Orbán Viktor a progresszívek új példaképe
2010. október 12. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Orbán Viktor a progresszívek új példaképe

  Rég nem volt olyan jó külföldi sajtója a jobboldali magyar kormánynak, mint az elmúlt napokban: nyugati lapok sora számol be elismerőleg a katasztrófahelyzet kezeléséről, és a kárt okozó céggel szembeni fellépésről.

  A történetben azonban van egy pikáns csavar: minél inkább balosabb lapok cikkeit olvassuk, annál inkább örülnek a jobboldali-konzervatív magyar kormány lépéseinek. Rájött tehát a magyar jobboldal, hogyan építhet jó hírnevet az alapvetően máig baloldali-liberális nemzetközi sajtóban.

  A Heti Válasz szemléjében olvasható: az Economist üzleti lap szerint „Orbán Viktor miniszterelnök jól kezelte a válságot, (...) a Mal Zrt. kezdeti százezer forintos, az érintett családoknak szóló felajánlása óriási közfelháborodást keltett”.

  A liberális The New York Times hétfői kommentárjában gyurcsányozik: „A letartóztatás az üzlet és politika bonyolult összefonódásait is tükrözi, visszanyúlik arra az időre, amikor állami vállalatokat sürgőséggel privatizálták a 90-es években. A letartóztatott vezető, Bakonyi Zoltán, Bakonyi Árpád fia, központi szerepet játszott az alumíniumipar privatizálásában; ő a cég legnagyobb részvényese. Az idősebbik Bakonyi közeli üzlettársa a korábbi miniszterelnöknek, Gyurcsány Ferencnek, Orbán politikai ellenfelének."

  A legmesszebbre azonban a harcias balliberális Huffington Post ment: a portál párhuzamba állította a kolontári iszapömlést a Mexikói-öbölben történt olajkatasztrófával. „Ha besétálok a Starbucksba, kalapáccsal szétverem az üzletet, azután Molotov koktélt dobok rá, letartóztatnak, tárgyalásra visznek és börtönbüntetésre ítélnek. De ha, mondjuk, tönkreteszem az egész Mexikói-öbölt, a hatóságoknak együtt kell velem működnie és mindenféle kompromisszumot kell velem kötniük. Szóval, megéri nagyban játszani. Kivéve, ha valaki Magyarországon akar nagyban játszani..."

  A legtanulságosabbak - és legszórakoztatóbbak - azonban a HuffPo hazánkkal foglalkozó véleménycikke alatti kommentek, amiben a progresszív Amerika hétköznapi hívői titulálják bezzegországnak Magyarországot. A nagy többségben baloldali, liberális, még Obamát is fanyalogva értékelő törzsolvasók kommentjeibe egészen beleszerettem, miközben a saját kognitív disszonanciám úgy keveredett a HuffPo olvasóiéval, ahogy a lúg a savval, hogy stílszerűek legyünk.

  Persze, nem ma születtem, így nem új vicc számomra, hogy a magyar jobboldal nem feleltethető meg az amerikai republikánus felfogásnak. De azt, hogy a tengerentúli progresszió hívei az óceánon, valamint a brit konzervativizmus és a germán kereszténydemokrácia felségterületein átívelve - Oroszországtól még épp, hogy innen - a magyar konzervatív jobboldali kormányzatban találják meg új példaképüket, még szokni kell.

  A HuffPo random kommentelői szerint az USA egy következmények nélküli ország - szemben Magyarországgal. Mi vagyunk a progresszió fővárosa, a jó kormányzás helyszíne, az USA-nál demokratikusabb és civilizáltabb ország, amit nem a vállalatok uralnak. Csak féltik a magyar kormányt: nehogy lekommunistázza őket a radikális jobboldal. Csemegézzünk!

“Hungary - the progressive capital of the world. Makes us look like a backwater. Commit a crime and pay for it - what an extraordinary concept.”

“If only Hungary would try Bush and Cheney. Refreshing to hear that some countries still believe in accountability. Too bad it isn’t ours.”

“Consequences? Not in the US. Here we let the polluter dictate whatever ‘clean up’ measures they like as well as any ‘fines or penalties,’ which are generally shouldered by American consumers.”

“Imagine Obama and his AG doing that here . The radical right wing corporatist minions would be calling him a communist if not worse .”

“I wish politicians in the US had the courage and guts to stand up to the oligarchs in this country. Good for Hungary that they’re actually seeking justice instead of letting the corporate monsters get away with it because they have money.”

“Wow. The world is a wacky place. 20+ years ago, the US was the bastion of freedom and justice and Hungary, a part of the Warsaw Pact, was in the Evil_Empire. Now, good governance and justice is being displayed in Hungary while absurdly open and largely unpunished corruption takes over in the US.”

“Hungarians should be proud that their government is working, even just a little, for the well being of the human population as opposed to the corporate “personhood’”

“Many of these eastern european countries have abandoned dictatorships and are becoming more democratic and civilized while here we are going in the opposite direction.”

“Just more evidence that America is the real third world country… and most of us just haven’t realized it yet.”

“Obviously, the Hungarian government is full of oppressive, authoritarian Marxists seeking to crush democracy and trample freedom. How dare they infringe on this man’s right to destroy what he wants for the sole motivation of profit? The wealthy run this world and therefore should be entitled to do as they please, when they please, to whomever they please. The working class deserve no voice or safety because they are l@zy and g0dless.

Stay strong, Zoltan! The boot of middle class oppression will be thrown off once and for all! We shall overcome!!”

“You mean corporations don’t own Hungary? How is this possible?”

És a bónusz a végére!

“This action by the Hungarian authorities is a threat to unregulated corporate capitalism and is a direct threat to the American way of life. Time to send in the troops and free the CEO”

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr782365906

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mudman Zolka 2010.10.13. 09:51:50

A Szentséges Garnitúra belelendült az ügyintézésbe, merthisz a pöcsmörgés a tett halála. Sőtmitöbb! Polgárököl, vasököl, oda sújt, ahova köll! "Egy felelős rendel!" - a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) meg szállította is, a részidő majdnem olyan e...

Trackback: Neokommunizmus és a katasztrófák 2010.10.12. 22:40:52

Nem akartam politikai blogot írni, de most muszáj. Még ha nyilván nem leszek is népszerű vele.Egy régi orosz, tán szovjet mondás szerint az úttörő nem azért keresi a tábortűz körül a kulcsát, mert ott hagyta el, hanem mert ott van világos. Úgy tűn...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hááááát 2010.10.13. 09:24:47

Szerintem az állami felügyelet jó lépés.Példát kell statuálni ahoz, hogy akár magyar, akár külföldi cég ilyen kárt okoz, legyen felkészülve rá, hogy mélyen a zsebébe kell nyúlnia a károk helyreállitásánál.Igazából ez váltotta ki a világsajtó elismerését.Nem kell ezt azért túl misztifikálni.
A blogoló is csak sajtó aki hírt közöl és igen is van hatása az emberekre.Lásd vélemény vezér ahol mindig a cikk után teszi fel a kérdést és tízből hatan biztos egyetértenek vele.Ez a megvezetés legegyszerűbb módja.

Egyébbként ez az esett is nagyon hasonlit a Mancs féle Bábolna zrt. kicsinálására.Kiváncsi vagyok , hogy egy év múlva mennyit fog érni a MAL zrt. és ki veszi meg potom áron, majd számolja fel.Melyik külföldi cég szerzi meg a piaci részesedését?

Bell & Sebastian 2010.10.13. 09:26:47

@evil overlord:
Schweizer Armee (Armee XXI) - Heer und Luftwaffe

- Mannschaftsstärke: 200.000 Armeeangehörige
- In aktive Verbände: 120.000
jedes Jahr drei (für Soldaten) bzw. vier (für Kader) Wochen Wiederholungskurs
- Reserve-Einheiten: 80.000
keine Wiederholungskurse, Bundesratsbeschluss verpflichtet

687 Panzer und 483 gepanzerte Fahrzeuge
Grundausbildung dauert je nach Funktion 18 oder 21 Wochen
Dienst dauert 300 Tage für normale Soldaten, 430 Tage für Unteroffiziere, 500 Tage für höhere Unteroffiziere und 600 Tage für Subalternoffiziere.

Dienstpflicht
Wehrdienstpflichtig sind alle männlichen in der Schweiz wohnhaften Schweizer Bürger, die nicht Doppelbürger eines Staates sind.

A szisztéma bonyolultnak tűnik -első ránézésre-, pedig egyszerű és kiérlelt, érdemes végigolvasni.
Hende nem a levegőbe beszélt.

Mondjuk az amerikai szisztémának (vagy az izraelinek) is komoly hátránya, hogy rengeteg fegyver van kint a lakosságnál, mivel pont az a lényege, a honvédelem felelőssége, amiből mindenki kap egy kis részt.

Csak ezen bukunk meg, meg a pacifista "áldozatokon".
Nem lehet másfélszáz évet átugrani, patriotizmust csepegtetni a nemparasztokba (= földnélküliség mindenféle értelemben), aki csak fogja a csekk könyvét, oszt huss, vagy a nincstelenekbe, amíg nincs polgárság és hazafiasságra nevelés!

Hol is, itt az EU közepén?
Persze van olyan, hogy Pioneer. Az államférfiak közt is. Majd szokják a hunokat újra.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.10.13. 09:26:57

@tölgy:
@rajcsányi.gellért (ergé):

Ne vicceljetek már, az egész ámerikai kultúra az individuumról szól, meg arról, hogy aki gyönge az megdöglik.

Lefetyke 2010.10.13. 09:28:00

Olvasva a kommenteket (nem a külföldieket, hanem az ittenieket)... szerintem Velünk magyarokkal az az egyik nagy baj, hogy mindent fehéren vagy feketén akarunk látni.

Ebben a konkrét esetben igenis jónak tartom azt, ahogyan a kormány a helyzetet kezelni próbálja. Nem csak a felelősségrevonást, hanem a segítséget amit nyújtanak, a kommunikációjukat és a gyorsaságukat is.
A jövő zenéje az, hogy a Mal Zrt. felügyelet alá helyezése valóban egy gaz privatizációs törekvés része-e, vagy egy nagyon hatékony eszköz annak meggátolására, hogy a tulajdonosok minden vagyonukat kimentsék a kártérítésre kötelezett cégből - vagy mind a kettő egyszerre.

Egyelőre, egy kicsit legyünk már elégedettek azzal, hogy a bajba jutottaknak pénzügyi és morális támogatás is jut, nem kell elhagyatva érezniük magukat, a felelősök pedig okkal aggódhatnak azért, hogy felelősségre lesznek vonva.

Elvonatkoztatva attól, hogy egyébként ki mit gondol Orbánról, a kormányról vagy magáról az országról.

Trompf · http://trompf.blog.hu 2010.10.13. 09:29:51

Az egész világon látják azt az anomáliát, hogy hozzád nyugodt szívvel kijöhet a behajtó, ha hülyeséget csinálsz mész a börtönbe stb..

A nagy cégek miatt ha meghal néhány ember, használhatatlanná vállik egy öböl, egy falu, akkor elkezdenek tárgyalgatni.

Annyiban igaza van minden kritikusnak, hogy a szabályozás , ellenőrzés is vélhetően elégtelen ezekben az esetekben.
De azért engedtessék meg tökön rugni azt aki a katasztrófát okozta, mégha egy cég csinálta akkor is.

bgp 2010.10.13. 09:30:04

@tölgy: ekkora baromságot!
Ha rápillant Szlovákiára, ott baloldali volt a nacionalista populista fos (Slota simán beférne a magyarországi Jobbikba, Fico meg az ottani Orbi).

A mi szoci pártunk meg a "globalizmus kiszolgálója". Tehát vérkapitalista.
Ha ez nem fordított világ, akkor mi a szar?

Lefetyke 2010.10.13. 09:31:26

Zárójelbe hozzáteszem: Magyarországon a magántulajdon-állami tulajdon aránya 90:10%. Nyugat-Európában a jellemző átlag 75:25%.

Persze abban a 25%-ban nem feltétlenül bányatársaságok vannak, inkább olyan stratégiai fontosságú intézmények, mint... nem is tudom... Nemzeti Tankönyvkiadó? Malév? Ferihegy? ...

Lefetyke 2010.10.13. 09:32:49

@bgp: "Fico meg az ottani Orbi".

Miért, "Orbi" melyik magyarországi etnikai kisebbség jogait korlátozta?

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.10.13. 09:34:54

@Elpet:

"Én pedig úgy gondolom, hogy az amerikai életforma alapvető építőeleme a self-made-man, nem pedig a közösség."

Mindkettő, kérem szépen, mindkettő, ugyanannál az oknál fogva: sem az egyént, sem a közösséget nem pátyolgatta évszázadokig senki felülről. Do it yourself.
1956 környékén átigazolt némi rokonság a Zusába (nem bánták meg éppenséggel), most meg nem egy ismerős szintén vette a batyúját, nem várták meg, amíg maaaaajd valamikor itt is jobb lesz (nekik se sürgős visszajönni.) Ugyan megmosolyoghatjuk az amcsikat az európai kultúrfölényünkkel, de azért tartsuk észben, hogy a hamburgerzabálók az alig pár száz éves történelmük alatt többet értek el, mint sok ezeréves nemzet. És a mai napig nem ők vándorolnak el, hanem hozzájuk a fél világ. Nem éppen a nem létező szociális paradicsomuk miatt, hanem mert az egyének és közösségek jó eséllyel valósíthatják meg a maguk kis boldogságát sikerrel. Nem csak a fogyasztói bullshittet lehet(ne) eltanulni az imrikánusoktól.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.10.13. 09:35:51

@Elpet: az egyik oldala, igen.
De volt egy közösségi oldala (pl. Tocqueville erről sokat írt), ami elvesztése miatt ma bánkódnak.

Az individualizmus és a közösség megférhetnek: ha megnézi az angolszász oktatást ma is egyszerre nevelnek egyéni teljesítményre és csapatszellemre.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.10.13. 09:38:32

@bgp: irigylem magát. Jézus szerint maga boldog.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.10.13. 09:46:27

@Elpet:

kieg

"Ne vicceljetek már, az egész ámerikai kultúra az individuumról szól, meg arról, hogy aki gyönge az megdöglik."

Nos az individuum az valójában kamu szlogen, nagyobb az amcsiknál a közösségnek való megfelelés kényszere mint nálunk. (vö: Tocqueville "Az amerikai demokrácia" c. művének kéretlen gondolatai). A városaik 99%-a csont ugyanúgy néz ki, ugyanolyan státusszimbólumok, házak, irodaépületek. A sokféle eredetű nemzet ellenére viselkedésükben jóval egységesebb képet mutatnak, mint mi. Hiába van ott is sok millió muzulmán, mégis pakisztánból kell merénylőket importálni, mert a helyi arab az mecset helyett american football meccsre megy. A bevándorlók második generációja is már bedarálódik az american way of life-ba (kivéve a saját határos anyaországgal és kultúrával rendelkező latinók).

A gyöngye meg semmivel se jobban döglik tengerentúlon, mint nálunk 1945 előtt: egyszerűen az USA-ban sose épült ki a jóléti (eltartó) államnak nevezett zsákutca, amiből hátrál ki nyugat európa is most már.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.10.13. 09:50:08

@tölgy:

"Az individualizmus és a közösség megférhetnek: ha megnézi az angolszász oktatást ma is egyszerre nevelnek egyéni teljesítményre és csapatszellemre. "

ÁÁÁh, jó hogy említi, ilyen minőségi angolos volt a magyar felsőoktatás is valaha. A szocreál alatt lett divat a tételhúzós-magolós tömegképzés és az utóbbi 20 évben ezen se változott semmi.

Téglagyári Megálló 2010.10.13. 09:51:46

@Elpet:

Nem lehet, hogy ez csak a nyújorki kultúra? Ott is szöges ellentét van a nagyvárosok és a vidék kultúrája között.

Téglagyári Megálló 2010.10.13. 09:54:25

@Elpet:

"Ugyanígy és ugyanez okból elfogadhatatlan, amikor némelyek a nemzeti közösségi gondolkodás jobboldalon elfogadott értékeit kádárizmusnak bélyegzik."

Egyetértek, főszerkesztő úr!

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.10.13. 09:54:50

@tölgy:

Tudja az a helyzet, hogy maga most a valódi Amerikát próbálja reálisan értékelni, márpedig a gondolatmenetben arról az Amerikáról van szó, amihez a magyar politikát méregetik, ami megint nem a valós Amerika, hanem egy kép a magyar értelmiség fejében. Amelyik azzal a divathóborttal állt elő, hogy felelősségre vonja a magyar politikát: nem hagyja eléggé magára az egyént, mint bezzegamerikában.

evil overlord (törölt) 2010.10.13. 09:55:55

@Lefetyke: Szerintem a Malév és Ferihegy nem stratégiai cégek: az általuk nyújtott szolgáltatás nem létfontosságú (szemben pl. a közműszolgáltatásokkal).

@Elpet: Amennyire tudom a paleokonok számára a közösség fontos, de javítsanak ki, ha tévedek.

Téglagyári Megálló 2010.10.13. 10:05:41

@tölgy:

"Az individualizmus és a közösség megférhetnek: ha megnézi az angolszász oktatást ma is egyszerre nevelnek egyéni teljesítményre és csapatszellemre."

Ez mint követelmény már megérkezett a HR-es macák világába. viszont az egyetemeken a bolonyai rendszer okán gyakorlatilag nincsenek közösségek. Az úgynevezett kollégiumi élet meg a posztbolsevikok kezében van.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.10.13. 10:06:42

@tölgy: "Az etatizmus pedig kifejezetten jellemző volt mindig is a kontinentális jobboldalra (is)."

Orbánt politikáját és motivációit egészen jól meg lehet érteni Charles de Gaulle példáján keresztül (a gloire-ra és a nemzeti önrendelkezésre alapozó retorikát is beleértve, amit de Gaulle is egy demoralizált és szétcsúszott időszakban, tudatosan alkalmazott), csak nálunk majd' mindenki beszorult egy angolszász értelmezési keretbe meg a rémunalmas rettegésbe. Valamennyire persze a nyugati jobb is, és néhányan (pl. Steinbach) már érzékelik a veszélyeit, de nálunk különösen jellemző, hogy egy egyáltalán nem ránk szabott mércével akarjuk megmérni magunkat, miközben van más is, ami inkább a mi kultúrkörünkhöz passzol.

Persze Magyarország nem Franciaország, Orbán nem de Gaulle (és nem is Strauß, pedig valószínűleg szeretne az lenni), és 2010 nem a nyugat-európai ötvenes és hatvanas évek.

Lefetyke 2010.10.13. 10:10:52

@evil overlord: a Malév tán valóban nem az. De Ferihegy mindenképpen. Gondolj csak bele, külföldiként jó eséllyel oda érkeznél először. Kvázi nemzeti érdek, hogy "az ország kapuja" (ahogy sokszor emlegetik) jól működjön.

De ha legalább jól jöttünk volna ki ezeknek a kulcsfontosságú intézményeknek a privatizálásából... mondják, hogy az állam rossz gazda, mégis a magántulajdonos az, akinél végül válságba sodródik a cég. Lásd Malév.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.10.13. 10:11:00

@Elpet:

részben igaz, részben helytelen. Valóban van egy értelmiségi bezzegamerika mantra, másfelől viszont valóban nem ártana több lehetőséget és felelősséget az egyénre ruházni. Itt persze nem a Zemberjogétisre célzok. Ismétlem: 1945/49 előtt a hagyományos magyar gazdaság/társadalom se a központi állam atyuskától várta a sült galambot és a megoldást minden bajára.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.10.13. 10:13:04

@Herr SturmLiberator:

A közösségi, akár nemzeti szintű szolidaritás nem kommunizmus és nem kádárizmus és nem is egyenlő a zsákutcás, jövedelempótló társadalomról szóló elképzelésekkel, mivel nyugodtan belefér a kötelességek számon tartása is. Az amerikai modell az emberi létezés egy partikuláris megoldása, hogy mennyire lesz sikeres hosszú távon, azt az idő dönti el. Nem hiszem, hogy Európában amerikai modellt kellene kövessünk, saját tradíciónk van, valamivel hosszabb múlttal és több precedenssel.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2010.10.13. 10:15:23

Meg akartam nézni, hogy manapság miket jegyeznek "progresszív" néven, de kiguglizva - rengeteg Mandiner jött ki és egynehány félreeső táncművész.
Szóval ezeknek a példaképe Orbán Viktor.

bz249 2010.10.13. 10:16:03

@tölgy: @elGabor: amugy ennek az etatizmus dolognak nem az az oka, hogy noha az USA-t szokas fiatal allamnak tekinteni, de ha osszevetjuk az europaiakkal, azert az ember csak kenytelen eszrevenni, hogy Nemetorszag es Olaszorszag meg 150 eves sincs, Franciaorszagot legalabb negy alkalommal ujraszabtak az elmult 300 esztendoben (mikozben a teljes nepesseg tobb, mint felet kitevo kisebbsegeket franciaasitottak el) es akkor a kisebb orszagokrol meg egy szot sem szoltunk. Szoval minden hagyomany ellenere a jelenkori europai allamoknak kozel sincs akkora tortenete, mint az USA-nak es ezert sokkal gyengebb a nemzeti kotodes (ahhoz a konkret alakulathoz ami most van).

(Anglia termeszetesen mas ebbol a szempontbol, de az vegulis csak egy kodos sziget a vilag vegen, meg majdnem USA)

Rivud 2010.10.13. 10:19:24

Kedves Ergé,
én azt teljesen elfogadom, hogy a mai világban illik jól tudni angolul. Mégis minimálisan elvárható, hogy ha valaki magyarul cikket publikál a külföldi sajtóról, akkor legyen szíves és vegye a fáradtságot, és fordítsa le az olvasói számára az angol szöveget. Ha jól tud angolul, akkor ez max. plusz egy óra meló. Megköszönöm, ha megtisztel minket ezzel a munkával.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.10.13. 10:20:09

@bz249:

Maga szerint Magyarország múltja 21 éves?

Ne keverje már a társadalmi tradíciót az aktuális államszervezettel, ha azt akarja, hogy komolyan vegyék.

evil overlord (törölt) 2010.10.13. 10:21:52

@Lefetyke: A Malév privatizációja tényleg rémes, de szerintem Ferihegyé anyagi oldalról jól sikerült (nem szaré'-hugyé' adták el).Valóban az ország kapuja, de a piac alapvetően kényszeríti az üzemeltetőket a normális működésre: ha nagyon tré a szint, akkor az ember inkább a Bécsi repülőteret használja.

michaelphilipjagger · http://www.skypesuli.hu/hirek 2010.10.13. 10:23:20

a számból vetted ki a szót... Én is kíváncsi lettem volna a szöveghű fordításra.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.10.13. 10:23:25

@Elpet:

"A közösségi, akár nemzeti szintű szolidaritás nem kommunizmus és nem kádárizmus "

Mondtam ilyet?

"Nem hiszem, hogy Európában amerikai modellt kellene kövessünk"

Mondtam ilyet?

Ej-ej, ne kezdjük feketén-fehéren látni mindent... az, amit követendőnek tartok az amcsi modellben (azaz nem az EGÉSZET), az - újfent ismétlem - nálunk is megszokott volt. Jelenleg pölö kisebb szerepe és lehetősége van egy megyének, mint Horthy alatt. Hiába csináltak 3200 hangzatos önkormányzatot x tízezer képviselővel 1989 után, ha ehhez eszköz és hatalom nem járt. De nem kezdem előlről.

Ui: és ugyan miért nem volt fontos az utóbbi 20 évben a helyi önkormányzatiság tényleges visszaállítása? Hja, mert ha a Zemberek megoldják bajukat maguk, a végén még ráutaltság híján nem lenne (olyan nagy) szükség a mindenkori kormányzó istenekre, micsoda dolog ez már...

bz249 2010.10.13. 10:28:09

@Elpet: Magyarorszag multja egy erdekes dolog, ha 1912-ben kerdezi meg, akkor is sokfele valaszt lehetett volna adni a kerdesre, de talan az ezereves tradicio lett volna a legjobb.

1918-ban viszont oleg csunyan atszaladtak felettunk az esemenyek aztan 1944-ben megint, aztan 1947-ben megint es 1989-90 sem elementaris ereju nepmozgalom volt.

Szoval az egesz XX. szazad arrol szolt, hogy fent Pesten vagy meg inkabb fent Washingtonban/Brusszelben/Moszkvaban/Berlinben/Parizsban... stb az okosok meghoztak a dontest es mindenkinek be kellett allni a sorba.

Téglagyári Megálló 2010.10.13. 10:31:30

@evil overlord:

Én nem tudom, hogy Ferihegy privatizációja jó-e, de affelől egész biztos vagyok, hogy a kávéárak a szabad rablás kategóriába esnek.

Rivud 2010.10.13. 10:32:43

@rajcsányi.gellért (ergé): Jaaaaa, most már értem: ezzel olvassa a T. Szerző a külföldi cikkeket. Eddig naívan azt hittem tud angolul. De finoman jelezni szeretném, hogy a fodítóprogram otrombán félrefordítja a szövegeket. A meló sajnos nem spórolható meg.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2010.10.13. 10:34:52

@rajcsányi.gellért (ergé):
Léccilécci.
Én is kérek választ.
Mit ért manapság a haladó mandinerolvasó egyén - "progresszívok" - alatt ?

Publius Decius Mus 2010.10.13. 10:37:53

Én meg azt hallottam, hogy Orbán személyesen ellenőrizte a gátat két héttel a szakadás előtt. Viktátor mindent személyesen csinál. Miért nincs még börtönben a vörösiszap miatt? Szerencsétlen Bakonyi meg csak azért szív mert baloldali. Ez egy maffiakormány meglássátok, ezt megmonta Vásárhelyi Mária, Gyurcsány, Fajkasházi, Bakonyi és még sok értelmiségi!

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.10.13. 10:45:25

@Rivud: aki nem tud elolvasni egysoros angol nyelvű kommenteket, az ne foglalkozzon az angolszász és a hazai politikai irányzatok közötti különbségekkel és hasonlóságokkal ;) naná, nyilván nem tudok angolul, ezért foglalkozok évek óta uniós ügyekkel a Heti Válaszban, meg készítek nagyinterjúkat külföldi notabilitásokkal :)

@simonmondja.: jellemzően progresszívnek nevezik magukat az amerikai baloldali liberálisok, a Demokraták nagy többsége, nem véletlen, hogy Obama egyik választási jelszava a PROGRESS volt.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.10.13. 10:49:54

@evil overlord: maga szerint a reptéri privatizációja miben különbözik a randa feudális magyar királyok gyakorlatától, akik a szász városokat elzálogosították, ha pénz kellett?

@Téglagyári Megálló: minden évszám önkényes lenne ez esetben. Akkor jelent meg egy a közösségek elmúlásáról szóló könyv ottan (Habits of Heart), a témában a mai sláger a Bowling alone című.
Az 50-60-as években még írnak az amerikaiak közösségi életéről. Valamikor voltak, vagy legalábbis úgy látszott: vannak.
Egyetem ügyben egyetértünk.

@Elpet: a honi értelmisi amerika-képe nagyjából Manhattan és az egyetemi campusok. Azért a vidék, mondjuk Colorado, Texas közelebb áll ahhoz, ahogy HSL leírta.

@elGabor: Ovi példaképe nem tudom ki, de én inkább Adenauerre gondolnék. Az mókás, hogy most hungaroputyinoznak a rettegdében, és nem hungarodegaule-oznak.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2010.10.13. 10:50:31

@rajcsányi.gellért (ergé):
Sokmindenki nevezi magát progresszívnek.
Én csak arra kérdeztem rá, hogy errefelé-ittenség mit neveztek annak...?

Rivud 2010.10.13. 10:54:46

@rajcsányi.gellért (ergé): sajnos a cinizmusa és a nagyképűsége saját magát minősíti. Mindazonáltal semelyik (se a cinizmus, se a nagyképűség) nem ad felmentést a munka alól. Mármint a fordítás munkája alól. Egyébként pedig egyáltalán nem értem, hogy aki nem tud angolul, azt miért ne foglalkozhatna "az angolszász és a hazai politikai irányzatok közötti különbségekkel és hasonlóságokkal "
Végezetül: az egész hozzáállásában van valami egészen szánalmas provincializmus.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.10.13. 10:55:05

@rajcsányi.gellért (ergé): "nyilván nem tudok angolul, ezért foglalkozok évek óta uniós ügyekkel a Heti Válaszban, meg készítek nagyinterjúkat külföldi notabilitásokkal" - akkor elég nehéz munkát kapott, miért nem kéri át magát egy másik rovatba?

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.10.13. 11:00:28

@Rivud: na végre valaki leleplezett! comingout: MUCSAI vagyok!

bz249 2010.10.13. 11:03:29

@rajcsányi.gellért (ergé): also vagy felsomucsai? Nem mindegy.

evil overlord (törölt) 2010.10.13. 11:03:41

@rajcsányi.gellért (ergé): A google fordítója elég tré, arra pl. jó volt, hogy a norvég/svéd rettegdét lefordítsam angolra (a magyar érthetetlen volt), de arra nem alkalmas, hogy a finom részleteket leképezze.

@Téglagyári Megálló: Azt hiszem előtte is, az volt. A kérdés csak az, hogy kinél realizálódik az "extraprofit", a kávézót üzemeltető cégnél, vagy a BA-nál.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.10.13. 11:06:38

@simonmondja.: A progresszívet arra értem, amit az előbb is írtam. Ez esetben a baloldali-liberális amerikai lapok, és azok talpas kommentelői, a progresszívek örvendeznek a magyar kormány lépésének.

Téglagyári Megálló 2010.10.13. 11:07:51

@rajcsányi.gellért (ergé):

bátorkodom megjegyezni, hogy az észrevétel jogos, nem mindenki nőtt bele az angolszász kultúrába, mint maga.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.10.13. 11:13:54

@Rivud: Sós könnyeket ejtettünk, s nélkülözni fogjuk. Adieu.*
_____________
* Isten önnel!

sourcerror 2010.10.13. 11:22:07

@rajcsányi.gellért (ergé):

"Tényleg csak arról van szó, hogy nem az államtól várják a mindenkire rákényszerített szolidaritást, hanem a független individuumok, saját érdekeiket felismerve bizonyos területeken együttműködnek.
O rly?"

No pay, no spray: Firefighters let home burn

Tennessee house in ashes after homeowner 'forgot' to pay $75 fee

www.msnbc.msn.com/id/39516346/ns/us_news-life/

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.10.13. 11:27:33

@sourcerror: bezony-bezony. Vannak ilyen vadhajtások, de nálunk asszem kifejezetten jól jönne a tömegsport keretében adó/illetékkerülők ilyetén pofára ejtése.

bierkamp 2010.10.13. 11:43:32

ettől a progresszívítástól hamarosan sokan agresszívak lesznek és jön az igazi FORRADALOM!!!!
Nem kell a VIKTATÚRA!!!!!!!!

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.10.13. 11:54:49

@bierkamp: a rettegés sem kell. Nyugodtan fingassák csak meg a hazai Hodorovszkíjokat és nem sírok Simor "kisebb" fizetése miatt sem. Valamilyen rejtélyes módon ebben a többség sem látja a demokrácia halálát.

Bell & Sebastian 2010.10.13. 12:05:11

@bierkamp:
Hát akkor milyen diktatúra lenne szimpatikus? Az, ami eddig volt? Na ja. :)))

A.. Közbiztonság Szilárd 2010.10.13. 12:20:21

Nem lehetne Orbánt kölcsönadni ezeknek a kedves országoknak, csak 8-10 évre legalább?
(Első lépésben meg kéne próbálni jó pénzért lízingelni, de ha nem megy, egy keveset akár még fizetni is hajlandóak lennénk.)
Mindenki jól járna.
Mi magyarok mindenképpen.

Ja, a cikkhez: vagy minél inkább valos, vagy minél balosabb. A minél inkább balosabb helytelen. A képzavarokat most nem sorolnám.

@rajcsányi.gellért (ergé):
Mint a cikk mutatja, rendesen magyarul sem tudsz, ahogy a Heti Válaszban senki más sem (a lap hemzseg a helyesírási hibáktól).
Ha az angolod is ilyen szintű, elég érdekesek lehetnek azok az interjúk angol anyanyelvűk fülével. Valószínűleg olyasmik, mint sixx interjúi az Indexben.

cassio 2010.10.13. 12:41:34

@Alfőmérnök: na azert meg 3 dimenziot meg lehet abrazolni 2 dimenzioban...

evil overlord (törölt) 2010.10.13. 12:59:05

@tölgy: Világos, hogy a szocik azért adták el Ferihegyet, hogy a lukakat tömögessék (melyeket főként ők hoztak létre), azonban kivételesen reális áron sikerült eladni.
Mivel Ferihegy nem stratégiai cég* , nem kell feltétlenül állami kézben tartani.

*: az emberek mindennapi életéhez nem szükséges (pl. közműcégek, tömegközlekedés) ill. üzemeltetése nem jelent komoly kockázatot (pl. Paks).

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.10.13. 13:05:31

@evil overlord: ha jól emlékszem, nem csak a betont adták el, hanem vele egy monopóliumot is.

@A.. Közbiztonság Szilárd: de gyenge szöveg ez "nem tudsz rendesen magyarul" egy vitában. A képernyőjén csurog a csula?

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2010.10.13. 13:08:53

@rajcsányi.gellért (ergé):
Értem.
A baloldali-liberális biztos valaki, aki államosítana a nép nevében, de szabad kezet kér hozzá.
Amerikában ez újszerű, nálunk meg konzervatív (hagyományápolás).

Alfőmérnök 2010.10.13. 13:17:37

@cassio: Valóban, és figyelemre méltó, hogy csak 2 dimenziót használnak, mikor lehetne kitalálni még egyet. Miért nem teszik? Mert játéknak így is jó. Meg arra is jó, hogy a diagrammok megalkotójának a politikai nézetei úgy legyenek ábrázolva, mint a legeslegjobb ideológia, amit valaha kitaláltak.

bz249 2010.10.13. 13:19:36

@tölgy: vagyis, ha valaki szeretne epiteni egy repuloteret Bp. kornyeken akkor nem teheti meg? (nem mintha kellene meg egy repuloter, csak ugy altalaban)

evil overlord (törölt) 2010.10.13. 13:35:02

@tölgy: Szemben pl. a vízmű-szolgáltatással ez nem monopólium: ha valaki (beleértve az államot) akar, tud új repülőteret építeni (ld. London, Stockholm).

@Alfőmérnök: Az átlagembernek nem hiszem hogy könnyű lenne egy 3-4 dimenziós grafikon elképzelése (nem lehet jól vizualizálni).

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.10.13. 13:45:03

@bz249: @evil overlord: én úgy emlékszem, hogy 200 km körzetben nem lehet reptér az eladás szerint. Ezért Sármellék és Debrecen játszik, és Thököl ezért nem.

bz249 2010.10.13. 13:52:47

@tölgy: akkor igy azert erdekes a leanyzo odafekudese.

Mas: Ha Thokol th, akkor Debrecen miert nem cz? Ennyire bigott katko tölgy?

evil overlord (törölt) 2010.10.13. 14:19:13

@tölgy: Ha jól emlékszik, akkor a felelősöket seggbe kell rúgni (és a monopólium-ellenes jogszabályok miatt nem is lehet nagyon sikoltozni).

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.10.13. 14:32:09

@Pável: nem kis csusza van ebben. Vezetőre vágynak a német. Kohl óta nem nagyon volt nekik.
A Führer csúnya szó, pedig Ámerikában mindenhol nyomják, oktatják a leadershipet.

Gabe Walker 2010.10.13. 15:02:45

@hááááát: Igen, igen. Végül is miért lenne problémás, hogy egy független ZRt élére egy politikai tisztet ültetnek, hogy ne mondjam, párttagot. Egy nap alatt módosították is az idevonatkozókat és csak zúg és zúg a taps a parlamentben. Emlékeztet valamire az átkos húszon és átkos negyven túlról, vagy inkább annak kezdetéről. Vajon mikor leszek rendszeridegen és ennél fogva közellenség?

Ianas 2010.10.13. 15:08:18

@bass.gitár: Menj bazmeg katonának, ha annyira akarsz. Járj élen, ne csak a pofádat járasd.

Ha meg voltál sorkatona, akkor váljék egészségedre.

Úgy érzem, elég sokat teszek a hazámért azzal, ha végzem a munkámat és tisztességesen fizetem az adót, mint ha rambósat játszom a Bakonyban, különösen amiatt, hogy józan paraszti ésszel belátható, az ország nem védhető meg egy komolyabb katonai erővel szemben, tekintettel arra, hogy nincsenek természetes védelmi vonalai.

Ennyit erről.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.10.13. 15:10:17

@Gabe Walker: Már az vagy! Az IP címedet, és ezt a kommentedet most küldtem el a pártközpontba. Holnap reggelig intézkedésre, személyes megkeresésre számíthatsz.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.10.13. 15:16:11

@Pável: Lefordítom:
"A független Political Capital tanácsadócég megbízásából gyűjtött adatok "drámai tendenciaváltozásról" árulkodnak - fogalmazott a felmérést prezentáló két szakember, Somogyi Zoltán és Szabados Krisztián. A lakosság körében egyértelműen erősödnek az antidemokratikus, populista és rasszista nézetek. Így immár ötből három szavazókorú magyar azt szeretné, ha az országot egy "kemény kezű vezér" (Führer) irányítaná."

sourcerror 2010.10.13. 15:19:58

@bz249: "vagy... nem biztos persze, mert mint tudjuk Orban a hulyesegeivel a 2010-es valasztast is elveszitette... szoval van az a lehetoseg, hogy Orban vegig sokkal okosabb volt, mint a mandiner.blog.hu posztoloi es kommenteloi egyuttveve "

Kemény anyag lehet, adsz belőle?

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.10.13. 15:45:33

@elGabor: Azért egy ilyesmi felmérés (ha igaz az eredmény), függetlenül a hápogástól, több, mint érdekes. Régóta téma (bár lehet, csak az én fejemben), hogy mi lesz, ha a németeknél megfordul a szél. Szerintem ez most fordul. Az pedig őrült nagy változásokat fog elindítani, uniós, sőt páneurópai szinten is.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.10.13. 15:46:40

@Ianas: Mit, mit? Nem kéne pimaszkodni, különben is ball lábbal keltem ma.

bz249 2010.10.13. 15:48:50

@sourcerror: ismered stratez kommentelo eletmuvet?

evil overlord (törölt) 2010.10.13. 15:52:40

@bz249: Stratez lassanként beköltözhet a Nemzeti Rettegdébe, csak a nyugalom érdekében jobb, ha elkerüli a Debreceni et al. által lakott szárnyat. Bár jobban meggondolva, lehet, hogy jobban járunk ha nem kerüli el, és viszi a sisakhoz tartozó kézifegyvereket is :)

Buzzword 2010.10.13. 16:13:34

Nem is tudtam, hogy az ökö-kommunisták (akik nálunk rejtélyes okból a keresztény kommerekre képeződnek le) leánykori neve "progresszív".

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.10.13. 16:32:39

@gloire: A változások, mint az Index címoldalán is látható, előálltak. Lovas István, Szingapúr nagy barátja, most valószínűleg felbont egy palack pezsgőt.

Alfőmérnök 2010.10.13. 16:45:56

@evil overlord: tkp. igazad van, csak szerettem volna ennek a cassionak a kedvében járni (hadd higgye azt, hogy valami nagyon fontos észrevételt tett).

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.10.13. 17:21:14

@elGabor: Mondjuk úgy, elindult valami. De Németország azért más tészta. Egyrészt a mérete miatt, másrészt, ott a bevándorlás kérdése lesz a "zászlóshajó". Na abból lesz csak a dominóhatás . )

Ianas 2010.10.13. 18:22:59

@gloire: Pimaszkodni? :) Nem is Neked írtam.

Amúgy is némiképp erősnek érzem a kifejezést így vélhetően ismeretlenül. ;)

lvjtn (törölt) 2010.10.13. 19:17:40

soha nem tartottam a fideszt se normálisnak, se jobboldalinak (nem mintha magyar mezőnyben nem lennének a legkevésbé szarok, na de ez nem egy pro érv), de ha a mai infóim pontosak és tényleg fogja magát ez a kommunista tolvaj banda és elveszi 14 havi nyugdíjpénztári befizetésem, elkezdek molotov-koktélokat készíteni. padláslesöprő vörös csürhe, naná, h a nyugati komcsik példaképei

Balint Gyuri bacsi 2010.10.13. 22:02:17

Szerintem jol csinalja a kormany.
1. Hibazott valaki => azonnal elkapni es megbuntetni. Ki hibazott? A cegvezeto biztosan. Azon kivul meg ki? Majd kideriti a vizsgalat. Eleg a mutyizasbol es az elkenesbol!
2. Kartalanitani mindenkit a ceg penzebol. Nem a kft vagy rt. vagy a leanyvallalat korlatozott penzebol, hanem az egesz cegebol. Annak van eleg fedezete. Ha az nem eleg akkor a maganvagyonbol.

Miert kell ezen fanyalogni?
Nincs ingyenebed az elvtarsaknak sem.

Ezt a ceget elloptak a kommunistak mint sok masikat privatizalas cimszoval. Kitol? Toled, tolem, szuleinktol egyszoval A Koztol. => Ne ajvekoljanak nekem a magantulajdon szentsege miatt.

Bell & Sebastian 2010.10.14. 02:16:35

@lvjtn:
Há' bazmeg, vagy nem értesz te semmit, vagy teljesen hülye vagy.
A te pénzedet senki sem veszi el.
Reklamálj a kommunista csürhénél, az vette el eddig.
És egyáltalán! Honnan van neked számítógéped, elvtárs? Pártjuttatás?

Bell & Sebastian 2010.10.14. 02:22:31

@Balint Gyuri bacsi:
Azt viszont tetszik látni, mekkora kárt okozott Lópiczizoli elvtárs, a volt főbíró és mennyire pártatlan az igazságszolgáltatás?

Nem véletlenül írták ki a tévében a "bátor" picsa nevét!

TG69 2010.10.14. 09:46:15

@elGabor: Vannak politikai mémek, amikkel nem lehet mit kezdeni. A nagyon balos az komcsi lesz a nagyon jobbos meg náci. Akik evvel szórakoznak, azokat össze kell ereszteni és játszanak benne, de nem kell vele egyébként foglalkozni. Persze a mandiner is teli van komcsizással, de én ezt egyelőre rossz, csúnya bácsi stb-ként olvasom :).

TG69 2010.10.14. 09:54:34

@Elpet: Aki nem él Amerikában az nem fogja tudni megmondani mik az ottani legfőbb tárdsadalmi mozgatók, milyenek általában az emberek stb. Ehhez kevés sok könyvet olvasni, ott élni pár hónapot stb, Nincs más, meg kell keresni a legjobb leírást róla. Utoljára ilyet Tocqueville csinált (amiből még ma is sok minden igaz lehet), azóta mindenki saját ideológiáján keresztül viszi végletekig ezt a műfajt, ebbe a a kategóriába tartozik ez a self-made-man leírás is. Lehet persze, hogy már nem is lehetséges ez.

James Joyce 2010.10.15. 06:07:28

Az economist mióta balliberális????? Ez az egész bal-lib-jobb cimkézés ami itt folyik egy komplett zagyvaság, azon az elgondoláson alapul, hogy valamiféle bal-jobb skálán értelmesen összevethető mondjuk az Obama féle halvényan etatista liberalizmus mondjuk Matolcsyval, a republikánus Tea Party frakció libertárius retorikájával, a kurrens kinai állami gazdaságpolitikával, és mondjuk a néhai SzDSzből a Kókista platformmal, és ez a skála akkor értelmes lesz. Hát nem, kedves barátaim.

Gyikarc 2010.10.15. 16:44:33

Jo ez a post, jot mosolyogtam.

Tehetetlen Dodó 2010.10.15. 18:17:28

@lvjtn: Jól van ez, elvtárs, derék dolog!
Fletó elvtárs tegnap már meghirdette a szabadságharcot.
Fegyverbe, elvtárs, fegyverbe!
süti beállítások módosítása