Modern Képmesék a felsőoktatásról, Bajnai ajánlásával
2012. december 07. írta: TuRuL_2k2

Modern Képmesék a felsőoktatásról, Bajnai ajánlásával

modern_kepmesek_bufe_ruhatar_tanszek.png

A kormány felsőoktatási döntése és az arra érkező reakciók nem csak a Fidesz esetében pikánsak. A Gyurcsány-kormány 2006-ban döntött a fejlesztési részhozzájárulás 2008-tól történő bevezetéséről. A fer-ből aztán nem lett semmi, elsodorta a 2008. március 9-ei szociális népszavazás. Annak az évnek az elején vetítették a köztelevízióban a Modern Képmesék epizódjait, a felsőoktatással foglalkozó, Büfé-ruhatár tanszék című része például január 28-án ment az M1 műsorán:

A képmese narrációja minden további nélkül lehetne akár egy mai kormányzati társadalmi célú hirdetés szövege is:

„A diploma, az fontos. Szinte minden szülő azt szeretné, hogy legyen a gyereknek olyanja. És legyen minél több diplomás, mert attól Magyarországnak valahogy... hogy... jó lesz! Hát nem ilyen egyszerű ez.

Mert ha a gyerek olyasmit tanul öt évig, amihez nem tartozik munkahely, akkor bizony ott áll majd zsebében a diplomával, ami annyira fontos volt, és nem lesz a zsebében semmi más. Főleg pénz nem. És hiába végez évente négyszázezer diák, ha aztán nyakukon marad a tudásuk. Ráadásul a magyar egyetemek közül jelenleg egy sincs Európa élvonalában. Túl sokan tanulnak tanárnak meg jogásznak, sőt, politológusnak. Nyilván nem lesz munkájuk, ha nincs üres politológusi állás. Elpazarolták éveiket, a képzésükre fordított közös pénz pedig hiábavaló volt.

Azokból kellene inkább többet képezni akikből nincs elég: mérnököket, programozókat, és más efféléket. Ezt pedig úgy érheti el az állam, ha kevesebb tanár kitaníttatását támogatja, mint ahány mérnökét. Aki nagyon akar, az ezután is mehet bármilyen szakra, de ezért áldozatot kell hoznia: fizetni, vagy nagyon jól tanulni.

Diplomát szerezni így nehezebb. De ha nem kap papírt mindenki, aki végigmulatott öt évet az egyetemi büfében, akkor a diploma többet fog érni. Akkor az a papír azt jelenti, hogy aki megszerezte, az tényleg az akar lenni, ami oda van írva. Becsületesen tanult vagy fizetett érte, és nem csak véletlenül került oda. Aki áldozatot hoz azért, hogy tanár lehessen, abból még lehet jó tanár. Aki meg soha nem akar tanítani, az meg csináljon valami mást.”

A Modern Képmesék szövegét annak idején Tóta W. Árpád írta. Ha sokára is, de beérett a magas hozzáadott érték gyümölcse – gondolhatná. Van egy olyan érzésem, hogy nem gondolja. Ha gondolná, aligha így írna a felsőoktatási változtatásokról:

„Ehhez képest ennél még soha nem volt nehezebb egyetemre menni. Ez itt egy szép kerek numerus clausus, amely a felső tízezren kívül mindenki mást kizár a továbbtanulásból.″

De nem csak ő nem boldog. Az Együtt 2014 állásfoglalása alapján azt valószínűsítjük, hogy nem boldog Bajnai Gordon sem. Bajnai 2008-ban éppen a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium vezetőjeként volt a kormány tagja, és akkor a nyilvánosság nem értesülhetett arról, hogy különösebben aggódna amiatt, hogyan hatott volna a fejlesztési részhozzájárulás bevezetése a fiatal Orbán Viktorra. 

És hogy mi köze mindennek a Modern Képmesékhez? Az alábbi levélből kiderül:

Bajnai_Gordon_Modern_Kepmesek_level_560.png

Tehát Bajnai Gordon miniszterként magáénak vallotta a képmeséket (a Magyar Televízióval és rendkívül tehetséges, fiatal magyar alkotókkal karöltve létrehozzunk egy olyan sorozatot, ugye), olyannyira, hogy minden érettségiző diákhoz eljuttassa a középiskolába.

Hibátlan történet, igazán semmi sem hiányzik belőle, ami fontos egy demokratának: független közszolgálati média, takarékos és visszafogott kormányzati kommunikáció, a közoktatás világnézeti semlegességének tiszteletben tartása.

(Mind a képmesét, mind Bajnai Gordon levelét napjaink legnagyobb Worluk-kutatója, a zseniális For a better Tirpákbokrétás blog atyja, Doomhammer ajánlotta figyelmünkbe. Köszönet érte.)

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr614953151

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Runciter 2012.12.07. 16:59:15

Az akkor bevezetett tandíj a mostaninak a töredéke lett volna.
Nem önköltség, nem annak a fele.
Nem százezres, hanem tízezres nagyságrend szemeszterenként.

Ezt te is pontosan tudod. Persze ha beleírod a cikkbe, nem olyan szép a találat.

Jack Torrance 2012.12.07. 17:00:28

Oszt akkor mi van? A mostani rendszer rosszabb, dragabb, es Orban segget csinalt a szajabol igy is, ugy is.
Nem latom azt a marha nagy ellentmondast, amire itt most probalod felhivni a figyelmet.

Jack Torrance 2012.12.07. 17:01:53

Csak kerdeznem, Turul, te annak idejen tuntettel a tandij ellen? Esetleg a nepszavazason szavaztal? Ha igen, meg szabad kerdeznem hogy mire?

Gandalf Garaboncias 2012.12.07. 17:05:24

@Jack Torrance:
De hát már megírta a korábbi posztban is.

Alvarez 2012.12.07. 17:10:02

Előző posztodban fikáztál közgázos intézményt a színvonala miatt, de lehet, hogy te is ott szerezted a papírt? Mert számokkal nem fárasztod magad, melyik kormány mennyit is kért a taníttatásért, és ez a színvonal tényleg a Duna pesti rakpartjára jellemző.

Turulka azt is keresd meg Bajnai vagy TótaW munkásságában, ahol elmagyarázzák: ha van hitel, akkor nincs tandíj, hiszen az állam fizet. Tudod, ahogy a kenyéradóid is teszik.

sisszi 2012.12.07. 17:20:50

bizony bizony banánköztársaságokban kemény az élet a mindenkori kormány popsijánál tevékenykedni. nemegyszerű. könnyen szaros lesz az ember. ugye ugye

.Pierre Bezuhov. · http://www.youtube.com/watch?v=ddk-Q6hXvFk 2012.12.07. 17:31:31

látom Turul most kapott észbe, hogy túl nagyott "rúgott" a kormányon az előző posztjával, így hát kompenzálni kéne valamennyi gyurcsánybajnaizással.

ott a bibi, hogy a kettő nem egy és ugyanaz. kuszaszem és társai nem a büfészakokat számolták fel, hanem fűnyíróval tövig vágták a felsőoktatást, hogy lényegében csak a tehetős családok gyermekei tudjanak egyetemre járni. továbbá ügyesen kigyomlálták az őket zavaró dolgokat, pl a jogász-közgazdász képzéseket.

capacete 2012.12.07. 17:42:55

Csúsztatásból jeles.

Orbán önfenntartó felsőoktatást vizionál, tehát a hallgatóknak a TELJES képzési költséget meg kell fizetniük, ezzel párhuzamosan az állami forrásokat pedig kivonja a felsőoktatásból.

Eredmény: a szocialisták által tervezett tandíj ötszöröse, minimális képzési hozzájárulás (a szocialisták a hallgatók 15%-át akarták volna támogatni), az egyetemek a csőd szélén (a szocialisták a tandíjat az eddigi költségvetési hozzájárulást KIEGÉSZÍTŐ bevételként tervezték, így jutott volna forrás fejlesztésre).

Netalán üresedés várható Gíró-Szász posztján és te vagy az új jelölt?

ketroot 2012.12.07. 17:48:59

És mégis ki az isten fasza van most kormányon, lófaszjóskák?

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2012.12.07. 17:50:44

Tudjátok mi a groteszk a mi helyzetünkben? Az, hogy problémáinkkal kapcsolatban (bár a történelem folyamán soha ennyien nem alkottak véleményt) a lényeg még csak meg sem fogalmazódik: ezek a problémák nem kormányzati hibákból adódnak, hanem rendszerhibákból.

Nem kormány(oka)t kellene vált(og)a(t)nunk, hanem rendszert. Mindenekelőtt fejben. De (mi) még mi csak odáig sem jutunk el: fel sem merül senkiben:-] Ebben a mai világ fájdalmasan hasonlít a "létező szocializmusra": képtelen az önreflexióra.

(A posztban felvetett probléma is megoldhatatlan a rendszeren belül: az állam képtelen finanszírozni a felsőoktatást, a társadalom pedig (mivel nem tud kellő mértékű fizetőképes keresletet produkálni) nem tudja fenntartani azt. Osztjónapot.)

Tündér_Lala 2012.12.07. 18:00:27

@mk27soundmaster: Sajna ez a lényeg. Arról nem beszélve, hogy a nyugat a kitermelt réteg krémjét tízszeres fizetéssel elszívja innen. (No nem a büfé szekosokat.)

Google 2012.12.07. 18:19:08

@mk27soundmaster:

Reflektálni lehet, önreflektálni is; a pénz fogyott el, ez a nagy helyzet. Túlhitelezték magukat a bankok, államok, egyének adósodtak el a nyakukig. A böjtje jött el a közelmúltnak.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2012.12.07. 18:36:06

Hozzátennék ehhez egy történetet, mennyit ért anno a '40-es években egy mérnöki diploma. Apai nagyanyám öccse felvételt nyert akkor a műszaki egyetem gépészmérnöki karára. A tandíj elég magas volt, és persze az egyéb költségek is, például a Budapesti lakhatás. Ezt kétszer nem tudták volna kifizetni dédszüleim, így nagymamám egy házat kapott. Siófok legfelkapottabb részén, egy 6 szobás, emeletes, toronyszobás villát építtettek, közel a tóhoz. Ez akkor így tünt igazságosnak, a fiú taníttatása így is jóval többe volt, mint a villa, de hát a fiú gyermek volt az első.

Jack Torrance 2012.12.07. 18:48:12

@TaTa86.: köszönöm, ezt nem olvastam :)

Így viszont még kevésbé értem a posztot.

Jack Torrance 2012.12.07. 18:49:35

@Google: túl nagy demagógia lenne most a focipályákat felemlegetnem, ugye?
Vállalom.

takácsbálint (törölt) 2012.12.07. 19:06:25

@gloire:
ez ma úgy működik, hogy a gyerekeket szövetségi iskolába kell íratni. vagyis német-osztrák-svájci suli jöhet szóba. esetleg angolszász. és akkor ehhez el kell költözni magyarországról. ma csak gyerek nélkül kalandvágyból érdemes maradni a balkánon.

kerekes pereces 2012.12.07. 19:24:30

Attól, hogy az MSZP kormányok tandíjrendszere és felsőoktatási átalakítása rossz volt, az még nem teszi a Fideszét jóvá, ne relativizáljunk. Mindkettő szar.

Two wrongs do not make a right.

Robinzon Kurzor 2012.12.07. 20:32:37

Turulkám, ebben a videóban hol is van, hogy önfenntartó felsőoktatás, meg hogy 0 tandíjmentes jogász és közgazdász képzés legyen?

Tudod mit lepleztél le?
A saját frusztrációdat.

Az a tandíj, amiről 2008-ban szó volt össze sem hasonlítható a mostanival.

És ezt te pontosan tudod, mert nem vagy hülye.

Simán írhatnál vezércikket a Népszavába, akkorát csúsztatsz.

takácsbálint (törölt) 2012.12.07. 20:55:27

@Robinzon Kurzor:
az általános tandíj-kötelezettség és mellette a diákhitel egy fokkal jobb konstrukció, mint a jelenlegi. amelyik önkényesen épít fel, és rombol le szakokat, vagy szakirányokat. az egész ahhoz hasonlít, mint amikor a hülye gyerek legózik.

pierre bayle 2012.12.07. 22:02:13

ööö... hogyan is viszonyult volna arányaiban a fer a mai tandíjhoz? Ez kimaradt a cikkből.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2012.12.07. 22:07:14

ööö... befogott orral is a finesszre?

aha... persze...

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.12.07. 22:07:58

@pierre bayle:
Fer: BA/BSc képzésben évi 105 ezer, MA/MSc képzésben évi 150 ezer forint let volna. Havi 10-15 ezer.
index.hu/belfold/tandij2401/

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.12.07. 22:10:22

@pierre bayle: @Holger Hartland:
Érdemes az egészet végigolvasni. A Pojáca és a Libás tervei kifejezetten ifjúságbarátnak tűnnek a mostaniakhoz képest. Sajnálatos.

Robinzon Kurzor 2012.12.07. 22:11:19

@Takács Bálint:

Én konkrétan általános tandíj párti vagyok, ami helyben maradó kiegészítő bevétel az intézménynél.

Továbbá: előtakarékosság, tanulmányi és szociális ösztöndíj, némi munka (horribile dictu: kétkezi munka) egyetem alatt és végső soron, kiegészítésként diákhitel is.

maskep 2012.12.07. 22:25:45

Hűha, itt van Bajnai Gordon újabb leleplezése!...

Azt, hogy tandíjra szükség van a felsőoktatásban, Orbán Viktor és hívei vitatták elsősorban. A kérdés nem a tandíj, (bár khm, egy népszavazás után, amit megnyertem, hát komolyan mondom!...) hanem a mértéke, és a struktúrája. Hogy mennyi, és hogy milyen módon alakítja a társadalmat.

A leszavazott gyurcsányista tandíjrendszer szerint első évben mindenki ingyen tanult volna, és a második évtől a tandíj mértékét a tanulmányi eredmény, valamint a szociális helyzet (otthonról hozott "hozzáadott tudás" és az anyagi képességek mértéke) határozta volna meg. A mostani rendszerben ezzel szemben már eleve többlet kiadás függvénye az állami támogatáshoz való hozzájutás, és ezt a különbséget konzerválja a rendszer, vagyis felerősíti.

A értéket most úriember módjára inkább nem is hasonlítanám össze.

Érdemes emlékeznünk azért a tandíj ellenszóló orbáni valsogikára: A zemberek egyszer már kifizették az adójukkal az oktatás költségeit, és a moziban sem kétszer fizetünk a jegyért, egyszer a pénztárnál, egyszer meg a bejáratnál. - Szép, az üzleti tisztességet és a jogbiztonságot kérlelhetetlenül számonkérő álláspont!

De a lényeg persze nem az igazságtalanság, meg a hazudozás. A lényeg a társadalmi mobilitás prognosztizálható megállása: Tehetős, megengedem: művelt család hülyegyereke könnyedén diplomát szerez, államilag támogatott helyre érettségi előtt, magántanárokkal megszerzett dupla nyelvvizsgával, míg a szegény, vidéki furfangos góbék nagyon okosan tudják majd kezelni a lapátot tovább, mint felmenőik.

A Z-generáció után Magyarországon jön a D-generáció...

(Ja, és a Bajnai monnyolle!)

maskep 2012.12.07. 22:27:05

@maskep: Nem az értéket, hanem a Mértéket...

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2012.12.07. 22:32:55

gyerekek, újabb ihlet a forradalomnak:

index.hu/kulfold/2012/12/07/tilos_felmondani_a_feherorosz_munkasoknak/

jövőre ennek a hazai bevezetéséről lehet cikkezni :)))

maskep 2012.12.07. 22:35:25

@gloire: A bátyám és a nővérem között egy év a különbség. Érettségi környékén megbeszélték, hogy egyedülálló édesanyánk nem tudja mindkettőjük tanulmányi költségeit fedezni, csak egyikük tanulhat tovább. A bátyám évfolyamelsőként, kitüntetéssel végzett. A nővérem a kitünő érettségi után szakmát szerzett. Kitüntetéssel, vörös oklevéllel.

Ez amúgy a hetvenes évek végén, a Kádár-korszak legjólétibb legfelmenőbb ágában, családi villa híján.

El sem tudom képzelni, nekem hogyan kéne döntenem, ha hazafias kötelességből most nem csak egyszem gyermekemet, de kettőt, vagy többet kellene taníttatnom. Még mindig családi villa híján...

2012.12.07. 23:20:27

turul, hol mondja W. hogy NE(!!) legyen államilag támogatott jogászképzés stb? ezt mutasd meg nekem.
ez olyan mint az 1kulcsos adó. nem az egykulcsos adóval van baj, hanem azzal ahogy és mikor vezették be(szlovákia visszaáll a többkulcsosra most). A vastagbőr egyébknt szépen lehozta a fidesz banda pofázásást 2010 előtt.
Továbbá W-nek igaza van abban is, hogy újra nagyon nehéz egyetemre kerülni. a népszavazdiról ne is beszéljünk, hogy ki mivel kampányolt. Basztathatod W-t meg Bajnait, de ki van kormányon?

Apeiron (törölt) 2012.12.07. 23:36:37

Azért csodálatos emberek vagytok ti Mandisok. Kognitív disszonancia. Ebben szuperek vagytok.

Ha kivettétek a seggetekből az ujjatokat, majd gondolkozzatok el azon, hogy az egyetemek feltőkésítése és a minőségbiztosítási rendszerek (lsd. Semjén ügy) kidolgozása nélkül milyen bombajó elegyet fog alkotni a megcsappant állami támogatással együtt.

Aztán ha a szart lenyaldostátok az ujjatokról, akkor gondolkozzatok el azon, hogy a kancellárjaitok tevékenysége milyen hatással lesz az egyetemi autonómiára.

Szaralakok vagytok.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2012.12.07. 23:49:07

@Belpo: "..újra nagyon nehéz egyetemre kerülni.."
Az a normális, hogy nehéz legyen.

mzoltán · www.szuveren.hu 2012.12.08. 00:12:09

Turul, ez roppant gyengére sikerült. Nem feladatom megvédeni akár Tótát, akár az E14-et, de hol írja akár az egyik, akár a másik általad linkelt mostani szöveg, hogy mindenféle tandíjat elutasítanak? Sehol. Csak azt írják, hogy 1) Orbán ordas nagyot hazudott (ami tény), és hogy 2) a most bevezetett rendszer sokkal nagyobb terhet jelent a diákoknak, mint a 2008-ban eltörölt. Hozzáteszem, nekem elég viszolyogtató a Tóta-filmecske, és Bajnai levele is rossz érzéseket kelt, de valami nagy leleplezésről szó sincs. Izzadtságszagú.

takácsbálint (törölt) 2012.12.08. 01:27:25

@mzoltán:
a szocik által kitalált nem túl okos rendszer jobb volt, mint a jelenlegi. mert ők ugye azt mondták, hogy egy évig legyen minden ingyen. de utána már kelljen mindenkinek kelljen fizetni. azért, mert a minőség javításához általános ellenszolgáltatás kell bevezetni. és ugye a szocik is azt mondták, hogy a tandíjat ne csak zsebből lehessen fizetni, hanem hitelből. és persze lehessen pályázni, és szerezni mindenféle ösztöndíjat.

az alapprobléma persze ott volt, hogy összességében ők se akartak több pénzt rakni a rendszerbe. pláne nem akartak külföldi forrást beletenni. pedig nincs más választás. ez az, amit valamiért alig ért valaki.

sohasem volt, és valószínűleg sohasem lesz olyan, hogy "magyar" felsőoktatás. eleve hazudik mindenki, amikor azt mondja, hogy "magyar" egyetem. a felsőoktatást itt jelentős részben mindig a "külföld" tartotta el. illetve az egyetemet részben eleve a "külföldnek" szánták.

anjou lajos két kelet-középeurópai egyetemet alapított. egyiket krakkóban, a másikat pécsett. előbbi nem volt lengyel, és utóbbi sem volt magyar. innen indult a sztori. semmilyen teljesen különálló magyar felsőoktatást nem képzelt el senki, aki a kárpát-medencei kultúrhistóriában komolyan vehető. lehet próbálkozni, hogy megteremtjük a nemzeti kulturális akármit. de abból eddig mindig csak valamilyen nemzeti lószar lett. mert ennek a nemzetieskedésnek nincsenek hagyományai.

a hazai felsőoktatásba alapvetően külföldről kell forrást betenni. európait, közép-európait.

aki szövetségi (német-osztrák-svájci), vagy nemzetközösségi (francia és brit) források nélkül akar reformálni, az bukott politikus lesz. azért, mert a világból nem ért semmit se.

Joejszaka 2012.12.08. 09:04:39

@Tündér_Lala:

Igen, de azert nem tizszeres fizetesert. Annak elegge orulnek en itt nyugaton.

dr. Wilbur Swain 2012.12.08. 10:23:09

@Tündér_Lala: részletkérdés, de igen, a büfé szakosakat (is), egyébként ki lenne pizzafutár Londonban, és ki takarítana Achenkirchben?

Professor Chaos 2012.12.08. 10:34:36

Blablabla...szocik csinálták, nekünk is szabad...blablabla....ez aztán a keresztény konzervatív erkölcsiség...Semjénről meg megy a kussolás....

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.12.08. 12:22:18

@mk27soundmaster: "Nem kormány(oka)t kellene vált(og)a(t)nunk, hanem rendszert. Mindenekelőtt fejben. De (mi) még mi csak odáig sem jutunk el: fel sem merül senkiben:-] Ebben a mai világ fájdalmasan hasonlít a "létező szocializmusra": képtelen az önreflexióra."

Találóan megfogalmazott gondolat. Magam is ezen ügyködöm egyébként, reflektálni a rendszerszintű problémákra.
menekulttabor.blog.hu/2012/12/07/a_romlottsagrol

Idevehetjük még a folyamatos fogyasztói propaganda által kreált konzumidiotizmust, a meg a politikai párbeszéd rendszerszintű hiányát.

Ez többek között mutatja, hogy a fityesz milyen szépen felnőtt a szocikhoz és szadikhoz azon tekintetben, hogy foggal-körömmel ragaszkodjék a már megszerzett hatalomhoz. Új alaptörvény, 6-9-11 évekre betonozott emberekkel, újonnan kreált kamuposztok, félfeudális jogokkal stb. "Egyszer kell nyernünk, de akkor nagyon."

A lehető legrohadtabb bolsevik sztálinista tempó. Annyi a különbség, hogy az elsőtitkár elvtársnak itt van némi ellenzék, mutatóba.

Shyad-Khourongai · http://hulyeseg-lexikon.blog.hu/ 2012.12.08. 17:49:07

@Professor Chaos: Semjén és Molnár Attila a keresztény értékrend reprezentánsai. Ők járnak elől a "jó" példával.

wynarsky1 2012.12.08. 20:18:14

Kedves Turul! Te nem tudsz olvasni, nem éltél itt, minálunk Magyarországon az elmúlt húsz évben, vagy csak egy ilyen bérenc vagy a Fidesz fenekének ánusza körül, vagy mi??
Tényleg nem érted mi a baj?
Gyere el hozzánk dolgozni, egy hónap után,(miután kib****lak, mert semmi szükség a munkádra, meg a cég sem bír el...), elmagyarázom.
Hívd el ER "Horthy jobb, Kádárnál" Gé barátodat is.
Szarjankók vagytok, mondjuk vállaljátok, ez becsülendő!
HAJRÁ MAGYARORSZÁG, HJRÁ MAGYAROK !

WYW 2012.12.09. 11:14:59

A Nemzeti Tandíj az jó!

Vegyétek tudomásul!

pancho_sanza · www.nst.blog.hu 2012.12.09. 11:31:09

Koszi a videoert:)
Az meber nem is gondolna mennyire igaz, hogy mindig van lejjebb:(

Fenehorizont 667 2012.12.10. 01:54:35

@Jack Torrance:
hát igen, a szerelem elvakítja az embert :D
süti beállítások módosítása