Hoppá! Szörnyen olcsó a benzin!
2011. november 17. írta: TuRuL_2k2

Hoppá! Szörnyen olcsó a benzin!

  Legalábbis sokkal olcsóbb, mint 1990 őszén, a taxisblokád idején volt. A Három deci köménymag mikroblogban találkoztam a fenti, 1990. október 26-i címlappal, s ez adta az ötletet, hogy kiszámoljam, mai értéken mennyibe került a benzin a taxisblokád őszén. Az eredmény még akkor is óriási meglepetés volt, ha kicsit számítottam hasonlóra.

  A számoláshoz a KSH inflációs adatsorát használtam (hozzátéve még a 2010-es 4,9%-ot), az 1990-es évet figyelmen kívül hagytam, mivel a címlapon szereplő árak idején már nagyon az év vége felé jártunk. Nos, ha megőrizte volna reálértékét az üzemanyag (azaz minden évben az inflációnak megfelelő mértékben nőtt volna az ára), akkor ma ennyibe kéne kerülnie az egyes fajtáknak:

Szuper (95-ös): 645 Ft
Extra (98-as): 677 Ft
Gázolaj (dízel): 492 Ft

  Mint látható, a nominálértékek nagyon megvezetnek minket, míg nagyon drágának érzékeljük a literenkénti 300, pláne 400 Ft-os árat, addig ez még mindig sokkal olcsóbb, mint 21 éve volt – a dízel közelíti valamelyest az akkori reálértékét, de még így is mintegy húsz százalékkal olcsóbb.

  Mivel ellenzéki időszakában a Fidesz többször napirendre vette a szörnyen drága benzint, megnéztem, hogy mai értéken milyenek voltak az akkori árak. 2004-ben, 250 forint körüli ár mellett a Fidesz a benzinár befagyasztását követelte, Matolcsy György pedig egyenesen 20 százalékos jövedéki adó-csökkentést szorgalmazott. A 2004-es 250 Ft ma 363 Ft-nak felel meg, azaz körülbelül tíz százalékkal olcsóbban tankolhattunk akkor.

  2006-ban a 300 forintos benzinárra azt mondta a Fidesz, hogy ez maga a lélektani határ. Ez ma 393 forintos árnak felel meg, azaz néhány forintos eltéréstől eltekintve gyakorlatilag ugyanannyiba kerül az üzemanyag, mint öt éve, épp csak a Fidesz lett sokkal megértőbb, s Török Zsolt és az MSZP ismer rá a lélektani határra, és követeli a jövedéki adó mérséklését. 

  Tanulság? Csak a szokásos: másként illatozik a széna a szerelmeseknek, és másként a lónak.

Frissítés: Zero javaslata nyomán kiszámoltam, az átlagbérből mennyi 95-ös oktánszámú benzint lehetett venni 1990-ben és mennyit ma. 21 éve nettó 10.108 forint volt az átlagos fizetés, amiből 171 liternyi 56 forintos benzinre futotta. 2011-ben 140.300 Ft az átlagnettó, ebből 351 liter 400 forintos benzinre futja.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr893389698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

loláb 2011.11.17. 16:01:05

Szerintem egyáltalán nem drága a benzin, én már 15 éve ötezerért tankolok....

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2011.11.17. 16:08:22

Jók a linkelt anyagok:

Egyik:
"Arra kérjük tisztelettel a kormányt, hogy ne nyerészkedjen az embereken."

Másik:
"Az állam ne nyerészkedjen az emberek terhére az olajpiaci folyamatokon!"

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2011.11.17. 16:08:39

Turul, azt kellene megnézni, hogy az akkori átlagbérből hány liter benzint tudtál vásárolni, és mennyit most.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.11.17. 16:18:13

@zero:
Ha van kedved, számolj még hozzá vásárlóerő-paritást is. De látatlanban megmondom neked: ma sokkal-sokkal többet, mint 1990-ben.

Übermayer 2011.11.17. 16:22:46

@zero:
Alkalmazásban állók havi átlagkeresete, Ft
1991- 17943 Ft / 59Ft/l = 304 liter
2010- 202525 Ft / 400Ft/l = 506 liter

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2011.11.17. 16:27:40

Havi átlag nettó / benzin (liter):

2006:
kb. 109000 / kb. 300 = kb. 363

www.hrportal.hu/c/az-atlagber-7-8-szazalekkal-emelkedett-20061220.html

2011:
kb. 140000 / kb. 400 = kb. 350
(gyerekkedvezmény nélkül)

vallalkozoi.negyed.hu/vnegyed/20110916-ksh-marcius-ota-csokken-a-magyar-atlagber.html

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.11.17. 16:43:42

Turul,

Ilyenkor a GDP szamit, gondolom en. Nem a PPP. Ugyanis a PPP jelentos resze non-tradeable szektorbol jott ossze. Egy szivmutet erteke Magyarorszagon 1990-ben lenyegeben ugy volt elszamolhato mint Svedorszagban 1990-ben. Mivel Magyarorszagban a trade-able szektor novekedett hatalmasat, az import termekek relativ aranak csokkenie kell. Gondolom en.

bolá 2011.11.17. 17:08:25

@TuRuL_2k2
Ajánlok egy másik statisztikai adatsort
epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/product_details/publication?p_product_code=KS-GK-10-001
, ezen belül is a 172. oldalt, amely az euró és a forint inflációját mutatja 2000. és 2009. között. Ha ehhez még hozzáadjuk a 2010. és 2011. inflációját, akkor ma 1€-nak ~415 Ft-t kellene érnie. Tehát a forint egy harmaddal felül van értékelve, mesterségesen! Tudni kéne, hogy milyen adatokat kell nézni!
Ez azt jelenti, hogy a magyar áruk így mesterségesen drágák pl. a német árukkal szemben. Mielőtt még a sok tudatlan ennek elkezdene örülni megmagyarázom, hogy magyar áru az, amit magyar munkával állítanak elő. De ha drága, akkor nem veszik meg, de akkor a magyar munkára sincs szükség. Meg lehet nézni az aktivitási rátán, hogy Csehországgal szemben 750000 fővel kevesebben dolgozni, de Dániával szemben 1.4 millióval kevesebben. Ez minden gazdasági bajunk oka.

aaabbbccc 2011.11.17. 17:40:09

Meg azt lenne jo latni, hogy a boldog bekeidokben ( Kadar alatt 60-as evek, amit ma visszasirnak, 3.60-as kenyer) akkor ez hogy nezett ki?

Yumurdzsak 2011.11.17. 19:09:04

ha ezentúl rossz kedvem lesz, mindig erre a blogra jövök, és rádöbbenek, milyen jól is élek!

evil overlord (törölt) 2011.11.17. 21:17:54

@HHRT 1975: A spammereket tarkón lövik, ugye?

Veder1 2011.11.18. 03:07:25

Sokkal többen "fogyasztanak" ma benzint, így sokkal több alacsonyabb keresetű is, és sokkal több mindenre használjuk az autót azóta (szórakozás, kényelem stb.).

teemur · http://teemur.blog.hu 2011.11.18. 08:19:51

Inkább a mediánnal számold, hány litert lehet belőle venn, ne az átlaggal. Azt nagyon torzítja az azóta megszületett "szupergazdagok" osztálya.

organikusviselet · http://organikusviselet.blog.hu/ 2011.11.18. 08:24:21

Hm azért nem gondoltam ekkora diferenciát a kettő között, bár szerintem vidéken messze nincs meg a 140e netto átlag... így rögtön nem mindegy...

kispufi 2011.11.18. 12:56:30

én csak annyit szeretnék jelezni, hogy ez egy igencsak kiragadott példának minősíthető 1990-es ár, ami egy kb. 50 %-os emelési szándék révén jött létre, s - a fejlécen szereplő dátumból is láthatóan - a taxisblokádnak nevezett szadesz-puccskísérletet vonta maga után. a blokád, azaz a tárgyalások végére ezek az árak mérséklődtek, nem tudom pontosan, mennyire, de benzinnél olyan majdnem - 10 forinttal is számolhatunk, korrektebb lett volna ahhoz az árhoz viszonyítani. bár ettől még tény, rosszabbul éltünk, mint hittük, ma meg ezek szerint jobban, de nem tudom alátámasztani, hogy miről is beszélek...

kispufi 2011.11.18. 12:58:38

én csak annyit szeretnék jelezni, hogy ez egy igencsak kiragadott példának minősíthető 1990-es ár, ami egy kb. 50 %-os emelési szándék révén jött létre, s - a fejlécen szereplő dátumból is láthatóan - a taxisblokádnak nevezett szadesz-puccskísérletet vonta maga után. a blokád, azaz a tárgyalások végére ezek az árak mérséklődtek, nem tudom pontosan, mennyire, de benzinnél olyan majdnem - 10 forinttal is számolhatunk, korrektebb lett volna ahhoz az árhoz viszonyítani. bár ettől még rosszabbul élünk, mint amikor még azt hittük, hogy rosszul élünk. de mindenképen illuziótlanabbul.

kispufi 2011.11.18. 13:01:24

szóval a blogmotor miatt volt némi gikszer, közben a végét átírtam, de mindegy is.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.11.18. 13:36:26

@kispufi:
12 forintos volt a kompenzáció, de ha jól értem a korabeli híradásokat, ezt csak a taxisok kapták, másoknak a benzin ettől még ennyibe került. (De még a 12 forinttal csökkentett ár is jóval drágább a mainál.)

kamerasmobil 2011.11.18. 13:36:29

Tegyuk azt is hozza hogy az elmult husz evben fejlodott a technologia meg a logisztika meg ilyenek es igy feltetelezheto hogy olcsobb kene legyen eloallitani es a kutatkhoz szallitani azt a benzint...

ZX 2011.11.18. 13:37:04

Azért szép a statisztika, mert mindenki azt lát benne amit akar. Csak az a baj, hogy nem egy terméket kell nézni, hanem fogyasztói kosarat. És hiába relatív olcsó a benzin, ha a kosárban levő termékek összértéke meg nőtt. Amúgy az életszínvonal ma sokkal magasabb mint 1990-ben, de a 2004-2005-ös szintnél viszont ma jóval alacsonyabb színvonalon élünk. Hála a Maszopnak, a Fidesznek, meg az összes dilettánsnak akik a parlament székeit koptatják.

SzCsaba 2011.11.18. 13:40:17

Ó, lesz még drágább a benzin...

I_Isti 2011.11.18. 13:43:24

gasbuddy.com/gb_gastemperaturemap.aspx

1 US gallon = 3.78541178 liter

Szóval, hogy is van ez?

csoko20 2011.11.18. 13:48:53

@loláb: "Szerintem egyáltalán nem drága a benzin, én már 15 éve ötezerért tankolok.... "

És a rutinodnak hála ma már secperc alatt végzel:)))

Kivlov 2011.11.18. 13:59:30

nem abenzin a drága, a fizetések szánalmasan alacsonyak. éhbérnek is kevés a bruttó 210es átlagbér. nettó átlagnak is vicc lenne...

csárli hárper 2011.11.18. 14:10:01

mekkora szerencse hogy ilyen olcsó a benya!
nem is értem a hülye kormány mi a faxnak térdel megint a gaz kizsákmányoló ájemef előtt és bő nyállal kényezteti, amikor fel is emelhetnék a züzemanyagok árát, vagy egy kis jövedéki adó emelés, na az lenne az igazi!
még jó hogy nem a zemberekkel fizettetik meg!

v2peti 2011.11.18. 14:10:58

"De ha drága, akkor nem veszik meg, de akkor a magyar munkára sincs szükség. Meg lehet nézni az aktivitási rátán, hogy Csehországgal szemben 750000 fővel kevesebben dolgozni, de Dániával szemben 1.4 millióval kevesebben. Ez minden gazdasági bajunk oka. "

A cseh korona nemcsak az euróhoz, hanem a forinthoz képest is alaposan felértékelődött. Mégis jól működik ott a gazdaság! Akkor ők hogy csinálják?

"akkor ma 1€-nak ~415 Ft-t kellene érnie."
Akkor a benzin meg 550-600 Ft lenne.

Szelid sunmalac 2011.11.18. 14:17:08

Most akkor megnyugodtam. Elkepzeltem, hogy mondjuk a szazadfordulo elejen mennyibe kerult egy auto, es aranyositva mennyi lenne ma, ha tartja az erteket. Nem vagy te egy kicsit kabbeafaszom? Miert nem azt nezed, hogy a kornyezo orszagokban elok mennyit tudnak venni a fizetesukbol, illetve mennyi a raterhelt ado?

komolytalan samu 2011.11.18. 14:23:39

@bolá: Kihagytad a számításból a termelékenység javulást, ill. akkor már a relatív, Németországhoz viszonyított termelékenységjavulást.

Csak tippelek, de az egyharmados felülértékeltséget ez szerintem simán üti.

movhu 2011.11.18. 14:41:26

@teemur: Pont ezt akartam én is mondani. Attól, hogy a lakosság egyik felének hasmenése van, a másiknak szorulása, még nem mondhatjuk, hogy átlagban minden rendben. Az emberek nagy része a megjelölt átlagos jövedelem alatt keres.
A másik, hogy ez a statisztikai megközelítés nagyon hibás. Ugyanis nem csak az a kérdés, hogy akkor mennyi benyát vehettél volna az össze fizetésedből, és mennyit most.
A kérdés az, hogy ha ma megveszel minden olyan dolgot, amit akkor egy hónapban megvettél és megtehettél, akkor a fizetés és az ezekre költött pénzmennyiség közötti különbségből mennyi benzin jön ki.
Hiába drágább pl. minden Németországban, a szolgáltatási árak jóval magasabbak, lakást bérelni a sokszorosáért lehet, de ha mindezt úgy tudod kifizetni, hogy ezek után marad 1000 EUR-od, az nem ugyanaz, mintha itthon hó végén az a kérdés, hogy a sok szükséges közül mit vegyél meg, és benzinre már nincs egy vasad se.

kispufi 2011.11.18. 15:02:52

@TuRuL_2k2: drágább, mégse volt ilyen szar, mint most, másrészt meg rendes visszacsökkentésre került sor, szerintem legalábbis, mert a blokádolók nem voltak népszerűtlenek se addig, amíg blokádosdit játszottak, se utána, és ha csak nekik szólt volna a kompenzáció, valószínűleg hamarabb felnyílik a kijátszottak szeme.
amúgy látom, az egész, amire hivakoztam az előző kommentemben, ott van a cikked elején is, figyelmetlen voltam, bocs, messze vagyok az ideálistól.

Cnere 2011.11.18. 15:03:17

Én azt nem értem, hogy például a szolgáltatók állandóan árat emelnek, pedig az üzleti életben teljesen megszokott dolog az, hogy amit tavaly 100 forintért tudott valaki előállítani azt idén már mondjuk 90forintért tegye meg, olyan módon, hogy fejleszt, hatékonyságot növel, selejtet csökkent egyszóval versenyképesebb.
Vagy ha az ár nem csökken, akkor minőségibb kell legyen a tartalom.

Tényleg unalmas már hallgatni, hogy monopol helyzetben levő szolgáltatók és vállalatok pofátlanul emelnek és mellette nulla amit a hatékonyságnövelés terén csinálnak.

Jó példa a számítástechnika, ahol tényleg verseny van. Meg kell csak nézni, hogy milyen gépet kapok a pénzemért ma és 20 éve. Na és milyen benzint kapok a pénzemért, jobbat mint 20 éve?

diktatorikus kleptokrácia 2011.11.18. 15:04:29

azt is kellene nézni, hogy a növekvő fizetések mekkora hányadát vitte el régen az üzemanyag meg a többi, közlekedéssel kapcsolatos költség és mekkora részét viszi el most. senki sem azért akar többet keresni, hogy a fizetése ugyanakkora részét költhesse az autójára, hanem sokkal inkább (elvileg) tartalékképzés és felhalmozás céljából, az életszínvonal javítása érdekében. na, ezzel kellene valamit kezdeni.

hallari 2011.11.18. 15:09:18

Az a 140 nettó nagyon elméleti szám. Azért, mert egy csomó menedzser igen-igen jól keres, attól még többszázezer kispénzű alkalmazott bére még kb. a 100 ezret is alig éri el, vagy haladja meg. Ráadásul a gázolaj ára már bőven 400 felett van, így A TÖBBSÉG kb. 200-250 liter gázolajat képes vásárolni, ami nem sokkal van a '90-es szint fölött. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy azemúttmásfélév (új fogalom, tessék hozzászokni!) mennyit rontott az azt megelőző mérlegen, akkor még ennyire sem rózsás a kép (már akinek ez rózsás).

blogsámán 2011.11.18. 15:20:24

@movhu: Pontosan. Imádom ezt a sok okoskodást, miközben az emberek az életminőségüket aszerint érzik jobbnak, vagy rosszabbnak, hogy a diszkrecionális, azaz a szabadon elkölthető jövedelmük mekkora, és abból mit és mennyit tud vásárolni. Ugyanis normál esetben az ember a fogyasztásában először lakik, eszik, iszik, tisztálkodik, azaz kielégíti a fiziológiai szükségleteit. Ezeknek nyilván ára van, de attól, hogy ezt kielégíti az ember, még nem érzi komfortosan magát. Mondhatni ez az alap (persze, ha ezt sem tudja kielégíteni az ember, akkor viszont nagyon kényelmetlenül érzi magát az ember). Ami ezen felül rendelkezésre áll, az a lényeg, és tartok tőle, hogy ebben viszont jóval vacakabbul állunk, mint bármikor korábban a 70-es évektől.

hallari 2011.11.18. 15:21:14

@diktatorikus kleptokrácia: ja, '90-ben cca. 200 Ft volt egy diákbérlet.

whynotzoidberg 2011.11.18. 15:23:41

Na mi van turulka, megint kaptál valami állami megrendelést? Most mi lesz, okosba' kicsempézed a miniszterelnöki budit?

Skodakék Fábia 2011.11.18. 15:24:26

Én jobban élek mint 1990-ben
Igaz akkor csak zsebpénzem volt...

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.11.18. 15:24:35

"Szörnyen olcsó a benzin!"

@ZX: "relatív olcsó a benzin"

Európán kívül az egész világon, minden országban sokkal-sokkal olcsóbb a benzin, mint Magyarországon.

Olcsóbb az Egyesült Államokban, mint a számunkra az olcsóság megtestesítője Ukrajnában.

Magyarországon világviszonylatban nézve is rendkívül drága a benzin, mivel az árának kb. 60%-a adó.

Azaz nem a piac határozza meg elsősorban a magyarországi benzinárat, hanem a magyar kormány adópolitikája.

Azaz a reális benzinár a mostani fele lenne, már beleszámolva az állam jogos jussát a 25% ÁFÁ-t is.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.11.18. 15:34:04

@Cnere:

Kb. ugyanannyiért kapsz egy számítógépet ma, mint 20 éve.

Hogy mi? Hogy a mai gépek sokkal hatékonyabbak, mint 20 éve?

Miért talán gyorsabban írsz meg egy levelet ma, mint 20 éve?

Gyorsabban bootol a gép?
Gyorsabban indul el a mai vindóz, mint a 20 éves?

A frászt.

Az nem a hatékonyság javulása, hogy ma több gigabájtnyi memória kell ugyanahhoz a feladathoz, amihez a '80-as években 64 kbyte is elég volt.

Hanem éppen ellenkezőleg, a hatékonyság romlása.

Ha az eszközeink fejlettebbek ugyanis, akkor a munkánk már lehet trehányabb, úgyis ellensúlyozza a fejlett technika.

Skodakék Fábia 2011.11.18. 15:41:59

@Akitlosz: oszt kivel email-eztél te 20 éve?

is 2011.11.18. 15:50:02

és még az autók is kevesebb benyát esznek, ha ugyanolyan erősek! a fejlődés szédületes, mind technikailag, mind gazdaságilag! jóléti rendszerváltás! itt az ideje a 13. havi nyugdíjnak, azt hiszem... ;)

Cnere 2011.11.18. 15:51:38

@Akitlosz: hasonlítsd össze a mai benzint a 20 évvel ezelőttivel, nagyjából ugyanaz
a technológia semmit nem változott, csak a végtermék ára, biztos az óriási magyar fizetések miatt

de mondok neked mást, az autók motorja szinte semmit nem változott az üzemanyag takarékősság tekintetében.

persze, vannak fejlesztések, de azok a motorok megfizethetetlen autókba kerülnek és nem a nagy tömegek által vásárolt modellekbe

még a 90-es évek közepén kölcsön kaptam egy isuzu dízel motoros astrát. 4-4,5 litert evett, de hosszabb utakon a 4 liter alatti fogyasztás volt tipikus

Varsóban tankoltam és hazavezettem vele budapestre, ha ez mond valamit. Nem sík terepen :)

A mai autómotorok sem sokkal (ha egyáltalán) hatékonyabbak

a benzinfogyasztás egy érdekes piac, nulla fejlesztés, mind az üzemanyag, mind a kapcsolódó technológia mind az azt fogyasztó technológia terén

de az árak mégis dinamikusan emelkednek, évről évre

Netuddki. 2011.11.18. 16:06:30

Lóphaszt kispofa! Azt kéne összehasonlítani egy tőlünk nyugatabbra élő mennyit tud venni az átlagkeresetből és itt mi a helyzet. MOST, nem akkor.
Átlagbér? Nagyon egyenlőtlenek a fizetések. Ég és föld a minimálbér és a legtöbbet keresők keresete között a különbség. Ilyen még 1990-ben nem volt. Ja és azt se felejtsük el, hogy gyakorlatilag 1990-től kezdték szétlopni az országot. Többek között ezért is tartunk itt...

bz249 2011.11.18. 16:07:03

@Cnere: hany kilo is volt az az Astra? Hany csillagot kapna a toresteszten? Nem hiztak veletlenul azok a gepkocsik.

Egyebkent meg a termodinamika egy meglehetosen idos tudomany, a belso egesu motoroknal nem lehet nagy csodat tenni... szazotven evuk volt ra, hogy finomitsak oket. Max. azzal lehet jatszani, hogy a leheto legszelesebb legyen az optimalis fordulatszam-tartomany esetleg, hogy mindenfele ravasz plusz alkatreszekkel ebben az idelis fordulatszam-tartomanyban mukodhessen a motor jelentosen kulonbozo sebessegek eseten is (az elso ilyen ravasz extra a sebessegvaltomu volt).

Elijah_Baley 2011.11.18. 16:09:31

sőt, én akkoriban még csak álmodozhattam h hétvégére kölcsönkapom a fater kockalámpás zsigáját,most akár havonta vehetek egyet magamnak :)

vjalle76 2011.11.18. 16:15:57

Haha! Ha a szamitogepek is megoriztek volna a realertekuk, tricsilliardokba kerulnenek, senki sem tudna megvenni, nem lenne ennyi trollkodas! :)

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.11.18. 16:21:57

@bz249: Darabra ugyanaz az asztra, ha megkapná a mai autó passzív biztonságtechnikáját (légzsákok, ABS, stb) pont ugyanolyan biztonságos lenne, mint a mai autók, sót üzembiztonságosabbak. Nekünk is volt ilyen a családban, összecsókoltam vele egy zsír új bömöst, a csókát úgy kellett kihajtogatni a kaszniból, fájt mindene, én meg karcolás nélkül szálltam ki.

@Akitlosz: A számítógépet mp alatt elvégzett számításuk alapjám mérjük, és bizony a maiak sokkal jobbak.
Ha nem hiszed, telepíts fel egy autocad 2012-t egy 386 SX25-re (jó, kapsz hozzá egy co-procit is), vagy egy I7-es re...

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.11.18. 16:23:16

@De gustibusaut bene, aut nihil:
Akkoriban én is 50 Eft- akartam keresni, és szerettem volna egy egyes golfot. Végre teljesült! :-D

Elijah_Baley 2011.11.18. 16:32:13

@newtehen: legyen inkább kettesgolf, a benzinen úgyis sokat spórolunk :)

vagyokkk 2011.11.18. 16:40:54

Tegyünk hozzá az átlagbérek kérdéséhez még egy apróságot:

Senki nem tudja megmondani, hogy egyes rétegek egyes szegmensei valójában mennyi havi jövedelemmel rendelkeznek.

Konkrétan a vállalkozók (irreálisan) népes csoportjának azon része, amelyik nem vállalkozó, hanem színlelt szerződő. Avagy élősködő patkány.
Az ő látszólagos (adózott) jövedelmük erősen lefelé húzza a KSH átlagbérét, vagy nem?

Mr Neanderthal 2011.11.18. 16:52:18

fogyasztói kosarat is lehetne nézni, mert spec egy csomó minden reálértéken ma drágább, egy csomó minden meg sokkal olcsóbb (lakhatás vs ruhaneműk) persze azért a PPP bővült az elmúlt 20 év alatt, legalábbis ha az átlagot nézzük... érdekes...

Bmw 2011.11.18. 16:52:57

Azt mé nem számoljátok ki mennyinek kéne lenni a minimális bérnek hogy becsületesen meg lehessen élni.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.11.18. 17:05:12

Hát igen, nagyon nagy hibát csinált akkor az MDF kormány. Tagadta, hogy lesz benzin áremelés, majd hirtelen nagyon megemelték az árat. A taxisok berágtak. Majd a kormány visszakozott és lassan emelte az árakat. Miért nem lehetett egyből így csinálni?

2011.11.18. 17:29:24

Szép és jó, de hol keres az ember 140 nettót? Ha 9-en élnek 70000 ft-ból, egy pedig egymillióból, akkor büszkén mondhatjuk, hogy a 10 fős miniállamunkban 163.000 forint a nettóbér?

Nem is a gazdagoknak fáj az üzemanyag, hanem a 90%-nak, akik éhbéren vannak.

Amusing 2011.11.18. 17:44:30

ja, csak akkor még nem volt annyi feketéző, mint ma !!!!!!!
az ország 80% minimálbéren van bejelentve, tehát a valóságos, átlajövedelmet még csak megtippelni sem lehet!

Ajtony 2011.11.18. 17:45:02

2010-es adatok kerekítve:
3,5 millió magyar állampolgár kap nyugdíjat, vagy nyugdíj jellegű ellátást.
1,6 millió magyar állampolgár érte el az öregségi nyugdíj korhatárát.
0,44 millió a regisztrált munkanélküli.
Cirka 1,8 millió munkaképes magyar állampolgárnak nincs munkahelye(jó része nem dolgozott és nem is akar dolgozni).
1 millió munkavállaló közvetlenül, vagy közvetve az állam alkalmazásában áll.
3,6 millió a rendszeres jövedelemmel rendelkező munkavállaló - azaz a munkahellyel rendelkező magyar állampolgár.

Tény: a fenti szerkezet szerint 2,6 millióan dolgoznak a "nettó befizető" szektorban. Ezek 2/3-a kereskedelem és a szolgáltatás területén szerzi a jövedelmét.
Magyarországon az új értéket előállító terület kevesebb, mint 1 millió dolgozót foglalkoztat.
A GDP 92%-a nem magyar tulajdonú cégeknél keletkezik. Ebből következik, hogy az azoknál képződő nyereség nem(vagy nagyrészt nem) Magyarországon kerül elköltésre.
1990 után minden külföldi tulajdonú cég, így a kereskedelmi és szolgáltató cégek is éltek azokkal az adókedvezményekkel, amit a rendszerváltásnak nevezett valami után vezettek be. Sokan a cég nevének megváltoztatásával ezt többször is igénybe vették.
A hazai vállalkozások(magyar tulajdonúak) soha nem vehettek igénybe a külföldiekhez hasonló támogatásokat, vagy kedvezményeket.

Aztán lehet azon morfondírozni, hogy miért drága a benya, vagy miért keresünk keveset

Sicc 2011.11.18. 17:48:17

Azt valaki már kitalálta, hogyan lehet az, hogy jövedéki adóra forgalmi adót terhelnek?
Ezt nem úgy hívják véletlenül, hogy kettős adóztatás?

Én még ilyen szemét kormányt életemben nem láttam. A nácik hozzáképest angyalok voltak. Megfosztják az embert az alkotmányos jogaiktól, korlátozzák az emberek mozgásszabadságát, látszólag csökkentik az adóterheket, közben pedig még a húst is lerágják a póóóógárokról. Röhögve. Komolyan mondom, hogy röhögve, mert állítom, hogy a háttérben a hasukat fogják a röhögéstől, hogy mi mindent meg lehet tenni egy magyar emberrel. Páros napokon elhajtják az IMF-t, páratlanokon pedig magukhoz ölelik őket. Persze a mi nevünkben.

Ajtony 2011.11.18. 17:53:26

@HUN_Sector: a képlethez hozzátartozik:
rengetegen vásároltak hiteles autót, és jártak úgy vécére is kocsival, hogy valójában nem engedhették volna meg maguknak. Egy kocsi fenntartásában az üzemanyag maximum 1/3-ad költség - átlagos használat mellett(szerviz, súlyadó, kötelező, vételár élethosszra elosztott része, biztosítás, stb).
Nagyobb gond: iszonyat drága a tömegközlekedés. A munkahelyemre három átszállással jutok el, és két céggel kell utaznom(11,5 km). Még bérlettel is drágább, mint szgk-val (már ha van autó), jeggyel meg eszméletlenül sok.

odamondó 2011.11.18. 17:53:32

@Akitlosz: nem. ma olcsóbban kapok meg egy gépet sokkal mint 20 éve.

Igen hatékonyabbak.

Gyorsabban írok meg egy levelet, mert gyorsabb a netem gyorsabb a gépem.

Fényévekkel gyorsabban bootol a gépem. Nagyságrendekkel gyorsabban indul el a win7/8 mint 20 éve.

Ugyanahhoz a feladathoz?

Ember te egy számítástechnikai analfabéta vagy. Ha valamihez nem értesz akkor arról ne írj és maradj csendben inkább.

Ajtony 2011.11.18. 17:59:48

@Sicc: mindegyik kormány alatt volt extra(jövedéki, vagy más néven) adótartalma a benzinnek és 1987 óta +ÁFA rakódott rá (azaz a szerkezet a kádárinak mondott rendszerben alakult ki). Az üzemanyagok árszerkezete minden európai uniós országban hasonló, csak az ÁFA mértéke más - az extra adó van ahol százalékos, van ahol fix összeg. Fix összeget a stabil valutájú országokban lehet alkalmazni.

Ajtony 2011.11.18. 18:08:55

@odamondó: a kilencvenes évek közepén meg kellett vennem egy 386sx-et +nyomtatót. Akkor ez a cucc hat havi átlagbérnek felelt meg - ma nevetséges paraméterekkel.

Ha viszont a felhasználás tekintetében nézem, nem is akkora a különbség:
rengeteg helyen(az állami szférában feltétlenül) párhuzamosan fut az elektronikai és a papír alapú rendszer. Nem túl régen egy ismerőstől még floppyn kértek adatokat!! - miközben a mai gépeken már nem használják. Volt is vakarózás, míg egy régi - nosztalgia miatt megtartott P4-est nem találtunk.

A kocsiknál persze sokkal kisebb volt a fejlődés - mint mondta egy neten pörgő körlevél: ha az autóipar úgy fejlődött volna, mint a számtech, ma egy diónyi motor hajtana egy kocsit, és 1 liter benzinnel megtenne 1000 km-t.

salamander 2011.11.18. 18:12:59

És a fizetéseket mennyire kellene megnövelni?

USA: 200 forint alatt van egy liter benzin.
Átlag állami kereset (California állam Büntetés-végrehajtatási intézet: 3500 USD plusz juttatások)

Dánia: 400 Ft körül van egy liter benzin
(Egy Dán buszsofőr keresménye havi kb 300 000 DKK körül van)

Hungária: 400 körül van egy liter benzin.
egy orvos kezdő keresete 95 000 forint.

erre varrjon gombot aki tud.

...

salamander 2011.11.18. 18:14:15

@Sicc:

Hát bazz' ezzel egyetértek!

Izo 2011.11.18. 18:15:53

@Ajtony: Aztán még sokan dolgoznak állami megrendelésre. Másik sokan azért, hogy kielégítsék az állam által támasztott adminisztrációs igényeket. Ez mind a 2,6millió "nettó befizetőből" jön le, mint improduktív munkaerő. A végén kiderül, hogy 1 millió ember viszi a hátán a 10 milliós országot. Hát így nem csoda, hogy nehéz.

púdó 2011.11.18. 18:30:54

Én kemény 190 l gázolajat tudok tankolni
a fizetésemből.....
Kurvára nem érdekel az átlagkereset.Egy hazugság.
Ha valaki 1m keres ,a másik 70ezret, az átlag
535e ft.Tényleg jól hangzik!
Átlagot vonni az emberek zsebéről nem lehet.
Gyertek a keleti végekre és keressetek átlagfizetésből
élőket.Adok nagyítót........

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.11.18. 18:35:10

érdekes lenne még a gáz,villany,fütőolaj,szén ára is.
szerintem a gáz jóval jobban emelkedett.

2011.11.18. 18:56:14

Ez hülyeség ugy ahogy van.Ilyen alapon ha Viktornak vagy Matolcsyinak kerekei lennének, akkor ők lennének a 6- os villamos vagy a piros 107 busz. Igaz, lehet hogy jobban járnánk, mert lehetne bennük alkatrészt cserélni, ha nem jól "muzsikálnak".

Kakimaki0123456789 2011.11.18. 20:19:30

Orban ennyit tud. A Kadar-rendszerben nott fel, ebbe szocializalodott bele; se megujulni se mast elkepzelni nem kepes. Csak azokat a semakat ismeri, a masfajta beszedet meg sem erti; ha kulfoldre megy nem azt latja hogy "igy is lehet" - hanem azt hogy "na abban a vilagban nekem nem lenne helyem".
Ezert mi ideologiailag maradunk (vagy leginkabb mar csak o, egyedul marad ) Azerbajdzsanban, Kinaban, Szaud-Arabiaban.
Menjen szepen el a pereputtyaval egyutt oda. A Mandinert is viheti nem fog hianyozni. Ha kell benzin az odautra, adunk.

mediacapic 2011.11.18. 20:58:41

Igaz h 2005 us adat, de venezuelaban kb 7!!!!! Ft/ liter a benzin!
money.cnn.com/pf/features/lists/global_gasprices/

úgyiselfelejtem 2011.11.18. 22:02:55

nem olvastam végig, de:
A JÓ BÜDÖS QRVA ANYJÁT, ANNAK AKI KITALÁLTA EZT AZ ÁTLAGBÉRT.
Diplomásként, soha, még a magánszektor szürkemunkás informatikusaként(programozó) sem kerestem nettóban ennyi pénzt. Most is kb 2/3-adát kapom. Kik emelik meg ennyire az átlagot?????

Heremóka 2011.11.18. 22:04:04

Az egy dolog, hogy '90-ben mai értéken 600 körüli áron volt a benyó. De akkor egy rakat olyan dologra nem kellett költeni, mint amire ma muszáj: pl. internet, mobilszámla, mobil, ilyenolyan kütyü. Ezek egy részét akkor is meg kell vedd, ha nem akarod. Különben lemaradsz...

Szóval az összehasonlítás sántít.

Kétszer nem léphetsz ugyanabba a folyóba!

odamondó 2011.11.18. 22:21:43

@Ajtony: szerintem a bürökrácia elbukását ne a számítástechnika számlájára írjuk. Az én munkámban is a számítógépes adatkezeléssel párhuzamosan papíron is kezeljük az adatokat. Ennek ellenére ez nem a PC hibája hanem a rendszeré.

Ma egy átlagos felhasználó fillérekből tud használható asztali pc-t venni. Mégse vesznek mert mára a reklám elérte, hogy a menő az a laptop meg a tablet ahol újra nagypénzeket lehet legombolni az emberekről. Ez újfent nem a számítástechnika hibája.

is 2011.11.18. 22:23:42

@HUN_Sector: hát pl. ha az orbanviktor.hu-t csinálja, akkor biztosan megkeres még többet is.

is 2011.11.18. 22:26:12

@mediacapic: Venezuela a világ negyedik legtöbb olajával rendelkező ország (1. Szaúd-Arábia, 2. Irán, 3. Irak). azon csodálkozom, hogy nem fizetnek még a benzin mellé.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2011.11.18. 22:26:28

@Akitlosz: Ez jókora baromság volt. Még csak elmagyarázni se érdemes, miért, mindenki, aki benne van a szakmában azóta, tudja jól, mennyivel több munkát lehet elvégezni a mai rendszerekkel.

Nézd meg, hogy bootol egy SSD-es rendszer és vedd fel az állad a földről.

kovego 2011.11.18. 22:54:21

én régen mindent donald rágóban számoltam, csak azt értem meg.
nem kaphatnék egy számítást azzal is?
köszi!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.11.18. 22:56:04

Fú! Most kurvára megnyugodtam...

Bebes 2011.11.19. 03:05:41

A Patyolatról mikor lesz már építő kritika?

gabest1 2011.11.19. 03:49:58

Nem most olcsó, hanem régen volt drága. Egyébkénk meg nem számít a benzin ára is bele az inflációba? Hogy lehet visszaszámolni belőle, amiből számolták. Ez ilyen farkába harapós dolog.

doubting thomas 2011.11.19. 06:12:45

Ne adj nekik ötleteket, b+ !!!!

isti77 2011.11.19. 06:34:21

A dízelár nem sokkal marad el a reálcsúcstól és tavasz előtt meg is lesz.
Egyébként pedig számítsd hozzá a pszichológiai tényezőt is: 1990-ben pont a rendszerváltás után votunk, és azt hittük, ez az átalakulás része, átmeneti állapot (mármint az, hogy a bérek keletiek, az árak már nyugatiak), és ez idővel ki fog egyenlítődni.
Ma már tudjuk, hogy jobb nem lesz, csak rosszabb.

isti77 2011.11.19. 06:49:39

@loláb: "Szerintem egyáltalán nem drága a benzin, én már 15 éve ötezerért tankolok.... "

Csak sajnos egyre gyakrabban, mi? Egyszer azért próbaképpen tankolj annyit, hogy le tudd ellenőrizni, működik-e az üzemanyagszintmérő.
Bár az autó biztos jobban megy így, hogy állandóan időmérő edzésre van beállítva.
Én a saját logikám szerint - mivel hétről hétre emelkednek az árak - egy alkalommal inkább teletankolok, így utána 1-2 áremelést "kihagyok". 405 Ft x 40 liter olcsóbb, mint 405 x 10 + 410 x 10 + 415 x 10 + 420 x 10.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2011.11.19. 07:43:40

másfél évvel ezelőtt mennyi volt és mennyi most?

ezzel milyen arányban volt az ortodoxia útját járó szomszédos országokban áremelés?

Nem vagyok fideszes 2011.11.19. 08:03:07

Ezek szerint Szíííííííííííííííííííííííííííjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjártó hazudott egy kurva nagyot, amikor arról ugatott, hogy a 300 forintos benzin a kormány hibája és sürgősen csökkenteni kell a jövedéki adót, mert a zemberek nem tudják megfizetni? Pedig az egy százassal volt olcsóbb, mint most, amikor a mostani kormánynak esze ágában sincs levinni a jövedéki adót. Biztos mostmár annyira királyság a zemberek helyzete, hogy meg tudják fizetni a 400 forintos benzint.

Nem, az nem lehet, hogy annak a szóvívője, aki sosem hazudott, hazudjon. Itt csak valami hiba lehet a mátrixban...

kpityu2 2011.11.19. 08:07:04

Legyen több munkahely, akkor nő a gazdaság. Pl. a kormány hozzon létre 100 000 új minisztériumi tanácsadó státuszt. Sokkal több a munkahely, több az adóbevétel!

klacus 2011.11.19. 08:28:57

Közgazdaságtanból elégtelen!

Számold már ki ugyanezt az adók nélkűl ok?

Vagyis az önköltségi árat + profitot infláld már, aztán utána csodálkozz vazz, ne az adóterheket.

Meg is kapod a felét....

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2011.11.19. 08:49:05

@diktatorikus kleptokrácia: "Húsz évvel ezelőtt arra vágytam, hogy keressek 60.000 Ft-ot havonta, és legyen egy 1986-os évjáratú Golfom....mára mindez teljesült."

gézukácska 2011.11.19. 09:38:32

T szerző! Lehetőleg mondd el a zorbánnak is hogy olcsó nagyon a benzin, hátha tesz még rá egy kis adót, te istenbarma!

bolá 2011.11.19. 10:09:52

@komolytalan samu:
Mi van? Az elmúlt 10 évben átaludtam volna a nagy magyar ipari forradalmat? Hogy a magyar termelékenység növekedése ennyire lekörözte volna a németet, a hollandot, a dánt stb.? De ha itt fekszik parlagon ez a nagyon termelékeny termelőkapacitás, miért nem használjuk ki, miért nem nyomjuk a sárga földig a kínaikat, vagy a Sárga folyóig? Csak akkor azt sem értem, hogy miért lehet Németországból jövő élelmiszert kapni itthon, lásd Aldi, Lidli; vagy a 'kedvencem' a Schoco Keks mind CBA, mind Spar zászló alatt, még csak arra sem vették a fáradságot, hogy magyar nevet adjanak neki; vagy hogy francia Président tejfölt lehet kapni (ehhez tudni kell, hogy a francia konyha nem használ tejfölt, van valami olyasféle, de elenyésző, mert tejszínt használ). Tehát ez a nagy termelékenység-növekedés elérte azt, amit 1100 (vagy 1200, 1300 stb. kinek melyik tetszik) év alatt nem sikerült, vagyis hogy nem Hunniából megy az élelem Germániába, hanem fordítva; és hogy megéri a frankoknak csak nekünk tejfölt gyártani és Európa másik végéből idehozni! Ez egy csoda! Csak nekünk sokba van!

De számoljunk egy kicsit! Ha 10 évvel ezelőtt 1 l tej 1 €, azaz 253 Ft volt, akkor ma (egész pontosan 2009-ben, mert az a nyamvadt adatsor még 2011 végén is csak addig van) 1.23 € azaz 369 Ft. De a forint inflációjával számolva 457 Ft-nak kéne lennie. Viszont ha tejtermelő vagyok, nem tudom annyiért adni, mert 369 Ft-ért behozzák Germániából. Erre azt mondod, hogy a kettő közti kb. 1/4 (1/3 akkor lenne, ha extrapoláljuk máig) különbséget fedezi a termelékenység növekedése. Feltételezve, hogy a költségek fele a bér (bár ez túlzás), akkor az 1/4 eléréséhez a bérköltségen 1/2-ed kell megtakarítanom, tehát a fele emberemet ki kell rúgnom (amivel persze a keresletemet is rögtön csökkentem, Keynes!). Akkor a megmaradtak rögtön jönnének, hogy Főnök úr! Többet dolgozunk, többet kérünk! Tehát inkább a 3/4-üket kellene kirúgnom, mert még ha a technológia fejlődne is annyira, ami ilyen, tehát 4-szeres termelékeny-növekedést eredményezne, akkor is kell valamennyit fordítanom béremelésre, vagy másképp a fejlettebb technológiára képzettebb, tehát drágább dolgozót kell számítanom. Hát ilyen szektort, amelyben ez történt az elmúlt 10 éveben, nagyítóval kell keresni. Meg akkor miért mondja Róna Péter, hogy ne emeljük fel a minimálbért, mert az a minimálbéres szuper termelékeny tömeg a minimálbért sem képes kitermelékenykedni!

Valamint hetvenöt évvel Keynes után már illenék az aggregát adatokkal számolni, tehát a 1.5 millió nem dolgozó termelékenységét is betenni a képletbe, azaz a számláló 0, a nevező 1.5 millió.

Ott a Dimitrov téren biztos nagyon okos oktatók vannak, de még termelő üzemet belülről a gondjaival sosem láttak. Nem véletlen, hogy az ország csődben van!

Azért kösz a megjegyzést, kicsit elgondolkodtattál.

Sequoyah 2011.11.19. 10:34:15

@Izo: állami megrendelés az autopálya is, mégse nevezném inproduktívnak.
Emellett még mindig igaz amit írsz.

waze 2011.11.19. 10:37:32

@kovi1970:
Azt kéne összehasonlítani egy tőlünk nyugatabbra élő mennyit tud venni az átlagkeresetből és itt mi a helyzet. MOST, nem akkor.

Én Olaszo-ban dolgozom, az itteni átlagfizu 1500€, én átlag 1700€-t keresek netto, a párom kicsit többet.
a 95-ös benzin 1,60 körül mozog, éjjel 1,50 mivel nincs kutas és automata a kút. Ausztriában 1,33-ért tankolok.
lehet számolni...:-D

zum trucc 2011.11.19. 10:42:14

Nem olvastam végig a kommenteket, elnézést, ha valaki írt már hasonlót.
A cikk írójának a statisztika meg a közgazdaságtan aligha tanult mestersége, annak a hozzászólónak meg, aki a nettó átlagkeresetet fejezte ki benzinben alighanem az elemi realitásérzéke is hiányzik teljesen. Merthogy nem csak alkalmazásban állókból áll ez a társadalom. Ennyit a átlagkeresetet emlegető közgazdasági titánról.
Visszatérve a blogbejegyzés alulképzett szerzőjére: ugye az ember nem úgy vesz benzint, hogy villámgyorsan átváltja a fizetését naftára.
Kifizeti előbb a lakbért, a fűtést, a villanyt, gázt, fűtést, adót, az ovit, a kaját...és ami marad, abból esetleg vesz naftát. És mivel az energiaárak, meg a rezsi többi, mellőzhetetlen tétele az átlagos infláción felül nőtt, mindazok, akiknek nem nőtt a jövedelmük, mint a faék egyszerűségével gondolkodó szerzőnek, azt tapasztalják, hogy az un. szabadon elkölthető jövedelmük kevesebb benzinre, éttermi ebédre, balatoni nyaralásra elég, mint régebben.
És akkor a hitelesekről még szó sem esett.
Na, szóval, a suszter maradjon a kaptafánál, ez a szerző ne kicsinyelje a benzinárat.
Amúgy kilóg a büdös politikai lóláb: kurva jó most nekünk, csak hülye fejünkkel nem fogjuk fel. Hagyjuk a primitív propagandát.

stellaz1 2011.11.19. 10:49:21

tényleg túl olcsó a benzin

szmogriadóban, hétvégén is tömve vannak az utak......

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2011.11.19. 10:59:59

@kamerasmobil: Fejlődött a technológia, viszont az alapanyag (kőolaj) ára is jócskán emelkedett, mert Kína és India iszonyatos tempóban növeli a fogyasztását.

wigyori7 2011.11.19. 11:00:21

Hát ez így ebben a formában egyáltalán nem hiteles.
1990-ben egyáltalán nem volt ennyi sikeres vállalkozó, aki Európa szerte csinálja a kitűnő üzleti ügyeit és itthon beleszámít az átlagba. Az én szüleim Sárváron dolgoznak és ketten kapnak 140.000 Ft-ot, de 1990-ben közelebb voltak az átlaghoz mint ma. Ön egy hozzá nem értő blogoló sajnos, és attól még szomorúbb vagyok, ha az általa le írtakat még el is hiszi.

VT Man 2011.11.19. 11:06:18

@hallari:
"Az a 140 nettó nagyon elméleti szám. Azért, mert egy csomó menedzser igen-igen jól keres, attól még többszázezer kispénzű alkalmazott bére még kb. a 100 ezret is alig éri el, vagy haladja meg. "

"Csomó menedzser" -- ja persze :)
Csak épp 100 dolgozóra jut 1 menedzser, szóval hiába jóval magasabb, annyit nem húzhat az átlag béren.

Az igazán jó menedzser meg arról ismerszik meg, hogy céges autóval jár, céges telefont használ, cég fizeti a lakását, közepes bejelentett bére van, a többit meg valahogy máshogy kapja.

VT Man 2011.11.19. 11:07:19

@stellaz1:
"tényleg túl olcsó a benzin
szmogriadóban, hétvégén is tömve vannak az utak...... "

Mondjuk ez Budapesten tény!

Amíg reggel és napközben dugók vannak pesten, addig nem elég drága a benzin.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2011.11.19. 11:10:19

@zum trucc: Neked sincs sok pénzügyi érzéked, az biztos. Az alacsonyabb elkölthető jövedelemből nem következik, hogy a benzin drágább lenne, csak az, hogy a rezsiköltség magasabb lett. Vagyis még egy dolog a fizetés mellett, amihez képest a benzin nem drágult annyit...
Az már más kérdés, hogy az embereknek nincs semmire se pénze, de ez a benzin relatíve alacsony árát nem befolyásolja.

Blogerovac 2011.11.19. 11:19:32

Ennyit erősödött a forint dicső vezéreink alatt ;)

Na jó, valójában az ország központibb és nyugatibb területein emelkedtek az átlagkeresetek, miközben a közel-keleti válságok nem fenyegetik az olajat és még készletek is vannak bőven.

Persze majd Kína és Indina felzabálja pár évtized alatt a kőolajkészleteket, aztán muszáj lesz előszedni a tórium erőművek terveit, hogy legyen a tömegek számára is megfizethető áram az elektromos autóba, mert a felső tízezer áramfogyasztásából nem lehet majd meggazdagodni :)

zum trucc 2011.11.19. 11:35:32

@online távmunkás: nem tudom, van-e pénzügyi érzékem, barátaim és üzletfeleim szerint talán túl sok is, de amiről szó van, az nem az én üzleti érzékem, hanem, hogy futja-e tényleg több benzinre mint régen.
A kormány híveinek futja többre.
A kritikusainak meg nem.
Ennek oka nyilván az, hogy olcsóbb lett a nafta és semmiképp sem az, hogy jól fizet a kormánypártiság.
Hívhatjuk ugyan olcsónak azt a benzint, amiből kevesebbet tudok venni, mint 20 éve, de valójában drága.

Mérges 1234 2011.11.19. 11:36:55

@isti77:

Te is az a fajta vagy, aki nem érti a humort.

Másrészt, sokan, ahogy énis 40 litert 2 nap alatt elfüstölök.

Tehát a telitankal nem igne tudok sporolni. Egyszerű szükséglet.

Mérges 1234 2011.11.19. 11:40:37

Én nem értem miért hörög, mindeki.

Ez semmi másról nem szól csak a benzin áráról. A posztoló nem állított semmi mást, csak azt, és csak kizrólag azt, hogy ma a benzin olcsóbb, mint 21 éve.

és az igaz is.

Az, hogy egyébként sok tekintetben szarabb ma az élet, Hungáriában mindeki tudja, de erről a szerző nem írt.

Ne basztassátok.

hallari 2011.11.19. 18:24:09

@STX Joe: nézz szét vidéken, és érdeklődd meg, hányan keresnek 140 körüli összeget.

2011.11.19. 20:38:41

@Ajtony: teljesen egyetértek. Egyébként pont ma számoltam ki, az elmúlt egy évben (na jó, 13 hónapban) a 20000 km-em alatt pár ezer forint híján 300.000 forintba fájt a tankolás. Szerencsére a dízelem fogyasztása álom, de ez rendkívül nagy összes, melynek számtalan jobb helye is lehetne. De pl. suliba nem tudok mással menni, vonatjárat a lakhelyem és az intézmény között nincs, buszból az utolsó akkor jön vissza, mikor én még bent ülök néhány órát... és ha valakit beveszek a kocsiba magam mellé, akkor már olcsóbban kijövök mint tömegközlekedéssel.

Ha olcsóbb lenne a tömegközlekedés és szervezettebb, ha a buszok rendezettek lennének, nem lenne probléma a közlekedés senkinek.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2011.11.20. 11:54:47

@zum trucc: A benzinből nem a drágasága miatt tudsz kevesebbet venni, hanem mert minden más lett drágább. Ha mást veszel benzin helyett, az nem a benzin árát mutatja.
Aki nincs tisztában a pénzügyi alapfogalmakkal, az ne próbálja megmagyarázni...

zum trucc 2011.11.20. 12:14:57

@online távmunkás: nem akartam terminus technikus-okkal jönni, de a fogyasztónak ugye az un. diszponibilis jövedelemhányadből vehető benzin és más jószágok mennyisége a mérvadó. Alig vitatható, hogy ez idén csökkent a tavalyi évhez képest, és jövőre méginkább így lesz, tehát szarabb a helyzet, és még szarabb lesz, benzinügyben (is).
De legalább a cikkíró és holmi "távmunkások" elfogultsága egyértelműen kiderül, amikor a mérvadó összefüggés kellemetlen alakulása ellenére megtalálják azt a lényegtelen elemet, amivel úgymond cáfolni lehet milliók napi tapasztalatát: valaki éppen nagyon-nagyon mélyen kotorászik a pénztárcánkban.
Amúgy, bár ez érdektelen, de én főhivatásszerűen használok pénzügyi és közgazdasági fogalmakat. Lehet, hogy helyesen, lehet, hogy néha tévesen, de felesleges a vitapartnert élből leanyázni. Mert a precíz fogalomhasználat mellett még fontosabb, hogy a lényeges, és ne a lényegtelen összefüggésről írjunk.
Ez röviden annyi: "nem is a benzin drága igazán, hanem a jövedelem csökkent, nem kis mértékben a kormány hibás gazdaságpolitikája miatt".
Te meg tanulj egy kis modort.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2011.11.22. 15:12:12

@zum trucc:
Más termékek, szolgáltatások árához képest drágább lett a benzin? Nem.
A nettó jövedelemhez képest drágább lett a benzin? Nem.

Szóval drágább vagy olcsóbb lett a benzin?

Én azt állítottam, hogy a benzin lett olcsóbb, nem azt, hogy nőtt a jövedelmek reálértéke, sem azt, hogy általában jobban élünk...

Ha kevesebb az elkölthető jövedelem, akkor miért nőtt 2222 millió literről 3267 millió literre az éves üzemanyagfogyasztás 1992 és 2009 között?

Ha ekkora odafigyeléssel írsz közgazdasági elemzéseket, akkor nem lennék a megrendelő helyében...

zum trucc 2011.11.22. 15:23:13

@online távmunkás: én sem vállalnék egy ilyen értetlen és izzadságszagú alaktól megbízást.
Még egyszer: amiről írtál, az látszólag jó a fogyasztóknak, valójában érdektelen. A benzinár emelkedésénél magasabb az átlagos infláció, ez nem azt jelenti, hogy a benzinár nem nőtt eléggé, hanem azt, hogy a többi cikk átlagára még jobban nőtt.
A benzin különleges árú, mert ára fogyasztási adót is jócskán tartalmaz, ezért igenis a benzinár emelkedése akkor is a kormány sara, ha ez az emelkedés alacsonyabb az átlagos áremelkedésnél. A konszenzus szerint, meg nemzetközi összehasonlításban nálunk drága a benzin: quod erat demonstrandum.

vomit 2011.11.29. 21:33:22

akkor mar csak annyit, hogy 1990-ben a szuperbenzin az olmos 92-es volt, a normal meg az olmos 86-os.
süti beállítások módosítása