Kékszalag-para - Azért a víz az úr
2011. július 22. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Kékszalag-para - Azért a víz az úr


  „Nyerni szeles napon duplán kellemes. Légy bátor, de ne túl bátor!” (Gregersen Hugó)

 

  Hát nem gyönyörű ez a fotó (via kékszalag2011.com)? A békés Balaton azonban pillanatok alatt meg tud vadulni: viharos szél csapott le a múlt héten rendezett, patinás Kékszalag vitorlásversenyre is. Az 590 nevezett vitorlásból 339 teljesítette érvényesen a távot. A viharossá váló szélben tucatnyi hajó felborult, zátonyra futott vagy a nádasban rekedt. Csaknem 300 embert kellett kimenteni a tóból. Először is respekt a szervezőknek és a mentőknek, hogy minden emberéletet megmentettek. A feszültséget azóta is csak engedik kifelé az önhibájukból vagy önhibájukon kívüli okokból balesetet szenvedett versenyzők. Én mégsem értem: miért követelik egyesek, hogy fújjanak le egy vitorlásversenyt azért, mert fúj a szél?

  Jól írta egy kommentelő: ez olyan, mintha a hegymászók azért reklamálnának, mert magas a hegy. A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának vezetője szerint nem volt extrém az időjárás. Litkey Farkas, a verseny lassan örökös győztese is úgy nyilatkozott: „Nem volt vihar, csak nagyon erős szél, ami miatt le kellett húznunk a nagyvitorlát. De erre teljes mértékben lehetett számítani, mindenki tudta, mi várható”. Ez valóban így volt: a Windguru már hétfőn jelezte és fenntartotta az előrejelzését, hogy a nyugati medencében csütörtökről péntekre virradó éjszaka Bf7 erősségű szél lesz.

  Ráadásul itt egy idézet a versenykiírásból: 11. A VERSENY FÉLBESZAKÍTÁSA: „A Versenyrendezőség vihar esetén sem szakítja félbe a versenyt. Minden hajó felelős személye egyénileg viseli a verseny feladásának vagy folytatásának felelősségét. A résztvevőket közvetlenül fenyegető időjárási veszély esetén a vízirendészet jogosult a rendezvény megtartását megtiltani vagy a folytatását a helyszínen felfüggeszteni”. És a versenyutasításból: 11.1. „A Versenyrendezőség kedvezőtlen időjárás esetén nem szakítja félbe a versenyt.” A vízirendészet azonban másokhoz hasonlóan nem ítélte meg úgy, hogy közvetlenül fenyegető időjárási veszély állt fenn, csak mert lecsapott egy erős szél.

  Ami fenyegetett, az a kivagyiság és tapasztalatlanság kettőséből eredő veszélyes elegy. Ez ugyanis egyre inkább jellemző a balatoni vitorlázók egy részére: tudják, akiknek a szájánál már csak a pénztárcájuk nagyobb. Kardos Gábor írt egy karcos cikket a témáról a Sailing.hu-ra: „Egyre trendibb dolog vitorlázni és versenyezni is, akár felkészítetlen hajókkal, tapasztalatlan kapitányokkal és abszolút használhatatlan, totál laikus legénységgel.  Az idei Kékszalag jól megmutatta hol tartunk ezen a téren. Tavaly arra panaszkodtak sokan, hogy nem volt jó a buli, mert kevés volt a szél és sok a szúnyog. Idén meg úgy döntött a Balaton, inkább ő bulizna egyet: jó erős szél fújt. Bagyó Sanyinak adok igazat: nem volt itt igazán vihar és nem az erős széllel volt baj, hanem azzal, hogy túl sok részeg hajóst kellett menteni, hogy túl sok hajón nincs is viharfok és láthatóan nem tudták, mit kell tenni erős szélben. Kérdés: akkor miért futottak ki, pláne miért indultak egy versenyen, mikor a prognózis jó előre jelezte milyen szél várható! Azért, mert buli az élet, mindenünk megvan és mekkora buli indulni egy Kékszalagon, ha már vettünk vagy szereztünk hajót?”

  Természetesen nem akarok általánosítani, pláne úgy, hogy a versenyen nem vettem részt: van, akit a nagy mellény, de van, akit egy szerencsétlen momentum, netalántán infóhiány vezetett a bajba. Ugyanakkor igaz, hogy egyre több olyan kocavitorlázó van, akik beszereznek egy hatalmas bárkát, és aztán akár fel sem húzzák többet a vitorlájukat, hanem álcázott motorcsónakként szélcsendben, napfényben kimennek egy-egy kikötő elé, megmutatni magukat a többi hasonszőrűnek. Szőrös hasúnak. Ezt persze nem tiltja senki. Ahogy azt sem, hogy kellő pénzt befizetve elinduljanak a még laikusabb haverokkal egy vitorlásversenyen, ahol esetleg az a váratlan esemény is előfordulhat, hogy fúj a szél.

  Ilyenkor kéne használni azt a vitorlázótudást. Vízijártasságival rendelkező, nyári hétvégéken rendszeresen vitorlázó balatoni gyerekként nagyon is tudom, mekkora felelősséggel jár az, ha kimész az elemek közé. Különösen, ha a hajó egészéért és az utasokért felelős kormányos, kapitány vagy. Nem is merném magamat nagyon gyakorlott vitorlázónak nevezni. Ugyanígy, mindenki saját felelősségére dönt a versenyen való indulásról is, és hogy vállalja-e a versenyt, vagy adott esetben kiáll.

  Az a kérdés: belátja-e mindenki, hogy hol vannak a korlátai? Fel tudja-e fogni a víz és a szél erejét? Meg tudja-e érteni a világosan érkező meteorológiai előrejelzést a viharos szélről? Mert mindez a kormányos felelőssége: ő felel a hajóért és az utasokért. Viharos szélben lehet és szabad vitorlázni, sőt, egy bizonyos tudás felett csak ez számít egyáltalán izgalmasnak. Különösen éjjel.

  A Népszabadság izzadságszagú, a balesetsorozat miatt kormányzati felelősséget pedzegetni próbáló cikke helyett érdemes inkább elolvasni a nagy Gregersen Hugó, a norvég-magyar építész, festőművész és vitorlázó jótanácsait a szelesebb napokra. Felkészülés és tapasztalat nélkül, csak pénzből és pénzért nem lesz ugyanis senki versenyvitorlázó.

  Ha nem tudsz viharban, éjjel vitorlázni, akkor még időben ki lehet szállni a versenyből, el lehet hajózni egy kikötőbe; vagy ha viharba kerültünk, akkor be lehet reffelni kisebbre a vászont; vagy gyorsan lerántani a vitorlát, jó hosszú kötélre eresztve kidobni a horgonyt, és kibekkelni valahogy a széllökéseket. Ha nem így döntesz, és bajod esik, az a te felelősséged. Ha a legénységednek esik baja, az is. Felelősség, felelősség, megint ez az átkozott szó. Fel kéne nőni hozzá. A természet felé tanúsított nagy arcból pedig vissza kéne venni. Meg lehet a balesetet előzni, csak szembe kell nézni saját korlátainkkal, és kiszállni a versenyből. Bár igaz, akkor nem lehet a cél áhított elérése után felhajtott gallérral pacsizni az üzlettársakkal a füredi welcome partin.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr603086174

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.07.22. 08:00:57

Végre, olyan jó megint egy kis Fidesz-apológiát olvasni tőletek. Már attól féltem, kijöttök a gyakorlatból. :)

jan 2011.07.22. 08:48:24

A vitorlázás szociológiája mindig talányos volt számomra. Egyrészt a felső tízezer úri huncutságának tűnik (liptayclaudiák, politikusok, bankárok, orvosprofesszorok és hasonlók hobbijánák), másrészt azt is látom, hogy a Gellértünkhöz hasonló mezítlábas balaton parti parasztgyerekek is föl-följutnak a fedélzetre.

Szóval hogy is van ez? Segítsen már ki valaki...

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.07.22. 08:55:07

@jan: Így. Gellértünk a fenti kategóriák valamelyikébe tartozik. Én a liptayclaudiára tippelnék, minusz műmell.

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.07.22. 08:59:13

azé a kékszalagnál is érdekesebbek a balfasz komcsik akiknek liptaiklaúdia a felső tízezer.
egyébként a vitorlás világba magukat bevásárló tahók ellen a kékszalagon valamilyen versenyelőzmény kötelezettséget, valami pontrendszert lehetne bevezetni. hogy a vitorlázni viszont jól tudó félmaffiózó-vállalkozók ellen mit lehetne tenni, azt nem tudom.

jan 2011.07.22. 09:12:47

@málnási: ö izé, a vitorlásvilágba mindenki bevásárolja magát, nem? vagy lehet ingyen is vitorláshoz, kikötői helyhez stb jutni?

tevevanegypupu 2011.07.22. 09:19:57

Sokan indulhattak olyanok is akik ugy ereztek, hogy egy vitorlas hozza tartozik az "uri modhoz" es fogalmuk sem volt arrol, hogy vitorlazni meg kell tanulni. Pedig meg kell es nem konnyu..meg harminc ev utan is akadnak szinte megoldhatatlannak latszo feladatok, foleg ha egy kis kalozban probalkozik az ember.(-:

rognork 2011.07.22. 09:52:35

olyan szinten úri huncutság és a szemét felső tízezer jutalma, hogy egy belépő szintű vitorlás 1 milla alatt van. tetszettek volna a frankhitelt swift helyett hajóra költeni, akkor most titeket köpködnének a szakértők, ahelyett, hogy ti köpködtök.

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.07.22. 09:59:08

@jan:
prolikám, az kevés. a "társasághoz" is kell tartozni. annak ára van, túl a hajón és a szárazdokkon. de ne törje olyanon a fejét, ami nem látszik magának.

jan 2011.07.22. 10:15:28

@málnási: hát sok minden vagyok, de proli éppen nem;)

gondolod, tőled hallok először a régi, hagyományos elitek és az újonnan feltörekvők (s a régiek által újgazdagnak bélyegzettek) évezredes ellentétéről? ugyanmár.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2011.07.22. 10:26:08

@jan: Lehet például hajón is születni. Elit Málnási például egy bolgár uszályon született, azért tartozik a "társasághoz". Ezt a horgonyos tetkója is bizonyítja.

tewton 2011.07.22. 10:26:50

@tevevanegypupu:
namost mondja meg! ez a vihar mukodhetett volna ugy is, mint a termeszetes szelekcio, hogyha igazi oldschool szazadelos/ horthyfasiszta versenykorulmenyek lettek volna (se mentohelikopter, se mobiltelefon ...). a procc ugyvezetoigazgatok vagy vizihullak lennenek, vagy be se neveznek a versenybe, a resztvevok vagy sportsman arisztokratak, vagy mucsai balatoni emberek lettek volna eleve .) az ugyvezeto szarmazasuak orokosei pedig levontak volna a tanulsagot. tulajdonkeppen mindenki jol jart volna ezzel, es andivajna egy nagyszeru emerikai stilusu filmet rendezhetett volna belole. sok tragediaval, de pozitiv uzenettel. pl a talpraesett mucsai eleteros balatoni gyerek kimenti a sullyedo yachtbol az ugyvezeto-szarmazasu hosnot, akinek az apja amugy is megfulladt mar. es utana szerelem, majd a lany elmondja, hogy az elsullyedt yachton meg kell keresni a voros felholddal megjelolt zsakot ... es igy tovabb. lehet ra egy aktualis emleknapot alapitani, ami a vizihullak es a vizibalesetmegelozes emleknapja lenne.

Tanbácsi 2011.07.22. 11:05:46

@tewton: A mucsai balaton emberek természetesen nem indulhattak a régi jó kékszalagon. Szép úrisport volt ez amíg nem jöttek a kommenisták, akik viszont a proltetárnak kalóz kell alapon rendezték be.

tevevanegypupu 2011.07.22. 11:49:06

@tewton:

A mucsai balatoni gyerek apja meg az ugyvezetohosno apja termeszetesen osi ellensegek lettek volna, mert a mucsai papa papajanak kisgazdasagat az ugyvezeto papa papaja annakidejen allamositotta, egyszem tehenkeje tsz kereteben nyerte meg a mezogazdasagi vasarra benevezett allatok "nagymarha" dijat..Az ugyvezeto papa papajat a budos kommunistak (avh) bevarrtak tizenot evre, erre ugyvezeto papa beleolte magat a Balcsiba egy rocsorol. De jottek a jo kommunistak (Kadar), ugyvezeto papa papaja kiszabadult es nagy allami gyasztanacstisztelet mellett ujratemettek a fiat..Na jo, ennyi eleg is, ne adjunk ingyen otleteket Andy Vajdanak, de koveteljuk a hepiendet meg hogy elhuzzanak a francba a hajoikkal brazilba meg a Voros tengerre.(-:

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.07.22. 13:21:38

@jan: akkor meg mit értetlenkedsz, baszomaszádat/vitorlásszleng/? :)

Bell & Sebastian 2011.07.22. 14:09:03

Egy vizigót leszármazott ilyen parnevükkel szóba sem áll, tökhülyék a tankhoz.

(Az eredeti gót ábécében az m a manna -betű, a w meg tulajdonképpen kettőzött u, ugye tewton?
A Kozma vezetéknév meg keleti gót, amúgy a k -szimbólum neve.)

Nagy veszteség ez a nyelv és betűsor, nyomtatásban is nagyon szép és kiválóan olvasható, de sajnos erre más is rájött.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.07.22. 15:02:56

@Kettes: Végre egy nanoszekundumig elfogadható dolognak tűnik, hogy ide írogatsz...

Dave68 2011.07.23. 14:58:44

Én ott voltam, végig is mentünk. Kicsike, gyengébb szeleket kedvelő, sportos hajóval (Scholtz22). A helyzet a következő:
- Némi tudással és alapos odafigyeléssel simán megvitorlázható idő volt, főleg úgy, hogy a közeledő frontról jó előre lehetett tudni.
- Nem vihar volt, hanem nagyon erős frontszél. A vihar jön, aztán elmegy. Ha nagyon fúj, az ember begombolkozik, leszed mindent és kivárja a végét. Ez itt nem jöhetett szóba, mert 15-16 óránál is hosszabb ideig fújt a 60-80 km/h körüli alapszél. Magyarán végig kellett vitorlázni, ami a balatoni körülményekhez szokott emberek jelentős része számára szokatlan volt. Főleg úgy, hogy a vízen voltak 100 km/h-t meghaladó pöffök is. Több olyan barátom, akik évtizedek óta hajóznak a Balatonon, azt mondták, hogy ilyet még nem láttak.
- Azon emberek többsége, akinek a saját vagy hajója képességeit túlzottan próbára tette a vihar, vagy egyszerűen nem akart kockáztatni, kiállt. Kb. 60 hajót kellett menteni, és 240 körüli adta fel, azaz 180 hajó abbahagyta, mert úgy gondolták, ez a helyes. És ez igaz is. Magyarán, az emberek jelentős többsége jól megállta a helyét.
- A rendezőség és a vízimentők jól vizsgáztak. A Kékszalagot SOHA nem lövik le, mert egyszerűen lehetetlen 600 egységet értesíteni a verseny felfüggesztéséről. Ha a rendezőség nem lehet abban biztos, hogy mindenki értesült arról, hogy nincs verseny, akkor az előre meghirdetett ideig úgyis készültséget kell adnia. Akkor meg nem mindegy?

Én teljesen értetlenül állok az olyan vélekedések előtt, hogy a kormánynak/rendezőségnek/a józsefvárosi úriasszonyok kézimunkakörének kellett volna intézkednie/lefújnia a versenyt. Alapvetően mindenki magáért, meg a rábízott emberekért felel. Minden információ adott volt ahhoz, hogy megfelelően lehessen dönteni. Aki rosszul döntött, az most tanult. Szerencsére a tanulópénz nem volt drága, senki sem sérült meg, senki sem halt meg.

A vitorlástársadalom valóban sokrétű, és elviselhetetlen trollok is vannak köztünk jócskán. De hát a biciklisek, vitorlázórepülők, motorosok, kőfaragók és balett táncosok között is... BTW, azok a magamutogató tahók, akik soktízmilliós tengeri anyahajókkal szemetelik tele a Balatont, most minimális vitorlázótudással is simán végigmentek, lévén ezek a hajók a balatoni átlagnál sokkal masszívabb időjárásra vannak optimalizálva.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.07.23. 21:52:44

Vízijártasságival rendelkező, nyári hétvégéken rendszeresen vitorlázó balatoni gyerekként nagyon is tudom,"

nahát, a felmenőd egy gazdag fideszes káder?
ezért nyertél díjakat is?

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.07.23. 21:56:41

@Kettes: ebben igazuk van.
aki nem tud vitorlázni, ne sírjon a szája

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.07.23. 21:58:29

@jan: nyilván nem lép be vki a fidelitasba úgy, h az egyik szülője nem fideszes menő. főleg e kezdeti időkben
így legálisabban tud pozíciót kapni, és lám lőn: orbánviktor.hu

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.07.23. 22:07:27

@Dave68: @tesz-vesz:
mégsincs igazuk úgy tűnik.

"azok a magamutogató tahók, akik soktízmilliós tengeri anyahajókkal szemetelik tele a Balatont, most minimális vitorlázótudással is simán végigmentek, lévén ezek a hajók a balatoni átlagnál sokkal masszívabb időjárásra vannak optimalizálva."

igenigen 2011.07.23. 22:25:41

Minden szavával egyetértek, de a felhajtott gallért kikérem magamnak! Eric Cantona - Au revoir...

eeepunk 2011.07.25. 15:48:45

@jan: Segítek, lehet olcsóbban is vitorlázni. Ha megnézed: www.sailing.hu/adok_veszek/ látod, hogy lehet millió forint alatt is hajót venni, jóval alatta is. Veszel hozzá (kb 20e forint) egyesületi tagságot, tárolási lehetőséget - ha esetleg fordítasz rá energiát, akkor ezt is olcsón is megúszhatod, ha viszed a hajót tréleren, akkor egész olcsón. Nyilván a felső határ a csillagos ég, de megnyugtatlak, az nem a magyar vitorlázók pénztárcájára van szabva.

Igen, ingyen nincs vitorlázás itthon se, minimálbérből pláne nem, de ha van vízközeli kötődésed és rákattansz, akkor megoldható relatív olcsón is.

Ettől még ott a felső tízezer is, de kibaszott sok lelkes, jóval szerényebb anyagi lehetőségű ember is vitorlázik a Balcsin, akik maguk tákoltak, építettek hajókat igen alacsony büdzséből, hosszú, hosszú éveken át a kerti sufniban.
süti beállítások módosítása