Fizetett mesterlövész – Helmut Newton a Szépművészetiben
2013. július 09. írta: tauglich

Fizetett mesterlövész – Helmut Newton a Szépművészetiben

newton.jpg

Vajon mit keres Marlene Dietrich vudu babája Nastassja Kinski leomló dekoltázsának intim szférájában? És hogyan került egy fedél alá a filmtörténet máig legmenőbb porosz katonatisztje Hugh Hefnerrel és egy csigolyasérülést szenvedett bombázó aktmodellel? Vagy mit keresnek a híres itáliai Ca' Del Bosco borászatának női alkalmazottai aktmodellként pózolva a műintézmény egyik hatalmas pincéjében? Megannyi fajsúlyos kérdés foglalkoztatott minket, miközben beugrottunk a Szépművészetibe, hogy a július 14-i zárás előtt még utoljára megnézzük a fotótörténet vitathatatlanul legnagyobb férfi feministájának, Helmut Newtonnak a kiállítását.  helmut_newton_1.jpg

Azért azt szögezzük le gyorsan, hogy a 2004-ben, életének nyolcvanharmadik évében autóbalesetben elhunyt divatfotós soha nem tartotta magát művésznek – annál inkább fizetett mesterlövésznek –; ám egyáltalán nem bánta, ha munkái egy-egy jeles kiállítóterem, vagy múzeum falain már életében feltűntek. Persze a némileg álszerény önvallomáson és munkáinak múzeumi jelenlétén nincsen mit csodálkozni. Egész életműve bizonyíték arra, hogy hogyan lehet az igényes kommersz és a művészet határterületein különös tornamutatványokkal egyensúlyozni.

Az 1920-ban Berlinben született Newton igen hamar, tizenhat évesen kiesett a középiskolából, mert már akkor jobban érdekelte a berlini strandélet – egy ideig versenyszerűen úszott –, a csajok és természetesen a fotográfia, mely utóbbi mesterségbeli tudására Yva Else Simon stúdiójában tett szert. Yva a korszak berlini művészéletének egyik igen érzékeny női művésze volt, amiről fennmaradt munkái is hűen tanúskodnak. Életét 1942-ben fejezte be a sobibori haláltáborban. Newton élete viszont még 1938-ban némileg Rejtő Jenő-i fordulatot vett. Történt ugyanis, hogy a Kristályéjszakát követően a berlini Bahnhof Zoo-n az első vonatra felszállva meg sem állt Triesztig, ahonnan egészen Szingapúrig hajózott. Szingapúrban két hét fotóriporterkedés következett a Singapore Straits Times-nál, de olyannyira dilettáns volt ehhez a műfajhoz, hogy szinte azonnal elbocsátották. Végül 1940-ben átment Ausztráliába és belépett az ausztrál hadsereg kötelékébe, ahol egészen a háború végéig igazán csókos szolgálatot látott el, hiszen teherautó-sofőr volt.

A háború után fotóműtermet nyitott Melbourne-ben és feleségül vette June Browne színésznőt, akivel élete végéig hű társak és kollégák voltak. 1956-tól fotózott az ausztrál Vogue-nak és lassan elindul nemzetközi karrierje, bár igazán ismert és foglalkoztatott fotós a hetvenes évektől lett.

helmut_newton_2.jpg

Önarckép feleséggel és modellekkel. Párizs, 1981.

A Szépművészeti Múzeumban most látható anyag messze nem életmű-kiállítás, de jól reprezentálja Newton munkásságát, amelyet három tematikus csoportban installáltak. A Private Property anyaga Newton 1972 és 1983 között készült munkáiból ad válogatást, ami a divat, a portré és az erotika newtoni triangulimát mutatja be. Az itt látható, kisméretű eredeti fekete-fehér nagyítások a nagy divatházak és divatlapok megrendeléseinek melléktermékeiként, többnyire saját felhasználásra vagy teljesen önálló projektként készültek; képi világukban pedig erőteljesen hajaznak a harmincas évek fotográfiai formanyelvére és a negyvenes évek film noir világára. Már itt megmutatkoznak Newton azon szándékai, hogy női modelljeit soha nem alávetettként, sokkal inkább dominánsként mutatja be. Modelljei között nem csak szupermodellek és színésznők, de titkárnők, ápolónők, és légi-utaskísérők is megtalálhatók voltak.

helmut_newton_3.jpg

Magasugró torony. Old Beach Hotel, Monte Carlo, 1981.

A kiállítás következő anyaga a Helmut Newton's Illustrated magánkiadásban megjelent és négy számot megélt lapszámainak szedéstükreit és az itt megjelent fotók válogatásait mutatja be. A fiatalkori emlékeket idéző Berliner Illustrierte Zeitung mintájára megalkotott kiadványok a szex és hatalom, az igaz-hamis kérdéskörét, valamint berlini és Los Angeles-i privát felvételeket tartalmaznak, gyakran a Private Property képanyagához kapcsolódva.

helmut newton_dollars_7.jpg

Kövér kéz dollárokkal. Monte Carlo, 1986.

A kiállítás kétségtelenül legreprezentatívabb szakasza A Gun for Hire címen futó részen látható, ahol a nagy divatházak – Chanel, Yves Saint-Lauren, Versace stb – és jelentős lapok, többek között a Vogue és a Stern számára készült képei láthatók többnyire kétméteres printeken és eredeti nagyításokon; így a méretek már önmagukban is erőteljesen emelik a tétet. Newton megbízásait minden esetben következetesen teljesítette, ám az adott kollekciót gyakorlatilag szabadon értelmezte. Ebben rejlik egyéni, senki mással össze nem hasonlítható látásmódjának egyik fontos pillér;  valamint abban, ahogy a divatfotó műfajához viszonyult: „A tökéletes divatfotó nem divatfotónak néz ki, hanem inkább úgy, mint egy filmkocka, egy portré vagy egy nyaraláson készült fénykép – bárhogy, csak nem úgy, mint egy divatfotó.” És persze ami ezek után a legfontosabb, hogy ezen elképzeléseit mindig el tudta fogadtatni aktuális megrendelőivel.

monica_bellucci_helmut_newton_5.jpg

Bluemarine – Monica Bellucci, 1998.

Newton minden esetben érzékenyen nyúlt az adott kulturális karakterjegyekhez, legyen szó az amerikai, a francia, az olasz, vagy éppen a német Vogue számára készült anyagokról. Newton jóval a nyolcvanon túl is aktívan dolgozott, ennek megfelelően utolsó divatfotói is láthatók most. Egy különösen érzékeny, a hetvenes-nyolcvanas évek letisztult fotográfiai stílusát idéző, 2000-ben készült Absolut Vodka kampány is megtekinthető az utolsó teremben.

helmut_newton_absolut_6.jpg

Absolut Vodka, 2000.

Helmut Newton minden bizonnyal a divat- és reklámfotó egyik legmegosztóbb személyisége: munkáit általában vagy feltétel nélkül elismerik vagy teljes mértékben elutasítják. A kapitalizmus kiszolgálójának tartották sokan, miközben vitathatatlan volt időnként megmutatkozó társadalomkritikája is. Bár egész életében kitartóan hangoztatta feminizmusát, ezzel szemben mindig megkapta az öncélú szexista vádját. Egy azonban bizonyos: jelentős mértékben volt hatással az elmúlt évtizedek fotográfiai törekvéseire, amely messze túlmutat a divatfotó területén. 2004-ben bekövetkezett halálát követően felesége, June Browne máig gondozza férje hagyatékát, melynek központja Newton egykori szülővárosában, Berlinben található.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr245392956

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Fizetett mesterlövész – Helmut Newton a Szépművészetiben 2013.07.09. 10:26:02

Megannyi fajsúlyos kérdés foglalkoztatott minket, miközben beugrottunk a Szépművészetibe, hogy megnézzük a fotótörténet vitathatatlanul legnagyobb férfi feministájának, Helmut Newtonnak a kiállítását.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tevevanegypupu 2013.07.09. 07:21:02

Hat..nem ezek a legjobb kepei, mar ami a feminizmusat illeti, itt elegge ellenszenvesek a nok, de tenyleg az egyik legjobb fotos volt..

S=klogW 2013.07.09. 07:28:31

nem nem és nem.

még sosem láttam _nem öncélú_ aktot. egy festmény esetében legalább
1. a mesterségbeli technika ott van
2. nem fotorealisztikus, így nem annyira "direkt"

azonban ha ezt a sok "művészi"aktot, mely - mily érdekes - szinte mindig monokróm, ha valódi színeiben látnánk, hirtelen eltűnne a "művészet"

az is érdekes, hogy amíg a festészet nem degnerálódott és deviált el a valóság vagy az elképzelt valósághű ábrázolásától, mely mesterségbeli tudást igényelt, illetve amíg meg nem jelent a fotózás, Levant gyermekei távol tartották magukat a képi ábrázolás művészetétől

S=klogW 2013.07.09. 07:38:49

@tevevanegypupu: p.nára és f.szra (www.ludwigmuseum.hu/site.php?inc=kiallitas&menuId=43&kiallitasId=848 ) tódul az urbánus értelmiség

-nek magát gondoló, reklámok és videoklippek szoftpornójával felkorbácsolt libidójú, infantilis módon az egyéni vágyak folyamatos kielégítését hajszoló, diplomával együtt is primitív, manipulálható fiatal felnőtt kékharisnya majomhorda

Illyés Edith 2013.07.09. 08:01:43

@S=klogW: Newton legütősebb és legnyomasztóbb képei többnyire színesek. Én nagy művésznek tartom, 200 év múlva ha valaki meg akarja majd érteni a mai kort, elég lesz megnéznie Newton képeit.

Illyés Edith 2013.07.09. 08:12:59

@S=klogW: Vagy ez: pleasurephoto.wordpress.com/2012/04/04/helmut-newton-estate-70/ Ránézek, és azt érzem, ez borzalmas, én nem szeretnék ebben a világban élni.

Nagyon tudta, mit csinál. Lehet fanyalogni, hogy kommersz, de az idő őt fogja igazolni.

Bell & Sebastian 2013.07.09. 09:23:56

@Illyés Edith: Ez például egy 4x4 osztású kompozíció, at amcsi zászló színeiben, enyhe balra forgatással.

Az összes, feszültségteremtő elem benne van, ami csak elképzelhető, a beállítástól a kivágáson keresztül a szűrőig, nézőpontig, fókuszig, blendéig és expozícióig.

Elképesztő előkészítést igényel, ha nem csalás és utómunkával manipulált, kollázsolt/montázsolt.

Mivel az utóbbira szavazok, nem az esetem.
Inkább amolyan Warhol -féle, mint Mai Menő Manó.

Az meg önbecsapás, hogyha ha ma nem is, de majd jövőre leveszik erről a magas kultúrát. Max. krónikása a dekadenciának, talmiságnak.

Null Komma Josef.

S=klogW 2013.07.09. 09:36:10

@Illyés Edith: ha figyelt, észrevehette: én aktokról beszéltem.
amúgy a maga ideidézte képeknek sincs sok köze a művészethez:
az első legfeljebb a kor dokumentálása
a második még annyi se, csupán a néző pofájába ordító önmaga hirdetése: üres, céltalan feszültséget kelt a képen szétszórt emberi torzókkal

Illyés Edith 2013.07.09. 09:39:41

@Bell & Sebastian: "Max. krónikása a dekadenciának, talmiságnak."

Igen. De mutasson a nyugati művészetben olyat, ami ennél több. Ilyen alapon Caravaggio is csak krónikása XVI. század végének. Honnan tudjuk, milyen volt akkor élni? Innen: en.wikipedia.org/wiki/File:Caravaggio_-_Taking_of_Christ_-_Dublin.jpg

Illyés Edith 2013.07.09. 09:43:38

@S=klogW: "a néző pofájába ordító önmaga hirdetése: üres, céltalan feszültséget kelt a képen szétszórt emberi torzókkal"

OK, de hát egy mai művész nem mondhatja, hogy átszellemült, magasrendű korban élünk. Csak azt a létélményt tudja átadni, amit a mai ember megél. (Persze van szakrális művészet is, de az egy másik dimenzió, Nyugaton kb. nulla hagyománnyal.)

S=klogW 2013.07.09. 09:45:10

@Bell & Sebastian: " amcsi zászló színeiben" jaj az ilyesmik nagyon jók :):
megideologizálni minden sz.rt lehet

erről a képről is lehetne olyan sznob dumát költeni, amivel a galériában könnyűszerrel kidumálja az eladó vagy épp a "művész" az ostoba, bunkó, pénzes amerikai sznobot

én itt most nem fogom megtenni, mert nem fogok ürügyet szolgálttani az öncélú semminek a felmagasztalásához, de ugye pl. kézenfekvő lenne rögtön a szexizmussal és az elidegenedéssel rányomulni a pénztárcára

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.07.09. 09:51:33

@S=klogW: Edith kriptofeminista, azért tetszenek neki Newton képei.

S=klogW 2013.07.09. 09:53:36

@Illyés Edith: " egy mai művész nem mondhatja, hogy átszellemült, magasrendű korban élünk. Csak azt a létélményt tudja átadni, amit a mai ember megél"

nem érti amit olvas? a kordokumentálás még nem művészet, pláne nem a fotózásban:
csupán szerencsés kattintás kérdése
a fotó művészetet műteremben, vagy műtermi körülmények biztosító külső helyszínen tud létrehozni, ahol nem szerencse kérdése a fotó, hanem beállítás, világítás, "komponálás" vezet el a fotóhoz

épp ezért a digitális utómunka, ahol egy gomb húzugatásával állítgathatom kedvemre a kép jellemzőit meg is ölte a művészetet a fotózásban

pont ahogy a digitálisan összedobott aktuális diszkósláger sem zeneművészet

S=klogW 2013.07.09. 09:58:12

@ALFI:

az ideológiák kiszolgálása, propagálása a művészet felkoncolása a művésznek már nem nevezhető alkotó szellemi kurválkodása által

Illyés Edith 2013.07.09. 09:59:57

@ALFI: A feministák utálják Newtont. Pont azért, mert megmutatja a lényegüket.

S=klogW 2013.07.09. 10:12:42

@Illyés Edith: ostobaság: ezek a képek sokkal inkább igazolják a modern feminizmus szlogenjeit

noch dazu a p.nával jól eladják önmagukat, pláne ha unatkozó bölcsészek, sznob kurátorok és kapzsi galériások

még jól meg is ideologizáljákazt a p.nát

Bell & Sebastian 2013.07.09. 10:29:46

@S=klogW:Csak technika elemzés akart lenni, a tartalomra (mondani akarásra) még rá sem tértem.

@Illyés Edith: A fényképezés nem művészet, viszont legalább manipulatív és alkalmazott. Nyugaton meg pláne, itt nem is keresgélnék. Annál is inkább, mivel a média eleve nem hájpolja azt, ami csak úgy, önmagától szép és nem lehet sok pénzt keresni vele, még úgy sem ha gátlástalanul kidumálják a gyereket Kati hasából, pusztán üzleti megfontolásból.

Illyés Edith 2013.07.09. 10:57:33

@S=klogW: Szerinted ez igazolja a modern feminizmust? pinterest.com/pin/298996862731246898/ Ez azt mutatja, hogy lehetsz a világ egyik legszebb nője, ha üres a lelked és kemény (férfias) az arckifejezésed, visszataszító vagy. Vagy maga vonzónak találja?

(Normálisan így néz ki a nő: www.google.hu/search?q=eva+herzigova&hl=en&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=GtDbUc2NCMaJOL2fgMgK&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1366&bih=611 )

Illyés Edith 2013.07.09. 10:58:12

@Bell & Sebastian: Definiálja a művészetet, legyen szíves.

Bell & Sebastian 2013.07.09. 11:23:24

@Illyés Edith: A művészet az esztétika (kvintesszenciájának) tárgyiasulása. Ha most azzal jön, hogy definiáljam az esztétikát is, akkor nyaljon sót! (Egyébként az etika szerves része.)

Mondjuk egy LMBTQ -párról készült, "művészi" fotó minden rostán átesik, az etikáén, erkölcsén és esztétikáén is.

Akién meg nem, azzal nem állunk le vitatkozni.

S=klogW 2013.07.09. 11:25:32

@Bell & Sebastian: nem inkább minden rostán fennakad?

Bell & Sebastian 2013.07.09. 11:36:01

@S=klogW: Attól függ, hogy gabonamalomba vagy kőtörőbe/osztályozóba járt gyakrabban. Van, ahol az értéktelen esik ki. Várható volt, hogy pont ebbe köt bele.

Bell & Sebastian 2013.07.09. 11:40:42

@S=klogW: Rávilágíthattam volna még a frakció -szó eredeti értelmére is, de nem szívesen terhelném túl. :)

S=klogW 2013.07.09. 12:01:07

@Bell & Sebastian: "Várható volt, hogy pont ebbe köt bele." Igen? Én nem számítottam rá, hogy bármibe is belekötök. :) (mivel nem annak szántam, a hétköznapi nyelvhasználat értelmében ami/aki fennakad a rostán, az nem "kóser" :D)

S=klogW 2013.07.09. 12:05:17

@Bell & Sebastian: "Várható volt, hogy pont ebbe köt bele." Igen? Én nem számítottam rá, hogy bármibe is belekötök. :) (mivel nem annak szántam, a hétköznapi nyelvhasználat értelmében ami/aki fennakad a rostán, az nem "kóser" :D)

S=klogW 2013.07.09. 12:06:17

@Bell & Sebastian: "Várható volt, hogy pont ebbe köt bele." Igen? Én nem számítottam rá, hogy bármibe is belekötök. :) (mivel nem annak szántam, a hétköznapi nyelvhasználat értelmében ami/aki fennakad a rostán, az nem "kóser" :D)

Bell & Sebastian 2013.07.09. 12:23:26

@S=klogW: Akinek itt hétköznapi nyelve van, az csak benézhet.

S=klogW 2013.07.09. 12:26:25

@Bell & Sebastian: ha a maga kommentjeiről van szó, feltétlenül :)

S=klogW 2013.07.09. 12:27:45

@Bell & Sebastian: @S=klogW: amiként ez most is megtörtént. :D
mongya, ennyit kell magukfelé nyelvelni?

tevevanegypupu 2013.07.09. 12:42:04

@S=klogW:

Nagyon jo "normalis" fotoi vannak, divatfotok, hiressegekrol portrek, de ugy tunik a sok hasonlo adottsagu fotos kozul ilyen kepekkel lehetett kiugrani a XX. szazad masodik feleben. Sok kivalo fenykepesz ilyesmikre nem volt hajlando, megis vilaghiruek lettek..Nem megbotrankozik az ember csak nem erti..megjegyzem a modelleket sem.

tevevanegypupu 2013.07.09. 12:42:04

@S=klogW:

Nagyon jo "normalis" fotoi vannak, divatfotok, hiressegekrol portrek, de ugy tunik a sok hasonlo adottsagu fotos kozul ilyen kepekkel lehetett kiugrani a XX. szazad masodik feleben. Sok kivalo fenykepesz ilyesmikre nem volt hajlando, megis vilaghiruek lettek..Nem megbotrankozik az ember csak nem erti..megjegyzem a modelleket sem.

S=klogW 2013.07.09. 13:09:52

@tevevanegypupu: BS-nal értek egyet: nem igazán tekintem a fotót művészetnek: a ma kiemelkedő alkotásnak tartott fotók legtöbbje a "jó helyen jó időben" esete, az pedig nem művészet, hanem szerencse kérdése

de ilyen ikonikus fotó alig van, ahhoz képest, hogy mennyi fotós lett kikiáltva művésznek és mennyit kattintgattak életükben ezek a művészek, inkább csak életművekről szól a diskurzus

nincs a fotó"művészetnek" egyetlen monalizája vagy éjjeli őrjárata se, nincsenek csúcsai a fotó"művészetnek", a kapzsi középszer praktikája csupán a fotótechnika, "művészetté" pr-olva

S=klogW 2013.07.09. 13:11:25

@S=klogW: jav.:

de ilyen ikonikus fotó alig van.(pont)

S=klogW 2013.07.09. 13:13:36

ha már ilyen témánál vagyunk:

holnap lesz 27 éve, hogy Molnár Csilla 17 évesen öngyilkos lett

tevevanegypupu 2013.07.09. 13:45:50

@S=klogW:

Eloszor is be kell kerulni a klikkbe, ahogy minden mas muveszeti vagy annak nevezett agazatban is. Aki bekerult, az kis tulzassal csinalhat barmit,az MUVESZ a kor szerint es termeszetesen a tobbi ilyen kivalasztott tarsasag szerint is.Jo foto kesziteni szinte lehetetlen, mert ahhoz ugy gondolom valami mozdulatot, fenyt kellene elkapni ami kulonleges. Vagy embernel olyan mozdulatot ami egyedi vagy nagyon karakteres. Szep fenykepet lehet csinalni, megorokiteni ezt azt szinte, de aki azt hiszi, hogy ettol meg muvesz, az jo nagy tevedesben van. Talan a termeszetfotosok mondhatjak el magukrol..de portrefotosoknal jo kepnek nevezni azt ami fekete-feherben abrazolja mondjuk a nyomort, elnyutt arcokat stb..hat az nem igaz. Ja es a fotoshoprol ne is beszeljunk, manapsag tisztesseges kepet ami kisse fako es olyan mint a valosag, mar nem is latni. Iszonyatkekek es zodek es szornyszulott felhok keringenek mint csodalatos alkotasok.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2013.07.09. 15:29:36

@tevevanegypupu:

Általában eleve kizárt, hogy valaki tehetséges legyen, a lényeg az, hogy kit hájpolnak a zsidók. :)

tevevanegypupu 2013.07.09. 16:46:39

@Dr. Gy. Dr. Fűegér:

Ebben van valami, orvendek, hogy igy latja maga is.
Gondolja, hogy Mario Testino vagy David Hamilton szinten zenesz??Esetleg Cecil Beaton? Egy vilag omlana ossze bennem. Karl Lagerfeld (fotozassal is foglalkozik) tudom, hogy nem az, viszont homoszexualis, azt elfelejtettuk meg hozzatenni, hogy az is kell. Szoval a legjobb ha valaki buzi zsido..es a vilag kitarul elotte.

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.07.09. 21:49:39

@Illyés Edith: Feministaként lehet, hogy nem ez volt a célja. (De nem tudok sokat a feministák vs. Newton meccsről.)

gyalog.galopp 2013.07.09. 22:22:41

@Illyés Edith:

Ez a kép szerintem montázs, nem az egyetlen tőle.
A lényeg, hogy mit rakott össze. Amit összerakott , az a fogyasztói zombi társadalom mozaikjai az életidegen, öncélú fittség , érzelem mentesség ...

Bell & Sebastian 2013.07.09. 23:13:57

@S=klogW: Az akkor még ismeretlen Fridi írt róla riportkönyvet, amit vagy kétszer elolvastam, mégsem lettem tőle okosabb. Szépek szépe balladája, Álmodj, királylány! Molnár Csilla Andrea.

"Nem akarom, hogy az apám teljesen tönkretegyen!
Anyuci!
Nagyon szeretlek!
Bízzál bennem mindig!
Sziasztok Csilla!"

Hogy aztán Hamvashenrik -mint Nagyon Fontos Progresszív Rádiós Elvtárs- mit hordott össze utólag, azzal számoljon el maga.

tevevanegypupu 2013.07.09. 23:35:09

@Bell & Sebastian:

Rettenetesen penzuhes kornyezete lehetett ennek a szerencsetlen lanynak, gondolom bele akartak hajszolni olyasmibe is, ami egyaltalan nem lett volna valo egy ilyen gyereknek..Akkor meg torekenyek es tudatlanok voltak a hasonlo koru "szepsegkiralynok". Az egesz egyebkent is izlestelen, ostoba, exhibicionista-szexista dolog, a szuloknek lehetne tobb esze, mielott a lanyukat ilyesmibe engedik..meg akkor is, ha a lanyok mar nagykoruak, de eszuk az semmi.

Bell & Sebastian 2013.07.09. 23:54:14

@tevevanegypupu: Ha hinni lehet a sugalmazásnak, azért annyira nem volt már naiva.
Alaposan átverték szerződéskötésnél és a szülei nyomták a húsdarálóba.

De '89 után kezdődött minden elölről, addig szilencium.

tevevanegypupu 2013.07.10. 06:49:36

@Bell & Sebastian:

Egy mostani lanyt mar (talan) nem lehetne olyan konnyen behuzni a csobe. Bar ahogy elnezem a celebeket..es sokszor kedves mamajukat..

gyalog.galopp 2013.07.10. 07:49:34

@S=klogW:

"nincs a fotó"művészetnek" egyetlen monalizája vagy éjjeli őrjárata se, "

Ez jó!:)
Az Éjjeli őrjárat fotó szerűen örökíti meg a polgárőrséget, mint egy jól elkapott pillanatot, jó időben, jó helyen kattintva. Mellesleg azok, akik nem nagyon látszanak a képen ki sem akarták fizetni.
A jó fotós több száz kattintással, helyezkedéssel, stb keresi azt a pillanatot, amit a festő több tucat vázlttal valósít meg. A lényeg a fotós, a festő fejében megjelenik a pillanat, a hangulat, amit át akar adni nekem, ha ez sikerül jó, ha nem, akkor nem.

Kizárólag az alapján pálcát törni művészet, vagy nem művészet fölött, hogy az alkotó milyen kézügyességgel rendelkezett, nem sok értelme van. Ezzel a logikával a technika csúcsa a pattintott kőkorszak volt.

Newton képei nem szépek, nem tenném ki a szobámba, de jol adják vissza a XX.sz.i nyugati társadalom, narcizmusát, üres öncéluságát.

Mamzel · http://mamzel.blog.hu 2013.07.10. 14:17:34

Nagyon vártam ezt a kiállítást. Sajnos élvezhetetlen, mert ezek a képek tökéletesen semmitmondóak. El tudom képzelni viszont, hogy tárlatvezetés mellett átlagos élménnyé válik.

S=klogW 2013.07.10. 15:54:13

@Mamzel: látja, maga is bedőlt a p.na pr-jának

Tehetetlen Dodó 2013.07.12. 15:58:12

@Mamzel: " El tudom képzelni viszont, hogy tárlatvezetés mellett átlagos élménnyé válik. "

Ja, akkor rögtön lesz értelme a legsemmitmondóbb baromságnak is, ha valaki szakszerűen megmagyarázza?!

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.07.12. 20:07:46

@Tehetetlen Dodó: miben érhető tetten Newton munkáinak semmitmondó baromsága?

S=klogW 2013.07.12. 20:11:48

@tauglich: miben érhető tetten Newton munkáinak magas művészi minőséggel megfogalmazott mélyenszántó mondanivalója?

Tehetetlen Dodó 2013.07.12. 22:48:13

@tauglich: Fogalmam sincs, nem is érdekel.
Ha figyeltél, mindössze a Mamzel bejegyzést jellemző erősen sznobisztikus önellentmondásra tettem megjegyzést.
Ha érted.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.07.14. 17:07:47

@Tehetetlen Dodó: hogyne, ez így tiszta. Persze a múzeumpedagógia - szóljon az gyerekeknek, vagy felnőtteknek - sok minden olyan dolgot helyre tud rakni a fejekben, amire a közoktatás évtizedek óta képtelen: egy-egy mű, vagy teljes életművek elemzése, kontextusba helyezése, a társművészetekhez történő viszonyrendszer felvázolása, a művek születésének idején jellemző társadalmi, vagy politikai viszonyok megvilágítása és még hosszan sorolhatnám. Szóval (és úgy egyébként) egy jó tárlatvezetés képes némi világosságot gyújtani a fejekben.

@ALFI: hogyne, megnéztem, nekem is nagyon tetszett. És az utóbbi évek egyik legjobb, nemzetközi mércével mérve is jelentős hazai kiállítása volt. Az igazat megvallva, a fotó amúgy is kitörési lehetőség a magyar művészet számára, hiszen a vizuális művészetek terén a fotó az, amiben máig elismert és köztudott a magyar jelenlét. Egyébként nem véletlen, hogy Baán ennyi fotós anyagot hoz a Szépműbe (és most már az MNG-be is).

S=klogW 2013.07.14. 17:23:38

@tauglich: " Persze a múzeumpedagógia - szóljon az gyerekeknek, vagy felnőtteknek - sok minden olyan dolgot helyre tud rakni a fejekben, "

Korábban Aczél elvtárs is igyekezett helyrerakni sok mindent a fejekben.
Az ilyet őszintébb helyeken indoktrinációnak hívják.

Itt egyszerűen meg is magyarázzák:
videó:
www.youtube.com/watch?v=gaFbmuEUdwI

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.07.14. 20:05:26

@tauglich: Jaja, nekem egyetlen kifogásom volt, hogy a technikai részét kissé hanyagolták, pl. a kémiai eljárásokat nem szemléltették kellőképpen.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.07.14. 20:06:36

harsány, agresszív szarság. az elegancia, a lélek teljes hiánya.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.07.14. 20:08:46

@tauglich:
hát amiről beszélni tetszik, az a hazugság hálója amit a művészet környékén élők feszítenek maguk alá :)

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.07.14. 20:26:18

@jose maria padilla: Más dolog valamit nem érteni és azért nemszeretni és más valamit érteni és úgy elítélni.
A múzeumlátogatók többsége a nemértés szintjén mozog.

S=klogW 2013.07.14. 20:30:34

@ALFI: mi van a p.nán nem érteni való?

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.07.14. 20:39:59

@S=klogW: Maga tényleg tahó. Aki nem nyalt ki még harminc pinát, az nem tud semmit a nőkről.

S=klogW 2013.07.14. 20:54:17

@ALFI: tehát a mennyiség átcsap minőségbe. no meg még én vagyok a tahó. :)

Tehetetlen Dodó 2013.07.15. 09:07:54

@ALFI: Ez a harminc valami határfeltétel?

gyalog.galopp 2013.07.15. 09:54:54

@S=klogW:

Ha már Leonardo Mona Lisaját említetted, akkor nézd meg a Keresztelő Szent Jánosát is és döntsd el, hogy férfi vagy nő.:)
Leonardó állítólag kisbaba korában látott utoljára női mellet, mindamellett Newtonnak is lehettek problémái a férfi-nő kapcsolattal, bár ellentétes előjellel.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.07.16. 10:05:12

@ALFI: igen, ezt annak idején is beszéltük. Még számomra, szakmabelinek is adhat egy rakat fontos infót, ha egy-egy kevésbé ismert, vagy egyenesen feledésbe merült technikai eljárásról ismereteket szerezhetek. És ez az időszak (a piktorialista fotográfia, amit egyébként az avantgard tűzzel-vassal írtott) elképesztően változatos technikai és esztétikai variánsokat termelt ki, természetesen hullámzó művészi minőségben.

@jose maria padilla: egy fenét. A vizuális kultúrának legalább olyan fontos helye lenne a közoktatásban, mint mondjuk az irodalomnak. Most függetlenül attól, hogy milyen a honi közoktatás jelenlegi rendszere, minősége. Egy tárlatvezetést pedig lehet kőkemény kritikai éllel is tolni.

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.07.16. 10:58:25

@tauglich: Szerintem tudja ezt padilla is, csak kekeckedik.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.07.16. 11:02:02

@jose maria padilla: alapvetően azért mégis csak alkalmazott műfajról, vagy annak farvizén megvalósult munkákról van szó, úgyhogy ha eleganciát akár még lehet is, de a lelket aligha célszerű számon kérni.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.07.16. 11:03:18

@ALFI: persze hogy tudja, ezen egy másik poszt alatt nemrég már túljutottunk.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.07.16. 11:08:48

@tauglich: basszus, az előbb is jó helyre ment. na mindegy..

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.07.16. 20:16:16

@tauglich: Miért ne lehetne lélek az alkalmazott művészetben? A harsányság viszont tényleg a műfaj sajátja.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.07.17. 18:22:37

@ALFI: lehet, persze hogy lehet (lásd pl. grafika --> könyvillusztráció), de Newtonnak talán tényleg nem tartozik a jellemző eszközei közé.
süti beállítások módosítása