(Fotó: Oláh Gergely Máté)
Bizonyára akad az olvasók között olyan, aki a vasútmodellépítés szerelmese volt, könyveket gyűjtött a vonatokról, és rendkívül sok időt töltött gyerekként pályaudvarokon, hogy a szerelvények mozgását figyelje. Az is lehet, hogy némelyek a gyermekvasúton – egykor úttörővasút – teljesítettek szolgálatot. A vasút nosztalgiája bizonyos életkorban szinte mindenkit megérint. Akadnak olyanok is, akiket életre szólóan. A gyermekvasúton kívül Magyarországon több tucat kisvasút működik országszerte. A rendszerváltás utáni kusza viszonyokban a műszaki örökségünknek tekinthető állomány egy része gazdátlan maradt, más pályákat a magánerdősítés érintett, sok minden pedig egyszerűen tönkrement.
Az értékmentés szándékával alakult meg több mint tizenhét éve a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület (KBKE), az egyik legnagyobb hazai civil szervezet. Az egyesület az akkor üzemen kívül helyezett Kemencei Erdei Vasút újraindítása érdekében állt össze. A megalakuláskor elsősorban a kisvasutakkal kapcsolatos háttérmunkák, háttérismeretek megszerzése volt a fő tevékenysége. A tagok – akik különböző szakterületeken dogoztak, tanultak – korábban megkezdett munkáikat folytatták most már a közösség keretein belül, és ennek köszönhetően a korábbinál jóval eredményesebben. Idővel a meglévő kisvasúthálózat megmentése, fejlesztése, üzemeltetése, továbbá a Kárpát-medencei kisvasutak történeti anyagainak kutatásalett az egyesület célja. Több mint 6000 jármű található abban az adatbázisban, mely a hazai kisvasutak járműveinek történetét dolgozza fel. Ez viszonylag pontos leltára a meglévő járműveknek, de több ezer, már nem létező mozdonyról, személy- és teherkocsiról is rendelkeznek adatokkal. Ennek alapján nyújtottak már segítséget járműbeszerzéshez, vagy történeti kutatásokhoz a megkerült ismeretlen járművek azonosításával. Néhányan könyvet is kiadtak a kisvasutak történetéből, illetve további kiadható anyag szerkesztésén dolgoznak.
A kemencei kisvasút különlegessége, hogy üzemeltetését kizárólag önkéntes munkatársak végzik, díjazás nélkül. Több egyesületi tag is aktív szolgálatot lát el a nosztalgia gőzvontatású vonatokon az ország kisvasútjain. Az egylet tagjai ipari üzemi területekre, téglagyárakba, mélyművelésű bányákban szerveznek látogatásokat, az ottani kisvasúti technológia megismerése és dokumentálása, de a járművek megmentése céljából is. Számos olyan járműritkaságot találtak már, amelyeket az üzemek felszámolása óta a Kemencei Erdei Múzeumvasút járműgyűjteményét gazdagítják.
Az egykori nádasdladányi tőzegbánya 3 mozdonyát, több teherkocsiját és a megszűnt feketevölgyi szénbánya dízelmozdonyát is megszerezték, utóbbiból egykor közel 100 üzemelt a hazai bányákban. Az újra forgalomba állított gép az egyetlen fennmaradt üzemképes példány. Téglagyárból érkezett két kis dízelmozdony, egyikükben még a XX. század első felében kifejlesztett egyhengeres dízelmotor üzemel, most is kifogástalanul. Éveken át autóbusz-váróteremként szolgált Szigetváron az a teherkocsi amely – miután elcserélték egy valódi buszmegállóra –, felújított állapotában a kisvasút egyik gyöngyszeme és jelképe lett. A kemencei kisvasútnál a menetrend összeállítása során figyelembe vették a Budapest-Szob-Kemence útirányon át közlekedő MÁV- és Volán-járatok menetrendjét, így az utasok minimális várakozással érhetik el a vonatokat Budapestről. A kisvasút menetrendje a MÁV menetrendkönyvben is szerepel.
A baráti kör nehéz dologra vállalkozott: a hazánkban működő 23 kisvasút mindegyikét más-más szervezet üzemelteti, sokszor az erdészetek, amelyeknek a területén működnek. Anyagi helyzetük nem egyszerű: fenntartásuk ugyan nem feltétlenül költséges, de magasak a különféle pályadíjak, és bevételi forrásként csak az utasok által kifizetett jegyekre számíthatnak, ezért folyamatosan nehézségekkel küzdenek. A jegyeladásból származó bevételek viszont nem fedezik az üzemeltetés költségeit, ezt pályázatokból és támogatói hozzájárulásból próbálják küzdelmesen kiegészíteni. A Vendégváró nemrég jószolgálati támogatással kereste meg őket: vállalta, hogy a portálon történő szállásfoglalások nettó foglalási jutalékának öt százalékát átadja az Egyesület részére, marketing célú felhasználásra. A kezdeményezés elősegítheti az országszerte egymástól függetlenül, de a fennmaradásért küzdő hálózatok együttműködését, de a KBKE bízik abban is, hogy a nekik juttatott adomány segítségével biztosítani tudják a kisvasutas közlekedés hosszú távú fennmaradását.