Iskolai tananyaggá akarja tenni az eboktatást Nagy-Britanniában egy jótékonysági alap. A cornwalli K9 Crusaders nevű szervezet szorgalmazza az ügyet, hogy világ gyúljon az emberi fejekben a kutyák nevelését illetően. Az alapítvány úgy találja, hogy jelentősen nőtt a megmentésére szoruló pitbullszerű ebek száma: főként fiatal párok akarnak megszabadulni kutyájuktól, ami - ha megfelelő eboktatás-oktatást kaptak volna - elkerülhető lenne. Az alapítvány kutyákat befogadó menhelyet működtet, várólistáján jelenleg félszáz kutya van, amelyek egyharmada pitbullféleség - adta hírül a BBC. Jól állhat az angol oktatás, ha már ilyen problémákkal kell megküzdeniük.
Itthon is rendszeresen felbukkan valaki, aki úgy látja, hogy kedvenc hobbiját feltétlenül tanítani kell az iskolákban.
Amikor 2010 októberében végre 21 év után újra vetítették a Sárközi Endre vérbíróról szóló filmet, utána a beszélgetésben elhangzott: ezt minden iskolába el kellene juttatni és vetítését be kellene építeni a tanrendbe. Jelenleg ugye az az elképzelés is körbejárta a sajtót, hogy három idegen nyelvet kellene tanítani az általános iskolákban. Azt hiszem, számos történészt találnánk, aki kifejtené, miért kellene tanítani mindenképpen és feltétlenül az ő szűkebb kutatási területét bővebben mint ma, legyen az a holokauszt, a Kádár-rendszer, a III/III, a nők szerepe a történelemben, az életmódtörténet, az egyháztörténet, akármi. Ezek nélkül ugyanis megengedhetetlenül műveletlenül kerülünk ki az iskolából, a róluk való részletes tudomás nélkül égbekiáltóan hiányos az általános műveltségünk.
A gyerekek nyilvánvalóan nem mozognak eleget az iskolában, és egyébként is csak az internet előtt ücsörögnek, szükség van tehát mindennapi testnevelés-órára is. Ugyancsak nagyobb hangsúlyt kell adni a készségtárgyaknak, hogy kibontakozhasson a tehetség. Kodály országában napi énekórára volna szükség.
Ideje bővíteni az irodalomoktatást is, hiszen katasztrófa, hogy a diákok úgy érettségiznek le, hogy a tankönyvben nem olvashattak Wass Albertről, Konrád Györgyről, Nádas Péterről, Parti Nagy Lajosról, Petri Györgyről, Szilágyi Istvánról, Esterházy Péterről, valamint olyan magyar származású írókról, mint Arthur Koestler. Tanítani kell mindenképp Szolzsenyicint, Orwellt, és a filmszemle győzteseit is, mindenképp. Mélyebb bevezetés szükséges a filozófiába, Arisztotelésztől Levinasig. Aki nem látta Fellini filmjeit, no meg a Büszkeség és balítéletet, tovább a Keresztapa összest, azt csak segédmunkásnak szabad alkalmazni.
Az alaposabb önismereti képzésnek is helyet kell adni az órarendben, figyelmet kell fordítani a személyiségtipológiákra, a párkapcsolati tudatosság erősítésére, az önnevelés elősegítésére. Mindenképp javallott, hogy érettségiig Goleman Érzelmi intelligenciája, valamint a Pease-házaspár kötetei a kötelező olvasmányok listáján legyenek.
Az öntudatos állampolgárrá nevelés érdekében fel kell tuningolni az állampolgári ismeretek oktatását, részletesen kitérve mindenki emberi jogaira, a politikai rendszer felépítésére, és arra, hogy aktuálisan hány kopogtatócédulát kell összegyűjteni a jelölteknek. Heti egy sárga csekk kitöltése, az önkormányzati ügyfélirodák félévenkénti látogatása kötelező kell, hogy legyen, hogy az érettségiző fiatalok tisztában legyenek az ügyintézés mikéntjével. Elvégre ezek a fontos dolgok az életben, a szülőknek meg úgysincs ideje ezeket a praktikus dolgokat megtanítani a gyereknek. Igazán átvállalhatná az iskola, hogy minden tanulóját megtanítja a számítógépes alapismeretekre, a konyhabútor összeszerelési útmutatójának értelmezésére, a pelenkázásra, a főzésre és a szögek beverésére. Külön heti tanórát szükséges szentelni a BKV és a MÁV használatának elsajátítására.
Ki ne felejtsük a sorból a drogprevenciót és a szexuális felvilágosítást: 10-12 évesen már fel kell tudni ismerni a létező drogfajtákat és azok dílereit, fel kell mondani tudni kémiai összetételüket és rövid-, valamint hosszú távú hatásukat. Aki még életében nem drogozott, nem is tudta, mi az, és nem is szándékozott használni, hadd tudja meg, miről maradt le eddig. Ugyancsak elengedhetetlen, hogy a 12 éves leányok minél hamarabb megtanulják, és a szülők segítségével otthon is gyakorolják az óvszer felhúzását egy műpöcsre; később még jól jöhet ez a tudomány, és tisztában kell lenniük a fogamzásgátló szerek, a spirál, és egyéb eszközök mibenlétével is.
Ha azt akarjuk, hogy harminc év múlva is legyen kit tanítani, akkor, mielőtt még eltűnik a Föld élővilága a felmelegedés miatt, és el nem szublimálunk, külön tantárgyat kell szentelni a környezettudatos életmód kialakításának. Az iskolai étkezésben pedig erősen ajánlott alternatívaként kellene felmutatni a paleolit étrend elérhetőségét. Meg hát ugye, az ebek.
Te mit tartasz feltétlenül fontosnak, amit bele kellene tenni az iskolai órarendbe? És legfőképpen: hogyan szuszakolnád bele a rendelkezésre álló, nem éppen végtelen időbe?