Merkel vs patthelyzet – mi folyik Németországban?
2013. február 01. írta: bukovics

Merkel vs patthelyzet – mi folyik Németországban?

reich.jpg

Ha most vasárnap lennének a németországi választások, Angela Merkel valószínűleg harmadszor is kancellár lehetne, hiszen pártja, a CDU a legerősebb párt. Minden más merő spekuláció. A Forsa közvélemény-kutató cég legfrissebb, január 30-i adatai szerint a kereszténydemokrata CDU 40 százalékot, a szociáldemokrata SPD 25 százalékot, a zöldek 15 százalékot, a balos Linkspartei 8 százalékot, a liberális FDP 4, a Kalózpárt pedig 3 százalékot kapna.

Ez sima patthelyzet: a kormányzó CDU-FDP koalíció akkor sem lenne többségben, ha a liberálisok átugranák az ötszázalékos küszöböt, a szocdem-zöld ellenzéknek pedig még a hátuk középre sem kívánt balosokkal sem jönne össze a kormánytöbbség. A németországi választások azonban nem most vasárnap lesznek, hanem előreláthatólag idén szeptember végén – a legvalószínűbb időpontnak szeptember 22-e tűnik –, és Kovács Lászlóval szólva valószínűleg a német szociáldemokraták sem közvélemény-kutatást, hanem választást szeretnének nyerni, ahogyan ezt 2002-ben az MSZP tette kilencszáz kilométerrel arrébb.

Hogy áll Németország és mi folyik a német politikában a szövetségi választási év kezdetén? Körképünk.

*

Kezdjük a kancellárral: Angela Merkel nyugodtan hátradőlhet. 2009 szeptembere óta nem volt olyan népszerű, mint most: egyrészt a németek 71 százaléka elégedett azzal, ahogyan az országot vezeti, másrészt utcahosszal vezeti a politikusok népszerűségi listáját, harmadrészt a munkanélküliek aránya húsz éve nem volt ilyen alacsony, mint most. Pártja azonban pont ezt szenvedi meg: Merkel pragmatikus politikája rengeteg áldozatot követel a kereszténydemokratáktól. Számos fontos kérdésben – az atomerőművek fokozatos leállításától a sorkötelezettségig – fogalmaztak meg olyan véleményt, ami alapjaiban tér el a párt által hagyományosan képviselt konzervatív nézetektől. Elemzők szerint ennek tudható be a CDU gyengébb szereplése a tartományi választásokon: a választók nem tudják hová tenni a pártot, hogy az helyi szinten a Merkel-féle ún. modern CDU-irányt vagy a klasszikus kereszténydemokrata utat követi majd.

Január 20-án tartották az alsó-szászországi tartományi választásokat, ahol a szociáldemokraták és a zöldek legyőzték a kormányzó kereszténydemokrata-liberális koalíciót. A kereszténydemokrata CDU 36 százalékot, a szociáldemokrata SPD 32,6-ot, a zöldek 13,7-et, a liberálisok pedig 9,9-et értek el. A két tömb közti különbség csupán 0,4 százalék, ami az új négypárti tartományi parlamentben egy mandátumos többséget biztosít a győzteseknek. Nem nagy és lehengerlő győzelem ez, de arra pont elég volt, hogy másnap reggel Sigmar Gabriel, a szociáldemokraták elnöke büszkén nyilatkozhasson a sajtónak: a 2013-as választás egyáltalán nincs eldöntve, és ők meg a zöldek nyerni fognak ősszel.

Miért mondhatja ezt Sigmar Gabriel?

Az elmúlt négy tartományi választás mindegyike pártjának erősödését mutatta: bár márciusban a Saar-vidéken  nem tudtak nyerni, 6 százalékot erősödtek az öt évvel azelőttihez képest, és nagykoalíciós kormányt alakítottak a CDU-val. Május elején Schleswig-Holsteinben 5 százalékot erősödve nyerni tudtak a zöldekkel együtt, miközben a CDU alig, a liberális FDP viszont kemény 7 százalékot gyengült. Május közepén Észak-Rajna-Vesztfáliában álomszerű eredményt ért el a szociáldemokrata párt: 5 százalékot erősödve 39 százalékot kaptak, miközben a CDU 8 százalékot veszítve 26-ot. Szocdem-zöld koalíciós kormány alakult itt is.

A szociáldemokraták kancellárjelöltje Peer Steinbrück, aki a 2005-ben alakult nagykoalíciós kormány pénzügyminisztereként fontos szerepet játszott a gazdasági válság sikeres kezelésében. A szókimondó, kifejezetten konfrontatív politikus azóta, hogy az SPD történetének második legalacsonyabb eredményével, 93,45%-kal választották kancellárjelöltnek, provokatív, rosszul időzített és érzéketlen kijelentésekkel veteti észre magát. Először a kancellári fizetést kevesellte, mondván ennyit egy vidéki takarékpénztár vezetője is hazavisz egy hónapban, majd kijelentette, hogy Merkel csak azért népszerűbb nála, mert a nők automatikusan rá szavaznak. Legemlékezetesebb kijelentése 2009 márciusából származik, amikor a westernfilmekből ismert lovasság bevetésével fenyegette meg Svájcot, ha az nem adja ki neki a német adócsalók adatait.

A szocdemek a kampányban szociális kérdésekkel és hangos balos ígéretekkel szeretnék megnyerni maguknak a választók szívét. Pont a héten jöttek elő a lakbér-plafon ötletével és azzal, hogy ha választást nyernek, a 3000 euró alatt keresők eddigi 184 eurós gyermekek után járó támogatását 324 euróra emelik. Ezek mellé társul a párt korábbi javaslataiból ismerős minimálbér és minimálnyugdíj követelése, az esélyegyenlőség az oktatásban, illetve azon szülők támogatásának terve, akik gyermekeik miatt csak 30 órát tudnak egy héten dolgozni. Peer Steinbrück is visszavett egy kicsit a korábbi tempóból, és interjúiban egy visszafogottabb, együttműködőbb vonalat visz azokban a témákban, amelyekben korábban kifejezetten konfrontatív volt.

*

Nem így a Linkspartei. Az SPD-től balra álló, főleg a keleti országrészben népszerű párt azután, hogy kiesett az alsó-szászországi parlamentből, eldöntötte: sem a szocdemekből, sem a zöldekből nem kér a továbbiakban. Ez azért érdekes, mert előtte a párt vezetői rengeteget vitáztak azon, hogy ha esetleg úgy alakul, belemenjenek-e egy SPD-Zöldek-Linkspartei koalícióba, és az elvtársak többsége támogatta is ezt. A januári választási bukta után azonban az asztalra csaptak, és úgy döntöttek, a Linksparteit ezentúl nem érdekli semmiféle együttműködés, csak az önállóság és a baloldali hagyományok következetes képviselete. Persze arról is szó lehet, hogy valójában rájöttek, hogy ha a szavazók csak azt hallják tőlük, mit csinálnának az SPD-vel, akkor a választók ezt inkább az SPD-vel csinálnák meg. Az elmúlt hónapokban stabilan 6-8 százalékon álló párt akár a mérleg nyelve is lehet, és minél erősebb, annál jobb tárgyalási pozíciója van. Voltak ők már 20 százalékon is.

A zöldek teljesen hozzáláncolták magukat a szocdemekhez. A párt célja jól körülírható: minél erősebbnek kell lenni egy piros-zöld koalícióban. A zöldek tavaly tavasszal annyira jól álltak, hogy voltak hetek, amikor több közvélemény-kutató intézetnél is 3-4 százalékkal előzték a szocdemeket, és ugyanennyire közelítették meg a kereszténydemokratákat. Egyszerre két jelölttel vágnak neki az ősznek: Katrin Göring-Eckardt és a párt egyik ikonja, Jürgen Trittin vezetésével. 

És van egy szereplő, a Kalózpárt, akiket a felmérések rendre az ötszázalékos küszöb alatt mérnek. A helyzetükről a legtöbbet talán az mondja el, hogy nemrég egy német hírportál azt a címet adta a róluk szóló elemzésének: „Akartok ti egyáltalán indulni a választáson?” Mintha kifulladt volna az egész – persze valószínűbb, hogy csak nagy levegőt vesznek. Az biztos, hogy számukra inkább az hoz sikert, ha azokra a tartományokra és nagyvárosokra koncentrálnak, ahol már eddig is jól szerepeltek (lásd a berlini 9 százalékukat 2011-ben). Ha bejutnának a Bundestagba, az nagyjából akkora csoda lenne, mintha itthon a Párbeszéd Magyarországért Platform önállóan tenné ezt 2014-ben.

*

philipp.jpg

A liberális FDP az egyik legnagyobb talány. A pártot 22 hónapja vette át a mélyponton Guido Westerwellétől az a vietnami származású, 40 éves Philipp Rösler, aki a Die Zeit január eleji portréja szerint németebb a németeknél. A politikus a vietnami Khanh Hungban született a háború idején, kilenc hónapos korában egy árvaházból fogadta örökbe a hannoveri Rösler-család. Gyerekkora óta be akart illeszkedni a német társadalomba: felvette a katolikus vallást, karriert csinált magának a német hadseregben, és a két nagy közönségkedvenc popsztárt, Udo Jürgenst és Herbert Grönemeyert tartja kedvenc énekeseinek. Január közepén mindenki az alsó-szászországi választáshoz kötötte a liberális pártelnök sorsát: a közvélemény-kutatások alapján az FDP nem került volna be a tartományi parlamentbe. A hetilap akkor már kétoldalas cikkben búcsúztatta Röslert, mondván: az FDP továbbra is ugyanolyan mélyponton van, mint két évvel ezelőtt; és Rösler nemcsak mint csapatjátékos bukott meg egy alapvetően az individualizmusra építő párt élén, hanem saját politikai személyiségét is teljesen elvesztette, illetve feladta a majd' két év alatt.

Rösler elődje, Guido Westerwelle totális ellentéteként úgy került az FDP élére, hogy azt akarta, legyen végre szíve és legyen végre valami erkölcsi tartalma a liberális pártnak. A Merkel emberének tartott Röslert mindenki lelkiismeretes, kedves, megnyerő személyiségnek írja le, aki elsősorban csapatban gondolkodik. Csakhogy gazdasági miniszterként és alkancellárként egyre inkább átvette a tőle idegen keményvonalas neoliberális szerepét: a Fukusima utáni német energiavitákban egyedüliként támogatta a nagy energiacégek álláspontját, állást foglalt a cégek károsanyag-kibocsátását drágító elképzelések ellen, a költségvetés rendbetételekor végig a privatizáció fontosságát hangsúlyozta, a munkaerőpiacot még rugalmasabbra hangolta volna, és élből elutasította a minimálbért. A Die Zeit valahogy így foglalta össze tevékenységének mottóját: „Az állam rossz, a piac igazságos, Németország túl van szabályozva, a gazdasági növekedés pedig fontosabb mindennél". Rösler nagyon rövid idő alatt nagyon gyakran változtatott politikai nézetein, ellentmondva korábbi önmagának: a Nelson Mandela-liberálisból végül Rainer Brüderle-liberális lett.

Csakhogy nehéz brüderlébbnek lenni Rainer Brüderlénél. A 67 éves Rainer Brüderle az FDP kancellár-jelöltje, egyben Philipp Rösler legnagyobb pártbéli riválisa, a klasszikus oldschool német liberális politikus megtestesítője. Őket úgy a legegyszerűbb elképzelni, hogy a jó szivarokat, a szép öltönyöket, a golf- és teniszpartikat, a férfias vicceket és a drága autókat szeretik. A liberálisok többségének nincs jó véleménye saját pártelnökükről, a Zeit így idézi egyiküket: „Ha az ember megnézi egymás mellett Merkel kancellárt és helyettesét, Rösler alkancellárt, azt gondolja: nézd, ez itt a világ legbefolyásosabb nője! És az ott mellette valószínűleg a táskahordozója lehet".

Nos, ez a táskahordozó most alaposan megtréfált mindenkit az alsó-szászországi 9,9 százalékával; igaz, ehhez az is kellett, hogy a CDU ráparancsolt a híveire: szavazzanak a liberálisokra is. Az FDP történetének eddigi legjobb alsó-szászországi eredményével Rösler végre nyeregben érezheti magát. Csütörtökön be is jelentette: újabb két évig vezetné a pártot. A kérdés már csak az, hogy mit mond erre a párt az előrehozott márciusi kongresszusán, amelynek ismert és nem annyira ismert vezetői egy ideje nyíltan célozgattak arra, hogy Röslernek fognia kellene végre a kalapját. Nehezíti a pártelnök helyzetét az is, hogy az alsó-szászországi vereség után Merkel kiadta az ukázt a CDU-székházban: mostantól mindenki csak magára számíthat. Mondjuk egy 4 százalékos FDP-nek Merkel sem örülne, de a kancellárjelölt Brüderlének is össze kell magát kapnia egy jó választási szerepléshez.

*

A német választási meccs tehát még nincs lefutva. Lehet, hogy az ellenzéki oldalon nincs olyan karizmatikus és népszerű kihívója Merkelnek, mint amilyen ő maga, de figyelembe kell venni, hogy Merkel népszerűsége nem feltétlenül elég ahhoz, hogy az emberek ezt a kereszténydemokratákra adott szavazatokra váltsák. Az tehát nagyon esélyes, hogy Merkel harmadszor is kancellár lesz, azt azonban vélhetően majd csak ősszel tudjuk meg, mely pártok alakíthatnak kormányt.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr935056521

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: 130. A tücsök és a hangya 2013.04.29. 11:55:54

A Szocialista Párt (PS) egy készülő anyaga szerint a német politika önző és rugalmatlan, túlságosan megszorításpárti, Angela Merkelt pedig elsősorban a német befektetők érdekei és a szeptemberi választás érdekli. A személyeskedő részeket azóta kihúzták...

Trackback: Angela Merkel szabálytalan életrajza 2013.02.01. 18:08:55

az ottani/akkori KISZ embere, azaz egy senki, nagyjából az a karrier, mint itthon a táncoslábúé     Merkel: "Németország mindig Izrael mellett fog állni"         Az első nő, akiből korm...

Trackback: Merkel vs patthelyzet – mi folyik Németországban? 2013.02.01. 13:13:01

Hogy áll Németország és mi folyik a német politikában a szövetségi választási év kezdetén? Körképünk.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Boltzmann 2013.02.01. 13:40:05

off

erről paella jutott eszembe :)

"künn a holdfényes vízen lebegve az édes serenata-zenekar színes ruhában gitárral dalol nápolyi műdalokat az idegeneknek. A művelt, ősvelencei bennszülöttnek, ha ezeket hallja, csak egy vágya támad: a partról ágyúval lőni beléjük"

Kandeláber 2013.02.01. 14:07:32

Az a röhej, hogy az ájróper honi szocik + libbantak is Merkeltől várták pár hónapja, hogy elfenekelje Orbánt Berlinben, aztán amikor úgy tűnt, hogy ez nem következett be, egymást vigasztalgatták az atv-n.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.02.01. 15:08:29

@Kandeláber:

Gott schütze die Kanzlerin, der Teufel hole den Viktator

Ui: hülye is lesz Merkli idejének előtte felképelni a félázsiait, amikor az éppen dupla áron tömi ki súlyos milliárdokkal a német Eon zsebeit - hasznos zsivány a Kedves Beteg, csak az ungárise vircsaft szopja meg, de nem az választ kancellárt

Kandeláber 2013.02.01. 15:13:17

@Herr SturmLikudnik: Te is nézted az atv-n az ex-vezérigazgató elvtársurat, ahogyan mélyen Olgi szemébe nézve mondta, hogy Sukoró bábszínház volt ehhez képest?
Majd meglátjuk, mi lesz a nóta vége.
Wait and see.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.02.01. 15:21:47

@Kandeláber: mondjuk az lenne egy érdekes fordulat, ha a németek először besöprik a durván túlzott vételárat, majd utána feldobják az abba "furcsamód" belemenő finesszt

Kandeláber 2013.02.01. 15:33:38

@Herr SturmLikudnik: Aha. Aszonygyák, hogy szolgáltatás és ellenszolgáltatás feltűnő aránytalansága forog fenn, aztán gálánsan visszafizetik a különbözetet, hogy sorry.
Asszem egy szerződéshez minimum két fél kell.
Vagy rosszul tudom?

komolytalan samu 2013.02.01. 16:01:29

Múlt héten beszélgettem egy hamburgi, visz. apolitikus, biológus nővel.

Merkelt nem tartja, és jellemzően nem tartják karizmatikusnak, de ő az aki "gets the job done". Kicsit inkább balos volt a lelkem, de Steinbrücköt idiótának gondolja, szóval, ha nem is lelkesen, de Merkelre fog szavazni.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.02.01. 16:02:16

@Kandeláber: ki mondta, hogy visszafizetik? valahogy kiszivárog... vagy a jól dokumentált eset frankó zsarolási alap, hogy ne akarják a többi német befektetőt túlzottan válságadóztatni... bár megeshet, hogy megérhet valakinek pár száz millát az infó feldobása, hisz a tényleges ár nincs veszélyben, nincs veszteség német oldalon

anno köztudomású volt pölö berlusconiról, hogy frankó kekszpartikat szervez, nem hinném, hogy olyan hülye lett volna, hogy nem ellenőrizteti a bigék nagykorúságát... helyzetbe hozták azzal a fiatalkorú arab bigével és terítették

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.02.01. 18:50:53

@tesz-vesz: kimarad a cikkből, hogy merkli legfeljebb a kelleténél ortodoxabb politikával vádolható, ami a jelek szerint viszont szerfölött sikeres is... valamint, hogy a párton belüli pozícióbetonozása nem megy a szakértelem rovására

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.02.01. 18:58:18

@Kandeláber:

kieg: semmilyen törvény se tiltja, hogy egy magáncég valamit értéken felül adjon el. Viszont ha a vevő közpénzből vesz valamit durván drágábban (még ha jóhiszeműen is), belép a különösen nagy értékben elkövetett felelőtlen gazdálkodás című bigyula, ami a puszta tematizálással is súlyos százalékokat visz el egy kampányban.

Azaz elég annyi is, hogy az Eon valami év végi mérlegben (kancellárválasztás után) büszkén kimutatja, mennyit is kaszáltak a felcsúti vételárán a befektetéshez képest...

takács bálint (törölt) 2013.02.01. 19:24:39

a nagy kérdés nem az, hogy ki nyeri meg a német választásokat. hanem az, hogy német diplomácia - zárt ajtók mögött - mit gondol magyarországról, illetve kelet-közép európai térségről.

akarják-e integrálni szövetségi keretek között. vagy arra az elhatározásra jutnak, hogy európát egy föderális nyugati és egy feudális keleti konföderációra kell osztani. azaz intézményesítik a "kétsebességes" európát.

a német diplomácia ugyanis arra az elhatározásra juthat, hogy momentán nem tudják, illetve nem is akarják felzárkóztatni az egész kelet-középeurópai térséget. a választási eredményekből látható, hogy errefelé a népek nem is igazán akarnak közép-európába integrálódni: lásd orbán, fico, ponta, zeman győzelmét. könnyen lehet, hogy a német tőke feladva a "balkánt", szinte kizárólag az egykori hanza városok irányába fog áramlani. vagyis úgy döntenek, hogy informálisan visszaállítják poroszországot, és a "saját" iparvárosait fogják építeni.

talán nem véletlen, hogy legyelország hosszútávon számít a valutaalap készenléti keretére. mert tusk érti, hogy egész lengyel gazdaságra nézve kettészakadást eredményezhet.

a szlovák gdp megközelítette a csehekét. ez azt jelenti, hogy létrejöhet cseh-szlovák szövetségi kormány. magyarország szövetséges nélkül a balkánon találhatja magát. bécsben dörzsölik a tenyerüket.

nem feltétlen érvényesül ez a forgatókönyv. a német választások után is folytatódhat a "tökölés". de van egy "tippem", hogy a függöny mögött ezekről a kérdésekről esik szó.

persze az is érdekes, hogy miket bohóckodnak a német háziasszonyoknak.

takács bálint (törölt) 2013.02.01. 19:43:57

@Kandeláber:
és azt nem tartod furcsának, hogy "meseházy" ezen egy cseppet se aggódik. egyre inkább az osztrák szocialistákkal fűzik szorosabbra a kapcsolataikat. tapsolhatsz, de könnyen lehet németország időlegesen legalábbis feladta magyarországot. és lehet, hogy csehországot és szlovákiát is.

a kelet-középeurópai választási eredményeket látva a
a racionális lépésnek egyre inkább az tűnik, hogy csinálnak maguknak egy porosz befektetési zónát. szorosabbra fűzik a viszonyt a skandinávokkal és nyitnak oroszország felé.

talán az nem véletlen, hogy orbán a németeknek "kapar". talán ezért mondja, hogy természettudományos fordulat kell, nem kell annyi jogász, közgazdász, előbb a nehéz német nyelvet tanulja meg mindenki, itt nem lesz hájas és lúdtalpas gyerek, stb. ezek mind poroszos szövegek, amik a magyar lakosság többségének úgy egyébként nem tetszenek.

csakhogy: ha németország feladja magyarországot, akkor abból gazdasági és politikai összeomlás is következhet. könnyen a "nemzetvesztők" között találhatja magát. ezek után az osztrák és a magyar szocialisták megennék reggelire. és új jobboldali pártok jönnének.

morbiczer 2013.02.01. 21:09:49

"Ez sima patthelyzet: a kormányzó CDU-FDP koalíció akkor sem lenne többségben, ha a liberálisok átugranák az ötszázalékos küszöböt, a szocdem-zöld ellenzéknek pedig még a hátuk középre sem kívánt balosokkal sem jönne össze a kormánytöbbség. "

Ez így értelmetlen. Ha öt párt jutna be (CDU, FDP, SPD, Zöldek, Balpárt), akkor vagy a CDU-FDP, vagy az SPD, Zöldek, Balpárt koalíciónak mindenképpen többsége van. Matematikailag se lehet másként.

Az megint más kérdés, hogy (szövetségi szinten) úgyse lesz SPD-Linke(-Zöldek) koalíció, tehát patthelyzet simán lehet. 2005-ben is az volt, és akkor nagykoalíció lett a dologból.

is 2013.02.01. 21:16:50

A német választási rendszer ugyan nem olyan elbaszottan támogatja a győztest, mint az új magyar, de azért legutóbb 27%-ra kaptak 31% helyet, szóval 40%-ra kapnak legalább 45% helyet, és ha az FDP hozza az 6-7%-át, akkor megvan simán a többség.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.02.01. 21:23:15

@takács bálint: kb 2 éve kiszivárgott egy német stratégiai elemzés, ami nyersanyag ellátási/gazdasági szempontból a kíméletlen reálpolitika felé való nyitást feszegeti:

www.spiegel.de/wirtschaft/soziales/rohstoffknappheit-bundeswehr-studie-warnt-vor-dramatischer-oelkrise-a-714878.html

nos, az eltelt idő tükrében megállapítható, hogy meglehetősen a kiszivárgott forgatókönyv szerint zajlanak az események...

bretman 2013.02.01. 21:58:52

@is:

Ha az FDP hozza a 6-7 százalékát, akkor nem is kell 40 százalékra 45-öt kapni. Csak az FDP most kieső.

Csatlakozva Morbiczerhez, Németországban a valóságban nem lehet patthelyzet, még úgy sem, hogy a Linkével nem fognak koalícióra lépni a szocdemek. Ugyanis egyik nagy párt sem zárja ki a nagykoalíciót.Vagyis, ha sem a CDU-FDP-nek, sem az SPD-Grüne-nek nincs többsége, akkor nagykoalíció lesz.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.02.01. 22:17:22

@bretman:

van még egy apróság, ami bekavarhat: a szövetségi választás szept. 22-én lesz, de előtte alig pár nappal, szept 15-én lesz a nagy lakosszámú bajor tartományi választás

ott hagyományosan jobbos győzelem borítékolható, ráadásul idén a CSU önmagában is esélyes az abszolút többségre, csakhogy ha ezek a szavazók a tartományi győzelmen elkényelmesedve nem mennek ugyanolyan mértékben a szövetségi választásra ikszelni, hiányuk fájó lehet a CDU/CSU országos szövetségnek

is 2013.02.01. 22:29:54

@Herr SturmLikudnik: palagáz? az olaj ára vagy egy éve csak esik? a válság miatt a fogyasztás minden csak nem nő. hol van az a nagy olajkrízis?

takács bálint (törölt) 2013.02.01. 23:05:30

@Herr SturmLikudnik:
ha a német érdekekből indulunk ki, akkor szerintem nem elvetendő a közép-európai egység. egy olyan bundesrepublik, ahol magyarország vagy szlovákia ugyanolyan szabadállam, mint bajorország vagy szászország.

merkel lehetne közép-európa szövetségi kancellárja.
a közép-európai szövetségi felsőházban tusk, schwarzenberg, radicová és ? vezeti a lengyel, cseh, szlovák, magyar frakciót. csak ugye nem ilyen a helyzet. de majdnem.

és ugye ez az egész első körben hogyan is állhatna össze:
németország: 81,5 millió lakos
ausztria: 8,5 millió
lengyelország: 38 millió
csehország: 10,5 millió
szlovákia: 5,5 millió
magyarország: 10 millió
---
összesen: 154 millió

vagyis kapásból német többség van. ha ez működik, akkor fel lehetne bővíteni. például eurorégiókkal lefedni az egész kárpát-medencét. magyar-román tisztántúlt. (aminek része a partium). magyar-román-szerb délvidéket. aminek része a bánát és a vajdaság. és persze erdély a székelyfölddel. egy szövetségi tartományba kerülhet dél-dunántúl és pannonka hrvatska. létrejöhet egy osztrák-magyar burgenland. szlovák-magyar felvidék. zakarpatia mint lengyel-szlovák-ukrán-magyar-román eurorégió. még éppenséggel halicsot is bekapcsolhatják. lehetne egy németbarát nyugat-ukrán és egy oroszbarát kelet-ukrán régió. ebbe azonnal belemenne moszkva.

azt elvben keresztül lehetne vinni, hogy létrejön egy laza konföderáció. utána pedig környező országrészeket régiós vegyes-bizottságokkal becsatolnak. ami persze kulturális együttműködésnek álcázott "gyarmatosítás". ezzel együtt a föderációba szerintem a népek inkább befelé lépnének, mint kifelé.

van olyan agenda, amit a németek nem utasítanának vissza. de ezt ők ezt sohasem fogják kezdeményezni. nem azért, mert ostobák. hanem mert félnek, hogy elszúrnák. olyanok, mint a kamaszfiúk vagy a szűzlányok akik nagyon akarják, de még sohasem csinálták. de nem kell félni. senki se csinálta. a franciákkal összeállni sokkal merészebb vállalkozás.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.02.01. 23:10:01

@is: az olajkrízis kevésbé nyilvánvalóan érvényesül a pénzügyi válsággal ellenpontozva. egyfelől van egy öntompító hatás, hisz ha a gazdaság megroggyan, egyben a fogyasztás is csökken. másfelől a tíz évihez képest ugyancsak érezhetően megnőtt a benzin költsége az usa-ban, ahol pedig a kicsikocsi köré épül a fél élet és ez áttételesen alaposan nyújtja a gazdasági válságukat és átgyűrűzve a világválság egészét. az arab országok megnövekedett népességének lekenyerezését már nem lehet az olajbevételekből finanszírozni, burjánzik is a permanens arab tavasz, csökken egyben a piacaik felvevő képessége és ezzel a nyugat exportlehetősége is stb.

de a hivatkozott cikk logikája a krízis természetétől függetlenül szemlátomást érvényesül (piac az piac, akár nyersanyag, akár egyéb természetű), hisz a német külpolitika a cikkben szorgalmazott "értékek helyett a pragmatizmus ideje jött el" elv mentén kevésbé izgatja magát demokratikus deficiteken, ütemesen barátkozik az orosszal, kevésbé elnéző izraellel és bizony jobban hanyagolja kelet európát is, valamint nem egyszer háborús veszélyről is regélt merkel az eu kudarca esetében - ismét a kiszivárgott cikk pesszimista jövőképe köszön vissza. a jelek szerint konzekvensen egy worst case scenario mentén fontolva haladó politikát követnek.

megjegyzem, az eddig turbónatós oroszfrászos ütemben nyomuló lengyelek is mintha vették volna a lapot a fejük fölött összebarátkozó német-orosz partnerség láttán és donald tusk elődeinél sokkal nyugodtabb hangnemre törekedik az oroszokkal, valamint intenzíven építi ki a lengyel-német gazdasági kapcsolatokat is.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.02.01. 23:39:35

@takács bálint: a németek mostanság inkább süniként gubóznak be. megvan a logikája a zupa-dupa mitteleuropa viziódnak, csakhogy egy ilyen über szövetség roppant könnyen bukik a regionális nemzeti büszkeségen (benes dekrétumok szent mumusa, trianon örökké lappangó parazsa stb.), még inkább a mindenkori kancellárt trónra emelő német adófizetők tűrőképességén (így is nagyon nehezen nyelik le a meglévő mentőcsomagok perkálását, ha még valaki kelet európa felfuttatásának szükségességével is házal nekik, kiröhögik). az átlag hans günthernek mi a hold háta mögötti félbarbár hely vagyunk, oszt gutentag. rég vége a falbontás eufóriájának.

a térségben így is domináns a német gazdaság befolyása, ergo nincs szükségük egy új, pláne balkáni über politikai szövetség gründolásába energiát feccolni.

inkább a nyugatot fogják összébb és egyetlen kelet európai országként a lengyeleket emelték be a "jövőcsoportba":

www.auswaertiges-amt.de/DE/Europa/Aktuell/120918-Zukunftsgruppe_Warschau_node.html

ez nem éppen az eltolcsy féle kelet európai banános magyar interkontinentális forgókorongos zakkant vízió...

Kandeláber 2013.02.02. 07:54:54

@Herr SturmLikudnik: "Mennyit kaszáltak a befektetéshez képest".
Részben annyit, amennyit ki tudnak alkudni.
Adásvételnél a vételár szabad egyezkedés tárgya, kivéve persze rögzített (hatósági) ár esetén, ami ugye manapság már nem jellemző, régebben is csak alapvető fogyasztási cikkeknél fordult elő.
Ez a sztori akkora luftballon (legalább), mint az hogy Bajnai seperc alatt minimum 74 %-os támogatottság alatt, megszólítván a bizonytalan választók egészét (is).@takács bálint: Mitteleuropát, beleértve Magyarországot, benne a Budapest-Festungot utoljára '45-ben adták fel a németek, akkor sem önként és dalolva. Röpke két évtized múlva pedig kelet- és nyugatnémetek vígan lubickoltak együtt a Plattensee-ban, Németország gazdasági súlya pedig, köszönhetően Adenauer és Ehrhard gazdasági csodájának, ismét a régi fényben tündökölt.
A németek (értem az alatt az egyszerű honpolgárokat, közülük is az idősebb korosztályt) még mindig annyira rettegnek az oroszoktól,hogy igencsak örülnek egy ütközőzónának köztük és az oroszok között.
Németország nem azonos mondjuk Schröder ex-kancelláral, aki pár éve az elvtársai hívására együtt csápolt velük a Hollán Ernő utcában az antifa-szeánszon.

takács bálint (törölt) 2013.02.02. 11:19:57

@Herr SturmLikudnik:
nem azt állítom, hogy egy középeurópai föderáció valószínű. hanem csak azt, hogy nem teljesen irreális. és van olyan elképzelés, amire a németek nem mondanának nemet.

ha a pénzügyek, a bíráskodás és az oktatás szövetségi keretek közé kerül. tehát mondjuk van egy közép-európai fed. szövetségi fiskális, monetáris tanács, szövetségi bank, befektetési és tartalékalap. és mellette szövetségi legfelső bíróság. akkor a befektetéseiket biztonságban tudhatják. mert a legmagasabb szinten uralják a jogrendszert és a gazdaságot. és ha mellé teszünk egy szövetségi iskolarendszert, akkor majdnem készen vagyunk. a szövetségi közlekedést és közműveket pedig vegyesvállalati formában lehet üzemeltetni. fele részben német. másik felét meg az többi nemzetiség adja.

ezzel viszonylag olcsó és képzett munkaerőhöz juthatnak. ráadásul nemzetközösségi keretek között. ami azt jelenti, hogy a kelet-közép európai térség felzárkózáshoz a franciák, a britek és a skandinávok is hozzájárulnak. vagyis mindenkit beszopatnak.

de abban igazad van, hogy ez nem túl valószínű forgatókönyv. a másik eset, hogy látva, hogy zeman, fico, orbán és ponta győzelmét most feladják a cseh, szlovák, magyar, román térséget. és a kaczynski féle lengyelországot is hanyagolják. a hanza szövetségben gondolkodnak. visszaállítják poroszországot, terjeszkedhetnek a balti országok irányába. (ahol ugye ugyanaz a dilemma, mint a lengyeleknél: berlin vagy moszkva.) ráadásul így közelebb kerülnek skandinávokhoz. ami gazdaságilag erős. így nekik egyszerűen csak építkezni kell és nem felzárkóztatni.

ennek következtében informálisan újra létrejönne cseh-szlovákia. budapestnek pedig térden kellene csúszni bécsben, hogy mégis csak kellene valamilyen ausztria-magyarország. szóval ezt a térséget se adnák fel véglegesen.

a harmadik eset, hogy kelet-középeurópából egyszerűen el kell szívni a "hasznos" munkaerőt: orvost, mérnököt, szakmunkást, nyelveket beszélő tanárt. mert nekik még mindig olcsóbb külvárosi szálláshelyeket építeni, mint mindenkinek kiépíteni az infrastruktúrát a pusztában. ráadásul ezek a német kisüzemeknek és kis üzleteknek adnak munkát. a kelet-középeurópai migrációval megállhat a népességfogyás, és féken tarthatják a moszlim törököket.

mindhárom megoldás mellett szólnak érvek. de ha egyik mellett se teszik le a voksukat, akkor németország is válságba kerül. és akkor azon a ponton megszűnik kínai-német vegyesvállalati formában működő mercedes. mert államosítják. megszűnik a siemens. mert a lenovo felvásárolja. persze az egész európai ipar bedőlne. a samsung megveszi a nokiá-t. a sony a philips-et. tajvaniak szánalomból felvásárolják az olivettit. az apple a logitech-et. az európai számítástechnika mikroelektronika megszűnése után megszűnik az európai vegyipar és a gépgyártás. a gyógyszerkutatáshoz honnan lesz szuperszámítógép. nem lesz európai szuperlézer. a parasztok ennek örlnek. de ezek után nem nehéz megszerezni a hagyományos feldolgozóipart és a mezőgazdaságot.

ha a németek nem lépnek valamit, akkor az európai civilizáció összeomolhat. és ezt nekik kell eldönteniük.

takács bálint (törölt) 2013.02.02. 11:39:46

@Kandeláber:
hja, meg ugyanezek a németek mondják, hogy a balkán passaunál kezdődik.

ez a három térkép van előttük.
az első biológiai:
en.wikipedia.org/wiki/File:Haplogroups_europe.png

a második történeti:
en.wikipedia.org/wiki/File:Map-DR-Prussia.svg

a harmadik kulturális:
en.wikipedia.org/wiki/File:Grossgliederung_Europas-en.svg

a kérdés, hogy melyik élvez prioritást.

bz249 2013.02.02. 14:41:39

@bretman: sot akar egy CDU-Grüne sem kizart... bar az azert durva lenne.

bömböcz 2013.02.03. 00:56:27

@bz249:

- Anya, kész a házim.
- Rendben lányom, akkor kikérdezlek: mi Olaszország fővárosa?
- Berlin.
- Franciaországé?
- Berlin.
- És Németországé?
- Berlin!
- Jól van, ügyes vagy, Angi! Látom, tényleg készültél.

bömböcz 2013.02.03. 00:59:52

@bömböcz:
Elbasztam:

- És Németországé?
- Tel-Aviv!
- Jól van, ügyes vagy, Angi! Látom, tényleg készültél.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.02.03. 09:23:50

@takács bálint:

"a harmadik eset, hogy kelet-középeurópából egyszerűen el kell szívni a "hasznos" munkaerőt: orvost, mérnököt, szakmunkást, nyelveket beszélő tanárt. mert nekik még mindig olcsóbb külvárosi szálláshelyeket építeni, mint mindenkinek kiépíteni az infrastruktúrát a pusztában. ráadásul ezek a német kisüzemeknek és kis üzleteknek adnak munkát. a kelet-középeurópai migrációval megállhat a népességfogyás, és féken tarthatják a moszlim törököket."

na látod ez lesz, ez megy, ez minden többi forgatókönyvtől függetlenül is működik. átemelik a minőségi emberanyagot és a resztli balkáni marakodására tesznek magasról, amíg nincs rájuk negatív kihatással. a szalagmunkásnak és a szántó parasztnak jó lesz a félbalkáni ugar. hülye lenne a német - pláne egy válság közepén - mikulást játszani, dolgozzon meg minden nemzet a maga jövőjéért. akinek nem fontos, elkúrja, úgy járt.

jellemző a hazai gondolkodás nyomorúságára, hogy azon megy a vita, hogy az usa, a német, az orosz, a turáni tesók, vagy az ufók fognak minket a paradicsomba katapultálni, noha első lépésben talán magunknak kéne a saját porta előtt söprögetni, senki se fogja nekünk a gesztenyét kikaparni

a jól működő országoknak van riszpektje és azokat a kölcsönös haszon reményében szívesen is kéri fel a fél világ szövetségnek

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2013.02.03. 11:28:38

@Herr SturmLikudnik:

Németék vannak 80 millióan, és súlyuk is ehhez fogható.
Ebből kell kiindulni.

+ A mai világban az asszimiláció -Németo. esetében - nem működik. lásd törökök, arabok, stb. A harmadgeneráció bevándorlók gyerekei inkább vissz-radikalizálódnak, mintsem beolvadnának.
Ha Európa többi része, vagy csak a PIIGS +Franciák mennek a levesbe, akkor Németország is velük megy... mennyi a németek GDP arányos államadóssága? 80% körül.

Úgyhogy ha az Eu felbomlik, akkor a német vonzerőnek is búcsút lehet mondani. A vendégmunkások csak addig jópofák és szolgálatkészek, amíg kapják az eurót.

viszont a kurdok, törökök már nem fognak hazamenni. Tehát németek a liberális posvány csapdájában fognak megdögleni.

Németeknél mennyi a születési arány per német nő? 1,1? 1,0? Köszöntük a részvételt.

Természetesen itthon is ugyanilyen rossz, de itt legalább szabadabban lehet gondolkodni, véleményt nyilvánítani. A német liberó-PC véleményterror szempontjából mi vagyunk a megtestesült ősfasizmus. Ott szinte teljesen ki van lúgozva az emberek agya.

Ahol a megoldások még csak javaslat formájában sem merülnek fel, azon ország biztos halálra van ítélve. És Németország ilyen.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.02.03. 11:48:40

@Schwerer Gustav: jó nagy marhaságot hordtál össze. A muzulmán bevándorlók a többi nyugati államhoz képest éppen a németek/osztrákoknál vannak a legjobban integrálva, na nem éppen a jogvédők miatt. a polkorrektséghez meg csak annyit, hogy nemhogy a nácikok, hanem egyenest a szocdemek emlegetik fel serényen a problémás bevándorlók lepofozásának szükségességét. Egyedül a zöldek magyarosan pc-mániások. Az NPD betiltásáról is mindig csak megy a vita, de vidáman indul a fünfbierbitte a pártrendezvényeken.

a szerinted halálra ítélt németország épphogy élen jár a válságtervek hatékony kidolgozása és megvalósítása terén (azok a fránya számok rendre őket igazolják), a problémák jelentős része a decentralizált államszerkezetek köszönhetően már helyben is megoldhatóvá válik, nem kell évtizedekig a fővárosi elit kegyére várni

a német statisztikai hivatalok - minő rasszizmus - pölö a bevándorlók vallási/származási adatai szerint is mintavételeznek, beleértve a kisiskolásaik teljesítményét, valós adatok alapján lehet arrafelé tervezni

a fene nagy jólét miatt csökkenő demográfia ellen meg szívesen várják a delejes/korrupt/szektás/csőlátású stb. politikusikból kiábrándult kelet ajrópaiakat, mennek is ütemesen a "halálra ítélt" dájcslandba, nyöhe

tanulni kéne tőlük apuskám, nem lehurrogni (tényleg, tiszavasváriban miféle gazdasági sikert is tud felmutatni a jobbik? hol vannak a mesés turáni haverok befektetései? sehol? szar ügy, de ettől még biztos az a győztes út, LOL)

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2013.02.03. 12:34:23

@Herr SturmLikudnik:

-80 milliós gazdasági hatalmat hasonlítasz egy 10 milliós ország lehetőségeihez

"azok a fránya számok rendre őket igazolják"

igen, az a fránya 1,2 gyerek (maximum) őket kurvára igazolja

"a fene nagy jólét miatt csökkenő demográfia ellen meg szívesen várják a delejes/korrupt/szektás/csőlátású stb. politikusikból kiábrándult kelet ajrópaiakat, mennek is ütemesen a "halálra ítélt" dájcslandba, nyöhe"

én is pontosan így látom...ez a jelenlegi helyzet....attól hogy most így van, mindig is így lesz?

"tanulni kéne tőlük apuskám, nem lehurrogni"

Tanultam én eleget. Ott van pl. az Öffa szerepe a német gazdaság beindításában.
de.wikipedia.org/wiki/%C3%96ffa-Wechsel

Tiszavasvári, turáni haverok: kormányzati szándék kell ezekhez, te is tudod.

takács bálint (törölt) 2013.02.03. 13:09:24

@Herr SturmLikudnik:
európában nem a nemzetek, hanem a régiók fognak versengeni egymással. nekem úgy tűnik, hogy szövetségi keretek 100 év alatt nem sokat változtak. vagyis ez a térkép nagyjából helytálló.
commons.wikimedia.org/wiki/File:Europe_1914.png
azért csak nagyjából, mert a magyarok valamilyen önálló nemzetbirodalomról álmodoznak. a kelet-európai nacionalizmussal fel kellene hagyni és a regionalizmust kellene előtérbe helyezni. valamint az unionizmust.

takács bálint (törölt) 2013.02.03. 13:14:48

@Schwerer Gustav:
az európai ipar egységes belső piaci szabályozás nélkül nem áll meg a saját lábán.

a probléma az, hogy a kelet európai népek többsége "zsigerből" ellenzik közös piacot. lengyelország, csehország, szlovákia, szlovénia, magyarország, románia, bulgária a támogatásokért léptek be az unióba.

a realitás egy nyugati föderáció és egy keleti konföderáció létrehozása. ezek után németország, ausztria és részben olaszország feladat lesz, hogy a leszakadókat európához újracsatolja. illetve nyilván oroszország is bejelentkezik.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2013.02.03. 13:24:00

@takács bálint: "a kelet-európai nacionalizmussal fel kellene hagyni és a regionalizmust kellene előtérbe helyezni. valamint az unionizmust."

Aha....Németország hogy lett Európa vezető hatalma?

A szövetségi államoknak milyen szerepe volt Bismarck és utódai idején? (elárulom: jelentéktelen, semmi vétójoguk nem volt, azt csinálták amit a Kaiser mondott oszt csókolom)

a szövetségi rendszer egy, már valamilyen fejlettségi (történelmi, társadalmi, gazdasági) szintre elért államnál működik....ennyi erővel vizionálhatsz te Svájcot a Kaukázusba is....nem fog működni.

tobolszk (törölt) 2013.02.03. 13:46:10

@Schwerer Gustav:

Németo.-nak nagyon szép asszimilációs "track record"-ja van,

pl. a helyi német "dialektusokat" (az UNESCO és a nyelvészek ezeket minden további nélkül külön nyelveknek tartják...) bő száz év alatt szinte teljesen sikerült eltüntetniük...

a II. vh után pedig sokmillió k-európai németet olvasztottak be, olyanokat mint pl. az erdélyi vagy szepességi szászok, akik szintén külön nyelvet beszéltek (az erdélyi szászok pl. még egymás között is közvetítő nyelvet használtak... egymás "dialektusait" se értették meg...)

+ pl. rengeteg lengyelt is beolvasztottak...

pl. a Ruhr vidék anno tele volt lengyelekkel...

Ruhrpolen
en.wikipedia.org/wiki/Ruhrpolen

a törökök pedig afféle "vendégmunkásként" érkeztek, szó se volt arról, hogy ők garantáltan számíthatnak német állampolgárságra...

különben is most már sokkal többen vándorolnak vissza, mint ahányan jönnek...

Emigration Up, Birth Rate Down: Graying Germany Contemplates Demographic Time Bomb

www.spiegel.de/international/germany/emigration-up-birth-rate-down-graying-germany-contemplates-demographic-time-bomb-a-697085.html

tobolszk (törölt) 2013.02.03. 13:52:07

@Schwerer Gustav:

a náci gazdaság klasszikus vámpír-gazdaság volt

a "sikereik" kb. arról szóltak, hogy néhány év alatt mindent feléltek...

utána meg elmentek külföldre "gyűjtögetni":)

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2013.02.03. 13:53:11

@tobolszk: te vagy az, "kronstadt"?

Lebuktál, kis libtard.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2013.02.03. 13:54:25

@tobolszk: jól van hülyegyerek, inkább menjél te gyűjtögetni

tobolszk (törölt) 2013.02.03. 13:57:31

@takács bálint:

régiók Európája = Brüsszel Európája

mindent fenntartással kezelj ami az unió felől érkezik!

unió = adókartell + szabályozási kartell

minél több politikai entitás van Európában, annál nagyobb a politikai verseny

+ az EU regionális politika lényegében a tagállami és a helyi szint meggyengítéséről szól...

a NUTS2-es régiók mögött általában semmilyen valódi regionalizmus sincsen

ellenben a valódi identitással rendelkező szinteket (tagállami, megyei, helyi) sikeresen aláaknázzák ezzel

tobolszk (törölt) 2013.02.03. 13:59:25

@Schwerer Gustav:

a náci politika lényegében az volt nagyban, amit ma a csenyétei romák kicsiben csinálnak:)

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2013.02.03. 14:10:59

@tobolszk:
a régi nikkeddel mi történt? mindenki rájött mekkora fasz vagy, ideje volt egy újnak?

tobolszk (törölt) 2013.02.03. 14:18:07

@Schwerer Gustav:

hát ezt elég szánalmasan nyomod:)

tobolszk (törölt) 2013.02.03. 14:19:30

@takács bálint:

nem kéne összekeverni a közös piacot a politikai unióval:)

tobolszk (törölt) 2013.02.03. 14:20:34

@takács bálint:

te nem föderációról, hanem politikai unióról beszélsz...

tobolszk (törölt) 2013.02.03. 14:23:37

@takács bálint:

valódi regionális politika = regionális adóverseny + regionális szabályozási verseny

az EU, mivel lényegében adókartell és szabályozási kartell, ellehetetleníti a valóban sikeres helyi szakpolitikák kialakítását...

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2013.02.03. 14:31:43

@tobolszk: mocskos kis libtard féreg, ezentúl mindenhol észre foglak venni... látod milyen könnyen átlátok a szitán?

velejéig rothadt libertárius féreg vagy, aki MINDENT, szószerint minden el akar adni...postát, rendőrséget, tűzoltóságot... ezáltal a közrendvédelmet összeomlasztva, és tömeghalált előidézve.

Na, izzíts be egy új nikket. Legyen a neve vlagyivosztok. Aztán húzzál is oda.

tobolszk (törölt) 2013.02.03. 14:38:04

@takács bálint:

ijesztő dolgokat irkálsz össze:)

miért lenne jobb pl. 10 jegybank helyett 1 jegybank?

ez lényegében hatalomkoncentráció + versenykorlátozás...

az EMU története is szépen alátámasztja ezt...

tobolszk (törölt) 2013.02.03. 14:41:31

@takács bálint:

"szövetségi legfelső bíróság"

a legfelsőbb bíróság és az alkotmánybíróság lényegében a centralizáció motorja...

az USÁ-ban ezt nagyon gyorsan felismerték...

Nullification (U.S. Constitution)
en.wikipedia.org/wiki/Nullification_(U.S._Constitution)

az ún. nullifikáció (erősen vitatott) jogintézménye az 1861 előtti USÁ-ban pontosan arról szólt, hogy lényegében minden tagállam a saját szája íze szerint értelmezte az USA alkotmányt...

és láss csodát:

ici-pici maradt ebben az időszakban a szövetségi kormány...

tobolszk (törölt) 2013.02.03. 14:43:54

@takács bálint:

az az opció fel se merül számodra, hogy kis hazánk önállóan is versenyképessé válhatna?

nem olyan ördöngösség az, még olyan periférikus városállamoknak is sikerült, mint pl. Szingapúr...

tobolszk (törölt) 2013.02.03. 14:45:00

@takács bálint:

az európai civilizációra az EU (-féle politikai unió) jelenti a legnagyobb veszélyt...

tobolszk (törölt) 2013.02.03. 14:47:09

@Schwerer Gustav:

csak így tovább!

szeretem azt amikor ilyen vagy!:)

tobolszk (törölt) 2013.02.03. 14:56:38

@Herr SturmLikudnik:

a nagy német bankoknak azonban égető szüksége van a dél-európai "mentőcsomagokra":)

tobolszk (törölt) 2013.02.03. 14:58:15

@Herr SturmLikudnik:

tiszavasváriban?:)

hát kb. annyit, hogy mindenki állami transzferekből él (szubvencionált gazdák/vállalkozók + közalkalmazottak + segélyesek)

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.02.03. 15:24:23

@takács bálint: nehogy kelet, hanem nyugat európa természetes tulajdonsága a nacionalizmus, ha ennek a feladására építesz politikát, kudarcot vall törvényszerűen

saját régiónkban a habsburgok próbálkoztak pár száz évig a nemzeti büszkeséget a birodalmival helyettesíteni, nem jött össze, pedig a sok kicsi együtt tényleg hatalmasabb volt, de mindhiába, amit el akarsz fojtani, az csak úgyis erősödik

ebből kell kiindulni

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.02.03. 15:35:40

@Schwerer Gustav:

semennyi központi kormányzati szándék se kell ahhoz, hogy egy cég betelepüljön valahova, ahol megéri oda megy magától, a kormány max további támogatással tudja ösztönözni a nagyokat

de az iráni haverok ugye egy szem girosz bódéval se szánták meg a szittya szövetségest mutatóba, de gondolom ez is azt bizonyítja, hogy hátat kell fordítani és nyugatnak és akkor varázsütésre dől ide a tőke etelközből, kac-kac

a németek nyolcvan millás számát se kell túlértékelni, hisz a náluk és nálunk is kisebb svájc, vagy akár szlovákia is milyen jól tud gazdálkodni ortodox módon, az a fránya józan ész nagy bravúr

ami meg a népszapurulatot illeti, szintén a "halálra itélt" nyugatot javallom, ahol a jobban átgondolt szocpol rendszer egészül ki azzal, hogy ott igenis pozitív jövőképet ad a társadalom, tudsz tervezni, nem delejes világmegváltók marhaságait kell kerülgetni 4 éves ütemben

no és persze nyugaton ösztönzik a hasznos munkaerő beáramlását, nálunk ennek nyoma sincs, semmivel se tudjuk kompenzálni a sorvadó népszaporulatot - nem dumától, nem zászlólengetéstől lesz a család, hanem ha megéri - bizonyos értelemben a társadalombiztosítás összeomlása lesz az ösztönző, mert régi recept szerint az embert a gyerekei fogják támogatni öregségére, nem az üres államkassza

takács bálint (törölt) 2013.02.03. 16:56:19

@tobolszk:
a föderáció, konföderáció és az unió fogalmát külön kellene választani.

a föderáció egy háromszintű területi hierarchia. subregion (district) -> region -> superregion (federation).
történetileg ez a császárságokban alakult ki. ahol fejedelemségek és azon belül tartományi vagy grófságok voltak. ebből jött létre a német szövetségi állammodell.

ettől eltér a konföderáció. abban nincs igazi hierarchia. a helvét konföderáció kantonokból áll. a kantonokon belül közvetlen demokrácia uralkodik. és a konföderáció alapműködését népszavazások adják. vagyis az államstruktúra lapos. van egy ország területében önálló országrészekkel (tulajdonképpen városállamokkal).

az unió egy harmadik közjogi alakulat. az uniót országok alkotják, valamint megyék. de ez nem (!) egy háromszintű hierarchia.
*union <- country <- county.
vagyis nem ugyanaz a struktúra, mint a föderáció
federation <- region <- district.

hanem kétszintű.
country -> union <- county.
az unió a közjogi főhatalom. az unióban van a törvényhozás. (lehet mondani, hogy ilyen ne legyen. de akkor az nem unió.) a megye a helyhatóság. amelyik rendeleteket alkot. az országgyűlés pedig az állampolgáraira vonatkozó határozatokat fogadhat el.

az unióban a magyar országgyűlés elvben szimbolikus kérdésekről hivatott döntheti: megengedi-e az egyneműek házasságát, az állampolgárai kivégzését, vagy azt, hogy a magyar nők rendelkezzenek a saját testük felett, stb. ezen túl az országgyűlés különféle díjakat oszthat. megnevezheti a nemzet sportolóit, színészeit, tudósait stb. de nincs törvényhozói jogköre. és elvben rendeleteket sem alkothat. mert az a megyék joga lenne. az országgyűlés csak határozathozatali joga van.

magyarországon (de az egész európai unióban) a megyegyűléseket létrehozni, illetve megerősíteni. a megyét (départment, provincia) nagyon erős és rendeletalkotói jogkörrel és igazgatásrendészeti funkcióval ellátni. azért, hogy unió csak az általános irányelveket szabja meg. a megyében kell meghozni a rendeleteket. egységes megyei (uniós) közigazgatás kellene. a magyar fővárost és környékét is nagykerületre kellene osztani. a duna nyugati partján lehetne buda megye (szentendrével, visegráddal, akár esztergommal), és mellette pest megye.

a megyegyűlés és az országgyűlés lehet listás. a föderációt egyéni körzetekből kellene felépíteni. az egyéni körzetekből (kistérségek, városrészek) polgármestereiből állhat össze a tartományi parlament. a tartományok vezetői választhatják meg a a szövetségi kormányt. de ezekből kisebb föderációkat lehetne létrehozni. akár kárpát-medenceit, volt-monarchia-belit, duna-mentit, közép-európait. amire politikai akarat van.

vagyis a föderáció egy többnemzetiségű formáció az unión belül. több kisebb-nagyobb hierarchia. az unió pedig egy rács szerkezet. nincs főmegye és almegye csak az (uniós) megye van. nincs főország és alország csak az (unió) tagországai.

és a tartományokból lehetne egy kárpát-medencei, monarchia-beli, duna-menti, közép-európai szövetségi szerveződés. és mindezt fel lehetne ruházni kulturális és bírói jogkörrel. (és akkor ez nem üti a uniós törvényhozást, a megyei rendeletalkotást, az országgyűlés határozathozatalát).

na most az országot fel lehetne "kantonokra" osztani. ami a városoknak és a városkörnyéknek felelne meg. ezek szervezik a piacot: városi kereskedelmi kamara, és ipartestületek.

és ezen túl szükség van egy államtanácsra, vagy tanácsállamra, amelyik a társadalombiztosítási önkormányzat.

szükség van alkotmányra. de nem nemzeti, hanem a nemzetközösségi keretek között. és minden szinten lehetővé kell tenni a népszavazást.

nagyjából ez az "ejrópai" közjogi modell. ezt nyilvánvalóan elfogadják mondjuk a hollandok. és nyilvánvalóan nem a magyarok. és általában a kelet-európai népek teljhatalommal felruházott kormányzókat akarnak. és ezt vették át a nyugatiak. ezért nem működik az egész.

erre mondja azt mindenki, hogy kell egy vagy több "nyugati" föderáció. a britek vagy a skandinávok különállhatnak föderálisan. és lehet egy új közös piac: német-francia-holland-portugál-spanyol-olasz. a kelet-európai tömböt szerintem el fogják felejteni. lengyelországnak lesz valami joga. a többiekkel (zeman, fico, orban, ponta, borisov) nem fognak foglalkozni. az addig világos, hogy a csehek, szlovákok, magyarok, románok, bolgárok nemzetállamokat akarnak. ahogyan a kaczynski-t támogató lengyelek is. akkor erre azt kell mondani: oké. és akkor mit akartok az unióban. mégis mit?

magyarország de facto uniós tag marad. de jure nem lesz az. a magyar kormányt amúgy nem is ez érdekli. hanem csak a pénz. azt vélhetően salamoni módon el fogják felezni. aztán majd kiderül, hogy mi lesz ebből.

takács bálint (törölt) 2013.02.03. 17:45:20

@Herr SturmLikudnik:
a kelet-európai nacionalizmusról van szó. amelyik elutasítja a nemzetközösség minden formáját.

nyugat-európaiak azt mondják, hogy a szuverenitás abban áll, hogy az alapvető normákban megegyezünk a szomszédainkkal. a keletiek pedig meg azt, hogy az abból következik, hogy nem egyezünk meg. amikor a nyugat azt mondta: a magyar országgyűlés nem tartja be az uniós alapszerződést (azt amelyiket hivatalos fordítás nélkül vita nélkül egyhangúlag megszavazott), akkor a válasz az volt: "velünk nem lehet tengelyt akasztani". az "ejrópaiak" néztek ki a fejükből.

a nyugatosok azt mondják, hogy közös normák kellenek. és ezek után az okos jár jól, a buta rosszul. kisarkítva a nyugati egy "zsidó" kultúra. valójában ennek semmi köze nincs a zsidósághoz. így gondolkodik a skandináv, a brit, a német, a francia, az ibériai és az itáliai (leszámítva a délieket). a többi nép azt mondja: a szuverenitás abban áll, hogy nincsenek közös normák a szomszédokkal. ez egy "cigány" kultúra. valójában ennek sincs köze a cigánysághoz. kelet-európai és balkáni mentalitás.

na most magyarország hosszú évszázadokon át csak úgy volt európa, hogy az arisztokrácia a római jogot, a latinkereszténységet, a nemzetközösségi létformát, stb. érvényesítette. itt kereszténységnek a népnemzeti gondolkodást mondják. a keleti ortodoxiát, és a balkáni unortodox gondolkodást.

de nem ez jellemzi a nyugatot. a franciák döntő többsége nemzetközösséget akar. csak a francia tájat (l'hexagon) egy makro régióként össze akarja tartani. de a francia szélsőjobb se állít fel egy gall kakast francia "uruszágban". és marine le pen sem mondja, hogy a "franciaság" abból jön, hogy minden abba minden francia beleszületik. a francia főpapok nem imádkoznak frank birodalom feltámadásáért, stb. az nem véletlen, hogy a francia nemzeti front sem szimpatizál semmilyen módon a kelet-európai nacionalistákkal. a francia ump sem vállal semmilyen közösséget a magyar jobboldallal.

mert a magyar "nácik" nem értik például azt, hogy az agrártermelésben egy kistérséget, vagy egy tájegységet kell védeni. a francia nacionalisták valójában a makro-régiójukat akarják megvédeni. ami itt a kárpát-medencei jogegységi törekvésnek felelne meg. de itt ilyesmit éppen nem akarnak a népek. a nacionalisták itt éppen azt mondják, hogy pesten és pozsonyban, zágrábban különbözzön a jogrend.

a francia "nácik" azt, hogy kell egy szabályozás a "hatszögben" és kell egy másik a németalföldre, és egy harmadik az alpokba. de nem kell nagy-frank birodalom. nem mondják azt, hogy a franciáknak szupremáciát kellene hirdetni a többi nemzetiség felett. hanem csak azt, hogy nem kell több bevándorló.

errefelé nem értik, hogy nincs olyan: magyar disznó. a disznók ugyanis egy szót nem beszélnek magyarul. röfögnek. ennél fognak nem részei a nemzetnek. ehhez képest itt a magyar disznók jogait akarják szabályozni és a többi nemzet disznóját korlátozni. egy vicc. de a zöldek is, mindenki. a keleti népek gyakorlatilag semmit sem értenek az európai jogrendből. de a saját hagyományaikat se értik.

a magyarok nem értik, hogy szent istván megyékből egy mini uniót hozott létre. és létrejött egy makro-régió azáltal, hogy a kárpát-medencét kistérségekre osztotta: minden 10 falu építsen templomot. de a nemzetiségeknek közös törvényhozása volt. a werbőczy-féle tripartitum nem tért ki a magyarok, a németek, a kroátok, a tótok, a románok, a cigányok, a zsidók külön jogaira. itt uniós jog volt eredendően. uniós nemzet. amit úgy hívtak: natio hungarica.

na most még a francia szélsőjobb is elfogadja, hogy a francia nép egy volksunion. a magyarok nem fogadják el. a magyar ugyanis "ősnemzet". amelyiket nem érintett még meg egyik kultúra sem. hanem van a magyar "ősi" kultúra. és a magyaroknak van egy "ősi" jussuk. és a magyar errefelé előjogokat élvez. ilyenkor a nyugati csak néz ki a fejéből. hogy ezek mongol tatárok, vagy micsodák. mert ők mondják ezt a pusztában. szóval a nyugati és a keleti nacionalizmus nem csereszabatos, a kontinens két "jobb" oldala egymással nem kompatibilis.

takács bálint (törölt) 2013.02.03. 18:58:00

@tobolszk:
singapore egy sűrűn lakott sziget. ami amúgy tengeri kikötő. magyarország egy medencének középső része. szóval ez olyan, mintha azt mondanád, hogy belső-mongólia legyen önálló.

használjuk ki a természeti erőforrásokat. ez eddig oké. de a mezőgazdaság és a bányászat önállóságához uralni kellene egy tájegységet. nem a felét, hanem az egészet. nézzél rá a térképre:

en.wikipedia.org/wiki/File:Hungary_geo_divided.jpg

magyarországon a mecsek lehetne gazdaságilag önálló. feltéve, hogy a pécs környéki fiatalok többsége uránbányászatból akarna megélni. akkor lehetne önálló "mecsekország". de ha a bulizásból, akkor kell "mc donalds", és akkor ott lehet pénzt keresni. ez egy választás. ha a mecsekben bányát akarsz, akkor ahhoz albániából, vagy boszniából kell hoznod munkást. vagy rá kell venni a cigányokat.

de ehhez is egy önálló mecseki régió kellene. és szövetségi bank, amelyik az óriás beruházást előfinanszírozza. nem az unió. mert az mindenre csak utólag ad pénzt. hanem egy bundesbank.

vagy az, hogy néhány magyar úr kockára tegye a teljes vagyonát. de ők 20 forintot nem kockáztatnak. csak és kizárólag a kincstárt szeretik kipakolni. állami megrendelésekből, állami visszatérítésekből, állami támogatásokból tevődik össze a vagyonuk jelentős része. meg abból, hogy a legnagyobb állami bankot, állami iparvállalatot, állami áruházat átírták a saját nevükre. külföldi befektető ne jöjjön. régió se legyen, szövetségi bank se, akkor hogy oldod meg? mégis hogy?

a dunántúli középhegység megint csak akkor lehetne önálló, ha a népek barnaszén bányászatból akarnának megélni. de még a diktatúrában se lehetett végigvinni az eocén programot. ha ezt a hegységet a turisztikai célra használjuk, akkor a déli oldalát hozzá kell kötni a környező tavakhoz (balaton, velence). északi oldalát a kisalföldhöz. egy részét pedig a fővároshoz. akkor várakat kell újraépíteni. de akkor megint ott vagyunk, hogy régiót kell csinálni. és buda megyét. ezeknek kell önállóságot adni. és nem az "uruszágnak".

az északi középhegység is átnyúlik szlovákiába. nógrád (novohrad), abauj (abov), zemplén (zemplin). aggtelek, de még a tokaji hegyközségek is. alpokalja ausztriába, a káprátalja ukrajnába. ennyit a hegyekről.

a "nagy-alföld" román részekkel és a bánsággal valamint a szerb vajdasággal alkot földrajzi-történeti egységet. a "kis-alföldnek" szlovák részekkel kell összekapcsolódnia. most mit csináljunk. nem nyertük meg se az első, se a második nagy háborút.

a nemzetállami kereteket ezek miatt kell elfelejteni. ez nem érzelmi kérdés. rideg racionalitás. tájegységek kulturális önállóságát kell megteremteni. és ehhez jelentős részben kellenek a szomszédok. vagyis eurorégiókat kell létrehozni, a határszélen uniós megyéket. és ezzel a "trükkel" informálisan újra létrejöhet a kárpát-medencei integráció. amit a magyarok dominálnak.

Tobolszk (törölt) 2013.02.03. 19:12:42

@takács bálint:

a közös piac OK

de nem kell semmilyen közös politika, és közös szabályozás sem

éljen az adóverseny és a szabályozási verseny:)

Tobolszk (törölt) 2013.02.03. 19:15:09

@takács bálint:

a nyugati nacionalizmus ugyanolyan rossz mint a keleti

BTW

a nacionalizmus nem azonos a patriotizmussal

a patriotizmus felettébb pozitív fogalom, a nacionalizmus pedig nem

Tobolszk (törölt) 2013.02.03. 19:17:03

@takács bálint:

az uniós alapszerződés egy aknamező, hatalmas nagy szégyen, hogy mi szavaztuk meg elsőként ezt a ...-t...

Tobolszk (törölt) 2013.02.03. 19:20:56

@takács bálint:

a közös etikai normarendszer nem azonos az EU szintű jogalkotási monopóliummal...

az EU már vagy 100 ezer oldal joganyagot gyártott a megrendelő járadékvadász lobbicsoportok érdekei mentén...

még az alapszerződés is vagy 240 oldal, bezzeg anno az USÁ-nak 10 oldal is elég volt...

Tobolszk (törölt) 2013.02.03. 19:22:43

@takács bálint:

a római jog kapcsán feltételezem, hogy a kánonjogra gondolsz...

a kánonjog etikai elveket ültetett át a joggyakorlatba, nem pedig járadékvadász érdekcsoportok protekcionista agymenéseit...

Tobolszk (törölt) 2013.02.03. 19:28:01

@takács bálint:

Szent István nem mini-uniót hozott létre hanem egy keresztény királyságot, ami a lényegét tekintve az unió helyett inkább egy föderatív entitásra emlékeztetett...

pl. a középkorban még a királyi udvar mellett elterülő Buda is autonóm módon intézte a belügyeit, még külön törvénykönyvük is volt...

Budai törvénykönyv - Lexikon ::
www.kislexikon.hu/budai_torvenykonyv.html

Tobolszk (törölt) 2013.02.03. 19:32:57

@takács bálint:

továbbra is fenntartom összekevered a közös piacot a politikai unióval...

az EU agymenés egy EU államról szól és ez a jelenlegi idióta szakpolitikáikat tekintve katasztrofális történet lesz...

ajánlom az alábbi tanulmányt:
The European Institutions as an Interest Group
www.iea.org.uk/publications/research/the-european-institutions-as-an-interest-group

és ezeket is:
www.iea.org.uk/policy-areas/european-union

www.brugesgroup.com/

Tobolszk (törölt) 2013.02.03. 19:34:52

@takács bálint:

ill. kedvcsinálónak ezeket a filmeket is

Fields of Gold: Lifting the Veil on Europe's Farm Subsidies
vimeo.com/6184633

How the EU Budget is a waste of taxpayers' money.mp4
www.youtube.com/watch?v=RE5Q25we4Oc

Tobolszk (törölt) 2013.02.03. 19:37:32

@takács bálint:

a politikailag korrekt (LOL) nyugati nacionalisták mintha két világháborút robbantottak ki, ill. hatalmas gyarmatbirodalmakat hoztak létre...

ez már pl. konkrétan a bimbódzó nemzetállamokhoz kötődött:)

Scramble for Africa
en.wikipedia.org/wiki/Scramble_for_Africa

Tobolszk (törölt) 2013.02.03. 19:41:39

@takács bálint:

no és? Svájc is Európa közepén van oszt mégiscsak ez a leggazdagabb európai állam...

még az idióta háborúkból is kimaradtak...

pedig állig fel van fegyverezve a lakosság...

a legsikeresebb példákat pedig az európai miniállamokban fogod megtalálni...

Liechtenstein - The Principality
www.youtube.com/watch?v=DZLP_hjhS64

bő 100 évvel ezelőtt a lakosság fele innen az USÁ-ba tántorgott ki...

ma Liechtenstein sokkal gazdagabb mint Svájc...

az alkalmazottak 40%-ának pedig az ipar ad munkát...

Tobolszk (törölt) 2013.02.03. 19:44:32

@takács bálint:

minél kisebb az adott politikai entitás annál gyorsabban fullad az "önálló nemzetgazdaság" című mókusvakítás bohózatba

egy Liechtenstein szintű miniállamban még az átlagember is lazán kódolni tudja a fennkölt üzenetek mögötti kicsinyes valóságot...

Tobolszk (törölt) 2013.02.03. 19:50:05

@takács bálint:

zárógondolat:

az "EU-nyelv" Orwell Newspeak-jére emlékeztett...

Newspeak
en.wikipedia.org/wiki/Newspeak

hihetetlen találékonysággal fordítják ki ezek a derék eurokraták a szavakat az eredeti jelentésükből...

Newspeak, the €142 billion budget and the EU’s “communication problem”
euroletters.wordpress.com/2011/11/29/newspeak-the-e142-billion-budget-and-the-eus-communication-problem/

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2013.02.03. 20:26:00

@Herr SturmLikudnik: "semennyi központi kormányzati szándék se kell ahhoz, hogy egy cég betelepüljön valahova, ahol megéri oda megy magától, a kormány max további támogatással tudja ösztönözni a nagyokat

de az iráni haverok ugye egy szem girosz bódéval se szánták meg a szittya szövetségest mutatóba, de gondolom ez is azt bizonyítja, hogy hátat kell fordítani és nyugatnak és akkor varázsütésre dől ide a tőke etelközből, kac-kac"

Gondolom az irán elleni szankciókról még nem is hallottál, illetve hogy mivel szembesülnek akik iráni cégekkel kereskednek...

ami -mégegyszer, mert látom kurvára elmulasztottad fölfogni - kormányzati szándék esetén talán esetleg kijátszható lenne valahogy

de talán bevillant már az agyadba, hogy nem Jobbik van kormányon

innentől a többit rakd össze magadnak, talán képes vagy rá

@takács bálint: egy kőgeci féreg libtardnak magyrázol, aki még postát meg rendőrséget is eladná... de sebaj, majd megtanulod

Mondjuk amekkora hülyeségeket itt előadtál, Kárpát-medencei ökorégió meg faszom

ha majd az utolsó kárpát-medencei magyar is kihal/beolvasztották a kisantant államai, akkor majd lesz itt ökorégió

aki meg szlovenszkóval példálózik, az jobb ha tudja, hogy egy kvázi-fasiszta, soviniszta államot állít be példaképként

"szlovákiában beszélj szlovákul!"
Na Slovensku po slovensky ! meg a szokásos történelemhamisítás

kuruc.info/r/3/106434/

persze ez a magyar eredettel NEM rendelkező HSL-nek meg Takács Bálintnak belefér, lényeg hogy szlovenszkót lehessen ajnározni... ez így europaisch, nicht war?

takács bálint (törölt) 2013.02.03. 23:27:29

@Tobolszk:
az egységes belső piac hívei azt mondják, hogy európában legyen mondjuk 21% (vagy N%) az áfa, az szja, a tao.

adóverseny úgy lehet, hogy a lakosság és a vállalatok rendelkezhetnek az adójuk egy részéről. például közvetlen beleszólhatnak, hogy mit építsenek a városban, vagy a város környékén. de azt unióban kellene megmondani, hogy mennyi legyen az adókulcs.

egyszerre lehet jogegységi törekvés a szabályozásban, és decentralizáció a napi szintű működésben. hol a hiba?

takács bálint (törölt) 2013.02.04. 00:34:57

@Schwerer Gustav:
nem feltétlen. azért, mert még a szlovák és a román parasztoknak is tetszik ez a kárpát-medence dolog. évszázadon át nem lázadtak fel ellene.

egy kárpát-medencei zöld párt sikeresebb lenne, mint a jelenlegi ökoformáció(k). lenne vidéken szavazóbázisa. parasztok elsősorban. ezt a térképet megnézed, akkor gondolom feltűnik benne ez a régió.
tiles.mapbox.com/mapbox/map/natural-earth-hypso#5.00/47.160/19.500
és egyébként jól látszik "greater romania" is. amelyik teljes egészében magába foglalja a tiszántúlt. tehát nem nagy-román nemzeti párt kellene. hanem nagy-román ökopárt. de azt is láthatod, hogy egy szlovák kábé milyen régiót akarna belakni. egymást metsző kultúrkörökben képesek lennének közös programot hirdetni. és szerintem a leggazdagabb burgenlandi parasztoknak is tetszene. és a legszegényebb kárpátaljaiaknak is. azért mert ők ezzel egy 25 milliós agrárpiacra léphetnének ki. értem persze, hogy ez nem tipikus konzi értelmiségi párt lenne. hanem egy parasztpárt/agrárpárt.

az iparos gondolkodás nem befelé akarja zárni a medencét. hanem épp ellenkezőleg kifelé nyitni. abból lehet a várospárt. ez meg lehetne a korszerű vidékpárt. de ez már nem a kelet-európai nacionalista. mert ez azt mondja, hogy az egyes nemzetiségek által dominált ökorégiók valójában egymást metsző kultúrkörök. és ebből is az jön ki, hogy a nemzetállamokat felejtsük el. felváltja a makro-régió. de az errefelé lehet nagy-morva (cseh-szlovák). annak a körvonalait is láthatod kidomborodni. de ezek aztán képesek lennének összeállni a bajorországi zöldekkel. az egész célja egy komparatív előnyökön alapuló agrárpiacozás. ami egyébként hozza magával az ipari megrendeléseket. és ez is ugye kilép a nemzeti keretek közül.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2013.02.04. 08:50:42

@takács bálint: "mert még a szlovák és a román parasztoknak is tetszik ez a kárpát-medence dolog. évszázadon át nem lázadtak fel ellene."

Aztán jött nacionalizmus és minden haladár prognózis dacára él és virul.

az ökopárti ötlet is csak akkor működik, ha a nacionalizmus csökkenne.

Itt van a rendszerváltás óta eltelt 20 év: mi mindig a lehető legtörleszkedőbbek voltunk a szomszédos államok felé. És? ennek hatására csökkent vagy nőtt pl. a magyarverések száma? tótocskáknál, a nagy európai mintaállamban még ma is TILOS magyar névtáblákat kirakni!

Az úgy nem megy, hogy fogjunk össze egyfelől, de azért beolvasztunk másfelől!

Az a baj, hogy nem ismered a MAGYAR történelmet.
A másik baj pedig hogy célzatosan figyelmen kívül hagyod az ellenünk kifejtett külföldi agitációt.

Amíg mi ölelkezünk meg békejelet festünk egymás homlokára, addig a válság részbeni következményeként körülöttünk militarizálódik a régió... ébredjél már föl...

mi itt hiába hirdetünk világbékét, hülyegyerek... ha a szomszédok ennek ellenkezőjét gondolják, hirdetik és csinálják...

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.02.04. 22:34:42

@Schwerer Gustav: bruhahahahaha, jajj, a gonosz embargó akadályozza meg a ziráni aranyesőt, waaaaaaaaaaaaaaaaaaaahahaha

hát tudod, az embargó korántsem 100%-os blokádot jelent, nem atomfinomítót kell tiszavasváriba rakni...

oszt ott lennének az embargó nélküli turáni tesók, pölö a kazahok, na mondsza, az olajban lubickoló kurultájosok megszánták a dzsobbik fővárosát legalább egy nemezsapka gyárral? nem-e? hát mi van itten, belső ázsiában is kemény a biznisz, LOL, nullára árazzák a tesvírséget, kac-kac

na ezt kombináld ki

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2013.02.05. 01:18:41

@Herr SturmLikudnik:

"jajj, a gonosz embargó akadályozza meg a ziráni aranyesőt"

szalmabáb-érv

"hát tudod, az embargó korántsem 100%-os blokádot jelent"

csak _bármilyen_ iráni céggel való kereskedelmi tilalmat...

"pölö a kazahok, na mondsza, az olajban lubickoló kurultájosok "

Kazahsztán nem SZ-Arábia vagy más olajsejkség.....megintcsak szalmabáb

"na ezt kombináld ki"

a kreativitáshoz nem mindig járul intelligencia, ezen állapotot szépen példázod.... he-he

Tobolszk2 (törölt) 2013.02.05. 10:01:42

@Schwerer Gustav:

Szórakoztató téged olvasni:)

először stílusgyakorlatot tartasz a nagyérdeműnek:
aristo.blog.hu/2013/02/04/portrek_l_csaladjanak_apai_aga/fullcommentlist/1#c18970977

utána - egy másik blogban - pedig vmi mocskos szájú vadállati acsarkodással folytatod:)
teadelutan.blog.hu/2013/02/03/ha_nincs_munkad_apukam/fullcommentlist/1#c18972098

szerinted az efféle "kommentelés" normális dolog?

(ezt most teljesen függetlenül kérdezem attól, hogy igazad van vagy sem...)

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2013.02.05. 10:15:42

@Tobolszk2: osztódással szaporodsz?

az egyik egy műkritika- amiről nem várom el hogy tudd mit jelent - a másik pedig egy véleményformálás.

Az egyik bejegyzésben a magyaros fogalmazás jelentőségére hívom föl a figyelmet, a másikban pedig elküldöm a kiscsicskát a megérdemelt helyére.
Magyaros fogalmazás = magyar nyelvi logika szerinti fogalmazás, nem pedig valami "magasabb stílus"...

A probléma megoldása "tobolszk" (1,2,3,4) számára: magyar nyelvi logikával is el lehet küldeni bárkit a megérdemelt helyére....

Láthatólag túlságosan szétfüvezted az agyad, hogy a különbséget észrevedd...

Tobolszk3 mikor jön? Tobolszk4?

Tobolszk2 (törölt) 2013.02.05. 10:25:07

@Schwerer Gustav:

nyugi, olyan is lesz:)

visszatérve rád:

képes vagy te valamilyen emberi kommunikációra monomán monológokon, ill. mocskos szájú gyalázkodáson kívül?

te komolyan azt hiszed egy ettől_valaki_leszel?

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2013.02.05. 12:33:47

@Tobolszk2: "te komolyan azt hiszed egy ettől_valaki_leszel?"

Én már _vagyok_ valaki, öcsi. Az baj, megint magadból indultál ki.

"nyugi, olyan is lesz:)"

ez nyilvánvaló, miután a nikkjeid max pár hét alatt elhasználódnak, ilyenkor mindig újat kell regisztrálnod....
"képes vagy felvállalni a véleményed"....:DDDDDDD

bz249 2013.02.05. 13:02:42

@Herr SturmLikudnik: "elkényelmesedve nem mennek ugyanolyan mértékben a szövetségi választásra ikszelni, hiányuk fájó lehet a CDU/CSU országos szövetségnek"

A CSU igyis-ugyis elnyer majdnem minden keruletet Bajororszagban, vagyis az o mandatumszamukat ez fogja meghatarozni (Uberhangmandaten)... maximum a tobbi part kap valamivel tobbet aranyosan miattuk.

tobolszk3 (törölt) 2013.02.05. 13:21:42

@Schwerer Gustav:

Kedves Signum!:)

(hisz az is voltál, amíg nem töröltek:) )

Ha úri kedvem úgy hozza óránként váltok nicket, különösen amikor olyan makulátlan "úriemberekkel" cserélek eszmét mint te:)

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2013.02.05. 13:43:34

@tobolszk3: bla-bla-bla

Hülye segg vagy és az is maradsz

remélhetőleg egy youtube-os tanfolyamon -amit olyannyira hirdetsz -diplomázott agysebész egyszer majd kezelésbe vesz... hülyébb már nem leszel tőle az biztos

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.02.05. 22:56:45

@bz249: a német vegyes rendszer valójában szinte full arányos, az egyéni kerületek a "personalisierte verhältniswahl" miatt nem számítanak annyit, az überhangmandatok többségi rendszer felé hajló olvasatát karlsruhéban kiherélték az alkeszbírák, szóval nem árt szaporán 2 hétvégét ikszeléssel tölteni

mondjuk a cdu/csu szerencséjére berlinben az új reptér körüli négyesmetró szagú botrány erősen kikezdte wowereit és az spd népszerűségét, steinbrück meg nem egy schröder szintű performer, a piratenok lefutott poén... elvileg stabilan újrázik Mama Merkel
süti beállítások módosítása