A barbárokra várva (Konsztantinosz Kavafisz)
2011. május 22. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

A barbárokra várva (Konsztantinosz Kavafisz)

„Mire várunk, tolongva mind a fórumon?”

Hogy végre ma a barbárok betörjenek.

„A szenátus mért ily tétlen s tanácstalan?
Miért nem ülnek törvényt a szenátorok”

Mert várják, hogy a barbárok betörjenek.
Mily törvényt hoznának még a szenátorok?
Majd hoznak a barbárok, csak betörjenek.

„Mért kelt fel császárunk ma ily korán, s miért
ült ki a legfelső városkapu elé
trónjára, koronával, ünnepélyesen?”

Mert várja, hogy a barbárok betörjenek.
S a császár méltóképp készül fogadni fő
emberüket. Külön pergament íratott,
hogy átnyújtsa neki, dicső címekkel és
jelzőkkel is kicirkalmazta ékesen.

„Miért jő két konzulunk s a prétorok vörös
hímzett tógában, melyben ünnepen szokás?
Mért díszítik őket ametiszt-karkötők,
és szikrázó smaragd-gyűrűk az ujjukat?

Miért vették ma éppen arany és ezüst
művekkel gazdagon mintázott botjukat?”

Mert várják, hogy a barbárok betörjenek,
és a barbárt az ilyesmi elbűvöli.

„Mért nem gyűltek össze a tisztes rétorok,
hogy szóljanak s elmondják, ami lelkünkön?”

Mert várják, hogy a barbárok betörjenek,
s a barbárokat untatják a szép szavak.

„De mért egyszerre ez a zűrzavar, ez a
felbolydulás? (Milyen sötét lett minden arc!)
Mért néptelenednek el utcák és terek,
s mért siet ki-ki otthonába komoran?”

Mert éj lett, és a barbárok nem jöttek el.
S futárok érkeztek a limesek felől,
jelentve, hogy barbárok többé nincsenek.

„S most - vajon barbárok nélkül mi lesz velünk?
Ők mégiscsak megoldás voltak valahogy…”

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr882900163

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Levendel Júlia - A KOCSIS NYAKÁN ELNYOMOTT CIGARETTA 2011.05.22. 17:43:53

ELKÉPZELEM, HOGY ELKÉPZELIIllyés Gyula az 1947-es Ebéd a kastélyban című, merészen műfajtalan (párbeszédes regény?, szociografikus vita?) írásában mesél „egy esetet” a vendéglátó, immár birtokát-rangját vesztett grófnak, s az emlékezés term...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Célkereszt 2011.05.22. 09:41:08

Hol vannak a barbárok? Már régen elfoglalták.

Tilikov (törölt) 2011.05.22. 09:46:24

Szép-szép, de nekem valahogy nem esik le, jelen helyzetünkben ez most hogy jön ide. Valakinek van ötlete? Esetleg Rajcsányi úr célozhatna rá, mire fel most ez.

Célkereszt 2011.05.22. 10:03:05

@Tilikov: Talán azt, hogy a problémák megoldását nem kivülről kell várni.

Tilikov (törölt) 2011.05.22. 10:14:22

@Célkereszt: Én a barbárokat nem tudom hova tenni, nem látok barbárokat a kapuk előtt, még átvitt értelemben sem.

Célkereszt 2011.05.22. 10:27:28

@Tilikov: Igazából azt mondja, hogy a barbárok nem léteznek. A nyugat civilizáció meghasonlott. Talán Strauss-Kahnra is utal. Az európai uralkodó osztály elvesztette a morális iránytűjét. Beleveszett az erkölcstelenség és az anyagi világ mocsarába. Már nem hisz önmaga erkölcsi magasabbrendűségében.

Esetleg keverjük bele Vonát is, aki ezt írja:
"Kizárásos alapon maradt – több kontinensen elterjedve -, amely igyekszik őrizni a tradíciót: ez pedig az iszlám világ. És természetesen nem öngyilkos merénylők és véres háborúk mellett török lándzsát, de egyúttal kijelentem, ma az emberiség tradicionális – a transzcendenst a hétköznapival együtt megélő – kultúrájának utolsó védőbástyája az iszlám világ maradt."

Pelso.. 2011.05.22. 10:28:49

@Tilikov: A kapukon belül viszont akadnak barbárok szép számmal, akiket barbárként azonosítani tetszőlegesen szájíz szerint lehet, s folyamatosan termelődnek újra.

@Célkereszt: Így igaz. 2014-ben sem, ha kevés lesz a hazai voks.

Tilikov (törölt) 2011.05.22. 10:41:36

@Pelso..: Így van, én is azt akartam írni, hogy a mi barbárjaink belül vannak.

@Célkereszt: Az iszlám világot illetően inkább mi vagyunk akik a kapukat döngetik (Afganisztán, Irak, Líbia). Az is igaz, hogy ezeknek az ügyeknek nincsen sok erkölcsi alapja, anyagi érdekek mozgatják a szálakat, bár szerintem még rosszabb lenne, ha gyártanánk mellé erkölcsi ideológiát is és vallási alapon kezelnénk ezeket a konfliktusokat, na akkor aztán elszabadulna a pokol, akkor valóban barbárokká válnánk.

Célkereszt 2011.05.22. 11:03:38

@Tilikov: Más népek szokásai mindig barbárnak tünnek.
Van-e erkölcsi abszolutizmus? Szerintem a kézlevágos, megkövezős, szemet-szemért társadalmak abszolut barbarok. Az persze más kérdés, hogy mi nem ezért vagyunk ott. Csak hányunk tőle.

Célkereszt 2011.05.22. 11:07:13

@Célkereszt: Talán arra vágyunk, hogy legyen egy pár nyilvános lefejezés az erkölcsi megújulás jegyében?

Tilikov (törölt) 2011.05.22. 11:27:57

@Célkereszt: Azért ennyire nem kell általánosítani, elég nagy különbségek vannak barbáréknál ahhoz, hogy egy kalap alá vegyük őket.

Pl. az egyik leginkább fundamentalista, kézlevágós, megkövezős barbár állam Szaúd-Arábia, akivel ennek ellenére mégsincsenek erkölcsi aggályaink, jó barátok, jó szövetségesek.

Ezzel szemben Kadhafi Líbiájában tiltva volt az iszlám fundamentalizmus és a lakosság életszínvonala is a legmagasabb volt a környéken. Mégis ők lettek azok, akik felett köröznek a gépeink, szórjuk rájuk a bombákat, polgárháborút szítunk, hosszú évekre gallyra tesszük szerencsétlen államot és ugyanolyan korrupt csődtömeget hagyunk magunk után, mint Afganisztánban és Irakban.

Az indok pedig, hogy ők barbárok, mi meg nem. Hát gratulálok hozzá.

Célkereszt 2011.05.22. 11:44:07

@Tilikov: Nem vitatom. Írtam, hogy mi(a nyugat) nem azért vagyunk ott, hogy beleszóljunk a jogrendszerükbe.
Persze most jöhet a végeláthatatlan vita, hogy a Koránban benne van-e ? Elolvasnám, ha volna egy autentikus fordítás.
Azért nekünk van egy Krisztusunk, aki túllépett a fogat-fogért elven. www.origo.hu/nagyvilag/20110514-savval-vakitanak-meg-egy-eliteltet-iranban.html

Jó, tudom, a máglyák meg Giordano Bruno meg az iszlám felvilágosodás a kereszténység sötét évszázadaiban. Uncsi. Mi van most?

Ordnassac 2011.05.22. 13:51:06

Kicsit off, de ajánlom John M. Coetzee A barbárokra várva c. könyvét, amelyet épp ez a vers ihletett.

Amúgy a verset Somlyó György fordította (bár van Faludy György-fordítás is).

Alfőmérnök 2011.05.22. 14:41:49

@Tilikov: címkék: európa, schengen

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.05.22. 19:38:23

@Ordnassac:

A Coetzee-regény a nyolcvanas évek közepe körül már megjelent Magyarországon (a Modern Könyvtár-sorozatban), gondolom, az elvtársak, anno, valamiféle apartheid-ellenes könyvnek gondolták:-D. Gimistaként akkor olvastam először. Igazi beavató-olvasmány:-) Nem a minősége miatt, bár igen jó regény, hanem a szemlélete-látásmódja (önreflexivitása) miatt. A dekadens, elk*csögösödött (s elhipokritásodott) európaiakra már nagyon ráférne egy kis önmagábanézés --- erre például elég jó ez a könyv.

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.05.22. 19:41:44

@bbjnick:

önmagábanézés=önmagukbanézés

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.05.22. 20:18:37

a vers nem szól másról, mint arról, hogy mindannyian díszben várjuk időnként a pusztulást. a pusztulás nemesebb a semminél, az értéknélküliségnél. minden más magyarázat faszság. :)

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.05.22. 20:20:11

@málnási:
a pusztuláson persze önmagunk rosszabbik énjének diadalát értem. tehát elefántcsonttorony vers, de ravasz, mert a költő röhögve figyelheti a szövegre született nagy társadalmi-politikai magyarázatokat.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.05.22. 20:41:52

rajcsányi.gellért (ergé):!

Kavafiszról jutott eszembe! S mivel ti vagytok a polgári underground, hát, nektek el is mondom.

Már Kr. e. II. századtól --- a görög háborúktól --- se szeri, se száma azoknak a sirámoknak Rómában, hogy a pragmatizmus a Virtus rovására megy, Virtus (a római erkölcsök) nélkül pedig Róma, nem Róma. Innét --- a Virtus megroppanásától --- már csak egy lépés (jó, lehet, hogy kettő vagy három) a Limesen kívüli barbárokra várni, hátha majd ők.

Orbán Kötcsén a "sajátosan magyar észjárásról" beszél, de hogy mit is ért ez alatt, azt nem fejti ki. Mióta az új hatalom regnál, azóta próbálok rájönni, hogy számukra mit is jelent ez a hivatkozás. Amit látok, nyers és ostoba vulgárdemokratizmus minden mennyiségben (gondolom, nem ezt értette Orbán "sajátosan magyar észjáráson").

Figyelem a "jobboldali" magyar értelmiséget is; aki nem a b*zis szakemberszerepben tetszeleg vagy nem helyezkedni, pacsitadni próbál, az mélyen hallgat.

Az analógiából kiindulva: milyen is a mi Virtusunk, ami kivezet minket a mély társadalmi, gazdasági és erkölcsi válságból?

Kavafiszról jut eszembe: milyenek is a mi erkölcsink?

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.05.22. 20:47:39

@málnási:

A dekadens éned rezonált a vers dekadens rétegére.:-)

És:

Az "a pusztulás nemesebb a semminél" és az "a pusztuláson persze önmagunk rosszabbik énjének diadalát értem" kijelentések között ellentmondás van. Illetve, csak akkor nincs, ha dekadensek vagyunk, mert na nem vagyunk dekadensek, akkor...:

magyarido.blog.hu/2008/10/02/ja_deulet_basuma

ü
bbjnick

Lew Archer 2011.05.22. 21:28:27

Van erre más megoldás is:

"

Lew Archer 2011.05.22. 21:29:19

Van erre más megoldás is:

"Egyszerre minden istenek nevében!
Ugyan miféle táppal él e Caesar,
Hogy ilyen nagyra nőtt? Ó, kor, gyalázva vagy,
Nemes fajodban, Róma, megfogyál!
A vízözöntől fogva múlt-e kor,
Csupán egy s nem több férfival jeles?
Ha mondhaták Rómáról mostanig,
Hogy tág terén egy ember fér csak el?
Valóban, Róma tágas, puszta rom,
Ha benne nincsen több egy férfinál."

"S mért volna hát Caesar zsarnok? Szegény,
Tudom, nem volna ő farkas, hanem
Mert látja, hogy a rómaiak juhok:
Nem volna ő oroszlán, csak magunk
Őzek ne volnánk. Aki nagy tüzet
Kiván élesztni hirtelen, silány
Szalmával kezdi."

Veder1 2011.05.23. 01:06:32

@Lew Archer ez nem ér Cassiust nem lehet választani! Az opciók max Marius, Sulla, Pompeius, Crassus, Caesar, Octavianus stb. Az idealistáknak nem osztanak lapokat...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.05.23. 05:19:05

@Lew Archer: @Vödör:

:-)

Márpedig Cassius nélkül Ceasar nem lehetne Ceasar és Octavianus nem lehetne Octavianus.

Ha nincs "utolsó római" és nincs "legnagyobb magyar" stb., akkor nincs Róma és akkor nincs magyar sem. Akkor "Mily törvényt hoznának még a szenátorok"?

Az erkölcsi konfliktusok dinamizálják a történelmet, termik a Virtust.

"virtus, utis, nn. [vir]

sajátlag férfiasság, férfiúhoz tartozó szellemi tulajdonok,

1) derékség, jelesség, bátorság, vitézség, veszedelmekben és bajokban magát kimutató szellemi erő: virtute omnibus praestare, gyakran v. bellandi v. militaris.

2) gyűnévileg, jó tulajdonok, jelesség, ügyesség, életrevalóság, jó természet, v. animi, corporis: így átalán mindazoknak a jeles és jó tulajdonságoknak az összege, a melyeknél fogva valami kiválóan alkalmas valamely czélra, főleg a maga saját rendeltetésének betöltésére, úgy hogy néha ily kifejezésekkel kell fordítni: hatás, erő, érték s több efféle: equi, nemes fajuság; mercis, kitünőség; herbarum, gyógy- v. bűvereje; navium, erős és czélszerű szerkezet; memoriae duplex virtus, két jeles tulajdonsága; virtute formae evenit, szépséged hatásának köszönheted, v. oratoris, kitünő volta.

3) jó tulajdonság, tökéletesség, jelesség, és küln. erkölcsi tekintetben valami erény: illae vv. leniores; v. constantiae; animi vv., vv. oratoriae.

4) mint öszszerű fogalom, erény: omnia praeter v. caduca sunt; finis bonorum in virtute positus est; v. est animi habitus modo atque rationi consentaneus."

ü
bbjnick

Lew Archer 2011.05.23. 06:42:17

@Vödör:
@bbjnick:

"Tedd, hogy kövér nép foglaljon körül,
És síkfejű s kik éjjel alszanak.
E Cassius ott sovány, éhes szinű;
Sokat tünődik s ily ember veszélyes."

"Mért nem kövérebb? Bár nem félem őt,
S mégis, ha nevemhez férne félelem,
Nem ösmerek, kit inkább kellene
Kerülnöm, mint e fonnyadt Cassiust.
Szünetlen olvas; nagy figyelmező;
Átlát az embereknek tettein.
Játéknak nem barátja, mint te vagy,
Antonius; nem hallgat muzsikát.
Ritkán mosolyg s mintegy magát csufolva
S eszét gyalázva akkor is, hogy azt
Akármi tárgy mosolyra bírhatá.
Ily embereknek nyugta nincs soha,
Amíg nagyobbat látnak, mint magok,
Azért is ők igen veszélyesek.
Inkább beszélem, ami félhető,
Mint ami rettent: én Caesar vagyok."

Lew Archer 2011.05.23. 07:21:35

Amennyiben az európai világban tovább folyik a végeláthatatlan morális töketlenkedés, a helyzet elő fogja hívni Ceasart, ha őt kiiktatják, Octavianust.

A töketlenkedés arca máma az, hogy morális kérdéseket szakkérdésekként tüntetnek fel, végtelen vitákba és szócséplésekbe valamint alkudozásokba fojtva bele a közéletet, sorsunkat eldöntő alapvető kérdésekről szóló döntéseket odázva, irtózva a döntés felelősségétől.

Célkereszt 2011.05.23. 12:30:48

@Lew Archer: "... A válság, igaz, rendkívül kényelmetlen, de félelmetesen jelenlévő tudata elől, ha illuzórikus bizonyosságba rejtőzik, az, mint az angolok mondják a lonely crowd, vagy mint camus írja, l'homme absurde. Úgy élni, mintha nem történt volna semmi. Tovább fecsegni a fejlődésről és a tudomány haladásáról, terveket készíteni a gazdasági kibontakozásra és a politikai megegyezésre, a nevelést reformálni, a műveltség színvonalát emelni, az új kultúra alapján megvetni és egyéb zsurnalizmus. ..."

Hessler ezredes - halál az ötven órára 2011.05.23. 16:48:17

Minden korszakban voltak vannak és lesznek, akik a saját korszakukat hanyatlásként, csődként, tragédiaként élik meg. Ezen aztán nyavalyognak vég nélkül.
Mára eljutottunk oda, hogy én itt mindezt úgy le tudom írni, hogy a bolygó másik részén valaki más azonnal olvasni tudja - ha ez nem fejlődés a korábbi korszakokhoz képest, akkor mi a fejlődés?
Összeomlik a status quo? Hát aztán!
Legfeljebb nem lesz Amerikai Birodalom és álom.
Jönnek Európát elárasztani a mohamedánok? Jöjjenek: majd rájönnek, hogy Allahért kár lemondani a szatmári szilváról, meg a mangalica sódarról.
Sokan lesznek a cigányok? Majd elkezdik a saját fajtájukat is utálni, és ott leszünk, ahol a part szakad.
Azon azonban érdemes elgondolkodni, hogy az olaj utáni korszakra milyen élhető világot lehet megtervezni? Például a nyugdíjba küldött gőzmozdonyokat esetleg elővenni? Esetleg a vasútállomások mellé autó kölcsönzőket telepíteni, hogy ne kelljen 200 km-t végigautózni, ha vidéken el akar valamit intézni az ember. Esetleg ingyenes kerékpárokat adni minden településen a népnek, ah odamégy felpattansz rá, és kerekezel, vagy levenni minden adót a drótszamárról, hadd lehessen könnyen megvásárolni, tényleg olcsón, persze támogatni a tömegközlekedés minőségi színvonalának emelését?
Lennének még ötleteim.

Célkereszt 2011.05.24. 11:31:40

"Elég sokan, de főként Merezskovszkij, Pannwitz, Rathenau és Keyserling hatásosan leírták már azt a jelenséget, amelyet aztán a barbárság betörésének vagy a tömeg lázadásának, vagy új népvándorlásnak, vagy a lélek özönvízének neveztek el. Amit ebben a pillanatban hiányolni lehet, mindössze annyi, hogy a tömeg lázadását még senki sem állította párhuzamba azzal a folyamattal, amely a saját személyes tudattal rendelkező emberi lénynek a tömegben való kialvásában jelentkezik. A párhuzam pedig nemcsak kínálkozik. Ma már parancsoló kényszer, és követeli, hogy észrevegyék. Az emberiség tömegé lett, a személyes öntudat kialvóban van, részben kialudt, és az egyén tudatos tevékenységének helyét a tömeg tudattalan tevékenysége foglalja el. Amiről a tömeglélektan beszél, nem is a tömeg lélektana, hanem az a folyamat, amit a barbárság merőleges betörése jelent. Az egész emberiségben a józan és világos értelem helyébe az izgékony, homályos és hisztérikus tudattalan lép, amelynek intelligenciája nincs, mérlegelni nem tud, amely úgy viselkedik, mint egy választógyűlés vagy színházi publikum, vagy egy osztályra való iskolás gyerek. Az egész emberiség készül egyetlen lélekké olvadni, amely hiszékeny, maradi, zsarnok, gondolkozni, szeretni nem tud, csak félni, reszketni, őrjöngeni, és főként pusztítani, mert a tömeg feladata a kultúrák lerombolása. Egyéniségalatti állapotba merültünk, és önmagunkról való külön tudatunk elhomályosodik. S ebben a folyamatban a tanultság éppen úgy nem véd meg, mint a tömegben. Műveltség, rang, vagyon, állás, osztály, tudás az embert attól, hogy a nagy homályos árnyék elérje és elborítsa, nem védi meg. Semmiféle eddig megszerzett emberi képesség, tehetség, szellem, magasság nem elég hatékony ahhoz, hogy az embert az elmerüléstől megóvja. A kezdődő primitivizálódás kivétel nélkül mindenkit kikezd és aláás. A szellemet kioltja, az ízlést a legalsó vonalra szállítja le, a vallásból babonát csinál, az istenekből bálványt, a világos és józan gondolat helyét zavaros mítosz és bizonytalan reziduum foglalja el."

Mervi Hákim 2011.05.25. 19:14:16

www.youtube.com/watch?v=v6WM68KD-co

@bbjnick: a "buzis" szó ilyetén használata a poszt alatt némiképp sértheti a költő emlékét.
süti beállítások módosítása