Magyar Titanic – Mi lesz a Szőke Tiszával?
2012. július 19. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Magyar Titanic – Mi lesz a Szőke Tiszával?

titanic.jpg

  Titanic ez, bár nem az óceánt járta, csak a magyar folyamokat; nem halt meg miatta senki, csak maga a hajó lett az enyészeté; és nem jéghegynek ütközött, hanem csak a magyar valóságnak. A magyar technika- és hajózástörténet egyik különleges emléke, a Monarchia korának egyik utolsó gépi tanúja, a közel száz éves Szőke Tisza gőzhajó hosszú agónia után pár hónapja a szőke Tiszába merült. Most aztán vakargathatják a fejüket az illetékesek. Mást amúgy sem csináltak évek óta.

  A Szőke Tisza szépen végigkísérte Magyarország elmúlt száz évét: amíg alant a hullámokat szelte, addig fölötte egymást szelték a különböző rezsimek, a hajó pedig engedelmesen követte az új meg új kijelölt irányokat.

  Dr. Balogh Tamás Szőke Tiszáról szóló tanulmánya szerint a történet gyökerei egészen Széchenyi Istvánig nyúlnak vissza: az ő javaslatára építette fel 1835-ben az osztrák Dunagőzhajózási Társaság az óbudai hajógyárat, ami a hazai ipari hajógyártás bölcsője lett. 1874-re a DGT építette meg Európa első, kizárólag elektromos árammal világított gyorsjáratú személyhajóját, ami a későbbi fejlesztések alapja lett. A későbbi Szőke Tiszát 1917-ben, az I. világháború alatt építették meg, az új uralkodó tiszteletére a IV. Károly nevet kapta. Hossza 77,4, szélessége 15,29, merülése 1,5 méter volt, a gőzkazán 800 lóerős teljesítményre volt képes. A IV. Károly belső tere a világháborús időszak ellenére elsőrangú minőségű anyagokból, kovácsoltvas, bronz, réz, faintarzia felhasználásával készült; a belső teret szalonok, díszlépcsők ékesítették.

titanic7.jpg

titanic8.jpg

titanic9.jpg
  A Monarchia bukásával 1919-ben Sas névre keresztelték át a gőzhajót, majd a Horthy-korszakban, 1930-ban a Szent Imre nevet kapta. Ezen a néven szolgált az 1938-as Eucharisztikus Világkongresszus rendezvényhajójaként is. A hajó 1944-ben Ausztriába került, majd 1947-ben úszott vissza Magyarországra. 1950-ben – egy újabb rezsim jelképeként – a Felszabadulás nevet kapta. Egy felújítás után, 1958-ban sétahajóvá alakították, így közlekedett 1976-ig. Utána állóhajóként szolgált Budapesten, majd 1980-tól, immár Szőke Tisza néven Szegeden. A század legsűrűbb évtizedeit végigszolgáló hajó innentől nyugdíjaskorba lépett, s új gazdái sem törődtek nagyon vele: Szeged városa semmilyen állagmegóvási munkálatot nem végzett rajta, csak újabb és újabb festékrétegekkel szépítgették felszínesen az egyre csak rozsdásodó, szétmálló hajótestet. A kilencvenes években az utolsó királyról elnevezett egykori luxushajóban diszkót rendeztek be.

  2000-ben Szeged megszabadult a kivénhedt hajótól: egy vállalkozó jelképes 125 forintért vette meg a Szőke Tiszát, majd jöttek az újabb és újabb nagyívű, de egyre kevésbé megalapozottabb tervek (étterem, múzeum, szálloda, esetleg újra működőképes hajó...) az újjászületésre. Eközben a hajófenék szivárgó lemezeit csere helyett egyszerűen betonnal (!) öntötték le. Az ötletek, tervek lassan elapadtak, megfelelő mennyiségű pénz talán soha nem is állt rendelkezésre; így nem meglepő, hogy 2006-tól már a romos hajó fosztogatásáról érkeztek hírek, és ekkoriban törték össze ismeretlenek az utolsó, épen maradt csillárt is. Az idő vasfogának az idei télig bírt ellenállni a hajó: 2012. február 26-án a jég miatt megrepedt, a hajó a Tiszába süllyedt, az alsó szinteket elöntötte a víz. 

titanic6.jpg

Fotók: Hűvös Ferenc; Szeged Ma

titanic5.jpg

titanic2.jpg

titanic3.jpg

titanic4.jpg
  Ugyan az utolsó utáni pillanatokban is sokan drukkoltak és ügyködtek a hajó feltámasztásáért, a Szeged Ma friss cikke szerint az ügy elakadt a magyar bürokrácia állóvizében. Bár a Szőke Tiszát a csődtörvény előírásainak megfelelően eladásra hirdették, majd a két jelentkező közötti árverésen is értékesítették; a hajó ideiglenes védelme miatt a Kulturális Örökségvédelmi Hivatalt is értesíteni kellett, hiszen a magyar államot elővételi jog illeti meg. A felszámolóbiztos a KÖH aktív közreműködését kérte a hivataltól, s erre az ígéretet meg is kapta. Arról viszont senki sem értesült azóta, hogy kívánnak-e élni az elővásárlási joggal.

  A Tisza vize most épp alacsony szinten áll, így el lehetne kezdeni az értékmentést – viszont a lap szerint a mai napig semmiféle hivatalos értesítés, döntés, határozat nem született arról, hogy az elsüllyedt Szőke Tisza gőzösön mely részeket – esetleg az egész hajót – kívánnak védelem alá helyezni. „Miután többször megkerestem a KÖH illetékesét, azt a nyilatkozatot kaptam, hogy mindkét döntés államtitkári, minisztériumi szintre került” – mondta a felszámolóbiztos az ügy jelenlegi állásáról a Szeged Mának.

  A technikatörténeti fontosságú hajó addig is fél lábbal a hullámsírban, gyomrában nyilván már halakkal, oldalában fákkal álmodik történelmi múltjáról.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr384665935

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

parlamenti gyalogkakukk 2012.07.19. 14:17:51

Pénz hiányába az első dolog amit fel szoktak áldozni az a kultúra és a régi dolgok karbantartása. Kicsit olyan ez mint amikor az éhező afrikaiak megeszik a kihalófélben lévő állatokat. Szomorú, de nem lehet ezzel mit kezdeni.

tewton 2012.07.19. 15:14:13

egy balaton melletti borászmilliomos megvehetné, fanatikusok plusz szakmunkástanulók gyakorlatnak közösségi munkában felújíthatnák, aztán lehetne belőle luxus-sétahajó füred-keszthely-siófok körjáratban.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2012.07.19. 15:48:43

Miert, 1916 az olyan regi?
A Hunnia motoros, a BKV uj dunai hajojaratanak egyik hajoja 1921-ben epult.

www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/hunnia_ex_tahi_ex_liii_/168
Eredetileg ez is gozhajonak epult.
Budapest ostromanal elvittek a nemetek, 1947-ben jott vissza.
Eloszor 1962-ben selejteztek le.
Mi ez, ha nem dicso mult?

Ez volt az, ami a minap megakadt a Dunan.
www.hir24.hu/baleset-bunugy/2012/07/12/pontonnak-utkozott-a-bkv-egyik-hajoja/

aeidennis 2012.07.19. 16:09:11

A Baross teres sem volt semmi. Valahogy a rómaiak érezhették magukat így, az V. század eleji Pannoniában, ahogy most én, elnézegetvén ezeket a képeket.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.07.19. 16:31:07

A cikkből lemaradt az alábbi pár sor:

"Tessék, 200 év progresszió eredménye: egy rakás vas a Tisza fenekén.

Minden rendes mucsai magyari tudta volna, ha megkérdezték volna a progresszió fáklyahordozó haladárjai, hogy a vas nem fog úszni a vízen. De azért csak erőltették, nem csoda, hogy ez lett belőle.

Mönjenek inkább kapáni, annak vón' haszna is."

Legyetek szívesek pótolni.

pernahajder Campbell 2012.07.19. 19:09:13

De jó lenne, a valaki megmentené...

@Doomhammer: Ez nem az a Hunnia. Ez az ex Tahi, a hajózási szakközép iskolahajója.
A BKV hatvanas évekbeli vizibuszokkal, illetve a nyolcvanas években épült átkelőhajókkal közlekedik. Nem találok olyan forrást, ami szerint valamelyiknek Hunnia lenne a neve. Talán elírás.

@tewton: Sajnos ez a hajó balatoni közlekedésre a felépítése miatt nem lenne alkalmas.

Tündér_Lala 2012.07.19. 19:22:59

Egy hasonló hajóval jártunk gyerekkoromban Sztálin- később Dunaújvárosba. Annak Szabadság volt a neve.
Csodálatos gépe volt hatalmas síkcsapágyak (gurtniról csöpögött rá az olaj).
Nagy kár érte, ha végképpen tönkre megy.

Tündér_Lala 2012.07.19. 19:59:44

@tauglich: Azt hiszem nem. Úgy emlékszem annak két kéménye volt, amit a hidak alatt bedöntöttek. (Ha igaz.) Közvetlenül a kerék fölé is lehetett menni, de a legtöbbször a gépházat bámultuk. Lenyűgöző volt.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2012.07.19. 20:03:29

@Doomhammer: a hajóregiszter összesen tíz hajót ismer, amelyeket a K.u.K. időktől -sőt a Bach-korszaktól- kezdve egészen 1982-ig Hungária névre kereszteltek. Köztük akad tengerjáró, jacht, iszapkotró és oldalkerekes vontató gőzös.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2012.07.19. 20:31:26

@tauglich:
Igen, de a hivatkozott lap szerint:
"Saját hajói mellett a Budapesti közlekedési vállalat hajóparkját is üzemelteti.
Az üzemeltetésében álló BKV hajók:

HUNGÁRIA (exKUKA),"

Azért is valószínű, mert a Szundit (újabban: Lánchíd) viszont lefotózták, a hajóharangba még mindig ez van vésve. Na, ezek 1959-es hajók (35 év progresszió a Hunnia-Tahihoz képest ...)

Anti Anyag (törölt) 2012.07.19. 21:41:03

Ne nagyon értem minek ide miniszteri döntés, ha az meg magasról szarja le.

Ha nem akar dönteni, ne döntsön, de akkor mondja meg. Majd télen dönt, amikor a döntést az állagmegóvók a hajukra kenhetik.

Ez olyan, mint amikor a vezérigazgató döntési joga, hogy ebédre rántotthús vagy fasírt aztán mire eldönti, már vacsora idő is elmúlt. Rudtam, hogy bürokrácia van, de hogy ekkora, az gáz. Ezért nem mennek itt a dolgok.

Gekko 2012.07.19. 21:42:04

A Közgép? Esetleg?

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2012.07.19. 21:44:51

Ennek a gépnek már sajnos tényleg annyi. Biztos volna néhány dolog--de tényleg csak néhány-- amit esetleg érdemes volna kimenteni belőle,de a többi csak ócskavas. Ennél kevésbé sérült hajókat sem érdemes minden esetben felújítani,mert sokszor olcsóbb egy újat építeni--erre ebben az esetben pedig nyílván nincs igény.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.07.19. 21:46:32

@Anti Anyag: Magyarország jogállam, a jogszabályokat szigorúan be kell tartani.

Nem lehet csak úgy összevissza hepciáskodni, kiemelni roncsokat vagy bármit. Nem véletlenül vannak ezek a szabályok.

ex-leprás 2012.07.19. 21:51:50

érdekes lenne kiszámolni, forintosítani, hogy milyen értéke van (lenne) egy ilyen ipari-közlekedési műemléknek. már csak azért is, mert ha most már szart se ér, vagy max csak vas árban van (de azt meg el kell bontani, ergo többe kerül a leves mint a hús), akkor valaki valahol hibázott.
tudom... naiv vagyok.

Dörmögő_Dömötör · http://montewehro.blog.hu/ 2012.07.19. 22:01:02

Ez a hajó kiszolgálta az idejét. A legjobb helye a kohóban lenne, ahol majd újra használható vasat gyártanak belőle. Ha egyáltalán van olyan része, ami technikatörténeti szempontból érdekes, akkor azt érdemes lenne restaurálni és múzeumba vinni. Az egész hajó megmentésére kár egyetlen fillért is áldozni. Amióta a kikötőben vesztegel, egy ricsajforrással, egy bűnbarlanggal kevesebb van Szegeden. Marja csak a rozsda.

negondolkozz!majdénmegmondom! 2012.07.19. 22:05:07

Ki kell jelenteni nagy nyilvánosság, a nemzetközi sajtó előtt, hogy zsidókat bújtattak a hajón és így menekült meg 1.600 bibsi a háborúban!

Ezek után felújítás és emléktábla következik, díszítés, zenekar, minden évben megemlékezés.

Áder féregnek úgyis nagyon megy a zsidóseggnyalás, miből áll ezt is bejelentenie. Legalább szegény hajó rendbe lenne téve.

:)

preston 2012.07.19. 22:05:56

mennyiért vették meg a liciten, mit csinalnak a tulajok??

nickmar 2012.07.19. 22:23:53

Pató Pálok országában így megy ez. Az idő no meg a rozsda mindent megoldott.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2012.07.19. 22:27:34

JAJLÓ JÉGHEGY

Nem kap dicséretet a jó!

Múltkor is jött böhöm hajó,
Én meg bordatengely mellett
Kettévágtam, ahogy kellett!
Hosszas reccsel szakadt széjjel
(Sikoly-zaj volt egész éjjel),
Majd elsüllyedt nyomtalanul.
(Így jár, aki sosem tanul
Abból, hogy egy izmos jéghegy
Ütésétől minden szétmegy!)
Sima meccs volt, totál K.O.,
Jegesmedvém brummolt: Wáó!!!
Özönlött sok filmrendező,
Vártam, rám mutatnak: Ez ő!
De csak jégbordámat lesték,
Ragadt-e rá hajófesték?
Ütögettek, rugdalgattak!
Nekik nem tett jót az attak:
Kabátjukból lógtak vatták…
Titanic szót hajtogatták,
S láttam mindegyikük szemén:

Hajó lesz a híres, nem én…

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2009/08/jajlo-jeghegy.html
:)

negondolkozz!majdénmegmondom! 2012.07.19. 22:27:41

@Alonee: Szar lehet neked. Lemaradt két betűd: -ok.

Buta zsidó vagy.

Alonee 2012.07.19. 22:32:10

Nyugi öcsipók. Ez csak egy ilyen hajós bejegyzés. :)
Ja igen, remek visszavágás volt, rettenet sokat gondolkozhattál rajta, kicsi lúzer. Na jöhet a véres visszavágás.

negondolkozz!majdénmegmondom! 2012.07.20. 00:46:56

@Alonee: Összeszarnád magad kicsi féreg, hogyha egyszer nem szólnál be valakinek? Meg akarsz halni idő előtt?!

DNA 2012.07.20. 01:50:04

A cikket olvasva nem gondolná az ember,hogy még itt is a zsidózás megy a kommentek között...

phaszfej 2012.07.20. 03:25:05

Egy halom szar ócskavas. Ki a fasznak fog hiányozni? Rég fel kellett volna aprítani.

phaszfej 2012.07.20. 03:30:30

Ahogy a török és a habsburg, a zsidó is úgy fog eltűnni, ahogy jött. 50 év múlva a kutya se fog rájuk emlékezni.

zbzbzb 2012.07.20. 03:46:47

@DNA: ez most ilyen trendi dolog lett otthon. kíváncsi vagyok, ha ezeknek a nagy zsidózóknak pl. viccből letépnék mind a 10 körmét, aztán vascsővel megvernék, lepisálnák őket, végül egy 50 kilós követ kéne futva vinniük 10km-t miközben korbáccsal verik őket, nos, akkor is így zsidóznának-e?
nem vagyok zsidó, se zsidóbérenc, de gyűlölködni felesleges. egyszerű energiapazarlás, az ostoba, gondolkodni képtelen emberek egyszerű szelepe. ezt gondolom.

M_R 2012.07.20. 06:08:25

A magyarok mindig is remekek voltak a műszaki emlékek szétbarmolásában...

A hanyatló nyugaton meg pl. Németországban a Harz-ben olyan gőzmozdonyokkal lehet kirándulni, amiket kb. akkor építettek amikor ezt a hajót. Csak azok a hüjje hanyatló nyugatiak vigyáznak arra amijük van. Bezzeg a fülkeforradalmi magyarok büszkén darabolják fel lángvágóval az emlékeiket (fenti kommentelők némelyikéhez hasonló turbónacionalista a románok és a szlovákok nagy örömére...)

jozsika1971 2012.07.20. 06:58:54

Ki az az emberállat aki egy ilyen műkincset pusztulni hagy.... Hiába, van akinek a magyarok múltja, emlékei fájnak. Szar lehet azoknak akiknek egy csepp múltjuk nincs a hazugságaikon kívül, no meg a hollókosztjukon kívül. Érik a következő.....

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.07.20. 07:12:12

@jozsika1971: Én is mindjárt gondoltam, hogy zsidók állnak a háttérben.

Hiszen az lehetetlen, hogy Magyarországon valami csak úgy szétrohadjon. Nem! ahhoz zsidó kéz kell!

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2012.07.20. 07:42:05

@Doomhammer: a hajóregirszterben két Kuka (b'szod alássan, micsoda név!) szerepel. Az egyiket 1959-ben, a másikat, a jelenlegi Hungáriát viszont 1982-ben építették.

Más, csak az érdekesség kedvéért. A pilismaróti hajótemetőben számos olyan hajó rozsdásodik, amiket még az egykori Magyar Kir. Honvéd Folyamőrség megmaradt flottájából alakítottak át kotró-, vontató-, meg ilyen-olyan hajóvá az 50-es, 60-as években.

preston 2012.07.20. 07:50:35

@tauglich: itt már nincs érdekesség, megjelentek a zsidózó trotlik.

eeeeezzzzz 2012.07.20. 08:22:50

Ez a hajó (és a sorsa) tükre a mai magyar valóságnak. Így bánunk mi azzal a kevés értékkel, ami megmaradt, ennyi nagyszerű mecénás él ebben az országban, aki pénzt áldozna értékek megmentésére és ennyit számítanak a kultúrális értékek ma Magyarországon. A zsidózás bezzeg jól megy.

Ouroboros 2012.07.20. 08:40:42

Ez szép volt, Mandiner. Örülnék, ha valakinek, akinek van lehetősége tenni a Szőke Tiszáért, ráirányítaná a figyelmét, de ha ez nem jön össze, akkor is, szépen megemlékeztetek róla. Köszönet.

(Sokszor helyén van nektek a szívetek, csak a politikában vagytok eltévelyedve.)

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2012.07.20. 08:49:26

@preston: nézd, tapasztalatom szerint ha normális diskurzus alakul ki az ilyesféle fehérjehalmazok totális ignorálása mellett, akkor ezek a kisnyilasok/ávós házmesterek hamar elhúznak a jó kurva anyjukba, sőt még a Counter-féle csúszómászók is pillanat alatt húzzák utánuk a belüket. Szóval hajrá, beszélgessünk! :)

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.07.20. 08:55:07

@tauglich: Rendes keresztény magyar polgár nem csak az antiszemitákat, de a zsidókat is kirekeszti az életéből? ;-)

Matróz Kommandó 2012.07.20. 09:15:25

Uraim, a SZŐKE TISZA kiemelése nem gyerekjáték. A hajótest gyakorlatilag ócskavas. A gőzgép talán menthető.
A zsidózást meg abba kéne mán hagyni

tewton 2012.07.20. 09:20:50

@Counter:
magának időnként nagyon jó meglátásai vannak! :)

Void Bunkoid 2012.07.20. 09:56:06

Én olyan jókat röhögök, a blog.hu fejlesztői helyében a minden blogbejegyzéshez automatikusan sorolódó "Kommentek" sort már rég kicseréltem volna "Zsidózások"-ra. Egyszerűen hihetetlen bazmeg, hogy tökmindegy hogy ki, milyen blogban, miről ír, legyen az egy új elektronikus kütyü, egy színdarab bemutatója, vagy egy mostoha módon kezelt műemlék, az első tíz kommentben biztos lesz legalább egy zsidózás.

Pécsi bölcsész 2012.07.20. 10:03:36

@tewton: az a baj szerintem, hogy már alig van benne vas. kvázi újra kellene építeni a jelentős részét.

royslade 2012.07.20. 10:09:09

@tauglich: a többi hat törpéről is volt elnevezve hajó

egyébként én a zsidózók és a lángvágósok miatt olvasom a kommenteket - ez a perverzióm

gnme 2012.07.20. 10:17:15

@royslade: lánggal vágni már nem divat, most a plazma dívik mega lézer mega víz

a döntés államtitkári szintre kerül, ez a lényeg (bár azok még a cipőfűzőjüket se tudják megkötni)

hajó
hanemjó
világjegy
korben dallas

royslade 2012.07.20. 10:54:08

@gnme: szakállamtitkár... noooóóómális?

mann 2012.07.20. 10:58:56

A kilencvenes évek elején-közepén panaszkodott az öregem, hogy vége lesz a Szőke Tiszának mert az állatok betonnal öntötték ki az alját, hogy olcsósítva oldják meg a diszkó tovább működését. Így nem süllyedt el a hajó (azonnal), sokba se fájt, de legalább elérték, hogy soha többé ne lehessen megmenteni a hajótestet. A tiszai hajósok majdnem sírva fakadtak mikor ezt látták, de a melós ugye csak kussolhat, észt nem adhat a pénz felett rendelkezőknek.
A gőzgép a szakik szerint műszaki emlék, mindenképpen meg kell menteni.

Ez a hajó a múltunk egy darabja, akik szerint jól van így, hogy vége lett, szántassa be a saját szülei sírját okosan....

tewton 2012.07.20. 11:16:29

@Pécsi bölcsész:
esetleg úgy szétszedni, hogy az enteriőrt külön megmenteni (mondjuk egy kávézóba beépíteni?), vagy a gőzgépet külön megmenteni? persze ezekhez sok zsé kellene, meg civil kreativitás, meg zsé.

Aner 2012.07.20. 12:21:24

Tegyük helyre a Szőke Tiszát!

Magyarország elsősszámú hajója a Zsófia a MFTR luxusyachtja volt.

A második számú zászlós hajó a Szent Imre volt a MFTR távolsági luxus gőzöse volt, mai nevén Szőke Tisza.

- A hajó az 1938-as bécsi döntést megelőző cseh-magyar tárgyalások vezérhajója.
muemlekek.info/dokumentum/mti-1938-10--9-13.php

- Az Eucharisztikus világkongresszushoz tartozó hajófelvonulás vezérhajója.

A dunai exodusban is fő szerepet játszott a hajó, több ezer németet mentett ki Besszaráliából, a hajópárja és kvázi testvérhajója az Erzsébet Királyné felvidéki zsidókat menekített ki.
www.danube-exodus.hu/hu/main.php3?topic=3

A hajó az 1947-es Linzi hajókitörés vezérhajója
muemlekek.info/dokumentum/mti-1947-majus-6-12_30-jelentes.php

A MESZHART a MAHART jogelődjének a hajókat a szovjetek szintén ezen a hajón adták át.
filmhiradok.nava.hu/watch.php?id=6511

A Szőke Tisza megmentése vagy elpusztítása kollektív felelősségünk, ha tetszik, ha nem! Az utókor így fogja megítélni.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.07.21. 12:24:44

@parlamenti gyalogkakukk: ó, van itt pénz, 70 %- az oligarcháknál és a bankoknál.

sajnálatraméltó, hogy most nem olyan elitünk van, mint Széchenyi István

Szúnyog 2012.07.21. 12:28:25

@tewton: És hogyan viszi oda? Ez a hajó normál vízállásoknál még a Tiszán sem tud lejönni, nem fér bele a becsei zsilipbe.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.07.21. 12:44:08

@Szúnyog: Ha kellő szilárdságú az akarat a kitűzött cél megvalósítására, nincs lehetetlen:

youtu.be/F53yUsgVuL0

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.07.21. 13:16:20

@M_R: már megint megy a magyarozás, pedig ez a poszt csak egy hajóról szól!

Szúnyog 2012.07.21. 13:20:04

@Counter: Jössz itt filmmel.....
1. Az a hajó nem szállítható szárazon, akkor sem, ha jó volna a szerkezete.
2. Abban a hajótestben már nincsen anyag. Minden darabja korrodált.

A post címe meg nagyon ostobán szenzációhajhász. Ez az állandó titanicozás is unalmas ám. Arról nem is beszélve, hogy rengeteg hasonló, sőt nagyobb tragédia szóba sem kerül. Csak ez, mert ez valamiért "celeb" lett. Talán az utasok voltak olyanok, hogy az "ehhez semmi nem mérhető" vélekedést alakították ki a köztudatban.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.07.21. 13:23:51

@Szúnyog: Bocsánat, de köztudott, hogy a Fitzcarraldo forgatása során ténylegesen átvonszoltak a tényleges dél-amerikai őserdő egy tényleges darabján egy tényleges, működőképes hajót.

Nem trükk, nem makett, nem díszlet.

Csak akarni kell!

Szúnyog 2012.07.21. 14:16:25

@Counter: hagyd már ezt az óriási baromságot! Nevetséges. Ez egy 80 m hosszú, 600 tonnás jármű. Ezt nem lehet végigcibálni a Dunántúlon. A szerkezet még újonnan sem bírná el önmagát, nemhogy így, amikor már nem is lehet szerkezetről beszélni.
Ebben a Szőke Tisza ügyben minden kommentelő a legkisebb hozzáértés nélkül osztja a szobájából az észt.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.07.21. 14:26:45

@Szúnyog: :-)

Na és ha elakad valahol! Akkor is elmondhatjuk, hogy megpróbáltuk, igazi szerethető, küzdő-hajtó meccset játszottunk.
Felemelt fővel hagyhatjuk ott rohadni pl. az akasztói stadion mellett.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2012.07.21. 21:05:11

Azért akadnak egészen szépen alakuló honi hajóügyi történetek is. Ilyen volt az SMS Leitha, vagyis a Lajta monitor két évvel ezelőtt befejeződött teljes rekonstrukciója.

hu.wikipedia.org/wiki/SMS_Leitha_%281871%29

A Lajta rendbehozatalát celebráló és a hazai hajós hagyományokat ápoló Zoltán Gőzös Kht. tulajdonában akad még néhány szép régi darab:

www.hajoregiszter.hu/tarsasagok/belvizi/zoltan_gozos_kozhasznu_alapitvany/255

negondolkozz!majdénmegmondom! 2012.07.22. 10:38:55

Hiába sipákoltok és ajvékoltok.
A gondolkodni képes és látja az összefüggéseket az igenis "zsidózik". Persze értem én, hogy csak a pénztárnál meg a zsíros állásnál lenne jó zsidónak lenni, de sajnos a hátrányival is együtt kell élnetek.
süti beállítások módosítása