Szinte napra pontosan 21 évvel a taxisblokád után ma ismét demonstrálnak a taxisok: fix, a jelenlegieknél jóval magasabb tarifát követelnek a fővárostól. 1990-ben a körülbelül 65 százalékos benzináremelés ellen tiltakoztak, most azért tiltakoznak forgalomlassítással, hogy legalább 65 százalékkel emelhessék áraikat.
A követelés nem új, már 2005-ben is napirenden volt egy, a most javasolthoz nagyon hasonló fix tarifás konstrukció bevezetése – akkor ez meghiúsult. Ha most sikerrel járnának a bérkocsisok, valószínűleg a saját piacukat tennék teljesen tönkre: a 600 forintos alapdíj, 280 forintos kilométerdíj és percenként 100 forintos várakozási díj (amit nem csak akkor kell fizetni, ha vár ránk a taxi, hanem akkor is, ha éppen a piros lámpánál áll vagy lassan halad a dugóban) 60-90%-os áremelkedést jelent, ami a kereslet drasztikus visszaeséséhez vezetne. Például az Astoriától a Széchenyi fürdőbe legalább kétezer forintba kerülne eljutni, nagy forgalomban a drasztikusan megemelt várakozási díj miatt akár háromezer is lehetne a számla.
A tiltakozó taxisok elképzeléseiben, reményeiben mintha az a közgazdasági abszurd szerepelne, hogy sokkal magasabb viteldíjak mellett is közel ugyanannyian utaznak majd velük. A taxis piacon a sok szereplőnek köszönhetően kifejezetten élénk a verseny, így a taxisok törekvései kifejezetten versenykorlátozó jellegűek. Nem véletlen, hogy a hatósági ár 2005-ös bevezetési kísérletéről a Gazdasági Versenyhivatal lesújtó véleménnyel volt: félőnek tartották, hogy egy részletkérdésben indokolatlanul túlszabályozott piacon kevés taxi lesz, drágán, miközben semmiféle garancia nincs a szolgáltatás színvonalának javítására. Ezek az érvek ma is megállják a helyüket.
Az állandó panaszkodás ellenére kétségeim vannak, hogy a jelenlegi fuvardíjak valóban fenntarthatatlanul alacsonyak lennének a taxisok számára. Ha így áll a dolog, akkor miért nem csökken drasztikusan a fuvarozók száma? A jelenlegi, 300 forintos alapdíjat és társaságonként változó, 160-220 forintos kilométerdíjat érdemes összevetni például a kolozsvári taxiárakkal: ott kilométerenként 90-130 forintnak megfelelő lejért utazhatunk (ráadásul a város is kisebb, így az átlagos fuvarok is rövidebbek lehetnek).