A kisvasutak barátai
2011. július 03. írta: o.babarczy.veronika

A kisvasutak barátai

(Fotó: Oláh Gergely Máté)

  Bizonyára akad az olvasók között olyan, aki a vasútmodellépítés szerelmese volt, könyveket gyűjtött a vonatokról, és rendkívül sok időt töltött gyerekként pályaudvarokon, hogy a szerelvények mozgását figyelje. Az is lehet, hogy némelyek a gyermekvasúton – egykor úttörővasút – teljesítettek szolgálatot. A vasút nosztalgiája bizonyos életkorban szinte mindenkit megérint. Akadnak olyanok is, akiket életre szólóan. A gyermekvasúton kívül Magyarországon több tucat kisvasút működik országszerte. A rendszerváltás utáni kusza viszonyokban a műszaki örökségünknek tekinthető állomány egy része gazdátlan maradt, más pályákat a magánerdősítés érintett, sok minden pedig egyszerűen tönkrement.

  Az értékmentés szándékával alakult meg több mint tizenhét éve a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület (KBKE), az egyik legnagyobb hazai civil szervezet. Az egyesület az akkor üzemen kívül helyezett Kemencei Erdei Vasút újraindítása érdekében állt össze. A megalakuláskor elsősorban a kisvasutakkal kapcsolatos háttérmunkák, háttérismeretek megszerzése volt a fő tevékenysége. A tagok – akik különböző szakterületeken dogoztak, tanultak – korábban megkezdett munkáikat folytatták most már a közösség keretein belül, és ennek köszönhetően a korábbinál jóval eredményesebben. Idővel a meglévő kisvasúthálózat megmentése, fejlesztése, üzemeltetése, továbbá a Kárpát-medencei kisvasutak történeti anyagainak kutatásalett az egyesület célja. Több mint 6000 jármű található abban az adatbázisban, mely a hazai kisvasutak járműveinek történetét dolgozza fel. Ez viszonylag pontos leltára a meglévő járműveknek, de több ezer, már nem létező mozdonyról, személy- és teherkocsiról is rendelkeznek adatokkal. Ennek alapján nyújtottak már segítséget járműbeszerzéshez, vagy történeti kutatásokhoz a megkerült ismeretlen járművek azonosításával. Néhányan könyvet is kiadtak a kisvasutak történetéből, illetve további kiadható anyag szerkesztésén dolgoznak.



  A kemencei kisvasút különlegessége, hogy üzemeltetését kizárólag önkéntes munkatársak végzik, díjazás nélkül. Több egyesületi tag is aktív szolgálatot lát el a nosztalgia gőzvontatású vonatokon az ország kisvasútjain. Az egylet tagjai ipari üzemi területekre, téglagyárakba, mélyművelésű bányákban szerveznek látogatásokat, az ottani kisvasúti technológia megismerése és dokumentálása, de a járművek megmentése céljából is. Számos olyan járműritkaságot találtak már, amelyeket az üzemek felszámolása óta a Kemencei Erdei Múzeumvasút járműgyűjteményét gazdagítják.

  Az egykori nádasdladányi tőzegbánya 3 mozdonyát, több teherkocsiját és a megszűnt feketevölgyi szénbánya dízelmozdonyát is megszerezték, utóbbiból egykor közel 100 üzemelt a hazai bányákban. Az újra forgalomba állított gép az egyetlen fennmaradt üzemképes példány. Téglagyárból érkezett két kis dízelmozdony, egyikükben még a XX. század első felében kifejlesztett egyhengeres dízelmotor üzemel, most is kifogástalanul. Éveken át autóbusz-váróteremként szolgált Szigetváron az a teherkocsi amely – miután elcserélték egy valódi buszmegállóra –, felújított állapotában a kisvasút egyik gyöngyszeme és jelképe lett. A kemencei kisvasútnál a menetrend összeállítása során figyelembe vették a Budapest-Szob-Kemence útirányon át közlekedő MÁV- és Volán-járatok menetrendjét, így az utasok minimális várakozással érhetik el a vonatokat Budapestről. A kisvasút menetrendje a MÁV menetrendkönyvben is szerepel.

   A baráti kör nehéz dologra vállalkozott: a hazánkban működő 23 kisvasút mindegyikét más-más szervezet üzemelteti, sokszor az erdészetek, amelyeknek a területén működnek. Anyagi helyzetük nem egyszerű: fenntartásuk ugyan nem feltétlenül költséges, de magasak a különféle pályadíjak, és bevételi forrásként csak az utasok által kifizetett jegyekre számíthatnak, ezért folyamatosan nehézségekkel küzdenek. A jegyeladásból származó bevételek viszont nem fedezik az üzemeltetés költségeit, ezt pályázatokból és támogatói hozzájárulásból próbálják küzdelmesen kiegészíteni. A Vendégváró nemrég jószolgálati támogatással kereste meg őket: vállalta, hogy a portálon történő szállásfoglalások nettó foglalási jutalékának öt százalékát átadja az Egyesület részére, marketing célú felhasználásra. A kezdeményezés elősegítheti az országszerte egymástól függetlenül, de a fennmaradásért küzdő hálózatok együttműködését, de a KBKE bízik abban is, hogy a nekik juttatott adomány segítségével biztosítani tudják a kisvasutas közlekedés hosszú távú fennmaradását.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr303027718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bell & Sebastian 2011.07.03. 09:17:17

Ó, van nekem fénykép / kinéz tolatás közben / el ne feledjétek / vannak e világon / keskeny vágányú vasutasok is / előre, sohase hátra / de jó, hogy nem vagyok árva...

tevevanegypupu 2011.07.03. 09:23:32

Kerem szepen a gozmozdonyok szerelmese vagyok, gyerekkent es felnottkent is sokat alldogalltam avarosunkban azota sajnos lebontott repulohidon es bamultam az indohazban sistergo, pofogo hatalmas 424-eseket. Az igazi vonatokat. Imadtam a Bakonyon keresztul Balatonalmadi-Oreghegyre kozlekedo - azota szinte megszunt - vasutvonalat. Uttorovasut sosem erdekelt, villanyvonatok kimeljenek, de kisvasutak annal inkabb maradjanak. Nem nagyon tudok segiteni, de szivbol kivanom, hogy akiknek modjuk van peticiozni es penzt kunyeralni ezeknek a szepsegeknek megmentesere, jarjanak sok sikerrel. Szorenyi Szabolcs segiccs!(:

tevevanegypupu 2011.07.03. 09:24:38

Kerem szepen a gozmozdonyok szerelmese vagyok, gyerekkent es felnottkent is sokat alldogalltam avarosunkban azota sajnos lebontott repulohidon es bamultam az indohazban sistergo, pofogo hatalmas 424-eseket. Az igazi vonatokat. Imadtam a Bakonyon keresztul Balatonalmadi-Oreghegyre kozlekedo - azota szinte megszunt - vasutvonalat. Uttorovasut sosem erdekelt, villanyvonatok kimeljenek, de kisvasutak annal inkabb maradjanak. Nem nagyon tudok segiteni, de szivbol kivanom, hogy akiknek modjuk van peticiozni es penzt kunyeralni ezeknek a szepsegeknek megmentesere, jarjanak sok sikerrel. Szorenyi Szabolcs segiccs!(:

kispufi 2011.07.03. 09:27:45

@Bell & Sebastian: jaj, én otthonról hoztam a szerelmet az erdei kisvasutak iránt, felnőve kis családommal már majd az összeset végig is jártuk, és mindig tervbe volt véve, hogy akitől ezt az érzést származtattam, drága apukámmal is végigjárjuk majd, aztán karácsony előtt a kisöregem kisvasútja elment a messzeségbe, és azóta, ha kisvonatok, egyszerre melegszik fel a szívem és folynak össze szemem előtt a betűk, folyik össze a valóság.
egy évvel korábban, hála az égnek, a szob-márianosztra és nagybörzsöny-nagyirtás út még megvolt, legalább.

Bell & Sebastian 2011.07.03. 09:33:26

@tevevanegypupu: Inkább gyorsan szeressen bele egy svéd Nohabba!
De ha csak az hozza tűzbe, hogy szurtos szarutól púpig és mindene össze- és hozzáragad, akkor nem ült gőzösön, mondjuk Kecskemét-Debrecen viszonylatában. :)

Bell & Sebastian 2011.07.03. 09:35:23

@kispufi: Sajnálom, ha betalált. Illetve dehogyis. :)

tevevanegypupu 2011.07.03. 09:39:56

@Bell & Sebastian:

Ja igen, ilyesmire nem gondoltam. De utaztam am negy orat is mar fapadoson (meg a boldog szocializmusban) nyolcvan kilometeren, szoval el tudom kepzelni. Emlekszem a jo kis foghagymas kalbasz meg kemenytojas szagara is amit utitarsaim rogton eloszedtek mikor indult a vonat.Nem is beszelve a torkolyrol. Nem volt az rossz, akkor meg beszelgettek az emberek egymassal, piacra meno kofak meg ide-oda utazo komuvesek sot ciganyemberek is, szoval normalisabb elet volt. Nem a rendszer, az emberek..

Reakczy Jóska 2011.07.03. 10:26:35

voltam úttörővasutas .
a kisvasút jó.

Bell & Sebastian 2011.07.03. 11:28:45

A Rezét nevű gőzös a Gemenci Állami Erdei Vasútnál teljesít szolgálatot, 2000 május 2. -án hozták Erdélyből.

A Duna-Dráva Nemzeti Park gemenci egységének szívében található a Rezéti-Duna, mint mellékág.

Bell & Sebastian 2011.07.03. 11:47:28

@tevevanegypupu:
A magyar vasút rövid története

Nagyapám és édesanyám még úgy utazott Pestre, hogy hajnalban elzötyögtek ökrös szekéren Érsekcsanádra, ott felszálltak az uszályra, amit egy tolóhajó hegymenetben felkínlódott a rakpartig és így hipp-hopp, két nap alatt már ott is voltak.

No, ezt aztán jól megunták és elkezdték fejleszteni a vasutat. Mostanra meg se hajózás, se teljes vasúti hálózat.

De van helyette túlterhelt kamion, nyomvályú és vízen futás. És még ezt nevezzük szép. új világnak!

VI. Béla 2011.07.04. 10:29:51

@tevevanegypupu:

Menjen ki a vasúttörténeti parkba Pesten a Tatai útra, nem fog csalódni.

szekertabor · provo.blog.hu 2011.07.04. 15:36:20

Tud-e valaki abban segíteni, hogy mibe kerülne egy új, 10 km-es kisvasúti vonal kiépítése a Pilisben? Szeretném kikalkulálni, de semmi fogódzóm nincsen hozzá.

Alfőmérnök 2011.07.04. 21:58:39

@tevevanegypupu: "Uttorovasut sosem erdekelt, villanyvonatok kimeljenek, de kisvasutak annal inkabb maradjanak. "

Van nosztalgiagőzös a gyermekvasúton is.
www.gyermekvasut.hu/page.php?2

nyunyuka 2012.04.15. 08:35:05

Jó a bejegyzés, de legalább egy kemencei képet beszúrhatott volna a Tisztelt Szerző.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.09.06. 13:13:47

Soros György az értékmentésbe is belepiszkít.

24.hu/fn/gazdasag/2017/09/06/a-kormany-nagyon-nem-akarja-hogy-egy-eu-s-bizottsag-megnezze-a-felcsuti-kisvasutat/
"A bizottság ülésén részt vett a fideszes Deutsch Tamás is, akit láthatóan nem győzött meg Inge Gräßle magyarázata, mert azt mondta: sem szakmai, sem közéleti, sem politikai szempontból nem kifogástalan az út előkészítése. A fideszes EP-képviselő ezt követően három pontba foglalta össze, hogy szerinte – és a kormány szerint – hogyan támadja Brüsszel Budapestet.

Egyrészt „politikailag furcsa”, hogy 2004 és 2010 között, az MSZP-kormányok idején a CONT egy alkalommal sem látogatott Magyarországra, hogy ellenőrizze az uniós projekteket. Ezzel szemben 2010 óta, „amióta polgári kormány van”, ez lesz a második látogatás.

Másrészt: Deutsch szerint miközben az EU az egyes vizsgálatok lefolytatásakor más országokban figyelembe veszik az aktuális belpolitikai folyamatokat, például Nagy-Britanniában a brexitet, Németországban az ősszel esedékes választásokat, Magyarország esetében nem számít, hogy hat hónap múlva választások lesznek, és a vizsgálat befolyásolhatja a politikai hangulatot.

Harmadrészt őt nem győzték meg arról, hogy politikailag elfogulatlan lenne a látogatás. Deutsch közölte, hogy a kormány a levélben arra utalt, hogy
a sokezer kisprojekt egyike egy turisztikai célú beruházás, aminek az egyik állomása az a falu, ahol egyébként születésétől kisiskolás koráig a miniszterelnök élt. Ez a bűne ennek a szerencsétlen kis falunak.

Sőt, Deutsch szerint, ha annyi probléma van a 600 millió forint uniós támogatásból megépült felcsúti kisvasúttal, akkor miért nem indított sem egy magyar hatóság, sem más uniós szerv vizsgálatot?"

o.babarczy.veronika 2017.09.06. 13:21:13

@Doomhammer: nem, a szerző nem erre a kisvasútra gondolt :) hanem a kis erdei vasutakra, amelyeket jó volna megmenteni, karbantartani, és még sokáig használni, országszerte.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.09.06. 13:56:17

@o.babarczy.veronika:
Akkor bizonyára örül mondjuk a Szob-Nagybörzsönyi vonal létrejöttének.

Viszont a "kisvasút" szóhoz mostanra lekaparhatatlanul a Vál-völgyi vonal kapcsolódott hozzá.

El tudná mesélni - ha nem tekinti tolakodásnak - hogyan került az írása a Mandiner blogra? Ön kereste meg őket azzal, hogy milyen van egy jó kis írása, vagy ők jöttek a témával?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.09.06. 13:56:58

@Doomhammer:
"Ön kereste meg őket azzal, hogy milyen van egy jó kis írása"->
Ön kereste meg őket azzal, hogy van egy jó kis írása ...

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.09.18. 17:55:58

Kisvasút, a szimbólum.

444.hu/2017/09/18/orban-kerem-ne-a-hatalomert-es-a-penzert-politizaljanak
"Nézze meg mi maradt a gyönyörű elvekből és célokból: foci, szotyi és kisvonat."

tireless treehugger 2017.09.18. 21:39:43

@Doomhammer:

És nem válaszolt?, még privátban sem?. Akkor tuképpen mégiscsak válaszolt..

Szép húzás volt, kalapom emelem.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.09.18. 23:45:53

@tireless treehugger:
En nem kaptam tole valaszt.

Mondjuk en azt gondolom, hogy 2011-re a Mandineren mar nem jelent meg olyan iras, ami nem felelt meg valamilyen kozpontilag ellenorzott uzenetnek. Ilyen ertelemben szinte mindegy, hogy a szerzo artatlan kisvasut-rajongo, aki nem tudta, mi celt szolgal az irasa vagy o is tudta, merrol fuj a szel. A celt igy is, ugy is elertek

Pelso.. 2017.09.19. 09:04:57

@Doomhammer: Nem kívánok szőrszált hasogatni, de hogyhogy csak 2011-re?
Bőven előtte is ugyancsak irányítottnak, szervezettnek, netán kontrolláltnak tűnt a blog működése, amellett, hogy a csapat önállóan is tisztában volt feladataival, kötelezettségeivel.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.09.19. 12:33:38

@Pelso..:
A véleményemet mondtam, a kor Mandíner főszerkesztője gondolatainak ismerete nélkül, pusztán olvasóként. Nem tudhatom, mikor volt a töréspont.

A Mandíner bizonyára kontrollált volt a kezdetektől kezdve olyan értelemben, hogy mondjuk egy gyurcsányista nem írhatott oda. Viszont ez itt 2012-es:
mandiner.blog.hu/2012/09/06/a_nagy_reformkonyvtol_a_nagy_zuhanasig_ilyen_orszag_pedig_nincs_cccxlvi

Akkor még nem volt veszve minden.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2017.09.19. 17:50:35

A magyar kisvasút világhíressé vált.

444.hu/2017/09/19/ez-az-igazi-vilaghir-kulon-cikket-kapott-a-financial-timesban-a-felcsuti-kisvasut
"Említik még azt is, hogy vannak olyan vélemények, melyek szerint a milliárd eurónyi támogatások, melyeket a szegényebb keleti gazdaságokba öntenek, néha csak olyan haveri projektekre mennek el, melyeknek nincs valódi gazdasági értelme. Mint például a felcsúti kisvasút. "

Pelso.. 2017.09.19. 19:16:44

@Doomhammer: Veszve? Ugyan ki vesztett....:)?
A linkelt cikk meg simán belefér valami elrendelt, tervezett, néha lightositsunk is formációba.
süti beállítások módosítása