Egy visszautasíthatatlan ajánlat
2010. július 30. írta: politicus

Egy visszautasíthatatlan ajánlat

  Írtam egyszer egy hosszabb cikket néhány éve, még a print Reakcióba Al Pacino-ról, aki akkor, 67 évesen megkapta az amerikai színészeknek kijáró legmagasabb kitüntetést, az Amerikai Filmintézet (AFI) életműdíját.

  Itt most nem az ő színészi kvalitásairól szeretnék írni - egyszer talán majd azt is megteszem -, és nem is arról, hogy az amerika) HBO idén tavasszal kezdte vetíteni Pacino legújabb filmjét (amely You don't know Jack címen Jack Kevorkianről, az orvosi segítséggel történő eutanázia élharcosának életéről szól), hanem arról a valóban filmtörténeti pillanatról, hogy Pacino leforgatta élete első reklámfilmjét.

  Pacino becserkészése természetesen - ahogy ez lenni szokott - nem indult könnyen. Az idén ötvenéves ausztrál Vittoria Coffee nevű cég vállalat valami igazi különlegességel, valami nagy durranással akart előrukkolni félévszázados fennállásának megünneplésére. Így esett a választás Pacinóra, aki először - ügynökén keresztül - kedvesen, de elhárította a felkérést. A cég azonban nem adta fel, és fél év múlva újra megkereste a színészt, aki ezúttal nem mondott sem igent, sem nemet, hanem további egyeztetéseket kért Ausztrália legnagyobb kávéelőállító cégétől.

  Az egyeztetések második körében a cég eljuttatott egy rövid promóciós anyagot (kiemelve a cég és Pacino életútja közti azonosságokat: olasz eredet, migránsként befutott karrier, stb.) és, ami még fontosabb, egy csomag kávét a színésznek. Akinek, a cég vezetőjének meglepetésére, ízlett a megküldött csomag, illetve annak tartalma. A koncepcionális kérdések tisztázása után pedig idén kora nyáron le is forgatták a rövidke filmet, amelynek költségvetéséről a készítők természetesen mélyen hallgatnak.

Forrás: Vittoria Coffee  A stábot igazi nagyágyúk alkották: a reklámfilm rendezője Barry Levinson (Esőember, Pokoli lecke, stb.), a produceri feladatokat pedig az a Ridley Scott, illetve annak cége vállalta, amely a Hannibál, a Gladiátor, vagy az Amerikai Gengszter című filmek mellett is bábáskodott.

  A vadul érdeklődőknek pedig egy werkfilm Pacinóval New York utcáin (bocs, de kávét nem tudok küldeni...):

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr972184350

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.07.30. 13:17:58

Amikor Klaus Maria Brandauer szedte össze a színészeket a Mario és a varázsló filmes változatához, először Al Pacinot akarta felkérni Cipolla szerepére. Aztán miután Pacino rámoccant a szerepre, még rákerdezett, hogy ki a tököm az a Thomas Mann. Ekkor Brandauer finoman letett erről a lehetőségről és maga játszotta el Cipollát. A film operatőre Koltai Lajos volt:

www.imdb.com/title/tt0110472/

Azér' még Pacino nagy ász. Pontosabban ezzel együtt.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.07.30. 14:19:26

maguk szerint egy úriembert érdekel egyáltalán egy holivúdi sztár? egy jobboldalit meg plánesőt? na ezen gondolkodjanak! :)

Google 2010.07.30. 15:27:38

@Grift:

Egy embert -legyen az bármilyen oldali -sok minden érdekel. Mert mindenből leszűr valami következtetést, továbbgondol dolgokat, ott van ő is az utcán, érzi a kávé illatát, ésatöbbi.
Miért ásnánk el magunkat a jobboldaliságunkban, és ami még rosszabb, s amit maga a jobboldaliakról feltételez, az ilyen-olyan antiságunkban?
Több az élet annál!

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.07.30. 16:01:16

ja, ésa reklám zenéjét a szintén legendás Nick Drake-nek köszönhetjük. A tragikusan korán meghalt egyszálgitáros-énekes fantasztikus hangulatú dalokat írt a hetvenes évek elején, ajánlom mindenkinek!

www.youtube.com/results?search_query=nick+drake&aq=f

El Topo (Sgt. Elias) 2010.07.30. 16:34:32

Az úriember olyan az emberhez képest, mint a népi demokrácia a demokráciához képest.

El Topo (Sgt. Elias) 2010.07.30. 17:27:53

@Grift:
Mindjárt gondoltam, hogy nem az "úriemberekében".

tewton 2010.07.30. 18:53:52

@Grift:
lol. engem az érdekel, vajon jobb-e ez a kávé, mint a klasszik omnia :)

@El Topo (Sgt. Elias):
lol, mit izmozik? inkább szivárogtasson valamit az ígért performanszáról :)

El Topo (Sgt. Elias) 2010.07.30. 19:49:59

@tewton:

Egyszer már véletlen szivárogtattam, ennyit mondhatok egyelőre.:)

___________________________ (törölt) 2010.07.30. 20:12:01

Szemtől. Szembe. De a kávénak több szeme van :)

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2010.07.30. 21:41:25

OFF

Csak ezért nem fogok a mandiner.hu-ra is regisztrálni, szóval:

Jeszi, menj te a jó kurva anyádba!

ON

tevevanegypupu 2010.07.30. 22:40:49

Mi a fenenek kell ismerni Thomas Mannt ahhoz, hogy egy regenyenek darabositasaban jatszon valaki?
Al Pacino van olyan fantasztikus szinesz mint amilyen iro Thomas Mann. Es meg az is lehetseges, hogy embernek is..khmm..kulonb.

tewton 2010.07.30. 22:56:43

@tevevanegypupu:
hihihi. nézze, az egy teljesen normális emberi igény, hogy az ember a csini unokahúgaival szexuális kapcsolatot létesítsen. attól, hogy ez Mannak sikerült, Pacinonak meg nem, szóval ettől a tisztán negativ meghatározottságtól egy ilyen értelmen-kívüli, vagy talán inkább értelem-feletti területen, a lélekrezdülések és a vonyító vágyak és a lihegő, az embert lélegző hússá csupaszító [hol tartok? ja, Nádassal versenyzek :)] ösztönök és tudatalattas, öntudattalan tudások területén miért is volna ezért, kérdezem magamtól, de inkább tevétől, de a jelen nem lévő grifttől is, miért is volna embernek különb Pacino mint Mann?

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.07.30. 23:14:45

Én európai vagyok, talán ezért is tudok egy keveset Mannról, biztosan többet, mint ez a digó amerikai. Viszont Cipolla szerepében biztosan sokkal szarabb lennék, mint ő, mondjuk, John Milton szerepében volt, csak három évvel később, bizonyítva, hogy még Brandauer sem tévedhetetlen.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.07.30. 23:46:13

@tevevanegypupu: maga tökéletesen félreértett. Pontosan Al Pacino tökössége miatt meséltem el a sztorit.

Bónusznak pedig nézzenek egy kis Sebhelyesarcút:

www.youtube.com/watch?v=2W628Z9vspk

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.07.30. 23:50:59

Természetesen Pacinoból elég penge, ha nem a legmenőbb Cipolla lehetett volna.

Bell & Sebastian 2010.07.31. 02:09:02

Ez az a Márió, aki nem tud harmonikázni, mégis állandóan auf und zu? Mert teljesen el van varázsolva?

Ezt nem tuttam.

tewton 2010.07.31. 02:27:22

@Bell & Sebastian:

lol. ott a pont!
most hogy mondja.

harmónikás márió dizájnja az volt, hogy matrózcsíkos pólóban harmonikázik ez a derék gyerek egy gondolán.
a megfejtés: márió, velencében!!!

micsoda hiper-szub-infratextuális utalás rejlik ebben a balaton-fölvidéki zenészgyerekben, hogy önmaga által utal egy halhatatlan remekműre.

vajon földije, postás józsi mire utalhat? egy eldugottabb Joyce-helyre? :)

tewton 2010.07.31. 02:37:45

@tewton:
és akkor a két utolsó rejtély ugyanonnan: Tóth Vera és Tóth Gabi --- megfejtés-tippek, bárki?

A Noszty fiú nem helyes megoldás :)

Bell & Sebastian 2010.07.31. 02:58:54

@tewton:
Meg fog lepődni!
Biciklije gyorsabb haladásra, nagy és kinyitott bőrtáskája ausztrál erszényesre, sapkája rendőrre vagy vasutasra, olajos nadrágja láncvédő hiányra.

Puszta léte a puszta-létre, Laci betyárra.

tevevanegypupu 2010.07.31. 03:00:19

@tewton:
Nekem Al Pacino szimpatikus, Thomas Mann pedig nem. Ettol fuggetlenul mindkettot mint nyuveszt nagyra ertekelem(:, ami remelem elfogulatlan itelokepessegemrol tesz tanubizonysagot.

@Gasper:
Hat tenyleg felreertettem..merthogy nekem is eppen az tetszett Pacinoban rogton, hogy megkerdezte, hogy ki a tokom..stb..

Bell & Sebastian 2010.07.31. 03:00:34

@tewton:
Tóth Mari szőke volt! -mint tudjuk.

nikk rivers 2010.07.31. 10:22:56

Thomas Mann egyszer megkérdezte, hogy ki a tököm az az Al Pacino?
- mindenki nagyon hülyén nézett....

altec 2010.07.31. 10:28:47

elég tartalmas hozzászólások az eddigiek, nektek aztán kijár egy puha pónilófasz a seggetekbe, koltaistól, brandauerestől, sőt, tóthmaristól!
pedig a kávés film nem csak al-tól fantasztikus, inkább azt jó látni, hogy lehet remegő, életlen, elexponált képek, sosem látott digit trükkök nélkül is dolgozni, vagyis a létező profizmus megmutatta magát!
bár nektek, szilikonfafejűek, ez nagyjából mindegy is, nem igaz?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.07.31. 12:52:20

@tewton:

lebukott, maga nem olvas nádast! ilyentet elsőéves elte-magyaros zakkant zsidócsajok írnak. :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.07.31. 12:54:39

@Gasper:
látta, pacinot sájlokként? én még olyan ellenszenves zsidót nem es láttam, pedig nem vagyok egy filoszemita faszi. :)

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.07.31. 13:37:48

@tewton: hogy a maga városában mecsoda zenei élet lehet!

Bell & Sebastian 2010.07.31. 13:58:12

@altec:
Igen, pontosan így történt!
Hogy tisztázzam az ambivalens viszonyomat Al Pacinoval, megnéztem a III. Richárd értelmezését, ami ugye a saját rendezése, így joggal tételezhettem fel előre, hogy na most aztán kiderül, miféle ember is ez?
Pont olyan volt kutatónak, mint vizsgálódása tárgya!

Mindez régen volt, akkor, amikor még azt gondoltam, szemétben turkálva is lehet aranyat találni.

A fenti névsorból egyedül Ridley Scott érdekel, ez a nyomorék Serpico, ez a gengszter lelkű karakterszínész, akinek jól áll saját maga, de az asztalnál meghal, az nem.
Túl amerikai, esetleg az öltöny olasz rajta.

tewton 2010.07.31. 14:02:16

@Grift:
bevallom, ez egy készületlen éjjeli ötlet volt, mostanában tényleg nem olvasok, de senkit se az irodalomból. múlt héten véletlenül becsúszott egy fejesendre, meg tegnap a neten dezsőbácsi. De egy félév, felszabadulok, és bepótlom ezt a lelkibeteget :) utána lesz nemulass.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.07.31. 14:06:08

@tewton:
tudja, én is így vagyok. már alig olvasok, moziban az elmúlt 20 évben ha ötször voltam. fertelmes és felesleges dolgok ezek.
persze izgalommal várom véleményét a párhuzamosról. egyre azért megkérem, ne szájhúzogatással, prekoncepciózus szájkeserrel álljon neki. nyissa meg a szívét! :))

tewton 2010.07.31. 14:16:55

@Grift:
nem szájkeser :)

az a baj, hogy a szerzőtől már olvastam korábban. gondolom maga is el tudja képzelni, milyen lehet dezsőbácsi egészséges vitalitására ráolvasni egy olyan nyomorultságtörténetet, mint a családregény vége?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.07.31. 14:20:37

@tewton:
nekem megyen mind a kettő. dezsőbácsi a szívem csücske, de azért nem nagy író. fontos.
és például az életeimet olvasni, a dagálya, beteg önimádata miatt, éppen olyan röhögtető, mint az illésgyula szerelmes verseit.

tewton 2010.07.31. 14:28:54

@Grift:
nem nagy író? hát én se a regényeiért szeretem :)
illésgyula írt szerelmeset is? (nem emlékszem, pedig olvastam tőle egy kötetnyit). illés költészete önmagában necces, azokkal az agyalgóan kitalált versekkel, jaj. meg a rettenetes, adagolt dagállyal. az én kedvenc röhögséges költőm szabólőrinc, pl. lóciverseivel.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.07.31. 14:33:02

@tewton:
illés e vonatkozására nekem is nőm hítta fel a figyelmemet, jó magyaros bölcsészként ilyen illések olvasgatásával ütötték agyon a másnapos vizsgárakészülések pihenőidőit egyemista korukban. :)
lóciversek LOL

Leskelődő 2010.07.31. 14:40:23

@tewton: "agyalgóan kitalált versekkel, jaj. meg a rettenetes, adagolt dagállyal."
He-he :) hogy én hogy megkedveltem Magát. (Persze a világért sem vallanám be - nem szeretném magamra vonni az Illyés fanok haragját.)

tewton 2010.07.31. 14:58:05

@Leskelődő: :)
de ez tényleg így van ám!

próbáltam tiszta szívvel befogadni illésgyulát fiatalabb koromban.
mondtam magamnak, itt ez a nyelvpápa, ez a magyarság-göthe, ez a szétidézett ájulat, ez az orákulum. tudja, ahol zsarnokság van ott zsarnokság van, buborék vagy a pohárban stb. aztán a prózája nem is volt rossz, sőt. és erre ezek a versek. brrrr.

Bell & Sebastian 2010.07.31. 15:15:23

Ha megjön ez a @bbjnick, összekuszálja fogazatukat! Ej, urbánusok, Aszfalt betyár népe!.
Még hogy paraszt a szekerén? :)))

tewton 2010.07.31. 15:29:29

@Bell & Sebastian:
ugyanmár!
a magyar nyelv virágai a pusztán is és a városban is nyílnak. de ne mondjuk már az illésgyulás költői tikhúrt tulipánnak.

betyár (törölt) 2010.07.31. 15:41:57

álljon itt két gyöngyszem:

ILLYÉS GYULA: EGYMÁSRA LELT...

Egymásra lelt, s rögtön kevés lett
egymásnak ujj meg ujj
és kar meg kar, majd ajk meg ajk;
több kellett válaszul.

Földmély-lakó kis állatokként,
ha fény gyúl hirtelen,
hogy búna minden porcikánk
éjedbe, szerelem!

De kint és fönt maradunk egyre
s valami egyre hív.
Testünkben csillag-messzeségben
izzik a szív s a szív.

ILLYÉS GYULA: VERSEK
VÉDANGYALOM
Védangyalom, akivel álmodom, az angyal
kopasz s fehérszakállu... Antal
volt neve s mestersége ős kovácslegény,
ami meglátszik még ma is kezén.
Erről beszél, ha hófehér nagy szárnyát
és pihenteti jelen hivatását;
ezt emlegeti; meg a szakszervezetet,
ahol velem is megismerkedett.
Az volt a szép idő! Jog, Jövő, Igazság,
az embereket ilyenek izgatták -
Egy más világ reménye! Volt akit
(mint őt is) próféta-életre vitt!
Még érdemes volt élni, volt miért!
Most? Nem tesz mást, csak engemet kisért.
Álomban él. Nem egy tanyát: rekedten
csak engem izgat, hogy utját kövessem.

tewton 2010.07.31. 15:50:51

@betyár:
hé, a másodikban van fantázia! a szövege gügyeség, de:

"ha hófehér nagy szárnyát
és pihenteti jelen hivatását"

ha nem hagytak ki egy pár szót a digitalizálók, akkor ez cool dolog, mittudomén, hyperbaton vagymi. kb. 2 magyar költő mert ilyet nagy tételben csinálni, a harmadik meg írt róluk.

betyár (törölt) 2010.07.31. 16:08:37

@tewton:

én inkább gépelési hibára gyanakodtam, de felhívnám a figyelmét a rímekre: kovácslegény/kezén, szárnyát/hivatását, igazság/izgatták:)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.07.31. 16:31:46

@tewton:
@betyár:

Nekem a Cserepező volt a kedvencem. Ne idézzék, ha kérhetem.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.07.31. 16:47:37

@betyár:
ehehe
ez a szerencsétlen tökfej vagy valami szervi faszzavarral küzdött, vagy vagy az extrém ejakulatio praecoxig fokozta süvölvénykori szalmakazlas onániás játékit, vagy egyszerűen félt a nőktől, vagy buzi volt, csak gyáva volt kútbaugrani , mint annyi arra hajlamos néptársa, vagy nem tudom. az biztos, hogy nőt "boldoggá" nem tett. el tudják képzelni, ahogy hanyatt fekszik a sezlonyon, a szobába keresztbe vág a nap sugara, a por táncot jár a levegőben a meredt fasza körül, és oda szól a nőjének: szopjál le? :)

betyár (törölt) 2010.07.31. 17:14:29

@Elpet:

Cserepező

Olvastam épp, itt
a rom-szobában
oly elmerülten,
magambazártan,
hogy bent, egy hang lett,
ha cinke-dal
csapta fülem meg,
vagy kocsi-zaj.
Közbe – (mióta?
magam se tudtam) –
valami ritmust
dobolt az ujjam,
monoton, messzi
ütem-zenét,
mint állomáson
a készülék.
Ejh, ez az ujj! Mi
üzen így néki?
Szinte csaholna!
Ugyan mi készteti?
Ujra madárfütty?
Gépdohogás?
Füleltem, vízcsap?
Nem – kalapács!
Persze! Itt szembe
dologba kezdtek!
Fönt a munkások!
Már cserepeznek!
Onnan jön ez a
friss üzenet,
ők verik ezt a
jó ütemet.
A sürgetést, hogy
álljam a versenyt,
hagyjam a könyvet,
írjam a verset,
tegyem, de tüstént,
amit tudok,
doboljam én is
az indulót.
Adjam tovább, hogy
ami volt, elmúlt,
hirdessem, éled,
ami elpusztult,
üssem világgá,
mint a tető
legtetején a
cserepező.

ezt is ő:

Amitől féltünk, itt van az idő:

nincsen magyar.
Komoran kérdi a vén, mire nő

a fiatal?
Mert élni élhetsz, orvként rejteken,

de mi öröm?
Úgy élni, nőni, mint holttetemen

haj és köröm?
Itt a magyar, a véres áldozat,

itt a sebe –
Seb és vér? Nem volt (hagyd a szavakat!)

már vére se.
Csak bűze, gennye, szennye – az folyott,

folyik a két
folyam dühével, mert sírt sem nyitott

neki az ég.
Hogy mégis él, hogy hangja, jajja van,

görcse neki?
Futkosunk, nyögünk, élünk csakugyan

mi, férgei.
Tudjunk legalább – van rá mód, ha ok –

eltünni úgy,
ne köpjék ki az embermilliók

iszonyatuk:
az árokba, hol nemzet hánytorog –

vagy még magyar?
Bújj, lapulj, halj meg az erdők konok

vadjaival!
(Nincs befejezve)

betyár (törölt) 2010.07.31. 17:18:08

@Grift:
tudja volt egy kollegám, egy hetven éves öregember, aki szívesen mesélt egyes szám harmadik személyben fiatalabb kolleganőinek szexuális töltetű történeteket. na most ő jutott eszembe.

Leskelődő 2010.07.31. 17:22:52

@Grift:
Nem, Grift, ezt elképzelhetetlen :)
És ezért plusz két pontot kap az öreg.

politicus · http://mandiner.blog.hu 2010.07.31. 17:42:28

@Gasper: nem tudom, hogy a sztori igaz-e vagy sem, gyanítom, hogy van némi legendaszaga. Pacino-ról kevesen tudják, de sokkal inkább színpadi színész, mint filmes. Sajnos nálunk csak kevesekhez jut el, de Amerikában köztudott, hogy Pacino a mai napig is játszik a színpadon, sokan a világ legjobb élő Shakespeare színészeként tartják számon, és Bertold Brecht Arturo Ui-jában is főszerepet játszott John Goodmannal együtt. A magam részéről sok forrásból tudom, hogy Pacino nem a klasszikus halivúdi sémákat hozza (buta, jóképű, drogos, stb.), ezért aztán szinte kizártnak tartom, hogy ez a kérdés a részéről felmerült volna...

betyár (törölt) 2010.07.31. 17:59:28

@Elpet:
hopp! elnézést, csak most vettem észre a "ne"-t az idézzék előtt:( nézze el nekem. de cserébe kapott egy másikat is, bár ez meg inkább @bbjnick ízlése szerint való:) na jó, akkor neki is ajánlom.

tewton 2010.07.31. 18:07:08

@Elpet:
azért legyünk igazságosak. Illyésnek a lírája, pláne 45 után, az, ami siralmas. a valóságra azonban jó szeme volt a 30as években. a következő versei pl. ma is aktuálisak, szdsz-nek és független értelmisiknek szeretettel :

A Nagy Kérdés

- Pusztul a nép, - kezdtem.
Hangom elakadt,
- A magyarság…
- Mit? magyarok?
– hangzott. – Csönd,
Te zsidógyűlölő!

Pusztul a nép…
- Hallgass! Ne beszélj itt másról.
A kérdés Egy volt és lészen is:
antiszemita vagy-é?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.07.31. 18:34:54

@Leskelődő:
miért érzem, hogy a hölgyek fallocentrikus világképének titkos tengelyét, így fénybe helyezni, szemérmetlenség volt részemről? bocsássanak meg, és éljék tovább finom ámbár képmutató életüket! :))

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.07.31. 18:37:32

@betyár: nem tudom maga miről beszél. én illésgyula költészetéről. mit tanítottak maguknak azon az elbaszott eltén? :)

Leskelődő 2010.07.31. 18:58:12

@Grift: Fogalmam sincs, kedves Grift. Tán valami nehezet ehetett.
A titkos tengellyel általában véve nincs baj, a sajátját otthon nyugodtan helyezze fénybe :)
Ezt pedig ajándékba, hogy harag ne legyen:
www.mek.oszk.hu/00600/00682/00682.htm#56
:)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.07.31. 19:07:12

@Leskelődő:
hát maga sem érti, hogy én költészetről beszéltem? elég maguknak egy fényben felvillanó valami és leblokkolnak? lol

a puszták népével semmi baj. azt az illést szeretjük. a szerelmes verseiről beszéltünk.

most meg az jutott eszembe erről a megélhetési népből jöttről, hogy szerettek járni a marx egyetem alatti rakpart szakaszon egykor található matrózcsárdába, békacombot enni. párizs volt nekik az a zúg. LOL még a kiváló /hát nem tudom/ nerudát is elvitték oda libamájat enni, aki felkiáltott: angyalmáj! milyen szépek ezek a mi irodalmi legendáink. ilyenekért mentek vizitálni appelhez a balzac utcába. a mi hőseink, a mi irodalmunk. :)

betyár (törölt) 2010.07.31. 19:08:42

@Grift:
" Mélyen belélegezte a víz súlyos illatát, győzött. S megint egyszer tudomásul kellett vennie, hogy a pillanat megcáfolja minden előzetes számítását. Senki nem állta útját, nem is csókolt a nyakába senki. S ezt azért sajnálta. Nevetségessége miatt még jobban szégyelhette volna önmagát, de ennél mélyebbre már nem süllyedhetett szégyenében. A vízparti sétány fekete, hengerelt salakján senki lépte nem csikordult. Egy közönséges éjszaka, távol a város mindkét felétől, a folyó két hatalmas karja közt. Lepné el, ragadná el a testét egy hatalmas áradás. Hasa, heréje fájt. Túl későre járhatott."

betyár (törölt) 2010.07.31. 19:10:42

@Grift:
no nemcsak illyés járt oda. fordítsuk meg: ki nem?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.07.31. 19:16:00

@betyár:
na jó, de párist képzelni oda? micsoda mucsa ez?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.07.31. 19:17:41

@betyár:
hiába, milyen pontos és éppen majdnem sok, és mégis mennyire nem, a mester :)

tewton 2010.07.31. 19:26:45

@Grift:
lol. csak nem Nádassal kényeztetik? mfhhhh.

azért akkor inkább ottlik vagy mészöly, csakazértis.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.07.31. 19:33:06

@tewton:
mészöly, a szőke szikla? :)
ottlik? mióta estreházy egy lapra rótta azt a meglehetősen túlértékelt regényt? magát nem untatja ottlik? :)

tewton 2010.07.31. 19:46:43

@Grift:
mécölytől sem minden persze. ottlik jó, az a regénye is, de a novellái is. etrehazy ... muhaha, túl nagy darab lett volna vendégszövegnek egyben, lett belőle performansz :)
nem mindennapi olvasmányunk ottlik. többször olvastam, részint hogy a valós túlértékelés okát értsem. de nem értem ma sem:)
bevallom, nekem az élvezeti érték pur is számít, a eltebölcsész értékelésen túl. a legtöbb olvasmányomról utólag tudtam meg, mi a hivatalos álláspont. és közben ált. ugyanazt tartom ócskának, mint 15 éve.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.07.31. 19:57:38

@tewton:
óh, engem csak az élvezeti értéke érdekel. nem is tudom mi a lófaszt lehet irodalmon bölcsészkedni. vagy élvezi az ember, vagy írja, de agyalni róla?"tudományosan?" muhaha
olyan ez mint a művészettörténész. belefolyatja a saját tehetségtelen nyálát a máséba, alkotók hátán társadalmi státuszba lovagol.

La-Sponya (törölt) 2010.07.31. 19:57:56

vén fasz ez már

nyomás a süllyesztőbe

Tehetetlen Dodó 2010.07.31. 20:03:32

@Grift: Hiteles forrásból tudom, hogy az egykori kőszegi cőgerek nem igazán érezték maguknak Ottlik regényét. Egyrészt, mert Ottlik nem végig járt oda, csak pár évet volt ott, a főreál után meg ott is hagyta a katonai pályát, másrészt amúgy is kicsit túlszínezte magát a könyvben. (Persze minden hajdani cőgernek kötelező olvasmány volt, de nem voltak nagy véleménnyel róla. Sajnos a múlt idő jogos, mert alig van már belőlük mutatóba).

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.07.31. 20:10:12

@Tehetetlen Dodó:
hát ezzel mindig így járnak a szerzők, ha önélet és valós helyszín, a vele együtt megélők képtelenek irodalomként fogadni amit olvasnak, tényeket vetnek össze fikcióval, egyebek. ottlik jó író, patikamérleg, csak a szükséges, szűkszavú, meg ilyenek,csak annyi bajom vele, hogy túlfújták a nimbuszlufiját.

Tehetetlen Dodó 2010.07.31. 20:20:40

@Grift: Ja, a könyv amúgy nem rossz, én néhai atyámtól örökölt példánnyal rendelkezem. Már kora ifjú koromban olvastam, természetesen atyám mellékelten ellátott engem is fentebb említett kritikájával is. (Ő pár évvel lejjebb járt, mint Ottlik és persze, ahogy írod is, nem puszta irodalomkedvelői szemmel olvasta a könyvet, akárcsak többi bajtársai).

tewton 2010.07.31. 20:23:36

@Grift:
na ja. de annál viccesebb. látni a sok kis beszédhibás, stílusgyenge féltehetséget, akik nóném kortárs szerzőkből csinálnak valamit :) nélkülük nem lett volna imrekertész nagyember. meg mások se. érdekes nézni, ahogy csinálják.

mondjuk a régebbi irodalom vizsgálata, amit maga aligha olvas, az viccesebb, de ott nem is tudnak annyira hemzsegni. ahhoz már tudni kéne külföldi nyelveken, műveltnek kellene lenni ésatöbbi, szóval 1900-tól visszafelé érdekesebb a pálya, több a levegő, több az értelmes. aztán ha 1772 elé megy, még nagyobb a tér. ezek már érdekes, nyomozós játékok, tudja, davincsikód csak igaziban.

Bell & Sebastian 2010.07.31. 21:06:16

Mit nekünk parisien békacomb? Egy magyar népi varjúpörköltöt, grillezett sünöt eszik!

Mutassanak mán valami katonásat Ottlikon kívül, ami ehető! Na ugye?

Bell & Sebastian 2010.07.31. 21:09:37

@tewton:
Most jön @Grift, és pontosít: 1880, Galícia.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.07.31. 21:20:56

@tewton:
jézusom, csak nem balassán és radnótin gúnyolódik! hátrébb az agarakkal, ember! :)

tewton 2010.07.31. 21:38:41

@Grift:
ó, nem a nagy öregekre gondoltam, nem is sejtettem, hogy rájuk is talál :))))

altec 2010.08.01. 09:46:47

na de emberek! nektek tök mindegy mi az eredő, lényeg, hogy odvas gondolataitok (végre) közkincsé legyenek. utálatos dolog éveken át lenyomott sutba lakó, de kurva okos szerepét eljátszani! hoppá! itt van a pacino, no akkor minden szart beletörlünk, mert ráfér meg bírja is. mutassatok fel csak 1 valakit az exhibicionista művészeink közül, ki becsatolhatná al (irodalmár) szandáljai pántját (már ha akkora paraszt volna mint ti, hogy ilyesmit visel) na ugye, megint csak a taknyos ugatás! jobb volna kussba lenni és a remek pécs eu város fertelmes gagyi ünnepét szarozni, mert mi vagyis inkább ti, pont ilyenek vagytok, ígéretesen nagyot ígértek fingni, de halk szaros alsó a megvalósulás, csak!

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.08.01. 23:48:49

@politicus: azért az túlzás, hogy Al Pacino sokkal inkább színházi-, mint filmszínész lenne. Aztán szerintem eléggé köztudott az is, hogy a színház környékén is mocorog ( broadwayworld.com/people/Al_Pacino/ ).
És valóban, most is Shylockot játsza a Broadway-n.

Majd ha kedvem lesz előhalászni Koltai Lajos könyvét, csekkolom ezt az egyébként tökéletesen indifferens történetet.

Amúgy az gáz, ha Pacino nem ismeri Mannt, de ismeri Brechtet?

Alfőmérnök 2010.08.02. 02:31:22

@tewton: Én nem érzem annyira túlértékeltnek Ottlikot. Az Iskola... kultuszkönyv lett, van ilyen, nem hiszem, hogy ez baj. A Hajnali háztetők is jó, de a Budát nem tudtam végigolvasni. Egyébként ott a mondatai már egész Esterházysak.
Ami így utólag idegesít az Iskolában, hogy azért ehhez a fajta sztoikus életszemlélethez kell egy stabil családi háttér, meg örökség, hogy ne kelljen dolgozni, meg megalkudni, és akkor tényleg akkor gyújt rá az ember, meg hallgat dzsesszt, amikor akar, és így élvezheti a szabadságot, stb. De ez a modell nem működik minden élethelyzetben.

Alfőmérnök 2010.08.02. 02:43:46

Jó éjszakát blogmotor!

tewton 2010.08.02. 13:10:41

@Alfőmérnök:
nem tulertékelt, hanem nagy kultusz lett csapva körülötte. Nekem Buda is bejön, de a többiben igaza van. nekem ezek az ottlikok olyanok, mint egy ff film, ha nem is karádyval meg jávorral, de valami olyasmi. novel noir :) ha már van film noir. az iskola elejét a kémhistóriával kb. budapesti tavasz módján lehetne megfilmezni

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.08.02. 13:23:10

Ottlik tökéletesen alkalmas filmes adaptáláshoz. Talán nem véletlen, hogy a Hajnali háztetőkből egy egészen jó filmet rendezett a Dömölky:

www.port.hu/pls/fi/films.film_page?i_film_id=940

Nyilván nincs jelentősége, de a Budát én sem bírtam végigolvasni.

betyár (törölt) 2010.08.02. 13:40:43

@Grift:
a törlesst gondolom jobban kedveli. az olyan alemberesebb:)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.02. 14:36:51

@betyár:
mindenesetre az ottlik soványabb dolog. :)

Alfőmérnök 2010.08.02. 15:58:56

@tewton: Annyi kapcsolata mindenesetre van a film noirral, hogy fordított Hemingway-t is. :)

@Gasper: Ezt sajnos nem láttam, de az operatőr és szereplők alapján elég ígéretesnek tűnik. Érdekes, hogy ahhoz képest, hogy milyen nagy kultusz övezi és tényleg elég filmszerű, elég kevés adaptáció készült Ottlikból (a megfilmesíthetetlen Esterházyból viszont minimum öt).

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.08.02. 16:19:56

@Alfőmérnök: ez egy méltatlanul elfelejtett nagyon jó film. Olyan atmoszférát teremt, ami egy az egyben hozza a 30-as évek polgári, majd az 50-es évek középosztályának deklasszálódott világát. Koltai itt még úgy operál, mint a Megáll az időben, Dömölky pedig tv-rendező létére filmes kollégáit meghazudtoló mozifilmet rendezett. Azt hiszem, hogy Ottlik is benne volt a forgatókönyv megírásában is.
Na mindegy, nézd meg valamikor ezt a filmet.

Más. Ha már szóba került a Törless, azt a könyvet Volker Schlöndorf adaptálta filmre.

Manyi Béci 2010.08.02. 21:37:54

@tewton:
Nehogy elsikkadjon ez a szépség, meg amúgy is látom, hogy itten a magas művészetekről van szó, amihez
maga nagyon ért:) Szóval:
Itt vagy (szöveg: Szomor György)

Hol volt, hol nem volt
Hol több, hol kevés
Nagy Tengerország, viharmezők
De éled a föld, s ad kenyeret még

Az arc, amit látsz
(Egy elhalt mosoly)
Egy múlt gyűrte kép
Bőrünkbe rajzolt, vad, zord vidék
Az idő karcol, de az arc a miénk
(sorsunk)

Nem vagy egyedül a sorsod szigetén
Hisz összeköt a végzet
Összeér a lánc
Nézz csak szét és meglátsz

Bár mindent elsodort az ár
Itt vagy
Lesz még a kőből újra ház
Az égre új kémény füstje száll
Holnap (és)

Még lesz tetőd, hisz van hazád

Tenger lett a föld
S az ég, vad folyó
Álmokba rejtett vágyad, ha hív
Fáj, de mozdulsz, még dobog a szív
(sorsunk)

Nem vagy egyedül a sorsod szigetén
Hisz összeköt a végzet
Összeér a lánc
Nézz csak szét és meglátsz

Bár mindent elsodort az ár
Itt vagy
Lesz még a kőből újra ház
Az égre új kémény füstje száll
Holnap (és)
Még lesz tetőd, hisz van hazád

Új nap ébred holnap
Vad tengert zúdít ránk az ég
De itt vagy
Nincs másik föld, nincs másik lét
Egy vén tölgy, mit megtépett a szél
De még vagy
Sorsot és lelket nem cserélsz

Próza suttogva: Ez vagy

próza suttogva...
(elalél)

Manyi Béci 2010.08.02. 21:41:33

@tewton:
Velem nem csesznek ki, berakom még egyszer!

Itt vagy (szöveg: Szomor György)

Hol volt, hol nem volt
Hol több, hol kevés
Nagy Tengerország, viharmezők
De éled a föld, s ad kenyeret még

Az arc, amit látsz
(Egy elhalt mosoly)
Egy múlt gyűrte kép
Bőrünkbe rajzolt, vad, zord vidék
Az idő karcol, de az arc a miénk
(sorsunk)

Nem vagy egyedül a sorsod szigetén
Hisz összeköt a végzet
Összeér a lánc
Nézz csak szét és meglátsz

Bár mindent elsodort az ár
Itt vagy
Lesz még a kőből újra ház
Az égre új kémény füstje száll
Holnap (és)

Még lesz tetőd, hisz van hazád

Tenger lett a föld
S az ég, vad folyó
Álmokba rejtett vágyad, ha hív
Fáj, de mozdulsz, még dobog a szív
(sorsunk)

Nem vagy egyedül a sorsod szigetén
Hisz összeköt a végzet
Összeér a lánc
Nézz csak szét és meglátsz

Bár mindent elsodort az ár
Itt vagy
Lesz még a kőből újra ház
Az égre új kémény füstje száll
Holnap (és)
Még lesz tetőd, hisz van hazád

Új nap ébred holnap
Vad tengert zúdít ránk az ég
De itt vagy
Nincs másik föld, nincs másik lét
Egy vén tölgy, mit megtépett a szél
De még vagy
Sorsot és lelket nem cserélsz

Próza suttogva: Ez vagy

Manyi Béci 2010.08.02. 21:42:22

@Manyi Béci:
Na tessék:D
Azt észrevették, hogy tölgyet ktészer is megszólították a műben?

Manyi Béci 2010.08.02. 21:43:10

Tewton, elvárok ám egy elemzést!

tewton 2010.08.02. 22:02:52

@Manyi Béci:

de miert nem Hondor Margitot idez vagy KB Giziket?

azok sokkal jobbak!

politicus · http://mandiner.blog.hu 2010.08.31. 10:03:58

a postban említett You don't know Jackért Pacino Emmy díjat kapott.
www.youtube.com/watch?v=B3xQchw1aYM
süti beállítások módosítása