Sörök és miniszterek
2010. június 18. írta: Vicomte de Boundoise

Sörök és miniszterek

  Milyen jó is lenne, ha most nosztalgiázhatnék azon, milyen daliás éveket töltöttünk együtt Gézával az Ellenállásban. Jó lenne, ha elmondhatnám milyen volt a sárban csúszni vele Woodstockban, vagy sztorikat mesélhetnék arról, hogyan mentett meg a Mekong deltában. De sajnos csak annyit mesélhetek el, hogy egyszer ittam vele egy sört.

  Ez sem rossz, ahhoz képest, hogy egyszerű földi halandóként a leendő (kvázi)kulturális miniszterrel ittam. Sörpartnerként mellesleg van karrierem: pár évvel korábban egy másik akkori-leendő miniszterrel is koccintottam. Ő is szemüveges volt, ő is szőrös, és korpulens méretű. Ő is bölcsész volt, ahogy én is, amint a mostani leendő.

  Mielőtt elárasztanának a köpönyegforgató haszonleső elvtelen köcsög, és ehhez hasonló kommentek, tisztáznám, hogy mindkét alkalommal úgy csöppentem a szituációba, mint Pilátus a krédóba. Az első leendő egy szerkesztőségi konyhaszerűségbe libbent be, és bevallom, nem söröztünk, mert kávéztunk, de felütésnek jobban hatott a sörözős motívum. András mellesleg lelkes volt, láthatóan nyeregben érezte magát. Csillogott a szeme, és azt magyarázta, hogy na most akkor lecsóba csapunk, és lesz itt PANKKK meg mindenféle kortárs művészeti program, lesz Design Terminál, múzeumfejlesztések, digitális adatbázisok meg minden, fiatalítás az intézményeknél, tehát meló dögivel a hozzám hasonló, szerkesztőségek mélyén bújkálóknak.

  Aztán persze nem lett semmi. Bozóki bohóckodott és nyilatkozgatott egy darabig, majd ment is szépen a sűlyesztőbe. Jött helyette az Aparatcsik, és a konyhabéli társaság is kapott egy balegyenest, amikor úgy eresztették őket szélnek, hogy a jussukat se kapták meg. Munka még annyira sem lett, mint előtte volt, a reménykedők pedig koppantak egy nagyot. Sokak szemében valószínűleg meg is érdemelték, mindenesetre a társaságból többen is a mai LMP aktív tagjai, és a történtek miatt eléggé utálják az MSZP-SZDSZ-féle társaságot.

  A második, mostani leendővel a Délinél futottam össze. A felesége évfolyamtársam volt, és épp az erdélyi barátaimmal találkoztam abban a kocsmában, ami egy étkezőkocsiból van átalakítva a Vérmezőn. Jókat beszélgettünk ezzel a társasággal mindig is. Volt egyfajta ábrándos, meseszerű a szavainkban. Mintha ezek az esték hosszú trippek lennének, melyekben ébren álmodozunk egy szép, határokon átnyúló nemzetről, közös kultúráról, zenéről, szépen formált mondatokról, túrázós, barangolós, békés életről. Jó is ez.

  Talán sehol másutt nem mutatkozik meg egy politikai oldal alapvetően fikciós ideológiai jellege, mint a kultúra kapcsán. Ezeket a nézeteket kormányra kerülve, emberek jelenítik meg. Bozóki olyan volt, mint a cyberpunk. Ahogy mesélt, ahogy gesztikulált, abban volt az elszállt bölcsészből egy jó nagy adaggal. Ha rajta múlt volna, akár az első magyar űrbázist is összehozta volna. Más kérdés, hogy miután a sajtóban megteremtette a menő és trendi lesz a magyar kultúra srácok imidzset, a valódi szkanderezést az Örök Hillerpityu végezte, aki aztán szépen le is zúzta a futurista álomban részt venni kívánó értelmiségieket. Amit hátrahagyott, az a teljes kiéheztetettség, rothadó vagy soha el nem készült intézmények, bebetonozott haverok, és például a korábban beígért Design Terminál helyén egy húgyszagú kísértetkastély a Gödör menti jamboree közepén. A dühös kulturális szereplők szeme láttára, akik korábban le lettek keverve válság címszóval, a kultúrára szánt pénzek néhány presztizsberuházás korrupciós útvesztőiben landoltak.

  Most Szőcs Gézát kapjuk egy megszüntetett, átláthatatlanul szétszervezett ágazat élén, aki finnugor géntesztekről, az NKA megszüntetéséről és 3F politikájáról nyilatkozik. Mindeközben egy képzőművész átlagnyugdíja egy ledolgozott élet után 50 ezer forint.

  Szőcs Géza viszont egy álmodozó bölcsész. Nem olyan Philipp K. Dick-féle, mint a másik, inkább egy Paolo Coelho. Személyében megjeleníti azt, amit a Fidesz elképzel a kultúráról. A miniszter, aki nem csak a 10 millió, hanem az egész Kárpát-medence kultúráját fogja ápolni. Hogy mi ez? A roszmájú, örök elégedetlenek szerint inkább valami wass albertezős, hegyek ormán felsíró tárogatós, modern népzenés, Tusványoson csövezős, kicsit folkrockos izé, enyhe sasvárisándoros és eddás beütésekkel, és sok Keresztes Ildikóval meg Kormoránnal. Amolyan lájtos-magyaros fogyasztóbarát népi giccses izé, kalotaszegi hímzett kispárnák a budai lakás sezlonyán. Valami olyasmi, ami nem fekszi meg a gyomrot túlságosan, mint a jobbikos hardcore, de szépen pirosfehérzöldre van azért hangszerelve. Persze ennél azért talán többről van szó, de mi lehetne sűrűbb szimbólum a mágikus realista programra, mint az erdélyi költő kultuszminiszter?

  Az ember vikomtja a legfrissebb hírek alapján él a gyanúperrel, hogy Szőcs Gézának elfelejtettek szólni, hogy ő egy szimbólum. A filmgyártást eleve kivették a kezei alól, amit már kinevezésekor szóvá is tett. Hírek keringtek arról is, hogy aláírásokat gyűjt, hogy ne Navracsics Tibor alá tartozzanak a külhoni kulturális intézetek. A rossz nyelvek szerint számos más, főleg valódi pénzek felett rendelkező funkció is más államtitkárságokhoz, sőt tárcákhoz fog kerülni, és Szőcs Gézának marad pár irodalmi és zenei ügy felkarolása, valamint a szkanderozás az NKA-val, amit ugye meg is szüntetne szívesen.

  Persze, ha marad erre ideje. Sokkal valószínűbb, hogy amikor egy éven belül felbőgnek a Fidesz kormány motorjai, a tényleges munkát már egy kevésbé reprezentatív, ám annál technokratább figura fogja elvégezni. Talán az Örök Pokornizoli. Ahogy ez lenni szokott. Aztán egy, inkább két év múlva lehet menni a problémákkal hozzá, aki átirányít a főosztályvezető helyettes-helyettesének helyetteséhez. Eztán többszöri előre bejelentkezés után, hosszas huzavonák árán, megrántják majd a vállukat, és sajnálkozva tessékelik ki az ember fiát azzal, hogy sajnos erre nincs pénz. És hogy mi lesz például a legalább 10 éve beígért Design Terminállal? Max. kitesznek még egy sor toi-toit az Erzsébet térre.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr902089945

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hardcore nyomja Szőcs – képpel 2010.06.23. 11:39:29

Nem pöcsöl Szőcs, az erdélyi magyar költő-politikus, aki – lévén a kulturális terület felelőse – nyilván szakmai érdeklődésből vigyázó szemeit a pornóiparra vetette. Górcső alá venné, azaz rázoomolna a csúnya-rossz nénikre és bácsikra, hogy...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.06.19. 13:53:58

@Grift: & @tölgy1:

:-D (...) :-D (...) :-D ...

ü
bbjnick

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.06.19. 13:58:28

@tölgy1:
de hát világosan megírtam ergének, akit magam is kedvelek, hogy ne vegye személyesnek...a fiatalság világjelenség. és az eltompulás is. :)

és pontosan bontotta ki a mondanivalómat.

Alfőmérnök 2010.06.19. 13:58:56

@Gasper: A László Károly Gyűjteményről hallottál már? Egyszer láttam róla egy érdekes dokumentumfilmet.
Ha jól emlékszem, megígérték a fazonnak, hogy Budapesten helyet adnak a gyűjteményének, de ez valami miatt meghiúsult.

www.carllaszlocollection.hu/
artportal.hu/lexikon/mugyujtok/laszlo_karoly

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.06.19. 14:02:20

és ha érdekli magukat a futball világbajnokság szakrális megközelítése:

gozdom.blogspot.com/2010/06/largo-de-sao-domingos.html

:)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.06.19. 14:21:04

@tölgy1: & @Grift:

De ha a jelen helyzetet az idézte/idézi elő, hogy elabsztrahálták Istent, a megoldás az-e, hogy lemondunk a világról? Nem volna-e illőbb és üdvösebb azon dolgozni, hogy (vissza)konkretizáljuk? A közéletben, a kultúrában, a politikában (Magyaro.-on mindenekelőtt a politikában)?

ü
bbjnick

abandi 2010.06.19. 14:30:49

@Grift:
Bort iszik a magyar, nem pediglen söröt!
Ha a fehér faj nyer, fizet is egy köröt!

Vicomte de Boundoise 2010.06.19. 14:44:56

@tölgy1: Ez pontosan így van, András egy bohóc volt. Bár az alapján, ahogy én megismertem, inkább az a fajta, akinek nem esik le, hogy mi a helyzet...

tewton 2010.06.19. 14:46:15

@tölgy1: @Grift:
jajjhát. tudják, hogy ergé nem bölcsész, nem? meg fiatal is. nahát.

egy értelmes és bölcsészettől fertőzetlen fiatal meg hadd örüljön mindenfélének, aminek mi már nem tudunk :) életkorunk, olvasmányaink, tapasztalataink és szerzett infóink miatt :)

ha pl. ergé bölcsész lenne, pláne irodalmár, kiakadnék a faludy-tiszteletén. így meg elérzékenyülök, hogy a költészet meg irodalom ígymegúgy ebben a vaskorban, ballada a költészet hatalmáról, etcet. de azért mondanám neki, hogy olvasson griftet is:)

abandi 2010.06.19. 14:54:40

@Vicomte de Boundoise:
Inkább lehet, hogy téged is átvert...
Az a fajta.

tewton 2010.06.19. 14:58:52

@tölgy1:
próbálkozott már görögkatolikussággal?
no, ott aztán nem érzi meg a vatikán-zwó-t!

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.06.19. 15:04:41

@tewton:
ó, higgye el az én szemem is bepárásodik, ha látom ezt az ergé szívében horgadó szép tiszta hitet ezekben a dolgokban. saját egykorvolt úrfikoromra emlékeztet.
gondolja, hogy elég érett már grifthez? .)

Téglagyári Megálló 2010.06.19. 15:08:44

@bbjnick:

Tudtommal a bauhaust is támogatta.

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.19. 15:27:02

@Gasper: Vicces kedelyu emberke maga...
(Legalabbis remelem,ezt nem gondolta egeszen komolyan.)

Alfőmérnök 2010.06.19. 16:48:24

@Vicomte de Boundoise: Láttam egyszer egy beszélgetést vele, azt hiszem Veiszer Alinda vezette. Ott arról beszélt, hogy milyen büszke rá, hogy akkor növekedett meg a közvélemény-kutatások alapján a Gyurcsány-kormány támogatottsága, mikor ő volt a kultuszminiszter. És ezt az után mondta, hogy egy normális ember számára már régen nyilvánvaló volt, hogy a gyurcsányi „reformok” megbuktak.
Nekem úgy tűnt, hogy eszébe sem jutott, hogy esetleg valami rossz dologhoz járult hozzá. Neked mi erről a véleményed?

Alfőmérnök 2010.06.19. 16:59:03

@Alfőmérnök: jav. "mikor egy normális ember számára már régen nyilvánvaló volt"

Vicomte de Boundoise 2010.06.19. 17:10:08

@Alfőmérnök: Nekem mindig is az volt a véleményem, hogy egy bohóc. Mondott ő mindenfélét, gumigitározott a Szigeten, meg ugrabugrált jobbra-balra. Ha a személyes benyomásaimra vagy kíváncsi, a csávó nekem mindig úgy tűnt, hogy próbál kompenzálni valamit. Ugye kezdte a fidesznél, aztán lett belőle szadeszos, majd szoci, most meg az LMP-nél ugrabugrál. Van amúgy egy ilyen "típus" ha lehet ilyent mondani, akik ott sertepertélnek a kultúra körül, ahogy irtam is tele vannak ilyen cyberpunk ötletekkel és folyton jár a szájuk mint a kacsa picsája. Én egy pillanatig nem tudtam komolyan venni, szerintem a Fletó is viccnek szánta. De amit mondasz is: az a fajta csávó akinek tényleg nem esik le mi van körülötte, és simán örvendezik azon, hogy mennyire menő volt a gyurcsány kormány miatta meg alatta, miközben te is, én is, de mindenki már vágja mi a szitu. Vannak amúgy ilyen emberek, akikben ez nem rosszándék vagy ilyesmi... mindenesetre nekem sose tűnt rosszszándékúnak.

Alfőmérnök 2010.06.19. 17:41:34

@Vicomte de Boundoise: Én nem ismerem személyesen, így nem tudom megállapítani, hogy rossz szándékú volt-e, de a végeredmény figyelembevételével ez majdnem közömbös. Erkölcsi szempontból még a naivitás egy bizonyos foka is elitélendő.

Vicomte de Boundoise 2010.06.19. 18:11:35

@Alfőmérnök: Ebben abszolút egyetértek veled. De tudod... Ez meg az én saram: nem szeretek rosszat mondani azokról az emberekről, akiket ismerek. Ezért kerülöm azt, hogy erkölcsileg vagy akárhogy megítéljem. Szerintem ilyen alapon engem is el lehetne ítélni. Azt, hogy bohóc az arcába is mondanám, hogy kb. mi a véleményem szerintem tudja is, szóval ha elolvassa se fog meglepődni, de nem szeretek embereket a hátuk mögött kibeszélni. Szőcs Gézáról is van véleményem, de emberileg semmi szín alatt nem törnék pálcát fölötte, pláne, hogy kifejezetten kedvelem. A szerepét azt firtatom neki is, azt is ahogy nyilatkozik, azt is ahogy viselkedik, ezeket mind, ahogy Bozókiét. De nem szeretek személyeskedni. Pláne úgy, hogy az illető nincs jelen.

Vicomte de Boundoise 2010.06.19. 18:12:12

@Alfőmérnök: Ebben abszolút egyetértek veled. De tudod... Ez meg az én saram: nem szeretek rosszat mondani azokról az emberekről, akiket ismerek. Ezért kerülöm azt, hogy erkölcsileg vagy akárhogy megítéljem. Szerintem ilyen alapon engem is el lehetne ítélni. Azt, hogy bohóc az arcába is mondanám, hogy kb. mi a véleményem szerintem tudja is, szóval ha elolvassa se fog meglepődni, de nem szeretek embereket a hátuk mögött kibeszélni. Szőcs Gézáról is van véleményem, de emberileg semmi szín alatt nem törnék pálcát fölötte, pláne, hogy kifejezetten kedvelem. A szerepét azt firtatom neki is, azt is ahogy nyilatkozik, azt is ahogy viselkedik, ezeket mind, ahogy Bozókiét. De nem szeretek személyeskedni. Pláne úgy, hogy az illető nincs jelen.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.19. 19:29:29

@tölgy1: hát ez egy érdekes kérdés, főként ezt a kápolnát nézve, amin őszintén szólva így elsőre én is megütköztem.
Talán válasz lehet a kérdésére, hogy nagy vonalakban az építészettörténetre is jellemző egyfajta akció-reakció. Ezalatt azt értem, hogy a letisztultságot általában valamiféle formai tobzódás követi, utána pedig újra megjelenik a minimalizmus iránti igény. Lásd pl. barokk - klasszicizmus - historizmus/eklektika - modern -posztmodern. Ha jól sejtem, most éppen valami posztmodern utáni keresgélésben vagyunk, aminek még nem tudjuk a végeredményét. Persze itt csak építészetről beszélek.
Miután a szakrális építészet is követi a kordivatokat, így ez csak egy lehetséges és nem kimerítő válasz volt a kérdésére.

@rajcsányi.gellért (ergé): a ronchampi kápolna teljesen rendben van. Kicsit úgy fogom fel azt az épületet, mint Le Corbusier vezeklését egy sor utópikus és téves elképzeléséért.

@Grift: ott vagy tévedésben, hogy nem mindenkit az alkohol, a cucc, a delírium, az akármi vezérel az alkotás folyamata közben. Ez ugyanis ebben a formában sztereotípia.

@Alfőmérnök: ismerem a gyűjteményt. Vagy tíz éve volt egy kiállítás a Műcsarnokban.

@axispolaris: teljesen komolyan gondoltam. Cáfoljon meg az ellenkezőjéről.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.19. 19:41:38

Ha már szóba kerültek a bölcsészek, azért annyit meg kell jegyeznem, hogy óriási saruk van abban, ahol ma a kortárs képzőművészet tart. Gondolok itt elsősorban a koncept túlzott jelenlétére. Szóval le a kortárs művészettörténészek jelentős részével! :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.06.19. 19:42:40

@Gasper:
ha nem is sztereotípia, de statisztika. :)
és pontatlan voltam. az alapmotívum a szocializált őrület és/vagy a spekulatív kiválni vágyás. a felsoroltak csak katalizátorok, vagy gyógyszerek.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.06.19. 19:45:17

@Gasper:
hát az biztos, hogy a bekéket margóra kell rakni! :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.06.19. 19:47:14

@Grift:
de azt tudja, hogy művészet már nincs es, csak a műtörténészek generálják tetszhalottá, meg a kereskedelem?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.06.19. 19:48:18

@Grift:
tetszhalott helyett zombit tessék olvasni. élőnek tűnő halottat

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.19. 19:51:25

@Grift: ezzel majdhogynem egyetértek. Fentebb erre próbáltam utalni a magam egyszerű módján.

@rajcsányi.gellért (ergé): jelzem, már elkezdtem írni a magyar emlékműszobrászatról szóló poszt-sorozatom első darabját, amit vitaindítónak szánok ide, a Mandinerre.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.06.19. 19:55:09

@Gasper: persze, világos, csak a maga hátára mászva próbáltam csillogtatni elmeélemet! :)

Vicomte de Boundoise 2010.06.19. 20:11:16

@Gasper: Na basszus, itt meg fognak ölni... Magasművészet, design-mánia meg még és művészettörténész is vagyok... Ha Gasperen múlna egy meszes gödörben végezném arccal lefelé. De nem gond, megvédem magam. Szóval mivan Gasperkém? Valami bajod van a művészekkel? Meg a művészettörténészekkel? Akarsz valamit? Na gyere nyomassad!!! :D

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.06.19. 20:13:21

@Grift:

És ha én mutatok neked élő művészt?

ü
bbjnick

abandi 2010.06.19. 20:19:17

Ez a vikomté nevű sem egy betyárné!
Gondolom az akol melegében vizsgálták meg a fitymahiányosok, a hűségét....

tewton 2010.06.19. 20:20:14

@Gasper:
azért ne anblokk szidja a bölcsészeket :)

A művtörténészek nagyon speciális bölcsészek, kicsit a galériás származásúak és a filmszakosok közt.

Vicomte de Boundoise 2010.06.19. 20:21:25

@abandi: Jaj cuncus ne ennyi ember előtt. Ezt majd megbeszéljük este...

Alfőmérnök 2010.06.19. 20:21:50

@Vicomte de Boundoise: Ez is egy álláspont.
De nem szabad figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy a titkolódzásnak néha kellemetlenebb következményei lehetnek, mint a helyenként bántó, vagy sértő megfogalmazásoknak. (Ez egy utilitarista megközelítés.)
Mondjuk ha rákérdeznek, akkor szerintem illik megmondani az igazat...

abandi 2010.06.19. 20:25:36

@Vicomte de Boundoise:
Ilyen gyorsan azért nem megy egy szittyánál!
Igyunk még egy páleszt előtte!

abandi 2010.06.19. 20:27:14

Hátha eszedbe jut a mókuci megszólítás....
is.

Vicomte de Boundoise 2010.06.19. 20:29:21

@abandi: jaj mókuci, nem szertem amikor iszol, olyan brutális leszel... ihatunk, de csak ha megigéred, hogy nem bántasz!

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.19. 20:30:11

@Vicomte de Boundoise: "Valami bajod van a művészekkel?"

Nem értette meg a mondandómat, ergo sajnos a kérdése sem jó.
És tudja, művészeti diplomám van, valamint a baráti kör jelentős része is alkotóművészekből áll, akik a Képzőn, az Iparon és Pécsett végeztek. Ezzel együtt igyekszünk (én + baráti kör) helyén kezelni a kortárs magyar képzőművészet mai helyzetét, hetente járunk megnyitókra, sűrün szeszelünk egymás műtermeiben és közben elemzünk, elemezgetünk és próbáljuk levonni a megfelelő konzekvenciákat. Nem csak a magunk, de bizonyos műtörténészek tevékenységéből is.

"Akarsz valamit? Na gyere nyomassad!!! :D"

Ezt inkább betudom az ön ifjonti és kissé komikus hevületének. :)

Viszont a becézgetéssel még várjunk.

Vicomte de Boundoise 2010.06.19. 20:34:49

@Gasper: rendben. Amúgy lehet a nick-ek mögött ismerjük is egymást, mert valós énem szintén e körökben mozog. Amúgy nekem is van pár dipolmám a témában, szócal ha nincs becézés, akkor kioktatás le legyen.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.06.19. 20:38:04

@bbjnick:
ha lefogsz közben jó erősen, akkor mutathatod! :))

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.06.19. 20:45:32

@Gasper:
egyszer régen egy buliban megpofoztam egy festőt. hogy ez miről jutott most eszembe? :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.19. 20:55:22

@Vicomte de Boundoise: nem volt itten kioktatás.

@Grift: az nem kunszt! Én már szobrászt is borítottam az Epreskert bokrai közé. :))

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.06.19. 20:57:49

@Grift:

Nem erőszak a disznótor:-) Bár, meglehet, rádférne egy kis szubkultúra-levegőváltozás:-)

ü
bbjnick

tewton 2010.06.19. 21:01:51

@Grift:
festőkkel mást is lehet csinálni. én borozni és cigizni szoktam az egyikkel, világmegváltással egybekötve.

Vicomte de Boundoise 2010.06.19. 21:03:24

@Gasper: akkor rendben, kicsit úgy hangzott. Ahogy az én ifjonti hévem is talán félreértésre adhatott okot. A saját "szakmám" (művészettörténészek) többségét én is utálom, és tök igaz, hogy eluralkodott a koncept, de akkor szerintem egy kezemen megszámolom azokat a művészeket, akiknek az alkotásai "magukért beszélnek"...

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.19. 21:15:44

@Gasper:
Nem kihivas.
A belinkelt "mualkotasok" legfeljebb onmaguk parodiajakeppen ertelmezhetoek.
De valoszinuleg mar ezzel is tulertekeltem oket.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.06.19. 21:22:32

@bbjnick:

na, de
én mondtam, hogy szívesen! :)

@tewton:

persze hogy mást is lehet. ha tudná mi mindent csináltam én festőkkel és festőnőkkel. :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.19. 21:29:43

@Vicomte de Boundoise: azért annyi kiegészítést tennék, hogy az az egy kéz azért kevés lesz. Kicsivel többen vannak azok arcok, csak mondjuk nem a Strabag-ösztöndíjon, vagy a Szalókynál kell őket keresni.

@axispolaris: szarul blöffölsz.

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.19. 21:55:07

@Gasper: En ugyan nem,legfeljebb a "muvesz"bloffolt.
Ez a fajta bloff mar Pollocknal sem jott be.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.19. 22:10:18

@axispolaris: nocsak. Pollockkal mi a gond azon túl, hogy nem érted a festészetét?

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.06.19. 22:17:50

@Grift:

Ugyan ne beszéljen már zöldeket. Egy kavicsban pontosan ugyanúgy benne van a végtelen, mint akármiben. Aki egy fakörösztbe nem látja bele a Szentháromságot, az semmibe se látja bele.

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.19. 22:36:14

@Gasper: Valaminek a visszautasitasa korantsem egyenerteku annak meg nem ertesevel.
A Pollock fele l'art pour l'art bohockodasrol egy Till Eulenspiegel mese
jut eszembe,miszerint nevezett egy ures vasznat allitott ki azon intelem kisereteben,hogy,aki nem becsuletes szuloktol szarmazik,az semmit sem fog latni a vasznon.Ezek utan,persze mindenki ugy tett ,mintha gyonyorkodne a kepben.
Ki hitte volna,hogy a principialis aspektusok lefokozosa majd teljes ignoralasa utjara lepo kepzomuveszet(a muiteszek es muelvezok hatekony aszisztalasaval)egy ilyen hitvany bloffel,kiserli meg (jobb hijan)onmaga igazolasat.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.06.19. 22:43:01

@Elpet:
értem. maga nyárspolgár, hát csak tudja! :))

abandi 2010.06.19. 22:43:09

@Vicomte de Boundoise:
Előre "fosol",de legalább gyorsabban "megleszel"!

tewton 2010.06.19. 22:46:32

@Gasper:
hát Pollocra ráférne a magyarázás, az tuti. ő már nekem már nagyon abba a vonalba tartozik, hogy kell valami jól hangzó ideológia, ami eladhatóvá teszi. a concept artot még érteni vélem.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.06.20. 01:57:20

@Gasper: & @Elpet: & @axispolaris: & @Grift: & @tewton:

Nézzék, uraim, ez egy nagyon régi probléma. A kérdés nem az, hogy tudunk-e vele mit kezdeni, hanem az, hogy akarunk-e. Elvi kérdés, eldöntendő. Kell-e nekünk ilyen művészet?

Hiszen már Cassou is megjegyezte a kései Cézanne-művek kapcsán, hogy: "Valóban úgy tűnik, mintha mindenféle szellemi tevékenység, ha az önmagára és saját meghatározására nyúlik vissza, elveszítené a közlés képességét, és nehézkes, nem vonzó alkotásokat hozna létre."

Gehlen pedig már (és ő sem tegnap írta ezeket) "szabadságcsapdáról" és "kommentárigényről" beszél, mint a modern művészet "konstrukciós hibáiról" (a konstrukciós hiba nem Gehlen fogalma, hanem az én fogalomhasználatom).

A megformálás szabadságának kivívása ugyanis a stílusfejlődést a művészi tevékenység "feltételévé" tette (s nem öntudatlan velejárójává, mint annak előtte volt). "A művészet története előrehaladásának motívumait jelenti, mintákat szállít a szembenálláshoz és az ellentmondáshoz, és végül kialakul minden résztvevő tudatában a kikristályosodott stílusok vagy modellformák egyre hosszabb sora, amelyek túlhaladottaknak számítanak, és amelyektől eltérő módon kell megformálni a dolgokat. Az egész valamiféle fölöttébb veszélyes törvényszerűséggé válik. Az optikailag elérhető pszichés térben mozgunk, melyet a modern művészet minden irányba kimerít - ismeretlen számú, ám bizonyára nem végtelen számú dimenziót magába foglaló területen; az elvi ellentétesség lehetőségei kimerülhetnének, hiszen éppen a szabadság tudatában és az új lehetőségek megnyílásának reményében kötődünk a már végigjárt és megélt dolgok egyre gyarapodó egymásutánjához, így aztán feltámad az a sejtelem, hogy a még kitalálható dolgok játéktere szűkül, és éppen ezáltal válik az irántuk való igény még sürgetőbbé. (...) Úgy tűnik a festészet kulturális folyamata önmagát szabályozza, mégpedig tekintettel a saját adatainak lehető leghatékonyabb és legkönnyebb, legvalószínűbb feldolgozására. Ebből egy úgyszólván hegeli módon racionális folyamatképlet áll elő: impresszionizmus/expresszionizmus, expresszionizmus/új tárgyiasság, tárgyábrázoló/nem-tárgyábrázoló, geometrikusan absztrakt/informel absztrakt - mindig a valószínű történik, vagyis az ellentétbe való átcsapás - de meddig? Ezzel azután lehetetlenné válik a a visszanyúlás a reneszánszhoz (...), hiszen a stílus, amelyhez vissza lehetne térni korábban már logikus fejlődés következményeként a soron következő stílussá változott."

"Szabadságcsapda"!

És akkor még (ugye) a kommentárigény kérdése is itt van! Gehlen szerint: "...a szemlélet és az intellektus kettős viszonya szemnek lényegi sajátja. Ha tehát a tárggyal együtt kiűzzük a képből a fogalmat, a felismerhetőt és a megnevezhetőt, akkor a fogalom megtelepszik a kép mellett, és kísérőszövegként jelenik meg ott; láthatjuk, miért válik az absztrakt művészet fokozódó elterjedésével lassanként elvi jellegűvé a kommentár kérdése."

Én nem vitatom, hogy a megformálás szabadsága sokat hozott a művészetbe (számos dologra megtanította, sok új szesszel megkóstoltatta, eddig nem használt, nem megélt képességeket felszínrehozott stb. a művészeket és a műkedvelőket is), de kérdezzük már egyszer meg azt is, hogy mit vitt!

Mit vitt? tegyék fel a művészek ezt a kérdést.

Én el tudok képzelni egy olyan művészeti "forradalmat", ahol a művészek számára a logikus-etikus-esztétikus megfogalmazás, megformálás egysége volna az új kihívás. A szolgáló és erkölcsös művészet. A művész lemond szabadságának egy formájáról (nem kényszerből, hanem minőségigényből) és visszanyeri méltóságát és a szabadság egy magasabb fokát.

No, a többit majd legközelebb:-)

ü
bbjnick:-)

tewton 2010.06.20. 03:32:43

@bbjnick:
a végén oda fogunk jutni, hogy a legutolsó stílus, amely mindenki számára érthető és közös értéket képviselő dolgokat (egészség, fiatalság, munka, öröm) ábrázolt -- amelyet persze lehuhoghatnak a degeneráltak, drogosok, túlfinomult individualisták, nemüket feladó létezők és egyebek -- szóval az utolsó ilyen stílus, ami élt a felismerés okozta öröm naiv eszközével -- szóval az a szocialista realizmus volt :-) !

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.20. 04:06:19

@bbjnick: A felvazolt folyamat a reneszanszig visszamenoleg az individualizmus jegyeben all a nevtelenseg
szemelyfeletti ertelmezesevel szemben.
Az ontranszcendalo transzparens egzisztenciat igy valtja fel a profan geniusz egocentrikus alakja majd a barmi aron ujitasra valo torekvok permanens egzaltaltsaga.

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.20. 04:07:24

@bbjnick: A felvazolt folyamat a reneszanszig visszamenoleg az individualizmus jegyeben all a nevtelenseg
szemelyfeletti ertelmezesevel szemben.
Az ontranszcendalo transzparens egzisztenciat igy valtja fel a profan geniusz egocentrikus alakja majd a barmi aron ujitasra valo torekvok permanens egzaltaltsaga.

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.20. 04:07:42

@bbjnick: A felvazolt folyamat a reneszanszig visszamenoleg az individualizmus jegyeben all a nevtelenseg
szemelyfeletti ertelmezesevel szemben.
Az ontranszcendalo transzparens egzisztenciat igy valtja fel a profan geniusz egocentrikus alakja majd a barmi aron ujitasra valo torekvok permanens egzaltaltsaga.

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.20. 04:09:01

@bbjnick: A felvazolt folyamat a reneszanszig visszamenoleg az individualizmus jegyeben all a nevtelenseg
szemelyfeletti ertelmezesevel szemben.
Az ontranszcendalo transzparens egzisztenciat igy valtja fel a profan geniusz egocentrikus alakja majd a barmi aron ujitasra valo torekvok permanens egzaltaltsaga.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.06.20. 07:40:06

@bbjnick: @tewton:

bbjnick természetesen a fasizmus tiszta, elegáns, heroikus, a művész személyének lényegtelenségét és a szolgálatot jelentő nagyszerűségére gondol. a szocreál azért nem játszik, mert ezt próbálta majmolni, némi klasszicitással. hát az olyan is lett. nem tekinthető stílusnak, inkább paródiának.
de! a fasizmus művészete azért is tűnik nevetségesnek a mi szemünkkel, mert annyira megszoktuk, hogy a művészet egy önkifejezési forma, a művész elmondja, a művész csavar rajta egyet és úgy mondja el, a művészetet meg kell tanulni élvezni, stb. az individuum korában nem is tudjuk már elképzelni, hogy a művész nincs. a művész, a szolgáló művészetben szakmunkás. kiváló, de nem több.
az ideális társadalom nem kíváncsi a deviánsok, félőrültek, egó túltengetők belő világára, beteg és beteges szellemi bélcsavarodásaira.
amit ma művészetnek hívunk, az a szakralitás ellensége. egy, a szentségi életmóddal szemben felállított alternatív, lényegében egyszerre diabolikus és materialista életmód központi része.
a művészet egyetlen hivatása, hogy illusztrálja az erkölcsi és metafizikai szépséget. a hitét /itt szakrális funkciója a hitélet segítése a hittételek és hordozóik megjelenítésével, segítve ezzel a hívek metafizikai bekapcsolódását/, és a társadalmi ideák világát, az egészséget, a természetes sportot, az ideális családot, a fehér bőrt, a faj fölényét. :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.20. 08:08:01

@tewton: "a concept artot még érteni vélem."

Persze, hiszen maga bölcsész. ;)

A szocialista realizmus kapcsán jutott eszembe. Talán meglepő, de most az újrealizmus az egyik trendi vonal a képzőművészetben. Persze ott van a bibi, hogy a hazai felsőfokú művészetoktatásból szép lassan kiírtották az akadémikus vonalat, így a megfelelő tudás sincsen már a festők birtokában a valódi realista törekvések megvalósításához. Pedig még tíz-tizenöt éve is tolongtak a japcsi, koreai, skandináv, francia stb vendéghallgatók a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, hiszen egyedülállóan erős volt a művészeti anatómia oktatása. Most éppen ott tartunk, hogy az egyetem Művészettörténeti Tanszékének léte került veszélybe.
Persze ha engem kérdeznek, a realizmus, mint önmagáért való kunszt már Munkácsy idején is totális anakronizmus volt, a posztmodern idején meg egész egyszerűen nevetséges.

@axispolaris: most már csak arra lennék kiváncsi, hogy kik azok, akik számodra elfogadhatók, mondjuk az elmúlt nyolcvan év festészetéből.

Még megjegyezném, hogy "a barmi aron ujitasra valo torekvok permanens egzaltaltsaga" már régen nincsen műsoron.

@bbjnick: "Mit vitt? tegyék fel a művészek ezt a kérdést."

Annyit mindenestre biztosan vitt, amennyi a nyugati társadalom legújabb kori fejlődésébe bele volt kódolva.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.20. 08:13:30

@Grift: a fasizmus művészete önmaga paródiája volt. De funkcionális vonalon, mondjuk az építőművészet terén egészen jól teljesített, ezt magam is tapasztaltam máig jól működő itáliai középületek, pályaudvarok stb esetében.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.06.20. 10:08:19

@Gasper:
nem, dehogy csak magát lépre csalták a képzőművész származásúak a szirénénekükkel. :)

a fasizmus művészete nem volt művészet a művészet materialista-istenellenes értelmében, hanem maga volt a fentebb vázolt funkció. :)

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.20. 11:10:51

@Gasper: Bizonyos fenntartasokkal:De Chirico,Klee,Tanguy.
Tobb nincs.
Az elmult evtizedekben a kepzomuveszet kimult.Az irodalom,a filozofia es a szinmuveszet is.Az egyedul ervenyes metafizikai orientacio mar regebben.
A sacrumtol valo elszakadas veglegesnek tunik.Ha az Ars Regiat nem a beavatott ,az Artifex muveli ,ha a mualkotasok mar
nem az onnon felsobb lehetosegeinek iranyaba megnyilo tudat kontemplativ-meditativ tamaszaikent szolgalnak akkor a sznobok belterjes koren kivul joforman mar senkit nem erdeklo ,muteremben keszult "muveszi targy", csakugy mint a kezmuvesseg helyebe lepo
futoszalag termeles az eletminoseg
szubhuman szintjere valo leszallitasat jelzi,felelmetes bizonyossagal es ervenyesseggel alatamasztva a legkissebb ember nietzshei profeciajanak
beteljesuleset.

tölgy1 2010.06.20. 11:14:54

Maguk már vertek művészt? Jó volt?

@Gasper: szerintem ott a tévedés, a kulturális minisztert/államtitkárt művészetinek is gondolják. Pedig legfeljebb a művészekért felelős államtitkár: legyenenek nyugiban a művészek, pofát súlyba. Ez lehet egy politikus célja. Ez volt Aczélé is.

Alfőmérnök 2010.06.20. 12:19:59

@tölgy1: "Maguk már vertek művészt? Jó volt?"

Én még nem, de néhányat szívesen felpofoznék. :)

Alfőmérnök 2010.06.20. 12:47:20

@Vicomte de Boundoise: "Amúgy lehet a nick-ek mögött ismerjük is egymást, mert valós énem szintén e körökben mozog."

Lehet?
Hát önnek tudnia kell, mivel Gasper vállalja a nevét is.
Csak Gasper nem tudhatja, hogy Ön kicsoda...

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.06.20. 13:17:00

@Grift: Ezzel csak egyeterteni lehet.
A tobbseg, kondicionalt torzulasaibol fakado ertetlensege az egyedul ervenyes
metafizikai principiumok irant pedig, minden jelentoseget nelkuloz.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.06.20. 14:52:21

@Grift: nem lepődöm meg, hogy félreérted tegnapi egymondatosomat.

Gasper és Elpet ellenben érteni vélik, mire utaltam.

A szakralitás és egyszerűség kapcsolatára négy példa:

1. Jézus példabeszédei

2. legszűkebb pátriám legrégibb épülete, a teleki temetőkápolna (Árpád-kori román-gótikus épület. kevés helyen érzem közelebb magamhoz a kereszténység szellemét, mint eldugott magyar falval eldugott román kori kápolnáiban.

www.panoramio.com/photo/30644541

3. Van szerencsém ismerni Korzenszky Richárd atyát, a tihanyi apátot. Amikor legutoljára nála jártam, interjút készíteni vele, megmutatta legkedvesebb tárgyát: egy tükörbe épített fél feszületet. egy hívétől kapta ajándékba: először nem értette, mi ez a tükörből kiálló bot, de aztán rájött: a kereszt akkor áll össze egésszé, amikor belenéz a tükörbe, hiszen a kiálló szár akkor tükröződik a másik oldal felé.

Nos, hadd legyen ez is példa a szakralitás és egyszerűség kapcsolatára.

Nem mellesleg: a mai modern, zavaros korban talán pont az adhatná keresztény építészet, művészet erejét, hogy a minimalizmus eszközeivel szakítja ki a szemlélődőt a külvilágból, hogy a belső, a lélek felé forduljon.

4. tavaly nyáron írországi utazásom során eljutottam Grianán Aileach sokezer éves kőkörébe. A hegytetőn álló kőkör alatti völgyben van egy modern templom, amely alapvetően az ősi kőkört idézi meg, egy fölfelé ívelő tetőzet és tetőablak alatt. A templom egyszerűsége, tájba és történelembe illő formái nagyon megkapóak voltak, főleg úgy, h. alig tíz kilométerre fekszik tőle a szomorú hírű Londonderry városa.

www.panoramio.com/photo/441234

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.06.20. 15:00:52

@Gasper: köszönjük, örömmel várjuk a sorozatot!

És elnézést, elfelejtettem valamit:

Gasper, bemutatom Vicomte-ot. Vicomte, bemutatom Gaspert. Reméljük, mindkettejük gondolataival tovább gazdagodhat szerény blogunk. A többit majd egymás között elintézik :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.06.20. 15:06:06

@rajcsányi.gellért (ergé):

dehogy értettem félre, bár egy mondatot nem nehéz félreérteni, a fenti kifejtéses már kevesebb tévedésre adhatna okot. én csak különbséget látok a szakralitás és a tárgyi egyszerűség,/tükrös félkereszt/ és a ravasz és modernista építészet keletről lopott divat majomságával. talán ezt túlhangsúlyoztam és nálad sem ezen volt a hangsúly.
annak kifejezetten örülök, hogy te ebben a zavaros korban egyszerű és tiszta gondolatok, megjelenések által is látsz. szép adomány. ritka dolog. őrizzed!

tölgy1 2010.06.20. 15:06:38

@rajcsányi.gellért (ergé): a román templomokat én is szeretem, de az egyszerűségük nem a szegénységből fakad?

Ha egyszer teheti, nézze meg. Vasárnap mise is szok ott lenni. És kis szerencsétlenséggel szembejöhetek a másfél ebemmel.
mn.mno.hu/portal/609694

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.06.20. 15:16:48

@tölgy1: ó, Ludwig Emil remek sorozatot ír a Magyar Nemzet Magazinba, ami szerintem továbbra is a legjobb hetilap Magyarországon.

"egyszerűségük nem a szegénységből fakad?"

Az ókereszténység is a szegénységből, annak vállalásából fakad.

Egyébként egy gótikus katedrális is lehet egyszerű, letisztult. Ma már ezek jobban tetszenek, mint a barokk templomok, pedig régebben nagy pompakedvelő voltam :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.06.20. 17:05:05

@Gasper:

"@bbjnick: "Mit vitt? tegyék fel a művészek ezt a kérdést."

Annyit mindenestre biztosan vitt, amennyi a nyugati társadalom legújabb kori fejlődésébe bele volt kódolva." --- írod.

Igyál még egy pohárral és fogd rá a nyuszira? :-D (... ) :-D (...) :-D ...

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.06.20. 17:10:29

@axispolaris:

"A felvazolt folyamat a reneszanszig visszamenoleg az individualizmus jegyeben all a nevtelenseg
szemelyfeletti ertelmezesevel szemben.
Az ontranszcendalo transzparens egzisztenciat igy valtja fel a profan geniusz egocentrikus alakja majd a barmi aron ujitasra valo torekvok permanens egzaltaltsaga."

Ha különböző mértékben is, de végülis igen:-)

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.06.20. 17:56:06

@tewton: & @Grift:

A totalitárius kollektivizmusok művészete esetében szerintem nehezen lehetne a stílusfejlődés öntudatlanságáról beszélni:-D Valószínűleg ezek a művészetek már jól illeszkednek a Gehlen által is felvázolt modern folyamatképletbe (úgy lép tovább, hogy az előzőt megtagadja):-/

Amit én ma a legnagyobb átoknak érzek, hogy a "megformálás szabadsága" nem eszköz, hanem öncél. A művészek, tisztelet, a kivételnek, nem azért nyúlnak egy formanyelvhez vagy hozzák létre önálló stílusukat, mert azzal "el szeretnének mondani"/"szolgálni szeretnének" valamit (természetesen az "elmondást" és "szolgálatot" nem direkt módon értem:-)), hanem, hogy trendekre ülve eladják magukat vagy trendeket hozzanak létre. A közönséggel való kapcsolat/viszony igénye nélkül a "megformálás szabadsága" (de hiszen maga a művészeti tevékenység is) értelmetlen. A "művészeti élet" igyekszik pótolni ezt az elveszett kapcsolatot/viszonyt, ami viszonyt egy kölcsönös dicsőségbiztosítóintézetre és (egyre inkább) tőzsdére emlékeztet (ahol trendbrókerek csinálják-adják-veszik a "művészeket").

Amiről én beszélek az egy mélyen személyes történet: mindenki, aki "művészetre" adja a fejét el kell, hogy döntse mi a célja "tőzsdéredobja magát" vagy "megkeresi önmagát és közönségét". (Ez utóbbira gondoltam, amikor azt írtam: Én el tudok képzelni egy olyan művészeti "forradalmat", ahol a művészek számára a logikus-etikus-esztétikus megfogalmazás, megformálás egysége volna az új kihívás. A szolgáló és erkölcsös művészet. A művész lemond szabadságának egy formájáról (nem kényszerből, hanem minőségigényből) és visszanyeri méltóságát és a szabadság egy magasabb fokát.) Van ilyenre is példa, ez is egy létező (művész)ethosz:-) Hogy milyen művészetünk, csak az arányokon múlik:-)

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.06.20. 18:00:14

@bbjnick:

tisztelet, a kivételnek=tisztelet a kivételnek
ami viszonyt=ami viszont
adja a fejét el kell=adja a fejét, el kell
mi a célja "tőzsdéredobja magát" vagy "megkeresi önmagát és közönségét".=mi a célja: "tőzsdéredobja magát" vagy "megkeresi önmagát és közönségét"?

Tündér_Lala 2010.06.20. 19:42:45

@bbjnick: Pontos. A művész, ha lemond a közönségéről és csupán egy szűk dekadens szakmai közösségnek kíván megfelelni, öncélúvá válik. Ilyenkor nem a közönség a hülye.
(Különösen vicces (vagy szörnyű), amikor a filmrendező aki a közösség pénzéből csinál több száz millóért filmet közli: Ő önmagát kívánja megvalósítani és nem érdekli a közönség. )

Másrészt tévedés, hogy bármilyen koncepció mentén létrehoznak olyan művészi termékeket, amelyekre rossz ránézni, amelyeket rossz hallgatni. (Zenei hasonlattal élve a diszharmónia olyan a zenében, mint a fűszer az ételben. Nos én nem szeretem a borsot magában.)

tölgy1 2010.06.20. 19:44:55

@rajcsányi.gellért (ergé): "egy gótikus katedrális is lehet egyszerű" - mondana pár példát az egyszerű gótikus katedrálisra?

"Az ókereszténység is a szegénységből, annak vállalásából fakad." - ez kissé marxizáló, de lelke rajta.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.20. 20:06:32

@Grift: ha a felmenőimet nézem, apai ágon jómagam is festő- és építőművész származék vagyok. :))
Egyébként nem csalt lépre az égvilágon senki. Apámmal a mai napon is rendesen ekéztük a honi képzőművészet sanyarú valóságát.

@rajcsányi.gellért (ergé): kössz a bemutatást. :)

@bbjnick: nem akarom én ráfogni senkire, de hát azért azt vegyük tudomásul, hogy a művészeket és a művészetet úgy általában nem a Marsról, de még csak nem is Tel Avivból küldték a szent és szakrális Európára. A művészet, mégha jóideje elszakadt kapcsolata a társadalomtól, mégiscsak az adott társadalom, egy adott kulturális közeg tükre. Ez mindig így volt és mindig így is lesz.
És hidd el, nagyon értékes munkák jönnek létre ebben a pillanatban is, csak nem a Kultúrházban kell keresni az alkotóikat.

tewton 2010.06.20. 21:47:22

@tölgy1:
ajjj. azért a gótikus katedrálisokról nekem nem az eccerű jut az eszembe, sokkal inkább a körző-vonalzó-moduláris gondolkodás hármassága. unom is őket, bár láttam pár vicces megoldást bennök.

tölgy1 2010.06.21. 00:29:43

@tewton: tudom, maga lemeszeltetné az összeset.

tewton 2010.06.21. 01:03:17

@tölgy1:
en csak egynemely bálványokat vitetnék múzeumba, de ha a képek igeiek, maradhatnak :)
tudja, a rajzfilmeken felnőtt kismajmok miatt, ha már úgyse tudják elolvasni az írást.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.21. 11:22:47

Csak érdekességnek írom, hogy a gótika megítélésének tekintetében viszonylag komoly közmegegyezés tapasztalható a pápisták és a lutheránusok között. Természetesen a szentek szobrait leszámítva.

tewton 2010.06.21. 11:27:10

@Gasper:
az angoloknál is amolyan házi stílus volt.

Vicomte de Boundoise 2010.06.21. 11:33:29

@Gasper: ...nem beszélve arról, hogy a gótika az utolsó "közös nevező" lévén pont a reneszánsznál történt meg a "válás", s ezáltal a párhuzamos külön irányú fejlődés is. Szóval ott nem formai-esztétikai, hanem identitásbeli dolgokról van szó. Angliában pl. meg se nagyon történt a reneszánsz (perpendicular gothic, Tudor-gothic) és szinte azonnal jött a palladianizmus és a Wren féle klasszicizmus. Ergó szkippeltek két stílust... szóval izgi!! Erről írok is egy posztot, folytassuk ott!!!!

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.21. 12:08:17

@tewton: így igaz. Sőt az angolszász kultúrkörben a mai napig hivatkozási alap a gótika.

@Vicomte de Boundoise: folytassuk!

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.06.21. 16:00:31

@Gasper:

"És hidd el, nagyon értékes munkák jönnek létre ebben a pillanatban is..." --- írod.

Hol állítottam az ellenkezőjét?:-)

"...csak nem a Kultúrházban kell keresni az alkotóikat." --- folytatod.

(moraj fút át a termen):-D

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.06.21. 16:21:21

@Tündér_Lala:

A művészetnek kétségkívül van szemléletformáló szerepe, s megesik az is, hogy egy művész "meghaladja korát", azaz olyan "kérdésekről" és úgy "beszél", amit saját közege nem tud befogadni, később azonban igazolódnak "meglátásai".

Ez azonban nem indokolja és nem igazolja, hogy a művészet társadalmon és kultúrán (a kultúrát itt tágabb értelemben értem és használom) kívül és felül helyezze magát, hogy valamiféle öntörvényű zárt világként tekintsen magára.

Ahogy évezredeken keresztül megvolt a művészet helye és megvoltak funkciói a különböző civilizációkban és társadalmakban, úgy, szerintem, ez ma sem (volna) elképzelhetetlen.

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.06.21. 16:25:36

Blogmotor, mi a ******* csinálsz már megint?!

Alfőmérnök 2010.06.26. 20:33:01

@Vicomte de Boundoise: Halihónap! Ezt azért megírhatná, talán le is hozza a szerkesztőség mihamarább. Oszt ott folytathatnák ezt a tényleg izgalmas vitát. :) Hm?

Alfőmérnök 2010.07.04. 12:05:08

@Vicomte de Boundoise: Mit szósz Gasper új posztjához? Szakdogával hogy állsz? Jövő héten találka?
süti beállítások módosítása