Adósságcsökkentés - Jól nyomjuk?
2011. július 13. írta: Zsigmond és Péterfy

Adósságcsökkentés - Jól nyomjuk?

  „Emlékezetes hat hónapot tudhat maga mögött Magyarország” – írja Kester Eddy a Financial Times fejlődő piacokkal foglalkozó blogján. A poszt szerint az évekig tartó rosszfiúság után a kormány impozáns gazdasági programja miatt nőtt meg a magyar kötvények kereslete, melyek most rekordszinten, 3600 milliárd forinton állnak. Ez harmada az összes magyar államkötvénynek. Magyarország államadósságát a magánnyugdíjpénztárak elszocializálásával sikerült a 80 százalék feletti szintről hirtelen 76-77 százalékos szintre szorítani, ám „ez csak időleges megoldás és lélegzetvételre elég” – hívja fel a figyelmet Eddy.

  Való igaz: a kormány célja ugye az, hogy az évtized közepére 400000 új munkahely teremjen és nagyjából évi 5,5 százalékos növekedéssel számolhassunk. A számok ugyan az elemzők szerint néha túlzóak, ám a Széll Kálmán Terv irányvonalát követendőnek tartja a piac. A szociális feszültségeket okozó konzervatív gazdasági programot tehát a befektetők – vagy legalábbis az elemzők – szeretik. A kérdés valójában az, hogy sikerül-e legalább részben teljesíteni a kitűzött célokat.

  Fejfájást okozhat például a hatalmas devizahitel-állomány, és épp most esett megint egy nagyot a forintárfolyam is. Ráadásul mindez szociális krízishez vezethet. A bizalom egyelőre megadatott, a Fitch például egy hónapja dobott két fokot az ország hitelminősítésén. Ehhez a strukturális reformok szigorú végrehajtására van szükség. Ez pedig nem mindig könnyű, gondoljunk csak a rendvédelmisek korkedvezményes nyugdíjának elvételére. A szakszervezetek természetesen harcolni fognak, ez a dolguk. 

  Van miért harcolnia a kormánynak is: beindulni látszik a nagy európai adóssághullám: először az írek, a görögök, majd a portugálok, aztán jönnek a spanyolok, az olaszok, netán a belgák is. Magyarország egyelőre talán megtalálta a temető elkerülésének hatékony gazdasági módját, de vigyázni kell magunkra. Arra azért figyelhetnének, hogy ne éppen a stratégiailag fontos területektől vegyenek el tízmilliárdokat, mert annak a sokat emlegetett egymillió új munkahelyből sem kilencszázezernek kellene képzést nem igénylő, rosszul fizető állást kínálnia. Megbosszulná magát.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr753060606

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Egy éve harcban 2011.07.13. 07:48:52

Az első a gazdasági szabadságharc volt - régi ismerősként üdvözöltem magamban a húzást, ahogyan a baklövésből virtust csinálnak. De meg is lett az eredménye: néhány leminősítés után az IMF-hitelnél jóval magasabb kamatláb (3% helyett 5-7%) mellett bírt...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

civilkontrol 2011.07.13. 08:21:22

Előre szeretném leszegezni, nem értek hozzá, nem voltak ilyen tanulmányaim, csak szeretnék többet tudni, szeretnék mélyebben belelátni, hogy mi történik és mi fog történni. Kiváltképp, hogy nekem is van chf hitelem.

A fogyasztás alapú gazdaság/társadalom, ahogy én látom mindenképpen véget ér, mert a Földnek nincs elég erőforrása, hogy finanszirozni tudja ezt az úri huncutságot, ami nyilván a lehetséges világrendek legigazságosabbja is egyben.
Mindenki azt irja, hogy muszáj az EU-t egyben tartani, mert ha nem, „versenyképtelenné” válunk az amikkal és a kianiakkal szemben.
Azokkal az amikkal szemben, akiknél szintén tologatják a teljes bedőlés kimondásának pillanatát. Ha pedig az amik és az eu is leseggel, nem tudom miből gyarapodhatna tovább kina.

Nem most kellene jönnie annak a pillanatnak amikor egészséges tudatú vezetők leülnek és megállapodnak, hogy hátrahagyjuk ezt az önpusztitó keretrendszert és elindulunk egy másik irányba?
Vagy a hatalom logikája szerint erre egyáltalán nincs esély és el fogunk menni a falig, ahol aztán betört fejjel leseggelünk?

Valaki, aki ért ehhez az egészhez, nem akar irni arról, hogy mi van most és mi várható? Elég örjitő ez a totális bizonytalanság!

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.07.13. 08:24:59

@civilkontrol:

"nem értek hozzá, nem voltak ilyen tanulmányaim"

ne szabódjék, ezt a szerző is elmondhatná saját magáról.

Avatar 2011.07.13. 08:50:09

Na de ha nem vennének el az oktatástól tízmilliárdokat, akkor nem lenne miből odaadni tízmilliárdokat az egyházaknak. index.hu/belfold/2011/07/12/tobb_penz_kapnak_az_egyhazak_de_elszamolni_nem_kell_vele/
Márpedig a szövetségeseket, akik évekig kampányoltak mellettünk, azokat ki kell fizetni.
Persze az is lehet a koncepció, hogy mostantól nem abban bízunk, hogy a jól képzett munkaerő magasabb termelékenysége segít majd kihúzni az országot a sz@rból, inkább csak imádkozunk a gazdasági csodáért. Végül is már az alaptörvényünkben is benne van, hogy "Isten, áldd meg a magyart!", csak nem mer alkotmányellenesen viselkedni Isten, mert a NER-rel nem jó ujjat húzni.

Stenonis 2011.07.13. 08:54:44

A nyugdíjmegtakarítások államosítása egyszeri és megismételhetetlen tett volt. E nélkül a hiány kb. 6,6%-os lenne. Kérdem én, hogy mi lesz 1013-ban, mivel addigra elfogy a nyugdíjpénz.
Továbbá pont ma jelent meg, hogy sehol sem állnak a Széll Kálmán terv megvalósításával. Tudom, hogy senki sem szeret megszorítani... Az a probléma, ha a fidesz továbbra is csak maszatol, akkor 2014-2015-re az államadósság meg fogja haladni a nyugdíjeinstand előtti értéket.
Vagy a kormány kénytelen lesz súlyos 100 milliárdokkal csökkenteni a kiadását (a Széll-terv kismiska ehhez képest) vagy kénytelen lesz bevételt növelni. A bevételnövelés már megindult (csipszadó), viszont a válságadókat ki kell vezetni a rendszerből. Hatalmas feszültségek jelentkeznek majd a költségvetésben.

A fidesz gazdaságpolitikája eléggé elhibázott volt. A belső fogyasztás csökkent, mivel a többség rosszul járt az egykulcsos rendszerrel (lehet, hogy nominálisan nem csökkent a fizetése, de reálértékben igen). Kevesebb fizetés, kisebb fogyasztás. Akik jól jártak a rendszerrel, azok eddig is maximumon fogyasztottak. Az ő adócsökkentésük a müncheni BMW részvényesek és a tahiti szállodások bevételét fogja növelni, nem a hazai kiskereskedőkét.
Ismerve a fideszt, ezt soha nem fogják beismerni, pedig a költségvetésnek jót tenne, a kétkulcsos SZJA rendszer visszaállítása (finomított módszerrel, alacsonyabb 2. kulccsal), mondom úgy, hogy én jól jártam az új SZJA rendszerrel.

figyelmeztetés 2011.07.13. 08:58:40

"a kormány célja ugye az, hogy az évtized közepére 400000 új munkahely teremjen és nagyjából évi 5,5 százalékos növekedéssel számolhassunk."

Miért van az, hogy intelligens emberek ájult tisztelettel beszélnek arról, ha egy kormányzati ember a hasára üt és mond egy-két számot? Megalapozza valami ezeket a "célokat"? Nem. Azt se tudjuk, mi lesz 2 hónap múlva, nemhogy az évtized közepén. Ez politikai píár, ne tegyünk már úgy, mintha bármi értelme lenne ezeknek a számoknak.

A magánnyugdíjpénztáras adósságcsökkentés egy könyvelési trükk, amit a piacon senki nem vesz be. Az egy dolog, hogy most éppen van pénz és tudunk fizetni, ezért momentán kevésbé vagyunk problémásak, mint a görögök. De ettől semmivel nem erősödött a magyar gazdaság, sőt a romboló mellékhatás valószínűleg jelentősebb, mint az a pár százalékos adósságcsökkentés.

Széll Kálmán nagyjából rendben lenne, kár, hogy másfél év elment matolcsysta ködlovaglással.

2011.07.13. 09:02:03

Nem, nem nyomjuk jól(pontosabban a Orbán és a kormány). Ahhoz úgy kellett volna hagyni az adórendszert. katasztrofális hiba volt az új egykulcsos.

Csak érdekességképpen egy mai cikk:

hvg.hu/vilag/20110713_angela_merkel_kozvelemeny_kutatas

A német közvélemény NEM!!!! támogat adócsökkentést, a CDU-CSU 31% áll.

Vidéki 2011.07.13. 09:15:00

Sokan szeretnék, ha nagy hirtelen egy gyors növekedési pályára állhatnánk.

Ehhez képest kritizálnak és nem akarják megérteni, miért nem megy ez olyan könnyen, ahogyan ők elképzelik.

Ha a kormány mindenható lenne, könnyedén teljesíthetné a jámbor óhajokat, de a valóság azt bizonyítja, hogy nem mindenható.

Nem túl régi keletű a dél-európai EU tagok veszélyeztetett helyzete és ebből adódóan az euró iránti bizalom megingása, ami a svájci frank/euró árfolyam hatalmas erősödésében nyilvánul meg.

Olyan helyzetben vagyunk, ami a GDP növekedés egyik jelentős hajtóerejét, a belföldi fogyasztás növekedését egy ideig kiiktatja.

A devizahitelezések óriási aránya jelzi, hogy hatalmas előre hozott fogyasztás történt az előző években. (Az ország eladósodásának terhére)

Ezt súlyosbítja a svájci frank elképesztő erősödése nemcsak a forinthoz, hanem az euróhoz képest is. Sok hitelfelvevő jelen fogyasztását visszavetette, hogy meg kell bírkóznia a korábban felvett hitelek megnövekedett törlesztő részleteivel.

A nagy lakomákat is egy böjt szokta követni, ami után helyreáll az étvágy.

Ebből származó előny, viszont:

Több hitelt fizetünk vissza, mint amit a bankok nyújtanak új hitelben, a hitelállomány tehát csökken –( mondta Simor). A vállalati és lakossági hitelek tekintetében is a balti államokhoz hasonlóan csökken Magyarország hitelállománya.

Valószínűnek látszik, hogy egyenlőre a kormány konzervatív prognózisának GDP növekedési adatai valósulhatnak meg.

Mégis, Simor András, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnöke az MGYOSZ konferenciáján pozitívan, mondhatni optimistán ítélte meg helyzetünket:

„"Olyan országgá váltunk, aki elkezdi lassan csökkenteni külső adósságát, és ha a GDP beáll a 2-3 százalékos növekedésre, akkor egy nagyon jó pályára állhatunk rá. Emellett az exportpiaci részesedésünk tovább fog nőni, a fogyasztás viszont visszafogott lesz és az adósmentő csomag fogyasztásra gyakorolt hatása is szerény lesz, a munkaerőpiacon pedig csak lassan várható változás" - fogalmazott Simor András.

2011.07.13. 09:24:14

@Vidéki:

ööö, asszem leginkább a kormány szeretné :):):) csak sajna a gazdaságpolitika elhibázott:

Írod:
"Olyan helyzetben vagyunk, ami a GDP növekedés egyik jelentős hajtóerejét, a belföldi fogyasztás növekedését egy ideig kiiktatja. "

erre lett volna az egykulcsos a megoldás. De nem lett, ahogy jó néhányan megjósoltuk. Ha úgy hagyják az adót, és járulékok csökkentése + Széll Kálmán terv, na akkor most nagyon jók lennénk.

Veder1 2011.07.13. 09:34:41

Az új munkahelyek számításákor remélem nem veszik figyelembe a közmunkásokat, mert az nem munkahely, hanem kapun belüli munkanélküliség

eN 2011.07.13. 09:38:13

@Stenonis: ja hát persze, a bmw-s "vállalkozók" eddig is leadózták 42%-on a jövedelmüket, még véletlenül sem adómentes minibálbéren és az okosba kapott/megtartott pénzből lett a bmw.
ezzel a szoci dumával a pirosbögrések között próbálkozz, lehet hogy ott még beveszik

eN 2011.07.13. 09:42:15

@civilkontrol: egyetlen gond van a megállunk és újrakezdjük, másképp-pel, hogy az a pár százaléknyi a Föld lakosságából, aki ellenérdekelt, az jelentős befolyással rendelkezik a döntéshozatalban.

Pelso.. 2011.07.13. 09:43:02

www.akk.hu/ktgvetesadossag.ivy

a legelső találat, az AKK táblázatát hozza.

teknős 2011.07.13. 09:50:56

@civilkontrol: Nagyon jól látod a dolgokat. Éppen ez a fő probléma.

A gond ott van, hogy a haszonélvezői ennek a kamatrendszernek, nem fognak önként és dalolva lemondani a szerzett jogaikról és nem gond nekik megvásárolni a politikusainkat. Ahhoz pedig nem elég okosak, hogy rájöjjenek, az emberek nem fognak csendben leülni és éhenhalni. Ez a rendszer is csak drasztikusan fog megváltozni.

Stenonis 2011.07.13. 10:11:49

@eN:
Nem azt mondta a kormány, hogy az egykulcsos adó fehéríti a gazdaságot? ;)
Mellesleg a "vállalkozókat" nem érinette az szja csökkentés.
Viszon a pl. multik, bankok közép és felsővezetőit igen. Ebből lett a 6-800 milliárd forintos költségvetési kiesés.
Na az ő fogyasztásukra gondoltam.
Látom jaffás vagy :) Képes vagy önálló gondolkodásra? Fordult már elő olyan, hogy vamiben nem értettél egyet viktorral? :)

tarackos 2011.07.13. 10:20:37

A Széll terv irányaival nincs semmi baj, a gond inkább az, hogy ezek csak irányok nincs mögötte operatív terv. Mára már világossá lett, 8 év alatt semmiféle koncepciót nem dolgoztak ki, ezeken még ma is dolgoznak, többségüknek pedig se híre se hamva. Csak egyet emelnék ki a nyugdíjat. A héten mondta OV a parlamentben, nincs még koncepció vagyis nincs semmi kőbe vésve. OK, de akkor tavaly úgy kellett döntenie a társadalomnak a manyupról, hogy nem tudta, és még még ma sem tudja mi van a mérleg másik serpenyőjében....

A Szerzőnek azért illene megemlítenie, a Széll tervnek az égvilágon semmi köze a világszabadalomhoz -egyszeri nagyarányú adósságcsökkentés- vagyis erre nem kaptak felhatalmazást. Ezt lehetne ragozni, pl. csaltak, nem ezt ígérték, hazudtak etc. ezt megteszi az ellenzék. Egy sor más esetben is ez a helyzet...

loláb 2011.07.13. 10:21:03

Görögök, portugálok, írek bóvliban, a spanyolokat csak egy hajszál tartja a szint felett, az olaszokban annak ellenére nem bízik a piac, hogy nemrég 55 milliárd eurós megszorítást jelentettek be, szlovénia, belgium, anglia öles léptekkel halad a csőd felé, stb...

Valaki kimondja mégegyszer, hogy szerzett jogok, meg kényszermunkatábor, és esküszöm, pofánverem.

2011.07.13. 10:37:10

@loláb:
ühüm, gondolom 2008-10 között nem volt ilyen gondod, akkor mantráztad a 'neazemberk fizessék meg" nótát. Meg elmentél leszavazni a 300 forint ellen, mi? Meg még mindig az egykulcsosnak hallelujázol. Azt hiszed, ha ezek közül bármelyik csődbe megy, mi nem? Megyünk mi is a levesbe, erős pistának.

eN 2011.07.13. 10:45:03

@Stenonis: hány multi és bank van? és abban hány felsővezető, és ez mennyit jelent a költségvetésnek?

2011.07.13. 10:49:11

@eN:
és? miért kell kevesebbet adózniuk, ha közben mindenhol megszorítás van? nem érzed, hogy skizofrén a helyzet?

jozicsenko 2011.07.13. 11:12:41

@Avatar: gondolom a himnuszt is csak azért ismered, mert megtanították, magadtól nem nyúlnál hozzá...

@Belpo: az a 300 ft egy volt a sokadik új adó közül, semmi garancia nem volt rá, hogy egy év múlva ne emeljék fel 5-10 euróra (bécsben, berlinben ennyi) - s az egész a nyitánya volt annak, hogy a tb helyett a bankokhoz kerüljön a befizetett pénzed (bokroslajosbá ötletét átszámoltam anno: a 65eFt-os minimálbérből 39.600 Ft lett volna a nettó, pont egy sörrel több, mint a létminimum, kösz, de nem, nem véletlenül zavarták el miatt a fenébe a cimboráidat)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2011.07.13. 11:20:36

"Magyarország egyelőre talán megtalálta a temető elkerülésének hatékony gazdasági módját, de vigyázni kell magunkra. "

Ez azt jelenti, hogy rekvirálják a lakáskasszákat is?

2011.07.13. 11:30:20

@jozicsenko:
He? te nem tudsz szabadulni attól, ha valaki konkrét lépéseket kritizál, akkor az már "valaki cimborája, akit elzavartak"? Pont e miatt nem lehet normális vitát lefolytatni, mert egyből nekiállsz "cimborázni" stb, miközben "bokroslajosbá"ötlete nem tetszik, akkor mi fene tetszik a közmunkán(pl azután lesz TB fizetve?). Ez nem a cin-cin cimbora kérdés, miért nem vagy képes elvonatkoztatni. Pl a A most napvilágot látott, tervezett svéd nyugdíjmodell teljesen jó lépés lenne, a problem megint az, hogy eddig tagadták. És teljesen mindegy, hogy emelték volna vagy nem a 300 forintot, egész egyszerűen szükség lett volna rá, ha ennyire nincs(nem volt) pénz - 2008, világválság(orvosok elvándorlása, megvan? akkor nem minden fillérre ööö centre szükség lenne?)). + tandíj, már bocs, miért ördögtől való?(jah, Gyurcsánystb). Mindegy, de az tényleg nehezen megy a fejembe, ha valaki konkrét dolgokat kritizál, az miért valaki cimborája. No, mindegy, nem vagyunk egyformák.

Stenonis 2011.07.13. 11:43:50

@eN:
Már leírtam. kb. 700 milliárd forint kiesést okozott az egykulcsos adó a költségvetésnek. És ebben az adóátrendezés nincs benne. Az adóátrendezésen azt értem, hogy az alacsony jövedelműek adóterhelése növekedett, a 300 000 Ft felett keresők adóterhelés csökkent.
Mivel a jelelegi átlagkereset bruttó 210 000 Ft kölül van, ezért érelem szerűen nem a szalag melletti melósoknál jelentkezett az adócsökkenés. Ők masszívan szívtak.
Érezhetően kb. netto 200 000 Ft fizetés felett jelentkezett az adócsökkentés hatása.
Az Egyesül Államokban 4 vagy 5 sávos az szja. Valahogy mégis boldogulnak...

_andris 2011.07.13. 12:56:27

Merem remélni, hogy nem nyomjuk nagyon rosszul.

bz249 2011.07.13. 13:18:16

@Belpo: a tandij pl. mit old meg a felsookositas problemai kozul?
- Keves a penz es a normativa koszono viszonyban sincs a kepzes tenyleges koltsegeivel... a tandij ehhez kepest olyan jelentektelen osszeg, hogy erdemben ezen keptelen valtoztatni, raadasul altalanydij lenne es egyaltalan nem kepzodne le benne, hogy kutato-biologust dragabb kepezni, mint marketingest.

- Tulkepzes van egy csomo szakon... tekintve, hogy a kepzeseket a miniszterium rendeli meg, egy ennel lenyegesen egyszerubb modja is van a tulkepzes visszafogasanak. Nem kell megrendelni a tulkepzest.

- Nincs tenyleges kapcsolat a piaci elvarasok es a kepzesi struktura kozott. Egy altalanydij ezen mit valtoztat? Majd nem mennek el a Kukutyini Zabhegyezo Foiskolara zabhegyezes mesterkepezesre, mert penzbe kerul es nem jo semmire? Az a helyzet, hogy meg ez a zabhegyezes MSc/MA is sokkal jobb lehetoseget biztosit a munkaeropiacon, mint egy erettsegi. Mer diploma.

- Eros kivandorlas van bizonyos szakmaknal... az orvosok/mernokok egy darabig meg jobban fognak keresni Nyugaton. Es mivel itt van ez az EU meg a szabad munkaeroaramlas ezert ki is fognak menni. De mondjuk a tandijjal elertuk, hogy a kepzesi koltseguk 5%-at szemelyesen kifizettek. Tuti biznic, a hulyenek is megeri.

Szoval milyen oktataspolitikai celokat segitene megvalositani a tandij es mindezt milyen hatasmechanizmus segitsegevel eri el?

Avatar 2011.07.13. 13:25:14

@jozicsenko: Nem, én a himnuszt megtanítás nélkül is ismertem, születésemkor egyből annak dallamára sírtam fel, majd piros-fehér-zöldbe pólyáztak az orvosok.

bdi 2011.07.13. 13:25:45

@loláb:

szerzett jogok, kényszermunkatábor

TG69 2011.07.13. 13:52:22

@bz249: Szerintem épp ez az egyéni haszon, amit el lehet érni a munkaerőpiacon teszi közgazdaságilag racionálissá a tandíjat, de mivel közjószág is ezért elegendő csak a képzés egy részét állni. Tehát nem ő oldja meg a problémákat, csak épp bekerül egy olyan elem a rendszerbe, ami nagyonis indokolt. A mellékhatásai pedig lehetnek akár kedvezőek is, de ennek kivitelezése is potilikai osztály függő, tehát lehet szarul csinálni és lehet jól is. Csakhogy ismerve a politikai osztályunkat most mondjuk mindenre azt, hogy inkább ne csináljanak semmit?

TG69 2011.07.13. 13:57:18

@poszt: Az idézet cikk kulcsmondatáta ráéreztél : „ez csak időleges megoldás és lélegzetvételre elég", de ebből nem a jól nyomjuk jön ki, hanem az, hogy kiadási oldalon még semmi tartós egyenlegjavítás nem történt, tehát hogy a tetszetős nagy tervek a1) túl későn születtek a2) eddig mindenhol csak puhult a3) erős lemaradás van a végrehajtásukban a4) mire lesz egyáltalán elég így vagyis a nagy kérdés a5) belevezeti-e Orbán a magyar gazdaságot a krízisországok közé vagy sem?

bz249 2011.07.13. 13:58:43

@TG69: a tandij altalaban veve talan nem hulyeseg, viszont, amiket eddig nalunk kitalaltak ezen a cimen az... szoval nem a megoldas iranyaba vitte a dolgot (plusz ugye ott van a picologiai hatas, hogy a kedves hallgato ugy erezheti, hogy a penzert jar neki a papir).

2011.07.13. 14:27:09

@bz249:
mivel abban egyetértünk, hogy nem hülyeség a tandíj (és kéne is szerintem), nem nagyon akarok vitázni azokon, amit leírtál. a politikai elitnek ebben konszenzusra kellett volna jutni, de a fidesz eleve leverte, mint vak a poharat. Persze, hogy a felsőoktatás gondját nem oldja meg önmagában a tandíj(vagy valamilyen formája, bár megjegyzem a "költségtérítés" már így is jelen van). De a poszt arról szól, jó e az irány? Ha nincs pénz, mindenkinek ki kell venni a részét(a'la Bokrosbá :):)). Különben olyan társadalmi feszültségek lesznek, hogy ihaj. Valljuk meg, egy mai egyetemista igencsak kedvezményezettje a rendszernek, miközben Amerikában olyan lóvékat kicsengetni, ami itt elképzelhetetlen. Mellette melózni is kell ám.

bolá 2011.07.13. 14:41:23

@civilkontrol:

Azok sem értik, akiknek pedig papírjuk van arról, hogy értik, nevezetesen a Dimitrov téri fiúk. Három fogalmat összekevernek: államadósság, külső adósság, belső adósság. Ez három különböző dolgot jelöl, legfeljebb van közös részük is.
Magyarország külső adóssága 1974 óta, Fekete János híres hitelfelvétele óta folyamatosan növekszik, legfeljebb a növekedés mértéke változik. Nem kell nagy fantázia vagy különösebb tudás, hogy ennek előbb-utóbb bukás a vége. Csak egy gyors számolás: az idei GDP kb. (a számokat most fejből mondom) 1-2%-kal fog nőni, ez az ország jövedeleme, a legutóbbi kibocsátáskor 5.85%-os hozamon mentek el diszkontkincstárjegyek: tehát az adósságunk jobban nő, mint a jövedelmünk, amiből a növekvő adósságot fizetnénk vissza (most arról a finomságról ne beszéljünk, hogy nem a GDP-ből, hanem a GNI-ból fizetjük az adósságok). A jelenlegi kormány az első, amely eljutott odáig, hogy a külső adósság folytja meg az ország gazdaságot. Most már csak odáig kellene eljutni, hogy azt nem is tudjuk visszafizetni.
Vannak azért nemzetközi közgazdászok, akik már régóta mondják ezt, pl. Michael Hudson, (aki pl. az IMF-t nemes egyszerűséggel gazdasági hóhérnak nevezi), van egy Financial Timesbeli cikke, aminek már a címe is az, hogy Kelet-Európa nem fogja visszafizetni, amit nem tud fizetni (East Europe won’t pay back what it can’t pay).

Vidéki 2011.07.13. 14:44:47

@TG69:

Ön ilyen szöveggel szennyezi be a képernyőt:

„belevezeti-e Orbán a magyar gazdaságot a krízisországok közé vagy sem?”

Mi voltunk az elsők, akik a krízisországok közé kerültünk.

Mielőtt az EU-IMF lélegeztető gépére kerültünk a forint árfolyama 320Ft/ euró értéknél tanyázott. Azok akik finanszírozták elhatalmasodott adósságunkat, még 12% feletti hozam ígérete mellett sem voltak hajlandók magyar állampapírokat vásárolni.

Ez a 8 éves szoclib kormányzás dicső korszakában volt, nem olyan régen, hogy indokolt lenne az ön emlékezetkiesése.

Ha hajlandó lenne kinyitni a szemét és nemcsak téveszméire hagyatkozna hallgathatna hozzáértő emberek érveléseire is.

Simor András MNB elnökről nem lehet állítani, hogy „Fidesznyik-kan” mégis az MGYOSZ konferenciáján pozitívan, mondhatni optimistán ítélte meg helyzetünket:

Magyarország stabilabb lábakon áll, mint pár éve, kockázati megítélése jónak mondható, 2012 végére pedig az infláció 3 százalékra süllyedhet.

bz249 2011.07.13. 14:51:32

@Belpo: nade az hogy tandij az egy semmi. Milyen tandij es milyen celbol? Aztan lehet beszelgetni a kerdesrol, hogy alkalmas-e arra vagy nem, illetve, hogy milyen egyeb alternativak vihetik hasonlo iranyba a rendszert. Szoval egy rendesen kivitelezett program ugy kezdodik, hogy azonositjuk a problemakat, aztan kitalaljuk, hogy mit szeretnenk megvaltoztatni es ehhez hozzarendeljuk az eszkozoket.

A magyar tandijbevezetes ezzel szemben mind a ket alkalommal ugy mukodott, hogy a sok rohadt kurva eloskodo egyetemistat most jol megszivatjuk, mert ugyse ok a szavazobazisunk... namost ezen az alapon meg olyan is lett.

Egyebkent ez egy jellemzo tortenet, hogy nalunk kitalalnak hivoszavakat pl. poroszos (ugy, hogy amugy a nemet kepzesi rendszerrol lovesuk nincs, plane nem a tortenetisegerol) vagy kompetencia-alapu (szinten soha egyik sem latott meg ilyet a gyakorlatban, de azert jol hangzik) oktatas, de hogy mit miert es hogy az a homaly kozepen leledzik. A tandij-nem tandij vita is pontosan ugyanilyen. Az USA-ban van es gazdasagilag elpotyognek, a nemeteknel nincs es az o orszaguk is eldocog. Ezzel szemben a magyar oktatasi rendszer addig nem jutott el, hogy vegre kitatalja, hogy a mi a bubanatos firlefancot is kellene kezdeni a PhD-sokkal.

TG69 2011.07.13. 16:14:43

@Vidéki: Ha elovasod figyelmesen a legutóbbi MNB jelentést, akkor 2012-re hatalmas kockázatokat látsz és költségvetési lyukakat. Nem kell sok, hogy újra krízisország legyünk (tehát ez logikailag nem zárja ki, hogy már voltunk azok:)), pedig az elsőből már kilábaltunk és nem Orbánnak köszönhetően :).

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.07.13. 16:15:49

Maximálisan egyetértek a józan kommentáló többséggel. A 2002-2010 közötti demokrata, szakértői kormányok Magyarország talán utolsó aranykorát hozták el nekünk virágzó gazdasággal.

Ezt az idilli állapotot veri szét módszeresen Orbán Viktor és csapata: a Köztársaság busza megállíthatatlanul robog a szakadék felé, és nem kell ahhoz közgazdasági Nobel-díj, hogy egyértelműen felismerjük a Fidesz-kormány kimagyarázhatatlan felelősségét az EU és az eurózóna krízisében.

TG69 2011.07.13. 16:25:38

@bz249: Így megy ez, a bankadó sem azért született meg amiért azt kitalálták eredetileg, hanem mert be kellett tömni a lyukakat és a magyar politikai osztály befosott.

2011.07.13. 18:19:52

@Modor Tibi:
höhö, ráadásul gyurcsány és bandájának karja elért görögország, izland, amerika, írország, olaszország, spanyolország, portugália senyvedő és takarékos népeihez, és az egész hitelválság az övéje, szal azért mer a böszme el.... azért OV-nak nem kellett volna, oszt mégis. amúgy ilyen "józant" én itt nem láttam, kire gondolsz? ráadásul röhejes, de tényleg aranykor volt :):), csak hitelből :):)

Cartman 2011.07.13. 19:31:04

@bz249: "Az USA-ban van es gazdasagilag elpotyognek, a nemeteknel nincs"

Németországban van tandíj.

bz249 2011.07.13. 21:09:41

@Cartman: bocsanat akkor pontositok: Eszak-Rajna Vesztfaliaban egeszen biztosan nincs, tekintve, hogy tavaly eltoroltek. De ketezer valamikor vezettek be, szoval amugy sem volt hagyomanya.

De amugy, allitolag igy all a tandij ugye most a szovetsegi koztarsasagban:
Baden-Würtenbergben (meg iden, jovore mar nincs)
Bajororszag
Hamburg (2012-ben valszeg eltorlik)
Also-Szaszorszag
Szasz-Anhalt
Szaszorszag
Turingia

Szoval inkabb nincs, mint van.

civilkontrol 2011.07.14. 08:19:33

@teknős:
Igy van, nem fognak.
De ha én tudom (pontosabban tudni vélem) hogy a dal véges, akkor azok is tudják, akik pozicióban vannak.
Kell, hogy készüljenek az elkerülhetetlen változásra, kell, hogy legyen b terv, hogy a poziciójukat át tudják hozni egy fenntarthatóbb modellbe.

Mivel továbbra is megy ennek a destruktiv szarságnak az eröltetése, nem értem, hogy mi van.
Ennél ideálisabb pillanat nincs a váltás belebegtetésére.

Alulról nem fog jönni változás, legalábbis a nyugati féltekéről. Nem vagyunk olyan állapotban.
Ha lesz valami, az d
délről fog jönni, de abban nem lesz köszönet.

Erről hallottál/hallottatok már?

www.origo.hu/uzletinegyed/hirek/20110325-interju-serge-latouche-francia-kozgazdasszal-a-nemnovekedes-koncpciojanak-kidolgozojaval.html

Van ennek realitása? Sajna még nem volt időm elolvasni a könyvet, de nagyon kiváncsi vagyok rá.

Már a mottó is fülbemászó:
"Ha valaki azt hiszi, hogy egy véges világban létezhet végtelen növekedés, annak vagy elment az esze, vagy közgazdász."
süti beállítások módosítása