Kapolcs és vidéke: régen minden több volt
2011. július 28. írta: bukovics

Kapolcs és vidéke: régen minden több volt

  Megdöbbentően üresek voltak Kapolcs utcái július 25-én, hétfőn este. Az idén huszonegyedik születésnapját ünneplő Művészetek Völgye negyedik napján valószínűleg ugyanazt lehetett látni és tapasztalni, mint jó tíz évvel ezelőtt: nincs tömeg. Ehhez persze kellett az inkább novemberi, mint júliusi időjárás; és persze az is, hogy csak három falu vesz részt idén aktívan a fesztivál lebonyolításában: Kapolcs, Taliándörögd és Vigántpetend. 

  „Monostorapáti, Pula és Öcs. Ezek a falvak is a Művészetek Völgye részei, csak ebben az évben valamivel csendesebbek. Megértették a problémákat, nem sértődtek meg, pontosan tudják, hogy ezúttal miért nincsenek náluk programok. Bízunk benne, hogy jövőre újra együtt leszünk házgazdák. Addig is idén zajlik a Völgy. Nélkülük is velük” – írják a fesztiválszervezők a Völgyfutár című naponta megjelenő fesztiválújságban. Maga a lap is olyan, mint az egész Művészetek Völgye: végtelenül aranyos, pár ponton fájóan amatőr, összességében azonban egy szerethető valami.

  Idén a fő hangsúlyok az állandóság felé tolódtak, vagyis a szervezők nagyrészt a fesztivál törzsközönségének szóló programokat találtak ki. A legszebben ezt az egyik frekventált programhelyszín, a Palya-udvar példája mutatja: itt minden este van egy olyan koncert, ahol Palya Bea is fellép – vagy vendégként, vagy önállóan. Bár a Hobo Blues Band már visszavonult, Hobo nagyon is aktív: a Völgyben esténként színházi esteket tart, ahol József Attila és Pilinszky János versei is elhangzanak Hobo rendkívül izgalmas előadásmódjában. És persze fontos még megemlíteni a vigántpetendi Bokréta és Bicikli néprajzi filmfesztivált is, ahol többek között az erdőhorváti perecről készült kisfilmet is meg lehet tekinteni. Szóval program van bőven, ha pedig nem találnánk magunknak semmit, még mindig ott van Cili néni kocsmája a kapolcsi főutcán és a rengeteg árus.

  Az árakról, mert azok rég nem olyanok, mint tíz éve, és mert a pénz irányít mindent: lángost ötszázért lehet kapni, kenyérlángost átlagban 700-ért, tetszőleges hús-köret-savanyúság kialakítású ételt 1500-tól kapunk. Tíz deka sajt 400-700 forint, a korsó sör 400 forint. A bor decije változó: ha jót akarnak inni, keressék a szekszárdi standot, ahol 250-600 egy deci. Máshol persze olcsóbb, de a végén úgyis a szekszárdiaknál kötnek ki, meglátják. A fesztivál programjait érvényes napijegy nélkül nem lehet meglátogatni, ez a helyszínen 2500-ba kerül. Ha sátorral jönnének és kempinget keresnének, egy ezrest kell nagyjából fizetni éjszakánként. A parkolás 500 forint alkalmanként. Most nagyon idekívánkozik az a mondat, hogy az élmény pedig megfizethetetlen, de hát na.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr963103977

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A norvég tömeggyilkosok köztünk vannak 2011.07.29. 10:15:30

„Der Ansatz für Multikulti ist gescheitert, absolut gescheitert!” (Angela Merkel) „Under the doctrine of state multiculturalism, we have encouraged different cultures to live separate lives, apart from each other and apart from the mainstream. We’ve fa...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Aron M 2011.07.28. 16:17:46

Szerintem nem is voltak annyira üresek azok az utcák.

Tömeg tényleg nem volt, és nyilván egy-két helyen az árak is magasak voltak, de nem volt ez rossz.

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2011.07.28. 19:58:08

a kommercializmus megöli az amatőrizmust. előbb, vagy utóbb, de biztosan. rip, mv.

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.07.28. 20:10:00

uraim, aki már volt ezen a völgyizén, az alember.

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.07.28. 20:10:33

@tewton:
mennyen már, azért inkább hazavinné, mint a zsák hagymát? :)

G_P 2011.07.28. 20:17:17

Szerintem ez egy működő kis eseményke, még mindig. És nem öntötte még el a visszataszító nagyszabásúaiaiaiaissság.

Alfőmérnök 2011.07.28. 20:43:31

@málnási: Jaj, ne legyen már ilyen szigorúú. :)
Vesse össze Művészetek Völgyébe járókat a Szigetre kijáró "emberekkel". Persze mondhatja erre, hogy az alemberségnek is vannak fokozatai. De egy ifjú részéről azért csak érthető, hogy házinyúl-vadászat és atomrészegre-ivás céljából el-el látogat ilyen helyekre. :)

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2011.07.28. 20:56:26

Én tavaly voltam először, tetézve azzal, hogy életemben először sátrazva és nagyon élveztem.
Bizonyos szempontból az is jó, hogy kihagyta az ember a régebbieket, mert így nem kell azon siránkozni, hogy "bezzeg akkor..." :)
Csak örülni annak, ami jó.

Mayday 2011.07.28. 21:07:22

Nagyon drága egyszerűen, ha 2 felnőtt lemegy akkor szállással, kajával mindennel együtt nem nagyon jön ki napi 15 alatt.
Ezért már megkapom a horvát/bolgár/török tengerpartot is bőven, meg még sok mást, ezekkel meg a mv nem tud versenyezni, akkor sem ha nagyon más stílus. Amig az embereknek kb 100 ezrök van nyaralásra összesen évente, addig nem a mv lesz a cél ennyi pénzért.

magyar ember teli szájjal 2011.07.28. 21:15:08

700 a sátorhely. És nem kell "kempinget" keresni, ha majd a szerző esetleg egyszer elmegy Kapolcsra, látni fogja hogy hogy van a sátrazás.

magyar ember teli szájjal 2011.07.28. 21:18:55

@Mayday: szerintem nem is az évi 100 ezret költők a célcsoport, ők menjenek last minute + konzerv a bőröndben utakra.

A k szar idő miatt voltak kevesen, a két falu pedig adóváltozás (szponzorszivatás) miatt maradt ki.

tewton 2011.07.28. 21:18:58

@málnási:
lol. savanyú a szőlő? :)

csak részben van igaza, kb. 95-ig igen jó volt, aztán fokozatosan lecsődült budapest meg a bunkofonos csürhe, meg a vendéglátós népség, de 2000-ig még jó volt, nagyjából. most, hogy bedőlt a mutatvány pár éve, talán lesz belőle megint valami jó.

tewton 2011.07.28. 21:21:32

@málnási:
nézze, a hagyma megsirat, és fintorgok, de annak jó vége lesz. palyabeától ha hallok vagy olvasok valamit, annak sosincs jó vége. fintorgok, vagy mégrosszabb.

dbeata 2011.07.28. 21:27:27

Sosem voltam Művészetek Völgye-ben, amit sajnálok. Viszont sok fesztiválon megfordultam, és jók ezek a hagyományőrző standok (kenyérlángos, fonott kosár, stb.) meg láttam ember által hajtott körhintát is, jó volt. Csak hát az árak, azok nagyon el vannak szállva.
Múltkor Cegléden voltunk a kislányommal, és szerencse, hogy nem akart felülni semmire, ami mozog (egyedül dodgem, de az is kb 20 mp után kiszállás), mert mindenre 500 Ft volt egy kör. Hát ez egyszerű rablás, sztem. Mondanom se kell, üresek voltak a játékok, sokszor egy emberrel indították a játékot. Siralmas. De egy fillért se engedtek volna, azt nem.
Amikor szemét multizunk, először körül kéne nézni magunkon, és ott kezdeni, hogy akkor most húz le kit. Csak nem a magyar a magyart?

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2011.07.28. 21:28:51

@tewton: hát, ja. A visszafogás előtt már Sziget-fíling volt ott.
Tavaly voltam az Ördögkatlanon. Az akkor volt olyan, mint a MV 15 éve.
Majd megszaporodnak ott is az alemberek és szétkúrják. :)

tewton 2011.07.28. 21:37:47

@Hepci:
ehhehe. az ördögkatlan is egy mártapista-produkció, szerintem amolyan menekülőút, ha bedől a kapolcsi biznisz. amúgy erősen mv-frencsájz :)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.07.28. 21:45:42

@magyar ember teli szájjal: a sátorhely egy kijelölt terület, vagy mindenki aki abban a régióban sátorozik az köteles fizetni?

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.07.28. 21:47:25

@tewton: a kis komcsi/analfabéta, horngyula éltető palyabeja.

vajon melyik?

tewton 2011.07.28. 21:51:40

@tesz-vesz:
jajj. ne is mondja, még az is.
mondjuk gyula se ment sokra azzal az éltetéssel.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.07.28. 21:59:28

Nem tudom véletlen-e, de a fotók alapján eléggé romkocsmás a fíling. Egy romkocsmáért viszont a hetesre sem szállok fel, nemhogy megtankoljam Kapolcsig a verdát, hogy ugyanazokat a pesti arcokat láthassam. Viszont szezonon kívül príma a vidék.

waze 2011.07.28. 22:02:31

@tesz-vesz:
örülök h egy nyamvadt blogot nem lehet komcsizás-fasisztázás nélkül megúszni....

tewton 2011.07.28. 22:04:21

@Gasper:
lol. azzal a különbséggel, hogy ez már a romkocsmák megjelenése előtt is ilyen volt :)

Anti Anyag (törölt) 2011.07.28. 22:11:36

A balcsinál 350 és 400 Ft egy korsó.

Úgy látszik, itt rövidebb idő alatt kell behozni.

Kihagyom.

Vision 2011.07.28. 22:21:14

@Mayday: Szállással, kajával, utazással hozd már ki a horvát/bolgár/kazah tengerpartot 7500-ból. Arról nem beszélve, hogy az almát összehasonlítottad a körtével. Az előbbi seggásztatás, utóbbi pedig kulturális program.

@Anti Anyag: Pesten meg 500-600 egy közepes kocsmában is, mégsem rinyálunk miatta.

@Gasper: Ott a pont!

Gaspra12 2011.07.28. 22:27:07

akinek tetszik, annak jó
akinek nem, az is jó

Természetesen egyet értek, régen minden jobb volt...
annak idején még 2 óra most már csak fél hatot mutat,
valszeg fiatal koromban alacsonyabb volt a gravitáció...

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2011.07.28. 22:30:16

@tewton: értem. Ezek szerint a romkocsma-fíling falusi import. Mint '56-ban a zsír, a szalonna, meg a krumpli. Ehhez a jó bbjnicknek lesz még egy-két keresetlen szava. :))

eMJe 2011.07.28. 22:37:43

Gondolkoztam rajta, hogy megnézem, de ezek etolvasva (hsz-eket is beleértve:D) kétséges, hogy jövőre rászánjam magam

Joey AK 2011.07.28. 22:44:43

Én itt értettem meg az élet értelmét:
Leülsz a fűbe, a hátad a terméskőnek nyomva, a fajtiszta kutyáddal, és az high-tech e-book readereddel valami iszonyatosan kultúrális művet olvasol, és szarsz a világba.
Nagyon érdekes (mint amikor a csúnya nőre mondjuák, hogy érdekes arcú) volt az egész, és drága. Siófoki árban volt a biokultúra.

tewton 2011.07.28. 23:02:10

@Gasper:
ááá, túlkomplikálja!
az elején tényleg volt egy otthonos, mucsai, falusi bája a dolognak. aztán valaki szólhatott az ÁNTSZ-nek, onnantól a házak nem árulhattak saját sütésű pogácsát (se). amúgy meg ha van egy fészer, magtár, akármi, ahol italt árulnak, akkor naná, hogy az lesz a fíling. a romkocsma amolyan pesti majomkodás, alemberség :)

odamondó 2011.07.28. 23:03:26

400as sör drága? vicceltek remélem.

tewton 2011.07.28. 23:10:27

aki drágállja a sört, annak mondanám: a pest felől érkezőknek útba esik 2 megyeszékhely, a nyugatról jövőknek egy járási székhely, mindegyiknek vannak olyan angol érdekeltségű nagy boltjai, kékre festve, 100forintos sörrel. talán ajkán is van ilyen bolt :)

ja, és kapolcson american express kártyát nem szoktak elfogadni, és csekket se váltanak be.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2011.07.28. 23:13:59

na most, én ettem egy gyrost idén taliándörögdön, az 600 froncsi volt, baszki, és ehető, a körúton hol van ilyen hely, hmm ?
sör vagy bor kérdés, baszki, bepattansz tapolcára a teszkóba, ipari mennyiségű sör occsóér megvan, és/vagy 25 perc alatt letépsz balatonhoz, borpinyókba' veszel demizson bor, minőségit, baszki, oszt jónapot
alember kérdés, baszki, a hobo-t kitüntette ez a fidex kormány, azt a hobo-t, aki ott pörög a völgybe', szóval akkor itten a kúttúr-politikai vonalon gyorsan változtatni kell, mert csak :)
egyébként, mink felléptünk sabbath-kor, az yo volt, pont oké volt az időjárás, szupi volt a konczert, meg a fíling is, mer az nagyon fontos ám ! :))

tewton 2011.07.28. 23:21:44

@ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget:

hahaha. hobó, aki ott pörög? :))))
az a faszi már 93-ban is necces volt kapolcson, a nagy japán terepjárójával.

Mayday 2011.07.29. 07:49:03

@Vision: két kategória, de ugyanabból a keretből kell finanszírozni és csak az egyikre elég. A választási lehetőségek:
1. mv : kultúra + lehúzás
2. balaton, tengerpart: 1 hét semmittevés

www.holiday-home.org/hu/portaldata/1/frame.aspx?smid=2&AG=109&LANG=6&OBJ=dalvir001

300 EUR 4 főre, 1 kocsival, simán kijön 7500/fő-re. És ne felejtsük el hogy reggel arra ébredsz hogy a tengert látod.

turósmácsik 2011.07.29. 07:50:04

Nem kell fintorogni és lehúzni Kapolcsot.
El kell menni, ki kell engedni nagyvárosi gőzt a fejből, sétálni kell, lerogyni egy-egy programon: a bluesgitárosén, a világszínvonalú dzsesszzenészén, a versmondókén, a felolvasókén, színi előadást hittel nyomó gyerekekén, gospel csapatén, élvezni kell a tájat, a hangulatot, meg kell nézni a pajtákban összerakott kiállításokat, sörözni kell nem hányásig, kóstolgatni kell a jó ételeket.
És tisztelettel megköszönni a kedvességet, szeretetet és odafigyelést a szervezőknek, völgymunkásoknak, kiállítóknak. fellépőknek.
Finnyogók kerüljék el a Völgyet. Nem fikázásra készült, hanem egy kis külön világnak álmodják meg minden évben, s ez évről-évre kicsit másra sikeredik. Nem többre-kevesebbre. Másra. Ahogy a világ is változik.

Mayday 2011.07.29. 07:51:23

@magyar ember teli szájjal: menjen last minutera konzervvel az akinek csak ennyire telik????

mert az ő 100 ezre kevesebbet ér mint a tiéd?? nincs joga 1 hétig horvátországban jól érezni magát belőle, vagy mi?

ehhez képest a magyarok 48% NEM nyaral idén sehol, mert nincs miből.

Eric_Cartman 2011.07.29. 07:53:37

Asztarohadt, mennyi hipi.

Mayday 2011.07.29. 08:05:55

@turósmácsik: az árusok meg az árak nagyon is evilágiak, egyszerűen rablás.

Lenne 50/deci a sör (még ez is kiba nagy haszon) meg 200/db az amúgy 80-ba kerülő lángos, máris lenne bevétel.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2011.07.29. 08:06:32

@tewton:
mi bajod van a jappán autókkal ? :)
a micsubicsi a legfaszább autó a világon :)

turósmácsik 2011.07.29. 08:11:29

@Mayday: igen, de akkor nem kell megvenni. Vigyél uzsit, ücsit, és azt élvezd, ami ingyen van. Amióta van völgy járok oda. Amikor nem tellett rá, nem vettünk semmit, vagy csak nagyon keveset, amikor jobban ment vettünk. Attól még olyan programok vannak ott, amikre sokkal nehezebb máskor, máshogy eljutni.
Vagy mondjuk nem jut eszedbe megkeresni, ott meg belebotlasz, megnézed, vagy megfog, vagy nem, de megismerted.

Mayday 2011.07.29. 08:22:26

@turósmácsik: mi is voltunk 2000 felé valamikor, de engem nem nagyon fogott meg a dolog.
eleve nem látom értelmét nyáron, 35 fokban (bár most nem volt ugye) nem víz mellé menni, hanem a napon, porban, hőségben izzadni.

vízpart kellene oda, meg vmi összeszedettség, hogy ne csak lődörögni kelljen egyik helyről a másikra

Mayday 2011.07.29. 08:24:12

@turósmácsik: az előző nem került be, megint.

2000 felé voltam ott, de nem fogott meg. igaziból nem is látom értelmét annak, hogy nyáron 35 fokban (bár ugye most nem volt vagy nincs ilyen) nem víz mellé menni, hanem a melegbe, porba, tömegbe.

Kellene oda vízpart meg vmi összefogottság hogy ne csak ténfergés legyen a program.

multi84 2011.07.29. 08:28:17

Hát ezek az árak hihetetlen.
500 forint egy lángos? annyiból 5 személyre meg lehet csinálni. 250-600 a bor decije amit kancsóból töltenek(szóval az van benne amit mondanak) nyilván a legutolsó szüretből. Nézzük már meg hogy egy tescoban 2100 forintól milyen borokat lehet kapni, a 600 ft/dl=4200 egy üveg mi ez 5 puttonyos tokaji? A sajton is van vagy 300%. Egyedül a sör ami mondjuk elfogadható bár nyilván az is csapolt sör 400ért szóval annyira nem mondanám azt sem olcsónak szóval ott is van egy két és félszeres ár.
Persze egyszerű a felfogás még mindig egy nyáron megszedni magunkat.
Persze tudom hogy nem kötelező nekem ilyen helyekre menni de felháborítóak ezek az árak nem csak itt hanem máshol is....

Bona Fides 2011.07.29. 08:33:58

@tewton: Megjelent az ÁNTSZ, a VPOP, a Munkaügyi Felügyelet, meg az APEH, lerabolták őket, mingyá' szar lett az egész?
De rendnek kell lenni.
Legfeljebb bedől az egész.

A következő ilyen program a szüretelők helikopterrel történő üldözésének megtekintése lesz ősszel.

think different 2011.07.29. 08:34:48

@Mayday: Gondolom belekalkulaltad az onkormanyzatok altal kiszabott berleti dijat es egyeb rezsit, a fizeteset a munkasoknak (ahol nem a tulajdonos arulja csaladjaval a portekat), illetve bizonyos esetekben az adot is.

Igy maris kevesebb az a tetemes haszon...

kertészrobi 2011.07.29. 08:36:12

..Az élmény megfizethetetlen...ezért nem is tudjuk megfizetni. Ha ez is ilyen lehúzóssá vált inkább el sem megyünk, egyék meg a lángosukat.

think different 2011.07.29. 08:39:24

@Mayday: Lassan ez is olyan, mint a Forma 1 es labdarugas - minden magyar ert hozza, aki mar hallott rola, vagy egy egyszer latta. Autoval 15-20 perc a Balaton. 10 a hegyesdi to, 15 a salfoldi.
En pl. egy percig sem gondolkodnek, hogy tenger vagy Volgy. Az elobbi unalmas a masik valtozatos es szorakoztato. Porban is.
Ezert is megyek olyan helyekre, ahol van mit tenni es latni, parton fetrengjenek a fokak.

Bona Fides 2011.07.29. 08:40:08

@turósmácsik: Ez is igaz. Végül is nem zabálni megyünk oda. Csak éppen a hasznuk a fogyasztásból lenne....

Én is mindenhol önellátó vagyok. Legközelebbi multinál bevásárolok kaját-piát, telekocsi a benzinpénz megosztásával. Akkor, is, ha jobban megy. Mert nagyon zavar, ha megérzem, hogy fejni akarnak. Ezért nem járok a Balatonra (csak akkor, ha ismerősnél van szállás).

Bona Fides 2011.07.29. 08:45:07

@think different: Hoppá! Az önkori rablását még ki is felejtettem.

Vajon ott is szedik már a védelmi pénzt? Mert akkor ugye az is beépül az árba.

think different 2011.07.29. 08:49:58

@multi84: Szinten hozzaerto amint latom. Vicceltem.

Ha picit ismeros lennel a temaban - nem akarlak megserteni ezzel, mert amint latom feluleten sem kaparod meg az anyagot - akkor tudnad (tekintunk el a multiktol, akik a csunya kapitalista bacsik), hogy a kisebb kimeresek gazdainak nagyjabol ez az egyetlen eselyuk.
Eladni a bort kistermelonek: lehetetlen.
Gazdasag felvasarolja: 20-ert a szolo kilojat vagy 60-ert a bor literjet.
Legtobben eladnak vagy kivagnak a szolot, mert evente tiz-, olykor szazezreket vesztenek: a hegykozsegek, Nemzeti Park nem engedi.
Akinek van eselye ilyen helyeken talan nullara hozhatja az evet.

A nagytermelok mas teszta. Azok az elobbiekbol elnek, Te oket tamogatnad es majd ihatod a felvizezett szekszardi vizeletet, a badacsonyi rendes bor helyett, ami szolobol keszult.

De a Te ertekrended szerint etterembe menni is hulyeseg, mert nagyi jobbat rittyent a vasarnapi asztalra hetszazbol.

think different 2011.07.29. 08:52:26

@Bona Fides: Magyarorszagrol beszelunk igy inkabb azzal gyere, hogy hol nem. Ha talalsz ilyen telepulest.

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2011.07.29. 08:58:39

A Vegyesboltban 150- volt a jónevű Rocky Cellar... :)
Cili néninél 250 a Kőbányai.

Persze a legjobb az volt, amikor egy (sztem) roma úriember fizetett nekem meg a punk haveromnak egy-egy sört. :)

És vettünk egy kiló kenyeret meg zsírt meg hagymát, és csináltunk fillérekért zsíroskenyereket.

Úgyhogy nem olyan drága ez. :)

T-5 2011.07.29. 08:58:46

Ez egész egyszerűen drága. De most már oda jutottunk, hogy nem is kell hibáztatni a szervezőket, mert tényleg olyan drágaság van, hogy valszeg ők se tudják olcsóbbra kihozni, ezt most nem csak Kapolcs kapcsán mondhatjuk el :(
Tulajdonképpen valljuk be, egy ilyen 100ezer Forint körüli összeg annyit jelent manapság, hogy mindenki eldönti, hogy hol költi azt el, ha van neki ennyi... elmegy nyaralni, Balaton, Horvátország, vagy elmegy a Szigetre, a Balaton Sound-ra, vagy ide; de akkor az lesz abban az évben az egyetlen, amire elmegy.
Nyilván nem ez lenne a normális, hogy egy évben egy program... de most már annak is örülni kell, ha egyáltalán jut rá :(

Mayday 2011.07.29. 09:15:12

@think different: engem csak az érdekel, hogy a bolti ár 4-5-szörösét kérik el érte. hidegen hagynak az okai, a végeredmény a szabad rablás.

15-20 perc a balaton? meg ott parkolni, cuccolni, stb. van az 1 óra is plusz akkor egy korty alkoholt sem ihatsz (meg se kóstolhatsz egy jobb bort) és ha visszaértél, fizetheted újra az 500 HUF parkolási díjat, stb. ráadásul az északi part van közel, ahol sokszor hidegebb és mélyebb a víz (6-7 éves gyereknek kb 30 méter széles partszakasz marad játszani, ha egyáltalán).

Akkor inkább eleve megyek a balcsira, nekem az nem unalmas, az mv viszont igen.

Bona Fides 2011.07.29. 09:16:37

@T-5: Ma már az sem biztos, hogy elmegy nyaralni, akinek jut rá.
Én három éve nem megyek nyaralni, inkább félre teszem az árát, mert ki tudja, mit hoz a jövő?

Egyébként is. A horvátokat nem akarom gazdagítani, a balatoni vendéglátók pedig rablók és az idő sem strandolós már évek óta.

Így már csak annyi a gondom, hogy a pihenésem rovására megtakarított pénzemet hogyan óvjam meg az enyészettől.

JaksaM · http://mindennapiember.blog.hu 2011.07.29. 09:20:56

Egy rendezvény, ami remélhetőleg nem megy át popularitásba, nem úgy, mint a Harley-Davidson fesztivál, amin idén Alphaville volt... Jó ég!

turósmácsik 2011.07.29. 09:21:18

Kinek mi drága, és mi nem.

Egy vicces példa: volt egy pityóka tekerentyű néven forgalmazott rágcsa. Kapolcs fő utcáján árulták. Egy (1) darab krumpli vékonyra szeletelve, formázva, egy pálcára felhúzva, fűszersóval megszórva, bő olajban megsütve. 700 Ft-ért. Sorban álltak érte!!! Nemcsak gyerekek kapták, hanem a felnőttek maguknak is megvették. Egy családnyi 2800 Ft. A nagyi mennyiért hozná ki otthon?:)))
Most a cég szemét, amelyik kitalálta (a formát), kivitte placcra és forgalmazza, vagy olyan ötletet dobtak piacra, amit a vásárló hajlandó kifizetni?
Nyilván a hétköznap is fesztiválozó nem veszi meg, de a hétvégi beugró igen. Drága? Nagyon.

Megszemléltük a helyzetet, mindig vigyorogtunk rajta egyet, amikor arra jártunk, aztán odébbálltunk.

ili810 2011.07.29. 09:24:04

Ezen nem kell csodálkozni. Egy lángossütű egy idény alatt kell hogy egész évi megélhetését megkeresse. Nem beszélve arról ha 130e Ft a bruttó arra 89e csak a járuléka. Energia ára? Meg 35 C fokban süt. Erről nem Ők tehetnek. állambácsinak kell a bevétel. De ez minden területen így működik. Nem beszélve arról minimum 6 olyan ellenörző szerv van kiknek a működését a különböző vállalkozóknak kell büntiből fenntartani.

multi84 2011.07.29. 09:25:37

@think different: 500Ft két deci olyan borért ami még 1 éves sincs, tőlem aztán a saját lábával is préselheti akkor is sok egyszerűen drága ezen nincs mit magyarázni lehet kis közép vagy nagy termelő egyre megy. Mert ennyiért én elvárnék minőséget is persze valamennyivel lehet jobb mint a nagy tételben előállított na de nem 5x áron.

Nem az a baj hogy drágábban adja mint ahogy a nagyi kihozza, hanem hogy pofátlanul drágán adják ezeken a helyeken. Még1x mondom Pofátlanul drágán.
Nehogy azt megmagyarázd nekem hogy megveszi a trapista kilóját 1500ért aztán dekáját odaadja 500ért az normális és ugyan ez van a borokkal is meg a lángossal is meg a sörrel is.

Bona Fides 2011.07.29. 09:31:58

@turósmácsik: Inkább azt mondanám, hogy ki tud bánni a pénzzel, ki nem. A házunkban lakó cigány asszony (nem a cigányon van a hangsúly, rendesen viselkednek) vásárlását figyeltem meg. Amikor pénz áll a házhoz, akkor drága konyak, kóla, rúd téliszalámi, marhafelsál, Marlboro kerül a kosárba, a többi napon pedig olcsó párizsi, kenyér és olcsó zacskós dohány.

Gondolom, ez azért van, mert akinek állandóan kevés a pénze, az legalább egyszer úgy akarja érezni, hogy most megengedhetett magának valami drágát.

Bona Fides 2011.07.29. 09:33:44

@ili810: Valóban, az állami nyúzórendszer miatt nem lehetünk versenyképesek. Még az adón is adó van.

Luighi 2011.07.29. 09:40:49

@dbeata: Magyar a magyart? A "mutatványosok" a látogatókat! Lgközelebb vedd le a napszemüveged! Akkor látsz majd ÁRNYALATbeli külömbséget!

Mayday 2011.07.29. 09:41:04

@ili810: nem egy nyáron kell meggazdagodni és akkor máris menni fog. sokan nem fogják fel, hogy fele akkora áron 4x akkora forgalma lenne.

plusz egész évben lehet lángost árulni pl. a vásárokon, szinten minden hétvégén van valahol, hétközben meg kell dologzni rendes munkában.

ismertem egy fickót, névjegyekből élt. saját fóliázója, nyomtatója volt otthon, mindent egyedül csinált. pont fele annyiért mint amiért mások, mégis volt mindig pénze meg munkája.

turósmácsik 2011.07.29. 09:43:53

@Bona Fides: Igen, így árnyaltabb.
A szegénységkutatások is rendszeresen jegyzik ezt a jelenséget. Az élelmiszerek is státusz szimbólumként jelenhetnek meg a fogyasztói szokásokban. Na meg egyszerűen ami ma van, az az enyém, megeszem, nem veheti el tőlem senki-jelenség. Felzabáljuk a holnapot.

Jerky_Master 2011.07.29. 09:56:59

KÉRDÉS: ha viszek magammal kaját és piát, át lehet úgy menni az ellenőrzésen?!

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2011.07.29. 10:03:41

Milyen rendezvényekre jár, akinek sok 400 forint egy sörért? Pesten örülhetsz, ha 500 alatt adják, ha nem talponállóba mész.
Lángost ritkán eszek, legutóbb Balatonon, kis faluban, nem felkapott strandon fizettem érte 400-at, szóval az 500-as ár még barátinak mondható.
A kenyérlángosos divatmajmok megérdemlik, hogy jó sokat fizessenek, de azt is ritkán látni 8-900 forint alatt. Pesti rendezvényeken 1000-1200 az irányára...

think different 2011.07.29. 10:04:21

@Mayday: Nem.

Ezeknek az embereknek a tobbsege helyi vagy kornyekbeli lakos. Nem fognak neked vasarrol vasarra jarni, mert szolojuk, foldjeik, csaladjuk van. Erre keszulnek, ebbol probalnak plusz jovedelemhez jutni.
Ezt nem tudjak vagy nem is tudnak egesz evben csinalni, sokszor azert mert mindent eladnak itt, amit termelnek vagy a kezmuvesek, amit keszitenek.
Vannak koztuk profi vasarozo-vallalkozok, ez teny, de nem mindenki az es mivel a profik megengedhetik maguknak az rajuk kiszabott terhek kifizeteset ezert a felszinen maradni kivani helyi kisembereknek is meg kell emelni az arakat.
Lehet ezert kopkodni az onkormanyzatot, allamot, vallalkozokat, akar a vasarlokat is, de ne azt a fazekast vagy langossutot bantsuk mar, aki csak azert emeli az arakat, mert egyszeruen ez az egyetlen lehetosege sajat lakohelyen ervenyesulni.

Jerky_Master 2011.07.29. 10:05:55

@waze: latinovicstól mit vártál?

ili810 2011.07.29. 10:06:31

@Mayday: A lángos sütés csak egy példa a sok idény jellegü vállalkozásra. Lehet, hogy Te az ország olyan területén élsz ahol nem probléma az elhelyezkedés, vagy épp van kereslet de inkább fizetőképes kereslet egyéb megélhetési forrásra. A probléma csak az minden kisvállalkozás haldoklik. Olyan terhekkel kell megbírkózni ami már saját megélhetését is kemény megpróbáltatásnak teszi ki. Ez a középréteg ment le a béka segge alá. Pedig az állam tőlük tudta a legjobban a bevételeket beszedni.2007 óta csak meg kell nézni hány kisvállalkozó ment tönkre. A vad kapitalizmun az az igazi. A kis cukrász nem kap 5-7 millát új munkateremtésre.

Jerky_Master 2011.07.29. 10:15:49

@ili810: @think different: jó, de miért emelik meg az áraikat, amikor alacsonyabb árakkal 3szor akkora forgalmuk lenne?! tipikus magyar mentalitás, hogy ha kevesen vannak a zemberek, megemelik az árakat. Tart ez mindaddig, amíg az utolsó 5 ember sem akar már 2000 Ft-ot adni egy darab sültkrumplifüzérért, a bolt pedig lehúzza a rolót.

Mayday 2011.07.29. 10:17:09

@ili810: a kis cukrász, mi?
ismerek egy családot, egyik megyeszékhelyen árulnak fagyit nyáron a saját fagyizójukban, telente meg évikeg jártak új-zélandra szüretelni.

a legnagyobb gondjuk az volt hogy kocsit vagy házat vegyenek az az évi bevételből.

ismerek sok vállalkozót, aki nem ment tönkre, viszont nem is mercivel jár, meg nem fél millás irodabútora van és nem 10-16 között dolgozik.

szoktunk néha menni moziba mindenféle városokban.

tudod mi az egyetlen kajázda ami nyitva van a legtöbb helyen este 8 után? a kínai ! a magyar kajázdásnak büdös a munka. akkor ne sírjon hogy nem tud megélni.

Mayday 2011.07.29. 10:19:00

@think different: nem logikus hogyha a vásáros 500 ért adja a lángost, akkor a helyi lángosos miért ne adhatná 400 -ért.
értemén hogy sok adó van (bár azért szivesen megnézném, hogy Mari néninek mibe kerül kiállni a saját kapujába lángost sütni a saját telkén), de azért annyi nincs, hogy a lángos kilóját 3000-ért kelljen adni.

think different 2011.07.29. 10:21:35

@Jerky_Master: Az alacsony arbol talan nem tudna kifizetni a terheket?
A nagyobb vallalkozo sem viccbol adja 500-ert. Ertheto, hogy tesz ra hasznot, de a penz nagyobb resze nem marad a zsebeben.

think different 2011.07.29. 10:23:08

@Mayday: Mindenki fizet, aki reszesedni akar a Muveszetek Volgyenek elonyeibol. Ha a telkeden kempinget nyitsz erre a par napra, vagy lacikonyhat, ugyanugy fizetsz.
Ertheto, mivel a MV miatt mennek oda az emberek. Valamit, valamiert.

Ébresztő magyar, elég volt, ne tűrd a diktatúrát! 2011.07.29. 10:23:58

Jól fizet a közmédia, legalábbis a legfelsőbb szinteken
Közmédia -

MTI KOVÁCS TAMÁS A közmédiumokat felügyelő Közszolgálati Közalapítvány kuratóriumának nyilvános jegyzőkönyveiből kiderül, hogy Belénessy korábbi 1,7 millió forintos havi bruttó fizetését 1,9 millió forintra, az adható prémiumát pedig az éves személyi alapbérének 25 százalékáról 33-ra emelték. Így ha teljes egészében teljesíti a prémiumcélokat, jövedelme összességében meghaladhatja a havi két és félmillió forintot. (Az Orbán Viktor miniszterelnök által meghatározott, a közszférában adható kétmilliós bérplafon nem vonatkozik az állami cégekre és a közmédiára, ahol a vezetők jövedelme több esetben jócskán meghaladja a kormányfő másfélmilliós bérét.)

A teljes prémium feltétele azonban nemcsak az MTI új struktúrájának, hírcentrumának kiépítése és az üzleti terv tartása, hanem az is, hogy a hírügynökséget ne marasztalja el a médiahatóság, ne veszítsen sajtóhelyreigazítási pert, ugyanakkor növelje a látogatottságát/nézettségét. Hasonló feltételek mellett kaphat csak prémiumot a Magyar Televízió, a Duna TV és a Magyar Rádió vezérigazgatója is, ők egységesen 1,7 millió forintban (helyetteseiknek pedig 1,4 millió forintban) állapította meg a bruttó bérét a kuratórium.

A kuratórium április 6-i ülésén Belénessy a helyettesei fizetésemelésének szükségességét azzal indokolta, hogy január 1-jével nagy mértékben megnőttek a feladatok az MTI-nél, miután „odakerültek mindazok a csatolt részek, amik egyébként a kottában úgymond szerepeltek: a híradókészítés, híradógyártás, krónikagyártás”. Így a távirati iroda szerint valahol a másik három közmédium és a tulajdonos médiaszolgáltató alap között helyezkedik el. A kuratórium az MSZP-s és az LMP-s tag ellenszavazata mellett fogadta el a fizetésemeléseket; Kránitz László és Németh Vladimir egyaránt azzal érvelt, hogy Belénessy tudhatta, mekkora feladatra vállalkozik a helyetteseivel együtt, amikor tavaly novemberben kinevezték őket – s amikor a fizetésüket is megállapították.

Lapunk kérdésére Balogh László kuratóriumi elnök azzal indokolta a többi három közmédium vezetőjénél magasabb fizetést, hogy az MTI több feladatot lát el, létszámában is nagyobb, és mindez nagyobb felelősséggel jár. A hírügynökség ugyanis nemcsak megrendel a munkáltató médiaszolgáltatás-támogató alaptól, hanem maga is előállít tartalmat, műsorokat készít, létszáma pedig a másik három cég háromszorosa (Az MTI-nél alakították ki ugyanis a közszolgálati médiumok közös hírcentrumát csaknem 150 fővel, ezért a leépítések is a hírügynökséget érintették a legkevésbé). Balogh László hangsúlyozta, hogy az MTI-vezető bére még a „kiegyenlítés” után is jóval alacsonyabb, mint a közmédiumok korábbi elnökeinek a fizetése, amihez még külön juttatások is társultak – ezeket azóta korlátozták. (Cselényi László a Duna TV elnökeként 2,3 millió, Medveczky Balázs MTV-ügyvezetőként bruttó 2,1 millió forintot keresett.) Ezért a kuratóriumi elnök szerint vállalható a béremelés. Fontosnak tartotta megjegyezni: a közmédia rendszerében először fordul elő, hogy valóságos prémiumfeladatokat tűztek ki, a prémium a korábbi gyakorlattal szemben nem automatikusan jár a vezetőknek (Such Györgynek, a Magyar Rádió korábbi elnökének az intézmény nyereségességéhez volt kötve a fizetésén felüli prémiuma, ezt azonban nem kapta meg, ezért bírósághoz fordult és 175 milliót követel a rádiótól).

Szómentő
„A költségvetési szférában nem fordulhat elő az ország jelenlegi helyzetében, hogy kétmillió forint feletti fizetést tegyen zsebre valaki havonta.” (Szijjártó Péter miniszterelnöki szóvivő, 2010. szeptember 8.)

Jerky_Master 2011.07.29. 10:33:50

@Orbán takarodj!!: hogy jön ez ide?!

@think different: mik a kisvállalkozó terhei? mik a terhei Julcsa néninek, aki kiáll a kapuja elé lángost sütni?
ha olcsóbban adnák a sültkrumplit (kész viccc, mekkora haszno van rajta, de az a hülye, aki megveszi), akkor sokkal nagyobb forgalmuk lenne, mintha drágán adják.

think different 2011.07.29. 10:42:33

@Jerky_Master: Fizet az onkormanyzatnak, hogy a Volgy Vallalkozo lehessen, berelt hellyel. Mivel ebben a par napban minden az onkormanyzate es a szervezoke, nem gyenge ellenorzessel penzugyi szervek reszerol, nem tudja olcsobban adni. Megtehetne, hogy beinvital egy reklamtabla nelkuli udvarba, de ha pont rossz embert hiv be, akkor a buntetese magasabb lehet, mint a Volgy alatti bevetele.

Amugy mit nem lehet ezen erteni?

ili810 2011.07.29. 10:47:04

@Jerky_Master: Ez vállalkozói üzletpolitika. De Te magad írod, hogy kevés a vásárlóerő. Akkor kénytelen magas áron adni. Ha sok a vásárló erő akkor természetes, hogy a forgási sebessége is nagyobb és kevesebb haszonkulcs mellett is tud nagyobb profitot csinálni. De ha egy rendezvényen csak x mennyiségü résztvevő van abból nem tud duplázni.Egy év meg csak 52 hétvége. Félreértés ne essék nem vagyok lángos sütő ,se vásáros meg egyéb idény vállalkozó. De munkám során csak vállalkozókkal találkozom. Kivülről szépnek látszik. De milyen áron lehet a többségnek talpon maradni. Itt nem a garázs boltokra gondoltam. Főleg a szolgáltató ágra.

Jerky_Master 2011.07.29. 10:51:32

@think different: értem én, de mennyi az annyi?
@ili810: lehet, hogy nem csak a rossz idő, hanem a magas árak keltette rossz hírek miatt sem jön annyi ember?

A MV pár év múlva, hacsak meg nem szűnik addig, elkezdett elitistába átmenni, mint a kolbász-és pálinkafesztivál.

Nyitni kellene egy új, faluközi, tényleg széles rétegeknek szóló kulturális fesztivált, amire nem teszi rá a mancsát a politika meg a börtöntöltelék vállalkozók.

Mayday 2011.07.29. 10:53:28

@think different: de, ott marad. vendéglátásban kiba magas haszonkulcsok vannak és nagyon sok marad a vállalkozónál.

Mayday 2011.07.29. 10:54:00

@think different: valamit valamiért, jogos, de akkor is megnézném a szerződéseket, hogy mennyi is az az annyi.

Mayday 2011.07.29. 10:57:01

@think different: azt nem lehet ezen érteni, hogy hacsak nem horribilis dijat kér az önkormányzat, akkor arra az egy hétre szinten mondjuk egy sima másodállású vállalkozó fix terhei (ugye akkor fizet ha van bevétele) 10-20 ezer ft-tot tesznek ki. Plusz a köjál csodái, de azok egyszeri beruházások úgy 5-10 évente. Nem hiszem hogy indokolja a 400 forintos sültkrumplit.

ili810 2011.07.29. 11:14:53

@Jerky_Master: Te ember hol élsz? Ezek szerint Téged is beetettek, hogy minden vállalkozó lop,csal hazudik.Energia árakról meg emelkedett benzin árról, élelmiszer alapanyag drágulásról nem hallottál? A kultúrális fesztiválok igen is kellenek mert jók is és épitőjellegüek is. De mutass vagy mond olyat ahol nem a pénz és politika az irányadó. Alkalmazottnak lenni a le egyszerübb, nem a legkönnyebb.Vállalkozás terén meg minden felelősség alkalmazottra nézve is és saját magára nézve is óriási. A teljes vagyonával egzisztenciájával vagyis a létével felel. Se hétköznap se hétvége. Családok mennek szét az állandó mokuskerék miatt.

Mayday 2011.07.29. 11:35:05

@ili810: élelmiszer-alapanyag? mert 150 huf lett egy kiló krumpli? drágul minden, de a kilónkénti 3-5-8 ezer ft-os ár semmilyen ottani kajára nem indokolt.

ili810 2011.07.29. 12:31:49

@Mayday: Fordítsuk meg. Állambácsi szerint az átlag jövedelem 210e. Hosszú hétvégeken tele a szállodok. Ebből 75% hazai. Akkor miért is nem tudják megfizetni a lángost a sültkruplit? A végén csak kiderül, hogy nem is olyan könnyü megélni sem belőle meg megvásárolni sem. Persze rablóbanda mindig volt. De nem ez a jellemző. A balcs meg a többi nem a hazai pénztárcához van mérve nem?

Chanyi · http://chanyi.blog.hu 2011.07.29. 12:37:54

Pár éve, huszonévesként remek szórakozás volt lemenni Kapolcsra. A kőfejtő, a Klastromrom, a Malom-sziget remek koncerthelyszínek. Sztem a szervezőknek jobban meg kéne erőltetniük magukat, ami a programok szervezését illeti, akkor is, ha a spontán bulik a legjobbak.

dbeata 2011.07.29. 12:43:34

@Luighi: Nana. Azért sztem a kenyérlángos 700-ért meg kürtőskalács 800-ért is lehúzás bőven. Meg hozzá 300-350-ért a jeges tea fél literje.

Jerky_Master 2011.07.29. 12:52:00

@ili810: mekkora energia kell egy kis asztalhoz, serpenyőhöz, fatáblához? vagy a 400 Ft-os benzin úgy beb@sz ilyen felállásban? a vendéglátásban köztudottan többszáz %-os haszon van, akárhol is vagyunk a világon.
A Balatonon az utóbbi években már elég jók lettek az árak (a lehúzó helyeket nem említve), színvonalasabb a kiszolgálás és ételek.
Ettől függetlenül hülyeség étteremben étkezni, főleg ott inni.

ili810 2011.07.29. 13:56:56

@Jerky_Master: Tisztában vagyok azzal mig a boltban 75Ft egy 1 1/5l ásványvíz, addig egy vendéglátó helyen 2dl 15oFt-tól. Évekkel ezelőtt még megtehettem hogy néha nap elmentünk a párommal vacsorázni. Mára már ha csak egy szelet rántotthúst ennénk körettel 5e-ből nem jönne ki. Én csak azt akartam kihangsúlyozni,hogy minden megtermelt 100Ft-ból egy vállalkozót 87Ft adó és egyéb vállalkozói teher hárul. Persze ha minden szabályt és előírást betart.

Mayday 2011.07.29. 14:51:29

@ili810: nem nem tudják. nem akarják, mert ez rablás. nálam elvi kérdés hogy nem veszek meg olyan készételt aminek kilója 4000 felett van. akármi is van benne.

Kopiás Attila Steve 2011.08.01. 19:38:13

Nagyon furcsa volt elolvasni a hozzászólásokat. Én tipikusan az az ember vagyok, akitől távol áll a dőzsölés, olcsó kifőzdéből eszem inkább, elit gasztrohelyen meg még sosem voltam. Mégsem értem a felháborodást az 500Ft-os lángoson és a drágállott sörön.
Egyrészt mondjuk a lángos 300Ft volt, 500-ért már a többféleképp felturbózott verziót kaphattad. Normál mérete is van, nem spórolnak az adaggal, szerintem fél évtizede legalább ugyanannyit adnak ugyanannyiért... Tudom, mindig egész héten ezt eszem (ha épp nem a mackósajtos kenyeret).
Az italok, amik amúgy a pesti belvárosi árakhoz képest még mindig jóval alacsonyabbak pedig soha nem csak a folyadékot tartalmazzák, hanem a helyet is. Ez a különbség a bolt és a vendéglátó között, hogy az utóbbinak fenn kell tudnia tartani helyet arra, hogy el is fogyaszd, amit vettél. Ehhez képest én az egész Völgyben nem találtam egy olyan helyet sem, ahol kinéztek volna, ha fogyasztás nélkül ülök be, vagy akár ha ételt és italt is viszek magammal. Tehát ingyen menedéket adnak az eső és hideg elől, lehetőséget, hogy kényelmesen leüljünk a barátaimmal, világítanak ránk, zenét adnak, és folyamatosan takarítják el a termelődő szemetet, azt is, amit boltból vagy máshonnan hoztuk, mindezt egy rossz szó nélkül. És ez állítólag rablás, csak mert emellett ott a lehetőség, hogy náluk is vásárolhatsz.
Nem mondom, hogy nincsenek kényelmetlen árak egyes helyeken, de én azért nagyon értékelném, ha az egész évemet olyan mentalitású környezetben tölthetném, mint ezt az egy hetet...

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.03.20. 11:37:45

@waze: hát minek komcsizik palyabeja? rajta kérd számon, ne rajtam
süti beállítások módosítása