Hoax Marxnak dőlt be Bogár
2011. augusztus 23. írta: Felix.Krull

Hoax Marxnak dőlt be Bogár

  Bogár László bedőlt, mint a devizahitelesek: a Mandiner korszakokon átívelő kedvence ő, aki egy folytatásokban szállított, véget nem érő esszével szórakoztatja az arra fogékonyakat a magyar jobboldal különböző lapjaiban. Ma viszont rá kellett döbbennünk, hogy olykor a briliáns professzort is lépre csalhatják.

  Most nincs szó összekacsintós-álintellektuális zsicizésről, mint itt: a mindent radikálisan leértékelő, mesterségesen szított álság-válság a piaci ár töredékéért teszi elérhetővé ezeket az ingatlanokat a birodalmi elitek megfelelő pedigrével bíró egyedei számára”. A nyugat szakrális temetéséről sincs úgy szó, mint ehol, ni: A materializmus az anyagot helyezte a létezés központjába, méghozzá azt a szakrális aurájától már megfosztott, és máig is önkényesen értelmezett, leegyszerűsített anyagot, amely, és itt a lényeg, fiziológiailag átélhető élvezetek forrása”. A Tanár Úr ezúttal egy állítólagos Marx idézetet boncolgatva hívta fel a figyelmet a globális kapitalizmus velejéig rohadt rendszerére, a planetáris piactér összeomlásának közelségére.

  „A tőkések a munkásosztályt egyre több és több drága áru, épület és technika megvásárlására fogják buzdítani. Ezzel együtt arra ösztönözve őket, hogy egyre több drága hitelt vegyenek fel mindaddig, amíg a hitelek visszafizethetetlenekké válnak. A bedőlt hitelek csődbe juttatják a bankokat, amelyek emiatt államosítva lesznek, és mindez végeredményben a kommunizmus megszületéséhez vezet.”

  A napjaink globális örvényléseit figyelve gyanúsan aktuálisan hangzó idézet sajnos csak egy hoax. A világot a coelhói bölcsességek szintjén ugyan, de kétségtelenül beutazó állítást nem Marx Károly fogalmazta meg 1867-ben, hanem egy amerikai, Hírcsárda jellegű honlapon jelent meg néhány évvel ezelőtt. A NewsMutiny mottója: Satire for the wise, news for the dumb”. Az idézetről egyébként réges-régen írtak már több blogon, köztük az UrbanLegendsen is. Mi most napifixtől kaptuk a tippet. A baki mindenesetre súlyos, a nemzet vuduközgazdásza igazán felcsaphatta volna otthon a Tőke egyik kötetét, biztosan maradt néhány a régi szép időkből.

  A valóságot minden körülmények között kristálytisztán látó professzor egyébként a világ legCOOLabb közgazdászára, Nouriel Roubinire hivatkozik, ami több okból is vicces. A nemrégiben Matolcsynál haknizó makrós szoknyapecér a Bogár Úr által elvileg megvetett neoliberális – bármit is jelentsen ez – gazdaságkép szószólója, aki az újkeynesiánus nézeteket vallja. A tízmilliós Magyarországot gigászi belső kereslettel felsrófolni kívánó nemzetgazdasági miniszter esetében érthető a kapcsolat, de a globaloböllérek élesszemű kritikusától nem ezt vártuk. Roubini egyébként nem citálta a szóbanforgó ostoba idézetet, mindössze ennyit állított egy interjúban: ..Karl Marx said it right, at some point capitalism van destroy itself..”.

  Volt már példa hasonló baklövésekre, tavaly például Fricz Tamás politológus indított becses mozgalmat a trianoni békeszerződések revíziója érdekében – egy poros kis hoaxra építve. Az unalomig ismert ál-Szolzsenyicin idézeteket pedig már nem is említjük, még rátalál valamelyik hírlapos publicista. Bogár László mindettől függetlenül a saját pályáján nagy király, várjuk az Örök Cikk újabb variánsát!

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr273173084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.08.23. 12:06:23

Hazugsag a post minden szava. Talan ez is hoax Marx?
tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/2011/08/joslat-ereje.html
"
"2012-re a globaloböllérek tömegpusztító fegyvere, a svájci frank olyan mértékű fenyegetést fog jelenteni a globálburzsoázia számára, hogy a világforradalom elkerülése érdekében be fogják vetni a Világfalót. A világforradalom erői Armageddonnál csapnak össze a Világfalóval. Három éjjel és három nap tart majd a csata, melynek végén a Világfaló alatt megnyílik a föld és az összes frankhiteles tartozása örökre eltűnik. A Világforradalmi Kormány első tette az lesz, hogy betiltják a svájci frankot." "

Egy turot. Marx megmondta elore. Talan nem pont ezekkel a szavakkal, de lenyegeben mindez megtalalhato Marx irasaiban.

VI. Béla 2011.08.23. 12:08:02

Szól valamiről ez a cikk, szófordulatokkal való dobálózáson kívül?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.08.23. 12:11:38

@VI. Béla:
Nem szol.
Szokasos mandinerparti nyaladzasa mindannak, ami a velemenyterroristak altal vetitett beszukult bulvaragymosason kivul van.

2011.08.23. 12:19:50

Bedőlt vagy nem dőlt be, a lényeg, hogy csontra igaza van megint neki. :)

caralho voador 2011.08.23. 12:32:34

Attól függetlenül, hogy kínos az ügy, ez a poszt simán megjelenhetett volna a Mancsban vagy bármelyik hasonló okádékban.
És ki ez a színvonaltalan balfasz szerző már megint?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.08.23. 12:38:25

@caralho voador:
"És ki ez a színvonaltalan balfasz szerző már megint? "

Nem eleg, hogy mandineres? Egyforma fedett SZDSZ-es mind.

Tilikov (törölt) 2011.08.23. 12:40:13

@caralho voador:

Egy újabb libsibolsi szocionista véleményterrorista, a globalobirodalom és a kapitálmonetár planetáris piac aljas talpnyalója, a materiálhedonista és neoliberálegoista nézetek gerinctelen propagandistája, az üdvtörténeti és ontológiai beágyazottsággal bíró szuperszakrális új világrend örök ellensége.

Felismered most már?

caralho voador 2011.08.23. 12:54:04

@Tilikov: kösz a humorparádét, remek kis stílusgyakorlat. Kreatív, szellemes, eredeti. Szerintem Sasjóska valamelyik haknijába simán beférnél vele.

Tilikov (törölt) 2011.08.23. 12:58:44

@caralho voador: Szerintem meg inkább a Magyar Hírlap Bogár-blokkjába illene.

ny 2011.08.23. 13:06:13

„. A nemrégiben Matolcsynál haknizó makrós szoknyapecér a Bogár Úr által elvileg megvetett neoliberális – bármit is jelentsen ez – gazdaságkép szószólója, aki az újkeynesiánus nézeteket vallja. ” Sötétség délben:) Nem kellene beleugatni abba, amiről az embernek gőze nincs:
en.wikipedia.org/wiki/Neo-Keynesian_economics

Felix.Krull 2011.08.23. 13:18:32

@ny:
Roubini pedig újkeynesiánus (new keynesian).

en.wikipedia.org/wiki/New_Keynesian_economics

en.wikipedia.org/wiki/Category:New_Keynesian_economists

Tényleg nem neo-keynesian, ("following the emergence of the new Keynesian school, neo-Keynesians have sometimes been referred to as Old-Keynesians.")

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.08.23. 13:19:35

Bogár, hábazmeg, az ám az intellektus. Meg Fricz, ja.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.08.23. 13:33:16

az eredeti "marx"-szövegben a "condos" kifejezést használják. azért aki azt gondolja, hogy 1867-ben valaki ezt a szót leírta, az Marx Károly mobilhasználati szokásairól is értekezhetne.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.08.23. 13:35:25

@ny: Roubini stimuluspárti. Többször leírta, hogy állami infrastruktúra-beruházásokra lenne szerinte szükség. Ez bizony new keynesianism.

ny 2011.08.23. 13:48:56

jotunder & Felix.Krull:
Egyetértünk, az általam idézett szócikknek az utolsó része is az újkeynesiánusokról szól.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.08.23. 13:53:49

én értem hogy bele kell rúgni bogárba, de így kezdi:

"Az interneten már régóta terjed egy Marx-idézet"

www.magyarhirlap.hu/velemeny/marx_es_az_o_igaza.html

ez, hogy kiírja, h az internetet terjed, jelzi, hogy nem nézett utána, a szöveget elemzi, persze erről mintha később megfeledkezne, de a szöveg kapcsán

amúgy azért azt szögezzük le, hogy aki a mai világban a bankokat védi, az az én szemembe nem ember, egy kiirtani való gyomnövény, gaz egy ápolt kertben, a közéletben

civilkontrol 2011.08.23. 13:56:39

Ebből az írásból teljesen nyilvánvalóvá válik, hogy leplezitek az álruhás cionista rezsim világleigázó (de különösen a MAGYART pusztító) ténykedését!

Szégyen, gyalázat!

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.08.23. 13:56:40

@tesz-vesz: de a szöveg kapcsán írta, amit írt Bogár.
amúgy ahhoz képest hogy közgazdász már kezd ő is gyanúsan ugyanazt mondogatni állandóan.

Kőrösi mondja, hogy mikor látta, hogy a komcsiknak a listáját milyen emberek voltak a rendszerváltáskor,kik egy esetleges tényleges forradalom kapcsán vezetnék, esetleg lecsillapítanák a népet, elképedt, milyen köztiszteletbeli magyarok voltak rajta. a komcsik emberei között nagyon sok a jónak tűnő

óvakodjunk

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.08.23. 14:01:06

@civilkontrol:

Ilyen nincs. Ez tökéletes. A caps lock a "MAGYAR"-ban, és a "világleigázó" plusz az "álruhás cionista" :))))))
Doomhammer csinálná, azt mondom, jó, dolgozott rajta egy félórát, de bakker, belőled ez teljesen spontán jön .))))))))))))))

civilkontrol 2011.08.23. 14:04:37

@jotunder:
Ez nem vicc! Nagyon vigyáznunk kell!

Tilikov (törölt) 2011.08.23. 14:08:16

@civilkontrol:
A Világkormány már a spájzban van!

Várúr 2011.08.23. 14:23:39

A világ egy nagy vágóhíd.
A globaloböllérek könyékig véresen tobzódnak.
Marx könyékig tintásan röhög kései magyarázóján.
Bajtársak, ideje, hogy böllérnek menjek, vagy bogárnak.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.08.23. 14:33:25

"Most nincs szó összekacsintós-álintellektuális zsicizésről, mint itt: „a mindent radikálisan leértékelő, mesterségesen szított álság-válság a piaci ár töredékéért teszi elérhetővé ezeket az ingatlanokat a birodalmi elitek megfelelő pedigrével bíró egyedei számára” "

szerintem ez nem zsidózás, bogár nem szokott zsidózni.
lehet esetleg vérségi alapokon lévő korrupció is, nézzünk csak rá stumpfra, ő se azért újsgíró, mert keményen megküzdött érte, hanem mert jó a pedigréje, amúgy bájos az szdsz holdudvarára, és a szombat blogból kinövő konzervatóriumra jellemző zsidózáson való sértettség.

kkbk.blog.hu/2011/08/21/csoori_sandor_antiszemitizmusnak

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.08.23. 14:46:37

@tesz-vesz:
"szerintem ez nem zsidózás, bogár nem szokott zsidózni."

Vagy ha szokott is, csak azert, mert ez az Igazsag.
tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/2011/06/pantheon-langjai.html

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.08.23. 15:18:09

@Doomhammer: elegem van a "poénkodásaidból". fárasztó trollkodás.

bolá 2011.08.23. 15:33:21

Van ugyan PG szigorlatom, de Marxot nem nagyon olvastam. Ez az "idézet" nem illik Marx elvei közé.
Marx idejében még nem hiteleztek a bankok a munkásoknak fogyasztásra, ő egyébként is csak sztrájkra buzdított. Amúgy baromság az egész ötlet: a munkások tömegével vegyenek fel hitelt, aztán mondják fel a visszafizetést, hogy menjenek tönkre a bankok. Eltekintve attól, hogy ha már megszoktuk a kényelmet, nehéz újra nincstelen földönfutóvá válni, mert ez nem gazdasági kérdés, lehet, hogy a bankok, és az ezekbe a bankok befektető tőkések tönkremennek, de a felvett pénz nem a munkásoknál van, hanem más, a fogyasztási cikkeket gyártó termelésbe befektető tőkéseknél, akik nagyon megörülnének annak, hogy a bankok tönkremennek, és a náluk lévő pénznek új befektetési lehetőséget találnak, azaz új bankokat alapítanak. A rendszer ettől nem megy tönkre.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.08.23. 15:50:01

@civilkontrol: Rettentoen vigyaznunk kell. Kulonosen a rakott krumplival. Resen kell lennunk !!!

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.08.23. 18:25:51

@Doomhammer: minek írsz rám? ki kíváncsi? te, talán hogy nekem produkálod magad, kopj le, még a végén téged is szűrni foglak, mint mavót.

amúgy még ezt akartam írni:

"A baki mindenesetre súlyos, a nemzet vuduközgazdásza igazán felcsaphatta volna otthon a Tőke egyik kötetét, biztosan maradt néhány a régi szép időkből."

remélem orbán viktornak is néha a szemére vetitek ezt zárt körben, mikor szórja a zsét :)
mikor írtok már a lázár-védésről, meg arról hogyan kell behódolni a fidesznek az újságotokkal? olyan jó lenne már olvasni. médiaforradalmi változás lenne, mint a Bűn és büntetlenség. végleg bekerülhetnétek a sajtótörténetbe, nem akarjátok?:) nyilván nem véletlen ez a sok médiaszereplés sem már.

vagy írhatnátok pl a káliumsóról is, biztos tök hülye lesz aki azt mondja, hogy a káliumsó egészségtelen, de azért meg lehet próbálni.

sronti 2011.08.23. 19:14:16

@Felix.Krull: @jotunder:
Nem az a baj, hogy R. nem újkeynesiánus, az a baj, hogy se a régi, se az új keynesiánusoknak nincs köze a neoliberalizmushoz, talán csak annyiban, hogy a laissez fairel (a neoliberálisok fő elvével) szemben határozzák meg magukat, a piac tökéletlenségének állami korrekcióját pártolják, amitől ugye egy libertáriust/neoliberálist lever a víz.
Hadd ajánljam a vitáról ezt a Mandiner posztot:
mandiner.blog.hu/2010/08/11/hayek_vs_keynes_ki_hogyan_oldana_meg_a_vilagvalsagot
Felix ebbe tényleg csúnyán beleszaladt.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.08.23. 20:37:13

@tesz-vesz:
Azt szűrsz, akit akarsz, barmocskám. Nem látod, hogy senkit nem érdekelnek az ezerszer feldobott rögeszméid? Mi a fasznak idézgeted itt a zsidós témáidat, hogy jön ez például ehhez a posthoz?

Egy sötét troll, aki vagy és ÉN nem foglak téged szűrni, hanem mindenki szeme láttára leugatlak, ha éppen kedvem támad a lábamat beletörölni egy ilyen papucsállatkába, aki te vagy. Mert ember, az nem vagy, az tuti.

Bell & Sebastian 2011.08.23. 22:47:36

Marx válságelméletének összefoglalása

„Az ellentmondás egészen általánosan kifejezve abban áll, hogy a tőkés termelési mód a termelőerők abszolút fejlesztésére irányuló tendenciát foglal magában, tekintet nélkül az értékre és a benne foglalt értéktöbbletre, s tekintet nélkül azokra a társadalmi viszonyokra, amelyek közepette a tőkés termelés végbemegy; másrészt viszont célja a létező tőkeérték fenntartása és a legnagyobb mértékben való értékesítése (az ennek az értéknek mind gyorsabb növelése). Sajátos jellege arra irányul, hogy a meglévő tőkeértéket eszközül használja ennek az értéknek lehető legnagyobb értékesítéséhez. A módszerek, amely révén ezt eléri, magukban foglalják: a profitráta csökkenését, a meglévő tőke elértéktelenedését és a munka termelőerőinek a már megtermelt termelőerők rovására való fejlesztését.”

Ha egyáltalán képes valaki helyesen értelmezni ezt a mondatot és behelyettesíti a post által is felemlegetett vulgármarxista fordítás helyére, azonnal kiderül minimum kettő, fontos dolog.

1., Bogár László marxista és jól ismeri a marxizmust.
2., Ennél jobb magyarázat egyelőre nincs és ezt a nála magukat okosabbnak tartók is jól tudják, csak nem mondják, helyette inkább ledöfik a hírhozót.

Következtetés:
Félix Krull bekaphatja. Tápoljon tovább.

Kérdés:
- Ugyanmá, hogyan kellene közgazdaságról beszélni, hogy az egyszeri diplomás, korunkhőse bugris is megértse, ha nem Bogárul? Talán Doomul? Na ja. :)

brabant89 2011.08.24. 09:10:21

@VI. Béla:
"Szól valamiről ez a cikk, szófordulatokkal való dobálózáson kívül? "
Igen. Arról, hogy Bogár László hülye, aki monomániásan ismétli furcsa kifejezésekkel (szivattyú, birodalom stb.) teli nézeteit, amelyek Prokrusztész-ágyába igyekszik belepasszítani a világot. Most, intellektuális színvonalának indirekt bizonyításaként még egy kamu Marx idézetet is eredetinek hitt.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.08.24. 09:27:03

@Doomhammer: ha nem érdekel amit írok szűrjél. és a zsidó témát te is láthatod, ha lenne annyi eszed, hogy feljebb pörgetsz. még te is reagáltál rá.
nagyon béna a blogod.

brabant89 2011.08.24. 09:28:48

@Doomhammer:
"Hazugsag a post minden szava."

Téged ezért nem lehet komolyan venni, mert ilyen sommás (azaz téves) véleményed van.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.08.24. 09:34:32

@brabant89:
Az igazsagok mindig egyszeruek. Teged azert nem lehet komolyan venni, mert nem latod a fatol az erdot.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.08.24. 09:36:00

@Bell & Sebastian:
"Ha egyáltalán képes valaki helyesen értelmezni ezt a mondatot"

Empiriokriticizmust olvasta?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.08.24. 09:37:56

@tesz-vesz:
Majd bolond leszek, butabogar. Szorakoztat a szanalmas tekergesed, a bena nyomulasod, hogy mindenbol a teszveszizmust hozd ki. Nagyito alatt tanulmanyozlak, mint egy erdekes szazlabut, miert is tiltanalak ki?

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2011.08.24. 09:54:13

Rovartani kutatások folynak itten?

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2011.08.24. 10:10:38

@Doomhammer: köszi, tezsvérem!
Jókora f*szfej lehetsz. :)

dr. v.b.1990 2011.08.24. 10:43:22

Bogár és hasonló "magasröptű" gondolatú társai folyamatosan erősítik az tényt,hogy óriási hiba volt a Lipótmezőt bezárni.

reichenberg kenéz 2011.08.24. 11:04:45

Azon gondolkodom hogy van e itt a jobboldalon olyan téma amiből előbb vagy utóbb vagy csak éríntőlegesen nem kerekedik zsidózás... Ez csak azért érdekes mert én bár ugyan Zsidó vagyok de kurvára nem foglalkoztat ez az egész (mármint a zsidóság úgy álltalában). Titeket miért bír ez a cucc ennyire pörgetni. Végül is ezen a nyomorult bolygón van még a 15 millió zsidón kívül kb 6 milliárd ember. Másik 5-6 világvallás. Gazdasági központ. Hogy hogy egy olyan népen pörögtök éjjel nappal aki jelenleg egy ellenségektől (már nem is annyira ellenségek azért) körülvett dunántúlnyi területű országban lakik (amiért 2000 éven át küzdött) aminek a fele sivatag... Amúgy a bogár meg egy balfasz.

Bell & Sebastian 2011.08.24. 13:57:51

@Doomhammer: Machhal csehül állok, az tény.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.08.24. 14:23:50

@Bell & Sebastian:
Nehogy azt higgye, hogy en melyen ismerem. Az empiriokriticizmust azert dobtam be, mert generaciok probaltak megerteni, mig vegul a tudomany arra jutott, hogy baromsag az egesz.

Az en tesztem a ket bovitett mondat. Ha valaminek a lenyeget nem tudja leirni ket bovitett mondatban, akkor az a valami valoszinuleg hibas. A ket bovitett mondatot nem konnyu megtalalni, de ha hosszu idon at sem kepes senki ra, akkor az az egesz valami gyanus, nem kizart, hogy logikai hibakat tartalmaz vagy egyszeruen blabla.

Olyan bonyolult dolgok is atmennek ezen a teszten, mint a relativitaselmelet. Marx nem megy at, mert Marx "bonyolult". Tehat gyanus.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.08.24. 14:27:05

@reichenberg kenéz:
"Titeket miért bír ez a cucc ennyire pörgetni. "

Mert a zsidok masok. Van aki ezen konnyen tullep, je, masok es kesz. Van aki keptelen feldolgozni.

bz249 2011.08.24. 14:46:56

@Doomhammer: azert a relativitaselmelet az csak egy resze Einstein munkajanak, probalja meg ket bovitett mondatban osszefoglalni a relativitaselmeletet + fotoeffektust + veletlen bolyongast. Nyilvan nem fog menni.

Majdnem beirtam a munkaertek elmeletet ellenpeldanak, de most lattam, hogy az Ricardo talalmanya.

Alfőmérnök 2011.08.24. 15:08:42

@Doomhammer: "Ha valaminek a lenyeget nem tudja leirni ket bovitett mondatban, akkor az a valami valoszinuleg hibas. "

És milyen hosszú lehet az a bővített mondat? Mert van, aki egy egész könyvet kitölt egy bővített mondattal:
www.libri.hu/konyv/tancorak-idosebbeknek-es-haladoknak-2.html

Alfőmérnök 2011.08.24. 15:13:11

@Alfőmérnök: Vagy az már összetett mondat? De akkor meg hülyeség a két mondatos elv.

Bell & Sebastian 2011.08.24. 15:46:25

@Doomhammer: Mivel Machot azonnal összekapcsolta Ájnstájnnal (tudat alatt, vagy előre megfontolt szándékkal, azt nem tudhatom), csak van róla némi fogalma, ezzel viszont idézőjelbe tette mindazt, amit leírt a királyvíz -próbájáról.

Maga egy bogárláb-tépkedő pájonyír az őserdőben.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.08.24. 16:19:15

@Bell & Sebastian:
"csak van róla némi fogalma, ezzel viszont idézőjelbe tette mindazt, amit leírt a királyvíz -próbájáról."

Ezt itt kibontana nekem ket osszetett mondatban? :-)

Oszinten szolva se Marxban, se a relativitaselmeletben nem vagyok szakerto. De amig a relativitaselmelet lenyeget mar hallottam kifejtve ket bovitett mondatban, addig Marx elmeletevel kapcsolatban ezt meg nem lattam sehol. Mi tobb, Marx eseteben klasszikus csuszka-ervelest annal tobbet lattam, vagyis mihelyt valaki (szakerto) elkezdte szetboncolni a nagy mu egy reszletet, azonnal elokerult egy rajongo es kozolte, hogy Marx nem is ezt mondta, hanem teljesen mast meg hogy ez az egesz marxi elmelet milyen bonyolult.

Ebbol arra a kovetkeztetesre jutottam, hogy Marx muve nem kozgazdasagtudomanyi munka, hanem vallasi. Hinni kell benne, nem magyarazni es minel kodosebb, annal jobb. Ezt elfogadvan a marxistak reakcioi sokkal erthetobbe valtak.

Maga egy globalbogar-fetisiszta.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.08.24. 16:23:16

@bz249:
"relativitaselmeletet + fotoeffektust + veletlen bolyongast."

Ez nem er, ez nem egy jelenseg, hanem tobb. Azt sose mondtam, hogy egy ember eletmuve osszefoglalhato akarhany mondatban is.

Foglalja ossze ket mondatban, mit kell tudni a szekrol, a bogrerol, a haztartasi kekszrol es a kiskanalrol egyuttesen. Pedig ezek egyszeru dolgok.

Egyenkent viszont atmennek a teszten.

bz249 2011.08.24. 16:34:04

@Doomhammer: "Azt sose mondtam, hogy egy ember eletmuve osszefoglalhato akarhany mondatban is."

nade akkor mit is kellene osszefoglalni Marxbol ket mondatban? Az nem eleg, hogy kiragadja valaki a kulcselemeket es azt osszefoglalja ket mondatban?

"Marx eseteben klasszikus csuszka-ervelest annal tobbet lattam, vagyis mihelyt valaki (szakerto) elkezdte szetboncolni a nagy mu egy reszletet, azonnal elokerult egy rajongo es kozolte, hogy Marx nem is ezt mondta, hanem teljesen mast meg hogy ez az egesz marxi elmelet milyen bonyolult."

Ez mar egy komolyabb ellenerv, hogy tulajdonkeppen nincsenek ilyen mindenki altal elfogadott sarokpontok Marx eletmuveben, amit ki lehet emelni (mint Einsteinnel a relativitaselmeletet mondjuk) es kozerthetoen elmagyarazni.

VI. Béla 2011.08.24. 17:28:12

"Ebbol arra a kovetkeztetesre jutottam, hogy Marx muve nem kozgazdasagtudomanyi munka, hanem vallasi. Hinni kell benne, nem magyarazni es minel kodosebb, annal jobb. Ezt elfogadvan a marxistak reakcioi sokkal erthetobbe valtak."

Doom, maga most megmondta. De tényleg.

vydámbarak 2011.08.24. 19:28:22

http://endyx.uw.hu/muzsika/milyen_szep_halott_leszek!.mp3

vydámbarak 2011.08.24. 19:29:32

http://endyx.uw.hu/muzsika/milyen_szep_halott_leszek!.mp3

vydámbarak 2011.08.24. 19:54:17

na,az outlookom azt írja,hogy error,-és onnan szemezgetem nektek egy elküldött emilből.
-remélem nem nagyon zavartam köreiteket és egyeseknek még talán tetszett is.
-helló és viszlát!

Bell & Sebastian 2011.08.24. 20:16:37

@Doomhammer: Hogyne!

1. mondat
Ernst Mach fizikusi minőségében előfutára volt Einsteinnek, ez tény.

2. mondat
Mivel tisztában van vele (Doom), hogy semmi sem statikus fénykép a tudomány történetében -inkább egy vége sosincs sztorira hasonlít- és semmi sem befejezett, így egy elmosódott, monokróm pillanatfelvételből az ég egy adta világon semmit sem lehet kikövetkeztetni, benne összefoglalni, kiindulásnak használni, az előzmények, lábjegyzetek és következmények ismerete nélkül.

(Továbbá: A hasonlat csak szemléltet, de semmit sem bizonyít.)

Nyilvánvaló, hogy Marx -még Engels kiegészítéseivel sem- képes választ adni korunk kérdéseire, az idő előrehaladtával egyre kevésbé.

Leírt egy modellt, egy fekete dobozt, hogy megmondja, mi potyog ki alul, ha ezt meg azt beöntjük felül. Billiónyi szabad akaratot modellezni nem semmi vállalkozás! Ha el akarjuk találni a kimenetet, drasztikusan redukálni kell a szabadságfokot (lebegő változók számát).

Tett rá egy kísérletet. Adolf is tett rá egy kísérletet. De egyik sem tetszett, igazán. Pedig szokni kellene a gondolatot.

Alfőmérnök 2011.08.24. 22:19:41

Na jó, lelövöm a poént:

"A tõke nem tudományos hipotézis, sem pedig közgazdasági tanulmány, bár a mellette és ellene érvelõ fanatikusok egyaránt kitartottak amellett, hogy így tekintik a mûvet. A szerzõ azonban tökéletesen tudatában volt szándékainak: “Bármilyen hiányosságai vannak is, írásaimnak az a legelõnyösebb vonásuk, hogy mûvészi egészet képeznek” – írta Friedrich Engelsnek.
Egy másik levélben a könyvet “mûalkotásnak” nevezi, és “mûvészi megfontolásokra” hivatkozik, amiért késlekedik a kézirat leadásával. Ha Marx klasszikus értelemben vett közgazdasági szöveget akart volna írni, nem pedig mûalkotást, akkor egyértelmûen azt csinált volna.
(...)
Marxnak a kapitalista társadalomról rajzolt víziója – akárcsak Swift könyvében a lovak kvázi-édene – szerint a hamis Paradicsomot az teremti meg, hogy az emberi lényekbõl társadalmi csökevények, impotens, számûzött jehúk lesznek. Minden bizonyosság eltûnik, írta a Kommunista Kiáltványban, A tõkében pedig azt mutatja meg, hogy minden valóban emberi valami személytelen anyagi erõvé merevedik vagy kristályosodik, eközben holt tárgyak rontanak rá az életerõre és az életre. A pénz, ami valaha mindössze az érték kifejezésére szolgált – amolyan lingua franca volt, melyen az egyik árucikk szót értett egy másik árucikkel –, most maga válik értékké. A legegyszerûbben mûködõ világban a csereérték nem létezik: az emberek szükségleteik kielégítésére termelnek – gondoljunk egy borjúlábra, egy vekni kenyérre, egy gyertyára –, majd közvetlenül elcserélik ezeket a javakat, ha igényeiken felül marad nekik belõlük.
(...)
A tõkében olvasható abszurditások (melyekre azok, akik Marxot egy legyintéssel ütõdöttnek nyilvánították, oly könnyedén rábukkantak) nem a szerzõ, hanem a téma õrületébõl fakadnak. Ez mondhatni az elsõ fejezettõl egyértelmû, amikor Marx vad és egyre szürrealistább meditációba merül egy kabát és 20 jard vászon relatív értékérõl: “A kabát, a kabátáru teste ugyan puszta használati érték... A kabát a vászonnal való értékviszonyon belül többet jelent, mint ezen az értékviszonyon kívül, mint ahogy egyik-másik ember sujtásos kabátban többet jelent, mint azon kívül.” A kacagtató párhuzam már jó elõre ráirányítja a figyelmünket arra, hogy valójában terjedelmes faviccet olvasunk."
www.freeweb.hu/eszmelet/46/wheen46.html

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.08.24. 23:13:26

@Bell & Sebastian:
"Mivel tisztában van vele (Doom), hogy semmi sem statikus fénykép a tudomány történetében "

Eljutottonk a legérdekesebb kérdésig Marx-szal kapcsolatban, ha már így felemlítette a tudományt. Ez a post ugye onnan indult el, hogy Marxnak igaza volt-e vagy sem. Nem találja csak a kérdés feltevését is furcsának egy XIX. századi közgazdász esetében? Más XIX. századi (vagy akár 10 évvel ezelőtt alkotott) tudós esetén azt mondanánk, hogy jól látta ezt meg az, amit X.Y. továbbfejlesztett Z. elméletté, tévedett emebben és tökéletesen elszúrta amazt. Egy tudósi karrier így néz ki és ha az illető jelentős tudós, akkor már az nagy dolog, ha bármi megmarad utána, mert a tudósok nagy része nyomtalanul tűnik el, miközben építgetik az emberi tudás gyufaszál-kastélyát.

Marxnak azonban igaza volt vagy sem. Bogár egyébként cikke végén megemlíti, hogy Marx esetleg tévedhetett valamiben, de a fő mondanivaló az, hogy igaza volt.

Milyen érdekes. Egy tévedhetetlen tudós.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.08.24. 23:23:18

@bz249:
"nade akkor mit is kellene osszefoglalni Marxbol ket mondatban? "

Miért elkerülhetetlen a kapitalizmusból a szocializmusba való átmenet? Mert ez ugye a kulcs, Bogár is ezt boncolgatja, hogy Marx ezt hogy megmondta. Miért?

bz249 2011.08.24. 23:35:53

@Doomhammer: nem vagyok nagy Marx-szakerto, de amennyire remlik Laszlo a Professzor a kozkeletu vulgarizet bontja ki, ami ket bovitett mondatban a kovetkezo:
- A termeloeszkozok es a tokepiacok fejlodese miatt a kapitalizmus eljut annak csucsara a monopolkapitalizmusba. Ebben a stadiumban a kapitalizmus veszteseinek a szama nagysagrendekkel meghaladja a haszonelvezoit es igy letrejon a forradalom kritikus tomege.

Ennek az allitasnak egyebkent egy fontos kovetkezmenye, hogy a kommunista forradalom elsokent koranak legfejlettebb gazdasagaval rendelkezo orszagaban Nagy-Britanniaban robbant ki. Na jo a Brit Birodalom a gyarmatok kizsakmanyolasa reven kepes volt megvasarolni a tarsadalmi beket. Szoval a gyarmattarto Nagy-Britannia helyett ezert a masodik legfejlettebb gazdasagban az Egyesult Allamokban robbant volna ki, ha nem lettek volna a belso gyarmatkent funkcionalo szabad teruletek. Ezert aztan a kommunista mozgalom a harmadik legfejlettebb gazdasagban Nemetorszagban vivta ki elsokent a gyozelmet... hmmm ennek a joslatnak nem valami nagy a prediktiv ereje.

Bell & Sebastian 2011.08.24. 23:39:28

"... Sok álbölcs leszólja A tőkét, mondván, legfeljebb egy lázító vacakság, de vajon közülük hányan próbáltak valaha is túljutni a második oldalon?"

Ez a Nemfőmérnök által linkelt írás utolsó mondata. Marx egy akkora favicc, hogy vagy 100 milliónyian halálra is röhögték magukat rajta.

@Doomhammer: Magának bevallom, hogy altatónak kiválóan bevált, így két oldalnál tovább sosem jutottam.
Azaz, körülbelül 400 oldalát ismerem, de összefüggéstelenül. Rója benne a köröket és sehol egy mikroorgazmus.

Egy sátánista szakállasbácsitól nem fogadunk el nyalókát, de -pont ezért- szemmel tartjuk.
(Végül is, ha ingyé' van, meggondolandó.)

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.08.25. 00:12:39

@bz249:
"- A termeloeszkozok es a tokepiacok fejlodese miatt a kapitalizmus eljut annak csucsara a monopolkapitalizmusba. Ebben a stadiumban a kapitalizmus veszteseinek a szama nagysagrendekkel meghaladja a haszonelvezoit es igy letrejon a forradalom kritikus tomege."

Jelezném, hogy Marx le se írta azt a szót, hogy monopólium. A monopolkapitalizmussal Lenin foglalkozott.

bz249 2011.08.25. 00:24:24

@Doomhammer: Az Marxengelszek meg nem koncentraltak a toket? Mintha remlene valami olyasmi, hogy hiaba rohognek a kispolgarok es a nagygazdak ok is meg fogjak szopni a vegen, mert ez a kapitalizmus termeszete. Vagy mar ez is Lenin?

mavo · http://polmavo.blog.hu 2011.08.25. 05:09:00

@VI. Béla:

az a baj, hogy tényleg megmondta. amikor egy (állítólag) jobber közgázfenomén azon kérődzik, hogy igaza van-e bármiben is marxnak (aki ugye jobberoldalfelől nézve közvetlenül felel százmillió blabla), akkor az ember leül egy picit, kér egy pángalaktikus gégepukkasztót, majd klasszikus ülveasztalverős pozitúrában röhög, amíg el nem viszi az infraktus.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2011.08.25. 05:12:43

@Doomhammer:

"Mert ember, az nem vagy, az tuti. " :))))))))))

nem ember, gomba. :)

mavo · http://polmavo.blog.hu 2011.08.25. 05:15:33

@tesz-vesz:

"még a végén téged is szűrni foglak, mint mavót"

amit olyan jól csinálsz, hogy időről időre anyázol, hogy demegint. tényleg egy gomba vagy bazmeg, méghozzá pszilocid, és magadat fogyasztod. tudom, szűrsz, de nem is neked írtam te kis ostoba

mavo · http://polmavo.blog.hu 2011.08.25. 05:18:20

@tesz-vesz:

"amúgy ahhoz képest hogy közgazdász már kezd ő is gyanúsan ugyanazt mondogatni állandóan"

na, aki ebben a félmondatban (egyeztetési hibát most nagyvonalúan) felfedezi az értelemnek akár a szikráját is, annak valami oscar vagy nobel vagy ilyesmi, de sürgősen. :)))

mavo · http://polmavo.blog.hu 2011.08.25. 05:28:31

@Doomhammer:

jaj, a linkelt cikk egy akkora klasszikus, egy par excellence bogár, hogy nincsenek is már rá szavak. a Mester összeszedte minden erejét, és olyanokat bírt leírni, hogy annak még a szóközei is odabasznak. nekem ott volt meg az orgazmus, hogy „a globális tőkestruktúrák szimbolikus árakon juthatnak mesés értékekhez [...] a mindent radikálisan leértékelő, mesterségesen szított álság-válság a piaci ár töredékéért teszi elérhetővé ezeket az ingatlanokat a birodalmi elitek megfelelő pedigrével bíró egyedei számára”.

mondjuk a globális tőkestruktúra az önmagában egy hét orgazmus, aki ilyet ki bír találni az nagyon ott van a szeren. mondjuk a neolib az kimaradt belőle, úgy lenne tökéletes.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.08.25. 07:57:36

@bz249:
"Az Marxengelszek meg nem koncentraltak a toket? "

Hát itt megint a csúszka-érv egy szép példájába futottunk. Én tartva a maga figyelmeztetéséhez magamat, kizárólag a Tőke c. műben leírtakhoz tartom magam, a IV. kötetet nem véve figyelembe, mert azt Engels írta. A Tőkében Marx tökéletes versenypiacot feltételez. Meglehet, hogy valamelyik levelében vagy más módon beszélt a monopóliumokról, de én nem tudok arról, hogy a Tőkébe beleírta volna őket.

Marx szerint az eső haszon fog végezni a kapitalizmussal. A kapitalizmusban a növekedés a növekvő kizsákmányolásból fakad, mivel a kapitalista termelés elfogyasztja a fellelhető összes munkaerőt. Mikor ez bekövetkezik, a haszonnak esnie kell. Ez végül elvezet egy olyan társadalomhoz, ahol nincs profit - ez a szocializmus.

Marxnak igaza volt, ez történik most, ugye?

bz249 2011.08.25. 08:17:01

@Doomhammer: majdnem ez tortenik. :D

Lat valahol munkasokat? Nagyon keves van beloluk, egesz Nemetorszagban pl. valami 5 millio. Ugyhogy mar nem lehet messze az a pont amikor a haszon is elkezd esni.

bz249 2011.08.25. 08:22:22

@Doomhammer: egyebkent teljesen egyertelmu, hogy a XIX. szazadi szocialista elmeletek total alkalmatlanok voltak a XX. szazad gazdasagi es tarsadalmi valtozasainak elorejelzesere (kezdve azzal, hogy a kispolgarsag helyett a proletariatus szunt meg). A mai kiindulo helyzet pedig annyival masabb, hogy legfeljebb ha Kina vagy Bangladesh eseteben lehet a marxizmus kiindulopontjainak az ervenyessegerol beszelni. Hogy majd ott hatha tenyleg az lesz ami.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.08.25. 08:35:55

@bz249:
"Ugyhogy mar nem lehet messze az a pont amikor a haszon is elkezd esni. "

Ha feltételezi, hogy se extenzív, se intenzív változás nem történik a munkakörülményekben (vagyis nincs új elfogyasztható erőforrás és nem történik hatékonyságot javító fejlesztés), akkor a haszon valóban elfogy. Ezzel nem mondtunk nagyot, lévén, hogy a kapitalizmus folyamatosan a változást keresi és erőszakolja ki a gazdasági rendszerébe belekódolva, ha nincs változás, a kapitalizmus létjogosultsága valóban megszűnik. Ezért utálják a kapitalizmust azok a "konzervatívok", akik számára a konzervativizmus a változás hiányát jelenti (ami egyébként az új keresése mellett egy másik, emberbe bedrótozott "drive"-ból fakad, az energiaminimumra törekvésből).

Csakhogy az ember már csak olyan, hogy változást akar. Ha nem tud értelmes változást elérni, akár pusztítani is képes, hogy végre legyen más. Így aztán a marxizmus alapfeltételezése válik hibássá.

Ezt egyébként a követők gyorsan észrevették és elkezdték változtatgatni az okát, miért is kell a kapitalizmusnak összeomlani. Leninéknek ott voltak a monopóliumok, ma pedig a zöld elméletek divatosak, tudja, hogy megesszük a bolygót és ezért jobb lenne, ha nem ennénk semmit. Minthogy azt nem mondhatják, hogy Marx elavult, hiszen azzal beismernék, hogy az Ellenség győzött, az újraírt elméleteket szintén marxizmusnak hívják, amelynek meglepő módon mindig igaza van.

Ezt a "marxizmust" úgy lehetne összefoglalni, hogy a kapitalizmus össze fog omlani bonyolult, itt nem részletezett közgazdaságtudományi okok miatt és eljön helyette egy jobb társadalom, amit nem a pénz fog irányítani.

És ezzel elérkeztünk a hitek birodalmába. Ami nem baj, csak a rajta levő tudományos máz ne lenne. A tudományvallás az egyik legkártékonyabb dolog, amit ismerek.

bz249 2011.08.25. 10:12:02

@Doomhammer: egy dolgot lehet esetleg a kapitalizmus inherensen destruktiv volta mellett felhozni (ez az inherensen destruktiv jo szo), megpedig a "Long Depression"-hoz hasonlo valsagokat. Vagyishogy az aktualisan legfejlettebb allamokban lelassul a fejlodes es atveszi a helyuket egy friss, feltorekvo ero. Ilyenbol azert parat meg lehet emliteni (igaz kapitalista viszonyok kozott ilyenbol egy volt es talan most vagyunk a masodikban... eshat ugye Japaniorszag sem lett a vilag vezeto allama).

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.08.25. 10:41:28

@bz249:
A kapitalizmus inherensen konstruktiv ero: maximalizalja a tokehozamot es ekozben eroforrasokat von be es/vagy noveli a hatekonysagot.

Hogy a megnovekedett termeles milyen modon valtoztatja meg a vilagot, azzal a kapitalizmus nem foglalkozik. Nem foglalkozik azzal, hogy felborit-e egy eroegyensulyt a vilag hatalmai kozott es nem foglalkozik azzal, hogy felborit-e egy tarsadalmi egyensulyt a tarsadalmi retegek kozott egy adott orszagban. Olyan, mint a bicikli: ha nem tud menni, felborul. A kapitalizmus mindig a valtozas agense.

bz249 2011.08.25. 12:54:22

@Doomhammer: mint mar mondottam volt nem igazan vagyok nagy szakerto a kerdesben... eleve az osszes ilyen utopia valahol arra a kerdesre keresi a valaszt, hogy miert vagyok en, a kimuvelt, filozofiailag es ideologiailag kepzett iro, sikertelen ebben a vilagban, ha ez a vilag allitolag a hatartalan lehetosegekrol szol.

Na de vissza a kapitalizmus hanyatlasahoz: az eroviszonyok valtozasa mellekes, a kerdes, hogy honnan jon a fejlettebb termelesi metodus. 1870-ben Nagy-Britannia ugye elkezdett belemerulni a posvanyba, azonban a korulmenyek olyanok voltak, hogy akadt par friss energikus mint az USA es Nemetorszag. A kerdes, hogy torvenyszeru-e, hogy a kevesbe fejletlenek kepesek meghaladni a fejlettek modszereit, vagy mint ahogy Japaniorszaggal tortent a 80-as 90-es evekben egyszeruen belekonvergalnak a fejlettek pangasaba.
süti beállítások módosítása