket nézzük (amik nincsenek, de ötletelések vannak)... 10-15 év, és az emberek többsége egyáltalán nem fog tudni írni. Nem lesz rá szüksége, és nem lesz annyira bonyolult élete sem, hogy olyat akarjon kifejezni, amihez ilyen "elavult" kommunikációs formát igényelne. :)

"Egy gondolkodni tudó ember számára a "virtuális tudásuniverzum" hatalmas lehetőség, de akit nem tanítottak meg gondolkodni, annak maga a pokol. "

Nem tudom. Ha a saját példámból indulok ki, én a magam részéről kezdem elfelejteni, hogy kell azt. Szükségtelen.

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 20:29:20

@hajdú:

sajna a közoktatás _sohasem volt_ a társadalmi mobilitás motorja...

sohasem arról szólt...

ez más műfaj...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.12.17. 20:30:51

@Valóraváltógép:

Látom, megint átváltasz trollfunkcióra:-)

Valóraváltógép 2013.12.17. 20:32:00

@Robinzon Kurzor: Szerintem jó dolog a műveltség... de amit most rendeznek az iskolákban, az mindent ad, csak műveltséget nem.
Mondjuk én a tanárokat látom az egészben a leggyengébb pontnak. Utánuk meg a szülő a főbűnös.
A gyerek csak áldozat.
De olyan felképelni való, szemtelen, idegesítő, nagypofájú, a jogait ordibáló, viszont hülye áldozat.

Megint egy dolog, amire nincs jó megoldás. Mostanában sok ilyen van itt. :)

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 20:32:03

@hajdú:

apropó, ha olyan rendszert akarsz látni ahol valóban volt _érdemi társadalmi mobilitás_ akkor pl. az alábbi listát ajánlom:

Robber baron (industrialist)
en.wikipedia.org/wiki/Robber_baron_(industrialist)

ezek az emberek _zseniálisak_ voltak túlnyomó többségük _nagyon mélyről_ kezdte, de a formális képzettség nem játszott vmi hű-de--nagy szerepet a karrierjükben...

Valóraváltógép 2013.12.17. 20:33:01

@bbjnick: Úgy jöttem. Bocs drága, nekem sincs hozzá sok kedvem, de ma muszáj. Mondjuk szerintem inkább a varánuszon fogok bedurvulni. :))

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.12.17. 20:33:22

@Valóraváltógép: Az európai társadalmak alapja az, hogy saját kezedben a sorsod. Lehet az ember jobbágy fiából bíboros, tábornok, herceg, szabólegényből válhat Batávia helytartója, hadd ne soroljam.
Durván káros, amit terjesztesz.

@bbjnick: Álljon meg a menet. A közoktatás elvileg többről szól, mint írni-olvasni-számolni tudás és tanítás. Ahhoz én nem értek, hogy ezt a 3 dolgot mennyire lehetne csak digitális eszközökkel megvalósítani, az viszont valószínű, hogy a teljes közoktatásban bőven volna hely digitális eszköznek, módszernek.

Magam egyébként egy írógép segítségével kezdtem írni tanulni, azt szeretném kérdezni, bbjnick doktor úr, hogy aggódjak-e?
(Maga egyébként most a folyóírás elhagyását keveri az írni nem tanítással?)

Valóraváltógép 2013.12.17. 20:33:51

@bbjnick: (... de ez speciel az egyik objektívnek szánt meglátásom volt.:) Tényleg az a trend, hogy nem fognak tudni olvasni.)

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 20:35:07

@bbjnick:

speciel szerintem a kettő nagyon jól kiegészíti egymást

én pl. minden számomra érdekes online anyagot kinyomtatok és miközben "átrágom" magamat rajta "kidekorálom", jóformán elpusztítom az anyagot.

(a végén a papírhalom a szemétben landol:) )

Valóraváltógép 2013.12.17. 20:35:49

@Counter: "Az európai társadalmak alapja az, hogy saját kezedben a sorsod."

Várjál, ez nem az 'amerikai álom' volt? :D

"Durván káros, amit terjesztesz." Terjeszti a nyavalya. Látom, aztán összefoglalom. Nem tudom mennyire káros, inkább tényszerűnek mondanám.

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 20:36:04

@bbjnick:

hát a mek eléggé szerény szinten van...

mek.oszk.hu/

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 20:37:14

@bbjnick:

"információkat értelmezni"? önállóan?

miért kéne ilyen a közoktatásba? :)

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 20:38:23

@Valóraváltógép:

vmi azt súgja, hogy ebben az online világban sokkal több papír fogy mint korábban...

Valóraváltógép 2013.12.17. 20:39:06

@Counter: "Magam egyébként egy írógép segítségével kezdtem írni tanulni, azt szeretném kérdezni, bbjnick doktor úr, hogy aggódjak-e?"

Szerintem ne aggódj, a finommozgás koordinációd meg a szépérzéked ugyan majdnem biztosan megsínylette, de ha eddig kihúztad vele, már megmaradsz.

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 20:40:28

@Valóraváltógép:

ezt inkább a funkcionális analfabétákat és sikertelen emberek tömegét produkáló közoktatásról lehet elmondani...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.12.17. 20:43:48

@Counter:

"Álljon meg a menet. A közoktatás elvileg többről szól, mint írni-olvasni-számolni tudás és tanítás." --- írja.

maga nő? Mert mit írtam? Ezt: "Ha a gyerekeinket nem tanítjuk meg rendesen írni, olvasni, számolni és nem adunk számukra egy egyszerű, jól használható fogalmi készletet (a fogalmiság alapjait) és (egy) alap(vető) lexikális tudást, akkor feldughatják a s*ggükbe az egész virtuális tudásuniverzumot (mert mást nemigen fognak tudni kezdeni vele)."

"Maga egyébként most a folyóírás elhagyását keveri az írni nem tanítással?" --- kérdezi.

Maga nő? Ha nem értené pontosan, mint is értek írástanulás alatt, akkor belekötni sem tudna a szavaimba.

Robinzon Kurzor 2013.12.17. 20:45:50

@Valóraváltógép: "Szerintem jó dolog a műveltség... de amit most rendeznek az iskolákban, az mindent ad, csak műveltséget nem."

Lehet, hogy azért írtam idézőjelben, hogy "műveltség"?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.12.17. 20:49:02

@calabria007:

Minket megtanítottak anno rendesen információkat értelmezni a közoktatásban, nem volna túl elegáns, ha mi ennek jogát elvitatnánk az újabb generációktól!

Robinzon Kurzor 2013.12.17. 20:51:32

@bbjnick: "maga nő?"

Ezt a vitakultúrát és -technikát melyik iskolában tanultad?

Egyébként persze hogy a kézi (folyó) írás helyett az ötödik évfolyamtól tanított gépírásra próbálod meg ráerőszakolni, hogy "nem tanítják meg írni a gyerekeket, mert minek, ha van komputer billentyűzet".

Robinzon Kurzor 2013.12.17. 20:52:19

@bbjnick: "Minket megtanítottak anno rendesen információkat értelmezni"

A többieket talán, de hogy te akkor pont hiányoztál, az is biztos. ;-)

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.12.17. 20:55:17

@Valóraváltógép: Az amerikai álmot azok az európaiak csinálták, akiknek Európa is kevés volt :-P

@bbjnick: Maga egészen elképesztő. Egyszer a fejébe vette, hogy nő vagyok, azóta mindig ehhez tér vissza :-)

Valóraváltógép 2013.12.17. 20:57:32

@Robinzon Kurzor: Gépírást mondjuk baromság tanítani. A "tv távirányító és a mikrohullámú sütő használata" óra sincs. Ránézel, nyomkodod, megtanulod.

Ha eleget csinálod, megtanulod. Ha nagyon sokáig csinálod, vakon is menni fog, és beszédsebességgel (nem tudom kinek mennyi kell hozzá, nekem 15 év kellett).

Ahhoz viszont 1 hét, hogy amikor egy hektikás vén kurva megpróbált "gépírásra" idomítani az iskolában, sírva szaladjak ki a teremből. Ahhoz meg két óra, hogy visszamenjek, és elküldjem a redves picsába őt is, meg a semmirevaló tantárgyát is.
Igaz, előtte nemtudommeddig vigasztalt a takarítónő a mosdóban. Az egyetlen emberséges lény volt ott... nomindegy, életrajzi blokk vége.

A gépírást nem kell tanítani, ennyi a lényeg.

Valóraváltógép 2013.12.17. 20:59:06

@Counter: "Az amerikai álmot azok az európaiak csinálták, akiknek Európa is kevés volt :-P"

Ebben lehet valami. De lassan azért ébredeznek.

És nem vagy nő?

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.12.17. 20:59:14

@Valóraváltógép: (A digitális azonosító nem chipet vagy vonalkód-tetoválást jelent, hanem e-aláírást. Kb. mint egy ügyfélkapu, csak normálisabban van összerakva köré az e-kormányzat, adtam is linket.)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.12.17. 20:59:44

@Counter:

Nem állítottam, hogy nő; kérdeztem, hogy az-e?

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.12.17. 21:01:04

@Valóraváltógép: Hát akinek van 15 éve megtanulni, annak nem kell tanítani. Igaz, annak a szájában a tej is megalszik.
A tanítástól még összekarcolódik a tündibündi lelkecskéje nekije, brühühü :-)

Valóraváltógép 2013.12.17. 21:03:11

@Counter: Bocsi, akkor én már túlszaladtam, egy másik mai posztban is erről delirizáltak. :)

Ügyfélkapu... franc tudja, végülis jó hogy van, de ha egyszer ellopják a telefont vagy a gépet, hirtelen nagy bajban leszek.

Valóraváltógép 2013.12.17. 21:05:08

@Counter: Bezony. De mondom, nem kell "tanulni". Tanulni az integrálszámítást kell. Ez felragad rád, mint a kosz.
(Btw, a 15 év az arra vonatkozott, hogy most jobban csinálom mint ő, aki 60 évet húzott le gépírólányként.:)) )

Sajnálhatod amúgy, nagyon buli nőnek lenni. Azt a részt leszámítva, amikor elkezd a lábad közül ömleni a vér. Viszont minden más tekintetben sokkal jobb.

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 21:05:59

@bbjnick:

a közoktatás ebben soha, sehol sem volt erős...

a közoktatás ha polkorrekten akarunk fogalmazni mindig is _közösségépítésről_, ill. az éppen uralkodó ideológia indoktrinálásáról szólt

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 21:08:40

@Valóraváltógép:

nem feltétlenül, én pl. még mindig két újjal püfölöm a klaviatúrát, igaz viszonylag gyorsan

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.12.17. 21:08:46

@Valóraváltógép: A személyi ellopása is elég nagy szívás, szóval ez nem nagyobb kockázat vagy hátrány. Sosem éltem Észtországban, nem tudom, a mindennapoknak hogyan része ez. Az e-gov linken leírt koncepciók jónak tűnnek.
Azt tudom, hogy pl. Dániában egy időben biztosan lehetett sms-ben szerződéseket kötni, módosítani, vásárolni, kisebb hitelt felvenni, effélék. Ez nem egy rossz dolog.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.12.17. 21:10:27

"Ma újabb jelentős lépéssel kerültünk közelebb a Jó Állam megvalósulásához: Magyarország nem hagyta magát, és teljes mértékben állami kézbe vette a tankönyvellátást. "

Erre szavaztak az emberek.

Valóraváltógép 2013.12.17. 21:10:28

@Counter: 160 karakteres szerződés? Az brutális. :)

Valóraváltógép 2013.12.17. 21:12:01

@Doomhammer: Nekem a "mennyi nyomda fog csődbe menni" érvelési módszertan tetszik. Érdekes a magyar néplélek, máskor annyira aggasztja az értelmetlen pocsékolás, most meg valahogy mégsem. :)

Valóraváltógép 2013.12.17. 21:13:06

Ez a tetű varánusz nem akar bedurvulni. Nem jöttök át játszani? Nem érzem magam troll mivoltomban maradéktalanul kiteljesedve.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.12.17. 21:20:59

@Valóraváltógép:
Kik sikoltoznak vajon? Kik mások, mint a kripto-SZDSZ-esek.
tirpakbokretas-migrations.blogspot.nl/2011/06/taktikazas.html

Az emberek arra szavaztak, hogy legyen rend a nemzet iskoláiban is. A sok hűbelebalázs, ki tudja kik által írt tankönyv egyértelműen rendetlen. Én csak azt kérdezem, miért tartott ilyen sokáig, hogy ezt a szemétdombot kisöpörjék?

hajdú 2013.12.17. 21:23:10

@Valóraváltógép:
Hanem?
Félreértés ne essék, nem vitatom, egyértelműen döntő szerepe van az otthonról hozott mintáknak, motivációknak. De vannak akik kilógnak ebből az "átlagból". Épp őket kell segíteni. Nem mindenható, de esélyt kell teremteni ennek. Én azt az implicit felfogást kritizáltam, hogy az oktatás úgysem ér semmit, tartsuk "minimál" szinten, a többit meg megoldják a szülők. Van aki nem tudja (nincs anyagi háttere), van aki nem akarja. A gyereknek viszont legyen már esélye! Ez egy hosszútávú befektetés.

Valóraváltógép 2013.12.17. 21:29:01

@Doomhammer: Jah, hogy most ironizálsz? Akkor gáz, ha szerintem igazad van?... :)

írni egyféleképpen kell, olvasni is, számolni is. A földrajzban ugyanott van minden, a kottában is, a rajzlapon is. A történelemről meg pont bb-nek volt egy eszmefuttatása, hogy erősen az értelmezőtől függ. Meg hogy az miből tanult. :D

Szóval gyakorlatilag annyi történt, hogy a tanárok kényelme lett egy kicsit megnyirbálva, hogy ők miből óhajtanak tanítani. (Ami messze nem a gyerekek érdekéről szólt.)
Meg persze pár nyomda haszna.

hajdú 2013.12.17. 21:38:32

@calabria007:
A formális képzettség szerintem sem túl hatékony. Épp ezért kell, hogy heterogén legyen az oktatás...

Valóraváltógép 2013.12.17. 21:38:38

@hajdú:
"Épp őket kell segíteni. Nem mindenható, de esélyt kell teremteni ennek."

Nem lehet. Ez nem az iskola dolga, az iskola nem is képes rá. A tanároknak sem ez a dolguk, de még ha néha egyszer-egyszer valamelyik érezne is rá késztetést, nincs rá lehetősége.
Az iskolából hazamégy. Ha olyan helyre mégy haza, ahol nem a fejlődésedet segítik, maximum bentlakásos iskola tud tenni valamit. Az meg itt nem szokás.

Meg az is ott van, hogy a szüleidnek a gyerekük vagy, az iskolának meg +1, ráadásul problémás kölyök a több száz másik mellé. Mit csinálna veled mégis?

"Én azt az implicit felfogást kritizáltam, hogy az oktatás úgysem ér semmit, tartsuk "minimál" szinten, a többit meg megoldják a szülők."

Én ilyet nem mondtam. Azt mondtam, hogy az oktatást szülők nélkül feldughatjuk magunknak.

Valóraváltógép 2013.12.17. 21:39:12

@Valóraváltógép: ... és persze megfelelő hozzáállású szülők nélkül.

Valóraváltógép 2013.12.17. 21:40:36

@hajdú: "Van aki nem tudja (nincs anyagi háttere)"

Annak szerencse kell. Sok. Mert az iskola pénzt nem fog neki adni.
Esélyt sem. :)

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.12.17. 21:41:08

@Valóraváltógép: Persze, de ahhoz az egyféléhez többféleképp is el lehetne jutni. Erről szól a pedagógia módszertana, amiről én nem tudom, hogy eszik-e vagy isszák, de valószínűleg fontos dolog – enélkül minden sikeres felvételiző már mehetne is tanítani a felvételi tárgyát.

A 160 karakteres szerződés vélhetően előzetes keretszerződéssel vagy blankettával működik. A részleteit nem ismerem.

Valóraváltógép 2013.12.17. 21:44:05

@Counter: Az eljutást szerintem senki nem korlátozza. Sőt, még talán támogatnák is. Tűrni biztosan tűrnék. ;)

Én általában szeretek logikát keresni az intézkedések mögött, szóval ez nekem annyinak tűnik, hogy egységesítsék a tudásanyagot. De persze tévedhetek is.
:)

Steve the Great 2013.12.17. 21:46:19

@Valóraváltógép: A tudásanyag egységesítésére ott van Nemzeti Alaptanterv.

Valóraváltógép 2013.12.17. 21:46:19

@Counter:... SMS: Magyarország ebben előbbre jár: kötsz szóbeli szerződést, és utólag azt hazudsz bele, amit jólesik. :)

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.12.17. 21:53:07

@Valóraváltógép:
"Szóval gyakorlatilag annyi történt, hogy a tanárok kényelme lett egy kicsit megnyirbálva, hogy ők miből óhajtanak tanítani."

Miért, a kőműves megmondhatja, milyen téglából akar építkezni? Egy fenét. Megmondják neki, ő meg felhúzza a falat abból, amit adnak neki.

A tanárokkal sem más a helyzet, ők az ifjúsági humántőke kőművesei. Terv szerint építkeznek.
tirpakbokretas-migrations.blogspot.nl/2012/12/ifjusagi-humantoke.html

hajdú 2013.12.17. 21:54:36

@Valóraváltógép:
Te nem, de Shephen kvázi ezt írta. (Lehetséges, hogy nem ezt gondolta, de akkor rosszul fejezte ki magát.)
A _nevelés_ nem az iskola dolga, a _tanítás_ igen! Egyébként igazából az állítás első felével sem értek teljesen egyet (szerintem számít bár valóban nem elsődleges), de ha már itt tartunk, a mostani kurzusnak pont ez a mániája, hogy majd az iskola megnevel (lásd hittan-erkölcstan), közben meg a tanítási funkciót gyengítené (uniformizálná). Ez az, amit én kritizálok!
És a jó iskola a leginkább az alsó osztálynak fontos. A legalsóbb rétegeken valóban nehéz segíteni, a kifejezetten tehetősek meg úgyis megoldják magunknak.

Valóraváltógép 2013.12.17. 21:55:46

@Doomhammer: Ezek a mostaniak már inkább csak a malterostündérek.

hajdú 2013.12.17. 22:02:06

@hajdú:
alsó középosztálynak
(ejj de értelemzavaró elírás...)

Valóraváltógép 2013.12.17. 22:04:06

@hajdú: " de ha már itt tartunk, a mostani kurzusnak pont ez a mániája, hogy majd az iskola megnevel "

Igen, ezt kicsit tényleg fejreállították. Valami olyasmire gyanakszom, hogy valamelyik honatya egyszer véletlenül feltévedt egy átlagos bkv járatra, és ott annyira elborzadt, hogy mindenáron bele akarta ezt erőltetni a rencerbe. :)

Különben viccen kívül is kényszermegoldásnak tűnik, valamit kurvára csinálni kéne, mer baj van, és már nagyon látszik alapon. A szülőknek nincs erre ideje, hát mit csináljunk, nevelőnőt meg rendőrt nem állíthatunk mindenki mellé (amúgy szerintem meg de.), hát csináljuk ezt.
A gyerek úgyis ott van az iskolában az ideje nagy részében, a tanárok is, szóval ez kézenfekvőnek tűnik.
Gondolom én, persze.

Szóval az ötlet jó, csak kivitelezés kicsit szokás szerint elhasalt. Gondolom ez lesz abból, ha a rózsadombról akarunk jót a plebsznek...

" közben meg a tanítási funkciót gyengítené (uniformizálná). Ez az, amit én kritizálok!"

Az uniformizálás kicsit talán túlzás, a tankönyv önmagában nem sokat jelent. De mondjuk hogy használják. Miért érzed gyengítésnek?
Szerintem nem olyan rossz, ha a csajánbaszályi iskola nebulója körülbelül ugyanannyit tud a középiskola elsőben, mint a csepeli.

Valóraváltógép 2013.12.17. 22:05:00

"És a jó iskola a leginkább az alsó osztálynak fontos. "

Nem tudom, az enyém állítólag jó volt. Ahhoz képest maga volt a vértömény pokol.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.12.17. 22:06:27

@Valóraváltógép:
Igaza van. A falazás PR-menedzserei helyett a nemzet erkölcsi alapozásának mélyépítőire van szükség.

Valóraváltógép 2013.12.17. 22:11:36

@Doomhammer: Maga valami építési zőccséges, vagy megpróbált olyan szakival budit cseréltetni, aki trianonnak köszönheti a biznicét?

Valóraváltógép 2013.12.17. 22:12:44

Építőipari szakkifejezések:

Kurva anyád: Rossz méret
Az isten bassza meg: Nehezen hozzáférhető munkaterület
Hogyishívják: Szerszám vagy anyag pontos megnevezése.
Verjem a faszom az egészbe: Kivitelezés közbeni komplikáció
Tiszta szopás: Segédmunkás által kivitelezett szakipari tevékenység.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.12.17. 22:13:23

@hajdú:
"A _nevelés_ nem az iskola dolga, a _tanítás_ igen! "

Aminthogy futóhomokra se lehet felépíteni a társadalmi piramis kristályszépségét, úgy az erkölcsi morál hiányára se lehet felépíteni egy dolgozni akaró roncstársadalmistát.
tirpakbokretas-migrations.blogspot.nl/2013/01/a-moralis-nihil-gyermekei.html

Miért, mit köszönhetünk a sok tudománynak, amit az iskolában tanítanak? Legyen a morál acélos, akkor mindenki dolgozni fog. Akármit is, de dolgozni fog. Az acélos morál pedig NEVELÉS és nem OKTATÁS által acélosodik.

Valóraváltógép 2013.12.17. 22:13:26

(némi kommunikációs segédlet. :))

Steve the Great 2013.12.17. 22:14:13

@Valóraváltógép: Mi az hogy, nagyon is... Ha jól tudom, a tankönyvek akkreditációjának egyik feltétele, hogy megfeleljen a NAT-nak. Szóval szerintem csak a szokásos parasztvakítós duma a kormány részéről, hogy itt óriási minőségi problémák vannak a könyvekkel. És ezt persze csak egy jóízű államosítással lehet megoldani.

Valóraváltógép 2013.12.17. 22:14:38

Aztazeget. Doom bekattant.

@Doomhammer: Mentőt? Xanaxot? Kávét? Mondjad mi kell.

hajdú 2013.12.17. 22:14:54

@Valóraváltógép:
Úgy néz ki, még a végén kiderül, hogy tulajdonképpen teljesen egyetértünk :)

"Szerintem nem olyan rossz, ha a csajánbaszályi iskola nebulója körülbelül ugyanannyit tud a középiskola elsőben, mint a csepeli."
Nem rossz, sőt jó! Ezzel pontosan egyetértek. Szerintem az általános legyen uniformizált, a differenciálás kezdődjön a középiskolától! Egyébként ez meggyőződésem saját tapasztalaton is alapul, kvázi a csalánbaszály városi változatából indultam és semmi hátrányom nem volt amiatt, mert nem valami versenyistállóban kezdtem, oda jutottam, ahova akartam. Viszont ez az egész uniformizálás most a középiskola végéig tart...

"a tankönyv önmagában nem sokat jelent" - a tankönyv önmagában valóban nem, de a törekvés, hogy a nemzetialaptantervtől elhajolni kicsit se illik, az sajnos érezhető és sokat ront.

Valóraváltógép 2013.12.17. 22:16:35

@Steve the Great: Hát nézd, igazán nem mondhatod hogy nem próbáltuk meg másképp. Jobb volt? Nem volt jobb. Mi lett belőle? Hogy akasszuk fel Gyurcsányt.

Nem akarok félállatokat látni, akik azon őrjöngenek, kit hogy akasszunk fel. Akkor már ezerszer inkább ez legyen.

hajdú 2013.12.17. 22:18:38

@Doomhammer:
Nézd, tulajdonképpen egyetértünk, csak azt gondolom, az iskolának viszonylag korlátozottak a lehetőségei ebben. Természetesen amit lehet, használjunk ki ebből.

Jack Torrance 2013.12.17. 22:19:11

@bbjnick: semmi baj a "digitálissággal", nem fal az fel senkit, ha értelmesen használják. A papír is "felfalná" a gyereket, ha azonnal könyvtárnyi mennyiséget öntenek rá, és a digitális sem enné meg, ha mértékkel és ésszel adagolnák.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.12.17. 22:22:04

@hajdú:
Lehetetlenség nincs, csak tehetetlenség. Ha az iskola lehetőségei a NEVELÉS terén nem eléggé kiterjedtek, hát meg kell teremteni azokat a lehetőségeket.

Morális alapok nélkül nincs erős nemzet. És ki hozza létre a morális alapokat, ha nem az iskola?

hajdú 2013.12.17. 22:23:05

@Doomhammer:
Fejtsd ki, mivel érnéd ezt el.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.12.17. 22:24:47

@Valóraváltógép:
Mi nem tetszik? Talán fáj, hogy végre lerántották a leplet a szent Tudományról?
tirpakbokretas-migrations.blogspot.nl/2011/08/negy-lovas.html

Ha nincsenek a - magyar közbeszédben máig áskálódó - francia forradalmárok, akkor a Tudomány soha nem kerülhetett volna hamisszakrális alapzatára.

Valóraváltógép 2013.12.17. 22:25:11

@hajdú: Ő ilyen akkor, amikor viccel. Asszem.

Tulajdonképpen tényleg vicces, mert ő paródiának szánja, de szerintem teljesen korrekt szöveget nyom. Igen, ezt így kell.
Vagy legalábbis lehet így is, és nem biztos hogy rosszabb lesz, mint másképp.

Steve the Great 2013.12.17. 22:25:12

@Valóraváltógép: "Jobb volt? Nem volt jobb."
Én is hasonlókat szoktam mondani, lévén van szerencsém találkozni az egyetemen a középiskolás fiatalság átlagos vagy picit afölötti részével. Vagyis csinálni kell valamit. Viszont azt elég nagy összegbe le merném fogadni, hogy ettől nem lesz jobb, csak éppen egy 15mrd Ft-os piacot csatornáznak be a megfelelő helyre.

Valóraváltógép 2013.12.17. 22:26:10

@Doomhammer: Jah hogy az... gondolhattam volna. :))
De ezt valaki mással beszéld meg, én nem nagyon értek a konteókhoz.

hajdú 2013.12.17. 22:27:01

@Valóraváltógép:
Áh :D
Igen, tulajdonképpen ez egy dupla csavar...

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.12.17. 22:27:12

@hajdú:
Hadd sejtessem a megoldást: Szent-Györgyi Albert több vagy kevesebb lett a körmösöktől, amiket az iskolában kapott?

hajdú 2013.12.17. 22:28:42

@Doomhammer:
Kevesebb pár mikrométernyi szaruhámmal :P

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.12.17. 22:29:20

@Valóraváltógép:
Amit a valósággyárosok összeesküvésteóriának hazudtak, arról ma már egyre többen látják, hogy az a valóság.
tirpakbokretas-migrations.blogspot.nl/2013/11/kleine-fische-gute-fische.html

Valóraváltógép 2013.12.17. 22:29:27

@Steve the Great: Ez sincs kizárva. Senki nem mondta, hogy szentek vannak a kormányban. :)

Valóraváltógép 2013.12.17. 22:31:51

@Doomhammer: No ha látsz valahol egy ilyen valósággyárost, kapd el egy lepkehálóval, és tárold el egy dunsztosüvegben. Pár dolgot megbeszélnék vele.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.12.17. 22:31:56

@hajdú:
És pár fokkal acélosabb a morál.
Az a kis szaruhám visszanő, az acélos morál pedig örökre megmarad. A jövő Szent-Györgyi Albertjei majd megértik és megköszönik.

hajdú 2013.12.17. 22:33:36

@Doomhammer:
Jójó, értjük a viccet és szeretjük. Asszem nem én vagyok a célközönséged :)

Valóraváltógép 2013.12.17. 22:33:46

@Doomhammer: Apu azt mondta, ne nyúlkáljak bele a tévébe.

Valóraváltógép 2013.12.17. 22:34:27

@hajdú: Ez egy ilyen meglepetésekkel teli este. Doomról pl. nem gondoltam volna, hogy van humorérzéke.

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 22:35:14

@hajdú:

a közoktatás sohasem erről szólt...

érdemes lenne már ezzel szembenézni...

Jack Torrance 2013.12.17. 22:35:26

@Valóraváltógép: a tudásanyag az oktatás végterméke. Mivel a gyerekek nem egyformák és nem egyforma kezdő tudásanyaggal rendelkeznek, a célhoz sem ugyanazon az úton jutnak el. A pesti gyereknek keveset kell tanítani a tömegközlekedésről, ezzel szemben a vidéki gyerekeknek a háziállatokban van nagyobb rutinja. Nem praktikus ugyanabból a könyvből tanulniuk.

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 22:36:29

@hajdú:

a valódi esélyek sohasem a közoktatáson múltak...

a képesítési követelmények és a formális oktatás inkább belépési _korlát_...

Robinzon Kurzor 2013.12.17. 22:36:37

@Valóraváltógép: "A gépírást nem kell tanítani, ennyi a lényeg."

Az értem, hogy neked nem volt vele szerencséd és 15 év alatt sikerült eljutnod arra a szintre, amire egy jó tanárral és módszerrel néhány hét alatt el lehetne jutni.

De ebből nem következik, hogy nem érdemes gépírást tanítani.

Pontosan ugyanolyan fontos, mint hogy kézzel írni se magától tanuljon a gyerek, hanem tanítsák meg neki rendesen.

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 22:37:18

@hajdú:

a tanulás a hosszútávú befektetés nem pedig az oktatás...

Valóraváltógép 2013.12.17. 22:37:20

@Steve the Great: Azért a kommentárokkal is lehetne néhol vitatkozni. :) Pl. aki szerint a kontroll, az irányítás meg a tartalmi szabályozás ebben a mondatban ugyanazt jelenti, az annyi szép szakmát választhatna még. :)

hajdú 2013.12.17. 22:38:33

@calabria007:
oké, itt nem írtam elég hosszú kisesszét, de utána még körmöltem pár hosszászólást ezzel kapcsolatban, ha azokkal módosítva sem értesz egyet, akkor bátran fejtsd ki, miről szól a közoktatás!

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 22:38:52

@hajdú:

a flexibilis munkaerőpiac a lényeg

hajdú 2013.12.17. 22:40:27

@calabria007:
Az autópályákat meg a betonozók építik, nem a tervezők és a gépek.

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 22:40:55

@hajdú:

fentebb már írtam egy "polkorrekt" kivonatot, lényegében két dologról:

közösségépítésről és indoktrinálásról

Valóraváltógép 2013.12.17. 22:41:14

@Jack Torrance: Kicsit leegyszerűsíted pest meg a vidék viszonyát. Ez elég diszkriminatív, pl. szegény budaiakkal szemben. ;)

@Robinzon Kurzor: Arra próbáltam célozni, hogy ahhoz, hogy készségszinten és szinkronban használj 19 féle hájtekkütyüt, teljesen felesleges ilyen avitt marhaságokat tanulni. Akár néhány hét alatt is.
De oké, csináljunk egy felmérést. Itt. Most.

Kommentők! Közületek hányan vannak olyanok, akik tíz ujjal, vakon gépírnak, és ezt iskolában tanulták?

hajdú 2013.12.17. 22:41:39

@calabria007:
Ha főzni tudsz, majd a szex is jó lesz.

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 22:41:55

@hajdú:

ihol lenne egy tanulságos klip is...

History of compulsory schooling
www.youtube.com/watch?v=uexMYBkfCic

Steve the Great 2013.12.17. 22:42:12

@Valóraváltógép: Mondjuk szerintem az a kommentár a minisztériom (és úgy általában a kormány) irányításmániájának szólt - ahogy azt Turul is megénekelte itt fenn. De persze az is lehet, hogy nem így van, és tényleg az újságíró volt a hülye. Mentségére legyen szólva, hogy ő nem irányítja (?) államtitkárként a magyar közoktatást.

Jack Torrance 2013.12.17. 22:43:05

@Valóraváltógép: próbáld meg csak szemléltető példaként értelmezni :)

Valóraváltógép 2013.12.17. 22:49:11

@Steve the Great: Jó, de ha hülyeségeket ír bele, akkor az egész cikk... kevésbé hiteles lesz, ha érted mire gondolok.

Valahol valamelyik kommentelő írta nemitt, hogy a kormány valós kritikáját pontosan az ellenzék lehetetleníti el, mert amint olyasmivel jönne valaki, amiről tényleg lehetne és kellene beszélni, egyből jön egy tucat hülye a hisztériával, hogy antiszemizmus, meg rasszizmus, meg nyomor, meg rabszolgák, meg hogy itt rettegni kell...
Aztán itt meg is áll a dolog.

Valóraváltógép 2013.12.17. 22:50:44

Hoffmann meg szerintem már nem nagyon mer mit mondani, mert úgyis nekirontanak. Ha sapkában mondja, akkor azért, ha nem, akkor azért, ha egyik sem, akkor ráhúzzák a sapkát.
Tulajdonképpen csodálom, hogy még nem mondott le.

Robinzon Kurzor 2013.12.17. 22:55:19

@Valóraváltógép: "Tulajdonképpen csodálom, hogy még nem mondott le."

Egyszer már lemondott, csak Orbán nem fogadta el, maradnia kellett.

hajdú 2013.12.17. 22:56:27

@calabria007:
Megnéztem. Azt hiszem értem a véleményed, viszont a látszat ellenére, talán inkább egy oldalon állunk, mint nem, amennyiben: az iskola egy hasznos intézmény, de semmiképp sem az államilag helyesnek gondolt irányvonalak (ideológiák, erkölcs) terjesztésének terepeként. Nem vagyok a sem a poroszos, sem az uniformizált megoldás híve. Az iskola arra való, hogy mindenki megkapja azt a fajta képzettséget a lehető legalkalmasabb módon, amit szeretne elérni, és erre esélyt biztosítson azok számára is, akik hendikeppel indulnak.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2013.12.17. 22:57:13

Alapvető dolgokról van szó.

Der Staat is die Gemeinschaft alle Menschen in diesem Staat leben.
Der Staat sind WIR.

Az állam az emberek összessége, akik az államban élnek. Az állam MI vagyunk.

Ami a privatizációt, illetve maga a szó jelentését illeti: A latin "privo-privare" gyökből származik, jelentése: kifoszt, megfoszt.
(Privare ist ein lateinisches Wort, das heißt: berauben)

Szintén tartsuk észben, hogy pl. Tajvan, Dél-Korea, katonai diktatúrák irányítása alatt törtek be a nyomtatott áramkörök és a számítógépipar élvonalába. A mosatni laposképernyő-gyártás mindkét óriása (Samsung, LG), koreai. Tajvan pedig a merevlemezek terén van nagyon ott a szeren. Mindkét ország diktatúra volt még a 90-s években is.

Hanyagolni kéne a lejárt is idejétmúlt, úton-útfélen szajkózott libertárius/liberális ostoba és egydimenziós dogmát, hogy az állam csakis kevéssé hatékony, nehézkes, zsarnoki stb. lehet. Az idézett példák ennek ellenkezőjét bizonyítják.
Az állam egy eszköz, lehet jóra meg rosszra is használni. Aki azt hiszi hogy az állam eleve az ördögtől való, vagy elmebeteg, vagy liberális.

Konkrétan a tankönyvellátás államosításáról: mindenekelőtt magánkézbe se kellett volna játszani.

Nincs kétségem hogy mint mindent a fidesz ezt is szét fogja barmolni, viszont az irány alapvetően megfelelő, egy majdani nemzeti kormány számára készíti elő az utat.

Nemrégen jártam egy boltban nyelvkönyvek után keresgélve. Csak a különböző német nyelvkönyvek-munkafüzetek-feladatgyűjtemények három teljes polcot töltöttek meg, egy fajtából átlagosan 3-4 példány volt egymás mellett, szóval elég nagy volt a választék.

Nekem van olyan német nyelvű középfokúra fölkészítő tesztsorom, amit 1983-ban adtak ki. Tökéletesen működik ma is. Vagy még korábban a 60-70-es évekből: miért volt elég egy könyv és egy munkafüzet németet tanulni? Nyilván a mostani könyvdömping, amellett hogy erősen pazarló és környezetszennyező, arról szól hogy vedd meg ezt is meg azt is meg még amazt is, de ha nagyon profi akarsz lenni akkor még a negyediket is. Teljes ostobaság. A mai 15-20 féle nyelvvizsgafelkészítő helyett bőven elég lenne 3-4 fajta is.

Ehhez hozzájön persze hogy az állam épp most veri szét a magánnyelvoktatást iskolai keretek között, amit szintén lehetett volna okkal jobban és megfontoltabban is csinálni. De ez a fidesz teljes dilettanciáját bizonyítja, nem pedig hogy az állam mint olyan, az ördögtől való lenne.

nyilván a cikk középszerű szerzője úgy kerüli meg hogy a kenyéradó gazdát kelljen bírálni, hogy ideológiai ellentétet képez, csinál egy szalmabáb-pozíciót, és onnan köhög, mint egy bolha.

"Nem ezért zsörtölődöm, mert ostobán csinálod mint mindent amihez hozzáérsz, hanem mert én egy liberális vagyok, aki az állam hallatán is vért okádik..." vagy valami hasonló. Meglehetősen egyszerű felépítmény.

Jack Torrance 2013.12.17. 22:57:19

@Valóraváltógép: és a témákat meg érveket csak az ellenzék diktálhatja? Vagy a hülyék érvei azonnal a megvédés reakcióát váltják ki és lehetetlen lesz a kritika?
Szerintem, ha egy intézkedés rossz, akkor az rossz, akkor is, ha valakik baromságokat mondanak róla.

Robinzon Kurzor 2013.12.17. 23:01:08

@Valóraváltógép:

Ha hájtekkütyü nem fog írni (is) helyetted, akkor marad a klaviatúra.

És akkor nem az a kérdés, hogy kb. 10x annyi idő alatt autodidakta módon is meg lehet tanulni elfogadható sebességgel gépelni, hanem az, hogy ha erre vannak hatékony tanulási módszerek, akkor miért nem azt használjuk.

Már azon kívül, hogy neked rossz tapasztalatod volt.

Ha egy idegbeteg alkesz lett volna a tornatanárod, akkor a testnevelés és az egyesületben űzött sport lenne a hülyeség, csak mert neked rossz emlékeid vannak?

Jack Torrance 2013.12.17. 23:02:11

@Nemzetstratégia: "nyilván a cikk középszerű szerzője úgy kerüli meg hogy a kenyéradó gazdát kelljen bírálni, hogy ideológiai ellentétet képez, csinál egy szalmabáb-pozíciót, és onnan köhög, mint egy bolha."

Pontosan. Olyan, mintha kritika lenne, de pont a lényeges dolgokat kerüli ki.

Valóraváltógép 2013.12.17. 23:09:11

@Jack Torrance: Valamiért az ellenzék érez rá állandó késztetést. De persze igazad van, nem ezen múlik, hogy valami milyen.

@Robinzon Kurzor: Fogni fog. Adj neki pár évet. Nem kell sokat, vagy ötöt. Annyi idő alatt el sem döntik, kell-e.
"Elfogadható sebességgel" már akkor is gépeltem, de itt nem ez a lényeg, meg nem a Hülyenéni, aki szerintem már egyébként is megmurgelt azóta. Koncentrálj a mondanivalóra.

A hatékony tanulási módszerek meg... LOL. Láttál már gépírásoktatást? A 'hatékony tanulási módszer' az az, hogy nézed a plafont, és egy kappanhang egyesével mondja a betűket, ha meg elütsz valamit, akkor nem az a megoldás, hogy javítod, hanem hogy három elütés után megbuktál.
Mindegy. Szerintem felesleges.

Robinzon Kurzor 2013.12.17. 23:10:06

@Jack Torrance:

Csak a szokásos Patyolat-szidás.

Mintha valami kis kezelendő mellékhatás lenne, amiről szó van ... nem pedig maga a főhatás.

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 23:10:45

@hajdú:

hát ez az oktatással való "esélykiegyenlítés" ma egy totális kudarc...

Minden negyedik magyar funkcionális analfabéta
hvg.hu/itthon/20080908_funkcionalis_analfabetizmus_steklacs_iras

de nemcsak nálunk, hanem lényegében mindenütt

Robinzon Kurzor 2013.12.17. 23:12:06

@Valóraváltógép:

Ha szerinted ez a gépírásoktatás, akkor te még nem láttál gépírásoktatást.

Amit itt előadsz, az a "minden nő kurva" világnézet, csak mert otthagyott az egyik.

Valóraváltógép 2013.12.17. 23:12:14

@Hepci: Nem figyelem annyira, hogy meg tudjam ítélni. De szeretem azt hinni, hogy hülyékből nem lesznek államtitkárok.

hajdú 2013.12.17. 23:12:15

@calabria007:
Tényleg szörnyű! Oktatási rendszer nélkül bezzeg...!

Valóraváltógép 2013.12.17. 23:13:25

@Robinzon Kurzor: Hát akkor engem átbasztak, mert ott frankón ez ment. :)

Amit itt előadok, az az, hogy kurvázni már nem divat, mert kivénhedt lotyók lettek.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.12.17. 23:18:06

@Nemzetstratégia:
"nyilván a cikk középszerű szerzője úgy kerüli meg hogy a kenyéradó gazdát kelljen bírálni, hogy ideológiai ellentétet képez, csinál egy szalmabáb-pozíciót, és onnan köhög, mint egy bolha."

Akármennyit facsarják ezek a fideszapródok a szót, egyre többen látják már a világban, hogy a neoliberalizmus megbukott.
tirpakbokretas-migrations.blogspot.nl/2013/09/lakner-david-hazugsagai.html

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2013.12.17. 23:18:14

@Jack Torrance: a mandiner mindegyik cikke ilyen... a fiúk-lányok tökélyre vitték az udvaronc magatartást

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2013.12.17. 23:23:58

@Doomhammer: zsidó létedre elég jól beszélsz magyarul... az idézett cikk majdnem olyan mintha magyar írta volna...pedig csak egy zsidó troll aki így akar gúnyt űzni a magyarságból.

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 23:25:18

@hajdú:

ja szörnyű, különösen, hogy ezekre a funkcionális analfabétákra milliókat költöttek el...

ritka alacsony hatások ez...

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 23:26:06

@Nemzetstratégia:

te is jól beszéled a nyelvünket...

ki tudja hol tanultad...

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 23:29:29

@Nemzetstratégia:

Tajvant idézed?

Tajvanon roppant fejlett a _magánoktatás_...

Taiwan - private education
en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Taiwan#Private_education

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.12.17. 23:31:24

@Nemzetstratégia:
Ízléstelennek tartom azt, ahogy Lakner Dávidról írsz.

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 23:37:51

@Nemzetstratégia:

Itt speciel azt írják, hogy Dél-Koreában döbbenetesen nagy biznisz a _magánoktatás_...

"The private education market in Korea is astounding. Last year alone, the private education market recorded an astronomical 20.8 trillion won in revenue. According to the National Statistical Office, each household on average spends 175,400 won on private education. "

Private Education Out of Control
www.worldyannews.com/news/articleView.html?idxno=1710

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2013.12.17. 23:38:56

@Doomhammer: a jesivában tanítottak így érvelni? Elégtelen.

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 23:39:35

@Doomhammer:

nemzeti izébizétől lényegében minden ízléstelen:)

hajdú 2013.12.17. 23:47:32

@calabria007:
Miről beszélünk? Hogy Magyaroszágon rosszul költik el ezt a pénzt, vagy hogy általában értelmetlen?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.12.17. 23:50:02

@Nemzetstratégia:
Én nem érvelgetek, nem facsarom a szót. Én egyszerűen az igazságot mondom úgy, hogy azt a falvak igaz magyarsága is megértse. Az "érvelést" meghagyom a hazugoknak, a létjavak szivattyúzóinak, a kisemberek megtaposóinak. Az olyanoknak, mint maga.

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 23:53:14

@hajdú:

visszaléptem oda ahonnan indultunk... még most is úgy látom, hogy te ebben a kommentben a társadalmi mobilitás lehetőségét a közoktatástól vártad (javíts ki ha félreértettelek)

erre mondtam azt, hogy a közoktatás sohasem szólt ilyen célokról...

és ez sajnos tény

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 23:54:19

@Doomhammer:

nem lehet az, hogy ez a nemzeti izébizé egy megátalkodott nemzetvesztő MOSZAD ügynök?!

Valóraváltógép 2013.12.17. 23:54:22

Áldás sátán szent személye,
megjött a jó Biri néne...

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2013.12.17. 23:58:07

@Doomhammer: ilyen egy zsidó, mint te, amikor magyart akar gúnyolni.

calabria007 (törölt) 2013.12.17. 23:59:33

@Nemzetstratégia:

és miért higgyük el azt, hogy te magyar vagy?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.12.18. 00:03:13

@calabria007:
Ennek a kérdésnek az eldöntését meghagyom az ezzel foglalkozó - ÁLLAMI! - szerv szakértőinek.
Én csak azt tudom, hogy "Nemzetstratégia" nick a Nemzetstratégiai- és Történeti Kutatóintézet munkálkodását ássa alá.
tirpakbokretas-migrations.blogspot.nl/2012/10/nemzetstrategiai-es-torteneti.html

Akárcsak a nemzet ellenségei. Talán nem véletlen az egybeesés.

Valóraváltógép 2013.12.18. 00:06:08

@calabria007: A helyedben ott kezdeném a kételkedést, hogy miért hidd el, hogy egyszerre csak egy nicken ír.

calabria007 (törölt) 2013.12.18. 00:09:27

@Valóraváltógép:

schwerer gustav, ill vezérőrnagy (vagy mi a mennydörgős ménkű) néven is fut

néha egyszerre is...

és nagyon könnyű kiszúrni mivel felettébb egysíkú a mondókája...

a schwerer gustav nick afféle "mocskolódó" nick neki ott szokta előadni az "őrjöngős" különszámait:)

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.12.18. 00:10:59

@Nemzetstratégia:
Van valami hozzáfűznivalód a kormány eltökélt pazarláscsökkentő intézkedéseivel kapcsolatban?

Személyemet érintő érdeklődésed megtisztelő, de én egyáltalán nem vagyok elég érdekes ahhoz, hogy a származásom téma legyen itt.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2013.12.18. 00:22:32

@Doomhammer: ilyen egy zsidó troll amikor terel a témáról, mint amit előadsz.

Robinzon Kurzor 2013.12.18. 00:23:44

@Valóraváltógép:

Akkor lehet hogy az ment, de most már lehet ezt (is) másképp.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.12.18. 00:43:40

@Nemzetstratégia:
Ismétlem: van valami hozzáfűznivalód a kormány eltökélt pazarláscsökkentő intézkedéseivel kapcsolatban?

Megismétlem a kérdést ezerszer is, ha kell.

Szindbad 2013.12.18. 23:16:47

index.hu/gazdasag/2013/12/18/troll_meg_ilyen_magasra_nem_jutott/

Doubravszkyről muszáj egy konzervativizmust éltető cikknek megjelennie a mandineren. Valaki érezze már szakmai kihívásnak.

___________________________ (törölt) 2013.12.19. 15:01:47

@Nemzetstratégia: azért ez egy fokkal komplexebb.

Általában a legrosszabb az, amikor állam és a magánszektor keveredik, tehát pl. az állam magáncégtől vásárol valamit, vagy tálcán viszi a vevőt a magáncégnek pl. tankönyv, mert ez óriási korrupciós lehetőség és alapvetően meg nem érdemelt profit.

A tisztán állami szektor egy fokkal kevésbé rossz, mert a nyerészkedési lehetőségek kisebbek, de azért nem kell teljesen leírni a rosszgazda-érveket sem, tényleg van ugye abban valami, hogy hivatali ügyintézéskor azért mindenki szokott tapasztalni egy emberes adag lustaságot, azért meglátszik egy átlagos sóhivatal dolgozóin, hogy nincsenek igazi versenyhelyzetben, nincs igazi teljesítménykényszer, mert monopolhelyzet van, mert nem lehet fenyegetőzni, hogy elmegyek a konkurrenciához. Nem az állam mint olyan ördögtől való dolog, de azt tényleg el kell fogadni, hogy minden monopolhelyzet káros, és az állam tényleg hajlamos monopolhelyzetbe tenni egy-egy hivatalt, amikor nincs verseny és teljesítménykényszer.

Ebből a szemszögből érdemes nézni a dolgot, egy állami hivatal egyszerűen a monopolizmus egyik formája, ahol az ügyfél nem pattogtathatja az ostort, azért nem nehéz belátni, hogy ezek a lustálkodás fele tolhatja a dolgokat.

Ezzel együtt jobb a tisztán állami szektor mint az állami és magán keverve, mert legalább a korrupció, a nagy rablás esélye nincs meg, a lustaság végül is kisebb baj, mint a lerablás. Ezért végül is az ilyen piacok, ahol az állam a vevő vagy az állam hozza a vevőket, államosítása végük is valóban a kisebbik rossz, de mondjuk nem ideális, csak a kisebbik rossz. Tolvajok helyett langyos középszer, ez mondjuk előrelépés, csak nem olyan nagy azért.

Ami a magánszektort illeti, itt két dolog van. Az egyik az, hogy minél kevésbé kap állami pénzt illetve minél kevésbé fókuszál olyan termékekre, amiket az államon keresztül árusít, mint a tankönyv, annál korrektebb.

Alapvetően azért támogatom az állami pénzek elvonását a magánvállalkozóktól, mert minél inkább tisztán privát piacról élnek meg a vállalkozók, minél inkább tényleg a vevők szabad döntéseiből és nem abból, hogy pl. tankönyvet árulnak, mivel azt kötelező megvenni, annál vállalhatóbb lesz piacpártinak lenni. Nincs gusztustalanabb az adókból finanszírozott, vagy a kötelező igényekre, a biztos vevőkre telepített kamu-piacpártiságnál.

A másik kérdés pedig a méret és az információ kérdése, hiszen még egy teljesen mainstream mikró tankönyvben is az van, hogy jól működő piac sok kis szereplőt és jól informált vevőket igényel. Ez valóban így van, és annál inkább lehet kivonni az államot egy területről, minél inkább igaz ez. Például a nyelviskoláknál a második részével van probléma, nem voltak jól informálva a vevők, hanem teljesen irreális, átverős hirdetések voltak.

Tulajdonképpen valami ilyesmi lenne az ideális rendszer. Egy nagy, kiterjedt kisvállalkozói magánszektor ahol viszonylag kevés az állami beavatkozás, leginkább arra irányul csak, hogy megfelelően informálják a vevőket és hogy ne legyen átverés és összejátszás, és mellette egy olyan állami szektor, ahol alapvetően nem nagyon vásárol az állam a magánszektortól, csak amennyire muszáj.

Ennél nem tudok jobbat kitalálni, én legalábbis.

calabria007 (törölt) 2013.12.19. 15:24:49

@Shenpen:

még a politikai decentralizációt (azaz a devolúciót) tehetnéd ehhez hozzá, de ez nem lesz vmi nagy sikertörténet nemzeti izébizénél... (az állam csak ilyen formában kerülhet versenykényszerbe)

MolnarErik · http://heraldika.blog.hu/ 2013.12.19. 18:42:06

Posztban háborogtok ellene, de szavazataitokkal persze majd támogatni fogjátok a további államosításokat.

maroz 2013.12.19. 20:40:25

@MolnarErik: Lenne érdemi alternatíva?

bömböcz 2013.12.19. 20:55:48

@maroz:
Maga szerint?
Tudja, csak azért kérdezek vissza, mert maga ismeri a másik oldalt is...

maroz 2013.12.19. 21:06:05

@bömböcz: Szerintem inkább a kezemet tőből.

Az a vicces, már ugye ha spórolni szeretnénk a súlyosabb minősítésekkel, hogy azok közül, akik elégedetlenek az orbáni adminisztrációval egyesek amellett kardoskodnak, hogy szavazzunk azokra, akik miatt idelett nekünk ez a kétharmados Orbán. Nem látnak semmi kivetnivalót abban, hogy olyan tényszerűen súlyosan bukott csapatban bízzunk, akik még csak annyit se mondtak az elkúrás után, hogy hoppá, bocsika. Sőt.

Ehhez a másik oldalhoz sok türelem és hit kell. Hinni kéne például a reinkarnációban, mert ahogy elnézem a balliberális oldal eszmélési ütemét lesz abból harminc-negyven év is, mire megértik, hogy mit basztak el, és ugyanannyi, mire rájönnek, hogy hogyan tovább.

bömböcz 2013.12.19. 21:28:42

@maroz:
Szép, összeszedett-mondhatni kiforrott-mondatokat osztott meg velünk.
Mondhatnónk: A veleje.
Nem véletlenül lett maga "áruló"!

bömböcz 2013.12.19. 21:55:21

@maroz:
Önnek mi a véleménye a deviza-hitel problémáról?

bömböcz 2013.12.19. 22:51:14

@maroz:
Heló!
Kérdeztem valamit, miután telenyavalyogta a blogszférát a sirámaival !
És az "egyik kutya-másik eb" mondás sem játszik!
Lássuk a híresen képzett (ajropéer) emberek megoldását...

bömböcz 2013.12.19. 23:50:31

@maroz:
kommenista kutyából nem lesz demokrata szalonna, mondotta volt kövérlászló (a néhai mszmp alkalmazott)...
Vannak még problémák elvtársak...(:P)

___________________________ (törölt) 2013.12.20. 10:17:08

@calabria007: a magyar jobbos politikai decentralizáció egyenlő az EU-szkepticizmussal. Úgy értem, pl. az amerikai libertárius blogok 80%-a arról szól, hogy a szövetségi kormány ne szóljon bele, majd az államok megoldják. Ugyanez magyarban: az EU ne szóljon bele, majd a nemzetek megoldják. A méretarányok nagyjából hasonlóak.

Érdekes, hogy ennek a párhuzamnak a tantusza szinte senkinek nem esik le! Pl. anno Ronald Reagan egyik (be nem tartott) választási ígérete volt az oktatási minisztérium (Department of Education) bezárása. Erre az ötletre a magyar jobboldal 95%-a azt mondaná, hogy kompett idióta volt a faszi. Igen ám, csakhogy a szövetségi minisztériumról volt szó, nem pl. a kaliforniairól vagy texasiról! Ugyanez magyarban: akarunk-e mi EU-s oktatási minisztériumot, hogy belepofázzon a magyar közoktatásba? Akar a fene! Hát akkor bizony be kell látni, hogy reaganisták vagyunk, teccik, nem teccik :-)

Ha úgy vesszük, hogy a Magyarország nem Amerika egészéhez, hanem csak annak egy államhoz hasonlítható, mert olyan a méretarány, akkor bizony ez az egész nemzeti vonal erősen a libertáriusokra hajaz.

Olvastam az egyik amerikai libertárius blogon, hogy Obama menjen a picsába a szövetségi egészségügyi reformjaival, mert az egész ország arról szólna, hogy hadd kísérletezzen 50 állam 50 különféle egészségügyi rendszerrel. Most nem azért, de nem pont valami ilyesmi a Fidesz, sőt akár a Jobbik véleménye az EU-ról?

Ez az a tantusz, ami valahogy nem akar leesni, se az egyik oldalon, se a másikon :-)

Valóraváltógép 2013.12.20. 10:31:50

@bömböcz: Erre mondják, hogy ő csak belülről bomlasztott, nem? :)
süti beállítások módosítása