Új lázadás? – A Dózsa-mítosz
2013. október 22. írta: dobray

Új lázadás? – A Dózsa-mítosz

Dozsa_nepe_uj_lazadas_4k.png

„A 4K! a Dózsa-felkelés 500. évfordulójának jegyében indít toborzást. A 4K! szerint Dózsa népének szellemében szakítani kell a Magyarországot foglyul ejtő kiskirályokkal és oligarchapártokkal”írja a párt honlapja.

Nézzük, mi is volt ez a Dózsa-féle felkelés! A komenisták által megdolgozott közhiedelem szerint a nép egyszerű gyermeke lázadozott az egyszerű népet kizsákmányoló, gonosz urak ellen, akik ezért kegyetlen módon megsütötték. Dózsa: az elnyomás ellen harcoló prekommunista szabadságharcos.

Dózsa úgy került a történelembe, mint Pilátusa Credóba, bár az ilyen pilátusi esetek nem csökkentik alanyuk érdemeit. Mint köztudott, az 1513-as konklávé után a frissen megválasztott Medici-sarj X. Leó pápa azon diplomatikus huszárvágással szabadult meg papabile vetélytársától, Bakócz Tamás esztergomi érsektől, aki Rómában akart maradni, hogy jó kis keresztes háborút hirdetett és megbízta annak koordinálásával, mint pápai legátus. Ez a felfelé buktatásos eltávolítás tipikus esete.

Az esztergomi érsek 1514 áprilisában ki is hirdette a pápa keresztes hadba hívó bulláját, a toborzást pedig az obszerváns ferencesekre bízta, akik mindig is egyfajta plebejus ideológiát képviseltek. Nem is tetszett az egész hadjárat ötlete a királyi tanácsnak, aminek több tagja tiltakozott a vállalkozás ellen. De hát a pápai rendelkezés az pápai rendelkezés. A sereg vezetője a nándorfehérvári vár lovastisztje, bizonyos Dózsa György lett.

Az összetoborzott parasztok azonban időközben megtagadták az állami és a földesúri adók megfizetését, valamint felprédáltak pár nemesi kúriát – igazi keresztes magatartás. Most már a király is a sereg feloszlatása mellett volt, így Bakócz lefújta a hadjáratot, a király pedig védelmébe vette a hazatérőket, amire azért lehetett szükség, mert sokan féltek uraik bosszújától. A földesurak ugyanakkor nyilván nem örültek neki, hogy parasztjaik elhúznak törököket kaszabolni, amikor épp a földeken kellene dolgozniuk (a parasztok családjai sem lehettek különösebben elragadtatva az ötlettől).

Ugyan a jobbágyság helyzete nem volt épp fenékig tejfel, a jobbágyokból is álló sereg eredetileg valóban a törökök ellen indult volna, még a Kubinyi András által írt egyetemi tankönyvi fejezet szerint sem „beszélhetünk olyan földesúri nyomásról, amelynek szükségszerűen a jobbágyság felkeléséhez kellett vezetnie” (a mondat gyengéje a szükségszerűen kifejezés: van-e olyan mértékű elnyomás, ami szükségszerűen felkeléshez vezet, főleg ha mondjuk Észak-Koreára tekintünk?). Viszont ekkoriban épp gazdasági válság kezdett kibontakozni az öreg kontinensen.

„A kutatás mai állása szerint a mezővárosi polgárság és a gazdag, árutermelő falusi parasztréteg alkotta a parasztháború bázisát.” Emellett a marhakereskedő hajdúk is velük tartottak. A hangulathoz jelentősen hozzájárultak az említett ferencesek khm, társadalomkritikus prédikációi is, a székely Dózsának meg olyan ötlete támadt, hogy a székely szabadságot szépen kiterjeszteti a jobbágyságra. A jobbágyok királypártiak maradtak (na, ezzel mit kezd a 4K!?), de az uraik hatalmával, hogy is mondjuk, kezdeni akartak valamit.

Elindult a háború, ma polgárháborúnak mondanánk talán, de egy jobbágyok-hajdúk-polgárok versus nemesek deathmatchre talán nem kéne használni ezt a korszakra nézve anakronisztikus fogalmat. A felek – mikor ki győzött – kölcsönösen kéjelegtek egymás kiontott beleiben.

A keresztesnek indult sereg mindenesetre szépen nekiállt kúriákat és várakat felégetni, kirabolni, elfoglalni, földesurakat kinyírni, nemes nőket erőszakolni meg, valamint – mily gondosság – jogbiztosító iratokat égetni el. Az osztályharcba bezavart, hogy egyes nemesek, főleg kisnemesek – például a Becse várát átadó Szakolyi János – csatlakoztak a felkelőkhöz. Még egy csavar: a teljes jobbágyság viszont nem állt egyértelműen a sereg mellé. Várdai Ferenc erdélyi püspök például simán nekiküldte jobbágyait az Erdélybe érkező kereszteseknek.

Megtorlás: no, az tényleg volt. De nem mindenkinek. Hülyék is lettek volna az urak, ha miután végre kicsavarják a fegyvert a parasztok kezéből, azután hullahalmokat kezdenek gyártani, ahelyett, hogy szépen visszafogadnák őket – már csak gazdasági érdekből is. Szóval a többség elkerülte a megtorlást, a földesurak védték a saját jobbágyaikat, a király pedig sűrűn osztogatott kegyelmet. A fő büntetés a kár megtérítése volt. Dózsa persze úgy járt, ahogy.

És a kollektív büntetés sem maradt el, az országgyűlés a földesúrnak járó cenzust felemelte egy forintra, bevezették a heti egy nap robotot, eltörölték a jobbágyok szabad költözködési jogát (a hírhedt röghöz kötés), és megtiltották nekik a fegyverviselést.

Nos, így állunk. Már csak az a kérdés, hogy a 4K! kampánya gondoskodik-e tüzes székre ültetéses látványosságról.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr35591700

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Új lázadás? – A Dózsa-mítosz 2013.10.22. 09:39:10

A komenisták által megdolgozott közhiedelem szerint a nép egyszerű gyermeke lázadozott az egyszerű népet kizsákmányoló, gonosz urak ellen, akik ezért kegyetlen módon megsütötték.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szandé 2013.10.22. 20:35:16

jó írás', nagyon jó

Valóraváltógép 2013.10.22. 20:42:15

@szandé: Én hiányolom belőle a "mit csinált Dózsa, amielőtt seregvezér lett?". Mivel ezt akkoriban nem tombolán nyerték, gondolom nem virágokat nevelt. :)

Észak-Koreában szerintem az emberek boldogok.

Kámasuka 2013.10.22. 20:42:56

@Expertus: 'Dózsát illető igazság talán inkább a Petőfi által megfogalmazott pozitív figura valóságában található meg!'

A baj ott van hogy Petőfi maga is egy naiv érzelgős éhes senkiházy anarchista volt, minden tehetségét elismerve.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.22. 21:02:30

@valaki senki:

Nem szüntették meg, hiszen nem is létezett sosem. Eddig 2 köztársaság volt: 1946-1949 között az első, s 1989 óta a a második, ez most is létezik.

Ha pedig Károlyi NÉPköztársaságot is számolod, akkor valóban most van a 3., de nem szűnt meg, most is működik.

2013.10.22. 21:04:09

Ha By Alex most alapítana egy arany közép mindenkinek párt (AKMP), simán megnyerné a választásokat.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.10.22. 21:08:10

@Bell & Sebastian: is, meg a nevével játszadozókból is

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2013.10.22. 21:48:49

Dózsa ezeket egy pillanat alatt a kivégeztette volna.

Nadiposzi (törölt) 2013.10.23. 00:25:43

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
1849 áprilisától (a debreceni trónfosztás után) köztársaság voltunk. A Károlyi-féle csapat szintén köztársaság volt - na jó, népköztársaságnak hívták magukat, de ez akkor egy olyan jelző volt, mint ma a nemzeti- ez eddig kettő, aztán 44-49 szintén respublika, így ez most ha jól számolom a negyedik.

Kritizálom aA. Marhaságokat 2013.10.23. 00:45:11

"A király a további kivégzéseket Szapolyai János erdélyi vajdára hagyta. Ő lett a megtorlás megszervezője. Szapolyai pedig a lehető legkegyetlenebb módon állt bosszút a parasztokon, részben a további felkelésektől való elrettentés, részben megfélemlítés céljából! A döntő csatákat követően összesen 80 ezer, felkelésben részt vett, vagy abban segítséget nyújtó jobbágyot és parasztkatonát öletett meg országszerte. "

Bell & Sebastian 2013.10.23. 01:03:22

@Kara kán: Magát azért hagytam utoljára, mert a Fuggerek megütötték a fülemet. Hóman Bálint aprólékos részletességgel tárgyalja a Dózsa -féle lázadás előzményeit, de ezt most átmenetileg hanyagoljuk. Elég annyi, hogy a kulcsember (akire az ország vászontarisznyájának lakatját bízták) egy Szerencsés Imre nevű, zsidó pénztárnok volt, aki nemtelen egyszerűséggel elsikkasztotta a keresztes sereg pénzét, amit annak katonái felettébb nehezményeztek, mire nem minden előzmény nélkül kitört a parasztgyalázat.

maitos.blog.hu/

Hogy hogyan keverednek ebbe (is) bele a Fuggerek?
Nos, ehhez kell Hómant elolvasni.

mek.niif.hu/07100/07139/html/0002/0003/0007-1b0.html

Snéor Zálmón - Szerencsés Imre (naná, majd szerencsétlen)

hu.metapedia.org/wiki/Szerencs%C3%A9s_Imre

Bell & Sebastian 2013.10.23. 01:05:01

(Persze a szememet ütötte ki, csak nem akartam ízetlenkedni.)

ebfül 2013.10.23. 01:12:13

@Nadiposzi:

"1849 áprilisától (a debreceni trónfosztás után) köztársaság voltunk."

Hol van ez leírva?

mek.oszk.hu/04800/04834/html/kossuth0083/kossuth0083.html

Bell & Sebastian 2013.10.23. 01:14:36

@Kritizálom aA. Marhaságokat: Tudja, ki az a Harmat Árpád Péter? Középiskolás történelemtanár. De ettől még akár tisztességes ember is lehet, hogy ezeket leírta.

tortenelemklub.com/magyar-toertenelem/vegyes-hazi-kiralyok-kora/899-a-dozsa-gyoergy-vezette-parasztfelkeles?format=pdf

ebfül 2013.10.23. 01:22:02

"nálunk a legokosabbak folyton kihalnak."

Nincs meg az a bizonyítási kényszer.

(Greg Cochrane-t most felejtsük el egy pillanatra, különben Gedeonistának hisznek, pedig nem is.)

Bell & Sebastian 2013.10.23. 01:26:06

@Mihint: Tudja, az a baj, hogy mindenki kommunista történelmi forrásokon szocializálódott. Az új rendszer legnagyobb bűne, hogy nem hajította ki ezeket.

Ma például 23. a van, lesz szónoklat dögivel, de hogy _valójában_ mi történt, az kimondhatatlan.

Jogos az ellenzéki kritika, mert véleményterror van. Csak nem úgy, ahogyan gondolják. A baloldali idolok egyben tabuk, a szocialista kinyilatkoztatások megváltoztathatatlanok.

Innen sejteni, honnan fú a szél. Kuss a nevünk. No, erre menjünk is nagyimrézni egyet!

Bell & Sebastian 2013.10.23. 01:28:39

@ebfül: No jó, vannak katolikusok, ahol házasodhatnak a papok. Ahol nem, azért ott is ismerik a módját.

Bell & Sebastian 2013.10.23. 01:33:31

Pardon, keresztények, a katolikus papság vállal önkéntes megtartóztatást.

ebfül 2013.10.23. 01:36:04

@Bell & Sebastian:

A "legokosabbak" alatt nem feltétlenül a klérust értettem - manapság. Biztosan igaza van, történelmi távlatból.

Szerintem a mester-tanítvány kapcsolat fontosabb, mint a genetika.

ebfül 2013.10.23. 01:41:24

@Bell & Sebastian:

Hehe, kicsit vonalas a Tanár Úr.

Székely lófő, mint földmivesből nemessé avanzsált karrierkatona.

ebfül 2013.10.23. 01:43:12

@Bell & Sebastian:

Hehe, kicsit vonalas a Tanár Úr.

Székely lófő, mint földmivesből nemessé avanzsált karrierkatona.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2013.10.23. 02:01:21

@Bell & Sebastian:
A dolog kicsit bonyolultabb.
A Fuggerek honi eszdéeszese Thuróczy tárnokmester volt, a királyságunk kirablásában ő jeleskedett. Amúgy sógora volt a Fuggereknek.
Szezencsés-Sneáor Mária királyné embere volt, a Fuggerek kiszorítása is lett volna a feladata, de ő sem lett jobb a Deákné vásznánál. A háttérben folyt a magyar urak marakodása, a Werbőczy-Szapolyai keleties kontra kamarilla.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2013.10.23. 02:02:44

@Bell & Sebastian:
A dolog kicsit bonyolultabb.
A Fuggerek honi eszdéeszese Thuróczy tárnokmester volt, a királyságunk kirablásában ő jeleskedett. Amúgy sógora volt a Fuggereknek.
Szezencsés-Sneáor Mária királyné embere volt, a Fuggerek kiszorítása is lett volna a feladata, de ő sem lett jobb a Deákné vásznánál. A háttérben folyt a magyar urak marakodása, a Werbőczy-Szapolyai keleties kontra kamarilla.

ebfül 2013.10.23. 02:14:23

Azt magyarázza el nekem valaki: ha a keresztényeknek tilos volt az uzsora, hogy lehettek sikeres bankárok a Fuggerek és a Mediciek?

Komolyan kérdezem.

Bell & Sebastian 2013.10.23. 02:23:30

@Kara kán: Fogadjunk, hogy minden történelmi kalamajkának megvolt a maga Szerencsése, mint katalizátor. Mire kitört a spontán felkelés.

@ebfül: Hát ja, a könyvtár fontosabb. Ha tud olvasni a beutalt. Komoly hálózat halászta a tehetségeket, volt miből válogatni. A dinasztia-ellenesség fenntartotta a vertikális nobilis-mobilitást, legalábbis a pápistáknál.

Hátrányát már említettem.

Bell & Sebastian 2013.10.23. 02:25:00

@ebfül: A _keresztényeknek_ volt tilos. Ausgenommen Switzerland.

ebfül 2013.10.23. 03:13:22

@Bell & Sebastian:

Hány könyvet kell elolvasni, hogy az ember rájöjjön: egyet is elég?

A könyvtár nem helyettesíti a mester-tanitvány viszonyt. Egy jó mester viszont segíthet, hogy mikor mit olvasson.

Végül megkerülhetetetlen: intelligencia vagy bölcsesség?

ebfül 2013.10.23. 03:17:17

Jó beszélgetés volt.

Köszönöm!

S=klogW 2013.10.23. 04:57:52

@Bell & Sebastian:

Nagy Imre megítélése szorosan összefügg Göncz Árpád és Mécs Imre megítélésével.

Mécs többé-kevésbé elintézte magát meg nem is elmelkedett addig mint Göncz. Nagyot és Gönczöt együtt kell helyre tenni a köztudatban. Márpedig Göncznek tavaly is szerveztek ünneplést civilek(?).

(Nem igazán értem Göncz miért férgesedett el a rendszerváltásra: jól tudhatta miféle ávóscsaládok kölykeivel bratyizik az szdszben.)

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.23. 07:59:29

@Nadiposzi:

1849-ben nem volt köztársaság. Királyság volt régenssel.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.10.23. 08:23:39

A szerző és Kubinyi megegyeznek abban, hogy az emberi társadalom evolúcióját végigkísérő morálerodálódásról nem vesz tudomást, és a parasztok akkori mentális állapotát a mai társadalmi viszonyok szerint határozza meg. Egészen újszerű megközelítés. Lenne, ha nem ez lett volna jellemző a bolsevista-szocialista rendszer történelemtudományára is. Így lett ez az ostoba szemlélet egy survivor, ahogy az evolucionista tudományos felfogás nevezné.
És a példa? - Észak-Korea. Mert az észak-koreaiak annyira azonos kulturális háttérrel rendelkeznek velünk, hogy az már-már csudálatos. Na, meg hát monarchizmus, bazmeg! Miért lázadna bárki is a jó monarchiában? Új keletű elmebeteg nézet, amely a baloldali ál-liberalizmusra adott válasz. A valódi értelmes emberi társdadalom helyett keressük a másik elmebeteg társadalmat, ami ellentétes póluson van az utált (ál)liberalizmussal szemben.

Hogy a 4K! hogy jön ide, azt nem tudom. A szerzős sem sokat foglalkozik vele.

Doberdo 2013.10.23. 08:27:03

S ezzel a 4K nevű csökevénnyel fogott össze az LMP !

nu pagagyí 2013.10.23. 08:55:30

@S=klogW: Talán veled van probléma Göncz megítélésében. Ha elfelejtetted volna, Göncz Árpád teljes elnöki működése alatt bírta az emberek túlnyomó többségének szimpátiáját, nem hazudott, nem lopott, világos értékrendet képviselt, amit nem csereberélt alsógatyaként. A személyes szabadság elkötelezettje volt, mindenki biztos lehetett benne, hogy rendelkezésre álló eszközeivel meg fogja védeni ezeket a jogokat. Elnöksége végére sem kopott meg népszerűsége.

Az alapjogok mai teljhatalmú fosztogatóinak persze kellemetlen Göncz Árpád személye, de főleg szellemisége. Ő biztosan nem fogja se pénzért, se egzisztenciális fenyegetés hatására legitimálni azt a rendszert, ami nagyon hasonló ahhoz, amelyikben
volt szerencséje évekig börtönben sínylődni halálbüntetés terhe mellett.

Azt hiszem a kritika csak erősíti Göncz igazát. Felül tudott emelkedni a kisstílű mocsárpolitikán, ő valóban az embereket jogait védte, nem tévesztette meg a politikai pártok szarkavarása. Egy köztársasági Elnöknek ez lenne a feladata, nem pedig töltőtollként funkcionálni, vagy bábuként reprezentálni egy áldemokráciában. Valódi ellensúl volt mindegyik párt túlkapásával szemben.

nu pagagyí 2013.10.23. 09:13:45

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Kormányzó-elnök volt Kossuth tisztsége, nem régens. Az államformáról trónfosztáskor nem határoztak, a megnevezés pontosan kifejezi azt az állapotot, hogy sem királyságnak, sem köztársaságnak nem lehetett tekinteni a hadban álló ország államformáját. A függetlenség kivívása utánra halasztották a döntést.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.23. 09:18:55

@nu pagagyí:

Nem lett kikiáltva a koztársaság, tehát maradt az addigi államforma.

Kolb Ace 2 2013.10.23. 10:11:39

"Várdai Ferenc erdélyi püspök például simán nekiküldte jobbágyait az Erdélybe érkező kereszteseknek."

Ez is milyen "nemes" csávó volt, nemhogy elöl rohant volna a harcba, elbújt a fotel mögés és mint az Erik a vikingben: "fog a kardot és harcolj az életemért, te gyáva!". Szal kár a burzsujokat mosdatni, megérdemelték a parasztfelkelést.

Úgy látom ez egy fideszes blog, ahol divat komcsizni, csak épp ne felejtsük el hogy a főkomcsit Orbán Viktor KISZ titkárnak hívják. Aztán vannak még itt KISZ titkárok, pl. Rogán elvtárs, de a fidesz alap"törvény"ét összetákoló Szűrös Mátáyás és Pozsgay Imre MSZMP KB elvtársak se tűnnek túl antikomcsinak. Ja, és a Fidesz az egyetlen párt amelyik nem hajlandó nyilvánosságra hozni a III/III-as ügynöklistát - vajon miért? Van egyáltalán olyan fidesez aki nincs rajta? Na így komcsizzatok fideszesek!

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2013.10.23. 10:44:04

@Bell & Sebastian: Görögkatolikus papok nősülnek, meg más keleti rítusúak is.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2013.10.23. 10:49:15

@Kritizálom aA. Marhaságokat: "A döntő csatákat követően összesen 80 ezer, felkelésben részt vett, vagy abban segítséget nyújtó jobbágyot és parasztkatonát öletett meg országszerte. " "

Ezt a mesét el lehet felejteni. Természetesen kímélték a munkaerőt. Egyébként Nemeskürty Dózsa-könyvében teljesen logikusan veti fel a kombinációt, hogy Zápolya és a Dózsa-had eredetileg valamiféle csandes szövetségben lehettek, vagy kacérkodtak ennek gondolatával és Dózsát talán ezért is érte váratlanul, hogy Z. ellenük fordult. A faszinak sokat megért a trón... (mármint nem Dózsának a nem létezett tüzes vastrón, hanem Zápolyának a másik)
A polgárháború mindkét táborában szép számmal harcoltak nemesek és papok is. Mindkét oldalon!
Sok szerző megemljti, Nemeskürty is, mások is, hogy nincs adat rá, hogy a felkelők zsidókat bántottak volna. Világos, hogy műveleti területeiken nem volt nagy számú zsidóság, de ez azért elgondolkodtató...

Bell & Sebastian 2013.10.23. 10:50:39

@nu pagagyí: Ez a Gyűrűk urának kiadatlan része, vagy kettő Gönczpapi volt? Az egyik a Kóczosasszony apja. De melyik?

Bell & Sebastian 2013.10.23. 10:52:39

@ArmaGedeon: Nappal én tudom, csak éjfél után nem mindig.

Bell & Sebastian 2013.10.23. 10:58:33

@S=klogW: Göncz mester ugyanannak a törzsnek ugyanolyan paternalista leszármazottja. Ez a fajta képtelen nemzetben gondolkodni, mindig is átmeneti állapotnak fogjál tekinteni, miféle állatkertbe születtek bele.

Számukra tökmindegy, hogy fóka vagy antilop, csak náluk legyen a puska.

Bell & Sebastian 2013.10.23. 11:06:03

@ebfül: A Bibliában nagyjából benne van minden, amit tudni érdemes. Csak előtte el kell még olvasni pár könyvtárra való másikat, azt mondanám, alsó hangon tízezret. A rendszerezés életfogytig tart. Lásd: a sokat idézett intelligencia-fogalom.

Lelki vezetéssel valóban sok időt lehet megtakarítani, mert lényegét tekintve a hagyomány csak ezen az úton öröklődik. Nem kell mindent elölről kezdeni. A hagyományt mindenhol a "rabbik" (= bölcsek) közvetítik. Amilyen a bölcs, olyan a hagyomány.

Kritizálom aA. Marhaságokat 2013.10.23. 11:24:12

@Bell & Sebastian: És ez mire válasz ?

Kritizálom aA. Marhaságokat 2013.10.23. 11:39:39

@ArmaGedeon: "Ezt a mesét el lehet felejteni. Természetesen kímélték a munkaerőt."
Pontos, bizonyító erejű forrásanyagok? Nem elmélet, hanem forrásanyagok. Mert különben 50 - 50 % , hogy melyik a valós.
A "természetesen" miért is ? Számtalan esetben viselkedtek a történelem során , uralkodók, urak, hadvezérek -jelenlegi ismereteink szerint- irracionálisan, illetve logikátlanul vagy utólagos elemzés alapján egyszerűen rosszul.

Bell & Sebastian 2013.10.23. 11:48:24

@Kritizálom aA. Marhaságokat: Az ön által beidézett forrás használhatatlanságára és következetlenségére.
Felháborít, hogy még mindig ilyesmivel mérgezik a középiskolásokat, sőt, érettségi tételként _így_ kérik számon. Ha maga a tanár úr személyesen, szégyellhetné kicsit magát, mert egy lusta disznó. Csak azért, mert nem olvasta még az önnél sokkal nagyobb elődei munkáit sem. Forráskutatónak meg nagy nulla.

Akkor mitől van képe történésznek nevezni magát? He?

S=klogW 2013.10.23. 11:55:15

@Bell & Sebastian: akkor minek ment a gödöllői agrárra tanulni? ez a törzsi fajta kerülte a ganajos vellának még a szagát is.

Kritizálom aA. Marhaságokat 2013.10.23. 11:58:39

@Bell & Sebastian: Nos a stílus kezd alpári lenni (mely snem kapcsolatoa Alpár Ignáccal :-) ) Nem én vagyok a tanár úr, de ha én volnék is, a továbbiakban nem mernék vitázni egy korabeli mindent tudó -és több helyütt egyszerre jelenlévő- minden információ birtokában lévő helyszíni tudósító reinkarnációjával.

Bell & Sebastian 2013.10.23. 11:59:44

@S=klogW: Honnan tudjam, talán oda vezényelték első parasztnak. Nem mindegyik kerülte, a (bor)szesz- és gabonabizniszben a mai napig meghatározók, hát még a szocializmusban.

S=klogW 2013.10.23. 12:02:34

@Bell & Sebastian: akkor már csak jó lelki vezetőt kell választani.

másrészt: a hagyományt nem élni kellene inkább s nem tanulni? okoskodás helyett szívből, tüdőből, hogy élő legyen, hogy keringjen mint a vér és átjárjon mint a lélegzet (lélKzet)? mert ha úgy kell tanulni, akkor úgy jár az egész hagyomány, ahogyan a népzene, néptánc járt: már épp csak maga a nép nem táncolja, csupán belvárosi művházakban bontogatják a konzerveit.

Bell & Sebastian 2013.10.23. 12:03:08

@Kritizálom aA. Marhaságokat: Na, ha még a tartalmat is keveri a formával, megsértődni sem érdemes. Maradjon meg hitében, csak ne térítsen, mert megint szóvá teszem.

Bell & Sebastian 2013.10.23. 12:05:41

@S=klogW: Igaza van, már számtalanszor kifejtettem, például a zene- / ének- / tánccal kapcsolatban.

S=klogW 2013.10.23. 12:06:03

@Bell & Sebastian: akkor már csak jó lelki vezetőt kell választani.

másrészt: a hagyományt nem élni kellene inkább s nem tanulni? okoskodás helyett szívből, tüdőből, hogy élő legyen, hogy keringjen mint a vér és átjárjon mint a lélegzet (lélKzet)? mert ha úgy kell tanulni, akkor úgy jár az egész hagyomány, ahogyan a népzene, néptánc járt: már épp csak maga a nép nem táncolja, csupán belvárosi művházakban bontogatják a konzerveit.

Kritizálom aA. Marhaságokat 2013.10.23. 12:07:42

@Bell & Sebastian: A történelem nem hit kérdése. Az elméletek nem bizonyosságok. Orákulummal vitázni nem lehet, illetve nem érdemes. A térítés és a vélemény nyilvánítás különböző dolgok. A hit nem egyenlő a véleménnyel.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2013.10.23. 12:08:19

@Kritizálom aA. Marhaságokat: Kapásból az idézett cikk szerint sem érte el Dózsa seregének létszáma a 80 ezer főt. A mellékhadakkal együtt sem. Miért öltek volna meg a győzelem után több parasztot, mint ahány egyáltalán részt vett a felkelésben???

Kritizálom aA. Marhaságokat 2013.10.23. 12:18:44

@ArmaGedeon: Kapásból : nem azt mondtam, hogy úgy volt. Vagy igen, vagy nem ebben az esetben. De az, hogy családtagokat és rokonokat is öltek meg a történelem során sok alkalommal valakinek vélt vagy valós bűne miatt, arról vannak források.
Ennek oka lehetett dühöngő megtorlás, elrettentés stb.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2013.10.23. 12:24:24

@Kritizálom aA. Marhaságokat: Ez elvileg mind igaz ami tírsz (a mongolok egész országok lakosságát irtották ki, pedig adóztathatták volna is), de a konkrét ügyben kért korabeli forrásra egy példa, én hitelesnek tekintem, Nemeskürty is, az ő könyvéből idézem:

"Ezt a különös hangulatot leginkább egy szemtanú német nyelvű leírása érzékelteti; Georg von Hohenzollern brandenburgi őrgróf szolgája jelen volt a kivégzésnél, és elmondta egy röpirat szerzőjének, mely a már említett augsburgi kiadványnak egy részletesebb változata.
"Az őrgróf szolgája, Kristóf nevezetű, megjött a hadból, elmondotta, hogyan fogták meg a Székely Györgyöt; először - azt mondja ez a Kristóf és ő is a hadból a szemével látta megfogták őt és levetkőztették és egy magas székre ültették. Azután koronát csináltak neki kerékabroncsból, azután ezt a koronát izzóvá tüzesítették és az ő fejére helyezték. És ennél a koronázásnál mintegy hatvan emberüknek táncolniok kellett előtte és mögötte a maguk módján, és ehhez még hegedővel és sípokkal is zengettek az ő módjukon. És akik ott jelen voltak barátok és papok meg egyéb tanult emberek, mindnyájan énekelték: Te Deum, laudamus. És ilyen éneklés közepette az ő öccsét, kit vele együtt fogtak el, három darabra vágták az ő szeme előtt, majd azután a táncolóknak, az ő legjobb szolgáinak, nyersen kellett őt enniök; szolgái ettől vonakodtak, mire hármat vagy négyet levágtak közülük, és mikor a többiek ezt látták, tátott szájjal rávetették magukat, és darabokat haraptak ki belőle. És aki nem nyelte le, azt levágták...
Ezt a tettet János gróf, az erdélyi vajda vitte véghez, az ő főkapitánya által cselekedte meg Székely Györgyön ezt a kínzást; és mind a vele volt népet büntetés nélkül hagyták elvonulni, hogy soha többé ne cselekedjenek az ország ellen, gonosztettüket megbocsátották... De még azért mindig sok nép tartja fenn a keresztet, ezért senki sem mondhatja meg, mi lesz ebből...""

S=klogW 2013.10.23. 12:29:16

vposzt:

tkp. minden forradalom osztályharcos, nemdebár?

azaz: nincs olyan forradalom, ami valóban méltányolható, netán elismerésre méltó, mert mind csak a gyomorlét forradalma

S=klogW 2013.10.23. 12:39:11

@poszt:

tkp. minden forradalom osztályharcos, nemdebár?

azaz: nincs olyan forradalom, ami valóban méltányolható, netán elismerésre méltó, mert mind csak a gyomorlét forradalma

S=klogW 2013.10.23. 12:44:24

@ArmaGedeon: ó igen, valóban, azt épp magam is előcitáltam nem olyan rég

Kritizálom aA. Marhaságokat 2013.10.23. 12:46:50

@ArmaGedeon: Ezt is elfogadom egy LEHETSÉGES variánsként.

Bell & Sebastian 2013.10.23. 13:00:40

@S=klogW: Evvel nálam rossz helyen kopogtat, az én szénám rendben van. Hogy a magyar hagyományt herélték egy tinó szintjére, az is inkább újabb keletű jelenség. Ami Kádár alatt még megvolt. az elvitte az SZDSZ és mindenféle kvázisággal pótolta.

Orbán alatt azért tapasztalni a törekvést, hogy minden zsidó fesztiválra jusson legalább egy magyar is.
Amik persze vannak, a Duna tévén sok régiós műsorban mutogatják, de egyelőre még nem érte el a mainstream -szintet.

Úgy jártunk, mint a németek, re-importálhatjuk a saját, magyar kultúránkat a a diaszpórából és székely rokonságtól.

Bell & Sebastian 2013.10.23. 13:02:06

@Kritizálom aA. Marhaságokat: Tényleg nem hit kérdése a történelem, de az alól a szabály alól magának láthatóan felmentése van.

S=klogW 2013.10.23. 13:07:45

@Bell & Sebastian: hitelesebb lesz mint a két vh közötti negédes magyarkodás

no meg azt kellene megtanulni, hogy a KERESZTÉNYI MEGBOCSÁTÁS NEM FELTÉTEL NÉLKÜLI

az bolsilibsi "idősebb testvérek" többek között ezzel a megbocsátással szeretik érzelmieg megzsarolni a jámborabbját. épp ilyenkor kellene őket leginkább pofán vágni.

Kritizálom aA. Marhaságokat 2013.10.23. 13:09:29

@Bell & Sebastian: Ezt a hozzászólást már csak szájkaraténak tudom venni. :-)

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2013.10.23. 13:22:52

@S=klogW: Imádkozunk a lelki üdvösségükért, de a kivégzés közben és után! :-)

Bell & Sebastian 2013.10.23. 13:40:50

@Kritizálom aA. Marhaságokat: Csak kritizáltuk a marhaságokat.

@S=klogW: A jelenségen -a népi kultúra, mint például a népdal, városi környezetbe emelése és átpozicionálása (tihanyi refrén: ...cionálása, ...cionálása) a szubkultúrába- mi hamarabb túlestünk, mint Nyugat-Európa.

Ezért is volt annyira dühödt az ellenreakció.

A pofán vágás törvényileg tiltott.

Kritizálom aA. Marhaságokat 2013.10.23. 13:46:05

@Bell & Sebastian: A szájkarate jobb kifejezés erre az esetre.

Bell & Sebastian 2013.10.23. 13:49:20

@Kritizálom aA. Marhaságokat: Ezt már mondta. Maga lehet az ismétlés anyja.

Kritizálom aA. Marhaságokat 2013.10.23. 13:52:40

@Bell & Sebastian: Vagy apja. Vagy Lenin. Vagy a búr a búr a búr kalapba'.

Bell & Sebastian 2013.10.23. 13:56:37

@Kritizálom aA. Marhaságokat: Leninnek nem volt kalapja, ő is maga volt, búr a kakukk.

Valóraváltógép 2013.10.23. 14:02:54

@Bell & Sebastian: Lenin nagyon áramvonalas volt. Egy kalap csak elrontotta volna.

Bell & Sebastian 2013.10.23. 14:26:31

@Valóraváltógép: Spoiler nélkül nyomta, Krupszkája meg gázálarcban.

Valóraváltógép 2013.10.23. 14:32:28

@Bell & Sebastian: De ő mindig mérgesen nézett. Szerintem nem szerette a paparazzikat, és azért.

Bell & Sebastian 2013.10.23. 14:43:48

@Valóraváltógép: Nem, vagy Prágában szúrták el a plasztikáját, vagy a papírgombóc miatt volt.

S=klogW 2013.10.23. 15:14:18

@ArmaGedeon:

bár ez csak annyira forradalom, amennyire a vendéei ellenállás az volt

Valóraváltógép 2013.10.23. 15:16:09

@Bell & Sebastian: Ezek a "nagy feleségek" mind ilyenek. Valaki múltkor szóba hozta Észak-Koreát, kicsit nézelődtem, mit írnak róla.
Volt egy cikk egy propagandalakásról, ahol a Kedves Vezér meg az ő Kedves Neje a padlón ülve beszélgetnek egy propagandaházaspárral.
A nőnek nem látszott az arca, de úgy hajolt előre, mint egy éhes kistigris. Mókás volt. A másik kettő meg olyan karótnyelten ült, mintha a képtéren kívüli géppuskás őröktől rettegnének. :)

(a lakás elég szegényes volt.)

Valóraváltógép 2013.10.23. 15:17:00

@Bell & Sebastian: Ezek a "nagy feleségek" mind ilyenek. Valaki múltkor szóba hozta Észak-Koreát, kicsit nézelődtem, mit írnak róla.
Volt egy cikk egy propagandalakásról, ahol a Kedves Vezér meg az ő Kedves Neje a padlón ülve beszélgetnek egy propagandaházaspárral.
A nőnek nem látszott az arca, de úgy hajolt előre, mint egy éhes kistigris. Mókás volt. A másik kettő meg olyan karótnyelten ült, mintha a képtéren kívüli géppuskás őröktől rettegnének. :)

(a lakás elég szegényes volt.)

Bell & Sebastian 2013.10.23. 15:21:55

@Valóraváltógép: Pedig csak arra céloztam a gázálarccal, hogy ameddig nem kap rendesen levegőt, úgy ficánkol, mint egy tizennyolc éves.

Valóraváltógép 2013.10.23. 15:47:24

@Bell & Sebastian: Már nem kap. Meg van halva. Nyugszós.

Valóraváltógép 2013.10.23. 15:51:57

@Bell & Sebastian: Már nem kap. Meg van halva. Nyugszós.

S=klogW 2013.10.23. 16:05:23

@Bell & Sebastian: oszt az mire jó? :) egyszer az életben elég a szűz csaj :), annyiszor kell, de többször nem

S=klogW 2013.10.23. 16:05:58

@Bell & Sebastian: oszt az mire jó? :) egyszer az életben elég a szűz csaj :), annyiszor kell, de többször nem

Valóraváltógép 2013.10.23. 16:56:06

@S=klogW: Igen, a romáknál ez régi népszokás. Ezért házasodnak olyan fiatalon. Persze mostanában már nem mindenki, de anyád idejében még így volt. Csak kérdezd meg róla. :)

S=klogW 2013.10.23. 18:15:39

@Valóraváltógép: de jól tudod. netre már a putriban is telik?

Valóraváltógép 2013.10.23. 18:22:21

@S=klogW: Úgy látom, nem sikerült levonni a helyes következtetést. :)

Kandeláber 2013.10.24. 07:12:21

@nu pagagyí: Göncz a szégyenteljes paktum következtében lett/lehetett köztársasági elnök.
Nem bírta az "emberek többségének"bizalmát, csupán az úgynevezett "liberálisok" sulykolták szinte naponta, hogy "Árpi bácsi" a demokrácia záloga.
Szégyenteljes szereplése a taxisblokád idején, szánalmas pislogása, árulkodása a Corriera Della Serában az egyik legellenszenvesebb köztársasági elnökké tették.

ÁrPi 2013.10.24. 21:11:17

@Bell & Sebastian:

Ember100 kérdi :
"Azért az inkvizícióra büszke-e vagy meg a boszorkányüldözésre ???????"

Utánaolvastam, az itt fent megadott linken, így
mondhatjuk tehát:

Ne legyünk büszkék az inkvizicóra mert Szerencsés "Imre" szüleit a hírhedt Tomás de Torquemada inkvizítor űzte el, és lett gyermekükből itt a mi országunkban szerencsés figura.

Ítéljük el az inkviziciót! Mennyi kibeszéletlen fájdalmat okozott!

Bell & Sebastian 2013.10.24. 21:26:35

@ÁrPi: Jó, hogy rácsapott, a spanyol ág intézte. Jelmondata (Torquemadá -nak) az volt, hogy:

- Ein Volk, ein Reich, ein Führer!

Vezető alatt vallást értett ugyan, de most mondja valaki, hogy a történelem nem ismétli (ciklikusan) maga-magát.

ÁrPi 2013.10.24. 21:49:59

@Kritizálom aA. Marhaságokat:

Vagy-é te önreflexiv és önkritikus néha?

ÁrPi 2013.10.24. 22:47:03

@ArmaGedeon:

Írta valaki hogy "A pofán vágás törvényileg tiltott."

De mégiscsak inkább csakis a Törvény szerint pofán kéne vágni (nem kivégezni, üdvéért imádkozva.

Nem kivégezni, mert az olyan hungarocell-szobros aszociációkat ébreszt:
Ugyebár a fejétől bűzlő hal fejét ki kell dobni mint ezt a halászlé egyik városából származó libás szónoklotta vala, de nézdd: tiz perccel szónoklása után egy hungarocell fejet ki is hajitottak a szemétbe , rituálisan , vudusan.

Mármost pedig helyesen méri S=klogW . Ha feltételnélküli megbocsátást tételezve,igényelve,követelve igyekeznek a bolsilibsik érzelmileg megzsarolni a keresztényeknek jámborabbját, akkor olyankor pofánvágni kellene őket leginkább. (nem kivégezni.

a KERESZTÉNYI MEGBOCSÁTÁS NEM FELTÉTEL NÉLKÜLI.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2013.10.25. 08:12:30

@ÁrPi: Csak annyit mondtam, hogy a keresztényi tanítással teljes összhangban van a veszélyes ellenfél megölése, csatában, vagy vérpadon.
Pofánvágni olyan papot, vagy más, magát kereszténynek kiadó vezetőt kell, aki ennek ellenkezőjét bizonygatva az önvédelem fegyverét igyekszik kicsavarni a kezünkből. Miközben a veszélyes ellenség agressziójára egy szava sincs.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2013.10.25. 08:13:47

@ÁrPi: Torkemáda és Szerencsés családi veszekedés volt. Mindketten zsidók voltak. Az inkvizíciót a katárok ellen hozták létre, nagyon helyesen.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2013.10.25. 08:14:34

@S=klogW: Vagy a Kalocsa-környéki paraszt-ellenállás a Lenin-fiúk ellen.

ANTICK 2013.10.27. 18:00:27

@Lucky Larry Silverstein:
"A 4K oligarchátlanít? Nem a sorosista Gordonnal dzsemboreeztak eddig?"

Hát nem, ezt honnan vetted? :D

Alkibiadesz 2013.11.01. 10:09:41

@aeidennis:
Dózsa is harcolt a törökök ellen.

Alfőmérnök 2014.01.13. 13:49:43

"A keresztesnek indult sereg mindenesetre szépen nekiállt kúriákat és várakat felégetni, kirabolni, elfoglalni, földesurakat kinyírni, nemes nőket erőszakolni meg, valamint – mily gondosság – jogbiztosító iratokat égetni el."

Te balfasz, először Báthoryék támadták meg Dózsáékat.

Ruprecht. 2014.05.20. 21:30:50

„Tehát Barlabási 1507-es levele, amelyet a levéltárban olvastam, valójában nem a rablásról szólt, ahogy szó szerinti olvasása alapján gondolhatnánk. Mint a székelyek őrgrófjának, Barlabásinak bizonyára tudomása volt Dózsa György szerepéről népének a szász szomszédokkal való elszámolásában. Erdély alvajdájaként azonban felül kellett emelkednie a három nemzet civódásain, és biztosítani, hogy „konföderációnk egysége és harmóniája... erősödik”. Tehát tudatosan minősítette Dózsa Györgyöt bűnözőnek, nevezte a megtorlást rablásnak, miközben fondorlatosan lebecsülte a felkelés súlyosságát.
Vagyis Székely Dózsa György valójában nem az a kisstílű rabló és gyilkos volt, akinek az 1507-es levél kikiáltja. Politikailag különösen feszült időben nőtt fel, amikor a székely nép féltve óvott szabadságjogai veszélybe kerültek. Bizonyára részt vett az 1506-os csatában, amely Marosvásárhely mellett szétzúzta a király seregét, mert egy évvel később őt bízták meg a főnemesek, hogy köszörülje ki a nemzete becsültén esett csorbát, és álljon bosszút azokért, akiket a szászok Székelyföld elleni támadásuk során megöltek.”
süti beállítások módosítása