-Márpedig ha tényleg oda áll akkor, amíg az függ, maga nagyon fog félni, hogy fáj. A legelső tudós, a legelső orvos, mind-mind nagyon fog félni. Mindegyik tudni fogja, hogy nem fáj, és mindegyik nagyon fog félni, hogy fáj.
- No és a másik ok, a nagy?
- A túlvilág.
- Vagyis a büntetés?
- Az mindegy. A túlvilág; csak a túlvilág.
- Hát nincsenek olyan ateisták, akik egyáltalán nem hisznek a túlvilágban?
Megint nem válaszolt.
- Maga talán saját magáról ítél.
- Mindenki csak saját magáról ítélhet - mondta elpirulva. - Teljes szabadság akkor lesz, amikor mindegy lesz, élni vagy nem élni. Ez mindennek a célja.
- A célja? Hát akkor talán senki nem is akar élni?
- Senki - jelentette ki határozottan.
- Az ember fél a haláltól, mert szereti az életet, én így fogom fel - jegyeztem meg -, és így rendelte a természet.
- Ez aljasság, és ebben van az egész csalás! - szólt, és megvillant a szeme. - Az élet fájdalom, az élet rettegés, és az ember boldogtalan. Az ember most azért szereti az életet, mert szereti a fájdalmat meg a rettegést. És ilyenné alakult. Az élet most fájdalomért és rettegésért adódik, és ebben van az egész csalás. Most az ember még nem az igazi ember. Majd lesz új ember, boldog és büszke. Akinek mindegy lesz: élni vagy nem élni, az lesz az új ember. Aki legyőzi a fájdalmat meg a rettegést, az maga isten lesz. A másik isten meg nem lesz.
- Tehát maga szerint mégiscsak van az a másik Isten?
- Nincs, de van. A kőben nincs fájdalom, de a kőtől való rettegésben van fájdalom. Aki legyőzi a fájdalmat meg a rettegést, az maga lesz isten. Akkor új élet, akkor új ember, minden új lesz... Akkor a történelmet két részre fogják osztani: a gorillától az isten megsemmisítéséig, és az isten - megsemmisítésétől a...
- A gorilláig?
- ...a föld és az ember fizikai megváltozásáig. Isten lesz az ember, és megváltozik fizikailag. A világ is megváltozik, a dolgok is megváltoznak, a gondolatok, az érzések is mind. Maga mit gondol: megváltozik akkor az ember fizikailag?
- Ha mindegy lesz: élni vagy nem élni, akkor mindenki megöli magát, úgyhogy talán éppen ebben áll majd a változás.
- Ez mindegy. A csalást ölik meg. Mindenkinek, aki a legfőbb szabadságot akarja, annak merni kell megölni magát. Aki meri megölni magát, az megtudta a csalás titkát. Azon túl nincsen szabadság; itt van minden, tovább nincs semmi. Aki meri megölni magát, az isten. Most bárki megteheti, hogy ne legyen Isten, és ne legyen semmi. De még egyszer se tette meg senki.
- Sok millió öngyilkos volt.
- De mind valami másért, mind rettegéssel és nem azért. Nem azért, hogy a rettegést megölje. Aki csakis azért öli meg magát, hogy a rettegést megölje, az rögtön isten lesz.
- Nemigen lesz hozzá ideje - jegyeztem meg.