Kamatos pénz: van-e szabadulás az uzsora börtönéből?
2011. augusztus 31. írta: TuRuL_2k2

Kamatos pénz: van-e szabadulás az uzsora börtönéből?

  Segélynap. A segélyezettek a hivatal előtt gyülekeznek. Legtöbben a pénzük átvétele után fegyelmezetten az épület előtt álló fekete Lada nyitott csomagtartójához fáradnak, hogy rendes adósként törlesszék a kamatos pénzt. A kedvenc Tisza-parti falvamban, Nagykörűben (az Index által most lelkiismeretesen feldolgozott Tiszabőtől mindössze egy-két kilométerre, de átellenben fekvő településen) sok éve hallott életkép nagyon megmaradt bennem.

  Amikor a cigány közösségek nyomora és a többségi társadalommal való rendszeres konfliktusai elleni lehetséges kormányzati intézkedések kerülnek szóba, szinte mindig csak hosszú-, vagy legjobb esetben is középtávon ható megoldásokról beszélhetünk. Jó ideje fixa ideám azonban, hogy van olyan probléma, ami tömegesen sújtja a szegényeket, s közülük is messze kiemelkedően a cigányságot, s ahol határozott fellépéssel akár egészen rövid távon is segíthetne a magyar állam: ez az uzsora, a kamatos pénz ügye. Laikus meglátásom kivitelezhetőségére (egyáltalán: helyességére) aztán rá is kérdeztem romákkal foglalkozó szociológusoknál, szociális munkásoknál épp úgy, mint kormányzati tisztviselőknél. Bár többségük egyetértett az alapvetéssel, a legtöbben azt is hozzátették, hogy nem lesz egyszerű megküzdeni a helyi közösségekbe jól beágyazott pénzügyi szolgáltatókkal, ha egyáltalán belevág az állam.

  Most szerencsére úgy tűnik, hogy megindult valami. Egymást érik az uzsorások elleni büntetőeljárások: Mohácson még a korábbi jogszabályok alapján ítéltek hosszú börtönévekre zsarolásért, jogosulatlan pénzügyi tevékenységért és önbíráskodásért két uzsorást, akik heti 40-50 százalékos kamatra hiteleztek ügyfeleiknek. 2009-ben hatályba lépett, ún. uzsoratörvény hatására egyenesen uzsorásperek özönére számítanak a bíróságokon, míg 2009-ben 8, addig 2010-ben már 113 ilyen eljárást zárt le a rendőrség, s további több mint száz ügyben folyik nyomozás. 

  Az idei első félévben a tavalyihoz képest jelentősen csökkent a lezárt ügyek száma, de ez biztosan nem azt jelenti, hogy sikerült megszabadítani a kamatos emberektől az amúgy is nehéz helyzetben élőket. Az uzsorások üzletmenete ugyanis alkalmazkodik a változó körülményekhez, Jászapáti polgármestere szerint már most is őket gyarapítja a közmunkáért járó fizetések egy jelentős része, rendszeresen feltűnnek a közmunkások körül a nagy fekete autók.

  Emiatt a problémával amúgy helyesen rendesen foglalkozó Jobbik már rá is gyújtott a populista pártok örök slágerére, a Szigoríccsák a Btk.-t! című, töretlen népszerűségű dalra. Erre azonban egyelőre aligha van szükség, a párt által emlegetett, legfeljebb három éves büntetési tétel ugyan nem túl acélos, de rendszerint az uzsoracselekmény nem jár egyedül, az önbíráskodással, zsarolással, testi sértéssel együtt pedig már elég szép perspektívát ígér az egyszeri kamatos vállalkozóknak is. A párt által javasolt másik megoldás, a szociális kártya már jóval inkább megfontolásra érdemes, bár az élelmes pénzemberek erre is megadták a választ az uzsorás ügyletek klíringjére szakosodott, prémium árszabású élelmiszerbolt üzemeltetésével. Az új üzletágnak neve is van, a zseniális boltocskázás. (A Jobbik ugyanakkor előszeretettel tolja túl a biciklit még értelmes ügyekben is, a klottgatyázós sajtótájékoztatón például azt állította a párt közgazdaóriása, Z. Kárpát Dániel, hogy a devizaárfolyamok drámája családok tízezreit löki az uzsorások karmai közé. Szerintem az árfolyamok problémája alapvetően más rétegeket érint, akiknél az uzsora fel sem merül opcióként.)

  Van még egy aspektusa azonban a kamatos pénzes ügyleteknek, sokan azt mondják, hogy a nagyon szegény embereknek is szüksége van (mikro)hitelre, s ezt az igényt szolgálják ki az uzsorások. Ha van is ebben némi igazság, azért úgy gondolom, hogy az uzsora totális tiltása még mindig jobb, mint ha van ugyan lehetőség hitelt felvenni a hónap végi bevásárlásokra, azonban ez automatikusan végtelen adósságspirálba rántja a hitelezettet, számunkra elképzelhetetlen THM-ekkel és kamatteherrel. Mivel a létező piaci igény előbb-utóbb megteremti a maga kínálatát, így jó lenne, ha akár a kisebb falvakban is hozzá lehetne jutni nagyon kis összegű kölcsönökhöz, fair körülmények között. Ezt megoldhatja a piac, a Providenthez hasonló cégek révén – ami a középosztály számára elképesztő kamat, az az uzsorások szolgáltatásaihoz szokott rétegek számára megváltás lenne (és a nemteljesítés kockázata, a behajtás költségei miatt indokolt is). De nem lenne ördögtől való az sem, ha a helyi önkormányzatok (vagy a hamarosan felálló járási hivatalok) nyújtanának ilyen szolgáltatást, s az adósok tartozását közteherként hajthatnák be, azaz pl. levonhatnák a szociális juttatásokból vagy a közmunka béréből.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr793153791

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hat pontban a hat pontról – az Országvédelmi Terv 2011.09.13. 14:22:27

  Fura érzés fog el minket az újabb és újabb kormányzati intézkedéscsomagok hallatán. Erősen turbulens gazdasági környezet ide vagy oda, a permanens újratervezés állapota aligha szolgálja a Nagy Növekedést, az Államadósság Elleni Harcot meg ...

Trackback: Vajnágh Domokos: Bankomatt 2011.08.31. 11:08:13

Fizetésnap volt. Munkám végeztével ezért egyből a közeli bankomat felé vettem az irányt, nehogy túl sokat időzzön a pénzem a folyószámlán. Az én pénzemet ugyan nem forgatják meg a bankok! Kártyás fizetés jutalék nélkül, mi? Anyátokat! Tudom én, hogy mi...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.08.31. 09:53:44

off

turul a gdp nem azt mutatja milyen jól élünk, a gdp lehet magas és növekedhet, ha a gazdagok gazdagodnak, és ha a szegények szegényednek
basszus ezt tényleg nem tudod?

kkbk.blog.hu/2011/01/30/daboczi_kalman_a_merheto_balgasag_gdp

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.08.31. 10:09:54

Turul te komcsi vagy?!

"biztosan tudja hogy a kormánytagok utasították a rendőrséget?"

ezt mindenki tudja, ezt a híradóba mondta be gyurcsány!

kkbk.blog.hu/2010/09/01/gyurcsany_es_utasitasai

a főnöködnek is ez a kamerák előtt a véleménye!

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.08.31. 10:15:01

@tesz-vesz:
'Turul te komcsi vagy?!'

Nem: zsidó. :((((

'ezt mindenki tudja, ezt a híradóba mondta be gyurcsány!

kkbk.blog.hu/2010/09/01/gyurcsany_es_utasitasai'

Nos, magad írod a hivatkozott blogbejegyzésben: 'A volt miniszterelnök Szabadfi szerint utasításokat nem adott, ám megfogalmazta azt az elvárást, hogy a székházat minden törvényes eszközzel védjék meg. A második telefonbeszélgetésre akkor került sor, amikor a tüntetők bejutottak az MTV épületébe.' A felelősség(re vonás) szempontjából pont ez az, ami nem mindegy, ezért is kérdeztem a képviselő asszonytól, hogy van-e bizonyíték az utasításra. Ha nincs, bármilyen szomorú, jogi értelemben nem lehet felelősségre vonni Gyurcsányt 2006 őszéért.

'a főnöködnek is ez a kamerák előtt a véleménye!'

A főnököm sosem áll kamerák elé.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.08.31. 10:15:20

amúgy a poszthoz hozzászólva, bizony uzsora az is amit az IMF ad nekünk. hányszor kifizettük már, és még hányszor fogjuk kifizetni? amíg az össze nem dől, ahogy orbán mondja, de akkor minek teljes erővel fizetni nekik? a bokros-receptet, a horn gyula-receptet be kell tartani, tőlük kapták a hatalmat

ez nem zavarja a Mandinert, bizony az Asch-teszten se mennének át

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.08.31. 10:21:34

@TuRuL_2k2: orbánra, de inkább a fidesz pártelitjére gondoltam, aki a videón beszél.

utasításra van bizonyíték, kérdés, mi volt pontosan az utasítás. gyanítom nem az, amit gyurcsány a híradóba mond bele, és teljesen egyértelmű, hogy nem maguktól verték szét a fidesz-tüntetést, fidesz-gyűlést a rendőrök.
talán valós fenyegetés esetén kinyílna egy magas pozicíójú tanúnak a szája, de így csak húzzuk az időt. ez a cél

Dale 2011.08.31. 10:53:38

@tesz-vesz: Igazából elkezdtem neked leírni, hogy mit jelent az IMF, hogyan működik az IMF hitelezési rendszere, de kitöröltem. Ha valaki odáig jut el, hogy "a zájemeff uzsorahitel!!!!", azzal tök nehéz vitatkozni.

Javaslom, hogy tanulj egy kis közgazdaságtant, esetleg tanulmányozz néhány sikeres és sikertelen IMF projektet. Az IMF nem vidám dolog, de nagyon-nagyon-nagyon messze van az uzsorától.

Felvilágosultabb országokban ilyen vitakultúrával semmilyen klubba nem engednének be :)

pcmci 2011.08.31. 10:59:30

a poszt témája létező probléma, de a végén javasolt megoldások nem működőképesek.

ad1. az uzsorások azért kapják vissza pénzüket, mert hatalmat tudnak gyakorolni az adós fölött (aka leverik a veséjét ha nem fizet). ezt egy társadalmi normák szerint működő hitelintézet nem tudja megtenni, és mivel az adósnak egyébként vagyona és jövedelme gyakorlatilag nincs, pillanatok alatt veszteségessé válik a buli.

ad2. a kölcsön közterhek módjára behajtásánál felmerül, hogy amennyiben egy havi járandóság nem elég az életre, és kölcsönre szorul valaki, hogy a fenébe fog a következő hónapban még kevesebb apanázsból boldogulni? mert arra alapozni, hogy pár havonta talán bejön egy kis feketézés, nem az igazi...

a problémára a megoldása inkább a munka világában keresendő. ha iparunk nincs, ahol dolgozhatnak a népek, akkor a mezőgazdasági adottságainkat kellene kiaknázni, nem pedig stadiont építtetni a közmunkásokkal...

tistedur 2011.08.31. 11:27:02

@tesz-vesz: ha vannak érvek a felsőoktatás erőteljes karcsúsítására-mind intézményi, mint hallgatói létszám tekintetében-te vagy az egyik.
az asch-teszten nem lehet megbukni, éppúgy, mint ahogy a rorschach-teszten sem.

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2011.08.31. 11:28:43

akik az uzsorások rabszíján vannak, már menthetetlenek, hiába zárják a helyi kis maffiózókat börtönbe, a pénzbeszedést és a veseleverést onnan is képesek irányítani. Megmenteni - paradox módon - csak azokat lehet, akik még nem kerültek a markukba. Nem kis feladat.

Arma Gedeon2 · http://kitalaltujkor.blogspot.com 2011.08.31. 11:45:50

A címet meglátva megörültem, hogy a mandi végre a bankokról ír... :-)

Maisie MacKenzie 2011.08.31. 11:47:38

Lehet-e segíteni olyan embereken, akik nem képesek önállóan, normálisan élni?

Akik ÖNKÉNT veszik igénybe az uzsorásokat, boltocskázókat, mert nem képesek tisztes szegénységben élni, nem dohányozni, nem alkoholizálni (benyomva meg felettébb bizakodók).

Persze mennyire önkéntes a cselekedetük, hisz nem nagyon van választási lehetőségük, mert nem látnak/láttak más mintákat, ez a CSOPORTNORMÁJUK. (Sorsuk, végzetük) ebből kitörni nem lehet egyszerű.
:-(

(AZ IMF-fel meg nem itt kéne off-olni!)

Maisie MacKenzie 2011.08.31. 11:53:39

@Arma Gedeon2:

Mert nem ismered a cigány szlenget! A "kamatos pénz" egyértelműen a tárgyra utal.

Amúgy tényleg lehet valami hasonlóság, csak a szintekkel van eltérés.

A hivatalos banki hitelt sem kötelező felvenni, de ott is egy csoport norma szinte kötelezővé tette.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2011.08.31. 11:57:28

Mikrohitelekre: Nem hinném, hogy sokat segítenek. A cigányok legnagyobb hibája az, hogy nem tudnak hosszútávra gondolkodni.
Fogják felveszik a mikrohitelt, mondjuk kamat nélkül, vagy 10% havi részletre, és nem fizetik vissza.
Aztán a hitelező vagy elkezdi terrorizálni őket, és akkor ugyanott vagyunk, vagy nem ad nekik többet, és akkor megint ugyanott vagyunk. Holnap megy a cigány oda, ahol kap hitelt.

Én azt mondom még a szockártya a legjobb megoldás, és a heti fizetés. Igen ezzel is vissza lehet élni, ahogy mindennel, de itt már lassan többe kerül a befektetett energia(, heti nyűg, trükkös bolt, felezett haszon), mint a nyereség.

Egyébként meg APEH-vizságlat minden uzsorásra. Az ember fogja a fejét, mikor látja a minimálbérből élők villáját! Nem kell ide se szigorítás, se trükkös módszer. Kimegy az APEH, oszt' Adjon Isten! Miből telik ekkora házra?

(Persze a probléma igen szívós. Hiába csukod le az uzsorást, csak továbbképzésre megy a böribe. A bizniszt meg átveszi a tesó. Ezek az "emberek" úgy is úgy vannak vele, hogy benne van a pakliban.)

teemur · http://teemur.blog.hu 2011.08.31. 12:07:39

Az uzsorásperek szükséges, de nem elégséges feltételei az uzsora felszámolására: amíg _kereslet_ van rá, addig akad majd szolgáltató.

A megoldás: Az állam valamilyen formában ("Nemzeti Hitel Intézet") a kezébe kell hogy vegye a dolgot, hitelt kell szolgáltatnia a legalsóbb rétegeknek. Pofátlanul alacsony kamaton. Alacsony kamaton pénzt kölcsönadó "konkurrencia" (azaz kevés nyereségi kilátás) valamint a tevékenység súlyos bűntetése (azaz magas veszteségi kilátás) mellett az uzsoraprobléma egyszerűen "kiszárad".

A "NHI" azért tudna jóval alacsonyabb kamatot nyújtani, mert mint állami szerv, az állam erőszakmonopóliumával a háta mögött jóval kisebb kiesési rátára számíthat. Azonkívül ne feledjük: az adósok még az uzsorakamat magas szinte mellett is _szeretnének_ időben fizetni. Néha nem tudnak, s családjuk bánja.

További előnye e NHI-nek, hogy a kiosztott segélyből egy része kamat formában az államháztartásba folyik vissza.

Uff! Beszéltem!

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2011.08.31. 12:18:30

@teemur: Akkor neked is.

Hogy hajtja be az állam ezeket a pénzeket?

everyday_normalguy 2011.08.31. 12:25:36

Uzsora problematika árnyalásához:

1) Saját, uzsorára vonatkozó kérdezősködéseim során egy helyen egy szoc munkás konkrétan elmondta, hogy a helyi rendőrség azért hagyja békén az uzsorást, mert az uzsorás egyben informátor "fontosabb" bűncselekmények kapcsán. OK, hogy nem lehet minden bűncselekményt megoldani, meg nem lehet nullára visszaszorítani a korrupciót, de sajnos sok más összefüggésben is az látszik (hosszú-hosszú évek óta), hogy a rendőrség Magyarországon messze jár a reálisan elvárható teljesítménytől (aminek megint sokféle oka van).

2) Az uzsora súlyosan összefügg pénzügyi kulturával, munkalehetőségekkel, a már említett mentálhigiénés problémákkal, alkoholizmussal, nyomorral, munkamorállal, mindenfélével.

Mivel számos ok vezet ehhez a problémához, nyilván nem lehet egy-egy beavatkozással megszüntetni. Amik itt felmerültek (erélyesebb hatósági fellépés, adminisztratív módszerek, mikrohitel) szerintem a jó irányba mutatnak, de egyéni fejlesztés és szociális munka, a különböző szereplők települési szintű együttműködésének erősítése nélkül valószínűleg nagyon alacsony hatékonysággal működne.

A többek által hangoztatott felvetésre, miszerint az ilyen-olyan szempontból irracionálisan viselkedő, ilyen-olyan készségeket nélkülöző embereken nem lehet vagy nem érdemes segíteni, én csak azt tudnám mondani: azokon, akik nem rendelkeznek ilyen problémákkal, azokon meg nem kell segíteni, mert hála Istennek elvannak maguktól is. Az uzsora által érintett rétegek nyomorának a csökkentése igazi stratégiai kihívás Magyarország számára, egyike azon problémáknak, amelyek megoldása nélkül nagyon sötét jövő vár e kies honra.

Tündér_Lala 2011.08.31. 12:26:12

Természetesen, az ezeknek az embereknek nyujtott hitel csak erőszakkal hajtható be. Miután beosztásra, hosszútávú gondolkodásra képtelenek, igen, a megoldás a szoc. kártya heti utalással.

Maisie MacKenzie 2011.08.31. 12:32:21

A reménytelen uzsorafüggőknek, roncsoknak szociális alapon kellene kiutalni napi két doboz cigit, péntek, szombat esténként meg bort, pálinkát (ezeket hazai középvállalkozásoktól kellene beszerezni), így talán nem szorulnának uzsorásra, mert a szociális étkeztetés és a ruhasegélyek mellett nem nagyon maradnának igényeik.
Esetleg a szerencsejáték-szenvedély, de a cigifejadagjukat csak nem gépeznék el!

Alfőmérnök 2011.08.31. 12:34:44

@TuRuL_2k2: Ez egy jogos kérdés volt a részedről, a képviselő asszony is válaszolt is: igen, és hivatkozott a CJB jelentésére.
Ebben ez áll:
"...vonatkozó jogszabályok és azon tény ismeretében, hogy mind a miniszterelnök, mind a
rendészeti miniszter szorosan követte az eseményeket aggasztó kérdés marad: miért NEM
utasították az országos rendőrfőkapitányt (helyettesét) az azonnali erősítés elrendelésére?
(A későbbi tények, események kapcsán többször is fel kell tennünk ugyanezt a kérdést, bár
látszólag más előjellel: miért nem állította le a miniszterelnök, a rendészeti miniszter illetve a
kormány azt a tömeges rendőri brutalitást és önkényes letartóztatás-sorozatot, amelynek
megtörténésével tisztában voltak? Különbség a szeptember 18-i események és a másnapi
valamint a harmadnapi események között, hogy a 19-i és 20-i éjszakai rendőri önkénnyel,
brutalitással kapcsolatban a miniszterelnök kifejezetten helyeslően nyilatkozott, s e jogellenes
magatartásra bíztatta, voltaképpen utasította a rendőrséget. )"

képviselőapi01.jobbik.net/Morvai%20jelentes.pdf

everyday_normalguy 2011.08.31. 12:37:37

@Tündér_Lala:

Annyira azért nem egyszerű. Egyrészt itthon is látható, hogy sokéves józan életvitel után is le lehet csúszni, és sokéves nem megfelelő életvitel után is át lehet térni fenntarthatóbb életstratégiákra, azaz lehet változásokat elérni ebben a problémakörben.

Másrészt nemzetközileg is vannak arra bizonyítékok, hogy a felelős mikrohitelezés fejlesztéssel összekötve jelenthet kiutat az uzsorából. (Ezt persze óvatosan kell kezelni: nagyon sok egyéb feltételnek is kell teljesülnie, nagy az egyén felelősségvállalásának a szerepe, a nemzetközi tapasztalatok olyan országokra vonatkoznak, ahol mások a szociális szolgáltatások, más a pénzügyi tevékenységek, a munka világának és a vállalkozási tevékenységek szabályozása, stb.).

Szerintem a lényeg: nem igaz, hogy lehetetlen a jelenlegi helyzeten változtatni, illetve nem igaz, hogy ennek a szociális kártya lenne az egyetlen vagy akárcsak az egyik legmegfelelőbb módja.

Alfőmérnök 2011.08.31. 12:39:35

@Alfőmérnök: - 1 is
CJB jelentés:
api01.jobbik.net/Morvai%20jelentes.pdf

tarackos 2011.08.31. 12:53:45

Csak az ucsó mondatra reagálnék. Az a kérdés mire kell a pénz -az uzsorás csak tünet-, ha a megélhetésre, akkor ebből következik mire elég a segély. Ebből már az is következik, hogy munkahely vagy magasabb segély nélkül sem lesz elég a mostani keret a megélhetésre, azaz pár hónap és mindenhol le lesz kapcsolva mindenféle közmű, vagy vissza az uzsoráshoz.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2011.08.31. 13:00:55

@everyday_normalguy: A mikrohitelnek akkor lenne értelme, ha be lehetne fektetni.

Mire tudsz egy hhh faluban mikrohitelt adni?

Egyáltalán, az uzsorát a mindennapi megélhetésre szokták leginkább felvenni, ami teljesen ellentétes a mikrohitel filozófiájával.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.08.31. 13:01:43

@tistedur: meglehet az én szememben, kísérlet amúgy

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.08.31. 13:06:20

@Dale: úgy érted felvilágosult neoliberális?
hát te meg honnan másztál elő?

fekete jános kádár előtt is titkolta, mekkora prémiumot kapott az imf-től, hogy sikerült eladósítania az országot.
ez nyilván nincs benne a közgáz tankönyvekbe.

kkbk.blog.hu/2010/12/07/rabar_ferenc_az_antall_kormany_penzugyminisztere

Maisie MacKenzie 2011.08.31. 13:15:26

@TaTa86.:

"az uzsorát a mindennapi megélhetésre szokták leginkább felvenni"

Mit jelent az átlag hhh cigánynak a megélhetés elvileg?

Cigi, pia, pörkölt minden nap, szórakozás (szerencsejáték), nincs az pénz ami elég lenne erre. :-(

Maisie MacKenzie 2011.08.31. 13:18:33

Ja, valami verda is kell, mert nagy a család, rokonságot meg gyakran kell látogatni!

Belátható, hogy ilyen életmóddal nagyon nehezen finanszírozhatóak! :-(

tistedur 2011.08.31. 13:22:19

@tesz-vesz: kérlek, ne magyarázd el nekem, hogy mi az asch-teszt. valószínűleg előbb tanultam róla, mint te.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2011.08.31. 13:25:24

@Maisie MacKenzie: Lehet, hogy idézőjelbe kellett volna tennem a "megélhetést".
Na mindegy, értjük egymást.
Szóval a lényeg, hogy a mikrohitelből sem öltönyt vesz, amiből elmehet állásinterjúra, vagy ilyesmi. Innentől meg mindegy. Aki nem akar magán segíteni, azon más nem is tud.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.08.31. 13:34:42

@Alfőmérnök:
A miniszterelnök nem utasíthatja a rendőrséget, ha jól értelmezem a rendőrségről szóló törvényt:
net.jogtar.hu/jr/gen/getdoc2.cgi?dbnum=1&docid=99400034.TV
Az 5. § szerint a miniszter tehet ilyet, tehát a jogi felelősséghez azt kéne bizonyítani, hogy Gyurcsány utasította a minisztert, ő pedig a rendőrséget.

everyday_normalguy 2011.08.31. 13:38:03

@TaTa86.:

Igaz az a meglátás, hogy az uzsora felhasználása a hitelkártyához hasonlít, míg a mikrohitel általában vállalkozási, egyéb beruházási célú hitelezést jelent.

Két válasz:

1) Az uzsora, annak ellenére, hogy erőszakos eljárásokkal jár, nyilván megéri pénzügyileg, mert ha nem érné meg, nem lenne uzsorás. Ez azt jelenti, hogy valamilyen hitelezésre van fizetőképes kereslet a legszegényebbek körében, amely ráadásul haszonnal kielégíthető. Ha a hatóságok ki tudnák szorítani az uzsorást, és ezt a funkciót valamilyen etikusan kölcsönző, alacsonyabb profitigényű vagy nonprofit (de fenntartható) intézmény tudná ellátni, annak valamilyen módon működőképesnek kéne lennie, sőt, lehetőséget adhatna fejlesztési szempontok érvényesítésére is. Ez nem a mai mainstreamnek megfelelő mikrohitelezés lenne, de a saját elmondása szerint a Grameen alapítója is az uzsora helyettesítésével kezdte a hitelezést, egyetlen faluban (persze a magyarországitól nagyon eltérő környezetben).

2) Abban a kérdésben, hogy mire tudsz egy HHH-s faluban beruházási célra mikrohitelt adni a falu HHH-s volta csak egy tényező. Valójában a munkajog és a mikrovállalkozásokra vonatkozó szabályozás valószínűleg a HHH-s státusnál is nagyobb visszatartó erő ebből a szempontból. Egyébként itt is érdemes megnézni, hogy milyen létező illegális vagy féllegális vagy akár legális és példaértékű stratégiák vannak: ingázás építkezésekre (mikrohitelt lehet adni gépkocsira, szerszámra, anyagra, induláshoz bérekre); szociális szövetkezetek, és akár azokhoz kapcsolódó kereskedelmi tevékenység (mikrohitel kocsira, amivel eljárhat valaki piacolni, hogy így értékesítse a szociális szövetkezetben megtermelt dolgokat), stb.

Egyébként ahogy már korábban is mondtam, ez egy nagyon összetett problémakör, és nyilván sem a klasszikus, sem az uzsorát helyettesítő törpös mikrohitelezés önmagában nem lenne kielégítő vagy akár csak részsikerrel kecsegtető stratégia.

martonx 2011.08.31. 13:40:02

Nem az uzsorával van itt baj, hanem hogy a cigányok (beleértve a fehér, életvitelszerűen munkanélküli, rokkantnyugdíj csalókat is) csak úgy pénzt kapnak minden hónap elején.

everyday_normalguy 2011.08.31. 13:41:10

@Maisie MacKenzie:

Ez a felsorolás (kaja, szórakozás és különböző élvezeti szerek) miben tér el az átlagos emberek megélhetés-definíciójától?

Maisie MacKenzie 2011.08.31. 13:49:28

@everyday_normalguy:

Nem az átlagos emberekhez kellene hasonlítanod őket, hanem azokhoz a szegény nemromákhoz, akik hasonló anyagi helyzetben vannak.

Azok meg tudnak elégedni a tisztes szegénység szintjével, be tudják osztani azt ami van, képesek pl. konyhakertet fenntartani. Ruháikat rendbentartani, takarékoskodni.

Megfigyelted, hogy a hhh cigányok általában SZELETELT kenyeret vesznek? Még kenyeret sem tudnak szelni! Ezen a szinten vannak. :-(

tistedur 2011.08.31. 13:55:27

@tesz-vesz: nem, csak idősebb mint te.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.08.31. 13:57:12

@tistedur: vmi érdemlegeset nem kéne mondani te troll? vagy ez az üres óvodás szópárbaj lesz mindig?

everyday_normalguy 2011.08.31. 14:09:42

@Maisie MacKenzie:

A fenntarthatóbb és kevésbé fenntarthatóbb életstratégiát követő HHH-s családok esetében is ugyanazokról a dolgokról szól a megélhetés. Te is leírod, hogy hol vannak a különbségek: a megélhetés előteremtésének módjaiban és az igényszint csökkentésében vagy annak hiányában.

Nem, nem figyeltem meg, hogy a HHH-s cigánycsaládok szeletelt kenyeret vesznek. Szerintem azt lehet megfigyelni, hogy bizonyos HHH-s családok nem keresik a lehetőségeket a pénzkeresésre, a költségeik csökkentésére és az ésszerű beosztásra (ez megnyilvánulhat abban, hogy - etnikumuktól függetlenül - szeletelt kenyeret vesznek). Ennek okai szerteágazóak.

Maisie MacKenzie 2011.08.31. 14:17:19

@everyday_normalguy:

Nem értem, hogy egy mindennapi (hétköznapi) normál fickó miért ír ennyire tudálékosan! :-)

Fájna beismerni, hogy a cigányok többsége eléggé gáz? :-(

Vannak gáz alakok a nemromák között is, de hidd el Magyarország vidámabb hely lenne a túlszaporodott, neveletlen romák nélkül.

tistedur 2011.08.31. 14:23:50

@tesz-vesz: mondtam már konkrétumot: az asch-teszten nem lehet megbukni-és ez független a te szemedtől. az asch-teszten max. az derül ki, hogy ki mennyire komformista. te most valahol 20-25 év között vagy, poliológus hallgató, ha jól emlékszem. én ennél idősebb vagyok, és tanultam pszichológiát, korábban mint te.
( te pedig szintén elég konformista vagy, legalábbis az általad megfellebbezhetetlennek vélt személyek, vagy vélemények követésében, gyakran személyeskedsz, és sok esetben hihetetlen butaságokat mondasz, beleértve az IMF uzsorakamatáról szóló megjegyzésedet is. várom, hogy mikor uzsorásozod le a magyar államkötvény vásárlóit is)

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2011.08.31. 14:24:21

@everyday_normalguy: Itt a pénz visszaszedésével lehet a gond. Bár lehet, hogy van megoldás... Önkori ad hitelt, mondjuk 10%-ra havonta, és ha 2-3 hónap múlva nem fizetnek, akkor jönnek a retorziók. Lényegében az önkori lenne az uzsorás, de legalább nem zsigereli ki a szegényeket, és átláthatóan működik. Tény, hogy ezzel már sokkal előrébb lennénk. (Hozzáteszem nem tudom, hogy mi akadályozná meg a cigányokat, hogy az önkormányzat törlesztőrészletét ne az uzsorás pénzéből fizessék.)

A mikrohitellel továbbra is gondom van. Mikrohitel ilyen 10-20ezer forint nagyságrendű összeg. Ebből még egy 2ütemű 20 éves Warthburgot sem veszel. Mondjuk arra tényleg jó, hogy vetőmagot/takarmányt, legalapvetőbb szerszámokat megvegyék.

De nem győzöm hangsúlyozni: a mikrohitelnek ott van értelme, ahol alapvetően becsületes, dolgozó emberek élnek.

everyday_normalguy 2011.08.31. 14:45:26

@Maisie MacKenzie:

Nem értem, hogy egy mindennapi (hétköznapi) normál fickó miért ír ennyire tudálékosan! :-)

1) Mert nem szeret úgy tenni, mintha bonyolult dolgoknak egyszerű magyarázatai lennének.
2) Nem szeretne udvariatlankodni sem.

Nem ismerem a cigányok többségét, nem tudom, hogy gázok-e, meg mihez képest gázok.

Lehet, hogy Magyarország vidámabb hely lenne, ha ez meg az nem lenne úgy, ahogy van. A valóság viszont az, hogy itt vannak ezek az emberek, itt vannak ezek a problémák, és olyan elméleti és gyakorlati kereteket kell teremtenünk, amelyek lehetővé teszik, hogy ezeket a helyzetet kezeljük.

Maisie MacKenzie 2011.08.31. 14:50:16

@everyday_normalguy:

"mintha bonyolult dolgoknak egyszerű magyarázatai lennének"

A fenntarthatatlanság nem fenntartható. Ez szerintem nem túl bonyolult.

"olyan elméleti és gyakorlati kereteket kell teremtenünk, amelyek lehetővé teszik, hogy ezeket a helyzetet kezeljük."

Szerintem is.

everyday_normalguy 2011.08.31. 14:58:29

@TaTa86.:

1) Igen, nagyon nagy gond, hogy ha nem tudják kiszorítani az uzsorásokat a piacról, akkor a mikrohitel ügyfelek szorult helyzetben hozzájuk fordulnak akár még a törlesztőrészleteik kifizetése érdekében is. Ez nem csak elméleti, hanem a gyakorlatban is jelentkező probléma.

2) A mikrohitel nem 10-20 ezer ft-os hitelösszeget jelent: www.kiutprogram.hu/ illetve www.slideshare.net/habitatmacedonia/microfinance-for-roma-in-macedonia

3) Ha elfogadnám a becsületes, dolgozó emberes kijelentés előfeltételezéseit, a kérdés az lenne, hogy hogyan lehet ezeket a tulajdonságokat a lakosság minél szélesebb rétegeiben elterjeszteni. Erre a korábban említett megoldási javaslatok ugyanúgy alkalmasak.

teemur · http://teemur.blog.hu 2011.08.31. 15:05:25

@TaTa86.: Nézd, a behajtás az uzsorásoknak is működik. Nem a csupa behajthatatlan pénz miatt elszegényedet uzsorások problémáiról szoktunk hallani.

A többi: politikai akarat kérdése.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2011.08.31. 15:15:10

@teemur: Igen, de az uzsorást nem érdeklik olyan morális aggályok, minthogy az adós 15 éves lányának ki kell állnia strihelnie a sztrádára, azért hogy kifizesse a hitelt. Teljesen nyilvánvaló, hogy az önkormányzat nem lehet ebben partner.

És ez szerintem egy szinte behozhatatlan versenyelőny: az uzsorás nem kérdezi, honnan van a pénz csak legyen.

@everyday_normalguy: 3) Valóban nagy gond.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.08.31. 15:16:05

@tistedur: na végre

"az derül ki, hogy ki mennyire komformista."

aki az, az az én szememben megbukott, következő:

" te most valahol 20-25 év között vagy, poliológus hallgató, ha jól emlékszem."

ezt honnan vetted? nem talált.

"te pedig szintén elég konformista vagy"

én könnyen lázadó típus vagyok. mesélhetnék történeteket innen:
zepterminek.blog.hu/

"sok esetben hihetetlen butaságokat mondasz, beleértve az IMF uzsorakamatáról szóló megjegyzésedet is. "

lehet hogy mondok butaságot, de ha adnál esélyt, talán kifejthetném
ez teljesen biztos hogy így van:
kkbk.blog.hu/2011/02/04/kotelezo_olvasmany_gazdasagi_bergyilkos

az uzsorás nem az államkötvény vásárlói, hanem maga a bank, az imf, világbank, nem tudom pontosan hogy viszonyulnak lényegében egymáshoz.

schdl (törölt) 2011.08.31. 17:12:30

Fekete LADA? Hol élsz Te? Ezek az emberek nem Ladával járnak.

Mérges 1234 2011.08.31. 17:13:33

Én azt nem értem, hogy egyik kibaszott kormányunk sem akarja igazán megoldani ezeket a dolgokat, mert erős akarattal, azért ezek a dolgok ha nem is felszámolhatóak, de 0.5 év alatt visszaszoríthatóak lennének.

Szociális kártya.
Segélyek heti kifizetése. Mondjuk sokhelyen ígymegy, de ezt pl. én rögtön törvénybe iktatnám.

Heti arányos fizetés, mese nincs. A közműtartozást az önkormányzat vonná automatikusan, ennek sem nagy kunszt a törvényi háterét megteremteni.

Kicsit nagyobb lenne a rend. Ok mondjuk fura, hogy felnőtt emberekről másoknak kell gondoskodni. De még így is jobb lenne nekik.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.08.31. 17:53:39

@schdl:
A történet jó 10 évvel ezelőtt játszódik. (Ha nem fekete Lada lenne, nem is maradt volna így meg bennem.)

zuffo 2011.08.31. 18:08:47

nagykörű:-) neked is?

tudi 2011.08.31. 18:21:07

Nos ezt a problémát, nagyon nehéz kezelni, egyrészt már mások is írták, ez ehhez a "kultúrához" kapcsolódik, magyarán a cigánysághoz, másrészt az uzsora üldözése a rendőrség, és a kormány által jó, de a jóembert nem életfogytra viszik, csak néhány évre. Az jó megoldás lenne, bár kicsit brutális, hogy minden uzsorást felkötnének a cigánysor mellett okulásul, vagy tényleg rájuk szabadítani a NAV-ot, hogy tegyék azt, amiért vannak (sőt még talán az aranytartalék is nőne+ a TEK-nek sem kellett volna Q7-st venni). De talán ezt az egész problémát helyi szinten kellene orvosolni, pl.: önkormányzat által, ma felvettél x forintot, ezért x idő közmunkát kell teljesítened, vagy a helyiek által adtam neked 2000-t holnap összevágod a fát, vagy más egyéb. Bár ez utóbbi kicsit utópisztikus lévén a cigány magyar együttélés azokon a vidékeken nem éppen rózsás.

is 2011.08.31. 18:23:06

@tesz-vesz: "nem maguktól verték szét a fidesz-tüntetést, fidesz-gyűlést a rendőrök."

melyiket? mikor? en egy gyulesrol tuidok, az rendben veget ert, csak a nepek kozul jo sokat a rendezok nem tajekoztattak, hogy nem az eppen randalirozo Deak teriek fele kellene menni, mert ott rendorsorfal van, es tomegoszlatas varhato. szoval melyiket es mikor vertek szet rendorok?

tudi 2011.08.31. 18:24:18

@schdl: Maximum talán a strómanok, de az uzsorások min Audi, BMW Mercedes, ezek alá nem adják+ talán (sőt biztosan) nem is ott élnek a "putrisok" mellett, mert azokat embernek sem nézik.

is 2011.08.31. 18:27:36

@tesz-vesz: "bizony uzsora az is amit az IMF ad nekünk"

el is kuldtuk oket a picsaba a 3% uzsorajukkal. inkabb felvesszuk a piacrol 6%-ert (3 eves kotveny), az biztos nem uzsora. evi 150 milliardert, illetve 4 eves teljes hitelmegujitassal 600 milliardert mulatunk. ha IMF hitel lenne, most 150 milliarddal beljebb lennenk, ez pontosan a szeptemberi megszoritasi csomag, vagy maskeppen a nyugdijvagyonra kifizetendo kamat, azaz IMF hitel mellett megtarthattuk volna 13 ev megtakaritasat, es 2 ev mulva elkezdhettunk volna kevesebb nyugdijat kifizetni.

Mérges 1234 2011.08.31. 18:34:33

@is:

Hát ugye a gazdasági szabadságharc sokba kerül!!!

Egyébként a Viktor fejében élő zűrzavar még nagyon, nagyon sokba fog nekünk kerülni.

Ennek semmi realitás érzéke nincs, és szólni senki nem mer neki.....

csabakirályfi 2011.08.31. 18:46:36

@is: Kösz, én is el szoktam mondani, a menyem ott volt az ominózus gyűlésen, utána elment haza. Másnaptól tudta, hogy GyF utasítására szétverték.

873ujr3rk 2011.08.31. 18:52:34

@tudi: én kifejezetten rühellem, hogy ezt a rakd sorba a kavicsokat az út szélén típusú munkát finanszírozzák az adómból.
nem tudom voltál-e katona, akkor az volt a divat h a rend és fegyelemre nevelés jegyében ami kerek volt azt vittük, ami szegletes azt gurítottuk, néha meszeltük a téglálat és urban legend szerint volt fűfestés is.
szerinted mennyire lettünk az ilyen feladatoktól fegyelmezettebbek és rendszeretőbbek. mit gondolsz hol tanultunk meg igazán sunnyogni, ha nem itt.
az ároktakarítás meg a bozótírtás egészen pontosan ilyen. pont addig fog működni, amíg az állam finanszírozza, aztán visszaputtyannak oda ahol eddig is voltak. háztájizzanak. lol. 500 fős balatonfelvidéki sváb faluban vettem házat és nem tudok tojást venni csak a közeli kisvárosban mert nem hogy tehenet, disznót, de csirkét sem tart senkisem és hidd meg nem a hihetetlen jólét okán, hanem azért, mert olcsóbb a boltban, mint megtermelni.

Kandabula 2011.08.31. 18:54:08

@TaTa86.: egyetértek. De látok más gondot is, az összetartás és összetartozás hiányát. Ahol én felnőttem, sajnos rendszeres volt a kölcsönkéregetés. De egymástól kértünk kölcsönt és egymásnak fizettük vissza, kamatok nélkül. Volt, hogy valaki azért kis időre pórul járt, de hosszabb távon az ügyletek kiegyenlítődtek. Ennek persze feltétele volt, hogy mindenki hajtotta a munkát, vagyis "kívülről" mindig jött be a "rendszerbe" pénz. A másik fontos dolog volt, hogy a kölcsönök egy része "árú kölcsön" volt, kenyér, liszt, cukor, só, stb. Pénz a villany- és a gázszámlára kellett. No, meg a lakbérre. Nem vagyok szociológus, sem kriminológus, de megérné analizálni a kölcsönkérések okát, azt, hogy a kölcsönkért pénz mire megy el. Mire gondolt a kölcsönkérő, miből fogja visszafizetni, milyen biztosnak vehető bevételei lesznek, és persze mennyi, stb. Mert sumákot érzek mindkét oldalon. Ha nincs bizonyítható, visszafizetéshez elegendő jövőbeli fedezete a törlesztéshez, az legalábbis csalás, az uzsorakamat kikötése (meg hát a jogosulatlan banki tevékenység) pedig bűntett. Úgy gondolom, hogy az uzsorakamatot felszámító és a pénzt törvénytelen eszközökkel behajtó mellett a feltételeket elfogadó, de a visszafizetést kétségesnek gondoló, vagy már eleve tudó adós szintén kérdőre vonandó és elítélendő. Mert ő meg - mint említettem - csaló. Az egész folyamat bizonyításához kell egy darab papír, meg egy ceruza.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2011.08.31. 18:58:33

@Kandabula: Igen, ez jobb helyen így működik. De ugye itt is előjön: hosszútávra gondolkodás, felelősségtudat.

Ingerlékeny Banya 2011.08.31. 19:04:09

Szerintem a provident soha nem adna hitelt a romáknak és ennek az az egy oka van,hogy sosem látná viszont a pénzét.Míg a romaprovident keményen behajtja a lóvékat,max elhullik bele pár roma,de az a társadalunknak jelenleg csak és kizárólag hasznos lehet.Úgyhogy véleményem szerint hagyni kellene a romabankokat békében,elvégre csak a saját fajtájukkal bacnak ki.

Kandabula 2011.08.31. 19:14:28

Nem tudom, hogy a zavargások ügye hogyan került be a kommentekbe (Móricka?), de ha már így történt, megkérdem az ezzel foglalkozókat: miért van az, - olvashatjuk a világsajtóból - hogy valamelyik kultúrországban (francia, német, angol, belga, holland, dán, svéd, norvég, stb.) valami rendkívüli történik (árvíz, terrorizmus, tüntetések, stb,) többnyire megszakítják szabadságukat és bármely helyről hazasietnek. Ugyan miért? Hogy közelebbről lássák a tüzeket? Az őrjöngő tömeget, mert ritkán látnak ilyet és az érdekes? Hát nem! Azért, hogy intézkedjenek! Mert ők a végső felelősök a rendért, népük nyugalmáért! De nem a túlkapásokért. Akit érdekel, olvassa el a nem-régi angliai események értékelését. Az egy ORSZÁG! Az egy Parlament! Azok igazi nemzeti pártok! Azok szeretik a népet.

derabitz 2011.08.31. 19:23:12

Milyen szép és felemelő az, amikor közpénzből finanszírozzák milliomos politikusok, ügyvédek, orvosok, vállakozók luxus vagy sokadik lakását.
Miért nem foglakozik a mandiner blog az állami támogatású lakáshitelekkel?
Évi 300 milliárdos bukta már nem is zavaró?

Viktus 2011.08.31. 19:33:12

Rendesen működne az állam nem lenne ez a problémakör, de a NAV nem mer kimenni oda vagyonosodásira csak a suzukis kisembert csesztetni, hogy a hitelre vett suzuki honnan volt ...

Viktus 2011.08.31. 19:38:00

@everyday_normalguy:

Az uzsorás magyarán kente a rendőrt meg mellette néha feldobott pár cigánygyereket, akik éppen az uzsora fejében neki lopott ... így megy ez. Rohadt egy ország ... rendőrség, hivatalok csak a dolgozókat tudják, merik cseszegetni.

Kandabula 2011.08.31. 19:39:47

@Ingerlékeny Banya: nem, nem vagyok naiv. Én egy képletet elemeztem, ami működött. Tudom jól, hogy ez már nem működik. Társadalmunk elkurvult. Ennek legfőbb okát egyetlen mondatban látom. Amikor Orbán egy törvénytelen akciója kapcsán megjegyezte: "vannak jó ügyvédeink, oszt jónapot." Ez a hozzáállás mint egy rákos amőba a csápjaival befurakodott a gazdaságba, a közlekedési kultúrába, kapcsolatainkba, mindennapi életünkbe. Mindenki műveli, a saját szintjén.

Viktus 2011.08.31. 19:42:06

@tudi:

Már az is tényleges előrelépés lenne, ha a játékgépek kihelyezését szigorítanák, ahogyan az pedzegették ... mindjárt elkezdene csökkeni az uzsorázás, ha mellette hatékony ellenőrzés is lenne az illegális otthoni uzsorás megnyíló gépezőhelyekkel szemben.

Kandabula 2011.08.31. 19:53:03

@Viktus: nagyon igaz. Ezzel függ össze elmélkedésem arra vonatkozóan, vizsgálandó lenne a felvett kölcsön célja. Nehéz ügy.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2011.08.31. 20:09:24

Mindig mondtam, hogy Magyarország fő problémája nem a népesség fogyása, hanem, hogy még mindig túl sokan vagyunk!

Mikrohitel? Cigánynak? :o

És majd megy a bank leverni az adós szája szélét, hogy legyen visszafizetve?

Bloodscalp 2011.08.31. 20:28:09

@TuRuL_2k2: azt nem értem hogy a te és hozzád hasonlók miért tagadják le hogy OV a főnökük? szégyen? vagy megtagadás simán? nem akarsz hozzátartozni?a függetlenség látszata? nem értem...
nem közvetlen alárendeltségről van szó(inkább amolyan CEO), de a politikából élsz, megrendelésre ha ő nincs, te valami egész másból keresnéd a kenyered, ehelyett fikázod a balt, és egekbe emeled a jobboldalt, ezt teszed "újságírói" kinevezéssel

873ujr3rk 2011.08.31. 20:32:28

@Bloodscalp: mit nevezel baloldalnak ?
mármint melyik pártra gondolsz ?
definiálnád kérlek mire gondolsz, amikor a baloldali jelzőt használod ?

tudi 2011.08.31. 20:46:12

@873ujr3rk: Ezt csak mint példát említettem, amúgy már nem, mert ugyan orvosira el kellett mennem, de sorozásra már nem került sor. Az általad említett problémával meg én is szembesülök, mert vidéki lakos vagyok igaz nálunk még istenes a helyzet, de sok háznál talán egy kis kert van max. disznó, de csirke ritkán. Az egész "rendszer" már az elején el lett rontva, hogy finoman fejezem ki magamat a közmunkával, főleg plusz pénzért hülyeség, a monoki polgármesternek volt igaza ebben a témában azért a rohadt 28500 ft-ért keljen a delikvensnek valamit csinálnia, nem csak úgy megkapnia+ szociális kártya.

873ujr3rk 2011.08.31. 23:01:59

ok, legyen a monoki polgármester aki, én meg az uzsorás:
csak a helyi boltban vásárolhatsz és még azt is megmondják, hogy mit ? semmi baj bízd rám, elintézem. ideadod szépen a kártyát, a boltos kifizeti kpban a rajta levő pénzt nekem, aztán a szokásos forgalomból lefedi a kártyához kötödő vásárlásokat. ha nem ezt teszi nagyon megverem. többször. hidd el műküdni fog. ha másképp nem, hát majd nyittatok egy boltot a zsuzsival okosba, nem fogják tudni hogy én vagyok mögötte:)
tehát megoldás-e a monoki zseni kurvajó ötlete ? kibaszottul nem megoldás. a megoldás olyan munkahelyek teremtése lenne, ahol értelmezhető összeget keresnének. ám mindenkori rövidlátó politikai elitunk lényegében likvidált minden termelő tevékenységet az országban, így ez elég nehéz feladatnak tűnik. szerintem eléggé bukó az ügy.

Kandabula 2011.09.01. 01:36:59

Mondok egy konkrét példát Németországból: a városi tanács (ott még úgy hívják) fizeti a lakást, és heti egy alkalommal mehet az illetékes "osztásra". Ami azt jelenti, hogy számunkra (sajnos) különlegességeket is jelentő, éppen lejárt határidejű élelmiszerekből, - melyeket a környék nagykereskedői adnak össze - pakolhatnak fel komoly mennyiségben, ami egy hétig bőven kitart. Pénzről szó sincs.

Bandibacsi34 2011.09.01. 09:27:17

Azert egyreszt a bankok ellen is kellene uzsoratorvenyt hozni, masreszt meg az uzsoras is kockaztat, tehat nyerni is akar. Ezeknek a csoroknak meg kellene tanulniuk novelbi e beveteleket meg visszafogni a kiadasokat. Ismertem olyat, aki 300 000 ft os eskuvoi ruhara vett fel uzsorakamatot aztan sirt mikor cissza kellett volna fizetni az uzsorasnak. Hat baszki.

Bloodscalp 2011.09.01. 10:14:37

@873ujr3rk: talán a bal az a hely ahol megmondták hogy nem lesz gázáremelés, a jobb pedig ahol megmondták, nem lesz kilakoltatás

Bell & Sebastian 2011.09.02. 22:09:44

Ebből az állatból csak egyet ismerek, 27 éves, kigyúrt fehérgyerek és béemvével szaladoz, dudálással vagy telefonon, esetleg személyesen fenyegeti az adósa családtagjait, leginkább a nőket, rendőr és ügyvéd haverjaira sűrűn hivatkozva.

Úgy hívják, hogy N. Árpád és nincs ellene orvosság. A fejlövést leszámítva.

Reactor 2011.10.19. 00:54:26

Hát ez is megéltük, hódító útjára indult a boltocskázás. Egyfelől etikátlan dolognak tartom,másfelől viszont egy nagyon is elkeserítő helyzetre adott legitim válasz.

Nézzünk kicsit szét: Az élelmiszerek legálisan horribilis összegekbe kerülnek, akárcsak a benzin. Sajnálatos módon azonban élelmiszer nélkül 2-3 hét alatt megmurdel az ember, úgyhogy az nem kérdés, hogy kell (ez olyan mintha a légzésért számolnának fel adót). Evidens, hogy elindul az élelmiszerekkel való dzseki alatti gazdálkodás - csempészet vagy boltocskázás révén.

A megoldás? Kérem szépen, nagyon egyszerű - csökkentsék az élelmiszerek árait vissza, megfizethetőre, és akkor nem lesz kereslet a boltocskákra, maguktól eltűnnek. Ha a legális élelmiszer olcsó és jó is, kinek fog kelleni az illegális? Ez volna a megoldás, nem más, természetesen a magyar gazdaságot kizsigerelő, a mélyszegénységből is hasznot húzni akaró kampós bipsik ezt nem akarják. Sokkal egyszerűbb a rendőri tömegeket odazúdítani a boltocskákra. Ezzel semmit nem érnek el - pár nappal később újabb boltocska nyílik a szomszédban, szóval ez így egy végtelen ciklust produkálna. Egy egész települést lecsukatni meg elég nehéz, nemhiszem hogy a magyar börtönök telítettsége után itt még Reményrabjait forgathatnának egy egész falu lakosságával. Az egyetlen pauzibilis megoldás hogy csökkentik az élelmiszerek árát, emiatt a boltocskázás - kereslet híján - magától elhal. Hogy a biboldóknak ez nem tetszik,arra meg szarni kell, nem ők élnek mélyszegénységben.

Lehet nyugodtan naccizni, ez úgyis olyan jól egy a legtöbb embernek. Start!
süti beállítások módosítása