A közép-európai álom keresése – Jegyzetek három városból
2013. május 22. írta: pinter.bence

A közép-európai álom keresése – Jegyzetek három városból

kozepeuropa.jpg

A prágai Hradzsinban már május elején elviselhetetlen tömeg kavarog, fáj tőle az ember feje, persze egy itteni kávé áráért máshol akár új vesét lehetne kapni. Vagy új fejet. Bármilyen szép tehát az Arany utcácska, ki kell szabadulnunk innen. Pár perc múlva már a Kisoldal utcáit és tereit járva keresünk egy helyet, amit nem a turistáknak találtak ki. Ez persze mindig nehéz ügy egy olyan városban, amit a turisták tartanak el, mégis sikerrel járunk. Az amerikai nagykövetség közelében találunk egy kis kávézót, ahol az egyetlen asztalt ugyan négy német hölgy foglalja el, a pultnál azonban egyre-másra tűnnek fel helyiek, miközben az eladó nem beszél angolul. Bingó. A kirakatban még hónapokkal az első közvetlen elnökválasztás után is ott díszeleg Karel Schwarzenberg külügyminiszter plakátja. Az arisztokrata származású Schwarzenberg sokak szerint akkor veszítette el a köztársasági elnöki székért folyó versenyt, amikor a Beneš-dekrétumokat az emberi jogok megsértésének nevezte, Edvard Benešt pedig a nemzetközi törvényszék elé küldte volna. A nemzeti tabu megsértése persze megbosszulta magát, a nem csak Csehországban, hanem Közép-Európában gondolkozó miniszterből tehát nem lett elnök. Megisszuk a kávét és továbbállunk.

*

Az élő, hús-vér Schwarzenberget pár napra rá Krakkóban, a főterén álló Posztócsarnok felső emeletének zöld szobájában látom viszont. Újságírók tömege várja az úgynevezett „családi fotóra” érkező politikusokat: az operatőrök verekednek a jobb helyért, az élelmesebbek széket lopnak maguknak a sarokból, egy penetráns szagú lengyel kollega pedig egyenesen állon vág a fényképezőgépével. Megérkeznek a főszereplők: Catherine Ashton külpolitikai főképviselő (aki Herczog Edit nyomán az én fejemben már örökké csak „miszter” marad) és Štefan Füle bővítési biztos a Birodalomból; a keleti partnerek, illetve jelenlegi és leendő soros EU-elnökség képviselői; aztán Radosław Sikorski, a rocksztár lengyel külügyér; szlovák részről Miroslav Lajčák miniszter; végül a két régi vágású úriember: Martonyi János és Karel Schwarzenberg. A pocakos, csokornyakkendős cseh külügyminiszter elsétál a pódium mellett, és a zászlókat majdnem feldöntve alaposan megvizsgál egy falra akasztott csatajelenetet. Az én miniszterelnököm – gondolom magamban. Hogy miről beszélgettek, egyelőre titok marad. Nagyjából tíz másodpercre összeáll az egész társaság, majd távoznak. Mi újságírók hirtelen egymás nagy barátai leszünk, kart karba öltve esszük a pogácsát és a sültet, míg a miniszterek folytatják a megbeszélést.

*

Budapest, ugyanazon a napon, csak pár órával korábban. Elhaladok a vak playback-zongorista, a hajléktalan pár és a feketén szerzett zöldséget kínáló árusok hűlt helye mellett. Reggel hat óra van, kialvatlan fáradt arcok tekintenek vissza rám. Le a lépcsőn, le a metróhoz. Együtt rendet rakunk – hirdeti egy plakát, és ha a „korrupció” szó helyett mondjuk a régi gyerekszobámat raknánk a felirat mögé, akkor lenne is értelme a dolognak. Másik oldalt viszont Magyarország jobban teljesít. Ahogy az ezer éves metrókocsi megérkezik, és én abban reménykedem, hogy be is fut majd a Deákra kigyulladás nélkül, ez a két párhuzamos valóság elhúz mellettünk. A kocsi sarkában három holland srác vonultatja fel a keményen átmulatott éjszaka minden attribútumát. Már Bem József szobránál ülve gondolkozom: megkérdezhettem volna tőlük, milyennek találják a közép-európai másnaposságot.

*

Ha azt mondom, hogy alkímia, akkor mindenki azt hiszi, hogy egy prágai etűd következik. Pedig Krakkóban vagyunk, a Plac Nowyn lévő Alchemia nevű kocsmában, amely mellett elbújhat a legtöbb hazai romkocsma. Az Alchemia középkori hangulatú, misztikus hely, ahol a legtöbb fényt az asztali gyertyák adják. G-ből pár sör után előtör Sigmund Freud szelleme: mit sem sejtő páciense a kocsmától láthatóan lélekben elhatárolódó pincérlány, aki analitikusunk szerint vallásos neveltetésű és egy vidéki kisvárosból érkezve innen finanszírozza egyetemi tanulmányait. Lehet ebben valami, pár órája múlt csak, hogy lélekszakadva elfutott mellettünk egy hipszterlány: talán ByeAlex koncertezik a környéken, gondoltam; aztán legközelebb a közeli templom hátsó fertályában térdelve láttuk viszont. A Plac Nowy az ablak mögött lüktet, de olyan intenzitással, ami teljesen meglepő attól a várostól, ahol több apácát láttam egy nap alatt, mint egész életemben. A tér közepén tömegek állnak sorba ételért: nem tudjuk, mi lehet az isteni manna, ami megér legalább fél óra álldogálást (most már tudom, zapiekankának hívják: gyakorlatilag egy melegszendvics). A zene üvölt, a fiatalok az utcán táncolnak, a hangulat fergeteges: remélem, ezen a téren nyitjuk újra a magyar konzulátust. Hogy egyik útitársam szavait használjam: Krakkó szexi.

*

„Visegrádi Harci Csoport” – e bűvös szavakat Martonyi János külügyminiszter mondja csak úgy mellékesen, a kolléga valamelyik kérdésére válaszolva, hátunk mögött a Wawellel. Még sose hallottam erről a projektről, pedig 2011 óta fut. Szemem előtt már vonulnak a lengyel-szlovák-cseh-magyar tankok és hadosztályok, hogy lecsapjanak gaz ellenségeinkre. Ezzel a dologgal például egy szempontból már előrébb lennénk, mint a hadsereg nélküli EU. Martonyi Jánoson látom, hogy neki ugyanolyan szívügye a visegrádi együttműködés, mint nekem. Ez ugyanis a harmadik út a Brüsszelnek való feltétel nélküli engedelmesség gyurcsányi útja, valamint a Szaúd-Arábiában feleslegesen parolázó Szijjártó Péter között. Az EU-n belül minden téren szorosan együttműködő Közép-Európa egy lehetséges jövő, és talán az egyik legjobb számunkra. Amíg nem lépünk teljes súlyunkkal erre az útra, addig maradnak az ilyen izgalmas dolgok, mint a Visegrádi Harci Csoport. Csak nehogy Varsóban írják alá a szerződést.

*

A prágai Károly-hídon sétálunk. Aki fogott már kezében útikönyvet, az olvashatott róla, hogy 1648-ban, a Közép-Európa jó részét romba döntő háború végén itt állította meg a svédeket a prágai diákokból és zsidókból szerveződő szedett-vedett hadsereg. Valahogy olyan jellemző, igazi közép-európai momentum ez: a külső hatalmat együtt veri vissza az egyetem valószínűleg kevert német-cseh hallgatósága és a város többször üldözött zsidói. Fel kell ismerni, hogy a keveredés, a többnemzetiségűség nem teher, hanem érték. Ahogy Konrád György írja: „többé-kevésbé valamennyien közép-európai vérkeveredések leágazásai vagyunk. Azokban a pillanatokban voltunk erősek, amikor szövetkeztünk, és tanulni mentünk egymáshoz. Közép-európai mivoltunkat a kultúráinkban rejlő életstratégiák hasonlóságai és különbségei írják körül”.

*

Persze pont az ilyen dolgok miatt nehéz ez itt mifelénk – gondolom, ahogy elhajtunk Árva vára mellett. Miközben nagyon hasonlóak vagyunk, és a történelmünk során ugyanolyan dolgokat tapasztaltunk meg, mégsem kedveljük egymást. A XIX. század Habsburg-keretekben megfékezett nemzeti ébredése kimondhatatlan katasztrófába fordult Trianonnál. Persze szeretjük mi kisajátítani ezt a tragédiát, a környező országok pedig igyekeznek győzelemként és jogos igazságtételként feltüntetni az első világháború utáni rendezést. Trianon azonban elsősorban egész Közép-Európa tragédiája. Trianon a térség ígéretes jövőjének halálos ítélete: a II. világháború és a holokauszt, valamint a szovjet megszállás negyven-ötven sötét éve már csak az ítélet végrehajtása. És mindezen idők alatt csak halmoztuk az egymással szembeni sérelmeinket, melyeket lassan félre kellene tenni.

*

Több mint húsz éve, hogy új lehetőséget kaptunk. Nem egyértelmű, hogy jól éltünk vele, legalábbis mi, magyarok. A visegrádi együttműködés felújítása mindenesetre a rendszerváltozás utáni évek egyik legjobb ötlete volt a régióban, még ha nem is ez lett a négy ország első számú politikai dimenziója. A Visegrádi Alap működik, 2016-ra feláll a Visegrádi Harci Csoport, a négy ország a fontosabb uniós lépések előtt egyeztet. A következő szint az új generáció, a fiatalok tömeges bevonzása lenne. Kirándulási lehetőségek, egyetemi csereprogramok, nyelvtanulás helyben: az első lépés egy egymást megértő, egymást elfogadó Közép-Európa felé. A fiatal generációkat már nem terheli a XX. század tragédiáinak nyomasztó súlya, sokkal valószínűbb, hogy ha máshogy nem, angolul tárgyalják ki egymással a legújabb black-math-rock lemezt a Kazinczy utca, a Plac Nowy, vagy Vinohrady valamelyik kocsmájában. El kell engedni a sérelmeket, és meg kell látnunk a másikban önmagunkat.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr385310716

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A közép-európai álom keresése – Jegyzetek három városból 2013.05.22. 14:39:02

Trianon elsősorban egész Közép-Európa tragédiája. Trianon a térség ígéretes jövőjének halálos ítélete, a következő időszak már csak az ítélet végrehajtása.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tapmancs 2013.05.23. 10:09:51

@ob.szerver: @tomfree: Ja, csak elfeledkeztek a rengeteg országos érdekeltségű cégről aminek a jövedelme pusztán adminisztratív okokból jelentkezik Bp-n.

gyalog.galopp 2013.05.23. 10:26:29

@f971560:

Már írni akartam, hogy nem fog megvilágosodni, miközben meg is jelent a válasza.

Amikor azt írtam, hogy aki bekerül Pestre az elveszíti a realitás érzékét, erre is gondoltam.

Köszönöm nekik az illusztrációt.

Nem mellesleg a hasonló népességű Csehország nem tart fenn magának akkora vízfejet. Prága kb 1 milliós, annyi pénzből, amennyibe a négyes metró kerül nálunk, ők egy hálózatot építettek.

ob.szerver 2013.05.23. 10:28:08

@f971560:

"GDP 36%-át, és ennek 3 nagyon egyszerű oka van: itt van a cégek központja így a konszolidált mérlegben ez itt jelenik meg, itt lakik az ország 28% "

1. Lásd eggyel korábbi kommentemet.

2. A 36%-nál lényegesen nagyobb értékeket ismerek, a bp-i régió GDP-je EU átlag feletti, itt koncentrálódik az ország gazdasági potenciáljának több mint fele. Ez adottság, nem érdem. Mint ahogy az is, hogy a hazai szürkeállományt is a főváros vonzza, tekintettel arra, hogy a tehetség és a tudás kibontakoztatására ez a legtöbb lehetőséget kínáló hely. Azzal is egyetértek, hogy a Bp-en megtermelt GDP-t használják a többi régió nivellálására. De senki ne hablatyoljon bűnös városról, fertőző gócpontról, tájékozódó és realitásérzékét vesztett bp-iekről a kibaszott tyúkszaros falujából, mert nagyon mérges leszek.

WLaci 2013.05.23. 10:29:24

Van Közép-Európa. Bécs, Prága, Krakkó. Az az illúzió, hogy Bp odatartozik. Az viszont érdekes kérdés, hogy most szakadunk le végleg, vagy mindig is illúzió volt az elmaradott puszta közepére közép-európai nagyvárost álmodni.

2013.05.23. 10:30:43

@ob.szerver: Szándékosan írtam le azt a bornírt baromságot, mert az előzménye is az volt. Okos ember könnyen belátja, hogy a gazdaság egy komplex ökoszféra, egyetlen része sem nélkülözhető megrázkodtatások nélkül. Teljesen mellékes, hogy Pest hány százalékát "állítja elő" a GDP-nek, a statisztikai módszertan fennebb jelzett bakijáról már nem is beszélve.
A hinterland nélkül képtelen lenne erre a páratlan teljesítményre, gondolj csak azokra, akik oda bejárnak dolgozni. Persze ez csak egy elméleti fejtegetés, mert a vidéknek is szüksége van a fővárosra (munkahely, piac, tudáskoncentráló hely stb).

WLaci 2013.05.23. 10:31:17

@gyalog.galopp: Ez egy okos hozzászólás. Akkor most telepítsünk ki a "vízfejből" embereket? Vagy hogy? Egyébként is csökken a lakossága.

Fejesrob 2013.05.23. 10:40:00

Bp.-et a Demszky korszak teljesen tönkrevágta.

Lendületben a város, a sok naív tódult a liberálisokra szavazni, miután a kommunisták kirabolták az országot.

Bp-et pedig értelmetlen leírni, sokkal több van benne mint bármelyik K-Európai, sőt Ny-Európai városban.

Szinte mindegyikben jártam, de egyikbe se költöznék el. Az alapvetően kellemes időjárás, a szinte a város közepén hosszában átfolyó széles Duna, a környező hegyek, az, hogy más városokhoz képest még a belvárosban is bőven van fejlesztést lehetővé tévő tér értékes adottságok.

Turistaként más a helyzet, az ember tudja, hogy rövidesen elmegy.

Ha egy ingatlant nézünk, az első szempont mindig a hely és a fekvés.

2013.05.23. 10:41:34

@WLaci: Nem kell semmit tenni. Egyébként sen arról van szó, hogy az ország vízfejet tart fenn. A lakosság növekedését azon kívül, hogy egy kb. háromszor ekkora ország fővárosa volt, az ipar, a kereskedelem és a pénzügyek koncentrálódása hozta, az akkori vállakozások itt találtak megfelelő körülményeket én nem pl. a Fogarasi havasokban (pedig azok sokkal szexibbek). Az ipari társadalom sikerességéhez szükség van a lakosság koncentrálódására. Alaska északi részén nehéz lenne fenntartani egy 5000 fős tévégyárat. A mostani méretével Budapest akár előnyben is lehet a rágióban, hogy van egy bizonyos "kritikus tömege", ennyi ember közül könnyebb összetoborozni egy nagyobb méretű vállalkozást személyzetét.

gyalog.galopp 2013.05.23. 10:45:33

@WLaci:
A vízfejűséget nem a fej méretére, hanem annak tartalmára szoktuk értelmezni.

De, ha már itt tartunk, nézzük Bécset, meg az osztrákokat, valahogy ők is egész jól megvannak a Budapestnél kisebb Bécsükkel, és a fene tudja miért a kis országukat tartományi önkormányzatok irányítják.

Fejesrob 2013.05.23. 10:48:38

@fagyospityóka: Pontosan így van. Az pedig, hogy mennyire tehető élhetővé egy város, elhatározás kérdése.

Bp-i lakos lévén mindig is kritikusan figyelem a várost és azt látom, 3 év alatt több történt, mint az elmúlt 20 év alatt. Rengeteg nekem is szimpatikus felújítás van (VIII. ker, Ferenciek tere, Deák tér), de még olyan helyeken is mint Újpalota, ahová turista nem vetődik el.

Azzal együtt a legnagyobb dobásnak mégis a hajójáratokat tartom. Nem volumenében, hiszen nem akkora dolog, hanem egy ilyen széles folyón bűn nem csinálni ilyet, a városok többsége valójában ezt irigyli.

vastort 2013.05.23. 10:48:51

@SontPent: szerinted nem mi járunk jobban, ha bevalljuk a kisebb bűnünket és cserébe ők is bevallják a nagyobbat? Szerintem: de igen.
www.felvidek.ma/felvidek/kozelet/39709-hrib-es-surjan-magyarul-a-tyzden-legujabb-szamaban

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 10:53:13

@ob.szerver:

Budapestből a fővárosi funkció csinált világvárost.

Budapest az állami újraelosztás number 1 kedvezményezettje.

Ezt sohase feledd el.

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 10:54:08

@kerek négyszög:

Csehországban reprivatizáció volt. Prága ezért néz ki jobban.

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 10:56:26

@tomfree:

Budapest világvárosi karrierje azzal indult meg, hogy a nemzet fővárost épített...

Budapest brutális nyílt és burkolt szubvenciókat kapott és még mindig kap az állami újraelosztáson keresztül.

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 10:57:23

@tomfree:

ergo, egy hatalmas ingatlanbuborék az egész...

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 11:00:49

@ob.szerver:

ha holnap vmi fatális fejlemény kapcsán Budapest elveszítené a fővárosi funkcióját vagy megszűnne az állami újraelosztás valósággal leolvadna a budapesti gazdaság...

Budapestet az ország tette naggyá nem vica versa...

Fejesrob 2013.05.23. 11:04:38

@calabria007: Bp-et a kedvező füldrajzi adottságok és a betelepült lakosság tette naggyá.

Az ország többi részének annyi köze volt hozzá, hogy Bp lakossága nyilván vidékről áramlott oda.

Kivlov 2013.05.23. 11:06:41

demszki 20 év alatt tönkretette a várost. a sok agyas pesti mégis megválasztotta minden egyes alkalommal...

2013.05.23. 11:08:57

@calabria007: Ez a vica versa valami vicc, vagy egy nőszemély. Lehet, hogy a korom miatt le vagyok maradva, de én vice versa-ról tudok.

tomfree 2013.05.23. 11:22:57

@calabria007: "Budapest brutális nyílt és burkolt szubvenciókat kapott és még mindig kap az állami újraelosztáson keresztül. "

Nézd: 2010-es KSH statisztika szerint Budapest adta az ország GDP-jének 49,6%-át, ha igaz lenne a "brutális szubvenció", akkor a hozzáadott értéken felül kellene kapnia vissza, ami által a vidék elsorvadna. Az igazság pont az ellentéte ennek: gondolj bele a BKV alulfinanszírozottságára amely leginkább a lepusztult járműparkban látható például leghamarabb.

tomfree 2013.05.23. 11:25:03

@Kivlov: "demszki 20 év alatt tönkretette a várost. a sok agyas pesti mégis megválasztotta minden egyes alkalommal..."

Igen, ha lenne egy Kósánk, már rég lenne egy 100ezres vadiúj stadionunk is.

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 11:26:28

@tomfree:

a GDP arányos állami újraelosztás azonban 50% körül van és a budapesti gazdaságban masszívan felülreprezentált az állami szektor a fővárosi funkciók miatt... a nagytőke se véletlenül koncentrálódik itt... ez egy unitárius, szélsőségesen főváros központú állam

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 11:28:23

@tomfree:

a BKV kapcsán csak arra tudok gondolni, hogy anno az egész hálózat magánvállalkozásként jött létre...

2013.05.23. 11:28:58

@calabria007: egyébként közben eszembe jutott, hogy, azt hiszem, a Jazz+Az használta ezt szójátékként. Na ugye, milyen öreg vagyok?

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 11:29:20

@calabria007:

de aztán ezt is beintegrálták a pénzszivattyúba (vmikor a 20-as évektől)

Kivlov 2013.05.23. 11:30:56

@tomfree:
nem is lenne az hülyeség. nem csak a népbutítás menne évek óta az életveszéles(!) Puskás felújításáról, új építéséről.

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 11:31:53

@Fejesrob:

részben, de a valódi áttörés az alábbi jogszabályhoz kapcsolódik

1872. évi XXXVI. törvénycikk

Buda-Pest fővárosi törvényhatóság alakitásáról és rendezéséről
www.1000ev.hu/index.php?a=3&param=5570

innentől kezdve háttérbe szorultak a korábbi szereplők

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 11:35:18

@Fejesrob:

hát ezt rosszul tudod, már a kezdeti "tőkeinjekció" is horribilis volt

pl. a közmunkák tanácsa 24 millió aranyforint zseton kapott

ez úgy 150 milliárd forint ma aranyparitáson

de akkoriban jóval nagyobb volt a vásárlóereje

persze aztán még épült egypár csecsebecse

hu.wikipedia.org/wiki/F%C5%91v%C3%A1rosi_K%C3%B6zmunk%C3%A1k_Tan%C3%A1csa

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 11:35:58

@Fejesrob:

de a MÁV is állami buli volt a maga szubvencionált tarifáival, ill. Budapest centrikus kialakításával

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 11:37:33

@Fejesrob:

az Országház pl. egymagában 38 millió aranykoronába

azaz több mint 100 milliárd mai forintba került

www.parlament.hu/parl/hun/leiras.htm

ob.szerver 2013.05.23. 11:40:07

@calabria007:

"ha holnap vmi fatális fejlemény kapcsán Budapest elveszítené a fővárosi funkcióját vagy megszűnne az állami újraelosztás valósággal leolvadna a budapesti gazdaság..."

Na ne mondd. Hallottál már olyan helyekről, hogy Ottawa, Canberra, Washington? És olyanokról, hogy Montreal, Sydney, New York?

tomfree 2013.05.23. 11:41:46

@calabria007: "ha holnap vmi fatális fejlemény kapcsán Budapest elveszítené a fővárosi funkcióját vagy megszűnne az állami újraelosztás valósággal leolvadna a budapesti gazdaság..."

Budapesten van az ország összes cégének 40%-a, a külföldi érdekeltségű cégek 60%-a, a teljes hazai ipar 20%-a itt koncentrálódik. A Budapesten működő kb 250ezer gazdasági szervezet közül a legnagyobb jóindulattal is nagyjából 40ezer gazdasági szervezet kapcsolódik az állami szférához, de ebben az oktatási intézmények is benne vannak már.
Szó se róla, simán át lehetne csoportosítani egy rakás állami intézményt vidékre (például a vidékfejlesztési vagy mezőgazdasági tárcát), amely az adott megyeszékhelyen húzóerővel bírna. Azért olvadásról nem beszélhetnénk még így sem.

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 11:42:15

@Fejesrob:

egy kitűnő könyv annak megértéséhez, hogy mekkorát dobott a fővárosi funkció elszerzése Pest-Buda helyzetén:

Ünnepi szám a főváros egyesítésének 125. évfordulója alkalmából: Egy nagyváros születése. Pest, Buda, Óbuda az egyesítés idején.
epa.oszk.hu/02100/02120/00027/pdf/

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 11:45:03

@ob.szerver:

és te hallottál olyan helyekről, mint pl. Nápoly, Szentpétervár, Bécs, Isztambul vagy Rio?

Mindegyiknek nagyon komoly trauma volt a korábbi státusz elvesztése...

évtizedekbe került amíg újrapozicionálták magukat

és akkor is a korábban felhalmozott vagyon bázisán...

gyalog.galopp 2013.05.23. 11:45:05

@ob.szerver:

Lám, lám az ember bedob egy követ egy látszólag tiszta vizű pocsolyába és máris felbuggyan a trágyalé.

Igazából csak örülhetek a reakciódnak, mert te hitelesen illusztrálod, amiről beszélek.

Közigazgatási és gazdasági szempontból Magyarország eltúlzott Budapest központúsága fenntarthatatlan, káros az egész országra, így Budapestre nézve is.
A te logikád szerint pl. Prágának, Bécsnek most 2-4 milliósnak kellene lenniük, de kisebbek mint Budapest , és képzeld, nem is nagyon akarnak terjeszkedni.

koborvadász 2013.05.23. 11:45:53

@ob.szerver: Budapestre költött pénzeket valójában a beruházásokra fordították volna akkor mára minden aranyból kéne legyen.

A vidéket meg nem kéne bántani. Nem lenne a fővárosban ilyen életszínvonal a vidék nélkül.

A vidékről felköltözött fővárosi a legrosszabb fajta. Elfelejti honnét indult és hova szeretett volna elérni.
Tisztelet a kivételnek.

Kutyaszar?? Mindenhol van! Csak összeszedik.

Az a legnagyobb probléma, hogy mind a főváros mind a vidék fejlődésére kiosztott pénzek 2/3-a a Politikusaink és sleppjei zsebében köt ki.

Miért van az, hogy egy kupac szart el kell hordani arra a polgárnak kifizetnek ötszáz forintot. Ha az államnak akkor kilenszázcsitrillióbilliómiliárdba kerül ugyan az.

Hm.

Minden nagyvárosnak megvan a maga szépsége és árnyoldala is.

ob.szerver 2013.05.23. 11:49:57

@Fejesrob:

" 3 év alatt több történt, mint az elmúlt 20 év alatt. "

Nebassz. Mi történt itt 3 év alatt? Rogán ledíszkövezett néhány utcát, betemetett egy aluljárót, brutális, visszafizethetetlen adósságba verve a kerületét? Tarlós - helyesen mérve fel az esélyeket - jövőre nem indul. Mi lesz az a legacy, amire visszatekinthet az elviszpreszli téren és a náciszínházon kívül? Pedig politikai ellenszélre nem panaszkodhat. Tarlósra két év múlva már senki sem fog emlékezni, mint ahogy arra sem tud majd senki példát mondani, hogy mit köszönhet neki Bp. Csak az fog rémleni a bp-iek fejében, hogy legalább 20 évig ne kövessenek el ismét hasonló ostobaságot.

ob.szerver 2013.05.23. 11:57:25

@gyalog.galopp:

" Magyarország eltúlzott Budapest központúsága fenntarthatatlan, káros az egész országra, így Budapestre nézve is.
A te logikád szerint pl. Prágának, Bécsnek most 2-4 milliósnak kellene lenniük"

Lófaszt. Bp tényleg vízfej, ami Trianon öröksége. Levagdostak olyan városokat, amelyek bizonyos mértékű gazdasági, társadalmi alternatívát jelenthettek volna a fővárosnak, ráadásul a menekültek nagy része is ide jött, tovább növelve az aránytalanságot. Emiatt ma lehet siránkozni, csak sokat tenni nem lehet ellene.

valasz a KE-nek 2013.05.23. 12:00:17

@gyalog.galopp:
Csehország azért nem tart fenn ekkora vízfejet, mert őket nem darabolták fel Trianonban. Budapest Trianon óta vízfej. Mert elvették az országtól az összes olyan nagyvárost, ami ellensúlyt jelentett. Nincs már nálunk Pozsony, Kassa, Nagyvárad, Kolozsvár, Brassó, Arad, Temesvár, Újvidék.
Lehet itt arról álmodozni, hogy közép európai megbékélés, de addig az nem fog menni, amíg nem áll vissza a természetes közép európai környezet. Mert persze tényleg jó lenne a közép európai összefogás, hogy ellenálhassunk a nyugat európai nyomulásnak, és az is igaz, hogy minden közép európai nemzet szívott azzal, hogy a történelmi Magyarországot, mint évezredes ilyen ellensúlyt feldarabolták, de azért a legnagyobbat mégis mi szívtuk, még lassan száz év után is nap, mint nap nyögjük a következményeit. Lásd vízfej, és még lehetne sorolni hosszan.

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 12:01:17

@tomfree:

pl. már fentebb megírta vki azt, hogy a bp-n kimutatott GDP jelentős része nem itteni termeléshez kapcsolódik

pl. Budapesten jóformán már nincs nagyipar ha nem tűnt volna fel...

tomfree 2013.05.23. 12:01:40

@ob.szerver: azért ez a Tarlós sem gyenge örökséget vett át a Demszkytől, amennyire erejéből telt megpróbálta a költségvetést konszolidálni (nem beszélek az állami adósságátvállalásról most), de sok minden tényleg nem történt, ami látványos lenne.

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 12:01:55

@valasz a KE-nek:

Budapest Trianon előtt is vízfej volt

ob.szerver 2013.05.23. 12:09:09

@koborvadász:

"A vidékről felköltözött fővárosi a legrosszabb fajta. Elfelejti honnét indult és hova szeretett volna elérni."

A legrosszabb az a fajta aki vidékről költözött fel, és NEM felejti el, hogy honnan jött. Örök kisebbrendűségi érzése marad, amit a parvenűk felszínességével és stílustalanságával próbál kompenzálni, úgy érzi, hogy nem fogadják be, gyűlöli a fővárost és lakóit és ott árt nekik ahol csak tud.

Ha nem tudsz konkrét példát erre a fajtára, szívesen segítek.

tomfree 2013.05.23. 12:09:56

@calabria007: nagyipar nagyjából sehol sincs már ebben az országban. Mondjuk azért van egy rakás ipari termelő: gyógyszergyártás (Richter, Egis), gépipar, élelmiszeripar, feldolgozóipar, számítástechnikai ipari termelés. 2012-ben az országos ipari termelés 17%-a innen származott (forrás: KSH), ami persze igaz, nem akkora, mint egy Audi vagy Suzuki, de Budapest már régen nem is iparváros. Szóval a 20%-al nem lőttem nagyon mellé, a hivatalos adat is ezt mutatja (17%).

ob.szerver 2013.05.23. 12:13:27

@calabria007:

"pl. Budapesten jóformán már nincs nagyipar ha nem tűnt volna fel..."

A fejlett(ebb) országokban a GDP-t nem a nagyipar termeli, ha nem tűnt volna fel.

valasz a KE-nek 2013.05.23. 12:14:21

@calabria007:
Aztán miért is? Budapesten a történelmi Magyarország 5-6%-a lakott, szemben a mostani 20-25%-al.

valasz a KE-nek 2013.05.23. 12:17:54

@ob.szerver:
Számomra, mint vidékről származó budapesti lakosnak, aki NEM felejtette el honnan jött, ez a hosszászólásod demonstrálja azt a budapesti taplót, amivé semilyen körülmények között nem szeretnék válni!

gyalog.galopp 2013.05.23. 12:18:05

@ob.szerver: @valasz a KE-nek:

Gondolom, ismeritek a " fekete vonat" kifejezést.
Ezt a Szabolcsból Pestre munkásokat szállító járatokra értették, nem 20-30-as években, hanem az 50-70-es években.
Tehát nem az ipart vitték Szabolcsba, hanem a munkásokat Pestre, aztán ezek a munkások a saját lakótelepeiket építették, aztán meg , ha már ott voltak munkát is kellett nekik adni, különben hazaszaladnak a kapáért, kaszáért, úgyhogy a gazdaság csak maradt Pesten.
A rendszerváltás után lényegében felszámolták a vidéki ipar mellett a mezőgazdaságot, munkalehetőség jóformán csak az állami ilyen-olyan szervezetekben, önkormányzatokban maradt, aki ide nem jutott be, annak meg ott volt a kannásbor a Makkhetesből.

Szóval itt tartunk, és akkor még én vagyok egy bornírt barom.

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 12:22:38

@valasz a KE-nek:

pl. azért mert közel 10-szer nagyobb volt a sorban utána következő városnál...

(a valóságban még nagyobb volt a difi mert pl. az alföldi "nagyvárosaink" a tanyavilággal együtt futottak...)

tomfree 2013.05.23. 12:24:47

@valasz a KE-nek: tősgyökeres budapestiként mindig mosolygok ezen a "budapesti tapló" képen, pedig hallottam sokszor már ezt, de nem értettem soha, mert aki normális az mindegy hol született, aki meg bunkó annak mindegy, hogy vidéki vagy pesti bunkó. Kicsit túl van ez spirázva szerintem, de valami értelmetlen kisebbrendűségi érzés lehet sok vidékiben ez a hülye általánosítás vagy mi.

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 12:27:08

@ob.szerver:

ja feltűnt, az "fejlett" világ egy kipukkanás előtt álló buborék...

érdemes lesz megismerkednek a közeljövő kapcsán az alábbi fogalommal

submerging economy

az (emerging country nyomán alkották:) )

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 12:28:46

@tomfree:

újra visszatérnék az előző ponthoz:

biztos vagy te abban, hogy a vállalatközpont által kimutatott termelés effektíve Budapesten valósul meg?

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 12:30:45

@calabria007:

"ja feltűnt, az ÚN. "fejlett" világ egy kipukkanás előtt álló buborék...

érdemes lesz megismerkedneD a közeljövő kapcsán az alábbi fogalommal"

gyalog.galopp 2013.05.23. 12:31:02

@tomfree:

Tele vagyok tősgyökeres pesti rokonokkal, nagyon szeretem őket, ők is szeretnek "lejönni" hozzám vidékre, bár én kb 200 m-el magasabban lakok, földrajzilag.:)

ob.szerver 2013.05.23. 12:34:58

@valasz a KE-nek:

" a hosszászólásod demonstrálja azt a budapesti taplót"

Én a bp-re jötteknek csak egy típusát írtam le. Ha magadra vetted, biztosan volt okod rá.

ob.szerver 2013.05.23. 12:40:59

@calabria007:

"ja feltűnt, az "fejlett" világ egy kipukkanás előtt álló buborék..."

Hagyjuk már ezt az orbánista baromságot. Gyerekkorom óta hallgatom a rothadó nyugatról szóló elméleteket. Ez nem akadályozott meg 500e embert, hogy személyesen győződjön meg róla, és további 500e-t sem fog, ha a mostani rezsimet prolongálják jövőre.

tomfree 2013.05.23. 12:44:13

@calabria007: "biztos vagy te abban, hogy a vállalatközpont által kimutatott termelés effektíve Budapesten valósul meg? "

Nem, nem vagyok benne biztos, mert olyan statisztikát nem láttam, amelyik a Budapestre bejegyzett társaságok valós termelési helyét mutatná meg. Ha tudsz ilyet, linkeld be, mert érdekel. Mindenesetre feltételezem, hogy a KSH-ban annál a 17%-nál számoltak ezzel. Tehát igen, megfogtál ezzel, nincs erről semmi statisztikám, csak arra a pár itt működő ipari üzemre tudok hagyatkozni, amit írtam (Egis, Richter, Graphisoft stb). Mindenesetre ha ez tömeges lenne amit írtál, akkor az a vidéki munkanélküliségi mutatókban is jelentkezne, nemde?

ob.szerver 2013.05.23. 12:48:43

@gyalog.galopp:

"Szóval itt tartunk, és akkor még én vagyok egy bornírt barom."

Amit leírtál az teljesen korrekt. Nem ezzel volt a probléma.

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 12:56:57

@ob.szerver:

az itt a bibi, hogy én másokat hallgatok...

Peter Schiff Speaks At 2013 Las Vegas MoneyShow
www.youtube.com/watch?v=mRKp8A_gZ8c

2006-ban az ipse brutálisan jól "jövendölt"...

Peter Schiff Mortgage Bankers Speech Nov/13/06
www.youtube.com/watch?v=jj8rMwdQf6k

valasz a KE-nek 2013.05.23. 12:57:00

@calabria007:
Vitathatalanul Budapest volt a legnagyobb város Trianon előtt is, de ez még nem támasztja alá azt az állítást, hogy vízfej lett volna. Mint írtam, az akkori ország lakosságának mindössze 5-6%-a élt Budapesten. Szemben a Trianon utáni 20-25%-al. Drámai a különbség!

kakukk123 2013.05.23. 12:57:43

Az, hogy Bp. ekkora és ilyen, azon fölösleges pampogni, mert már 100 éve is ekkora és ilyen volt. (Igen, a 3X nagyobb M.o.-on belül is egy "vízfej" volt már; pl. Nagymagyarország fogorvosainak több mint fele itt működött, meg hasonlók). Az okok dióhéjban:

M.o. gazdasága a középkor óta ún. "nyitott gazdaság", sokat kell exportálnia, mert sokat kell importálnia (igen, régen is). A fő kiviteli cikk hagyományosan a gabona és az élőállat volt. Viszont a 19. sz. végére kiépült egy összeurópai vasúthálózat, plusz radikálisan lecsökkentek a tengerentúli szállítás költségei. Özönlött Európába a magyarnál olcsóbb (mert nagyüzemileg termelt) gabona és hús. A kisbirtok (földterület szerint kevés) át tudott állni zöldségre és gyümölcsre, de a nagybirtok vagy lerohadt, vagy gépesíteni kellett; milliónyi vidéki vált fölöslegessé. Belőlük vagy Rózsa Sándor lett, vagy kitántorogtak Amerikába, vagy fölmentek Bp.-re, ahol belőlük lett Angyalföld és a Vörös Csepel, a valaha volt magyar nagyipar. A trianoni 2/3-dal az ország iparának csak kb. 1/5-e került határon kívülre. A koncentráció oka, hogy minden vasúti, vízi és közút már akkor is Bp.-re vezetett -- a geográfiai adottságok alapján amúgy logikusan.

Az, hogy Bp. lakossága meghaladja az utána következő 4 legnagyobb város összlakosságát (és ugyanez a nemzeti jövedelemben), az egy Trianon előtt kezdődő történet. Mindig úgy volt, és mindig úgy lesz, hogy Bp. a háló közepén üldögélő kövér pók, avagy a nemzetgazdaság időnként kissé aritmiás szíve. Panaszra viszont Széchenyi Istvánhoz, Deák Ferenchez és Baross Gáborhoz tessenek menni azok, akiknek ez nem tetszik (Rákosi pajtásnak sem tetszett).

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 12:59:04

@ob.szerver:

az EU katasztrofális szakpolitikái miatt gyakorlatilag a teljes EU periféria mély válságba került...

Greek Prostitution Soars By 150% As Youth Unempoyment Hits 75% In Some Areas
www.zerohedge.com/news/2013-05-22/greek-prostitution-soars-150-youth-unempoyment-hits-75-some-areas

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 13:05:09

@kakukk123:

"A koncentráció oka, hogy minden vasúti, vízi és közút már akkor is Bp.-re vezetett -- a geográfiai adottságok alapján amúgy logikusan. "

ez csak részben igaz

a monocentrikus vasúthálózat politikai döntés volt

a MÁV pedig 1876-tól állami tulajdon

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 13:05:57

@kakukk123:

" Mindig úgy volt, és mindig úgy lesz, hogy Bp. a háló közepén üldögélő kövér pók, avagy a nemzetgazdaság időnként kissé aritmiás szíve."

érzékletes hasonlat:)

koborvadász 2013.05.23. 13:06:39

@ob.szerver:
Tudok!
Olyanra is aki vidékre leszabadulva nagyon is felsőbbrendűnek érzi magát s reménytelenül bunkón tud viselkedni.

Van a családban erre is arra is példa.

Mindenesetre csak azt tudom mondani, hogy a kutyaszart mindenki szedje össze a kutyája után.
A dohányos szemetes híján legalább egy csatornafedelet keressen ahol eltüntetheti a szemetét.
A többi keletkezet hulladékot meg rakja zsebre vagy tegye kukába!
Máris sokat javulna a helyzet.

koborvadász 2013.05.23. 13:17:10

@ob.szerver:

Hm! Tényleg nem értem, hogy nálunk a politika még mindig nem szokott le a nyugat temetéséről.
Régen is és most is vizionálták a nyugat bukását.
Régen is járt az ember nyugaton igaz korlátozva, most viszont bármikor lehet menni. Nem szembeötlő a pusztulás. Ellenben az itthoni helyzettel.

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 13:26:51

@koborvadász:

ideje lenne túltekinteni a ma még ragyogónak tűnő inflációs-buborék-városokon...

pl. élvezd az alábbi klipeket Detroitról...

Detroit - Abandoned - Ghost Town - Apocalypse - Ghetto
www.youtube.com/watch?v=yDoi9UYHn-M

Detroit in Ruins
www.youtube.com/watch?v=iTxeCkUiHhs

World's Biggest GHETTO !!!!!
www.youtube.com/watch?v=SWEdjiEJg0U

anno ez volt az autóipar globális központja

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 13:27:22

@valasz a KE-nek:

ajánlom kakukk123 fenti kommentjét...

koborvadász 2013.05.23. 13:33:58

@calabria007:

Gondoltam Ausztria, Németország, Svájc, Franciaorszg stb

Nem a nagy büdös Ámerikára! :-)))

Az hidegen hagy!

Tokajban az USA turista állt a jó öreg boroshordó előtt és nem tudta értelmezni rajta az évszámot.

Ők még nem is léteztek mikor az a hordó már bort érlelt.

Szóval én nem vettem észre a szomszédságban a pusztulást. Persze megérezték ők is.

gyalog.galopp 2013.05.23. 13:34:48

@ob.szerver:
Ok. akkor világolj fel légy szíves, hol veszítettem el a fonalt, hol szakadt meg nálam az ok-okozat láncolat.

Ne haljak már meg hülyén, pláne bornírt baromként.

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 13:37:18

@koborvadász:

az EU egy ménkű nagy ingatlanbuborék összeomlófélben lévő perifériával...

és ha a bili borul akkor a ceh a központban landol...

EU = kolosszális csődtömeg

valasz a KE-nek 2013.05.23. 14:05:09

@kakukk123:
Nem tudom honnan szeded ezeket, de alapvetően téves ismereteid vannak. Ráadásul semmi közük a Budapest mikortól vízfej kérdéshez.

Trianonban a magyar ipar fele veszett oda, a nyersanyagkincseknek meg vagy 80-90%-a. Ráadásul fontos vasúti csomópontok, vonalak, amik enyhítették a vasúti hálózat Budapest központúságát.

Az kétségtelen, hogy Trianon előtt is Budapest volt az ország legjelentősebb települése. A vízfej jelentése azonban nem ez. Vízfejnek az aránytalanul jelentős méretű dolgokat szoktuk hívni. Trianon előtt Budapest kiemelkedő jelentőségű település volt, de nem aránytalanul.

no_successful2 2013.05.23. 14:26:59

"El kell engedni a sérelmeket, és meg kell látnunk a másikban önmagunkat."

Mi már rég elengedtük volna szerintem ha hagyják.

De amíg szlovák nyelvtörvényekkel, Benes dekrétumokkal emlékeztetnek bennünket Trianon problémájára, amíg Viktor Ponták határozzák meg a nemzetiségi politikát országukban, addig egyszerűen nem lehet elfelejteni.
A ceaucescu féle nemzetiségi politika, a napjainkban zajló gyorsított asszimiláció (gondoljunk pl. Kolozsvár demográfiai adataira). A nemegyszer arrogáns kioktatás, ha aggodalmunkat fejezzük ki, a nemzetiségi jogok érvényesítésével kapcsolatban.
Hogy miért keverem ide a románokat ?
Idézem:
"Zárt ülésen tárgyalják az Európai Parlamentben a felvidéki jogfosztott magyarok ügyét – mondta a 180 percben című műsorában Lomnici Zoltán. Az Emberi Méltóság Tanácsának elnöke úgy tudja: román javaslatra rendelték el a petíciós bizottságban a zárt tárgyalást, amelyen a jogfosztottak sem vehetnek részt, nem hallgatják meg azokat az embereket, akik azért vesztették el szlovák állampolgárságukat, mert felvették a magyart."
Sumák dolog nem ?

ob.szerver 2013.05.23. 14:33:39

@gyalog.galopp:

"Ne haljak már meg hülyén, pláne bornírt baromként."

Erről volt szó:

" mert pest egy fertőző gócpont, aki oda bekerül elveszíti tájékozódó képességét, realitásérzékét"

Azért ne szívd mellre. Én már megbocsátottam :-)

légügyi megfigyelő 2013.05.23. 14:34:19

@midnight coder: Kb. egyetértek. A kutya ügyében félig, a gazdikat kellene kitiltani, vagy dantei büntivel sújtani: levakarhatatlan kutyaszarban taposni és naponta hazavinni, és másnap előről, mi tudja meddig. Az, hogy purgatóriumi vagy inkább pokoli- e a jelenet, lényegtelen.
üdv.

Egyébként mintha kevesebb lenne a kutyagumi, és több a zacskóval kutyát sétáltató ember.

Fejesrob 2013.05.23. 14:35:56

@ob.szerver: Rajtad látszik, hogy az a tipikusan elvakult sértődött ballibsi vagy.

Sok minden történt, de neked minderről a "náciszínház" jut az eszedbe.

Tarlóssal én nem vagyok elfogult, ha nem látnám azt, hogy Bp. mindössze 3 év alatt miben változott ugyanúgy fikáznám, ahogy te.

De pld. a kerületünkben az összes fővárosi utat teljesen felújítatta, ezen a télen először autóztam úgy, hogy nem kellett figyelni a környékemen a kátyúkat, mert kátyúzni sem kellett.

Én erre figyelek, nem pedig arra, hogy színházakat, műzeumokat, stb. továbbra is balliberális kedvencek uraljanak.

belekotty 2013.05.23. 14:37:21

@calabria007: Hülyeséget beszélsz. Volt egy körkörös és egy centrikus hálózat az Osztrák-Magyar Monarchia alatt. Csak a körköröst elvette tőlünk Trianon.

Fejesrob 2013.05.23. 14:37:35

@légügyi megfigyelő: Ja, ez szerencsére elég jól terjed.

Amúgy a jó példát Ljubjanában láttam, zacskók gurigában, csak tépni kell. Itt is megpróbálták bevezetni, de ellopkodták az egész gurigát.

belekotty 2013.05.23. 14:38:48

@Fejesrob: Miben változott? A metróépítés meggyorsult? 3 év alatt a Keletit nem lehetett befejezni?

gyalog.galopp 2013.05.23. 14:40:33

@ob.szerver:

Mint a mellékelt ábra mutatja nem szívom mellre, az idézett szöveget továbbra is vállalom. Pont.:)

belekotty 2013.05.23. 14:40:33

@légügyi megfigyelő: "Egyébként mintha kevesebb lenne a kutyagumi, és több a zacskóval kutyát sétáltató ember. " - Mivel régóta büntethet érte a közteres ha megláttya hogy nem szedik fel. Csak eddig nem volt kötelező büntetés norma mint manapság.

belekotty 2013.05.23. 14:45:04

@gyalog.galopp: ", mert pest egy fertőző gócpont, aki oda bekerül elveszíti tájékozódó képességét, realitásérzékét"
- Na jó, egy faluhoz szokott parasztnak, aki csak az egy darab aszfaltozott főút és a két kézen megszámolható földút között tanult meg tájékozódni, annak egy kisebb pesti lakótelep is labirintus. :-))

calabria007 (törölt) 2013.05.23. 15:04:27

@belekotty:

a monocentrikus hálózat akkor is monocentrikus marad ha transzverzális elemekkel egészíted ki...

gyalog.galopp 2013.05.23. 15:34:50

@belekotty:
nagyon örülök, hogy a megjegyzésem ilyen érdeklődést váltott ki, annak viszont nem, hogy az érintetek képtelenek megérteni.

Elmagyarázom:

Budapest a maga kétmilliós lakosával + többszázezres agglomerációjával a bentlévőkben azt a benyomást kelti, hogy egy világvárosban élnek, ők maguk az egész ország, nekik kell a bugris vidékre kiosztani az eszet, meg apénzet is, mert nélkülük aztán megáll az élet. Ezzel szemben fogalmuk sincs a világ folyásáról a vidéket meg tanyasi tyúk formájában ismerik. Azt sem tudják, hogy tanyasi tyúk már évtizedek óta nem létezik, csak az árcédulákon.

Tehát van kétmillió ember, aki nem óhajt tudomást venni kb 8 millióról. Az ember a természeténél fogva keresi a saját boldogulását, és ezt nálunk Budapesten véli megtalálni, ennek okán ha a vidéki odakerül, hát piszkosul meg akar felelni az ottmaradás érdekében.

Nagyon röviden, nagyon lesarkítva ennyit a fertőzésről, hagy ne írjak má ide egy szociológiai tanulmányt.

Fejesrob 2013.05.23. 15:52:27

@gyalog.galopp: Tipikus vidéki szemlélet.

E helyett:

A bp-i pontosan tudja mi van vidéken, mert nincs olyan Bp-i, akinek ne lenne ismerőse, rokona, stb. vidéken, másrészt a nyaralás is azt jelenti, hogy vidékre mész, tehát a táborok, osztálynyaralás, családi nyaralás is vidéken van. (Napközis tábort nem számítunk, mert az nem nyaralás).

Amúgy meg létezik tanyasi tyúk, mert nekünk tanyasi tyúk az is, ami Rozi néni kertjében van, mondjuk Pécs külterületén. Tanyasi tyúk=kukoricát zabál és rengeteget mozog.

A Bp-i nem nézi le a vidékit, ezt a vádat és más baromságokat, pld. bűnös város, Bp-en több kaja van a közértekben katonaként rendszeresen hallgattam másfél évig, miközben a kisváros közértjeiben természetes volt a délutáni sütésű kifli, nálunk a belvárosban du. 5-kor már kenyér sem biztos, hogy volt. (Az más kérdés, hogy a profik tudták honnan kell szerezni).

Valójában a Bp-i vidékit nem is nagyon lát, csak vidéken, hiszen nem mész oda az emberekhez, te vidéki vagy?

Én azt vettem észre, hogy épp a vidékiek a fusztráltak.

Fejesrob 2013.05.23. 15:53:35

@belekotty: Épp Tarlósnak köszönheted, hogy befejezik. Kibulizta azt a pénzt Orbánéktól, amit Demszkyék alatt elloptak.

Ugyanis ezért álltak.

gyalog.galopp 2013.05.23. 16:12:15

@Fejesrob:

Tudod mit, hozzál még egy embert! :)

Fejesrob 2013.05.23. 17:03:48

@gyalog.galopp: Ezzel aztán jól elintézted. Aztán ha megint Tarlós nyer, nyilván elintézed azzal, na mennyi hülye van, mindig az okosak fizetnek rá.

kakukk123 2013.05.23. 17:56:35

Persze a világvárosok mindenütt irritálják a nem-világvárosban élőket (kérdezz meg egy nem londoni angolt vagy egy nem párizsi franciát), de a főváros-vidék ellentét egyszerű hangulati elem, hamis és félrevezető. Rossz ló ez, le kéne szállni róla. Egyrészt mert Kőbánya és a Rózsadomb se ugyanaz, másrészt mert a "vidéki" egy nagyon durva (és manipulatív) általánosítás. Egy szegedi érsebészben, egy pápai óvónőben és egy kunpeszéri traktorosban (és az ő konkrét életproblémáikban) a "vidékiségen" kívül nem sok közös van. Más kérdés, hogy a politikai szahart nagyrészt a fővárosban gyártják, és a bp.-i lakosok közt is vannak bőven tahók, de hát ez velejárója minden metropolisznak.

gyalog.galopp 2013.05.23. 19:03:29

@Fejesrob:
Tősgyökeres vidéki gyökér vagyok, palóc akcentussal.
Bár a világ néhány pontján megfordultam, de abban a fatornyos faluban lakok, ahol születtem.
Laktam Budapesten is, aXIII,kerben, de nem tetszett, laktam még néhány vidéki városban is , az se tetszett, ahol most lakok, a gyökereimnél, az viszont tetszik.

belekotty 2013.05.24. 14:04:49

@gyalog.galopp: "Tehát van kétmillió ember, aki nem óhajt tudomást venni kb 8 millióról."
- Te egy barom vagy, aki általánosítasz.

2013.05.26. 23:41:50

@vastort: Mit jelent az hogy jobban járunk? Mit nyerünk ezzel? Azt, hogy szépen bazsalyog meg pálinkázik az aktuális miniszterelnök Ficoval? Fogalmaz meg, mi a konkrét haszna ennek a magyarok szempontjából?
Én itt csak mosolydiplomáciát, meg hazug, eltorzított történelmi szemléleten alapuló magyar önostorozást látok.

gyalog.galopp 2013.05.27. 13:52:41

@ob.szerver: @Fejesrob: @belekotty:

na, gyermekeim, én erről beszélek. Szerintetek ők kinek nem kellettek, és mikor nem kellettek, mennyi idő kell ahhoz, hogy egy ilyen együttes így felkészüljön, hallottatok róluk egyáltalán?

www.nlcafe.hu/sztarok/20130527/attraction-britains-got-talent/

Az undorító, mikor a vízfej megfojt valakit egy kanál vízben, aztán kiterjeszti, áthárítja a saját primitívségét másokra.
Hát ezért bűzös, rothadt fertőző góc Budapest.
süti beállítások módosítása