A kullancsok kiirtják az emberiséget!
2011. április 16. írta: pelikán*

A kullancsok kiirtják az emberiséget!

  Tudja-e Ön, hogy mi az, ami következetesen, kiszámíthatóan, gazdasági válságtól, forradalmaktól, kormányváltásoktól, alkotmányozástól, Török Zsolt hajzseléhasználatától függetlenül minden évben tutibiztos növekedést mutat?

  A kullancsveszély.

  Az évi rendes kullancshisztéria kiszámíthatóan érkezik, mint a menstruáció. Ráadásul ha egyszer megjött, sokáig tart. Soha, semmire nem fogadnék ebben az életben, de arra igen, hogy március első és április második hete között, nagyjából az év első rövidnadrágos napján vakuként villan az arcba az összes kertévé híradójából, hogy Kullancsinvázió jöhet, Támadnak a kullancsok, Kétszer annyi kullancs, mint máskor.

  Ha én közgazdász lennék, hagynám a faszba az elemzési módszertant meg a valószínűségelméletet, csak a kullancsokat kutatnám, mert nincs még egy lény ezen a bolygón, de legalábbis Magyarországon, ami minden évben megkétszerezi saját számát, és minden évben direkt pont azért van belőle több és veszélyesebb, ami miatt minden más lény szopórolleren üldögél: ha árvíz van, akkor azért, ha meleg volt a tél, akkor azért, ha hideg volt a tél, akkor azért.

  Továbbá arra is szégyentelen mennyiségű svájci frankot mernék tenni, hogy minden évben, az említett kullancsos híradók, Mokkák, Fókuszok idején előjön a Magyar Kullancsszövetség. Előjön, és végigturnézza a kertévéket, nagyjából ugyanazzal a mondanivalóval, vagyis hogy ha most nem irtják ki a kullancsok az emberiséget, akkor az csak azért van, mert ezt inkább jövőre tervezik, akkor ugyanis kétszer ennyien lesznek, de minimum: többen. Ha nem hisz nekem a Kedves Olvasó, akkor nézzünk néhány nyilatkozatot a Magyar Kullancsszövetség tollából, mely elnevezés egyébként a Baromfi Terméktanács és a Magyar Grillázs Szövetség után nagy favoritom.

„Kullancsriadó! (...) Bár a tavasztól-őszig terjedő időszakban vagyunk leginkább kitéve az apró ízeltlábúak támadásának, a szükséges immunizációra már ősszel kell gondolni. (…) A kirándulók, táborozók rémálma a kullancsok csípése. A 2-5 milliméter nagyságú, pókszerű állatok ostromára két irányból is számítani lehet. Az úgynevezett közönséges kullancs cserjék és bokrok leveleinek fonákján kapaszkodva várja áldozatát, akire rávetheti magát. A látó kutya kullancs a fűszálak árnyékos felén megtapadva, lesből támad. A parányi vámpír a legszívesebben a napfény hatásától mentes, ruhával fedett, izzadt-párás testrészbe, például hónaljba vagy a lábujjak közé fúródik. (…)”

  Fenti szöveg a Kullancsszövetség honlapján, megfelelően gusztustalan, ötszázszorosára nagyított rovarfelvételek mellett (melyik hangya nem gusztustalan tenyérméretűre nagyítva?), kis mászkáló animgif kullanccsal támogatva éri el célját.

  Ahogy beleástam magam a témába, rögtön kiderült, hogy a Magyar Kullancsszövetség nevében permanensen nyilatkozó Kapiller Zoltánnál kell keresni a hasonló szövegek forrását, aki amellett, hogy nyilván jó állatorvos, láthatóan az insectológus kispróza koronázatlan császára. Kullancsos kontentjében olyan mondatok hangzanak el, hogy „Hatványozó faktorokkal sokkal több kullancs lesz a természetben”, „paradigmaváltásban vannak a kullancsok is” (Kitérő. Kurva szar lehet paradigmának lenni, ha a kullancsoktól Szegedi Csanádig mindenki, folyamatosan le akar váltani. Kitérő vége.), de hallani olyant is, hogy „szerelmi ötszög indul el a kullancsoktól”. Kapiller egyik kedvenc költői kifejezőeszköze a tautológia: „a vizes csapadékos időjárás ökológiai robbanást okoz”, „február végétől inváziós roham van július elejéig”.

  Hadd szögezzem le, hogy nem a kullancsok terjesztette veszélyeket szeretném én mindezzel relativizálni, vagy nevetségessé tenni. Elég jól ismerem az erdőjáró viszonyokat: különböző okoknál fogva minden évben nagyjából három-öt hetet nomádkodom mezőszélen, sátorban, néha bivakban. Be vagyok oltva, ismerem a védekezési lehetőségeket is, mindennek tudatában mondom, hogy a magyar kullancsos kommunikáció a legtöbb szempontból egy határ szar. A kollektíven pánikoltató költeményektől az ilyen teljesen használhatatlan és elavult kullancstérképekig, mint ez, amiről baromi nehéz bármit is megállapítani, vagy mint ez, ami szerint gyakorlatilag ki sem szabad mozdulni a panelből, ha túl akarunk élni márciustól novemberig.

  Az már csak a pont a szakmaiságot jelző i-n, hogy némely riportban kétszáz, más helyen tízezer Lyme-kórost említenek. A Lyme-kór egyébként tényleg veszélyes, nem lehet nem komolyan venni, de ebben az adásban is világosan elmondják, hogy teljesen irreleváns adatok keringenek a betegségről a kullancsok összefüggésében, ami a mintavétel hibája is. Továbbá tény, hogy agyhártyagyulladástól szenvedő betegből évről évre egyre kevesebb van.

  A kullancshisztéria nagyjából a Kullancsszövetség, és az időjárásra, természeti katasztrófára, felnagyított gusztustalan állatkákra, és e hármat ötvözni képes témákra oly fogékony kertévék közös gyermeke. Felnőtt, nem buta ismerőstől is hallottam már, hogy ő biz' nem megy nyáron erdőbe, mert ott kullancsok támadnak rá, látta a tévében. Említett szövetség motivációit sem nehéz kitalálni, tekintve, hogy honlapjukon áll: „A Kullancsszövetség támogatója a Baxter”, egy oltóanyag-forgalmazó cég.

  Nem hisztéria kell, elég normálisan gondolkodni. Aki sokat jár erdőbe, oltassa magát a kullancsok terjesztette szarok ellen, amúgy meg bárki, aki kirándulni megy, vegyen fel bakancsot, hosszúnadrágot, lehetőleg ne túrja a bokrokat vadmalac módjára, és nézze át magát nap végén alaposan, de tényleg alaposan. Akkor nem lehet baj.

*

  Köszönöm, hogy velünk voltak, most pedig hallgassuk meg együtt, hogyan tud gitározni Ewan Dobson, akire a Nehézzene blogon lettem figyelmes.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr782827655

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.04.16. 08:35:40

Büszkeséggel tölt el, hogy a zalai kullancsok a legnagyobbak.
www.kullancsinfo.hu/terkep.html

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.04.16. 08:55:51

@(pelikán*):!

Ez egy nagyon felelőtlen poszt! A veszélyt nem bagatellizálni kell, hanem világossá tenni. És a védekezés módjait értelmesen bemutatni.

ü
bbjnick

kackia 2011.04.16. 09:06:18

Isten nem teremtett parazitákat a földre , azokat a negatív gondolkodás manifesztálta.

Dendrobatidae 2011.04.16. 09:16:41

„A Kullancsszövetség támogatója a Baxter”, egy oltóanyag-forgalmazó cég. ))))

Egyébként az ilyen RTL-szerű moslékadók hülyeségeire előbb-utóbb vagy immunis lesz az ember vagy depressziós lesz. Én szegény nagyanyámnál látom, hogy szinte függő lett ezektől az idióta hírektől. ha valahol valami katasztrófát, balesetet vérengző kullancsokat mutogatnak, szinte megbabonázva nézi a képernyőt, hogy utána egy jót sopánkodjon a világ rettenetes voltán.
Persze ez is egyfajta természetes kiválasztódás, mert normális, egészséges ember már rég nem nézi ezeket a szarokat. Akinek meg erre van igénye... na, azzal úgysem lehetne mit kezdeni. Az vagy a TV hírektől lesz depressziós, vagy attól, ha megvonnánk tőle a napi borzongani való rémhíreket.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.04.16. 09:24:22

Van egy "bejáró" macskánk, heti egy-két alkalommal jelenik meg az ajtóban. Jó nagy, cirmos kandúr, de kicsit lökött. Alkalmanként 30-40 (sic!) kullancsot szedek ki belőle, a fele már borsó nagyságú. Én még ilyet nem láttam, valóban ijesztő.

Hattory Hanzo 2011.04.16. 10:14:05

@gloire:

Én a kutyából szedtem ki egy akkorát, amelyik már egy Alien-filmben is szöveges szerepet kapott volna. Ráadásul van olyan kullancs, ami kutyára igen veszélyes.

Alfőmérnök 2011.04.16. 10:45:38

Persze aristo óta tudjuk, hogy globális éghajlatváltozás is csak hisztéria...
Kullancsból tényleg sok van, és tényleg veszélyes. Hogy a statisztiták mennyire torzítanak, azon lehet vitatkozni, csak felesleges.
Nekem volt már ilyen Lyme-kórom, tényleg szar. Több hétig kurva erős antibiotikum kell.
Azt pl. kár volt kihagyni, hogy érdemes használni ilyen spray-ket is, szerintem hatásosak. Az átnézéshez meg nem árt egy barátné.

AZso.hu · http://www.azso.hu 2011.04.16. 10:58:41

Teljesen korrekt poszt, egyetértek vele.

Lehet, hogy kullancsból sok van, meg veszélyes is, de aki kirándulni megy erdőbe (és menjetek bátran, nagyon jó móka),
1. az öltözzön annak megfelelően (zárt ruházat, bakancs, stb)
2. viselkedjen annak megfelelően (nem fetrengünk az aljnövényzetben, nem nyalogatjuk az őzek könnyét, stb.),
3. oltassa be magát
4. ne felejtse el utána átnézni a bőrét (jó móka)

És ennyi.
Tudatos viselkedéssel minden különösebb probléma elkerülhető.

Ez a bulvárkereskedelmi sajtó (nemcsak a retekklub) csak a szenzációt hajszolja és butítja az embereket. A végén nem mennek sehová, csak nézik reggeltől estig a trubadúrládát.

Ehelyett felelős felvilágosítás, megelőzés és tudatos gondolkodásra nevelés kellene, de ebben az országban ez nem divat, és nem is éri meg... :-(

Évekig bringáztam/túráztam erdőn/mezőn (szerintem) elég aktívan, túléltem.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.04.16. 11:18:30

@AZso.hu: @Babilen Tatarszkij: @Dendrobatidae: @kackia:

Ha van erdész ismerősötök, kérdezzétek meg, mi újság az erdészeti dolgozóknál Lyme-kór vonalon!

ü
bbjnick

Mr. Pither · http://hundilbert.blog.hu/ 2011.04.16. 11:19:20

"Aki sokat jár erdőbe, oltassa magát a kullancsok terjesztette szarok ellen, amúgy meg bárki, aki kirándulni megy, vegyen fel bakancsot, hosszúnadrágot, lehetőleg ne túrja a bokrokat vadmalac módjára, és nézze át magát nap végén alaposan, de tényleg alaposan. Akkor nem lehet baj."

Csak annyi baj van ezzel, hogy a Lyme ellen nincs oltóanyag, és halált okozhat, ha nem fedezik fel időben és nem kezelik baromi sok baromi erős antibiotikummal baromi gyorsan (ami egyébként tönkrecseszi az emésztést). Ja, és már a kullancs lárvája is lehet hordozó, amit alig látsz meg magadban.

Amiről nem tudsz semmit, arról esetleg ne öklendezz?

Ja, és nem oltóanyagkereskedő, vagy bulvársajtós vagyok, csak a feleségem kétszer volt Lyme-kóros

Alfőmérnök 2011.04.16. 11:33:55

@Mr. Pither: Arról nem is beszélve, hogy a tünetek elmúltával még a szervezetben maradhat a baktérium.

Amúgy igazi, tiszességes konzevatív poszt: mivel az emberi természet nem változik, ezért a világ se változzon má körülöttünk. Ha valaki azt mondja, hogy változik, az valószínűleg gonosz modernista és biztos hazudik, mert azt akarja elérni, hogy mi is változzunk meg. A hazugsága a fő eszköze persze a statisztikahamisítás.

kackia 2011.04.16. 12:37:52

@Alfőmérnök: "tünetek elmúltával még a szervezetben maradhat a baktérium."

Sőt a paraziták ezt használják ki mint stratégiát, nem elpusztítva a közvetítő gazda állatot , egyben ez a túlélésük záloga.
Gondoljon csak a farkasra kiben egy galandféreg fajta a Taenia multiceps élősködik, mely a kutya vagy farkas ürülékével távozik a bélrendszeréből és később mint pete a fűszálak hegyéről kerül a birka bérlenszerébe , majd onnan a gyomrába és tovább az ágyába vándorol ahol az agyvelőben egy folyadékkal telt hólyagocskát hoz létre, szóval betokosodva egyfajta látens állapotban fejlődik . A súlyosabb tünetek csak több hónap múlva jelentkeznek, akkor, amikor a már mintegy galambtojásnyi hólyag nyomást gyakorol az agyszövetre: az állatok botorkálva járnak, fejüket rendellenesen tartják, falnak támasztják, egyre súlyosbodó görcsök, kényszermozgások, körmozgások (kerge birka) jelentkeznek, mivel az ilyen állat elmenekülni képtelen a farkas prédája lesz . Szóval a parazitizmus nagyon összetett egymásra épülő és egymástól függő rendszert alkot. Egyébként a farkas képes megszabadulni a túlszaporodott férgektől, különféle füveket rágcsál, hasmenést idézve ezzel elő magának.
Szerintem van valami csodálatos ebben a többszörösen is függő rendszerben.
Mi ebből a tanulság? aAz erős immunrendszer megléte, a felkészültség nagyon fontos tényező minden túlélni akaró társadalomban.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.04.16. 12:57:55

@Mr. Pither:
remélem még időben szólok: cserélje le az asszonyt, vonzza a bajt! :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.04.16. 12:58:30

@kackia:
ezt azért egy kibucban a tábortűznél ne mesélje el!

Alfőmérnök 2011.04.16. 12:59:49

@kackia: Maga az állatorvos-lobbi ügynöke.

vizipipa 2011.04.16. 13:11:22

@bbjnick: nem inkább a kullancsszövetségnek kéne összegeznie ezeket?
Már csak, hogy valami konkrétum is legyen! Persze lehet, hogy akkor a dupla nulla tv-k már nem kampányolnának neki. Netán a motiváció másban keresendő?

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2011.04.16. 13:13:22

aki fél, az irányítható, tehát elmegy oltásra, beszed egy rakás antibiotikumot, és ez kinek hoz hasznot?
volt már kullancsom, és doktor diagnosztizált egy leküzdött lyme-ot, szóval ha bedőltem volna, ugyanez történik, csak fizettem volna oltást + gyógyszert, ami helyett inkább bízom saját immunitásomban...

Babilen Tatarszkij 2011.04.16. 13:16:42

@bbjnick: A szerző szerintem nem a veszélyt bagatellizálja, hanem a szakemberek bulvárízű riogatását kritizálja. Lehet, hogy a Kullancsszövi emberei úgy gondolják, a kullancsveszély promotálása érdekében fel kell adniuk jóízlésüket és a megelőzés módszereinek megismertetése helyett vámpírokról meg invázióról szóló legalja szövegekkel kell bekerülniük a bulvárhíradókba, de nem veszik észre, hogy a formával együtt a tartalmat is az ócska szenzációk szintjére süllyesztik, ami a híradó megnézése után körülbelül fél percig marad meg az emberek fejében.

Alfőmérnök 2011.04.16. 13:23:13

@nexialista: "volt már kullancsom, és doktor diagnosztizált egy leküzdött lyme-ot, szóval ha bedőltem volna, ugyanez történik, csak fizettem volna oltást + gyógyszert, ami helyett inkább bízom saját immunitásomban..."

Az, hogy a szervezet leküzdi-e a lyme-ot, nem CSAK az immunrendszer erősségén múlik.
És elég kellemetlenek a tünetek, szóval elég nehéz nem észrevenni, nem kell ahhoz orvos. Úgymint
* fáradtságérzet
* hidegrázás
* láz
* fejfájás
* tarkómerevség
* izom- és ízületi fájdalmak
* vándorfoltok.

Persze tudjuk, egy konzervatív szerint a dohányzás nem káros az egészségre, a diszlexia-diszgráfia meg nem létező dolog, csak a gonosz liberálisok kreálmánya. Ostoba barmok.

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2011.04.16. 13:27:29

@Alfőmérnök: észre is vettem, tényleg feltűnőek a tünetek, aztán elmúltak...
és mi köze ehhez bármilyen izmusnak? höhö

Johnny M. Walker · http://direkt-sm.blog.hu 2011.04.16. 13:30:45

@nexialista:

"doktor diagnosztizált egy leküzdött lyme-ot" majd szósz, ha diagnosztizálnak egy sclerosis multiplexet. Hiszen a hazai neurológiai szakanalfabétizmus hírhedt szakértője, Komoly Sámuel is megírta: sok tolószékes Lyme-kóros igazából SM-beteg. Bizonyára teljesen véletlenül a két betegség epidemiológiája megegyezik, és a differenciáldiagnosztikára jelenleg a szövetmintás pozitív mintavételen kívül semmilyen objektív vizsgálati kritériumot nem ismerünk. Bizonyára teljesen véletlenül 30%-os SM romláscsökkenést tapasztaltak a Lousiana State University tanulmányában, ahol kettős vak kontrollált kísérlet keretében bő fél évig doxycyclint adtak interferonkészítmények mellé. Mintha csak éppen lenne ott valami krónikus fertőzés is, teljesen különböző hátterű pacienseknél. Hogy szalonképes legyen, megpróbálták hát az MMP-inhibitor mellékhatásra kenni, ám egyéb MMP gátló szerekkel sajnos nem sikerült hasonló kedvező eredményeket felmutatni.

Még a kilencvenes közepén, a Pasteur Intézet jóvoltából volt szerencsém eljutni finn kutatókhoz, akik teljesen hitelt érdemlően bizonyították, hogy a borreliás fertőzések vektorai nem csupán kullancsok, hanem szúnyogok és böglyök is lehetnek.

Persze mi lenne néhai mocsárvidék szülőföldünkből, ha ezen paráznánk az államadósság helyett?

Van ok ésszel óvatosnak lenni? Hát szerintem kurvára.

Alfőmérnök 2011.04.16. 13:54:47

@nexialista: Épp az a baj, hogy attól, hogy elmúltak a tünetek, még a szervezetedben maradhat a baktérium. Ha antibiotikumot szedsz, akkor nagyobb jóval nagyobb a valószínűsége, hogy nem.
Más, akár súlyosabb tünetek (pl. szívizomgörcs) még tíz év múlva is előjöhetnek. De nem akarlak megfélemlíteni, félre ne érstd.

qbr 2011.04.16. 14:01:37

@nexialista:
Leküzdött Lyme-kórt hogyan lehet diagnosztizálni?
Az oltás pedig az encephalitis-vírus ellen van.

Egyébként meg: megelőzés + védekezés + ellenőrzés = a veszély minimalizálása.

Bell & Sebastian 2011.04.16. 14:08:58

A trubadúrláda nagyszerű nyelvi lelemény, lájk!

Nincs kedvem ezt elviccelni, mert ismerek olyat, aki nagyon bekapta ezt a Lymot.

Van még egy, hasonlóan irritáló vészmadár-rikács, a jégeső veszélyt jósolja spermanensen, gondolom holland előrejelzések alapján.

Most éppen az a baj, hogy többszörösére drágult az ezüst-jodid. A jégelhárító rendszer története is tipikusan magyar. A rendszerváltás után a pont elkészült Bács-Baranya rendszert hagyták szétrohadni, mert az nem eléggé zöld. Utána építettek egy újat, nem ragoznám az üzleti részleteit, de a szokásos érdekek mentén. Most akarjuk bővíteni országossá, ha jól értem.

Moszkvában felhőkergetéssel garantálják a napsugaras Május elsejét, az amcsik tornádót és földrengést képesek manipulálni, egyszer csak rábaszunk a sompolygásra, mert mindig az van a végén.

Egyébként mink a szerb előrejelzés alapján tájékozódunk, azok még tutira eltalálják, nagy előny a nem EU -tagság! Egyelőre.

Nézzétévét, nemenyé sehová!

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.04.16. 15:06:05

egyébként egészen elképesztő, hogy a szerkesztőség a holokauszt ünnepségek idején lehoz egy ilyen alig kódolt parazitás szöveget!

pelikán* 2011.04.16. 15:07:27

@bbjnick: egyáltalán nem. Sőt, éppen azt mondom, hogy van helye a normális kullancsos kommunikációnak, de nem ilyennek, mint ami most van.

A Lyme-kórral sem vicceltem, sőt direkt írtam, hogy "A Lyme-kór egyébként tényleg veszélyes, nem lehet nem komolyan venni".

@gloire: ahhoz képest, hogy tényleg rengeteget vagyok erdőben, sátorban, bivakban, az utóbbi két-három évben belém nem ment kullancs. Olyan mindig van, hogy észreveszek, lesöprök egy-kettőt, de nem ment belém. Nem tudom ez hogy van, más ismerősömtől rosszabb tapasztalatokat hallottam. Az viszont fix hülyeség, hogy kimegyek kamerával az év első meleg napján a Normafához és kullanccsal paráztatom a bokroktól minkét oldalon 5m távolságot tartva sétáló polgárokat.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.04.16. 15:07:31

egyébként egészen elképesztő, hogy a szerkesztőség a holokauszt ünnepségekre tekintettel bagatellizálni próbálja a parazitaveszélyt, naná, hogy az a bűnös, aki beszél a vészről.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.04.16. 15:08:48

egyébként egészen elképesztő, hogy a szerkesztőség pont a holokauszt ünnepségek idején támadja jó náciorbán módjára a parazitaellenes szerek zsidó gyártóit, és érdekköreiket.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.04.16. 15:10:30

kurva blogmotor, hát nem lehozta háromféleképpen ugyanazt az üzenetem?!

Szelli 2011.04.16. 15:32:58

@gloire: vigyáznék azért egy ilyen macskával, mert kitudja a mutáns vérszívókon kívül mit hord még be...

@bbjnick: drága jó nagybátyám majd' negyven évet töltött el a Vértesben (mint erdőmérnök, nem menyét) és sosem kapott el semmiféle kullancs által terjesztett betegséget.

persze ésszel kell. a gitármuzsika viszont egyértelműen trükkfelvétel.

Alfőmérnök 2011.04.16. 15:38:54

@Szelli: "drága jó nagybátyám majd' negyven évet töltött el a Vértesben (mint erdőmérnök, nem menyét) és sosem kapott el semmiféle kullancs által terjesztett betegséget."

Az én unokatestvérem meg soha nem néz körül, mielőtt átmegy az úttesten. Oszt mégse ütötte el még egyszer se az autó!

pelikán* 2011.04.16. 15:52:21

@Grift: nem. De lehet kevesebbet kéne inni.

Szelli 2011.04.16. 16:03:09

@Alfőmérnök: :) nem azt mondtam, hogy hülye és nem is figyel oda a veszélyre, hanem erre válaszoltam: "Ha van erdész ismerősötök, kérdezzétek meg, mi újság az erdészeti dolgozóknál Lyme-kór vonalon!"

Alfőmérnök 2011.04.16. 16:13:33

@Szelli: De a nagybátyád csak egy eset, bbj nem azt mondta, hogy kérdezzétek meg az erdész ismerősötöket, hogy kaptak-e kullancs által terjesztett betegséget, hanem hogy azt kérdezzétek meg, hogy az erdészeti dolgozók kapnak-e, és ha igen, milyen gyakran? :)

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2011.04.16. 16:39:46

@Alfőmérnök: ami azt illeti, nem is tudsz megfélemlíteni; szerintem a mai orvoslás – az életveszélyelhárítást kivéve – inkább csak diagnosztizálásra jó...

Fül-emüle 2011.04.16. 17:18:16

sziasztok, nekem csak azt árulja el valaki, hogy a kullancs miért védett ?

Bell & Sebastian 2011.04.16. 17:50:47

mekkérd mestertanács teszveszintészked mérnem van májuseggymegtartás mongya tilosméregezni lehulancs mer tücsökhangya megdöglésvan megmé

kackia 2011.04.16. 21:08:27

@Grift:Hord itt össze havat , kibucot .Én csak egy közismert dologról beszéltem. Nem is hittem volna, hogy lesznek itt olyan alakok mint maga is , kik képesek kiforgatni ezt a közismert állategészségügyi jelenséget.

Nem gondolt arra, hogy ír egy jó kis történetet a gőzdómra? Mondjuk a függő társadalmak egymásból létrejövő és egymásban eltűnő rendszeréről.

kackia 2011.04.16. 21:23:20

Aki fél a tigrisdémontól a tigrisdémon fogja felfalni.

Alfőmérnök 2011.04.16. 21:32:42

@kackia: Aki a másikra hallgat, maga is rókatündért játszik.

fidesz = házmesterek pártja 2011.04.16. 23:36:54

Nem olvasom végig a kommenteket, de nem kicsit felbaszta az agyam a hülyeséged.
Én úgy tíz éves korom óta félek ezektől a kis dögöktől, pedig csak fényképen láttam őket. Viszont... Budapesten élek és mint kutyátlan kutyabolond, hacsak tehetem, leállok "haverkodni" vadidegen, barátságosnak tűnő kutyákkal, ennek kapcsán elég sok gazdával váltok is néhány szót. Ha belegondolok, hogy belvárosi gazdáktól is hallottam már olyat, hogy a parkban tett séta után kullancsot találtak a kutyában... Gyerekkoromban volt pár, lakott területektől távoli hely, amit célszerű volt elkerülni. Manapság meg már a főváros belsejében is felbukkannak. Ráadásul (hála neked, dicső EU, hogy rohadna le az illetékes elvtársak keze-lába), pár éve betiltották azt az egyetlen rovarirtó szert, amivel a kullancsokat próbálták irtani, így még jobban elszaporodtak.

fidesz = házmesterek pártja 2011.04.16. 23:38:06

@Grift: téged az a jó édesanyukád miért nem lógatott fel a köldökzsinóroddal az első fára?

fidesz = házmesterek pártja 2011.04.16. 23:39:19

@nexialista: ja, Monspart Sacit is világosítsd fel, hogy gyenge volt az immunrendszere! Barom... :(

alibaszna de bamba (törölt) 2011.04.16. 23:58:52

Egyszerű.
A dohányosok tehetnek erről is!!

Fransisco Miranda 2011.04.17. 00:03:56

Kedves posztíró @pelikán* , te egy barom vagy!

Pár rövid kérdés:
Szedtél-e már ki budapesti belvárosi játszótér rövid látogatása után gyermekedből kullancsot, és láttál-e már lyme-kór jeleit 2 éves gyermekeden megjelenni?
Nyomtál-e már hónapokig többféle antibiotikumot gyermekedbe napi többszöri alkalommal, hogy ne tegye tönkre a kezdődő kis életét egy kullancstól elkapott szarság?
Csak megjegyezném, hogy lyme-kór ellen nincs oltás, ha elkapod (jó eséllyel kapod el bármelyik kullancs után, még akkor is ha csak megkóstol és nem költözik beléd), tolhatod az antibiotikumokat magadba és reménykedhetsz hogy időben kezdted és hatásos lesz.

"the dragon" · http://kigondoltam.blog.hu/2013/08/26/elrendezett_hazassag 2011.04.17. 00:05:53

Hónapok óta a legjobb poszt a mandineren. Már épp el akartam halasztani az eljövő tél leghidegebb hétvégéjére a holnapi kéktúrát, de így mégsem teszem...

pukancs 2011.04.17. 00:24:12

KEDVES BLOGÍRÓ!

(DIREKT ÍROK ÍGY HOGY ÉSZREVEDD!)

MAGYARORSZÁGON LÉTEZIK EGY MAGYAR TALÁLMÁNY, EGY GOMBAFÉLE AMITŐL A KEDVES KULLANCSAINK "KIPURCANNAK"

A MAGYAR ÁLLAM ÉS/VAGY AZ EU NEM ENGEDI HOGY HASZNÁLJUK

UTÁNA NÉZHETNÉTEK

KÖSZI

Asidotus 2011.04.17. 00:26:55

Most gondban vagyok, mert kénytelen vagyok egyetérteni egy Mandiner-poszttal.
Jómagam gykokrlatilag minden hétvégén túrázok a Bükkben, és minimális mennyiségű kullanccsal találkozok.
Igen, nem hempergek a mély fűben, bokrok közt, mint a hülye kutyák. Ha mégis növények között kell bújkálnom, akkor átnézem az érintkezó bőrfelületeket. Ott, akkor egyból, nem a nap végén. És ott, akkor egyből, leszedem magamról a kullancsokat, nem várom meg, hogy belém fúrják magukat. PEdig májustól szeptember végéig rövidnadrágban túrázok.
Meg kell tanulni, hogy hol lakik a kullancs (derékmagasság alatti növényeken), és ha ilyennel érintkezel, akkor átnézed az adott bőrfelületet, és lepöckölöd a dögöt.
Ennyi.

karloszky 2011.04.17. 00:35:57

Gyerekkoromban baromi sokat jártam erdőben, nagy ívben szartam a kullancsokra, néha belémfúródott 1-2 db, azt jól kivettük, sose volt semmi bajom.

Hanem úgy 10-12 éve hallottam először róla, hogy micsoda szörnyűségeket bírnak okoznak ezek a gaz kullancsok, hát azóta nálam a következő a recept, ha erdőben járok

-hosszú nadrág, zokniba tűrve
-hosszú ujjú felső, gumis csuklórésszel, betűrve
-kullancs(és szúnyog) riasztó spray
-30 centinél magasabb füvet elkerül, bokrok közé nem megy
-hazaérve ruházat levesz, zuhanytálca/fürdőkád felett alaposan leráz, majd mosásba küld
-lezuhanyzás
-biztos ami biztos alapon ellenőrzés

Na, a fenti Stratégiai Védelmi Rendszer(TM) használatával azóta 0 azaz nulla db sikeres támadást intéztek ellenem a gonosz paraziták, pedig min. havi rendszerességgel járok erdőben.

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2011.04.17. 00:53:48

@Álamfő álomás következik: te meg azt "világosítsd fel", akinek az iszonyaterős antibiotikus kúra ellenére is többször kiújúlt...

rezsöatya 2011.04.17. 01:21:45

@pukancsnak igaza van. Azonkívül van még szer a Lyme-kórra is, ami nem antibiotikum! Ennek is utána lehet olvasni. Egyszerű és hatásos, tapasztalatból mondom. Erdő mellett lakunk a Vértesben. A kutyám halálán volt, az állatorvos megállapította a Lyme-kórt. 50 éve utálom az antibiotikumot, még a kutyámnak sem adnám. Amiről beszélek (és nem vagyok hajlandó reklámozni!), abból adtam neki és három nap múlva olyan vidáman ugrándozott, mint annak előtte.

Rorschach · http://lowfast.blog.hu 2011.04.17. 02:10:46

@gloire:

Ez semmi, arra keress rá a youtubeon, hogy "botfly" és örülni fogsz a kullancsoknak :D

pescade 2011.04.17. 03:31:27

lyme-ra nem jó az oltás

Bp-en a kullancsok 30%-as fertőzött lyme-mal

egy méhfajta kiirtása miatt Bp.-en sok a kullancs

aki ezt kockáztatja, hülye

fidesz = házmesterek pártja 2011.04.17. 05:35:03

@nexialista: ennek mi köze ahhoz, hogy ez a baromarcú elbagatellizálja a kullancsok okozta problémát?

Peter48 2011.04.17. 06:40:13

A kutyám a héten majdnem belepusztult egy kullancscsípésbe (Babesia), pedig csak a kertben volt. A veszély konkrét, a figyelemfelhívás szükséges, a módszer a rossz.

derabitz 2011.04.17. 06:42:50

"Ha én közgazdász lennék..."

Azonban nem közgazdász vagy, hanem hülye.

kackia 2011.04.17. 06:50:47

@rezsöatya: igazán megoszthatná velünk is tapasztalatait ,ellenkező esetben nem tudunk másra gondolni mint az imára, mely bizonyára hatásos ellenszere a lyme kórnak.

kackia 2011.04.17. 06:57:14

@Karmadealer: "Atomot nekik!"
Magára meg a sugárzástól félkilósra combosodott kullancsot. Észen van maga? :)

derabitz 2011.04.17. 06:58:14

@Fransisco Miranda:

Nem kell ahoz játszótérre mennie a gyereknek, hogy kullancshoz jusson.
(Különben is, Pesten és Budán a játszótereket, kisajátították a kutyások.)
Elég, ha olyan iskolába jár a gyerek, amelynek parkja van.
A szépen gondozott gyep, fák, bokrok mind biztos tartózkodóhelyei a kullancsnak.
A napi locsolás, a tiltott rovarírtás megalapozza azt, hogy kullancsok nemzedékeken át vígan szaporodjanak az ilyen helyeken.
Bizonyára nem kevés szülő van aki gyermekéből szedett már ki iskola után kullancsot.
Én, megtettem már iskolai szünetben is, de volt olyan eset, mikor a gyermeket orvoshoz vittük, óra alatt, a 4. kullancs kiszedése után.

Szőrgyáros 2011.04.17. 06:58:45

Rendesen felhúzott ez a poszt. Tíz évem ráment a lyme-ra, majdnem meghaltam. Életem végéig küzdenem kell, hogy a maradandó károsodásokkal élni tudjak és még csak harminc vagyok. Ami a tévében megy, egyáltalán nem pánikkeltés. Sajnos ennél sokkal súlyosabb a helyzet. Rengeteg sorstársam van; sok olyan, aki nem volt annyira szerencsés, mint én és már nem ezen a világon van.

kackia 2011.04.17. 07:04:02

@Álamfő álomás következik: "téged az a jó édesanyukád "

Nyugodjon meg kérem úgy hallottam lombikban született, igen tiszta steril körülmények között.

Fül-emüle 2011.04.17. 07:18:42

@nexialista: Sajnos szeretném azt mondani, h jó poén volt, de nem tehetem. A kérdést sem poénnak szántam. Mert egy másik okos cikk szerint, tilos irtani, mert védett.

Dr Kangörény 2011.04.17. 07:24:11

Rhadt kertévék, ha felhívják a figyelmet a veszélyre, akkor pánikkeltés van. Ha nem hívják fel a veszélyt, akkor ki akarják irtani a magyarságot.

Az ilyen posztokat írók beteg emberek, akik gyűlöletük tárgyának minden cselekedetét képesek kritizálni, még azt is, ami egyébként jó és helyes.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2011.04.17. 07:57:09

kimaradt a posztból, hogy ezért orbán a hibás

na, majd legközelebb

egyébként engem érdekelt volna, hogy a gyakorlott túrázó milyen gyakran találkozik TÉNYlegesen a kullanccsal, aztán az általa okozott betegséggel

de egy indexcímlapos posztban természetesen nincsenek tények, csak fikázás

Kelly és a szexi dög 2011.04.17. 08:07:40

A hisztériáról annyit, hogy a szomszéd nagypapi kullancs okozta agyhártyagyulladásban halt meg - a családja kibírta röhögés nélkül, azóta oltatják magukat

Drótos Pipacs · http://drotvizsla.wordpress.com 2011.04.17. 08:11:07

@Középnyugger: A kullancsok sajnos tényleg már a kertben vannak. A Babesia egyik első tünete, hogy a kutya kötőhártyája rózsaszínről fehérre fakul (ha már sárga, nagy a baj). Érdemes rendszeresen ellenőrizni a kutya szemét, így a betegség még nagyon korai szakaszban elkapható, és egy max. két oltással jól gyógyítható.

A napokban láttam néhány beszélgetést a témában, mindegyik hibádzott valamiért. Az a legviccesebb, hogy egy orvos a kullancs kiszedésére minden esetben csipeszt javasol, illetve hogy bízzuk szakemberre. Pedig az első 3-4 órában még nem fertőz, tehát ha az erdő mélyén találunk magunkban egy kullancsot, és e nyilatkozatra hallgatva csipesz és/vagy orvos hiányában nem szedjük ki csak órák múlva, jóval nagyobb eséllyel fertőződünk meg.

fidesz = házmesterek pártja 2011.04.17. 08:18:26

@Drótos Pipacs: azt is számold hozzá, hogy ha nem megfelelő eszközzel próbálod eltávolítani és fertőzött a dög, akkor épp az eltávolítása során fertőzöd meg magad.

különvélemény 2011.04.17. 08:38:04

Aki tart a kullancsoktól, az oltassa be magát, ilyen egyszerű. Pánikot kelteni felesleges.

A tények:

A Lyme ellen is volt vakcina, csak az amcsik visszavonták, hagyjuk miért, akit érdekel nézzen utána.
A kullancsencephalitis halálozási rátája 1-2%
A lyme halálozási rátája 0.

harcsabajuszos 2011.04.17. 08:48:28

@Johnny M. Walker: Személyes tapasztalatból állíthatom, hogy ez igaz és kevés elérhető információ van róla. Nekem a kullancslégy csípése okozott Lyme-ot, ami azért rosszabb, mert a kullancsot ha időben felfedezed, elkerülheted a fertőzéseket.
A kullancslégy azonnal átadja és védőoltás sincs ellene

A Lyme az életminőséget rontja le számottevően, állandó fajdalmak mellett megbénulhatsz, nem nem halsz bele közvetelenül.

hattyú 2011.04.17. 09:01:06

Az a legnagyobb gond, hogy a valódi tájékoztatás elmarad...csak a riogatás van - ami tényleg valós, ha valaki nem ismeri a természetjárás alapjait sem.
A kullancsokról például sokan azt hiszik, hogy a fákról ugranak le... miközben a legveszélyesebb rész az erdők aljnövényzete kb. 130 centi magasságig, ezért megy sokszor a gyerekek fejébe, ha össze-vissza engedik őket szaladgálni a bokrok közt. stb. stb. A kijelölt utakról nem kell betérni a bozótba, oda kell figyelni, túrázás közben is érdemes átnézni magunkat, mert 5-8 óráig is eltart amíg megfelelő helyet tud találni és ha el is kezd "fúrni", hosszú órákig tart neki amíg elkezd szívni, tehát ha rendszeresen átnézzük magunkat, akkor tuti megtaláljuk. Ilyeneket kéne leírni, beoltatni meg szerintem azoknak kell magukat, akik erdőben dolgoznak, vagy tényleg a túrázás a szívük csücske és mindig járják a természetet. Amúgy nagyon jó ez a blogposzt, az emberek meg a sok idióta tévéműsor helyett inkább vigyék magukat is és a gyerekeket is a természetbe és tanuljanak meg harmóniában lenni vele, ne pedig félni...

pelikán* 2011.04.17. 09:05:03

@Fransisco Miranda: Hol írtam, hogy van oltás (mármint forgalomban) lyme ellen? Hol vitattam veszélyességét? A nagy felháborodással meg lassuljál. Nem azt írtam, hogy nincs szükség kullancsos kommunikációra, azt írtam, hogy ami most van, egy rakás szar. Én pl. szívesen nézegetnék használható kullancstérképet a kullancsszövetség honlapján, de csak ócska rajzokat találok. Akár egy értelmes jelentést is olvasnék, ehelyett telejelzőzött, pánikkeltő cikkek fogadnak, amiknek az üzenete nem áll fedésben a saját tapasztalatommal ("kétszer", "sokszor" "sohanemlátottszor" több kullancs mint máskor).

@Szőrgyáros: neked is mondom, minden együttérzésem mellett, de legyen már rámutatva, hol bagatellizáltam én ezt a betegséget. Amúgy neked is szól, amit már @FransiscoMiranda-nak írtam.

nemugyvanaz2 2011.04.17. 09:13:06

Sajnos annyira nem rémhír a kullancsok szaporodása.
Kb. 35 éves koromig egy kullancsot sem láttam. Túra, MTB, pecázás során soha nem volt bennem egy sem. Most 40 vagyok, több is volt bennem az elmúlt öt évben. Ebből az egyik Lyme-os volt. Nem ott jött ki a folt, ahol belém fúródott. Növögetett szépen, de nem jöttek rá a bőrgyógyászaton, hogy mi lehet. Kb. 2 hét múlva derült ki, hogy Lyme. Addigra már lett más tünet is. Több hetes antibiotikum kúra lett a vége. Elvileg megúsztam.
Egy barátom már rosszabbul járt. Tudta, hogy volt benne kullancs, de nem volt folt. 4-5 hónap múlva fájt minden, fogyott is egy keveset. Így megkésve, de antibiotikum lett a vége. Jelenleg is aggódik, hogy mi lesz a következménye, nincs a "toppon".
Lakótelepi anyuka ismerős: 1.5 éves gyerekéből szedett ki kullancsot, szerencsére nem szedett össze semmit.
Biciklis ismerősök, volt főnököm (mind Lyme-os lett), stb., stb.
Rengeteg példát tudnék felsorolni az elmúlt néhány évből.
Nagyon fontos odafigyelni, sajnos valós probléma.
Úgy tudom az EU tiltja a kullancsok írtását. Vajon miért? Lehet exportálni kellene Brüsszelbe néhány befőttesüvegnyi kullancsot....

fidesz = házmesterek pártja 2011.04.17. 09:18:22

@nemugyvanaz2:
pletyka szintű info, valaki biztosan meg tudja fogalmazni szakszerűen is: az irtószer valami környezetkárosító v. az emberi egészségre is ártalmas anyagot tartalmaz. Állítólag.

Szőrgyáros 2011.04.17. 09:28:55

Elég sok tévhit él egyébként a köztudatban. A kullancsok ott vannak már a városi parkokban is. A statisztikák szerint átlagosan minden második kullancscsípésünket vesszük csak észre. Főleg tavasszal a kullancslárvák nagyon aprók. Az meg, hogy a lyme halálozási rátája 0% !? Egy kicsi településen élek a nyugati határon, de még itt is ismertem olyat, akinek ráment a szívizomra és már nem lehetett segíteni rajta. A magyar egészségügy színvonalának, a betegség rendkívül változatos tüneteinek, és nehéz kimutathatóságának köszönhetően a betegek sokszor már csak az utolsó stádiumban kerülnek a szakorvoshoz.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.04.17. 09:29:20

Emberiség, térj észre!
A Természet nem tűri végtelenségig a tobzódásunkat!
Legyen az földrengés vagy kullancs, de eljő a büntetés!
www.magyarhirlap.hu/velemeny/japan_es_a_tao.html

Anti Anyag (törölt) 2011.04.17. 09:35:52

Egy ismerősöm is Lyme kórban szenved. A "szokásos", az orvos nem ismerte fel, csak amikor már nagyon elkésett.

Irtani kell a kullancsokat úgy mint eddig is kész.

különvélemény 2011.04.17. 09:45:04

@Szőrgyáros:
Igen 0, ez a tény, olvass utána.
Az USA-ban is csak egy esetről tudnak, amit "összefüggésbe hoztak" a lyme-al.
Magyarország ebből a szempontból nem statisztikai adat, lényegtelen mit "hallottál", mert itt azt mond a patológus, amit akar, felelőssége nincs, motivációja 0.

Szőrgyáros 2011.04.17. 10:04:59

@különvélemény: Jó, tegyük fel, hogy a szakorvosom és az ismerősöm is csak felnagyította a problémát. Legyen nulla % a halálozás. A statisztika mit mutat a tolószékbe kerülésre? Vagy a morfiummal sem csillapítható fájdalomra? Lehet elbagatellizálni, de személy szerint inkább vagyok vészmadár, mint hogy más is hasonló helyzetbe kerüljön. A kullancsokat nem lehet kiirtani, a legnagyobb probléma szerintem az orvosokkal van, (tisztelet a ritka kivételnek) minden az időben megkezdett kezelésen múlik.

egy maréknyi dollár 2011.04.17. 10:05:05

A hisztéria- és pánik-keltés a médiában nem csak kullancs-ügyben jellemző.(ld. madárinfluenza,"sertés"-influenza)
Nem is nagyon foglalkozom az ilyen híradásokkal.Régóta tudom, hogy a kullancsok emberre és állatokra veszélyes kórokozókat terjeszthetnek;nem szabad alábecsülni a jelenlétüket.
13 éve tanyán élünk, kutyák, macskák társaságában.Az utóbbi években azt figyeltem meg, hogy a téli hónapokban is támadnak a ronda dögök, ha nem is nagy számban.
Idén tavasszal 2 kutyám is megfertőződött a kullancsok által hordozott babéziával.Az előző két évben nem volt ilyen megbetegedés nálunk és a környéken sem.

különvélemény 2011.04.17. 10:19:35

@Szőrgyáros: "A kullancsokat nem lehet kiirtani, a legnagyobb probléma szerintem az orvosokkal van, (tisztelet a ritka kivételnek) minden az időben megkezdett kezelésen múlik."
Így igaz, ezért mi is felelősséggel tartozunk: oltás/kullancsvizsgálat/tünetek nem elbagatelizálása.
De riogatni nem kell, hitelesen tájékoztatni annál inkább.
A lábon kihordott influenza veszélyesebb, mégsem kürtölik tele a sajtót rémhírekkel.

Szőrgyáros 2011.04.17. 10:25:23

Most mennem kell. További jó diskurzust a dögökről. Kellemes hétvégét és jól beöltözős túrázást! :)

kackia 2011.04.17. 11:05:02

@Álamfő álomás következik: Én nem így értékelem őt.Szerintem érdemes rá odafigyelni, itt aki számít komoly tényezőnek tekinti Őt. Komoly kikristályosodott gondolatokat csepegtet az emberek szívébe.
Egy rendes együtt érző falangista, nemzete feltámadásáért dolgozó ember Ő.

fidesz = házmesterek pártja 2011.04.17. 11:10:04

@kackia: aham. Erre tudnék mit mondani, de a végén még megsértődik valamelyikőtök. :D

Drótos Pipacs · http://drotvizsla.wordpress.com 2011.04.17. 11:22:21

@Álamfő álomás következik: semmilyen eszközre nincs szükség, ujjheggyel-körömmel meg kell fogni a bőr és a feje között, és egy határozott mozdulattal kitépni. Én a Fressnapfban kiprópáltam néhány csipesz, egyik sem zárt rendesen, nem is vettem. (Persze lehet hogy mások ügyesebben bánnak vele.)
Ami fontos, semmivel nem szabad bekenni, és nem érdemes csavargatni sem. Ha már belénk fúródott, a fertőzés akkor kerülhető el leghatékonyabban, ha minél előbb kiszedjük, és közben nem nyomjuk meg a potrohát. Ha beleszakad a feje, sebaj, az nem fertőz.

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2011.04.17. 11:32:13

akinek az immunrendszere nem győzi le a fertőzéseket, az ha nem is pont Lyme-tól, valamelyik másik fertőzésbe fog belerokkanni, és az antibiotikum szedése nem éppen az immunrendszert erősíti...

fedkvas 2011.04.17. 11:39:58

@Johnny M. Walker: te most én vagyok kurvára hülye, vagy interferont adnak SM-re, a doxy meg antibiotikum, tehát ha az alapból SM-el diagnosztizált betegek antibiotikum hatására javultak, akkor a rossz SM-diagnosztika mögött van valós Lyme és nem fordítva? vagy még reggel van, és hülye vagyok.

fidesz = házmesterek pártja 2011.04.17. 11:48:16

@nexialista: "Akinek az immunrendszere nem győzi le a fertőzéseket, az annyit is ér!" (Lézer Jani után, szabadon :D)

fidesz = házmesterek pártja 2011.04.17. 11:51:51

@Drótos Pipacs: ezt nem teljesen értem, miért kellene egy kullancskiszedő csipesznek zárnia? Hiszen akkor egy óvatlan mozdulattal levághatod a fejét, ami állítólag nem túl egészséges húzás.
Ahogy arról is megoszlanak a vélemények, hogy mekkora gáz, ha beszakad a feje... De nagyon nem vagyok szakértő, csak az itt-ott felszedett félinformációkból tájékozódom.

Jason Bourne 2011.04.17. 11:54:17

ez a kullancsveszély is olyan, mint az évről-évre veszélyesebb, halálosabb madárinfluenza világjárvány.
a gyógyszergyártók nyomulnak, kevés a profit, ennyi.

Peter48 2011.04.17. 12:21:08

@Drótos Pipacs:
Egy kis kiegészítés: kutyában az első specifikus tünet (a levertségen, lázon, étvágytalanságon és nem-iváson túl) a barnás vizelet ürítése, mely a széteső vörösvértestek miatt ilyen. Ha ilyet látsz, rohanás az állatorvoshoz.

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2011.04.17. 12:37:49

@Álamfő álomás következik: csak reagálni szeretsz, avagy gondolkozol is? eddig nem tűnt fel...

fidesz = házmesterek pártja 2011.04.17. 12:48:32

@nexialista: ha baromságot írsz, ne várj értelmes(ebb) reakciót.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.04.17. 12:54:04

@Álamfő álomás következik:
mert anyád akasztotta rá magát, mikor apám kutyái meghágták.

kackia 2011.04.17. 12:56:32

@Grift: Maga egy verbálszadista, durva ember. :)

fidesz = házmesterek pártja 2011.04.17. 12:57:41

@kackia: csak egy húgyagyú barom, két nicken. Mert ha jól sejtem, mindkettő te vagy. :D

kackia 2011.04.17. 13:07:39

@Drótos Pipacs: Szóval a csipesz elforgott a kullancs szívószerve körül mint a gyengén meghúzott eszterga tokmánypofa a bronzrúdon ?
Miért nem tekert előbb egy kis varrócérnát a kullancs szívókája köré, biztosan ráfogott volna a csipesz utána. :)

Drótos Pipacs · http://drotvizsla.wordpress.com 2011.04.17. 14:20:44

@kackia: Mert csipesz nélkül is remekül ki tudom rántani a dögöt a bőrből.

Drótos Pipacs · http://drotvizsla.wordpress.com 2011.04.17. 14:27:35

@Középnyugger: A kötőhártya kifehéredése már több nappal a barnás vizelet ürítése előtt jelentkezik, a levertséggel és az étvágytalansággal szinte egy időben.
Több kutyám is volt Babesiás, de sosem jutottunk el a barnás vizelet (vvt-szétesés) állapotig...

kackia 2011.04.17. 14:56:22

@Álamfő álomás következik: Maga olyan feminin.
Miért nem kedveli griftet?

Johnny M. Walker · http://direkt-sm.blog.hu 2011.04.17. 21:55:23

@Oreg: az a probléma, hogy a tévesen interpretált IgG-s titerekből hajlamosak levonni a következtetést, hogy ez "egyszer volt". Ez kábé olyan, mint a HIV-pozitívakra azt mondani, hogy "egyszer volt". Pedig simán ott lehet. Felelőtlenség, hiszen egzakt választ nemigen lehet adni, vagy maximum a klinikumból lehet próbálkozni.

A betegek egy részénél olyan jól működik a spirochéta molekuláris mimikrije, hogy ki se alakul méricskélhető immunválasz. Az amúgy érzékeny tesztjeink (pl. PCR) halomban dőlnek dugába.

A végső választ aligha tudjuk még, az antibiotikus monoterápia, főleg a krónikus szakaszban gyakorlatilag elégtelen. Vannak bizonyított esetek 8 hét napi 4 g intravénás Ceftriaxon (ez amolyan Agent Orange szintű bozótirtás) monoterápia után kiújult, ráadásul éppen laborral is jól bizonyíthatóan.

A testhőmérséklet emelését nem szeretik.

Johnny M. Walker · http://direkt-sm.blog.hu 2011.04.17. 22:26:50

@fedkvas: biztos én írtam valamit figyelmetlenül, mindegy. Lássuk. Előrebocsájtom: nekem bő évtizede szent meggyőződésem, hogy az antibiotikumok nem adják meg a végső választ a kihívásra.

- (olykor) interferont adnak SM-re
- a doxy meg antibiotikum
- egyes antibiotikumok pl. doxy blokkolják a mátrix-metalloproteináz(ok) működését (nevezzük "dezintegrátornak"), ami az SM-nél a pusztítás egyik összetevőjeként azonosítható
- elvileg SM-nél tehát önmagában is jó hatás lenne várható a doxytól, de még sokkal, átütően jobb a nála sokszorta hatékonyabb egyéb MMP-inhibitoroktól, utóbbiaknál viszont nem mutatkozik annyira egyértelmű javulás, mint a doxynál - ez talányos
- fentieknek persze több magyarázata lehet, de
- ha az alapból SM-el diagnosztizált betegek antibiotikum hatására javultak, akkor a rossz SM-diagnosztika mögött van valós Lyme és nem fordítva...

-> simán lehet: pontosan ezt mondom, és még sokan mások is, akik nálam okosabbak. (Az SM-et orvostörténetileg társították feltételezett spirochétás betegséggel, de a diagnosztika körüli vallásháborúk semmit sem tettek világosabbá.) Viszont kialakult egy új irányzat, ami vakon hisz "egy kevés antibiotikum a betegbiztosítónak olcsón mindent megold, ami azon túl van, az pszichés vagy post-Lyme". Amit a jól futtatott nyugat-plagizátorok kórusban átvettek, míg mondjuk a kurrens, vénaelzáródásos témát végigolvasni sem hajlandók (ccsvi.blog.hu/2011/02/02/prof_komoly_samuel_nem_ismeri_a_ccsvi_elmeletet - ez persze tl messze vezet). Sőt írtak is róla, a betegek megnyugtatására. Először én sem hittem a szememnek. Durva? Az.

Hab a tortán, hogy pár közismert SM-beteg záróját átnézve nem láttam semmiféle hitelt érdemlő vizsgálatot annak kizárására, hogy nincs-e borreliosisuk.

Összegzés: szerintem (kábé) az SM-betegek bő egyharmada simán Lyme-kóros lehet, vagy ekvivalens betegségben szenved (ezt azért írom, mert a Borrelia burgdorferi helyett európai perspektívákban a ~ afzelii és ~ garini stb. játszanak, amit diagnosztikával hát úgy kábé követünk csak le). Ami akár egész jól kézben tartható lenne, ha nem kapcsolnák le a rosszul működő immunrendszerüket szteroidokkal .

fedkvas 2011.04.18. 00:58:24

@Johnny M. Walker: na végigolvastam, igazad volt, elnézést. egyébként elég durva, mert hát szteroidokat szoktak adni, azzal meg a Lyme-kóros nem fog jól járni, finoman fogalmazva.

Johnny M. Walker · http://direkt-sm.blog.hu 2011.04.18. 14:09:29

@fedkvas: a T4-es sejtek apoptózisának tekintetében biztosra vehetjük, hogy nem. Ez ilyen balkanohungárista hozzáállás, amikor elmeséltem egy német professzornak, csak hápogott.

A Lyme helyett az SM-re rendben el lehet sütögetni az évi több tízezer dolcsiba kerülő molekulákat (lehetséges mellékhatások: pl. halál esetleg ALS, lásd Stephen Hawking stb.). Viszont jár velük soook-soook tanulmányút. Míg azért egy lóadag Ceftriaxon után max. egy kis Lupust kaphat a delikvens, de azt túl lehet élni.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.04.18. 17:39:29

Kullancs, kullancs. És a szúnyogokkal mivan? Tavaly nyáron, az esőzések, árvizek idején az ember kiment a panelerkélyre, és a szomszédos fáról egy komplett, 2 centis egyedekből álló, raj vetődött rá. Még novemberben is láttam egy szörnyet, amint kétségbeesetten próbált bejutni az ablaküvegen keresztül a fűtött lakásba.

Arról volt már szó, hogyan is függ össze a kullancsveszély és az erdőkultiváció? Mert életem eddigi egyetlen darabja akkor csimpaszkodott rám, mikor nagy botor módjára bemásztam a sűrű cserjésbe az erdőben, amerre madár se járt már 15 éve.

harcsabajuszos 2011.04.19. 16:21:35

@Johnny M. Walker: Erre csak azt tudom mondani, hogy f@a kilátások, kösz a szakszerű hozzászólásokat.
Hasonlón mentem át én is, de nem érdekel, hogy mi a végeredmény, pontosan a pontatlanságok miatt.
Ha sikerült, örülök, ha nem, így jártam, még egyszer neki nem futok.
süti beállítások módosítása