Holnap Critical Mass, de ahogy a forgalomszámlálási adatok mutatják, ma már nem csak a kerékpáros büszkeség menete tölti meg biciklisekkel Budapest útjait. Napról napra többen közlekednek maguk hajtotta kétkerekűvel, ami jó, nagyon jó. Jó az egyes bringázóknak és a városnak egyaránt. A CM, a Kerékpárosklub és ezernyi egyéb csoportosulás vezetői és aktivistái sokat tettek azért, hogy ez így legyen. A kerékpárosok felkerültek a térképre, egyaránt számolnak velük politikusok és városüzemeltetők: jól mutatja ezt például az Andrássy úti sávcsere (nem egy elképesztő méretű beruházás, hosszú évekig mégis az volt az álláspont, hogy jó az a bringasáv ott ahol van, örüljenek neki, hogy egyáltalán).
A biciklis áradattal a közlekedési viszonyok változása is együtt jár. Míg egy-két éve kényelmesen lehetett kerekezni minden bicikliúton vagy -sávban, addig ma már egyes időszakokban felsejlenek a biciklis dugók előképei. Különösen így van ez a forgalmasabb kereszteződéseknél, ahol előfordulhat, hogy sorba kell állni, és akár az is lehet, hogy nem jutunk át egy lámpaváltással.
Bármennyire felszabadult és vidám közlekedési forma is jó időben a biciklizés, ez senkit sem ment fel a KRESZ betartása alól. Sokan, riasztóan sokan nem tartják be ezeket a szabályokat (elismerem, magam sem mindig), amivel az őrületbe kergetik az autósokat. Ők sem feltétlenül attól félnek, hogy megkarcolod az autójuk fényezését, hanem attól, hogy akkor is el kell számolniuk a lelkiismeretükkel, ha a saját hülyeséged miatt ütnek is el és tesznek egy életre nyomorékká.
Talán a két legelterjedtebb szabálytalanság a járdázás (ami ellen a Kerékpárosklub külön videóval is küzd) és a piros lámpa figyelmen kívül hagyása. Utóbbi egészen elképesztő méreteket ölt, különösen ott, ahol nincs keresztirányú autóforgalom, csak gyalogosok: itt sokkal többen nem állnak meg a pirosnál, mint ahányan igen. Lehet, hogy Franciaország egyes részein próbálkoznak már azzal, hogy a biciklisekre ne vonatkozzon a piros bizonyos esetekben, de ezek még erősen kísérleti szabályok, s aligha idén vagy jövőre válnak általánossá a kontinensen. Addig azonban marad a jól ismert regula: a piros tilos, akár autóval, akár kerékpárral futunk bele.
Az utóbbi hetekben többször is felmerült bennem, hogy miért nincsenek rendőrök a kerékpárutakon, pedig sokszor hasznos lenne (olvastam, hogy a Rómain voltak tavaly, de látni még sosem láttam egyet sem). Nem csak az erősebb biciklis szabálykövetés érdekében, de a kerékpársávot elálló autósok miatt is (például a Vámház körúton egészen hétköznapi, hogy autókat kerülget az ember a biciklis zónában). A járőrbicikli beszerzése és üzemeltetése is biztosan jóval kevesebbe kerül, mint a járőrautóé (Zalaegerszegen darabonként negyedmillió forintból szereztek be nagyon menő és rendőrösre festett járműveket), fitten tartja a rendőröket és még némi népszerűséget is hozhat a kékeknek.
Mindezek alapján talán nem túl elrugaszkodott kérés: bringás rendőröket Budapestre!
Facebookon Szabó Pál már ajánlott is egy nagyszerű, természetesen Csepelen készült kerékpárt (magyar anyagból! magyar gépeken! magyar munkaerővel!):