Eszünkbe jutottál
2010. augusztus 10. írta: Redakció

Eszünkbe jutottál

„A sötétség mélyén megyek a hajóval,
Isten, mondom, és a sóhaj
Elszáll és megy a hajó, megy a hajó”

  Zenésztársak emlékeznek ma feldolgozásokkal az egy éve elhunyt Cseh Tamásra a Szigeten. A Mandiner inkább magát a mestert hallgatja a mai playlisten

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr742212781

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tevevanegypupu 2010.08.10. 23:56:17

Szerepelt Jancso filmben es nagyon szerettek ot a liberalisok is, csak azt nem birtak elviselni, hogy o maga nem ugy volt liberalis ahogy az otthon szokas.
De hogy most feldolgozgatjak a szamait es ezzel problank nepszeruseget kicsikarni, az izlestelen.

Bell & Sebastian 2010.08.10. 23:58:39

Teljesen érthető, ha egy kozmopolita gyökerekről álmodik. Cseh Tamás meg nagy utazásokról. Hogy van ez a koncert, az sokkal jobb, mintha nem lenne. Ugyanis a legnagyobb baj pont azoknak a fejében van, akik most éppen ott sátoroznak.

Attól azért nem tartok, hogy Gyurcsány kimegy csápolni.

tewton 2010.08.11. 00:06:55

@Alfőmérnök:
föl is vásárolták a káli-medence jelentős részét. egyet köp az ember, valami művészurat talál el.

nullnick 2010.08.11. 00:23:43

@tewton:

sose értettem, hogy a sok alkoholista ripacsnak miből futja a lakásmagazinokban is mutogatott csudaingatlanokra

Bell & Sebastian 2010.08.11. 00:24:57

@tewton:
Divat: annyira akartak különbözni egymástól, hogy a végére megint tök egyformák lettek.

tewton 2010.08.11. 01:16:08

@nullnick:
sokáig ócsó volt az a vidék, kb. a fél filmvilág itt (ott) vett magának hétvégi parasztházat már a 80asokban, kapolcs és mártapista inkább kivétel.

Oblomov 2010.08.11. 02:10:12

(Hernádi-)Jancsó köréhez kapcsolódott Hernádi Gyula (Jancsó filmjeinek, így a Szegénylegényeknek is az írója) aki egyébként Fülep Lajos iskolájához tartozott a fiatal "népi íróval" Fodor Andrással együtt. Utóbbi Bartók nagy népszerűsítője is.
Az ifjú Fülep közösen írt lapot Lukács Györggyel, és ha nem is volt később sem olyan iskolája mint Lukácsnak, azért elég komoly emberek adtak a véleményére (Szabó Lőrinc, Illyés, Németh László, Weöres, usw. És csak az irodalmárokból szemelgettem).
Szintén Jancsó körébe illeszkedik Bródy, leánykori nevén Szörényi-Bródy. (Szörényi második rock-operájának szövegírója már bizonyos Lezsák Sándor.)

Maga Jancsó anno már aláírogatott mindent, amit a szamisok az orra alá dugtak, a rendszerváltáskor tehát a Kis János elnökölte SZDSZ holdudvarába húzódott. Kis János (leánykori néven Bencze-Kis) anno lukácsista volt. Kis és Bencze György (aki addig a szadesz ifitagozatát is mentorálta) állítólag valami nőügy miatt összevesztek, mire - állítólag - Bencze leválasztotta a Zorbán vezette fideszt az anyaszervezetről.

A Cseh-Bereményi sikertörténet sem egyenes vonalú. Akadt benne egy intermezzo, avagy "Mélyrepülés", aminek szövegírója Csengey Dénes volt. Dénes szintén megfordult a Jancsó-filmek perifériáján, majd a három "cs" (Csoóri-Csurka-Csengey) egyike lett.

Lehet, hogy "egyedül nem megy"? Kell(ene) valami klíma, ami pedig mintha egyre sterilebb lenne.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.11. 07:41:40

@Alfőmérnök:
nézze alfi, napok óta elnézegetem magát, ahogy rossz ízlésében /kispál/ megsértve, vaddisznó agyarait bbjnickbe kívánja mártani, de az már sok, hogy csak azért, hogy ellentmondjon neki, már mindjárt le is kommunistázza cseht.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2010.08.11. 10:05:55

másik jános után értem a koncertre, és ugyan becsúszott 1-2 neccesch rész, de összességébe' nem csak, hogy kellemes csalódás volt, hanem egy kimondottan yo buli ...
mondom ezt úgy, hogy Cseh Tamás úrtól a munkás-szállós c. számon kívül egyet se ösmertem :)
de annak is az a címe, mint kiderült, hogy: Amikor Désiré a munkásszálláson lakott :)

Bell & Sebastian 2010.08.11. 10:36:03

@ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget:
Magától ezt el is vártuk és nem csalódtunk. Ezek után már szidhatja, ha meri. :)

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2010.08.11. 10:39:57

@Bell & Sebastian:
még megvárom, hogy mit jáccunk ma a wembley-be' a zangolokkal, aztán eldöntöm, hogy kit s mit szidalmazok majd :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.08.11. 15:35:36

@Alfőmérnök:

No, de hol írtam én, hogy Cseh Tamást a „gonosz liberálisok elhanyagolták”?

Egyetértésemnek adtam hangot @Fakutya megszólalásával, hogy, amíg élt, a Sziget nem mutatott iránta túl nagy érdeklődést. És hozzáfűztem, hogy ez a juciboritibibandimegmittoménkis bagázs sem Csehvel kelt-feküdt, míg ezt a feldolgozáslemezt el nem kezdték futtatni. (Néhány nóta a lemezről már fenn van a youtube-on --- förtelem #:-/)

ü
bbjnick

tewton 2010.08.11. 15:53:37

@bbjnick:
"juciboritibibandimegmittoménkis"
azért legyen méltányos, vegye ki a lovasit, az egy másik generáció ... meg az ember, na.

nohát, most hogy újrahallgatom, hallom csak, mennyire iszlámszkeptikus volt CseTa

"Zöld világ jött, már kék sincsen,
Na most ellenállok, kérem szépen.
Nyíltan hányok magamra keresztet,
Lássák, hogy más kultúra illet,
Hogy engem más kultúra illet,
Csak a saját kultúrám illet."

dezsőbácsi :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.08.11. 16:16:45

@Oblomov:

"Lehet, hogy "egyedül nem megy"? Kell(ene) valami klíma, ami pedig mintha egyre sterilebb lenne." --- írod.

Ezért is kellett volna 1990-ben a leltár:-D Megláthatta volna mindenki, hogy min is ülünk. Megismerhetővé vált volna a magyar kultúra gazdagsága, szerkezete, belső viszonyrendszere. Egy trad. kulturális reneszánsz sokaknak kinyitotta volna a szemét.:-)

Ehelyett jött az ideológiai alapú (balradikális alapú) ballib szellemi terror. Majd rá a jobblib reakció:-/

Képzeld el, mit kapott volna Fülep Lajos --- ha egyáltalán előhozakodott volna vele bárki, mint etalonnal: mert az!) --- a ballib kultúrterroristáktól?! Abban az időben cikkek jelentek meg a 168 órában és a Magyar Narancsban Vörösmarty és Kölcsey antiszemitizmusáról:-D Akkor mit szóltak volna Fülephez, aki nemzetközi hírű Nietzsche-szakértő filozófusként református teológiát végez és lelkészként levonul az Ormánságba a magyarságot menteni; illyésekkel, némethlászlókkal, kodolányikkal, büdöslábú mélymagyarokkal mutyizik; hogy aztán a háború után létrehozza az új magyar művészettörténetírás alapjait?:-)

Nekem azért nagyon nagy "tüske a szívemben" Kötcse, mert azt vártam, hogy most ez a (sokat emlegetett:-D) leltár (mivel a lehetőségek adottak hozzá) végre megkezdődik: ehelyett jött a szöveg az új jobboldali kultúráról...:-(

ü
bbjnick

tewton 2010.08.11. 16:23:29

@bbjnick:
"Vörösmarty és Kölcsey antiszemitizmusáról:-D"
azért már a vajdajánosban is benne volt ez a vonal:

Magyar leányt keresnek gouvernantenak;
Csikós mulat vasárnap frakkot öltve,
Utolsó antisémita kitömve;
Nadrágszij, csáti bot, cigányok sátra,
Nemesség bibliája: ferblikártya,
És - tisztesség nem eshetik kimondva -
Rojtos gatya... kerülnek muzeumba

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.08.11. 16:25:52

@tewton:

Lovasit hallottam a napokban nyilatkozni a tévében. Azt mondat, hogy: őbenne irigység van Cseh Tamással kapcsolatban, mióta hallgatja, azt érzi, hogy az a nemzedék átélt/megélt valamit, amit ő nem...

Ez is milyen már?:-) Kin múlik az, hogy egy alkotó önmagából mennyit áldoz, ha nem magán az alkotón?

(Tudja azt ön nagyon jól, hogy nekem nem Lovasi személyével van gondom --- hogyan lehetne, hiszen nem is ismerem ---, hanem az ethosszal, amit képvisel:-))

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.08.11. 16:38:59

@tewton:

Kölcseynek is volt valamiféle felszólalása valamelyik reformországgyűlésen a zsidó uzsorások és kocsmárosok ellen:-) Kb. arról, hogy mennyi kárt és szenvedést okoznak azokban a falvakban, ahová beveszik magukat:-) (Pedig hol volt még akkor a dualizmuskori bevándorlás?!)

Széchenyi is a zsidó emancipáció legharcosabb ellenzője volt.

És Ady is megírta (az 1910-es évek legelején) a maga Korroboriját (jellemzi az akkori állapotokat, hogy cikke nem jelenhetett meg!!! --- ezért is írta később Németh Szabó Dezsőről azt, amit korábban már idéztem önnek a magyar szellem felszabadításáról)

Egy egészséges kultúra megpróbálja feldolgozni az őt érő sokkhatásokat:-) Márpedig három-négy évtized alatt egymillió zsidó bevándorlása és térfoglalása a társadalomban, szerepvállalása a kapitalizmus brutális térnyerésében nyilvánvalóan sokk volt.

ü
bbjnick

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.11. 16:45:36

@bbjnick:
olyat mondj aki nem volt antiszemita! ha a lakás elbogarasodik, mindenki rovarporral rohangál. naná. :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.08.11. 16:53:53

@Grift:

Klebelsberg például nem volt antiszemita:-) Világos megmondja (ha fönn volna a Világhálón, be is linkelném a cikket vagy beszédet:-/), hogy a numerus claususnak semmi köze az antiszemitizmushoz, egy a társadalomban komoly és veszélyes feszültségeket okozó aránytalanságot kiegyenlíteni hivatott időleges intézkedés:-)

ü
bbjnick

tewton 2010.08.11. 17:44:50

@bbjnick:
oh, nem tudtam, hogy nem jelent meg a korrobori.

mondjuk ha ön főállásban egy zsidó nagypolgár nejének lenne a nyilvános kitartottja, nagybüszke kálvinista nemesként, akivel együtt jár orgiákra, akkor talán ön is hasonlókat írna, talán még grift is :)

oh numerus clausus ... azért nem nagyon látom, hogy a korabeli érintettek annyira vinnyogtak volna tőle. kb. annyi történt, hogy Radnóti (bár akkor talán még más volt a neve) nem pesten, hanem szegeden járhatott bölcsészkarra.

tewton 2010.08.11. 17:49:00

@bbjnick:
csehtamás csinált egy ady-feldolgozásalbumot.
(tegnap egy postagalamb elejtett egy torrentcimet az udvarunk felett, onnan tudom).
egész jó.

ady sokat veszít azzal, hogy a szövegeit zene nélkül tanitják. bár kevés magyartanár tudna reinitz-slágereket zongorázni, asszem.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.08.11. 20:16:53

@tewton:

A Korrobori-cikk 1924-ben jelent meg a Nyugatban. Ez az első mondata: "Ady Endre kiadatlan cikke, amely most került elő a Nyugat 1917. évi kézirat-mappájából, közlését akkor vele egyetértően cenzúramentes időre halasztottuk." (Én emlékeztem rosszul:-) Valószínűleg a háborús cenzúra miatt nem jelentették meg:-))

www.epa.oszk.hu/00000/00022/00350/10556.htm

Ady iróniája nemritkán zavarbaejtő:-) Szerintem ez a korrobori-cikk is egy gyilkos-öngyilkos irónival megírt tkp.-i pamflet.

Németh így ír róla 1939-ben (miután az új irodalmat megalapító, meghatározó "testvérmű", az Ady- és a Móricz-mű gyökereiről ír:

"...Mindez pedig abban az időben történt vagy kezdődik, amikor zsidók és magyarok jobbjai szoros szövetségben éltek. (...) Az olyan igaz gondolkodású ember, mint Ady (akinek a szemében az erkölcs erkölcstelenségénél is megbocsáthatatlanabb a gondokozásé), természetesen sohasem áltatta magát e szövetség természete felől, s ha vállalta --- vállalta az utolsó konzekvenciáig. S még az sem igaz, hogy mint valami pogány fejedelem, halála előtt megtért --- antiszemitának. A zsidógyűlölet kezdettől fogva benne volt az ő a dacosan vállalt zsidószerelmében, ahogy a kevéssel halála előtt készült Korrobori-cikk minden előbbi írásánál félelmetesebben kikiáltja. (...) Ady tehát annyira veszendő fajtának tudta a magáét, hogy nem látott más mentséget, mint az új fajcsinálást. Egymillió zsidó, tízmillió magyar: ilyesformán csináltak új népet: frankok és kelták --- latinok és longobárdok. (...)

Azt talán a legvadabb antiszemita sem bánta volna, ha mielőtt a zsidók eltűnnek innen, minden magyar öt vagy tíz percent zsidósággal beoltódik. Csakhogy a Korrobori új faja nem így készült volna! Ha zsidó nincs több, mint ami köztünk van, s a zsidógondolat csak úgy jár ki Magyarországból, ahogy a magyar, akkor valóban összeölelkezhetünk új fajt készíteni. A zsidóság azonban világhatalom volt, és épp ekkoriban egyre inkább az lett, a a Korrobori annyi volt, mint átadni magunkat neki..."

Csak ilyen formában találtam meg a Világhálón az eredeti szöveget:

www.slideshare.net/karthauzi/nmet-lszl-kisebbsgben

(Mielőtt még valami kósza kommenthuszár troll nyüszíteni vagy fasiszta állatozni kezdene, közlöm vele, hogy ez a komment egy irodalomtörténeti beszélgetés része:-))

ü
bbjnick

tewton 2010.08.11. 20:37:06

@bbjnick:
namostmár akkor ezt is újra kell olvasnom, én egy ilyen összeolvadásos fajnemesítős alapvetésnek emlékeztem a korroborit. fura ddolog ez a hassliebe, amit németh l ír. kicsit olyan, mintha ez lenne a lehetséges kényszerpálya, mintha nem lehetne negligálni a ...-t.

p.s. érv van? :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.08.11. 21:56:39

@tewton:

"érv van? :)"

:-D (...) :-D (...) :-D ...

Nézze, én nem voltam ott, biztosat nem tudhatok, mondhatok.:-)

De, már fel mertem tenni magamnak a kérdést, hogy: teljességgel lehetetlen-e, elképzelhetetlen-e az, hogy, azok, akik az ú.n. zsidókérdésről írtak a XIX. sz. második vagy a XX. sz. első felében, nem egytől egyig félig vagy teljesen őrült paranoiások voltak, hanem egy valóban jelenlévő társadalmi problémát, feszültséget próbáltak, így-úgy, értelmezni-magyarázni? És teljességgel lehetetlen-e, elképzelhetetlen-e az, hogy ezeket (a gondolkodókat) nem feltétlenül a tébolyult, irracionális gyűlölet, hanem éppen az emberszeretet, a tragédia elkerülésének vágya vezette?

Ugyancsak Németh írja (Polányit idézve): "...'A zsidóság abban a vágyában, hogy teljes polgárnak érezhesse magát, mindazokat a hagyományos életformákat el akarja töröltetni, amelyekhez születés szerint nincs teljes joga' De mi lesz, ha a népek nem akarnak kivetkőzni a kedvükért teljesen magukból, s utolsó szorultságukban azokat az ekveket szegzik ellenük, amelyeket a marxizmusban az ősi Európa ellen ők alkottak meg?"

Ez a gyűlölet hangja vagy az aggodalom hangja?

Nagyon nehéz nem észrevenni a párhuzamot a ma Európájának muszlimkérdése és cigánykérdése és a XIX-XX. sz. zsidókérdése között. Akik ma beszélnek a muszlim- és/vagy cigányproblémáról, azok egytől egyig félig vagy teljesen őrült paranoiások?

ü
bbjnick:-)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.11. 22:09:33

jó látni az ébredő magyarokat! :)

tewton 2010.08.11. 22:34:39

@bbjnick:
hmmm. igazából az olyan kérdések történeti felmerülése, hogy "mi a magyar", aligha elválasztható azoknak az identitásproblémájától, akik kb. 1-2 generáció óta magyarok.

"Ez a gyűlölet hangja vagy az aggodalom hangja?"

talán az identitásé, ami a körülményektől függően bármelyikké lehet. némethnek igaza van. ez egy olyan játszma, ahol a felek közül az egyiknek semmi vesztenivalója nem volt, max. egy megúnt vallás elvetése, viszont mindent vihetett.

tevevanegypupu 2010.08.12. 08:51:23

Te jo eg, mi lett a Cseh Tamasrol emlekezo blogbol. En meg eppen tegnap vesztem ossze valakivel, mert zsidozott.(:

Oblomov 2010.08.12. 12:00:11

@bbjnick: "Megismerhetővé vált volna a magyar kultúra gazdagsága, szerkezete, belső viszonyrendszere. Egy trad. kulturális reneszánsz sokaknak kinyitotta volna a szemét.:-)"

A trad. (nyilván tradicionális) jelző zavar kicsit engemet, hiszen a reformkor lényege sem éppen a hagyományőrzés volt. Lejjebb érintitek a dualizmuskori modernizációt, amiben szintén nem a tradícióhoz való ragaszkodásról szólt a dal.

Közvetve idézed a másik etalont, Polányit. "...'A zsidóság abban a vágyában, hogy teljes polgárnak érezhesse magát, mindazokat a hagyományos életformákat el akarja töröltetni, amelyekhez születés szerint nincs teljes joga'." Nem tudom honnan az idézet, de csak első blickre döbbentett meg. Hol is voltak, vagy pláne mára hol is vannak azok az életformák, amikről ez a megjegyzés szólhat? Főleg a kultúrát illetően. Olvastam egyszer egy régi Valóság-interjút Jancsóval. Az ragadt meg bennem, h. ő felvenné, vagy felvette a zsidó vallást. Elménckedhet ezen valaki, de ettől Jancsó művészete kevésbé része a magyar kultúrának? Romlott-e ettől valamit az ő látása, ízlése, gondolkodása, vagy akár a kapcsolatrendszere?

Az általad használt jelzett szóval, a reneszánsszal is lennétek gondjaim, de ez (is) lehet az én egyéni kekecségem. Az újjászületés, főleg kultúrálisan, az ugyanis nem a töltöttkáposzta felmelegítése. Fülep is így gondolná. Szerintem.

Oblomov 2010.08.12. 12:15:32

@bbjnick: "Nagyon nehéz nem észrevenni a párhuzamot a ma Európájának muszlimkérdése és cigánykérdése és a XIX-XX. sz. zsidókérdése között."

Az én képességeimet spec. ez meghaladja.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.12. 12:31:27

@Oblomov:
nem hiszem, hogy ez bárkit meglepne.

de van egy kis hiba a párhuzamban...de előbb elmondom oblomovnak, miről van szó: mikor a mi zsidaink megérkeztek tömegesen kelet felől, nem a szép lassan beszivárgó prágai és német zsidókról van szó, akik mai napig a romungró oláh cigány mintához hasonlóan, szar pólisiként emlegetik a később jötteket, szóval a nagy keleti beáramláskor koszos, tanulatlan, babonás, ostoba, szapora, iszonyatnépség lövellt az országba. mint a cigányok. loptak, csaltak, hazudtak, pálinkát és minden mást hamisítottak, bűnöztek. ne legyen lusta nézzen utána az akkori bűnügyi statisztikáknak, vagy mélyüljön el abban a kérdésben, hogy az akkori tolvajnyelv-sokszor máig élően- erősen jiddis színezetű volt. szóval ebben a hasonlóság a muszlim-cigány koszoszsidó vonalon.
a különbség annyi, ami ki is váltotta a társadalom immunreakcióit aztán a xx. században, hogy ez a virulens népség, már a második-harmadik generációval ellepette a társadalmat, a történetet ismerjük, lásd szekfű.
és ebben már eltér a cigány muszlim ügyektől, ottan a nyomor a semmirevalóság, a lustaság a bűnözésre való hajlam generációkon át konzerválódik, és nem képesek rákos burjánzásként ellepni a gazdatestet. de a rák sem jó példa a zsidóság kapcsán, hiszen a rák ostoba. addig gyilkolja a testet, míg maga is vele hal. a zsidóság okos. mikorra kiszívta a test minden nedvét, minden energiáját a saját fajának hasznára fordította, nem pusztul a testtel, továbbáll.
de előtte még muszlim és cigánykérdést generál. :)

Oblomov 2010.08.12. 13:59:39

@Grift: "a zsidóság okos. mikorra kiszívta a test minden nedvét, minden energiáját a saját fajának hasznára fordította, nem pusztul a testtel, továbbáll."

Előrebocsátom, borzasztó nehezen tanulok. Tehát. Amit a régiekről ír, az nem lep meg. A kazárokat, hagyjuk, de Kötöny kúnjai sem voltak jobbak, aztán meg alakult. Amikor viszont majd a zsidók továbbállnak, viszik magukkal a kultúránkat/kultúrájukat? Már azt, amit nem adnak előbb oda a muszlimoknak/cigányoknak. (Akikből aztán ezáltal - gondolom - sebészek, kutatók, bankárok válnak, h. betöltődjön a zsidók utáni űr.)

Amúgy meg adjam el a Richter részvényeimet, vagy mi legyen? (A Teva-val bizniszelnek éppen, aki meg Gödöllőn zöldmezőzik.)

hiba 2010.08.12. 17:37:18

@tevevanegypupu: "De hogy most feldolgozgatjak a szamait es ezzel problank nepszeruseget kicsikarni, az izlestelen."

Ja, Lovasi meg a Quimby mindenre képesek egy kis népszerűségért, mert az annyira hiányzik nekik. :)

Szerintem meg nagyon jók a feldolgozások, de ez ízlés kérdése. Nemsokára Lovasi is elmondja majd, hogy nem hagyta érvényesülni a tudjukkik uralta showbiznic és akkor majd a mandiner törzskommentelők is szeretni fogják.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.08.12. 17:55:41

@tewton: & @Oblomov: & @Grift:

Sok kérdés merül itt fel:-), nagyon messzire vezetne ezeket mind egyenként megforgatni, úgyhogy megpróbálok egy egyszerű sémát felvázolva válaszolni:-)

A kulcs talán a magyar kultúra kérdése. Mi az, hogy magyar kultúra? Milyen a magyar "civilizáció"? :-) Úgy látom, hogy teljességében ezt még senki nem tudta megfogalmazni, leírni, ennek ellenére, ha valamiféle sérülés, roncsolódás éri ezt a kultúrát, azt valamennyien észrevesszük:-)

Hajlok rá, hogy két alapelemet gondoljak a magyar kultúra "vázának". Az egyik egy történeti konstrukció: a máriaországás, szentkoronás, nemesialkotmányos, közjogikérdéses hagyomány. A másik pedig egy olyan irodalmi kultúra, ami alkalmas arra, hogy feldolgozza, megőrizze és továbbörökítse a nemzet tapasztalata. Ezek nem csak tartják, de kölcsönhatásukban működtetik is a magyar kultúrát. Aki ezt (meg)érti, az benn van a magyar kultúrában, az mozogni, tájékozódni tud benne, élni tud benne és vele.

Nomármost, nálunk bárminemű modernizáció is ebben a sémában tud sikeresen kifutni:-D (Mondok, röviden, néhány példát: 1. reformáció: hasonlítsuk össze a nyugati protestáns egyházakat a mi reformátusainkkal: míg azoknál a reformáció városi polgárethosz, nálunk csizmás, kisnemesi ethosz:-D; 2. reformkor: Széchenyi pontosan és világosan látja, hogy e szerint a fenti séma szerint, hogyan lehetne az elkerülhetetlen reformokat végrehajtani (hogy nem úgy alakul a történet, nem rajta múlik); 3. a Trianon utáni magyar újjászületés: a jóformán halálos sebet kapott ország egy tkp. atavisztikus (tradicionális) politikai fundamentumon páratlan szellemi és gazdasági fejlődésnek indul).:-)

A baj akkor történik, ha valaki(k) a tradíciók ismerete, figyelmebevétele nélkül próbálnak alapvető változásokat előidézni a társadalomban és/vagy a kultúrában.

Stb. (Szerintem ezzel majdnem mindenre válaszoltam:-))

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.08.12. 20:40:49

@bbjnick:

egy tkp. atavisztikus (tradicionális) politikai fundamentumon=egy elavultnak tűnhető (tradicionális) politikai fundamentumon)

(pedig még csak nem is ittam:-/)

Alfőmérnök 2010.08.12. 21:54:30

@Grift: Nono! Hol komcsiztam én le Cseh Tamást? Azt írtam - ami szerintem így is van - hogy a liberális értelmiséghez közel állt.

Alfőmérnök 2010.08.12. 22:07:01

@bbjnick: (Jelentem, nem szöktem meg a válasz elől, csak túrázni voltam - nem a szigeten.)
Az a helyzet, hogy a juciboritibibandimegmittoménkis bagázs ugyanúgy tartoztak a Művészetek Völgyéhez, mint a szigethez. Lovasi egyébként több interjúban méltatta Cseh Tamást (még mikor élt; erre konkrétan emlékszem).
De a Kispál-vitát lezárhatjuk: nem fogunk dűlőre jutni, generációs okokból. Továbbra is fenntartom: Lovasi (ahogy számos, liberálisnak mondott "értelmiségi") nem az ördög, Jancsó filmjében szerepelni meg nem nagy gáz.
A lemez biztos szar, én ott voltam a Bárkában az emlékesten (ott volt a Vérfarkas is), az elég volt ahhoz, hogy meggyőződjek róla, hogy Cseh Tamást csak Cseh Tamás tudja (tudta) előadni. (Csak még annyit: a lemez még Cseh életében kezdett készülni, tehát felteszem, hogy ő is rábólintott.)

Alfőmérnök 2010.08.12. 22:10:19

@bbjnick: Az azért érdekes, hogy Cipő nem szerepel a lemezen, pedig vele egy külön albumot is kiadott.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.08.13. 13:02:01

@Oblomov:

"szekszárdi kékfrankos"?

A legjobb!!! Egészségedre és köszönöm!:-)

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.08.13. 13:14:13

@Alfőmérnök:

Közben eszembe jutott, hogy Lovasira valóban irigykedtem egyszer életemben egy másodpercre: a Sztornó című film megtekintése közben, amikor Lovasit egy fürdőszobában egy hokedlin üldögélve láttam a képernyőn, a zuhanyozó Tóth Ildikó mellett :-D (... :-D (...) :-D ...

És: Gondolom a republikos szabo'csi parasztok nem illettek bele a finom entellektuális juciboritibibandimegmittoménkis társaságba:-I

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.08.13. 13:15:41

Bl*gmotor, így meggyógyultál? Maradtál volna inkább beteg!!!:-(

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.13. 15:42:14

@Alfőmérnök:

persze, ez eddig igaz, egy éjszaka volt, egy ellenállás, egy ellenzék, egy értelmiség, ahogy maga is írta fentebb, a közös ellenség összeránt ugye, csurka eörsivel szalonnáz, cseh a lemezére a szarból gyúrt dixit rakja illusztrációként, és mikibácsival cimborál, persze. csak aztán hamar kiderült, hogy mit dugdosnak a kaftán alatt. és onnantól érdekes, hogy ki hová állt.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.08.13. 17:49:12

@Grift: "cseh a lemezére a szarból gyúrt dixit rakja illusztrációként.."

Ez érdekes, melyik lemezén?

Alfőmérnök 2010.08.13. 18:20:38

@gloire: Én sem tudtam, de a google segített: az Antoine és Désiré.
www.artpool.hu/ketseg/dixi/party.html

(74-nél)

Azért Cseh nekem olyan embernek tűnik, aki sok kapcsolatot megőrzött a rendszerváltás után is. (Bereményi meg kezdetben kifejezetten SZDSZes volt, csak a Hídember kapcsán-környékén lett ő "konzervatív").

tewton 2010.08.13. 19:32:11

@Alfőmérnök: @bbjnick:
mondják el nekem 1 mondatban, ki ez a dixi (vidéki fiú vagyok). a háttér és első blick alapján egy olyan pesti művészféle, mint a szőkeandrás vagy akármelyik másik szubkultúrás érdekesség a kiskörút és a nagykörút közti területről.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.08.13. 19:56:42

@bbjnick:

Bocsánat, @tewton:, rosszul kopipészteltem, az első video nem Dixis:-D

ü
bbjnick

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.13. 20:06:00

@tewton:
semmi különös, csak egy tehetségtelen senki, aki önpusztítással tette magát érdekessé a pesti éjszakában és az ebből fakadóan szürreális beszéd /?/ móddal. és valószínűleg a szolgálatokkal is kapcsolatokat ápolt. legalábbis mikor a lyukban az egyik barátom azt mondta neki, hogy takarodj innen te rendőrspicli, kicsit feltisztult és eloldalgott.

tewton 2010.08.13. 20:08:20

@bbjnick:
áhá. ha egy önlevében fővő, mérsékelten érdekes, de önkörében alternativ és ündergründ figurát látok, olyan erdélyimiklós-szerűt, de nem akkora kalibert, aki együtt lázadt a szokásos lázadókkal -- akkor jól veszem le a figurát?

tewton 2010.08.13. 20:10:31

@Grift:
nohát, nem olvastam, de ilyesmi is belefér. ez az a típusú faszinger lehetett, akit bp. közigazgatási határán kívül nem ismertek itthon.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.13. 20:13:04

@tewton:
tudja, a pesti éjszakában a szemét ülte a torát :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.08.13. 20:17:46

@tewton: & @Grift:

Várjuk meg, mit mond @Gasper :-D

ü
bbjnick

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.13. 20:20:01

@bbjnick:
gasper, még szinte karonülő volt mikor dixi és normál béla volt valaki. :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.08.13. 20:30:16

@Grift:

Rendben, @Gasper a szakértés alól felmentve:-D

És, tudod, ahogy így végiggondolom, nemigen maradtam én ki semmiből azzal, hogy nem Budapesten szívtam fel a kultúrnedveket:-D

ü
bbjnick

Alfőmérnök 2010.08.13. 20:30:31

@tewton: A Rock térítő c. filmből ismerheted az arcot, halandzsaszövegeket nyom benne, "betétként". :)
De halála előtt még készült róla egy dokumentumfilm is.
www.port.hu/dixi/pls/fi/films.film_page?i_where=2&i_film_id=54899&i_city_id=-1&i_county_id=-1&i_topic_id=2

Háy Ágnes jellemzése:
"Az a baj vele, hogy agresszív lett, kezdte a klubban (a Fiatal Művészek Klubjában - a szerk.) váratlanul megtámadni és leütni a vékony, szemüveges fiatalembereket, egy lányt majdnem megölt, ok nélkül, hátulról, egy évig volt kórházban."
www.narancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&id=4397

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.08.13. 20:38:51

@Alfőmérnök:

:-D (...) :-D (...) :-D ...

Ilyen fazon mifelénk is volt, csak nem a Fiatal Művészek Klubjában, hanem a temetővel szemben lévő, Sirató nevű kocsmában nyomta a műsort:-/

ü
bbjnick

tewton 2010.08.13. 20:54:56

@bbjnick:
:) én is ismerek hasonlókat, vidéki tapasztalatomból.
róluk nem készült vhs.
ez a fura nekem a 80as évek andergrandjával. attól, hogy együtt performankodnak, jól érezték magukat, stb. még nem látom, mitől művészet a közös ivás, cigizés, okoskodás. olyan, mintha a pocsolya egy cseppjét odateszik a tárgylemezre, aztán kap fényt alulról.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.08.13. 23:03:11

@tewton:

Ebben megintcsak @Gasper tudna okosat mondani:-) Talán ír majd egyszer egy pestiandergrandológiai bejegyzést a Mandinerre:-)

ü
bbjnick

Alfőmérnök 2010.08.14. 12:09:39

@tewton: Erre talán létezik egy "akadémikus" válasz: ahol a "művészet" határait feszegetik (performance, koncept art, meg ilyenek), ott szükségszerűen olyan dolgok (is) fognak születni, amik hagyományos megközelítésben nem látszanak "művészet"-nek. (De úgy is mondhatnám, hogy magyarázó szöveg nélkül értelmezhetetlen a mű.)

Emellett nekem is az a benyomásom, hogy a rendszerváltás után kicsit túlmisztifikálták ezt a 70-es 80-as évekbeli undergroundot (és nem is a fő szereplők, azok egy része akkorra már meghalt). Ebben a legendaképzésben asszem nagy szerepe volt annak is, hogy a "demokratikus ellenzék" tagjai is ezekből a körökből kerültek ki.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.08.16. 21:46:19

@bbjnick: @Grift: @tewton: @Alfőmérnök: akkor egy kis utánlövés, ha már említve lettem.
Való igaz, Dixi (alisas Gémes János) fénykorában -amely talán csak annyiban volt fénykor, hogy fizikailag még nem volt padlón- tehát Dixi fénykorában, a hetvenes évek közepén még valóban karon ültem, vagy még éppen azt sem. Az első találkozásom a fazonnal otthon történt, az Antoine és Desiré lemezborítója által. Aztán a kilencvenes évek során többször előfordultunk azonos helyeken (Tilos az Á, Lyuk stb) és az évtized végén melóztam egy BBS-ben forgó filmben, ami talán az utolsó filmszerepe volt Pauer Henrikkel együtt, aki ráadásul a forgatás idején halt meg. Hát kábé ennyi.

Való igaz, Dixi ott mocorgott a hatvanas-hetvenes évek underground mozgásai környékén, de nyilvánvaló, hogy teljesen felpumpált a köré felépített mítosz. És ahogy itt már fentebb többen leírtátok, a közös piálások, happeningek stb még nem jelenti a valódi kánonba történő bebocsájtást.

A magyar undergroundról meg annyit, hogy érdemes szelektálni az akkori mozgásokat is, hiszen arról sem szabad elfeledkezni, hogy bizonyos képzőművészeti jelenségek komoly vérfrissítést vittek az akkoriban irgalmatlanul fullasztó, a merev szocreálon alig-alig túljutó vasfüggönyön inneni akadémizmus állóvizébe (pl. a szentendrei Vajda Lajos Stúdió, vagy azok a Képzőt végzett, ergo "tanult" arcok, akik ki akartak lépni a nyomasztóan szűkre szabott vizuális és szellemi ketrecből).
És van mégegy fontos dolog. Ne tekintse senki a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas évek magyar underground mozgásait csak és kizárólag a mai, talán egyszer a helyére kerülő ballib kulturális kánon egyenes előképének. A törésvonalak akkor is ugyanúgy léteztek, noha nyilvánvalóan nem voltak olyan szembetűnőek, mint 1990 után. A Kádár-kor, pontosabban Aczél et. tűrt és tiltott művészei nem egy alomból származtak.

Alfőmérnök 2010.08.17. 08:36:27

@Gasper: "Ne tekintse senki a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas évek magyar underground mozgásait csak és kizárólag a mai, talán egyszer a helyére kerülő ballib kulturális kánon egyenes előképének. A törésvonalak akkor is ugyanúgy léteztek, noha nyilvánvalóan nem voltak olyan szembetűnőek, mint 1990 után. A Kádár-kor, pontosabban Aczél et. tűrt és tiltott művészei nem egy alomból származtak."

Hol húzódtak a törésvonalak? Liberális - konzervatív? Népi(nemzeti) - urbánus?
(Azért talán nem véletlen, hogy az "underground" szót a legtöbben inkább a "liberálissal" párosítanánk, mint a "konzevatívval". Lehet, hogy mert az "underground" sok esetben valami avantgarde mozgalmat jelent? Ami viszont valami nem konzervatív dolog.)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.08.17. 09:19:23

@Alfőmérnök: ma előszeretettel nyomatjuk mindenféle identitáskeresés céljából a konzervatív jelzőt, de azért azt ne felejtsük el, hogy az ún. konzervativizmust azokban az évtizedekben a szocialista realizmus, a kádári kisember társadalma és a pártfunkcionárius potentátok kivételezett világa jelentette. Ebben a szituációban avantgarde művészként fellépni, nem jelentett feltétlen szélbalról előzést.
És csak két példa, mert rohanok: érdemes megguglizni Samu Géza, vagy Csutoros Sándor szobrászművészek munkásságát, hogy mennyire nem feleltethető meg az egykori magyar neoavantgarde a libbant mítoszteremtők szándékai szerin. Hozhatnék urbánus példákat is, de most tényleg rohanok.

ps. Csutoros volt Bódy Amerikai anzixának főszereplője. Latinovits pedig a szinkronhangja. És ez a "hangadás" nem volt kis teljesítmény egy Latinovitstól.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.17. 10:28:36

@Gasper:

azért azt be kell látni, hogy az ifjú liberálisok, későbbi eszdéseszesek baráti társasága volt ez az egész avantgardnak nevezett tehetségtelen szar. elkésett, másoló, belső eredő nélküli lázadó manír, persze rendőrségileg átjárva. és nem véletlen, hogy az egykori barátok, a melléjük nőtt vazallusok, a liberális akolban kinevelkedett cionszolgák miként duzzasztják, emelik a semmit, amilyen mondjuk az a tetves kápolna buli volt.
és hogyan taszítják pária létbe az igazi avantgardot, molnárvét. :)
maguk művészek sosem fogják belátni, hogy is tehetnék, hiszen mindenüket elvesztenék, hogy az egész magyar képzőművészet egy rakás szar, kisebb-nagyobb tehetséggel elkövetett plágiumok, másolások, majmolások, elkésett érzemények felturbózott lufija. és erre azt mondják, fúj miket mond ez a barom falang, és akkor a kondor? erre meg én, kondor? ugyan, elégetni, repülőt hajtogatni belőle.
kiterjesztem. az egész művészetnek nevezett szar semmi. istenellenes, bélsárcsillogtató, izzadmány az egzisztenciáért. megélhetés deviáns szolgáknak. vagy így valahogy. :)
az alkotás vagy a hitet, istent, tanítást szolgálja, vagy a sátánt. ez van.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.08.17. 16:47:32

@Grift: ah, pont egy Samu Géza említése után kell ilyeneket írni és "istenellenes, bélsárcsillogtató, izzadmány az egzisztenciáért" dolgokról értekezni?

Tudod, én úgy nőttem fel és azt láttam a családomban hogy amit csinálsz (most kunsztról beszélek), azt ne az egzisztenciádért és ne a pillanatnyi divatnak megfelelően tedd és ne akarj megfelelni mindenféle problematikus, a lelked és a szellemed ellen való igényeknek, jöjjenek azok bárhonnan. Bizony én ebből tanultam és minden igyekezetemmel azon vagyok, hogy eszerint járjak el, aminek persze van egy olyan következménye, hogy több lábon kell állni a polgári életben.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.08.17. 19:10:46

@Gasper: "Ne tekintse senki a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas évek magyar underground mozgásait csak és kizárólag a mai, talán egyszer a helyére kerülő ballib kulturális kánon egyenes előképének."

Én annak tekintem, mivel elég jól ismerem. Aki nem abból az alomból származott, azt hamar kilökték, kiközösítették. Erről pl. A Dönci mesélhetne sokat, aki pont így járt. Valószínüleg látott egysmást a hitgyüliben is, majd amikor onnan kikerült, akkor kezdődött az igazi vesszőfutása.

Naplót, jegyzeteket írt hosszú éveken keresztül, abban mindenkiről leírta, ki volt besúgó, ki kinek az embere volt, hogy működött a müller-művek etc., abban a fullasztóan belterjes, irányított és álságos szocialista undergroundban. A kéziratot ma kiakarják adni, egy bizonyos Jánossy Lajos szerkeszti. Kiváncsi vagyok ki merik-e adni, úgy, ahogy volt, sőt hogy egyáltalán megkapta-e a teljes szöveget az ürge?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.17. 19:32:56

@Gasper:
samut vegyük kivételnek, és maga ne vegye személyesnek. nagyátlagban igazam van, tudja jól. :)

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.08.17. 19:34:04

@Gasper: Persze, ahogyan a korai szdsz-ből is gyorsan ment a lemorzsolódás, úgy ez a kör sem maradt egyben sokáig. Egy mag viszont megmaradt, és az külön gusztustalan, ahogy utólag, tudatosan még inkább azt a képet próbálják meg erősíteni, amit te pont tompítani próbálsz. Ilyesmikre gondolok:

"Itt dolgoztak azok a művészek, értelmiségiek, munkások, akiknek nem lehetett lenyomni a torkán a legvidámabb barakk vízióját. Gyakorlatilag az ellenállás színterei voltak a korabeli koncertek, kiállítások, és ebben a helyzetben a közönség volt a zenészek, művészek legfőbb támogatója. Számtalanszor volt részünk kutyás rendőrökben, vagy kutyátlanokban, számtalanszor kellett végignéznünk, ahogy a zenekart mintegy védelmező közönségünk leghátsó soraiból lekapcsolnak embereket...

...Szellemóriásaink a XX. században sajátos jelmezt öltöttek: színpadon állva jelentek meg az elnyomott sokaság előtt, hangot adva az emberjogi követeléseknek...

...Az underground viselkedéskultúra folytonosságát kívánjuk készülő kiadványunkkal biztosítani, mindamellett, hogy az internet ezt a szerepet a hiánygazdaság működésének megfelelően – szerencsére – részben átvállalta."

www.1grecords.hu/newsite/index.php?option=com_content&view=article&id=98:underground-katalogus&catid=42:megjelent

A szöveget Bárdos Deák Ágnes írta, pár hónapja még alá volt írva. Emlékszel mit nyilatkozott a Baksa a Dorottyás riportjában a rendőrökről? Hát, LOL baszki, de a legjobb mégis a "szellemóriásaink"
kitétel, amit ezek szerint saját magára is értett.

tewton 2010.08.17. 20:26:46

@gloire:
az külön aranyos, hogy az undergrundot az alexandra kiadó adja ki. amit általában szociközeli cégnek tartanak pécsett. deiszen a pénznek nincs szaga

"pár hónapja még alá volt írva."
?!

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.08.17. 21:16:47

""pár hónapja még alá volt írva."
?!"

Nézd, itt sincs név, de a szöveg nem teljesen azonos:

www.1grecords.hu/newsite/index.php?option=com_content&view=article&id=144&Itemid=90

Itt viszont még szerepel (le kell gördíteni négy-öt bejegyzést):

www.vidampark.net/index.php?page=friss/index

Az Alexandra máshol is coci egyébként . )

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.08.17. 21:56:59

@Gasper: @tewton: Az is egy érdekes történet egyébként, hogyan hozták létre az '56-os megtorlásokat követően, '59-'60 környékén a BBS-t (Balázs Béla Stúdió), az FMK-t (Fiatal Művészek Klubja), és az összes többi hasonló intézményt (FISE /Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesület, FKSE/Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület, FFS/Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója).

Gyakorlatilag ezek -- a KISZ által felügyelt -- intézmények adtak otthont szinte kivétel nélkül
minden undergroundnak mondott tevékenységnek, kiállításoknak, koncerteknek, forgatásoknak, mindennek.

Aki ezen kívül volt, az nem is volt tulajdonképpen . ) gondolkodnom kell, eszembe jut-e bárki, aki nem volt része ennek a rendszernek bizonyos fokig.

Alfőmérnök 2010.08.17. 21:59:11

@tewton: @gloire: Áginak biztos szóltak a fiúk, hogy ez így azért gáz.

Alexandra szociságához meg egy dokumentum:
kuruc.info/r/26/31633/
:)

tewton 2010.08.17. 22:37:53

@Alfőmérnök:
priceless!
le is mentem azt a vágó-képet kezében a furcsány-kötettel, csak hogy emlékezzem rá .)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.08.17. 22:58:25

@Grift: b'ssza meg, persze hogy tudom. :))

@gloire: egy pillanat. Én most nem Bárdos Deákékról, meg Dönciékről beszélek. Egyébként Döncit ismertem személyesen is. A kilencvenes években zenét csinált egy filmünkhöz és jártam nála néhányszor a ferencvárosi szobakonyhás kéróban, így részletekben ismerem a történetét is. Nem kell nekem sem Bárdos Deákot, sem Müllert bemutatni, viszont érdemes időnként elolvasni az ex-Sexepiles Hegyi Zoltán írásait a szombati MN Magazinban.

Tehát én most nem Víg Mihályákról és csatolmányaikról beszélek, hanem azokról a képzőművészekről, akik valóban meghatározták a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas évek magyar avantgarde és underground művészetét. A kettő persze nyilvánvalóan nem minden esetben fedi egymást. A fent említett Samu Gézákról és Csutoros Sándorokról, aztán Csiky Tiborokról és Altorjai Sándorokról, Csernus Tiborokról és Lakner Lászlókról, Tót Endrékről, Méhes Lászlókról és Baranyay Andrásokról és beszélek. A nagyatádi szobrász művésztelepről, a makó grafikai művésztelepről, vagy az esztergomi fotóbiennáléról beszélek. Vagy akár az olyan nagy öregekről, mint Gyarmathy Tihamér és Korniss Dezső, akik tiltott és tűrt státuszuk ellenére is komoly kraftot adtak az őket követő fiatal festőgenerációk számára.

És tudod, az a legdurvább -és ezt Griftnek is írom- hogy ezekről az életművekről főként csak ballib irányultságú lapokban (pölö Balkon), vagy ballib irányultságú portálokon (pölö C3, Artpool) lehet olvasni, de nem azért, mert ezek az életművek olyan maradéktalanul annak a kánonnak a részei lennének (sőt!!!), hanem azért, mert a jobber magyar kulturális elit jelentős része, valamint a jobber magyar kultúrafgyasztó átlagpolgár a legjobb esetben is megragadt a müncheni akadémizmus már száz éve is idejétmúlt művészetélvezeténél. De még ezzel sem lenne gond, ha maradéktalanul így lenne hiszen a müncheni akadémizmus legalább etalon és überfasza minőség volt, amit egy Csontváry is végigcsinált, hogy aztán továbblépjen az egészen. A gond inkább ott van, hogy az ún. jobber, magát konzervatívnak valló magyar értelmiség/középosztály/akármi (megfelelő rész aláhúzandó) jelentős részének művészetélvezete többnyire kimerül a legrémisztőbb kispolgári ízlésvilágban, ami talán még a két háború között sem volt ennyire jellemző.

Na mindegy, nagyon elkanyarodtam a témától, de majd ha egyszer összefutunk egy kocsmában, elmesélem a balatonboglári kápolnabulik néhány zaftos részletét is, hiszen amint egy korábbi kommentemben említettem, voltak akkor is rendes törésvonalak és volt jónéhány olyan arc, akik idejekorán otthagyták azt a brancsot. Részletek majd a második rizling spriccer után.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.08.17. 23:13:14

@gloire: persze nem tiszta ügy a BBS alapítása sem, de mondjuk Huszárik a fél életművét, Magyar Dezső, vagy éppen a Gulyás-testvérek a magyar filmművészet emblematikus darabjait csinálták meg a BBS-ben.

"gondolkodnom kell, eszembe jut-e bárki, aki nem volt része ennek a rendszernek bizonyos fokig. "

lol

Hajnóczy Péter?

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.08.17. 23:48:55

Én azokat emeltem ki, akikre igaz a ballib előkép kifejezés, mert azok, és például Méhes, bár jó festő, de tipikus archetípusa ennek a "kasztnak". Lakner is.
Hegyi Zoli meg tényleg az üdítő kivételek egyike, (néha olvasom is az írásait).

Ettől függetlenül, jogos amit az átlag jobbos ízlésről írsz, de akiket, festőket felsorolsz azok a szó általános értelmében nem underground művészek. Klasszikus, modernista akadémizmus az, embere válogatja értékes-e, vagy csak manír, amit produkáltak. Én személy szerint a jobbakkal sem tudok mit kezdeni, nem nagyon vonz.

Az, hogy csak a Balkonban, és hasonszőrü helyeken találkozni azokkal akiket itt felsorolsz nem véletlen, okosan emelték be őket abba a világba, konkurenciájuk pedig nincs, és nem is néz ki, hogy lesz. Én a nyomtatott Reakciótól vártam volna, hogy ezt a vonalat viszi majd, de hát az nem úgy jött össze.

A rizlingszilváni jöhet, majd sort kerítünk rá egyszer . )

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.08.18. 00:00:03

@Gasper: Hajnóczy nagy kedvencem, a BBS-es filmért viszont pofonokat tudnék osztogatni. Erőseket. Őt is magukhoz ölelték, így a halála után, nem volt más érdeklődő.

Hajas? (hát őt is . )

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.08.18. 00:01:30

@gloire: "de akiket, festőket felsorolsz azok a szó általános értelmében nem underground művészek."

Igen, azért is írtam fentebb, hogy az underground és az avantgarde nem feltétlenül fedik egymást.

Személyes vélemény, de szerintem Lakner vagy Méhes életműve túlmutat azon a bizonyos kaszton. Az persze megint más kérdés, hogy Lakner harmatgyenge fia egyértelműen abban a közegben mocorog.

Akkor majd egyszer kocc... :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.08.18. 00:11:25

@gloire: "Őt is magukhoz ölelték, így a halála után, nem volt más érdeklődő."

Cseh Tamás halálának első évfordulóján nem ez a kísérlet zajlik? Igaz, itt sok az érdeklődő máshonnan is, ráadásul elég egyértelmű crédót hagyott maga után.

Alfőmérnök 2010.08.18. 12:42:17

@Gasper: „Na mindegy, nagyon elkanyarodtam a témától...”
Pedig épp kezdett érdekessé válni. :)
Érdemes lenne szétszálazni egyszer az okokat, akár egy poszt keretében. Biztos nem csak a "jobboldalon" kell keresni a hibákat (a ballib hálózat túlsúlya, az alapítványi rendszer (soros), meg ilyenek), de jócskán vannak ott is. A Fidesz tehetne ellene, de attól félek nem fog. (Ez legyen a legnagyobb bajunk.) A Duna TV bizonyos időszakai meg egy-két folyóirat jut így eszembe, amit pozitív példaként lehetne felhozni.

Cseh Tamást egyébként ugyanúgy kisajátíthatná a jobber művészvilág, ha lenne, pontosabban, ha olyan szervezett lenne. Senki nem állna ennek útjában. A halála után csak a Gödörben meg a Bárkában volt emlékműsor (jó szar, de sokan voltak).

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.08.18. 22:05:23

@Alfőmérnök: az a helyzet, hogy egy napja azon gondolkodom, hogy milyen szálon indítsak el a témában valamiféle vitaindító posztot, úgyhogy lesz folytatása a dolognak.

Egyébként mind az Antall-kormánynak, mind az előző polgári kormánynak óriási sara volt abban, ahogyan a kortárs magyar képzőművészethez viszonyult. Griftnek sok dologban igaza van, azonban olyan életművekhez sem tud érdemben hozzászólni a jobber kulturális elit, melyek semmi esetre sem tekinthetők a ballib kánon szerves részének, mégis szinte csak az ő fórumaikon lehet érdemi információkhoz jutni. Persze ehhez hozzátartozik az is, hogy a jobber és konzerv magyar átlagpolgár esztétikai kultúrája kegyetlen állapotban van.

A Duna TV nagyon jól működött Sára Sándor idején, főként elnöksége első periódusában. Sára olyan embereket vitt magával a filmes szakmából, akik olyan szakmai nívót nyomtak bele a magyar televíziózás kádári mocsarába (Szinetár Miklós, Horváth Ádám + csatolt részeik), ami addig alig-alig volt jellemző Magyarországon. Olyan filmes látásmód jelent meg a Dunán, amit addig csak a német nyelvű 3Sat-on, vagy a francia TV5-n, illetve az Arte-n lehetett látni. Aztán a Horn-kormány idején higulni kezdett a csatorna, hogy Sára távozása után szép lassan végleg kimúljon a Duna minden pozitív hozadéka. Cselényi elnöksége idején már olyan kritikán aluli szajhálkodás zajlott a tévénél, amihez mérhetőt mondjuk a politikában Dávid Ibolya és féregírtó kisiparos frakcióvezetője művelt.

Alfőmérnök 2010.08.19. 12:03:20

@Gasper: Remélem lesz belőle, jó téma.
Csak vigyázz, nehogy megsértsd a Mandiner olvasóközönségét. :)

Alfőmérnök 2010.08.19. 12:04:14

@Gasper: Remélem lesz belőle valami, jó téma.
Csak vigyázz, nehogy megsértsd a Mandiner olvasóközönségét. :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.08.19. 13:48:51

@Alfőmérnök: nincs bennem reformdüh, úgyhogy remélem, sértő sem leszek. :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.19. 15:02:54

az a baj emberek, hogy az átlag jobber nem él. azért lesz jobber, mert balfasz. aki nem él, annak nincs affinitása a művészethez.
vagy azért jobber,, mert a család is jobber volt. és itten be is zárulnak. a napi kínálat zsidó-szdsz-es, arra nem figyelünk, a mama meg, aki a megyei táblabíró nagypapa felesége volt, az meg a munkácsit szerette, meg a jókait, és persze a modernek közül wassalberetet, meg nyírőjózsefet. :)

ebből persze az is következik, hogy a magyar polgárság /nem volt ilyen soha, katonák és tisztviselők voltak a magyarok, a polgár az zsidó volt/ mindig is hihetetlenül tuskó volt az irodalomhoz, képzőhöz, egyéb művészetekhez. nézzük mán meg hány keresztény magyar előfizetője volt a nyugatnak, hány keresztény magyar hallgatott bartókot, jó nem is maga korában, hanem mondjuk a 60-as években, mikor már nem számított a hallgathatatlanság csimborasszójának. szóval a magyar középosztály nem létezik, és még tahó is.
ezen az sem változtat, hogy mondjuk a vizuális művészetek a röneszánsz óta szart sem érnek és ráadásul az egó sátánját növesztik.
és még egy motívum. az érdemesebb jobber ősök, szabó dezső pl. és a többiek, vastagon, meggyőződéssel, elkötelezetten antiszemiták voltak,. hála a jóistennek, ezt egy mai jobber nem vállalhatja, mert nem szalonképes, szeret a haverokkal a szódában ülni, zsidó csajt kúr, vagy ilyesmi okból.

Tehetetlen Dodó 2010.08.19. 15:18:48

@Grift: Csekély kiegészítés: "a polgár az zsidó volt" na, meg német, ha már itt tartunk.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.19. 15:31:34

@Tehetetlen Dodó:

művészet élvező? a német? sosem.

nem volt időm kifejtősebbre, most a múvészet-polgárság-középosztály megközelítést próbáltam.
egy német polgár, egy vidéki gyógyszerész, egy kassai huszárkaszárnyai lóorvos, sosem műélvezett. vagy letűnt szarokat.

amik nem voltak szarok és a végső igazság felől a szűkagyú polgárnak volt igaza. :)

tewton 2010.08.19. 16:39:48

@Grift:
"a munkácsit szerette, meg a jókait"
ezt kompenzálja ennyire ezzel a nádassal? :)

(már nagyon várom ám, hogy nádast olvashassak, bár nekem túl biszex-homo-nak látszik az a szövegvilág, a párhuzamos-ból vett mintáim alapján)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.19. 16:52:16

@tewton:
na pattanjon mán le rólam ezzel a nádassal apukám, mert összetörök magán egy wass-cipőt! :)

tewton 2010.08.19. 16:55:05

@Grift:
pedig már épp kezdtem volna leküzdeni az származás-származású szerzőkkel szembeni előítéleteimet :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.19. 16:55:47

@tewton:
ja, és ez nem az én mamám, ez a jobberek mamája. olyan budai fílingérzést próbáltam teremteni ezzel a munkácsista táblabíróista polgárvilággal, na! :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.19. 16:58:07

@tewton:
nézze, a származás származású szerzőket nem szabad egy az egyben tűzre vetni /jézusom, miket beszélek?/ vannak köztük érdemesek is. és igenis tessék elolvasni a nádast. és olvasónaplót írni, és közzétenni. nohát! :)

tewton 2010.08.19. 17:04:19

@Grift:
ehhehe. látom, magának is vannak fenntartásai a genetikus alapon jobbos budai úrigyerekekkel szemben :)

csak óvatosan a könyvekkel. tudja, akik újságok égetésével kezdik, könyvek égetésével folytatják és emberek égetésével végzik.

és ne is jöjjön azzal, hogy így szoktak mindig is begyújtani a cserépkályhába :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.19. 17:25:22

@tewton:

nehéz dolog ez. a budai polgár, túlnyomórészt mindig is a fantáziátlanság, a szorongás, az elpeti halcsontfűző világa volt. aztán jött a szabadkőműves antall és kisiklatta a rendszerváltásunkat a beszervezett budai polgárok élén.

óh, én már kora gyermekkoromban nagy könyvégető voltam, a tanév végén mindig elégettem az orosz könyvemet. :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.08.19. 21:23:51

@Grift: "olyan budai fílingérzést próbáltam teremteni ezzel a munkácsista táblabíróista polgárvilággal, na! :)"

Munkácsy-képek az Andrássy út bérpalotáinak és villáinak szalonjaiban lógtak.
Ha a budai polgár lakásában kvalitásos festmény volt, akkor az egy Mednyánszky-tájkép, aztán Vaszary, Koszta, Márffy, Egry stb stb, majd később valami római iskolás festmény, vagy grafika volt. De ha sok volt a zseton, akkor egy Batthyány Gyula-portré is volt a kegyelmes asszonyról.

A táblabírók -akárcsak a vezérkari tisztek ezredestől felfelé- Budán legfeljebb csak nyarólval bírtak. Állandó lakhelyük többnyire a Lipotváros méretes bérlakásaiban volt.
süti beállítások módosítása