Carpe diem és spórolás
2011. június 03. írta: dobray

Carpe diem és spórolás

  Én nem tudom (pedig nem vagyok egy Kristóf Attila), hogy miért van az, hogy miközben mi, magyarok lakásra, plazmatévére devizahitelt vettünk fel, karácsonykor meg szimpla személyi hitelekből ajándékozunk és nincs (vagy alig van) megtakarításunk, mert hát miből, aközben sokunk azt hangoztatja: majd ha „egyenesbe jött”, meg félretett eleget, praktikusan nyugdíjasan, majd akkor körbejárja a világot meg élvezi az életet. Carpe diem, műveljük kertjeinket, majd ha nem kell már semmit csinálni.

  A spórolás, takarékoskodás dicséretes dolog, ám ez a megközelítés mintha elvétene pár fontos szempontot. Nem tudom, hogy a notórius kölcsönfelvevők azonosak-e azokkal, akik életük végén akarnak élni, mint Marci Hevesen, mindenesetre a valóság és a kívánalom eléggé szembe megy egymással. Mivel a hiteleseket és túlköltekezőket elég sokat kritizálták már, mondván, nem élhetünk tovább ezen a színvonalon, most más megközelítést alkalmaznék, és azokra koncentrálnék, akik szerint akkor lesz itt a kánaán, ha majd összegyűlt pár millió a gondtalan öregkorra

  Kiváló életcélra irányul a végnapokra koncentráló gyűjtögető életmód, van vele azonban pár hiba. Az ugye alap, hogy olyan sose lesz, hogy semmit nem kell csinálni, midenesetre ha lenne, gyorsan belehalnánk. Valamit mindig kell tenni, egyrészt belső kényszer, másrészt úgyis adódik. 

  Tudok egy dokiról, hetven felett van, de azért még praktizál, mondván, még nincs meg az a pénz, amivel majd önfeledten élvezheti öreg napjait. Hát, szerintem már nem is lesz, és idővel kifogy az öreg napokból is. 

  Problémás a túlköltekezéses életmód, de problémás a túl puritán hozzáállás is. Ráadásul nem valamiféle lelki erényöv gyanánt, spirituális célokat követve vállalják fel sokan, mint monasztikus szerzetes a csuhát, hanem azért, hogy ha most nem jó, és egy csokit sem engedek meg magamnak, meg nem megyek nyaralni még a rokonhoz sem, akkor majd egyszer, hirtelen eljutok az örök anyagi biztonság és állandóság mennyországába. Hát nem. 

  Ilyen típusú egyenesbe jövés sosem lesz. Az anyagiak mindig szűkösek, ráadásul, ahogy egy rokonom szokta volt mondani, „mindenki a maga szintjén nyomorog”. Azt mondom, persze jó ötlet az öreg napokra való spórolás is, de ezzel párhuzamosan azért legyünk magunkkal nagyvonalúak. Nem lehet örök egyetemistaként várni, hogy végre megjöjjön az ösztöndíj, aztán csövezni a Balcsi-parton. 

  Ha pedig elfogadjuk, hogy pár évtizedes, ideiglenesnek szánt aszketikus életmódunk nem fog elvezetni minket a hedonista paradicsomba, akkor megnyugodhatunk, és nem kell szorongva, türelmetlenül várnunk a mitikus jövőben, hetven éves korunk körül ránk szakadó jólétet. Elfogadhatjuk, hogy az élet ilyen, állandóan van tennivaló, mindig sáfárkodni kell a pénzzel, és akkor magunkévá tehetjük a carpe diem gondolatát is, no nem abban az értelemben, hogy szarjuk le a jövőt, hanem hogy itt és most kell élvezni az életet. Beleértve ebbe azt is, hogy ha esetleg egy kicsit kevesebbet keresünk azzal a melóval, amit szeretünk, akkor ezt választjuk, nem a magasabb fizetésű, de utált munkát (nem mintha mostanában ilyen választási lehetőségek előtt állnának a munkakeresők). Így aztán talán a nyugdíjas éveket sem fogjuk várni olyan nagyon.

  Nem a hedonizmusra gondolok, hanem arra, hogy az öregkorra tervezett hawaii út helyett megelégedhetünk azzal is, hogy minden évben elmegyünk a Balatonra. Felszámoltunk egy illúziót, elfogadtunk egy szerényebb, de gyakrabban elérhető, értelmesebb célt. Nem kéne nyugdíjas(?) korunkig várni az élet élvezetével, nem árt néha beülni a hűs faárnyékba és elszopogatni egy üveg rosét pár jóbaráttal. Akármilyen ordító közhely ez, mégis láthatóan sokan vannak, akik így sem hallják meg, mert minden, ma elérhető, kis élvezetet (amelyek hozzájárulhatnak alapvető lelki békénk megteremtéséhez) feladnak egy sosem elérhető, nagy és drága, örök despotikus királyságért, szolgákkal, legyezőkkel, koktélokkal.

  Olyankor is gürcölnek és morognak, amikor épp kikapcsolhatnának egy kicsit. Minek?

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr472911576

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Lóránt Károly:Többet vesz el tőlünk az EU 2011.06.03. 20:42:45

Mintegy 6 milliárd eurót von el tőlünk az EU, és csak 1 milliárdot oszt vissza - állította dr. Lóránt Károly közgazdász a Fixtv "Paragrafus" című műsorában 2008. március 17-én.   Magyarország eladósodásával kapcsolatos legfontosabb tudn...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.06.03. 10:15:28

A cikk uzenetehez, hogy carpe diem en azt tennem hozza, hogy legy onmagad.

betyár (törölt) 2011.06.03. 10:18:53

Ha majd lesz gyereke, másképp fogja látni. Az emberek ugyanis nem a nyugdíjas havaj miatt nem carpe diemelnek. A cél az, hogy a gyereke(i)nek a lehetséges legkedvezőbb körülményeket és segítséget biztosítsák. pl. eltartják '80-as BA diplomás munkát nem végző gyereküket, esetleg betuszkolják még egy tanodába, hátha... A plazmatévé hitelre szubkultúra horizontja meg nem havaj, jó esetben a Balatonra szeretne eljutni. ha mind e mellt még spórolásra is marad, akkor az szintén nem havajért megy, hanem a nyugdíjas kori éhhalál ellen. Ez az emberek egy jelentős részének meddő remény. Egyetlen reménye marad: a gyerekei nem dugják be egy elfekvőbe, és ha elered, betolják az esőről a szobába.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.03. 10:25:22

@betyár: Ha már 80-asozol, azt is tedd hozzá, meg, hogy azért nem végez munkát, mert ti betöltötétek a lehetséges munkahelyeket.

Samott 2011.06.03. 10:32:22

Nevezhetsz aszketanak, de en gyujtogeto tipus vagyok, szeretem ha van tartalekom, ha nem hitelbol elek. Persze ezt sem szabad esz nelkul csinalni, a hitelbol nyaralo tokeletes ellentetprajakent.

Tok jo pelda erre az egesz temakorre a magannyugdijrendszer rossz mukodese es az arra adott hibas valasz. Ugye abban a rendszerben az volt a rossz, hogy a nyugdijpenztarak alacsony hatekonysaggal mukodtek es az allam hiteleket vett fel az igy kieso penz potlasara a rossz valasz pedig az egesz rendszer felszamolasa volt. Holott a penztarakat kellett volna hatekonyabb mukodesre kenyszeriteni es bizony a kieso penzek miatt ma kevesebbet lehet kolteni, hogy parhuzamosan ne hizzon az allamadossag... ez amikor beerik ennek a rendszernek a gyumolcse, az a sajat gyerekeinknek/unokainknak okozott volna konnyebbseget. Ehelyett jott a carpe diem, az oszegyult lovet elkoltjuk, oszt majd a kolykeink fizetik a nyugdijunkat ahogy tudjak. Ha tudjak. Aki meg errol dontott, az mar ugyis reg a fold alatt lesz. Remelem.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.06.03. 10:32:48

@Disznóvári:
Ingyenelo potyautasok olcso kifogasa. A 80-asoknak is meg kell erteniuk, hogy a munkahely nem hullik az olukbe, mint ahogy azt megszoktak a diplomaval meg a kameras mobiltelefonnal. A 70-esek meg a 60-asok, sot meg a 40-esek is 10 kormukkel kapartak ki a munkahelyeket maguknak vilagrengeto kataklizmak kozepette.

Fel kellene noni, felkelni az anyuka divanyarol, megragadni az asot es irany a pampak. Akkor majd hirtelen kiderulne, hogy van munka dogivel csak ugye a pampakon csakanyozni kemenyebb melo, mint iPod-ert sirankozni a szuloknel!

readonly 2011.06.03. 10:32:56

Miért dolgozik akkor is, mikor lazítani kellene? Mert 30(0)0(0)(0) embernyi jelentkező lenne az állásra és ha nem dolgozol 7/24, akkor képbe jönnek ők. Köszönjük meg ezt a liberális világ építőinek, lelkes híveinek, akik a verseny és a piac felsőbbrendűségét hirdetik még mindig (tkp. nácikők, csak pénznácik).

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.06.03. 10:33:42

"...ha esetleg egy kicsit kevesebbet keresünk azzal a melóval, amit szeretünk, akkor ezt választjuk, nem a magasabb fizetésű, de utált munkát (nem mintha mostanában ilyen választási lehetőségek előtt állnának a munkakeresők)."

Mi van?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.06.03. 10:36:34

@Samott:
"Ugye abban a rendszerben az volt a rossz, hogy a nyugdijpenztarak alacsony hatekonysaggal mukodtek es az allam hiteleket vett fel az igy kieso penz potlasara"

Ez nem pontos. Az allam a hiteleket a jelenlegi nyugdijasok nyugdijanak kifizetesere vette fel, mivel a manyup-tagok nyugdijbefizetesenek egy resze hianyzott a meglevo nyugdijasok nyugdijanak a kifizetesehez. Vagyis nem volt igazi megtakaritas, csak penzugyi buveszmutatvany, ami osszedult, mihelyt az allamkotveny hozama nagyobb lett, mint a manyup-ok portfolioinak hozama.

A manyup-rendszert ugy lehetett volna megreformalni, hogy a manyup-tagok tobb nyugdijjarulekot fizetnek. Akkor lett volna igazi megtakaritas es akkor lehetett volna a manyup-megtakaritasokat igazi magantulajdonnak tekinteni (fuggetlenul attol, hogy mit mond az Alkotmanybirosag).

Morbus_Hungaricus 2011.06.03. 10:37:35

@betyár: "Ha majd lesz gyereke, másképp fogja látni." Nekem három gyerekem van, mégsem látom másképp. A gyerek önálló ember, nyilván segítesz ha tudsz, de alapvetően nem a te dolgod, hogy megoldd az anyagi gondjait ha felnő. Sokkal inkább az a te dolgod, hogy a gyerekkori gondjait oldd meg, hogy úgy neveld fel, amelyik nevelés eredményeképp képes lesz a felnőttkori gondjait megoldani maga. Ebben sokat segít pl. a biztos és meleg családi háttér, ahol a szülők nem güriznek mondjuk a gyerek majdani lakásáért vagy az egyéb ráhagyandó anyagi javakért, hanem otthon vannak délután, és lemennek mondjuk együtt a játszótérre jólérezni magukat. Vagy nyáron a Balatonra sátorral. Ésatöbbi.

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.06.03. 10:41:30

kicsit szószéki demagógia, annak meg olyan liberes, meg azt' nem valós problémáról beszél. olyan ember nincs aki így gürcöl és nem költ. legfeljebb a szűkösségét magyarázza azzal, hogy majd máskor.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.06.03. 10:46:28

@Disznóvári:
Munkaidoben kommentelni, ahhoz van eszed, meg sirankozni az ingyenebedert - lehetoleg egy Michelin-csillagos helyen.

Hany talicskat lapatoltal ma mar tele, bunkokam? Ja, egyet se, kozben nyomatod a rossz dumat a 80-asok szomoru sorsarol? Igaza volt Mao elnoknek, amikor a hozzad hasonlo ingyenelo bolcseszeket kikuldte falusi munkara, hogy megertsek a nep bujat-bajat.

panelburzsuj 2011.06.03. 10:48:17

"Nem vagyok öregkorom biztosító ügynöke, hogy saját rokkantságomra spekuláljak és szenvedélyeimtől elraboljam, a bankba rakjam jogos részüket."

Zb74 2011.06.03. 10:52:34

@Disznóvári: Na, ez a létező legprimtívebb hozzáállás a témához. A munkanélküliség kb. nyolcvan éves csúcson van, a meghirdetett állásokra ezerszeres(!) a túljelentkezés; az állástalanság minden korosztályt sújt, a huszonévesektől az ötvenesekig, te meg egy értelmetlen generációs konfliktust kreálsz az egészből?

VI. Béla 2011.06.03. 10:57:51

"Tudok egy dokiról, hetven felett van, de azért még praktizál, mondván, még nincs meg az a pénz, amivel majd önfeledten élvezheti öreg napjait. Hát, szerintem már nem is lesz, és idővel kifogy az öreg napokból is. "

Én meg beszéltem egy orvossal, aki azt mondta, azért praktizál, mert addig még fontosnak tartják az emberek, utána már elfelejti mindenki.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.03. 10:57:59

@Doomhammer: @Zb74: Nem én kezdtem el 80-asozni, hanem betyár elvtárs. Nagyon elkanászodott, ilyenkor rá kell szólni, akkor egy ideig visszahúzódik a vackába.

betyár (törölt) 2011.06.03. 11:02:54

@Morbus_Hungaricus:

tudja, van egy időszak, amikor még nem felnőtt:) , ez az idő pedig egyre inkább kitolódik: fizikailag felnőtt, sőt esetleg már túl is van a zeniten:), de mentálisan, intellektuálisan nem: nem képes/akar leválni a csecsről. s mielőtt még, nem, nem a sajátjaimból indulok ki, úgyhogy ne próbálkozzon a "rosszul nevelte" fordulattal. az pedig, hogy ki meddig támogatja a gyerekeit, az eltérő. van, aki feléli, van aki odatolja, s van, akinek mindkettőre fussa.

@Disznóvári:

ne bosszantson, mert maga is kiesik a pixisből:P.
Tudja, mit foglal el maguk elől a szüleik generációja? azt, ahova 45-50 éves korára eljutott. azok az állások, ahol kezdte, az szabad maguk előtt is.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.03. 11:04:57

@betyár: "azok az állások, ahol kezdte, az szabad maguk előtt is. "

Ezt az alapvető tényt nem tudod megérteni, hogy ez nincs így.

betyár (törölt) 2011.06.03. 11:12:59

@Disznóvári:

ó, b@ssza meg. rossz hírem van: sz ő generációjuk és sorban áll még: az iagzán jó helyeket a nagypapi generációja foglalja el. úgyhogy vagy megszerzi a diplomáját vagy nem, be kell állnia a sorba. Solness a nagyi generációja.

maga is hamarost megy a levesbe, mint Alfi. viselkedjen rendesen:)

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.03. 11:15:59

@betyár: Jééé, te tényleg nem tudsz megérteni egy olyan alapvető összefüggést, hogy ha nincs annyi munkahely, mint régen, akkor kevesebb emebernek is fog jutni!

NemSemmi 2011.06.03. 11:16:34

Én a mának,hétnek max.hónapnak élek,mert ennyi fér az életszínvonalamba.(2kiskorút egyedül nevelő éanya)
Minden 5forintnak meg van a helye !Főleg tartozásaimat fizetem (tárgyhói kölcsönzéseimet -élelem-s.o.s.rezsi -barátaimnak,következő hónapban)
Az én tőkém a becsületem!
Az álmom,hogy legyen végre munkahelyem,hogy soha senkinek adósa ne legyek!!!
És,hogy a kormány TÉNYLEG,IGAZÁN családbarátként hozza döntéseit!!

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2011.06.03. 11:34:23

@Disznóvári:
ez hülyeség, és a 80-as generáció lúzerjeinek önfelmentése (ne az egész generációról beszéljünk, a normálisabbja már régen elindította a karrierjét, a többiek meg nyüszögnek, és felmentést keresnek, amiért büdös a munka)

-Magyarországon számos szektorban munkaerőhiány van.
-munkahelyeket lehet teremteni, vállalkozni kell és lehet, akár minimális tőkével is
-de egyébként is a "már nem is olyan" ifjú titánoknak elvileg frissebb a tudása, mint a "munkahelyeket elfoglaló időseknek, rugalmasabbak, teherbíróbbak. Ráadásul, mivel nem kell eltartani a családot, olcsóban végzik el ugyanazt a munkát... ez bőven pótolhatná a tapasztalat és kapcsolati tőke hiányát... (ja, hogy tanulni kellett volna?, hogy keményen és rendszeresen kéne dolgozni?, hogy nem kap az ember az elején a pályakezdő okos kis buksijára sokszázezres fizetést?)

Félreértés ne legyen.. és ugyan nem 80-as, hanem 78-as vagyok (öcsém 83-as) . Soha, ismétlem soha nem volt gondunk avval, hogy nincs munka.
(és hozzáteszem, soha nem dolgoztunk állami szférában, apuci vagy anyuci munkahelyén)
Igen, ha szar volt, akkor szar munkát végeztünk, ha jött jobb váltottunk, ha nem volt, saját vállalkozást kezdtünk... - és igen, most már van saját vállalkozásom, így megtehetem, hogy munkaidőben kommenteljek :-)

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2011.06.03. 11:40:32

@CarpeDiem 1:
Az viszont tényleg vérlázító, hogy aki dolgozik, az sokszor nem tud minimális szinten sem megélni a munkájából. (hozzáteszem ennek jó részben az az oka, hogy a munkáltató által kifizetett bérteher kevesebb, mint alig felét kapja meg nettó fizetésként.)

Ez a tény viszont nem mentesít a munkavégzés alól. De jogot ad arra, hogy az ember követelhesse, ne neki kelljen eltartania még másik három embert.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.03. 11:41:48

@ikaljan: Milyen szektorban van munkaerőhiány?
Vállalkozni persze lehet, ha szerencséje van az embernek nem csődöl be. Szóval lehet, hogy csak szerencséd volt. Persze biztos annak tudod be, hogy ügyes-okos vagy, akinek meg nem sikerül, az meg nem ügyes-okos. :)
De én nem a 80-asokról beszélek, azt betyár hozta be a diskurzusba. Bár kétségkívül van egy generációs probléma is, de ebben úgy se fogunk dűlőre jutni, mert az az alapfeltevésük (nem neked), hogy a mai fiatalok satnyábbak, mint ők voltak, és ezt nem hajlandóak feladni.

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2011.06.03. 11:57:05

@Disznóvári:
Milyen szektorban van munkaerőhiány?

-magasan kvalifikált szakmák:
gépészmérnök, energetikus, informatikus, elektro-műszerész,

betanított, vagy alacsony kvalifikációt igénylő szakmák:
- krónikus hiány pl húsfeldolgozó iparban (nem egy céget ismerek, akiknél a dolgozók átlagéletkora 50 év felett van, és ukrán vendégmunkásokkal dolgoztatnak, mert a helyi fiataloknak derogál ilyen helyen dolgozni)

A vállalkozás meg nem szerencse kérdése, hanem tapasztalaté és munkáé. Tényleg nehéz és kockázatos dolog, a hatóság meg nem könnyíti meg az ember munkáját. Én egy vállalkozást bebuktam. Persze szar volt, (főleg, hogy elúszott a néhány év alatt összegyűjtött megtakarítás) de próbáltam tanulni a tapasztalatokból, felálltam, és úgy tűnik, a második már sikeres. De nem ez a lényeg, mert ez is tönkremehet. A lényeg, hogy ha baj lenne, most sem derogálna visszamenni alkalmazottként dolgozni, ha pedig kevés a fizu, alkalmi melókat csinálni mellette.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.03. 12:15:22

@ikaljan: Azért azt meg lehet érteni, hogy nem mindenki akar informatikus, elekto-műszerész stb lenne.
Egyébként nagyjából én is úgy gondoltam, hogy aki munkát akar kapni, az kap is, de nem egy ismerősömtől hallom, hogy lassan egy éve keres munkát és nem kap (árufeltöltőnek sem). Persze szórólapokat osztogatni mindig lehet.
Nem azt mondom, hogy nem lehet elvegetálni valahogy, hanem, hogy egyről a kettőre jutni nem nagyon lehet. A bajom azokkal van, akik valami felsőbbrendűségi érzéstől hajtva osztják az észt, és láthatóan a megértésnek a legkisebb szándéka sincs meg bennük. De végülis én vagyok a hülye, hogy szóba állok velük.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.06.03. 12:32:34

@Disznóvári:
Pelda:
godolloi-hirek.hu/hirek/eseti-munkaerohiany-godollon
"Bármennyire is furcsa, bizonyos szakmákban munkaerőhiánnyal küszködnek a munkaadók a gödöllői kistérségben. Kevesebb a cukrász, a kertész, a műszaki mérnök is, de van úgy, hogy az állások a szakképzettség hiánya miatt maradnak betöltetlenül. "

Persze szabadbolcsesz senkinek se kell, azoknak ott a meki - mar persze, ha kepesek az ott igenyelt szakmunkak valamelyikere.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.03. 12:42:53

@Doomhammer: Úgy tudom a McDonald'sban is túljelentkezés van. Egyébként Gödöllő környéki, középfokú végzettséggel rendelkező ismerősöm kertészkedni szokott, ilyesmiket általában lehet találni, családot fenntartani elég nehéz belőle.
Olyat is hallottam, hogy valaki a munkakeresésnél letagadja a diplomáját, mert úgy nagyobb az esélye, mivel diplomás minimálbért úgyse fizetnek.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.06.03. 12:54:32

@Disznóvári: McDonalds-ban 10 szeres túljelentkezések vannak, ami még egész light-os. A munkanélküliség problémája nem véletlenül az egyik rákfenéje a kornak, és különösen a mai extrém helyzetnek. Minél magasabb az arány, azaz minél több a munkát kereső, annál inkább befagy a munkaerő piac. Ez praktikusan azt jelenti, hogy szinte senkit nem rugnak ki, és senkit nem vesznek fel sehova, teljesen megáll a fluktuáció. Mindenki figyel és lapít, mi lesz nyáron, mi lesz ősszel, jövőre stb. A hiányszakmákba néhány ezer, max tízezer embert keresnek, speciális tudással, tehát tized annyi emberről sincsen szó, mint amiről beszélünk.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.06.03. 13:12:13

@Disznóvári:
"Úgy tudom a McDonald'sban is túljelentkezés van."

Mint mindenhol, ahol kihivasokkal teli munkakorben varjak el a legmagasabb teljesitmenyt. A palya azonban nyitott. A mcdonalds.hu Dolgozz velunk! szlogennel hivogatja a tunyulast szegyenlo 80-asokat. Ha a 80-as hajlando lekapcsolodni 15 percre a Facebook-rol, a mcdonalds.hu-rol ertesulhet arrol, hogy felvetel van Budapest, Budakalasz, Budakeszi, Budaors, Dunakeszi, M3 es Vecses ettermeiben.

Sirni persze, hogy nincs munka-nincs munka persze joval egyszerubb, plane, ha az illeto diplomagyarban kiadott, piackepes tudassal nem alatamasztott kepzettsegre hivatkozik. Ment volna cukrasznak es nem esztetanak, akkor most lenne munkaja.

En egyebkent azt gondolom, hogy a bolcseszeknek egy kis ehezes kifejezetten jot tesz. Teli gyomorral meg sose irodtak vilagirodalmi szintu koltemenyek.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.03. 13:20:16

@Doomhammer: Gondolom maga sem a jobb munkahely miatt ment vissza Nagy-Brittaniába, vagy hova, hanem mert ott zöldebb a fű.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.03. 13:24:37

@gloire: Nem értem, hogy viszonylag értelmes emberek ezt miért nem képesek belátni. Meg ennek a következményét, nevezetesen, hogy nem feltétlenül abban van a hiba, aki nem talál munkát. (Most arról ne beszéljünk, hogy olyan munkát, amit szeretne is csinálni, mert az ugye már luxus, meg konzumidiotizmus, stb.)

Lendvai Ildikó 2011.06.03. 13:25:09

@Doomhammer: Mi ez a heveny bölcsészutálat, Doom? Nem szereti a töritanárokat?

___________________________ (törölt) 2011.06.03. 13:30:46

"Az ugye alap, hogy olyan sose lesz, hogy semmit nem kell csinálni, midenesetre ha lenne, gyorsan belehalnánk. Valamit mindig kell tenni, egyrészt belső kényszer, másrészt úgyis adódik. "

Igen, de sokkal szerencsésebb lenne idősebb korunkban vagy a ház körül tevékenykedni, vagy esetleg magánvállalkozásban-szabadúszóként öregebb korunkra, mert az alkalmazotti lét függő és bizonytalan és valahol egy kicsit természetellenes és abszurd is. Fiatalon oké, amíg nem vagyunk 40 évesek, addig felfoghatunk mindent tanulóidőnek, de azért utána normális, hogy az ember a maga ura akar lenni.

Egyébként is, jóformán ez nem is választás kérdése, mert 50 éves korodra vagy csúcsvezető vagy, vagy munkanélküli, a fene se akar 50 éves embereket beosztottként alkalmazni.

Tehát, én igenis a spórolás, majd önállósodás híve lennék. A hitelé meg nem. Lakást nem veszünk, hanem egyszer majd öröklünk a nagyitól, addig bérlakás. A plazmatévé meg le van ejtve, ha mindenáron muszáj tévé, akkor TV-tuner a laptophoz. De úgy vettem észre, hogy a YouTube jelentősen jobb, mint a tévéműsorok :)

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.06.03. 13:34:04

@Disznóvári: leragadtak az évtized elején szerzett tapasztalataiknál talán, nem vesznek tudomást a helyzet drámai megváltozásáról. Ezt a bölcsészes dumát puffogtatják, amiben van egy kellemesen forgatható részigazság, de köze nincs a mostani helyzethez.

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2011.06.03. 13:39:43

"Nem azt mondom, hogy nem lehet elvegetálni valahogy, hanem, hogy egyről a kettőre jutni nem nagyon lehet. "

De éppen ez a lényeg... az elején nagyon esélyes, hogy nem fogsz olyan munkát kapni, amiben egyről a kettőre tudnál jutni. Nem tudom ez régen hogy volt, most biztosan így van.
Itt két lehetőség van. 1) bele sem kezdesz, mert vársz a "jó" ajánlatra, 2) mégis belekezdesz szívsz egy sort, közben tapasztalatokat kapcsolati és bizalmi tőkét szerzel, közben meg figyeled a jobb lehetőségeket. És szépen lassan megpróbálsz előrejutni.

Én azt látom, hogy akik "több, mint egy éve keresek munkát" szöveggel jönnek, azok általában az első verziót választják.
Kikerülnek a munkaerőpiacról, közben nem gyűjtenek tapasztalatot, a baráti kapcsolati hálózatukat leamortizálják (mert jönnek az egyre kellemetlenebb szívességkérések, az egyre eszementebb agymenések a "nagy kitörésről"...)
Egy-két év alatt (vagy már az egyetem alatt) elszoknak a rendszeres munkától, és amikor végül felveszik őket valami értelmes helyre, akkor sem tudják felvenni a ritmust. És persze mindig más a szemét...

"Azért azt meg lehet érteni, hogy nem mindenki akar informatikus, elekto-műszerész stb lenne."

Én mindent megértek... csakhogy a munkaerőpiac egy piac. Kereslet és kínálat műxik. Ha valaki nem érzi azt, hogy a túltelített ágazatokban ő a legjobb ezért ő ott is érvényesülni fog, akkor a könnyebb út, hiányszakmát választani. (ha viszont az ember mégis a túltelített pályán marad, mert bízik magában, akkor számolnia kell a kockázattal.)

"bajom azokkal van, akik valami felsőbbrendűségi érzéstől hajtva osztják az észt, és láthatóan a megértésnek a legkisebb szándéka sincs meg bennük."

Adott esetben nem lehet, hogy akiknek sikerült azért tudják osztani az "észt", mert egy működő modellt valósítottak meg? Nem kell szeretni őket, de szerintem nem árt meghallgatni.
Egyébként úgy gondolom, hogy a megértés ez esetben nagyon szép, és kényelmes önigazolást jelent (még lehet, hogy komoly igazságtartalom áll mögötte), viszont az biztos, hogy senkinek nem ad munkát.

Bármi legyen a kialakult helyzet oka (a szülő, a politika, a neveltetés, az oktatási rendszer) a helyzet az, hogy aki huzamosabb ideig nem talál állást az egyszerűen olyan életmodellt próbál követni ami a mai társadalmi valóságban nem működik. (ettől még nem rossz ember, és nem értéktelen) De a helyzeten elsősorban ő tud változtatni, akkor, ha rájön erre. Ez tényleg segít neki.
Az viszont nem, ha nagyon empatikusan megértjük, hogy a "kapitalisták", meg "a köcsög Pistabá a matektanár", "a családi háttér", "a népnyúzó fasisztákok/kommomistákok" meg "Juditka az a cafka" meg a "vállalkozók", meg a törtető okostojások", meg azidősebb generációk tehetnek mindenről, és "o tempores o mores", ebben a világban egy becsületes ember már munkát sem kap.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.06.03. 13:44:39

@Disznóvári:
Ez a lehetoseg a naplopo szabadbolcseszeknek is adott. Elarulom, hogy Nagy-Britanniaban is van McDonald's es ott is allando a felvetel.

Persze a tarsadalom hasznos tagjai, mint a kerteszek es a cukraszok, azok Magyarorszagon is megtalaljak a szamitasukat. De a bolcseszeknek meg kell erteniuk: a munkanelkuliseg es az adossag ellen folytatott haboru loveszarkaiban a kemenyen dolgozo magyarok nem turik az ingyenelo parazitakat.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.03. 13:45:24

@ikaljan: "Én azt látom, hogy akik "több, mint egy éve keresek munkát" szöveggel jönnek, azok általában az első verziót választják. "

Én meg nem ezt látom. Innentől kezdve felesleges is beszélnünk, mert más a kiindulópontunk.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.03. 13:48:55

@Doomhammer: Nehéz eldönteni, hogy maga tényleg ennyire hülye, vagy ironizál, ergo nem ért egyet azzal, amit ír.

Szabó Dezső 2011.06.03. 13:50:59

@Doomhammer:

Üres hassal viszont nem lehet himnuszt énekelni.

betyár (törölt) 2011.06.03. 13:56:58

@Disznóvári:

szépen megkérem, és most koncentráljon, hogy pontosan értse a feladatot:

ne magyarázza meg, hogy más kommentelőnek mi a véleménye. azok ezt teszik, amikor beírnak. foglalkozzon azzal, hogy a magáét világosan tudja artikulálni. tudja, amikor maga azt bontogatja, hogy pl. betyárnak mi a véleménye, akkor csak azt tudjuk meg, hogy maga hogy értelmezte betyár szavait. ez pedig csak karcolja az igazságot.

na pá. keressen új nicket.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.06.03. 13:58:16

@Lendvai Ildikó:
"Nem szereti a töritanárokat? "

Minden tiszteletem a jovo nemzedeket tanito es NEVELO - es itt a neveles fontossagat nagyon kiemelnem! -, naponta a gyerekek megbecsuleset ujra kivivo tanaregyenisegeke! Legyenek azok tortenelem vagy akar esztetikatanarok! Nagy hiany van beloluk a palya elnoiesedese es eligenytelenedese miatt! (kulon vitat erdemel, hogy van-e az elnoiesedes es eligenytelenedes kozott kapcsolat)

Sajnos azonban a 80-asok kozott lampassal kereshetunk ilyeneket. A korosztaly toritanarjai azt hiszik, hogy a BMW vagy a szantorini nyaralas alanyi jogon jar nekik - asztalra letett teljesitmeny nelkul.

Ujra csak azt kell mondanom, hogy ezeknek a naplopoknak egy kis fizikai munka mondjuk a szolomuvelesben igencsak jot tenne. Tudom, hogy mindenhol nagy szukseg van segito kezre a szoleszetekben, peldaul a Matraaljan is.

Egy latin kozmondassal fejeznem be a kommentemet: Mus satur insipidam diiudicat esse farinam.

Vajon hany 80-as toritanar erti, mit jelent ez?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.06.03. 13:59:50

@Disznóvári:
Szanalmas alak maga. Annyira beletespedt kisszeru elete mocsaraba, hogy meg azt se tudja, hogy Nagy-Britanniaban a MacDonald's-ban allando a felvetel.

Nyugodtan elhiheti nekem, hogy igy van.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.06.03. 14:01:03

@Szabó Dezső:
"Üres hassal viszont nem lehet himnuszt énekelni. "

Errol kerdezze meg barmely koldust. Azt fogjak mondani, ures hassal lehet csak igazan szepen enekelni.

Lendvai Ildikó 2011.06.03. 14:01:48

@Doomhammer: te jó ég! maga most egy Bogár professzorba oltott Hoffman Rózsa-light?

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.03. 14:04:29

@betyár: Talán ha máshogy értelmezik a szavait, akkor le tudja írni, hogy nem így értette, hanem máshogy. Esetleg azt is leírhatja, hogy hogyan. Mert lehet, hogy azért értették félre, mert eleve félreérthető volt, amit írt, szóval, hogy adóban is volt a hiba, nem csak a vevőben.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.06.03. 14:06:07

@Lendvai Ildikó:
Sok tekintetben tamogatom Hoffmann Rozsa titani kuzdelmet a magyar iskolakat tovabbra is mergezo SZDSZ-es fedett ugynokok ellen - hadd ne mondjak neveket.

Abban viszont nem ertek egyet, hogy egy no vezesse az oktatasugyet, megha csak allamtitkari rangban is. Egy no szamara az oktatasugy megannyi problemaja eszre se veheto. Az oktatasugyben a nok a problema reszei es nem a megoldase.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.06.03. 14:12:06

@betyár: @Disznóvári: A lényeg, hogy a mekiben folyamatos a felvétel. Minden nap vesznek fel, előbb utóbb mindenki ott fog dolgozni.

Pistákom 2011.06.03. 14:21:51

@ikaljan: Eddig is szimpatikus fickó voltál, most meg pláne.

A nagyon rossz munka is jobb mint munka nélkül. A munkanélküli segély összegét megkeresni munkával jobb, mint segélyként megkapni. Az "ugyanazt a pénzt megkapom akkor is, ha nem csinálok semmit" gondolkodás mélyen elhibázott. Egyszerűen azért, mert a munkálkodásnak önmagában is értéke van, akkor is ha egy vasat sem fizetnek érte. Ezt persze nem könnyű belátni, de megéri.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2011.06.03. 14:46:01

Megint nyolcvanasozás? Akkor megint:

hartland.blog.hu/2011/05/24/nosztalgia_egy_nyolcvanas_lany_elbeszelese

"Ahol nyolcvanasoznak, ott nyolcvanas vagyok."

Ahol meg hetveneseznek, hogy a hetvenesek elfoglalták a nyolcvanasok elől a helyet (muhaha!), ott hetvenes.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.06.03. 14:59:18

@Disznóvári: @betyár: Nekem a következő friss, pár hónapos tapasztalatom van. Egy egyszerű fénymásoló üzlethálózat keresett állandó munkatársat, tördelő-szerkesztő, munkakörbe. Az egyszem állásra _több mint százan_ jelentkeztek néhány nap alatt. Elsősorban a '80-as korosztály. Egyáltalán nem látszott, hogy ne akarna ez a réteg dolgozni, akár bármit is. Az állást végül egy majdnem negyvenéves csókos kapta. Egy másik - icipici - üzletbe szintén, egyszem úgymond üzletvezetőt kerestek. Szintén száz körüli jelentkezőből egy huszon egynehány éves szőkeséget vettek fel. Tehát a százszoros túljelentkezés, egy egyszerű, kisegítőjellegű, minimálbéres (de bejelentett) állásra teljesen általános. Kb. ilyenek az arányok, ebből lehet kiindulni, hogy ez mit is jelent.

betyár (törölt) 2011.06.03. 15:55:14

@gloire:

akkor a negyvenes nem azért kapta meg, mert negyvenes, hanem mert csókos. a második esetben pedig, ha jól értem, az volt érdem, hogy nyolcvanas. gondolom a szőkeség nem negyvenes volt, mert akkor szőkesége már nem sokat ér. hozzon más példát:)).

@Doomhammer:

lehet, hogy a nők nem alkalmasak az oktatási tárca vezetésére, de egyenlőre azt tapasztaltuk meg, hogy a férfiak nem alkalmasak rá. igaz, mind az oktatásból jött.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.03. 15:55:54

@gloire: Hiába írod, nem hiszi el. Az általa megnevezett csoport egy (vélt) jellemhibájának tudja be a helyzetüket. Hogy ne érjen az a vád, hogy félreértelmezem a szavait, szó szerint idézem:
"fizikailag felnőtt, sőt esetleg már túl is van a zeniten:), de mentálisan, intellektuálisan nem: nem képes/akar leválni a csecsről"

A szövegkörnyezetből én még arra is következetek (bár belátom, ez már értelmezés), hogy úgy gondolja, ő és a generációja ezzel a jellemhibával nem rendelkezett, azért volt más helyzetben.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.06.03. 16:34:36

@betyár:
Orulok, hogy egyetertunk abban: az oktatasi tarcat ferfinak kell atvenni. Idejeben kell elkezdeni a fontolkodast, mielott az szdsz-es fedett ugynokok vegleg ala nem assak a nemzeti oktataspolitikat. Szerintem az uj oktatasi allamtitkar legyen Eperjes Karoly.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.06.03. 16:47:06

@Doomhammer:

Eperjes nem csűrné-csavarná, az biztos:

1) Első a nevelés, második az oktatás.

2) Első a Biblia, második Arisztotelész Poétikája, ami azokban nincs benne, az nem is igazán fontos.

Én támogatom kinevezését (s most nem ironizálok.)

ü
bbjnick

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2011.06.03. 17:01:06

a hitel kényszer, kiszolgáltatottá tesz.

mindegy hogy költekezel, vagy gyűjtögetsz, ha ésszel teszed. szemlélet kérdése.
a "szerző" saját álláspontját fogadja el kizárólagos igazságnak. saját nézőpontjának célszerűségét az általánosságokon, az ellentétes nézőpontot az extrém helyzeteken keresztül mutatja be.
ezért kár volt kalapálni a klaviatúrát.

betyár (törölt) 2011.06.03. 17:07:16

@bbjnick:

végül is. Rómában a XII. táblás törvényeken tanították olvasni a gyerekeket. Mire megtanultak olvasni, betéve tudták azt is:)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.06.03. 17:18:04

@betyár:

Igen, és addig volt Róma Róma, míg ez így történt.

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.06.03. 17:26:03

@dobray:!

Először megpróbáltam megérteni e bejegyzést (kiről, kinek és miről szól), de aztán rájöttem, felesleges, mert ez csak egy "rosé-büfi".

Mindazonáltal (és ugyanakkor), az olvasókat a felesleges fejtöréstől megkímélendő, javaslom a bejegyzés címének megváltoztatását.

Címjavaslatom:

@dobray beülni a hűs faárnyékba és elszopogatni egy üveg rosét pár jóbaráttal

Rosé, b*kker, rosé, jó hogy nem zupos kóla! :-D

[....................../.]

ü
bbjnick

betyár (törölt) 2011.06.03. 17:28:09

@Doomhammer:

mintha egy cseppet félreértett volna:)

merész állítás, hogy az a probléma, hogy az államtitkár nő. népszerű ebben a mácsó mandíner-világban, de botorság. azt állítja-e, hogy a pályáról jövő nem alkalmas erre a tisztségre, azt, hogy Hoffmann, aki nő, nem alkalmas, vagy azt, hogy a pályáról jövő nő nem alkalmas? a három nem ugyanaz, maga meg nem bontotta ki az állítás minden részletét:)

betyár (törölt) 2011.06.03. 17:29:18

@bbjnick:
a barbárok kora időről időre beköszön.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.06.03. 17:50:06

@betyár:
Azt hiszem, vilagosan fogalmaztam, bbjnick meg is ertett. Maga nem no veletlenul? Nem kell sokat bizonygatni, hogy oriasi szinvonaleses tortent az oktatasban. Ezzel parhuzamosan a tanari palya elnoiesedett. Csak a vak nem latja az osszefuggest.

Hogyan lehetne Hoffmann Rozsa tiszteletet parancsolo tanaregyeniseg? Hogyan lehetne versenyben a legendas szerzetestanarokkal, akiknek etoszat ujra latni akarjuk iskolainkban? Erre nyilvanvaloan keptelen, amire az is bizonyitek, hogy nem bir elbanni Pokornival. Mielott az szdsz-es otodik hadoszlop ujbol el nem kezdi metelyezni a jovo nemzedeket, lepni kell.

Eperjest oktatasi allamtitkarnak, mielott keso lesz.

NemSemmi 2011.06.03. 18:10:33

@ikaljan: Sziasztok!Én Kétszer 9hónapban vállaltam közmunkát 8 órában,adminisztrátorként.Ezalatt kifizettem minden tartozásom,gyermekeim csillogó szemmel néztek rám és igazi adófizető polgárnak éreztem magam!Most arra gondolok,hogy gyermekeimet,NE KELLJEN ÁLLAMI GONDOZÁSBA ADNI!Mert életünk élhetetlen!

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.03. 18:18:09

@CarpeDiem 1: Biztos hazudsz és/vagy nem tudsz a körülményekhez alkalmazkodni. Hedonista, konzumidióta ember vagy, egyértelmű.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.06.03. 18:33:21

@CarpeDiem 1:
"Én Kétszer 9hónapban vállaltam közmunkát 8 órában,adminisztrátorként."

Na, ez is aféle csókos kamumunka volt. És mi van a talicskával? Azt talán az Orbán Viktor tolja?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.06.03. 18:40:12

@Disznóvári:
Szikora Robiban sem bízok. Volt az az esete a Magyar Szigeten.
www.storyonline.hu/hirek/megas_sonja_rgo_hatterenekese/11497/
Nem gerinces, kemény harcos. Pokornival és bandájával szemben most valaki olyan kell, akinek nemzeti érzelmeiben egy pillanatig nem kell kételkedni, másfelől aki keményen odacsap. Hoffmann Rózsa gyengének bizonyult. Szerintem Szikora sem elég erős.

Eperjes kell.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.03. 18:57:20

@Doomhammer: Eperjes Károly vakoló. Nem véletlenül van jóban a köztudottan vakoló miniszterelnökkel.
Ez a fajta keresztény-nemzeti köntösbe bújt bomlasztás sokkal ártalmasabb, mint a nyíltan, felvállaltan liberális, mert a gyanútlanokat könnyen megtéveszti. Nem szabad bedőlni nekik!
Nem kizárt, hogy valami néger páholy nagymestere, csak álcázza magát, hogy még a legprofibb leleplezőknek se tűnjön fel.

NemSemmi 2011.06.03. 19:23:01

Biztos hazudsz és/vagy nem tudsz a körülményekhez alkalmazkodni. Hedonista, konzumidióta ember vagy, egyértelmű....Erre válaszolok!Tökéletes külsejű 2gyermekes édesanya vagyok(Kislányom11Kisfiam10éves lesz idén)Gyermekeimet egyedül nevelem,ÉdesApjuk 9éve rokkantnyugdíjas,szóval ....
Életem értelmei GYERMEKEIM!
10éve apácaként élem életem.Életem értelme mindkét gyermekem!
Tényleg az az álmom,hogy 8-órás melót kapjak,minimum 9 hónapra és ne tartozzak senkinek!!!

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.03. 19:29:07

@CarpeDiem 1: "10éve apácaként élem életem."
Haha és a lányod meg 11 éves.
Mentél volna gépészmérnöknek vagy elektro-műszerésznek, ahelyett, hogy apácáskodsz, akkor most nem vernyákolnál.

NemSemmi 2011.06.03. 19:38:52

TeTetű!Disznóvári!Remélem megrothadsz az egész családoddal együtt!S mielőbb kihalsz TE és leszármazottaid!Mert az ilyen mentalistájú embernek
minimum 20év a börtönben!!!Ott majd kacaghatsz és röföghetsz,te SzemétDisznó!

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.06.03. 20:01:13

@Disznóvári:
"Eperjes Károly vakoló. Nem véletlenül van jóban a köztudottan vakoló miniszterelnökkel. "

Sejtettem. Ezt az ALJAS HAZUGSÁGOT fedett SZDSZ-es ügynökök terjesztik, hogy zavart keltsenek a nemzeti oldal soraiban.

Én inkább azt kérdezném meg, hogyan kerülhet egy elvben fideszes blog postjába a közismerten szabadkőműves Carpe Diem téma. És amikor bekerült, hogy bukkanhatnak fel itt Carpe Diem nikkek, hogy szubliminálisan tovább erősítsék az üzenetet.

Innentől már csak az a kérdés, hogy dobray-nak vagy neked van magasabb rangod a páholyban? Mert hogy mindketten szabadkőművesek vagytok - a másodnick CarpeDiem 1-et nem számolom sehová - az nem kérdéses.

NemSemmi 2011.06.03. 20:07:46

@Disznóvári: Az ilyen embernek nevezett senkiknek nem kell átok...maguknak hozzák a "prikezsiát"Sajnálom,hogy általában olyan emberek hoznak érdemben "határozatot",akiknek "lövésük sincs"
a hétköznapi emberekről!Az egyedülálló anyákról...mert
sémák vannak,de ...pl.itt vagyok Én..és más emberkék
különböző életkéi..., ...akiket arra kényszerítenek,hogy adjuk állami gondozásba gyermekeinket,mert nem bírjuk eltartani őket...egyszerűen..csak ez a megoldás...
Mit tanácsoltok ???Hogyan éljünk meg?

NemSemmi 2011.06.03. 20:29:25

@Disznóvári: Számolni tudni kell!2000-ben szültem kislányomat,20001-ben kisfiamat-TE GYÖKÉR!

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.03. 20:58:39

@CarpeDiem 1: Két lehetőség van. Vagy valódi a történeted - akkor csak gyogyós vagy, mert nem vetted észre szavaim mögött az iróniát.
A másik lehetőség, hogy nem valódi a történeted, azaz szórakozol, vagy feladatot hajtasz végre. Akkor üzenem, hogy menjél kurvának, arra mindig van kereslet és rablókból lesznek a legjobb pandúrok.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.03. 21:02:02

@Doomhammer: "hogyan kerülhet egy elvben fideszes blog postjába a közismerten szabadkőműves Carpe Diem téma"

Mit nem ért ezen? Hát az egész fidesz egy szabadkőműves project. Aki ezt nem érti, az nem ért semmit.

NemSemmi 2011.06.03. 21:24:26

@Disznóvári: Bármikor elmehetnék kurvának,de van 2 gyermekem...Anno az én ÉdesAnyám Ratkó korszakban nevelődött..5.és fél éves koromban öngyilkos lett!Azóta néhai az anyám.Nagyszüleim neveltek,sose kaptam szeretetet...Senkim sincs,csak 2 BOLDOGSÁGOM-gyermekeim-Ők az életeim...

NEKED:ISTEN NEM VER BOTTAL!!!!.....

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.06.03. 21:32:23

@Disznóvári:
Magad vagy szabadkőműves, meg a dobray.
Most elárultad magad. Töröld a nikked, mert innentől a riadóláncon mindenki tudni fogja, miféle "jobboldaliak" kommentelnek itten.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.03. 21:47:17

@CarpeDiem 1: "sose kaptam szeretetet"

Látszik is, aki egy ilyen megjegyzés miatt átkozódni kezd, az tele lehet gyűlölettel.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.06.03. 22:10:59

@betyár: Valahogy félre ért engem, pedig biz' isten nem viccelek magával.
"akkor a negyvenes nem azért kapta meg, mert negyvenes, hanem mert csókos..." ezt mondom én is. "gondolom a szőkeség nem negyvenes volt..." ezt is leírtam, és pont ez a lényeg.

Az, hogy pillanatnyilag csak dörzsölt és tapasztalt, szakmailag lecsekkolható, megbízható emberek és fiatal szőke picsák tudnak elhelyezkedni. Azok se mind, nyilván. De a 200-ból ennek a kettőnek sikerült. A zömmel huszonéves, maximálisan alkalmas, terhelhető és motivált, dolgozni akaró, bármit elvállaló fiatalok nem kellettek.

Én nem vitatom egyébként azt amit állít, hogy egyre nagyobb számban találni a korosztályukban olyanokat, akikre a maga jellemzése ("fizikailag felnőtt, sőt esetleg már túl is van a zeniten:), de mentálisan, intellektuálisan nem: nem képes/akar leválni a csecsről") igaz. Ezt én pontosan ismerem. Viszont ez nyilván csak egy szelet. Tragikus, hogy egyre nagyobb. Viszont az én példámban nem ezek az emberek a szereplők, hanem pont azok, akik velük szemben minden további nélkül jelentkeztek egy olyan állásra, ami bőven alatta volt a végzettségüknek, képességeiknek. Mégis megpróbálták. Tehát ez eleve egy válogatott társaság. Maga a helyzet válogatta meg. Egyrészt megdöbbentő maga a szám (több mint 200 ember) másrészt az derül ki ebből, hogyha az általunk tárgyalt korosztály valami csoda folytán hirtelen átváltozna 100%-ig tökéletessé, akkor lenne az igazi pofáraesés, mert nincsen a számukra hely egész egyszerűen. Konkrétan nem kellenek senkinek. Remélem változik ez a helyzet.

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2011.06.03. 23:02:30

@Disznóvári:
"CarpeDiem 1: "Biztos hazudsz és/vagy nem tudsz a körülményekhez alkalmazkodni. Hedonista, konzumidióta ember vagy, egyértelmű.""

off...
Van ugye olyan élethelyzet, amivel civilizált ember nem ironizál. Vagy ha igen, akkor nem lepődik meg, ha elküldik a búspicsába...

on
Carpe Diem helyzete azt gondolom nagyon más tészta, mint amiről beszéltünk. Az egyedülálló, gyerekeket egyedül nevelő nők baromira magukra vannak hagyva, a munkaerőpiac jelentős része sajnos nem tolerálja az gyereknevelés melletti munkavégzést, a távmunka meg - sajnos nagyon nem elterjedt (ennek okai is megérnének egy misét...)

Viszont ők egy nehéz helyzetben lévő törpe kisebbség, nagyon nem ők alkotják az inaktívak tömegét. Kényelmes dolog mögéjük bújni, de nem ez a probléma...

Mondok megint két gyakorlati példát, hogy mi a gond...:
A cégben feladtunk egy álláshirdetést kifejezetten pályakezdőket, vagy max 1-2 év tapasztalattal rendelkezőknek szóló, de szakismeretet igénylő álláshirdetést. Jött is több, mint 200 önéletrajz.
Ebből körülbelül 15!!! volt egyáltalán értékelhető.
- a többiek:
1) láthatólag arra sem vették a fáradságot, hogy megnézzék, hogyan kellene egy önéletrajznak kinéznie, vagy átnézzék az anyagukat helyesírási szempontból, ne adj isten a motivációs levelüket legalább minimális mértékben az adott munkakörre szabják.
2) pályakezdőként olyan fizetési igénnyel léptek fel, amit még ügyvezként és tulajdonosként sem kapok.
3) semmilyen szakirányú tudásuk nincs, nagyjából vaktába szórták az önéletrajzot

A tizenöt emberből végül 9 fővel jutottunk a személyes találkozóig, ebből 6 főről derült ki, hogy tökéletesen alkalmatlan a feladatra, mert ugyan van adott szakirányú diplomája, (vagy éppen most diplomázik) de a szakma alapjaival sincs tisztában, és láthatóan meg sem kísérelte, hogy az egyetem alatt valami kis tudást magába szívjon. (az, hogy miért kapott diplomát, ill. érettségit az illető, megint más kérdés)
A maradék háromból egyről kiderült, hogy ő tulajdonképpen csak heti két napot szeretne dolgozni, természetesen főállásban, így a kb. 200 jelentkezőből maradt összesen kettő, akik közel sem voltak tökéletes jelöltek, de egyáltalán érdemes volt velük foglalkozni.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.03. 23:21:58

@ikaljan: "Van ugye olyan élethelyzet, amivel civilizált ember nem ironizál. Vagy ha igen, akkor nem lepődik meg, ha elküldik a búspicsába..."

Egy francokat, ha visszaolvasott volna 1 kommentig, rájött volna, hogy tulajdonképp őt védem, a lehetséges támadások irányát vázolom fel előre karikatúraszerűen.
Egyébként meg nem nagyon üt meg, hogy elküld a picsába, legalább valakin levezette a feszültségét.
A cégeddel kapcsolatban nem tudom mi volt az a nagy szakmai tudás, amit elvárható lett volna, nem tudom pontosan mit hirdettetek meg, mennyire írtátok körül, stb., mindenesetre a 200 jelentkező is sokat elárul a helyzetről, nyilván valaki rutinszerűen adja be egyszerre húsz helyre, hátha az egyik bejön.
De az is kiderül a sztoridból, hogy pl. miért nehezebb a pályakezdőknek: ugyanis mindenhol több év tapasztalatot várnak el, ez a felvételi követelmény, na most ha mindenhol ezt várják el, akkor nyilván sehova se fogják felvenni a kezdőket.

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2011.06.04. 00:03:43

@Disznóvári:
"De az is kiderül a sztoridból, hogy pl. miért nehezebb a pályakezdőknek: ugyanis mindenhol több év tapasztalatot várnak el"

Mondjuk írtam, hogy az adott állással kifejezetten pályakezdőket céloztunk meg. (de igaz a pályakezdőség mindig hátrány... de ez így volt már az ókorban is, szóval ezért még nem nagyon érdemes sírni... lehet kompenzálni más tulajdonságokkal):
-gyakorlatot lehet szerezni tanulóévek alatt
-lehet kisebb elvárásokat támasztani a béreket illetően avval, hogy ha beválik az illető, és megszerzi a tapasztalatot, majd emelkedik a bére is.

Nekem a 200 önéletrajz a következőt jelenti
- igen, sok az inaktív, akik állást keresnek.
- ezek egy része egy percig sem gondolja komolyan a dolgot, (merthogy egy percet sem szán az állás megpályázására, csak csuklóból beküld egy életrajzot) pusztán önigazolást, vagy mások előtti igazolást jelent arra, hogy ő "most is vagy 10 helyre jelentkezett, de sehova sem...
- másik része komolyan gondolja, de teljesen irreális elvárásokat támaszt, (rögtön vezető akar lenni, magas fizetéssel és/vagy alig dolgozva) és tényleg csodálkozik, hogy miért is nem kapkodnak utána.
-harmadik része gyakorlatilag teljesen feleslegesen töltött el x évet a felsőoktatásban mert semmilyen elképzelése nincs a szakma alapjairól sem.
Ez utóbbi társaságot egyébként pl. sajnálom, mert érettségi után kellett volna megmondani nekik, hogy ne akarjon egyetemen statisztikát tanulni az, akinek nem megy a százalékszámítás. Így most ott állnak a papirossal a kezükben tökéletesen tanácstalanul, először magas, majd egyre alacsonyabb elvárásokkal úgy, hogy effektív egy hiányszakmában lévő középfokú szaktudás is többet ér, mint az egyetemi diplomájuk. Persze a másik oldalról meg menjenek a picsába, hogy a többiek adójából lébecoltak valahol 3, 5 vagy 7 évet)

-az adott állásra minimálisan megfelelők között azonban abszolút nincs túljelentkezés, sőt sok esetben kifejezetten hiány van.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.06.04. 00:15:52

@ikaljan:"2) pályakezdőként olyan fizetési igénnyel léptek fel, amit még ügyvezként és tulajdonosként sem kapok." Ez komoly?

A helyes írás, és általában a normális fogalmazás viszont tényleg szinte ritkaság számba megy.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.04. 00:18:51

@ikaljan: Igazad van, nem olvastam figyelmesen, írtad, hogy pályakezdőknek hirdettétek meg, én csak az 1-2 évre emlékeztem, és nem olvastam vissza mielőtt megírtam a választ.
Mondjuk nem biztos, hogy az ókor óta ugyanolyan nehéz a pályakezdőknek, lehet, hogy valamikor könnyebb volt, valamikor nehezebb.
A válaszod többi részére megint azt tudom mondani, hogy én nem ezt látom, igaz, én nem olvastam el 200 motivációs levelet, tudom, hogy minimális szakismeretet (se) igénylő munkára se vesznek föl olyanokat, akik elvállalnák minimálbérért is a munkát, nincsenek extra igényeik.
Te mindig csak a saját tapasztalataiddal jössz, aminek vannak pozitívumai is, ugyanakkor megvan az a veszélye, hogy nem reprezentatív. Én úgy gondolom, hogy most ez a helyzet. (Gyanítom, hogy mikor az első vállalkozásod bedőlt, nem ez volt a véleményed, mint most.)

betyár (törölt) 2011.06.04. 10:29:13

@gloire:

értem én magát:). és valóban kevés az állás. de nehezen hiszem el, hogy aki akar, az nem talál munkát. azt írja, sokan képzettségüknél alacsonyabb képzettséget igénylő munkára is jelentkeznek. ez nyilván így is van. és nagyobb számban fordul elő, mint 20-25 éve. bár hozzátenném, hogy akkor sem kapta meg feltétlenül azt az állást/állásokat az ember, amit szeretett volna. így jártam én is. ekkor nincs más: felméri az ember a lehetőségeket és szembenéz velük, majd ennek megfelelően dönt és cselekszik. ma éppen a döntés- és cselekvésképtelenséget látom. persze nem minden egyes 20-on évesben, de karakterisztikusan. ráadásul magukat nevezik elveszett nemzedéknek, nem mi sütjük rájuk. no, egy kicsit elkanyarodtam.

kevés a jó munka, ezért nem jut mindenkinek, de abból kell főzni, ami van, ehhez kell alkalmazkodni. vagy a legjobbak közé kell kerülni, akkor ez nem lesz gond. ismerek olyan egyetemistát, aki BA-diplomás, egyszerre két MsC-t végez és mellette dolgozik. méghozzá úgy, hogy válogathat az ajánlatok között. mondhatja, és igaza van, hogy jót tanul, és ez így is van. de ez a lehetőség más előtt is ott van. szembe kell nézni azzal, hogy az "azt csinálom, amihez inspirációm, kedvem van", hamis az esetek többségében. ezt a kádár-kor hamis világa sugallta, amikor azt mondta, hogy minden munkának azonos az értéke (bérpolitika), ill. a szükségletektől teljesen elszakadt a foglalkoztatás. ma ez megváltozott: bizony szem előtt kell tartani a praktikumot a pályaválasztásnál. én mondhatom, ezért mondom is: a bölcsészkar úri huncutság.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.04. 11:15:25

@betyár: "a bölcsészkar úri huncutság. "

Mondod úgy, hogy azt végeztél és még annak megfelelő munkát is végzel. Nem kicsit vagy pofátlan és tahó.

Szemethy 2011.06.04. 12:01:21

@betyár: BA diplomás ismerőse valószínűleg diákmunkát végez. Nem erről van szó. Ügyesen tereli a beszélgetést abba az irányba, hogy Önt igazolja.
Ha meg nem hiszi el, amit a másik mond (azaz, hogy van olyan, aki akar munkát kapni, az nem kap),akkor minek áll szóba vele. A kommunikáció minimális feltétele, hogy annyira megbízunk a másikban, hogy elhisszük neki, amit mond. Ez az Ön esetében nem történt meg. Úgy lászik a bölcsészkaron ezt nem tanították meg magának.
A másik, hogy végülis folyamatosan azzal jön, hogy "így járt Ön is" és egyszerűen nem hiszi el, hogy most rosszabb a helyzet. Azért nem hiszi el, mert akkor nem a fiatalok jellemhibájában kéne keresnie a helyzetük okát, hanem másban. Az előbbi megoldás kétségkívül kényelmesebb, egyszerűbb és a felsőbbrendűségi tudatot is erősíti.
Mi sem jelzi jobban az Ön jellemgyengeségét, mint hogy a poszthoz írt első kommentjében a saját problémáit panaszolta el, miközben másokra magasról szarik.

Lew Archer 2011.06.04. 12:25:03

A helyzet torz értékeléséhez hozzájárul egy hamis tudat, ami uralkodóvá vált napjainkra. Ez azt tartja, hogy egy meghatározott modell szerint kell elképzelni az ország valamennyi polgárának életét. Ez a következő modell: diploma, munkahely olyan keresettel, hogy egymaga háztartást tudjon fenntartani lakásbérlettel vagy hiteltörlesztéssel, autó, nyaralás, szórakozás finanszírozásával. Mindez természetesen a fővárosban vagy nagyvárosban, hogy minden este legyen program.
Nem lehet elégszer elmondani: ez csak keveseknek működik így. Az egymillió munkahely nem egymillió ilyen munkahelyről szól.
A valóságban különböző életformák sokaságával kell lefedni az ország életét, amiben szerepet kell kapjon mindenekelőtt a család, a generációk közti szolidaritás és együttműködés, a saját ellátásra történő gazdálkodás, közösségi tevékenységek, mikrovállalkozás, mezőgazdasági és kisipari termelés.
Ezek színhelye döntően nem a főváros, hanem a vidék. Ha valaki egy kicsit túl tud tekinteni a hamis várakozásokon, akkor új lehetőségek nyílhatnak meg.

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.06.04. 13:06:48

@betyár:
micsoda türelemmel magyaráz ezeknek a seggeknek! :)
de hiába. ezeknek kár mondani, hogy attól, hogy minden barom diplomás lesz az állás csak a tehetségesnek ugrik az ölébe.
meg egyáltalán, milyen emberek ezek az otthonlakók? milyen ember az aki elviseli a szüleit huszonharmincévesen? milyen ember az akinek ilyen korúan ugyanaz a fogyasztásközpontú szarcsomó van az agyában, mint a szüleinek? milyen ember az akinek ugyan azok a céljai, mint a szüleinek?
na, ezér' bírnak ezek a bazárimajmok otthon lakni. ugyanolyan seggek, mint a szüleik, persze a többség csak a mamával lakik, mert a szülők elváltak, ugyanolyan érdeklődéssel lapozzák a levelesbe bedobált "a fukar mindenit" reklám lapokat, mint a húgyagyú mama. :)

Szemethy 2011.06.04. 13:30:24

@málnási: Milyen fogyasztáközpontú szarcsomó, te rongyember? Hogy ki tudja fizetni az albérletet, a rezsit, meg az étkezést? Mert a minimálbér éppen erre elég. HA kap munkát.

Szemethy 2011.06.04. 13:35:21

@málnási: De azt se értetted meg, te patkány, hogy itt már rég nem arról beszélünk, hogy a diplomának megfelelő állást akarnának.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.06.04. 13:49:39

@málnási: "ugyanolyan érdeklődéssel lapozzák a levelesbe bedobált "a fukar mindenit" reklám lapokat, mint a húgyagyú mama. :)"

Ilyen huszonévesek - ez kategórikusan kijelenthető - nem léteznek . ) Az, hogy van egy széles réteg, aki a szüleinél lakik elég morbid ugyan, de ezek folyamatos konfliktusokkal járó élethelyzetek, szó nincs azonos értékrendről. Ahogy én látom, a többség szutykos, "buli-albérletekben" tengődik, harmad, negyed magával, teljesen jövőtlenül, 25 éves korára alkoholista, önsorsrontó módon.

@Lew Archer: Úgy érti, hogy a nógrádi, borsodi szakmunkástanulóból kikerült, lakótelepi tizen-huszonévesek autóra lakásra gyüjtenek, miközben nagyvilági életet élnek a fővárosban? Lehet, hogy van ilyen, de ez valóban csak keveseknek működik, a szelekció rég lezajlott. Én inkább huszonéves tesco pénztáros csajokat és árufeltöltőket látok, (szinte csak ilyen van) nettó 65 ezerért, három műszakban 12 órázni. Ezekre a helyekre is óriási a tülekedés, főleg vidéken.

betyár (törölt) 2011.06.04. 13:53:07

@málnási:

milyen lovagias hangulatban van ma:) köszönöm.

Lew Archer 2011.06.04. 14:06:23

@gloire:

Nem. Arra céloztam, amit írtam. Tévesek az életmód-célok. És olyan világot sem ez, sem más kormány nem fog teremteni, hogy ezek teljesüljenek.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.04. 14:09:09

@gloire: "a többség szutykos, "buli-albérletekben" tengődik..."

Nem tudom, hogy a többség-e, de tény, hogy elég széles réteg. Vannak olyanok is, akik jól fizető állásokban dolgoznak (ezek kisebbik része végez a végzettségének megfelelő munkát), például valami multicégnél. Többet keresnek, mint a szüleik. Azt azonban látni kell, hogy (szemben azzal, ahogy például betyár elképzeli) az egyetemen nyújtott teljesítménynek nem sok köze van ahhoz, hogy ki jut be ilyen helyre. Persze vannak képességek, amik előnyt jelentenek, pl. a manager-szemlélet, ezek azonban szerintem olyan tulajdonságok, amik egy konzervatív ember számára nem feltétlenül a legfontosabbak. Hogy magukat konzervnek tartók ezt kérik számon a fiataloktól, az engem mindenesetre meglep. (Az más kérdés, hogy ha mindenki ilyen lenne, akkor sem jutna mindenkinek hely.)

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.06.04. 14:19:00

@gloire:
nézze, mocskos bulialbérletben lakni huszonévesen: menő. én például azért emlékszem szívesen a hetvenes-nyolcvanas-kilencvenes évekre, mert nem emlékszem. folyamatosan be voltam rúgva, vagy szívva, vagy állva, vagy lőve. azt' mégis milyen derék ember lett belőlem. :)

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.06.04. 14:36:18

@málnási: 30 évig be volt lőve? Én egy röpke évtized után kijózanodtam :DDD, miután néhány lakás árát tölcsérrel magamba döntöttem, de a kilátástalan tengődést mindig megvetettem.
@Disznóvári: Prsze mindenkinek a véleményén torzítanak a személyes tapasztalatai, lehet én is túloztam, és nem a többség ilyen.
@Lew Archer: Tévesek az életmód célok? Nyilván. De ez pár hét alatt elmúlik a pénztárgép mögött . )

Lew Archer 2011.06.04. 15:08:46

@gloire:

Nem egészen a pénztárgépre gondoltam.

Például ugye olyan panaszokkal sűrűn találkozunk, hogy a tanár nem talál magának eléggé jól fizetett fix állást a fővárosban vagy nagy megyeszékhelyen.

De olyan panaszt például ritkán hallani, hogy tanár házaspár költözne falura, de nem tud megállapodni a polgármesterrel, hogy adnának szolgálati lakást kerttel, ahol kiegészítésképp kicsit gazdálkodhatnának. Pedig ezeket a helyeket is be kell tölteni. És valahogy nem megy a tülekedés értük.

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2011.06.04. 21:15:11

@gloire:
"2) pályakezdőként olyan fizetési igénnyel léptek fel, amit még ügyvezként és tulajdonosként sem kapok." Ez komoly? "

Egészen komoly.... persze az is igaz, hogy az ügyvezként keresett pénznél nem kell milliós összegekre gondolni, de konkrétan a havi 250-300 ezer nettó bért simán beírja egy elég széles pályakezdő, vagy 1-2 éves tapasztalattal rendelkező réteg. (és nem informatikust kerestünk, hanem társadalomtudományi végzettségűt.)

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2011.06.04. 22:04:20

@Disznóvári:
"Te mindig csak a saját tapasztalataiddal jössz, aminek vannak pozitívumai is, ugyanakkor megvan az a veszélye, hogy nem reprezentatív."

Ez nyilván így van. Kérdés azonban, hogy:
1. e nem reprezentatív (bár elég sok szempontból "kemény adatokkal" is megtámogatott) tapasztalattal szemben létezik e releváns és ellentmondó reprezentatív eredmény?
2. azt egy percig sem tagadom, hogy sokaknak ne lenne nehéz a helyzetük. Pusztán azt állítom, hogy a többség nincsen felkészülve (felkészítve, ha így jobban tetszik) a valós munkavégzés követelményeire, a munkaerőpiac kínálta lehetőségekhez való gyors adaptációra...
3. illetve azt is, hogy a rendelkezésre álló munkahelyek száma nem egy külső adottság, amin az álláskeresők ne tudnának változtatni. Nem egy zéró összegű játszmáról van szó, ugyanis. Ahol több felkészült és hatékonyan dolgozni tudó ember jelenik meg (akik egy része még vállalkozó szellemű is) az igen gyorsan vezet a munkahelyek számának növekedéséhez is.
4. Szerintem egyszerűen arról van szó - és ez tényleg generációs kérdés is, hogy a mai 80-as generáció szocializációja során különböző, de tökéletesen alkalmatlan sémákat kapott:
- nyilván éltek még a cucilizmus sémái, ami nem támogatta a munkaerőpiachoz való rugalmas hozzáállást, és fel sem vetette, hogy egy egyetemet végző arc ne helyezkedhetne el abban a szakmában amit kitanult.
-a 90-es években jött a maffiakapitalizmus eredeti tőkefelhalmozása és az ügyeskedős, dumálós érvényesülés sémája, a vesztesek számára pedig a szociális rendszerben garázdálkodás, lehetősége, mint alternatív életpálya.
-a felsőoktatás e kérdésben baromi negatív szerepet játszott, a többség számára gyakorlatilag az "egyetem nem szolgáltat, a diák nem tanul" modellt ajánlotta... (és ajánlja a mai napig)

... az első vállalkozásom bedőlése szerintem meg annyiban jön a témához, hogy a munkaerőpiacon fellelhető munkavállalói réteg motiváltságával, szándékaival és felkészültségével kapcsolatos jelenlegi hozzáállásom éppen ennek tapasztalatai alapján fogalmazódtak meg bennem.

megint szubjektív példák:
- kedves rokon/barát panaszkodik, hogy ő mindent megtesz és bármilyen munka jó lenne, csakhát ugye egyszerűen nem lehet.... jó, gyere dolgozni hozzám - 8 órás meló, bejelentett állás ... ja, hát de csak hetente háromszor érek rá/most mégis lehet, hogy lenne egy másik meló/ hát de azért mégis jobb lennem, ha a szakmában lehetne
- munkatársak, akik mégis eljönnek dolgozni - kedves XY hol vagy?... itt a busznál, most érek be a nyugatihoz... de barátom, dél van és 8-kor kezdődött volna a munkaidő... de én otthon is ám rendezgettem a papírokat / de nekem kell két nap home office is... de hidd, hogy otthon én fogok dolgozni / mit végeztél a héten... ezt... de hát ez összesen két óra munka, nézd meg) / mit csináltál ma? Itt és itt voltam... de most beszéltem az ügyféllel és nem voltál ott.../
- ezen kívül mesélhetek még szerencsejáték függő barátunkról, aki 600e-Ft-ot nyúlt le, / két különböző esetről, amikor az ígéretes jelentkezőt felvettük, aztán másnak elment táppénzre és fél évig nem láttuk (illetve egyik munkatárs egyszer egy buliban összefutott vele)...

No persze ezek megint szubjektív dolgok, de a helyzet az, hogy az előző vállalkozásomban az ismerősként jövő megbízható/ több szintű kiválasztáson kiválasztott munkatársak olyan 80%-a volt abszolút semmirekellő, inkompetens és/vagy szélhámos volt. Ez nyilván az én hibám is volt, hiszen én vettem fel és én alkalmaztam őket, én irányítottam és én dőltem be a hülye dumáknak, de igyekeztem tanulni a dologból, így az ilyen arcok nagy része szerencsére kiszűrődik a rostán...

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.06.04. 22:27:26

@ikaljan: „. azt egy percig sem tagadom, hogy sokaknak ne lenne nehéz a helyzetük. Pusztán azt állítom, hogy a többség nincsen felkészülve (felkészítve, ha így jobban tetszik) a valós munkavégzés követelményeire, a munkaerőpiac kínálta lehetőségekhez való gyors adaptációra...”

Biztos vannak ilyen emberek is, és vannak olyanok is, akiknek nehéz a helyzetük és nem bennük van a hiba. Engem az zavar, hogy valaki ha valaki róluk beszél, akkor valami nagyokos eltereli a szót olyanokra, akiknek a jellemükben van a hiba. Én az ilyen hozzáállás mögött egy - többségében alaptalan - felsőbbrendűségi érzést, önelégültséget, beképzeltséget, a másik emberek semmibevételét, lenézését, érzéketlenséget vélek felfedezni, ami mélységesen fel tud háborítani.
Amúgy elhiszem, amit írsz, biztos van benne igazság, éppen ezét nincs kedvem vitatkozni róla (bár lehetne, pl. én is elmesélhetném, hogy intelligens és munkabíró ismerőseim milyen méltatlan körülmények között élnek, csak nincs hozzá kedvem).

bz249 2011.06.06. 13:59:14

Sporolni (fogyasztast elhalasztani) mondjuk pl. azert is erdemes, mert igy az ecceri dolgozo anyagi helyzete es az eletszinvonala kozott lesz egy pufferzona. Vagyis kisebb anyagi nehezsegeket eletszinvonalvesztes nelkul athidalhat (egyszeruen azaltal, hogy a fogyasztas visszafogasa helyett a felretett penz mennyiseget csokkenti). Ez amugy kulonosen hasznos a nyugdij elotti idoszakban, amikoris elore lathato, hogy a bevetelek csokkenni fognak (mert a mindenkori nyugdij kevesebb, mint a mindenkori fizetes) es igy a sokkszeru eletszinvonal-eses helyett egy tobb evre elhuzott lassabb novekedes var a leendo nyugdijasra.

A masik ok, amiert erdemes sporolni az meg mondjuk a munkahely elvesztese es baratai, ugyanis ha valakinek ott figyel a bankszamlajan, akarcsak fel evnyi jovedelmenek megfelelo osszeg, akkor o egy picivel felszabadultabban kereshet allast, tudva, hogy meg van ideje es nem kell az elso szutyok melot elvallalni, mert kulonben nem jut pirospaprika es hagyma a zsiroskenyerre. Vagy esetleg zsir sem.

Alfőmérnök 2011.06.09. 17:17:01

@betyár: Szalai Erzsébet hozzászólása a témához (tudom, hogy utálod, de hátha érdekel):
"- Megosztottsága ellenére általam vizsgált fiatal felnőttek sorsának és mentalitásának vannak közös vonásai is. Ilyen például az, hogy a legtöbben az őszinteséget tartják a legfontosabb emberi értéknek. Ez valamiféle lázadás, pontosabban védekezés az őszintétlen, agyonmanipulált világgal szemben. Másrészt többségük gondolkodását valamiféle mozaikszerű antikapitalizmus jellemzi, mely az esetek nagy részében nem kötődik konkrét eszmerendszerekhez, ideológiákhoz. Riadtan beszélnek az ökológiai válság sokasodó jeleiről és az egyre kizárólagosabban az önzés és a pénz vezérelte világról. Többségük valahogy szeretne ebből kimaradni. Vizsgált vállalkozóink nagy része például bevallottan nem a profitszerzés, hanem a kegyetlen világtól való egzisztenciális függetlenedés vágyától vezéreltetve hozta létre vállalkozását. Mindazonáltal az érdekek, az identitások, a habitusok és a szerepek sokfélesége és széttartása következtében kutatásom egyik legfontosabb következtetése az, hogy a mai fiatal felnőttek, mégsem szerveződtek generációvá. Legalábbis eddig még nem."
www.nol.hu/belfold/20110511-_a_huszasoknak_nincs_helyuk_
süti beállítások módosítása