Antiszociális népszavazás: Svájc nem kér több szabadnapot
2012. március 13. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Antiszociális népszavazás: Svájc nem kér több szabadnapot

  Pofára estek a svájci szakszervezetek: az Eidgenossenschaft népe úgy döntött, nem szavaz meg magának több szabadnapot az eddigieknél. A Travail.Suisse szakszervezeti szövetség azt akarta elérni a népszavazással, hogy az évi négy hetet kitevő szabadnapok számát hat hétre növeljék. A dolgozó nép azonban nemmel szavazott a szakszik őket kényeztetni ígérő javaslatára. Das ist Kapitalismus.

  A vasárnapi népszavazás eredménye alapból megerősítette a svájciakról létező összes sztereotípiát, akik több évszázados jólét és béke ellenére sem váltak a lazsálás hívévé. Bár az alja munkákat (és a lassú nyitás hatására már a diplomás munkaköröket is) egyre nagyobb arányban végzik a bevándorlók, azért a 26 kanton háromnyelvű népét nem kell félteni, tudják még, hogy mire van szükség ahhoz, hogy egy ország a világválság közepette helyt álljon és gyarapodjon: munkára és még több munkára. Mert a munkából lesz az otthon, az otthonból pedig a biztonság. A svájciak egyébként javíthatatlannak tűnnek: 2002-ben elutasították azt a kezdeményezést is, hogy 42 óráról 36-ra csökkenjen a heti munkaidő.

  Bármennyire is mézesmadzag volt a szakszervezetek és az őket támogató balos pártok kérdése, az egyébként rendkívül összetett, eltérő lokális adottságokkal, nézetekkel, társadalmi összetétellel rendelkező kantonok mindegyikében a nem szavazat győzött, egyként éreztek és gondoltak hát a genfi francia bankárok az appenzelli német parasztokkal, Basel egyetemi polgárai a ticinói olasz borosgazdákkal. Sőt, összességében a szavazók 67 százaléka, vagyis kétharmados többsége döntött úgy, hogy nem kér magának több szabadnapot. Hetven százalék fölötti volt az elutasítás aránya a német hegyi kantonokban, akiknek ősei jó pár száz évvel ezelőtt földművelésükkel és a betolakodókkal harcolva megteremtették a szabad Svájc alapjait. Akkor sem a több vakációt gondolták a több szabadság alapjának, és most sem.

  A Travail.Suisse azzal magyarázta kampánya sikertelenségét, hogy a szavazást kedvezőtlen időpontra tűzték ki a hatóságok, mert az eurózóna válsága miatt nagy az emberekben a gazdasági bizonytalanság. „Érthető, hogy sok szavazó számára a saját állása miatti aggodalma fontosabb, mint a dolgozók és a svájci cégek hosszú távú jóléte. A kezdeményezés ellenzői a dolgozók félelmére és bizonytalanságára építették kampányukat” – írta a szakszervezet közleményében.

  A legjelentősebb munkaadói szövetség viszont üdvözölte a referendum eredményét. „A nem mindenekelőtt igent jelent a svájci cégek versenyképességének fenntartására és a munkahelyek biztonságára. A kezdeményezés elfogadása csak még inkább megdrágította volna az amúgy is magas bérköltségeket, és évente hatmilliárd frankos pluszterhet jelentett volna a vállalkozásoknak” – szögezték le a munkaadók közleményükben.

  A baloldali és még baloldalibb népszavazási kérdések országából először is megemeljük kalapunkat a saját orruknál és karosszéküknél távolabb látni svájci polgárok döntése előtt; abba pedig bele sem merünk gondolni, hogy egy szabadnapok számának gyarapításáról szóló magyarországi népszavazás milyen eredménnyel zárulna.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr494312141

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.03.13. 09:57:01

A bejegyzésed bekerült a Mandiner blogajánlójába.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tevevanegypupu 2012.03.13. 07:21:24

Van lehetoseguk egyebirant egy otodik hetet fizetesi szabadsagkent kivenni, de ahogy hallottam, a megkerdezettek nem akarnak meg azzal sem elni. Ez a svajci lelkiismeretesseg es kotelessegtudat, nem sok koze van a kapitalizmushoz, ok ilyenek. Celtudatosak, takarekosak, szorgalmasak, minden evben nepszavaznak valamirol, becsuletesek, korlatoltak es utaljak, lenezik az idegeneket..es ha a vilagban valami disznosag tortenik abban benne vannak, latszolag semlegesek.(:

tevevanegypupu 2012.03.13. 07:21:24

Van lehetoseguk egyebirant egy otodik hetet fizetesi szabadsagkent kivenni, de ahogy hallottam, a megkerdezettek nem akarnak meg azzal sem elni. Ez a svajci lelkiismeretesseg es kotelessegtudat, nem sok koze van a kapitalizmushoz, ok ilyenek. Celtudatosak, takarekosak, szorgalmasak, minden evben nepszavaznak valamirol, becsuletesek, korlatoltak es utaljak, lenezik az idegeneket..es ha a vilagban valami disznosag tortenik abban benne vannak, latszolag semlegesek.(:

Virág et. 2012.03.13. 08:02:19

"abba pedig bele sem merünk gondolni, hogy egy szabadnapok számának gyarapításáról szóló magyarországi népszavazás milyen eredménnyel zárulna."

Nem is kell, már lejátszották a főpróbát élesben: szociális népszavazás. Azok a szemét balosok már megint ...

Robinzon Kurzor 2012.03.13. 08:46:13

Véletlenül lemaradhatott a poszt második fele, amiben a T. Szerző, a 2008-as "szociális népszavazás" és az LMP mostani kezdeményezése mentén hazai kontextusba helyezi a kérdést, megállapítva, hogy ...

2012.03.13. 08:54:54

Bölcsen döntöttek, de azért ez csak a dolog egyik oldala.
Más dolog ott pénztárosnak, ápolónak vagy melósnak lenni és más itt.

kispufi 2012.03.13. 09:30:25

@Virág et.: különböző dolgokat adott kontextusukból kiragadva akár még harsány összehasonlításokat is végezhetünk, ld, még az alma és a körte esetét.

.Pierre Bezuhov. · http://www.youtube.com/watch?v=ddk-Q6hXvFk 2012.03.13. 09:35:51

@Robinzon Kurzor: ne csúsztass! akkor a sátáni gyurcsány ellen küzdött a Jók Serege, manapság meg csak a büdös szájú vörösprolik hőbörögnek a jólétben, és zavarják meg lengyel importkormánypártiak méltóságteljes ünneplését.

Robinzon Kurzor 2012.03.13. 09:42:28

@.Pierre Bezuhov.:
Igen, pont ez a hibátlan okfejtés maradt le a poszt végéről.
De biztosan csak valami banális technikai malőr miatt, mert azt el nem tudnám képzelni, hogy egy ilyen tökös gyerek mint ez az ergé is, ezt nem írja le.

Mitya Ivanov 2012.03.13. 09:44:42

jellemző eredmények.
a kezdeményező szakszervezeti szövetség francia, az elutasító vélemények meg a német kantonokban voltak a legmagasabb arányban. Nem elképzelhetetlen, hogy egy újabb törésvonalat jelent ez az eredmény, de azért elbelgásodni nem fognak

Neon Fu 2012.03.13. 09:51:22

Pedig telis-tele volt szórva minden utca a plakátjaikkal, hogy szavazzanak igennel. De itt nem elég szépeket ígérni, itt gondolkodnak is, mielőtt döntenek. Ugyanez volt két éve, amikor az volt a kérdés, hogy a betelepült külföldi gazdagok fizessenek-e ugyanannyi adót, mint ők (jelenleg ugyanis teljesen másként működik az állampolgárok adózása, többbet fizetnek) s akkor is az elsöprő többség nemmel szavazott: belátták, hogy jobb az országnak, ha "csak" ott élnek a -pont a hazai adózás miatt Svájcot választó- milliomosok, "csak" ott költik el a pénzüket, ott bérelnek lakást, vesznek autót, vásárolnak mindennap... pedig Svájcban is vannak szegényebb emberek, mégsem lehet az orruknál fogva fellázítani, mások ellen fordítani őket.

bolá 2012.03.13. 10:12:52

Ez a poszt a zsdanov-goebbelsi propaganda egyik díszpéldánya; tanítani lehetne!
Minden felmérés azt mutatja, hogy a magyarok nagyon sokat dolgoznak (itt például egy OECD felmérést ismertetnek hetivalasz.hu/uzlet/tobb-tenyezot-kell-vizsgalni-45383/ ). Csak a globális imperialista finánctőke lefölözi a hasznot, amit mi sem mutat jobban, hogy az átlagbérek a 70-es évek végi szinten vannak, tehát a 80-as évek végétől, a rendszerváltástól csökkentek, és az átlaghoz még hozzá kellene adni azt a 1.5 milliót, amennyivel kevesebben dolgoznak ma, persze O-val (nem tudom, hogy erre a számtani műveletre a bölcsészek képesek lennének-e, vigasztalja őket, hogy a közgazdászok nem).
Az is beszédes, hogy a GDP a rendszerváltás óta “komoly” évi 1.11%-ot nőtt (a GNI-ról, amely igazán mutatja a magyarok jövedelmét, nem is találni adatot)! Na de mégis nőtt. Márpedig ha az összjövedelem nő, a munkajövedelmek meg csökkennek, azt csak egyet jelent: a tőkejövedelmek nőttek, persze itt sem a magyar, hanem a globális imperialista finánctőkéjé.

Virág et. 2012.03.13. 10:53:27

@kispufi: Alma és körte, ha két demagóg népszavazást összehasonlítunk? Miért is?

Bocsánat, mindig elfelejtem, hogy az "akar-e Ön tandíjat fizetni" kérdést az ország narancsos fele gyurcsánytakarodj-nak értette. Bár talán más funkcionális analfabetizmusa miatt nem nekem kellene elnézést kérnem.

Kandeláber 2012.03.13. 11:05:21

Ahol havi egymillió forintnak megfelelő svájci frank a minimálbér, ott lényegtelen, hogy négy hét vagy hat hét a szabadság időtartama.

mnandy 2012.03.13. 11:05:59

@Virág et.: az ország narancsos fele, plusz Horn Gábor:
"-Nem azt mondták, Feri, hanem azt, hogy menj a pics*ba.. Valljuk be.."

www.youtube.com/watch?v=tlA9wYJ4HIM

2012.03.13. 11:15:15

Nohát, elég érdekes cikk egy olyantól, aki a szociális népszavazásnak tapsikolt, merthogy a tandíj, vizitdíj azt jelenti, hogy gyurcsány takarodj.

2012.03.13. 11:19:48

@mnandy:
ja kérem, akinek Horn Gábor hivatkozási alap....

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2012.03.13. 11:23:46

Te, Ergé, svájcban echte svájci alig dolgozik, már aki bennszülött... nem lehet, hogy ezek a bevándorló "rabszolgák" túl sok szabadideje e l l e n szavaztak inkább..?

tréfás kedvű felhasználó 2012.03.13. 11:24:54

@Robinzon Kurzor: nem lehet, hogy azert, mert e a cikk Svajcrol szol?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.03.13. 11:25:05

rajcsányi.gellért (ergé):

1) "A Travail.Suisse azzal magyarázta kampánya sikertelenségét, hogy a szavazást kedvezőtlen időpontra tűzték ki a hatóságok, mert az eurózóna válsága miatt nagy az emberekben a gazdasági bizonytalanság." --- írod.

Nekem ez egy teljesen helytálló magyarázatnak tűnik. Egy átlag svájci munkavállaló valószínűleg úgy gondolkodik erről a kérdésről, hogy jelenleg ezer komolyabb és súlyosabb problémánk is van, minthogy ezzel a szabadság-kérdéssel foglalkozzunk. Tehát, tkp. nem a több szabit, hanem a kérdéssel való foglalkozást utasította el.

2) Úgy látom, a Mandiner is kiadta/kiadja az Előre a lázárjánosi úton!-jelszót. Ez ugyanolyan hazug, gonosz és aljas (ál)ideológia, mint amit a ballibbanda tolt húsz éven keresztül: eddig az volt az elit tehetetlenségre (a gazdasági sikertelenségre) a magyarázat, hogy a magyarok nem tudnak dolgozni, most az, hogy a magyarok nem akarnak dolgozni. S milyen érdekes, hogy ezeket a magyarázatokat rendre olyanok ötlik ki (pártvályúból etetett (exkádár)értelmi(si)ségiek, ideológiai komisszárok, gazdasági bűnözők, zugfirkászok, politikai szélhámosok és karrieristák stb.), akik effektív, termelő munkát soha életükben nem végeztek. Az "elit" nagyon komoly valóságdeficittel küzd, s hogy nem is próbál ezen változtatni, az --- nem kicsit, nagyon --- árulkodó rá (ú. é. az elitre) nézve.

ü
bbjnick

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.03.13. 11:31:24

@bbjnick:

elképzeli ergét, ahogy korán puhányodó kis testével leül géphez, amin annyi kitűnő cikket megírt már, átfut a fején, hogy tölgyről kéne valamit, de aztán elhessegeti, az ebédjére gondol, aztán leüti a billentyűket: azért nem élek még jobban, mert a magyarok nem szeretnek dolgozni.

/egyébként tényleg nem, egykori munkaadóként mondom. silány, lógós népség/

tréfás kedvű felhasználó 2012.03.13. 11:31:33

@bolá: a sokat dolgoznak orábant általában meg kell szorozni a hatékonysággal. Úgy érdekesebb az eredmény. Vagy cibáljuk ide megint a globális karvaly tökét. Biztos miattuk ül Gizi néni a CBA magyar üzletlánc kasszájánál olyan unott képpel és felháborodva, hogy itt bizony még kliensek is vannak. Dé én most csúsztattam. Épp úgy, mint te!

bolá 2012.03.13. 11:54:28

@tréfás kedvű felhasználó:
Miért nem a saját munkád hatékonyságát nézed?

evil overlord (törölt) 2012.03.13. 11:59:32

@jose maria padilla: Kiváncsi vagyok, hogy mikor fogják kimoderálni a tölgy ügyet számonkérő kommenteket. Bár az is lehet, hogy tanultak a múltkori moderáció negatív következményéből.

@bbjnick: A sváji exportnak és turizmusnak komoly problémát jelent az elszállt CHF árfolyam. Ha jelentősen növelik a fizetett szabadságot, akkor az további drágulást jelent.

Várúr 2012.03.13. 12:01:45

@.Pierre Bezuhov.:
Pierre megint bezuhog (a Mandira). Ócska hazugság a március 15-i "importlengyel". Ballibék jóelőre fikázzák a várható kormánypárti tömeg lengyel résztvevőit, akik történelmi rokonszenv okokból saját különvonataikkal a maguk kezdeményezése alapján jönnek (francia magyar történelmi rokonszenvről a kutya se tud). Ezzel szemben a féltucat levitézlett francia politikus, élükön Kohn Bandival hivatalos ballib meghívás alapján érkezik. Valaki fizette a Liberationban megjelent méregdrága egészoldalas hirdetésüket is. A franciák bulizni és provokálni jönnek, meg saját magukat hazai ződ közönségüknek fényezni, míg a sok ezernyi nem politikus lengyel ünnepelni akar. Ez a különbség, ami hatalmas....

kispufi 2012.03.13. 12:02:55

@Virág et.: "ezt vonja vissza, elnök úr!", kerek szemekkel. ha erre demagógan lehet csak válaszolni, hát akkor úgy is kell. és mit ad isten, aki gyurcsánytakarodjnak értette, jól is értette.

Várúr 2012.03.13. 12:05:19

@Kandeláber:
A sok pénz és a még több pénz közötti különbség lényegtelen, míg a szabadidő soha. Pénzt lehet szerezni. gyűjteni, megtakarítani és így tovább, de időt nem. A svájciaknak is csak egyetlen földi életük van, ami véges és nem halmozható.

Várúr 2012.03.13. 12:07:32

Még csak annyit: Pityinger Dopeman és Kohn Bandi valóban összeillő pár.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.03.13. 12:09:38

@jose maria padilla:

"egyébként tényleg nem, egykori munkaadóként mondom. silány, lógós népség" --- írod.

Ezt vitatom. (Mármint nem a te tapasztalataidat, hanem azt, hogy a magyar --- úgy általában --- silány, lógós népség.) Én már nagyon sokfelé megfordultam "a munka világában" és a legtöbb problémát nem a munkamorállal láttam, hanem az irányítás-, a vezetéskultúrával. A magyarok többsége szerintem akar is és tud is dolgozni: ha korrekt és értelmes módon instruálják, jól elvégzi a rábízott munkát. Az viszont tény, hogy minél feljebb megyünk a vezetési hierarchiában, annál általánosabb a simlizés, ez bizonytalanságot és bizalmatlanságot szül, ez pedig megúszásrajátszást eredményez --- ez pedig még általánosabbá teszi a simlizést...:-] Ez valamiféle kádárista örökség lehet, ami az elmúlt időszak gyarmati munkakultúrájában nemhogy kiveszett volna, hanem (talán) mégjobban megerősödött. Szerintem.

ü
bbjnick

tréfás kedvű felhasználó 2012.03.13. 12:15:30

@bolá: azért, mert annak csak számodra van jelentősége eme cikk esetében.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.03.13. 12:16:44

@evil overlord:

Értem. Tehát, végülis, csak nem a túláradó "munkaszeretet", hanem józan megfontolások jártak a svájciak fejében, amikor döntésüket meghozták:-)

ü
bbjnick

bolá 2012.03.13. 12:16:55

@tréfás kedvű felhasználó:
Annyira, mint a CBA pénztárosáé.

tréfás kedvű felhasználó 2012.03.13. 12:19:17

@bolá: aminek meg annyi, mint globális imperialista finánctőkének a svájci népszavazáshoz?

tréfás kedvű felhasználó 2012.03.13. 12:20:34

@bolá: erre válaszoltam, de nem akar megjelenni. 10 perc múlva megpróbálom megint.

Robinzon Kurzor 2012.03.13. 12:49:56

@tréfás kedvű felhasználó:

"Svájról szól" ... ha csak úgy nem .

Igen, nagyon kell vigyázni, hogy össze ne keverjük az össze nem tartozó dolgokat.
Például Svájcot Magyarországgal; jó hogy szóltál.

tréfás kedvű felhasználó 2012.03.13. 13:01:22

@Robinzon Kurzor: ok, szerintem zárjuk rövidre ezt. Arra próbáltam bátortalanul célozni, hogy mindig mindenert a globális imperialista finánctőkét (GIF) kárhoztatni szerintem nem vezet eredmenyre. Szerény véleményem szerint ha a GIF megtehetne, akkor éppenséggel ugyanazt megcsinálná Svájcban is (meg Németországban is, meg mindenhol máshol is), amit Magyarországon. Szóval nem kételkedve jószándékodban, valamint az hivatkozásaid helyességében, a GIF csak azt teszi meg, amit éppen megengednek neki. HA Mo-n szabadrablás van, az azért van, mert az uralkodó osztály megengedi, hogy legyen. Gizi néni csak annyira jön ide, mint a GIF. Épp annyira felelős, mint a GIF. (es most nem Gizi néni áll szemben az ezermiliardokkal természetesen). Csak azért említettem amúgy őt, mert ha már a CBA-ban dolgozik, akkor csak nem a GIF-et szolgálja (hanem nagy valószínűséggel mo-i csatlósaikat).

Mindegy, csak remelem, hogy nem beszélünk el egymás mellett, mert azzal már nem csak a hócipő van tele, hanem ez a nyomorult magyar blogszféra is, ahol a vita gyakran kimerül abban, hogy belekötnek a másik nickébe, helyesírásába, estébé, estébé...

ui: nyugodtság van azzal kapcsolatban, hogy én mennyire rontom (vagy javítom) a mo-i hatékonyságot. Jelentem egyiket sem!

kellemes napot

Bell & Sebastian 2012.03.13. 13:25:35

Egyszerű a magyarázat, a munkáltatók a munkavállalók tudomására hozták, hogy ez hülye ötlet, mert a német versenyképességet tovább erősíti, a övéket meg gyengíti, azaz rövidtávon rosszul járnak.

A svejci nem buta, fegyelmezett és nincs kedve valamelyik birodalmi építkezésen tolni a malteros talicskát.

evil overlord (törölt) 2012.03.13. 14:12:04

@bbjnick: A svájciak nem annyira munkamániások mint a japánok, de nem büdös nekik a munka.

Robinzon Kurzor 2012.03.13. 14:20:23

@tréfás kedvű felhasználó:

Csak remélni merem, hogy ezt nem nekem válaszoltad.
Ha mégis, akkor szakszerű orvosi segítséget javasolnék.

tréfás kedvű felhasználó 2012.03.13. 14:26:11

@Robinzon Kurzor: amugy tenyleg nem neked akartam, az iskolajat! csak te valaszoltal a hozzaszolasomra, amit bola nevezetu uriembernek irtam, aztan nem figyeltem meg a nevet. En kerek elnezest.

tréfás kedvű felhasználó 2012.03.13. 14:27:21

@Robinzon Kurzor: bocs, szet vagyok csuszva, lehet aludni kene...

bolá 2012.03.13. 14:48:20

@tréfás kedvű felhasználó:
Ergé kioktatja a magyarokat példának hozva fel a dolgos, szorgalmas svájciakat, akik ebben a népszavazásban is megmutatták, nem hagyják magukat megfosztani a munkától, így maradnak továbbra is dolgosnak, szorgalmasnak. Erre hoztam kapásból a legutóbbi kezembe került tanulmányt, amely kimutatja, hogy a magyarok is dolgosak, szorgalmasak. Viszont ismerve az ilyen felmérésekre rögtön jövő reakciót, azaz hogy a dolgosságot, szorgalmasságot nem munkaidőben mérik, hanem hatékonyságban, már előre rámutattam arra, hogy miért nem olyan hatékony a magyar munka. Éspedig azért nem, mert a GIF (ez jópofa rövidítés) nem engedi meg számára nagyobb hatékonyságot. Ha már mindenáron Svájccal példálózik ergé, akkor miért azt nem hiányolja, hogy mielőtt elkezdődött Magyarországon az a neoliberális ámokfutás (erről egy érdekes posztot linkeltek be tegnap a fiúk verteslaszlo.blogspot.com/2011/11/jobboldali-ertelmisegi-let-kihivasai.html?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201203 , viszont igen furcsán emelve ki belőle részeket mandiner.hu/cikk/20120312_vertes_laszlo_a_jobboldali_ertelmisegi_let_kihivasai ), aminek pl. a mínusz 1.5 millióval kevesebb munkahely az eredménye, akkor miért nem kérdezték meg erről a magyarokat természetesen úgy tájékoztatva őket, mint most a svájciakat: akartok-e liberalizálni, privatizálni, deregulálni, aminek a következménye mínusz 1.5 millió munkahely, a maradéknak meg csökkenő jövedelem.

Bell & Sebastian 2012.03.13. 15:29:47

@evil overlord: Csak belenéztem a német búvárlapokba, nyilván savanyú a szőlő.

bolá 2012.03.13. 16:12:54

@tréfás kedvű felhasználó:
Tessék, erről beszélek: http://index.hu/gazdasag/magyar/2012/03/13/kiemelkedoen_szegenyek_a_magyar_regiok/! Ezért kár volt a rendszerváltás.

"mindig éhes proletár" 2012.03.13. 16:35:21

Nem értem, hogyan kerül egy svájci hirhez a magyar politika.Sem a jobbrol, sem a balrol érkezö kommentek nem ehhez a cikkhez tartoznak.Egyébbként egy valaki fogalmazott jol, Naná a Svájciak nem szavazták meg a kevesebb munkaidöt, kiknak?? a bevándorloknak?? a vendégmukásoknak??hiszen 90%-ban ök végzik a nehéz
fizikai munkát.A fennmaradó kevés echte svájci,pedig megtalálja a modját annak, hogyan csináljon plusz szabadnapot magának.Itt nincsenek önzetlen barátságok
bevándorlo és svájci között,üzleti, vagy valamilyen érdek
barátság létezik, addig amig az érdek ugy tartja.Utána átalakul ismerössé. Azok a kommentek hitelesek amelyeket itt Svájcban élök irnak,vagy ha nem itt élnek,de valamilyen oknál fogva figyelik ezt az ország0t.Egyébbként csodálni valo nép a sajci, hiszen a mult évszázad elsö felében, europa legszegényebb országa volt.A svájci emberek szorgalma,a semlegességük, és a két világháboru hozta el a jolétet.Ha gazdasági vitám van svájcival / lenézi Magyarországot mert szegény / mindig oda dörgölöm az orruk alá;´"BEZZEG HA A SZOVJET HADSEREG
45 SVÁJCBAN ÁLLOMÁSOTT VOLNA ITT SEM LENNE ILYEN ÉLET: LÁSDD A NÉMET PÉLDÁT HOL TARTOTT A NYUGATI OLDAL?ÉS HOL A KELETI?" erre nem tudnak mit mondani, vagy hallgatnak , vagy igazat adnak, de ök nem értik akkor sem " hogy de mégis hogyan nem lehetett?............

tréfás kedvű felhasználó 2012.03.13. 17:12:58

@bolá: koszi szepen, mindenkeppen el fogom olvasni!
tovabbi szep napot

.Pierre Bezuhov. · http://www.youtube.com/watch?v=ddk-Q6hXvFk 2012.03.13. 19:30:53

@Várúr: hűhaaa :-o
s ezt a gyönyörű sztorit a Csintalan mondta a hírtévében vagy a tintás Bayer az echon? nagyon szívesen meghallgatnám eredetiben is

egyébként az "importkormánypártiak" elől le is hagyhatjuk a lengyel jelzőt, ha érted mire gondolok ;) tény, hogy nem könnyű manapság határokon belül releváns számú várurat összeszervezni.

egy_vélemény 2012.03.13. 20:39:43

@Kandeláber: 5 hét a szabi, és a mellékelt linken megtalálod, hogy a minimálbérből mennyi a KÖTELEZŐ kiadás.
Azért kellett megemelni, hogy fedezni tudják a kiadásokat.
www.coopzeitung.ch/werte
Egyszerű schriftdütsch nyelven van, hogy a külföldi is megértse.
Mellesleg megjegyzem, hogy a betegbiztosítást igen jutányosan fizeti a példában szereplő család, nekünk magasabb.
Ha ehhez hozzáveszed, hogy
- egy családban nem természetes, hogy mindkét szülő 100%-ban dolgozik,
- hogy az átlagsvájci munkás fizetése nem sokkal több ennél,
- itt mennyibe kerül a hús, a sajt, stb.,
akkor rájössz, hogy a szegény az minden országban szegényt jelent.
Mert őneki helyben kell bevásárolni.
Igen.
Azokról a hegyekben élő parasztokról nincs itt szó, akiknek még ennyi sem jut. Ők nagyon egyszerűen élő emberek. Nekik rendszeresen gyűjtést szerveznek.
A szociális hálót is nagyon alaposan szervezik meg.
Megelőznek vele olyan társadalmi erodálódásokat, amikről az elmúlt 22 évben a magyar kormányok megfeledkeztek.
Ha jól emlékszem, valamikor a 80-as évek vége felé jelent meg a munkanélküliség, mint státusz, de nem volt sem előkészítve, sem a sorozatos munkahelymegszűnések miatt az etat a várható kiadásokra felkészülve.
Elkerülte a tömött Parlamentben ülők figyelmét a mindennapi küzdelem a megélhetésért, hogy az ablakon kipillantva, a jövőből a társadalomnak ezt a szegmensét is meglássák.
Vagy csak nem volt idejük kimosakodni a csipából?
Tájékoztatásul ismételtem.
:-)

egy_vélemény 2012.03.13. 21:00:26

@"mindig éhes proletár": igen, valóban, még a 30-as években is volt, aki éhenhalt itt. A háború alatt is nagy volt a szegénység, majd a mikor a gazdátlan pénzeket felszabadították, akkor lendült nagyot a gazdaság. A '70-es években. Aszfaltoztak, csatornáztak, építkeztek mindenhol.
A mai 50 éves korosztály is csóválja a fejét még a hirtelen jött jólét miatt, hiszen nemcsak jólétet hozott.
Hanem korai betegségeket, rengeteg más szociális problémát is.
Nekünk vannak jóbarátaink is, nemcsak ismerőseink a helybeliek közül.
Állhatatosak a barátságban, szorgalmasak, kötelességtudóak munkában, puritánok életmódban, szigorúak ítélkezésben. Akárcsak otthon még a Nagyapámék korosztálya volt.

a sötétség seregeinek vezénylő tábornoka 2012.03.13. 21:20:30

@tréfás kedvű felhasználó: Az EU keleti bővítésével (illetve már az ezt megelőző időszakban is) hirtelen megnyílt egy százmilliós piac a nyugati nagytőke előtt. A szocialistából kapitalistává lett országoknak szüksége volt a tőkére, és csak úgy lehetett volna normális feltételeket szabni, ha legalább a nagyobb részük összefog és csak feltételekkel adja a piacát. Ez nem történt meg, így gyakorlatilag kijátszották egymás ellen a friss EU tagjelölteket. Ezért maradt meg Kelet-EU egy ilyen "második fokozatban" a Nyugathoz képest. Ezért teheti meg a Tecsó meg többi, hogy annyit fizet a pénztárosnak, amennyit. És ezekkel versenyez a CBA, így hát ő sem adhat lényegesen többet. Innen pedig már érthető, miért kelletlen a CBA-s pénztáros...

d'Alember 2012.03.13. 22:37:29

Ahhoz, hogy ez a cikk informatív legyen, utána kellett volna nézni olyasmiknek, mint hogy mekkora részét teszik ki a bevándorlók a svájci munkaerőnek, aztán annak, hogy mennyire elterjedt Svájcban a részmunkaidő, és ez a forma hogyan oszlik meg az állampolgárok és a bevándorlók között, meg hasonlóknak. Így ez csak egy szokásos, mesekönyv szintű ergé-gügyögés.

Virág et. 2012.03.14. 06:28:19

@mnandy: Az SZDSZ ilyenkor viszonyítási alap lesz hirtelen? Miben az még, mesélj?

Ha egy ország szavazásra jogosult népessége nem képes különbséget tenni a szimpátia kinyilvánítása és a költségvetést érintő kérdések megválaszolása között, akkor ott nem a kérdésekkel van a baj, hanem az országgal.

Egyébként ne gondold, hogy ha a kérdés fordítva lett volna, hogy ti. Ferenc megszüntetni szeretett volna valamilyen fizetési kötelezettséget, ahelyett hogy épp bevezette volna azt, akkor is így alakultak volna az eredmények. Az emberek nem hülyék és még mindig többen szavaznak a pénztárcájukra gondolva, mint Orbán iránti szeretetből / Ferenc iránti gyűlöletből.

Rajtad kívül egyébként ezt mindenki érti a Pártban, ezért is módosították villámsebességgel az alkotmányt rögtön a választások után, hogy költségvetési kérdésben ne lehessen már népszavazni. Az demokráciaellenes, ha a fidesz van kormányon. Ahogy az AB is az. Meg a független bíróságok, az ombusmani rendszer és úgy általában minden eszköz, amivel egy demokratikus ellenzék vagy egyáltalán a civil társadalom él vagy élhetne az állami önkénnyel szemben.

bolá 2012.03.14. 08:13:57

@d'Alember:
Te vagy az én emberem! Köszönöm!
Bár szokás szerint huncutak, folyó áron adják, hagyj szenvedjen az ember. De a nagyobb baj, hogy az 1995 előtti időszak hiányzik, pedig akkor volt a nagy pofára esés.

bolá 2012.03.14. 08:16:34

@d'Alember:
Meg mennyi a szabadfoglalkozású. Pl. a svájci gazda, aki egész tél alatt nem csinál semmit, mert a fődje hó alatt van, vagy az, aki a téli síszezonban érdekelt, könnyen leszavazza.

evil overlord (törölt) 2012.03.14. 08:19:09

@Virág et.: Látom, jó komcsiként hazudik mint a vízfolyás: a költségvetést érintő kérdésekben korábban sem lehetett népszavást tartani. Azonban a vizitdíj nem a költségvetésbe folyt be, így engedélyezték.

Virág et. 2012.03.14. 08:29:57

@evil overlord: Nem hazugság, hanem tévedés. Nem népszavazni, hanem AB döntést hozni nem lehet ebben a kérdésben. A felelős a korán reggel, a mondanivaló lényege változatlan: egy kontroll kizárva, kihúzva a listáról.

Kell fidesz.hu-s linkcunami az elmúltnyolcévből, amikor ilyen az AB költségvetést érintő témában hozott döntéseit dicsérte a Párt?

Virág et. 2012.03.14. 08:33:02

@evil overlord: Egyébként a vizitdíj helyett megemelt eü járulék ugyanez a kategória. Csak az előbbi nemzetellenes támadás, mert csak az fizeti, aki igénybe vette volna a szolgáltatást és - ahogy helyesen rámutattál - nem is a költségvetésbe folyt volna be, az utóbbi pedig foggal-körömmel védendő hazafiság és újabb győzelem a liberálbolsevik imperialista nyugattal szemben.

De legalább népszavazni nem lehet benne. Meg most már AB-döntés sem lehet hozni. Nem úgy, mint a Bokros-csomag idejében.

Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2012.03.14. 10:41:55

Guide Basel
facts and figures
Inhabitants: 191800
Proportion of foreigners: 33,4%

debreceni.blog 2012.03.14. 11:08:56

„…miután Svájcban az antiszociális népszavazás nyomán válság fenyegeti az országot, gondolom, égető szükség lehet egy ilyen felkészült szakemberre, aki majd a svájciaknak is megmagyarázza, hogy mit és hogyan kell megvédeni a nemzetköz baloldaltól.”

www.vagy.hu/tartalom/cikk/1866_selmeczi_gabriella_az_ostobasag_oligarchaja

Várúr 2012.03.14. 11:46:17

@.Pierre Bezuhov.:
Jóember. "Releváns számú várúr" a legutóbbi békemeneten közel félmillió volt. A másik "releváns szám" a Szolidaritás pár ezer tüntetője.
Na sétálj odébb.

egy_vélemény 2012.03.14. 11:54:51

@tevevanegypupu: annyit korrigálnék, hogy 20 év alatt és 50 fölött a munkavállalóknak 5 hét szabadság jár. Át lehet vinni a következő évre, a legritkább esetben fizettethető ki. Munkaadó függvénye.
Személyes életkörülmények, kapcsolatteremtési képességek...sok minden befolyásolja a képet, amit a svájciakról alkothatunk.
Alapszabály, hogy fizetésről, vallásról/pártállásról, privátkapcsolatokról nem érdeklődünk.
A Bundesamt.admin hivatalos honlapján mindenféle információ, statisztika nyilvános.
:-)

bolá 2012.03.14. 12:24:18

@egy_vélemény:
Hogy bírod ott köztük?
Nekem a francia részből vannak ismereteim. Ott a szegényebbek (hozzám képest persze gazdagabbnak látszottak) panaszkodnak erőst: pl. mondták a gyerek luxus – ami azért elég perverz –, és azért annyi adoptál harmadikvilágbeli gyerek, mert akkor a “megspórolják” a kiskorúság költségeit, illetve keresetkiesését.

egy_vélemény 2012.03.14. 12:29:47

@Virág et.: Jó, hogy említi a Bokros-csomag idejét.
Egy nagyon érdekes párhuzamot lehetne állítani a cikk kapcsán.
Részletekben biztos maga tud bravúrosan riposztolni, de úgy egészében:
vajon mekkora előrelátásról tett tanúbizonyságot a kormányok sokasága, amék sorra bezárta a munkahelyek tömegét, de semmilyen olyan előkalkulációt nem végzett, hogy honnan fogják a működő háztartások fedezni kötelező és várhatóan tendenciózusan emelkedő kiadásaikat?
Úgy tudom, Bokros okuláréval duplikált tekintetete is csak a nyugdíjak összegéig látott.
Tehát a párhuzam, amivel alá tudná támasztani saját lövészárkát:
egy összkalkuláció, amelyik a nemnyugdíjas, de munkához nem jutó sokaság kiadásainak fedezete lenne, természetesen beépítve a költségvetésbe.
Tehetné akár svájci mintára is, felsorakoztathatná a tényleges kiadásokat magánháztartási és államháztartási szinten is.
Valamint kiállíthatná az akkori munkaadók terveit is erre vonatkozóan, amik az állammal egyeztetve lettek.
Ehhez az adatokhoz nyilván jobban hozzáfért (volna) Bokros, Horn, mint akárki.
Elvégre egy jogállam volt, meg média- és gondolkodási szabadság ... és se gazdasági cunamit, sem semmilyen veszélyt nem jelentett, hogy milliónyi nagyságrendben kerültek utcára emberek.
Gondolom, a felelős vezetőket, munkaadókat sem gátolta semmi az előrelátásban.
Ahogy most a svájciakat sem.

egy_vélemény 2012.03.14. 12:34:32

@bolá: köszönöm, jól. :-)
Én szerencsénkre, egy icipici faluba kerültem, ahol befogadtak minket.
Van, aki nem bír, de otthon is volt rossz szomszédom.
Azt szoktam mondani, az otthonom itt van, de a hazám Magyarország.
Megpróbálom nem megzavarni a rendet.
Ezt akceptálják, hiszen ők sem tudnák elképzelni, hogy hazát cserélnének.
Nagyon sokat tanultam az itt eltöltött, lassan 20 év alatt.

egy_vélemény 2012.03.14. 12:38:56

@Virág et.: természetesen mindezt azon az alapon teheti meg, mert bizonyíthatja vele, hogy akkor felelős volt a kormányzás, most meg felelőtlen.

egy_vélemény 2012.03.14. 12:41:24

@debreceni.blog: olyan szakértőre viszont égető a szükség, aki leragad egy bolhapörsenésnyi momentumnál. :-)
Ugorni kéne, nem?

fikanick 2012.03.16. 08:20:29

Ti szovegeltetek a szocialis nepszavazasnal, hogy menjunk el es szavazzuk meg a Fidesz ennel sokkal durvabb demagogiait. Nagyon ocska kurvava tudtok am valni, amikor mar nagyon nagy lendulet kell a meggyozodesetek es a valosag kozotti szakadek atugrasahoz.

Minden hivovel igy van ez a dolog, plane amikor anyagilag is erdekelt.

Azert szomoru, ahogy megannyi Zuschlagkent viszitek tovabb a zaszlot.

euro_állás · http://www.euro-allas.hu/ 2012.06.18. 19:45:03

Sejtem nálunk mi lett volna a szavazás eredménye...
süti beállítások módosítása