Felvidéki dilemma: MKP vagy Híd?
2010. június 07. írta: JClayton

Felvidéki dilemma: MKP vagy Híd?

  Szlovákia a hétvégén választ, a felvidéki magyarok pedig tizenhat év után ismét két párt között dönthetnek – az MKP mellett ugyanis megjelent egy új párt, a Híd (szlovákul Most). Van-e esélyük bejutni a parlamentbe, mi köztük a különbség, és mit jelent a jövőre nézve a megosztottság? Nekünk nem sok jót, Magyarországon értetlenséget. Gyorstalpaló szlovákiai magyar politikából.

Bugár tündöklése és bukása

  A Híd arca az MKP korábbi elnöke, Bugár Béla. Bugár 1998-tól, az egységes magyar párt megalakulásától kezdve pártelnökként ténykedett, joviális modorával és konfliktuskerülő természetével pedig idővel a legnépszerűbb szlovákiai magyar politikussá vált – a szlovákok között is. 

  A négy éve tartott parlamenti választásokon a Smer győzött, az MKP pedig nyolc év után kiszorult a kormányból. Mi több, 2007-ben a párt közgyűlése az outsidernek tartott Csáky Pált, az örökös másodikot választotta meg elnöknek, ami váratlanul érte a sima győzelemre számító Bugárt. Mi lehetett a bukás oka? A párttagság felelősöket keresett a választási kudarcért, Csákynak sikerült egyezséget kötnie Duray Miklós érdekcsoportjával, valamint megszellőztette a a párt mögött álló gonosz pénzemberek témáját, megsértve ezzel azt az évtizedes hagyományt, miszerint a piszkos ügyeket nem teregetjük ki a nyilvánosság elé.

Vérbosszú, első rész 

  Bugár – hiába lebegtette már évek óta politikától való visszavonulását – alaposan megsértődött, kijelentette, hogy folytatja, viszont semmilyen szerepet sem vállalt az új MKP-vezetésben. Hamar szövetségesekre talált Csáky és Duray párton belüli ellenzékében, az egyes érdekcsoportok közötti erőviszonyok ugyanis hamar felborultak az elnökváltás után. A hatalmi harc vesztesei a döntésekből teljesen kiszorított liberálisok és az utóbbi pár évben politizálni kezdő „új elit” tagjai voltak. Csáky ráadásul több durva taktikai hibát is elkövetett pártelnökként, a tagság egy részében pedig felerősödött a nosztalgia a régi vezetés iránt, megjelentek és megerősödtek a volt elnök visszatérését követelő hangok. 

  Bugárék csoportja csak a lehetőségre várt – az ismételt hatalomátvétel, vagy egy új párt alapítása tűnt kézenfekvőnek, de ehhez az kellett volna, hogy az „új” MKP beleszaladjon egy választási pofonba. A szavazók viszont csak nem akartak elpártolni a formálisan egységes MKP-tól – bizonyíték erre a 2009-es EP-választás, amelyen a párt az átlagosnál még jobb eredményt is ért el. Bugárék végül ideológiai ellentétekre hivatkozva hagyták el a pártot, 2009 nyarán pedig létrejött a Híd-Most, avagy az „együttműködés pártja”.

Találd meg a különbséget! 

  Miben más a Híd, mint az MKP? Hát először is ott van a nemzetiségi politika, ebben szinte semmi különbség nincs a két párt között – mind a ketten államilag garantált, de független nemzetiségi intézményeket szeretnének létrehozni és fenntartani. Akkor talán a politikusok jelentik a különbséget? Aligha. Igaz, Bugár rettentő népszerű, Csákynak pedig nincs karizmája, de ugyanazok az arcok ülnek két pártban, mint korábban az egyetlenben.

  A különbség az ideológiában rejlik – az MKP ugyanis a nemzetiségét hangsúlyozva kampányol, a Híd pedig – legalábbis látszatra – pont a nyílt konfliktusok elkerülését és a lassú lépések szükségességét hangsúlyozza. Méghozzá annyira, hogy nem csak a magyar, de a szlovák szavazókat is megpróbálja megszólítani: becslések szerint a Híd szavazótáborának egyharmadát szlovák szimpatizánsok alkotják, az MKP esetén ez a szám közelít a nullához.

Mi lesz a magyar pártok sorsa? 

  A közvélemény-kutatások szerint mindkét párt a parlamentbe jutáshoz szükséges küszöb felett van, de nem érdemes nekik feltétel nélkül hinni. Az MKP valamilyen érthetetlen okból makacsul ragaszkodik ahhoz, hogy nyolc-kilenc százalékot szerez a választásokon, miközben a hat százalékos eredmény már szép siker lenne a párttól. A Híd stabilan öt-hat százalék körüli eredményeket produkál, a stratégák mégis erősen izzadhatnak – a legtöbb elemző, és a fogadóirodák is biztosra veszik, hogy keményen meg kell küzdeniük a parlamentbe kerülésért. 

  És ha már egyszer mindenki leadta a voksát, kezdődik a második menet – a Híd sikerétől függ, hogy hosszú távon kétpártivá válik-e a felvidéki magyar pártrendszer, vagy nem. A képlet egyszerű: ha Bugárék nem jutnak be a parlamentbe, akkor nekik lőttek, szépen lassan elfogynak. Ha az MKP-val történne ugyanez, az szintén katasztrofális következményekkel járna, Csákyék háttérintézményei viszont erősebbek. Ha mindkét párt bejutna a parlamentbe (és nem normalizálódik a viszonyuk, legalább formálisan), akkor Slotáék már csak egy kólát kérnek.

Ki a jófiú? 

  Ezt mindenki döntse el maga. Az MKP szerint a Híd Robert Fico pártjának ötödik hadoszlopa, egy üzleti vállalkozás, hiteltelen alakok gyülekezete, amelynek fő célja, hogy bomlassza a magyarságot. A Híd szerint az MKP impotens, életképtelen, a nacionalizmussal felelőtlenül játszadozó politikusok pártja, amely soha semmit nem fog elérni, mivel hiányzik belőle a kompromisszumra való hajlam.

  Csak egy dolog biztos: hosszú évek belharcai után a felvidéki magyar politikusok nyíltan egymás torkának estek.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr192062335

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

atoszbá · http://rogbixv.blog.nepsport.hu/ 2010.06.07. 11:47:57

Még utoljára az MKP kap egy esélyt. Hídra soha nem adnák voksot az életben.

lhr 2010.06.07. 11:53:48

Egy apróság lemaradt: A Most/Híd deklaráltan NEM magyar párt.
Csupán egy bűnszövetkezet, amelyet tetemes számú felvidéki magyar szavazatok megszerzése céljából hoztak létre jól ismert gazemberek a sovén szlovák politikai erőterek bebetonozása érdekében.

jan 2010.06.07. 12:47:49

"Ha mindkét párt bejutna a parlamentbe (és nem normalizálódik a viszonyuk, legalább formálisan), akkor Slotáék már csak egy kólát kérnek."

Miért is? Ha jól értem, Bugárék szavazóinak egyharmada szlovák, vagyis ha mindkét párt bejut, akkor pont ezen szlovák szavazók miatt összesen alighanem több szavazatot kaptak, mint egyetlen, kizárólag a magyar szavazókra támaszkodó párt kapott volna (hiszen arra ugye nem szavaznak szlovákok).

Szóval ezzel a trükkel végül is szlovák szavazatok is sikerül becsatornázni a magyar pártok mögé, ami azért szép teljesítmény, nem?

(Disclaimer: budapesti vagyok, nem tudom, hogy Bugár Fico bábja-e, vagy hogy ki mikor mennyi pénzt nyúlt le kitől, ezeket az összefüggéseket - ha vannak is - nem látom.)

lhr 2010.06.07. 13:07:52

@jan: Ez igen nagy homályravetődés a részedről. A Most/Hídra szavazó szlovákok részaránya még 1% sem lesz. (A párt listáján induló szlovákok családtagjain kívül egyetlen szavazat sem várható.) Ennek az átverésnek tehát semmi más célja nincs, mint a magyar szavazók megosztása. Ismervén a felvidéki magyarság szétroncsolódott identitását, sajnos jókora esélye van annak, hogy Bugár bandájának bedőlve kinyírják saját érdekvédelmi/politikai képviseletüket. Akár örökre. Esetükben tehát most tényleg a „lét a tét”...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.06.07. 13:10:56

Hát nekem a Bugár-féle irányzat szimpibb...

lhr 2010.06.07. 13:15:00

Nem kéne magadról ilyen lesújtó bizonyítványt önként kiállítanod. Vagy legalább ne mutogasd...

szusi úr 2010.06.07. 13:37:40

ha esetleg valakinél némi bizonytalanság felsejlene ebben a témában, akkor a www.valasztasom.sk -n található kérdőív segíthet a dilemma eldöntésében.

én kitöltöttem és némileg meglepődtem! ;)

Bloodscalp 2010.06.07. 14:00:15

@lhr: ez a "Híd a fico bábja szöveg" nem marad le, benne van cikkban csak szóltam:)

tény hogy nagyon nem ugatom a szlovák belügyet, de ugyanezt játszották el itthon is - az emeszpé hozzta létre a jobbikot baromság...amit látványosan csak kampányban toltak, azóta semmi hír az "együttmüködésröl"szóval ez fals szöveg nagyon

és hogy bugár vagy csáky?elöbbit jóval kevesebbet mutogatják itthon, mégis mindenki őt tartja vezéregyéniségnek, addig csáky tipikus végrehajtóból lett első ember-mondhatni stróman

lhr 2010.06.07. 14:29:21

@Bloodscalp: Csákynak megvannak a maga korlátai, aki azonban – és efelől a legcsekélyebb kétségünk sem lehet – az elmúlt húsz évben, és jelenleg is a vegytisztán nagybetűs STRÓMAN – az Bugár. A többségi elit érdekeit kiszolgágó klasszikus „laboráns”, aki méltán nevezhető a felvidéki magyarság ebolavírusának. Pár napon belül eldől, hogy az érintettek immunrendszere megadja-e magát ennek a pusztító vírusnak...

2010.06.07. 14:33:37

Nem nagyon ismerem a szlovákiai magyar politikát, úgyhogy inkább csak kérdezek:

mi van most Durayval? Sokáig rokonszenves volt, aztán mindenféle zűrös dolgokat lehetett róla hallani (ittas vezetés).

lhr 2010.06.07. 14:47:59

@khamul: Duraynak semmilyen zűrös ügye nem volt, csak erőlködtek összehozni valamit ellene.
Az viszont igaz, hogy – éppen a szóban forgó kollaboráns társaság két évtizedet átfogó verejtékes erőfeszítései következtében – manapság már nem bír akkora tényleges politikai súllyal, amit megérdemelne. Ahogyan az már a hiteles emberekkel lenni szokott... A felvidéki magyarság jövőjének szempontjából nagyon remélem, hogy inkább előbb, mint utóbb, eljön még az ő ideje... Többek között e téren is sorsdöntő választás előtt állnak az érintettek.

reality 2010.06.07. 14:58:04

@Bloodscalp: "elöbbit jóval kevesebbet mutogatják itthon, mégis mindenki őt tartja vezéregyéniségnek, addig csáky tipikus végrehajtóból lett első ember-mondhatni stróman"

És ebből mi következik? Az hogy Bugár jobb választás? Nem. Csak annyi, hogy Bugár meggyőzőbb, de nem feltétlen a "jó ügy" megtestesítője.

Bloodscalp 2010.06.07. 15:19:34

@reality: mert mi a jó ügy?magyarok határok nélkül?álomkergetés amit a fidesz és csáky csinál-és magyargyülölö minden magyar aki nincs velük, itthon ferencék, ott bugárék na kezd unalmas lenni...

svenJazz 2010.06.07. 15:20:01

a leghaladóbb teszt, minden komolyabb politológus ezt ajánlja!

www.pozorblog.com/wp-content/uploads/2010/05/screen5.png

Bloodscalp 2010.06.07. 15:25:02

@lhr: ebben igazad van, pár nap és meglesz a választás...-más kérdés hogy már itthon is kezd citrom izű lenni a narancs:)

ahogy mondtam, csáky nagyon szerepelget, szinte már nyomul-vajon miért?és nem az jut az ember eszébe róla:::hm, ez egy jó politikus lehet...lófaszt, a fides meghosszabitott karja csupán...

vizipipa 2010.06.07. 16:00:53

Nagyon alapszintű lett ez a gyorstalpaló és főleg személyekről szól.
A zemberek viszont nem kizárólag eszerint választanak. Van érzelmi elkötelezettség (párt), személyi elkötelezettség (én a Gyurcsány Ferencnek minden szavát elhiszem), érdekeltségi elkötelezettség (ők döntöttek úgy) meg program elkötelezettség (ebben a programban látom a legtöbb rációt), stb. Ezek ugye mind hiedelmek (sokszor), nem baj, ha nem igaz, lényeg a hit.
Lehet negatív pártelkötelezettséggel is nyerni (csak a maszopot ne!), mint nálunk most.
Szóval ilyen szempontok szerint kellett volna a két párt KÜLÖNBSÉGEIT bemutatni, megspékelve azzal, hogy mit szeretnének a Felvidéki magyarok (amiről elhiszik középtávon, hogy lehetséges), már ha van erről alapos infó egyáltalán.
Az asszimilációért sokat tett Dzurinda is (közigazgatási reform) meg a mostani kormány is. Eljut-e az MKP a mostani helyzetben (kettős állampolgárság, várható erősebb magyar hátszél) addig, hogy határozottabban szembeforduljon ezzel? Mekkora erre az igény?
Az asszimiláció hosszútávon megszüntet bármely nemzetiségi pártot.

reality 2010.06.07. 16:04:13

@Bloodscalp: Ember, miről beszélsz? Főleg össze-vissza!

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2010.06.07. 16:49:10

1. Azt, hogy a Híd szavazói 30 százalékban szlovákok lennének erősen kétlem.

2. Ha valaki szétveri az egységes magyar képviseletet, az jó ember nem lehet. Ez az ember pedig Bugár. Ha valami nem tetszett neki, akkor fel kellett volna készülnie a következő MKP tisztújításra és ott visszaszerezni a hatalmat. Amit ő most csinál az csak Fico elvtársnak jó. És akkor meg lehet kérdezni, hogy ki fizeti a révészt, akarom mondani a Hídpénzt?

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.07. 17:56:39

@Grift: azért ez a Bugár jóval neccesebb.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.06.07. 18:04:20

a csáky egy büdös bunkó. tehát egy-egy :)

combo 2010.06.07. 18:14:12

@Szathmáry: "Ha valaki szétveri az egységes magyar képviseletet, az jó ember nem lehet."

Ez ugye Tőkés Lászlóra is vonatkozik? :-)

Amúgy egyetértek, jobb lenne az egységes képviselet...

JClayton · http://bumm.sk/blog/szemtanu/ 2010.06.07. 18:19:21

@vizipipa: igazad van, alapszintű lett és sokkal részletesebben is ki lehetett volna fejteni. De az olvasóbarátság érdekében mindent :)
Azért szól személyekről, mert szerintem ez egyáltalán nem a különböző programok, hanem éppenhogy a politikusok harca. A programokról gyakorlatilag szó sem esik a kampányban. Máskülönben a Híd nem rakta volna ki az óriásplakátjaira az egyszerű "Mert Béla" szlogent sem.

tolsztoj 2010.06.07. 18:20:49

Bugárék szerintem nyugodtan elhygyhatják a pártjuk nevéből a "hidat", maradhat a szlovák Most, mért igazából nem egy a felvidéki magyarok érdekeit szem előtt tartó pártról van szó.
Ezt különben Bugár nem is tagadja.
Neki a saját nimbusza jóval fontosabb mint a maradék magyarság érdekei (az asszimilált magyarok száma ma kb.1,2-1,3 millió!!!) Úgylátszik a Most most már a maradék 0,5 millió eltüntetésén dolgozik, sajnos.

JClayton · http://bumm.sk/blog/szemtanu/ 2010.06.07. 18:22:11

@Szathmáry: nem tértem ki rá, de a Híd listája etnikailag nem homogén. Választási szövetséget kötöttek az OKS nevű szlovák konzervatív törpepárttal - akikre nagyjából érvényes a "minden progresszív fiatal második kedvenc pártja" jelző. Van egy -viszonylag- jelentős szlovák réteg, ami szimpatizál a Híddal, hogy mekkora, a választások mutatják meg - ugyanis rajtuk múlik majd, hogy sikerül-e bejutniuk a parlamentbe. Tisztán a magyar szavazatok erre nem lesznek elegendőek.

pikkbubi 2010.06.07. 18:23:57

@Szathmáry: "Azt, hogy a Híd szavazói 30 százalékban szlovákok lennének erősen kétlem. "

2009. önkormányzati választások eredménye ezt mutatja

én egyik pártban sem bízom de vmelyikre mindenképp szavazni kell

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.06.07. 18:25:56

@combo: talán az a Markó Béla tökösebb gyerek, aki mindenféle irányvonalat képviselő román párttal hajlandó koalíciót kötni és adott esetben egy nap alatt képes irányt váltani /legutóbb: más elnököt támogatni az első forduló után/ annak függvényében, hogy éppen mit diktál a pillanatnyi választási matematika? Persze tudom én, a szöveg minden esetben az, hogy mindent a magyarság érdekében. Ez még a bizantinus politikánál is gusztustalanabb dolog.

-kk- 2010.06.07. 18:33:06

@svenJazz: nagyon jó ábra, a "Did Michal Kovac Jr. kidnap himself?" kérdés különösen üt :)

Várúr 2010.06.07. 18:35:42

Bugár egy felelőtlen karrierista nyalonc. Mondhat akármit, tót zsoldban áll. Ő akarta lenyomni Duray Miklóst is, aki egyetlen felvidéki magyar poltikusként éveket ült csehszlovák börtönben. Bugár akkoriban a lakótelepi játszótéren a porba pukizott. Tőkést pedig össze ne hasonlítsuk az elvtelen opportunista Markóval. (A "Markó" jut róla eszembe).

bádogos 2010.06.07. 18:35:59

Na, ha semmit nem tudnék a szereplőkről, annak alapján, amit it összehordtatok, helyből Bugárra szavaznék. Akármerre nézek, ugyanaz a prosztó fröcsögés mindenütt. Ez lenne az a pompás "nemzeti" erő, ami az ország jövőjén dolgozik ? (Ide most valamilyen smiley jönne, de nem tudom, sírjak vagy röhögjek.)

A Hídra adott szlovák szavazatokról: A tavaly novemberi megyei választásokon Pozsonyban több szvazatot szerzett, mint az ott élő magyarok részaránya összesen.

A Híd jelöltjei:
(www.most-hid.sk/hu/content/jeloltjeink)
Megjegyezném, náluk indul a magyarok mellett mindig kiálló, méltán népszerű emberjogi harcos, Ondrej Dostál és Peter Zajac is. (A magyar konzik a feneküket földhöz verdeshetnék örömükben, ha olyan elemző intézetük lenne, mint amilyet az utóbbi vezet.)

pikkbubi 2010.06.07. 18:48:15

@bádogos:

Pozsony még csak hagyján (ott sok a félmagyar), de Eperjesen, Besztercebányán is 2000 szavazat fölött kapott a legjobb jelöltjük

mréveiller 2010.06.07. 19:03:44

Hajrá MKP! a Híd bevallottan nem (csak) magyar párt.

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2010.06.07. 19:09:58

@combo:
Nem emlékszem rá, hogy parlamenti választáson az EMNT külön indult volna. Azt egyébként még Szász Jenőék sem merték megtenni. Mert tudták: a magyar képviselet kerül veszélybe. Egyébként az EP választás Magyar Összefogás Listája a jó példa arra, hogy össze lehet veszni, utána meg lehet okos kompromisszumokat kötni. Bugár ezt meg sem próbálta.

Jester 2010.06.07. 20:18:05

Az eddigi infórmációk alapján kialakított álláspontomban megerősítettek a kommentek: Híd.

beeble 2010.06.07. 20:33:38

Bugár és pártja felelőtlenül és önös érdekből veszélyezteti a felvidéki magyarság parlamenti képviseletét, ezt semmiképpen nem lehet megbocsájtani és tolerálni. A Bugár-féle vezetés 8 évig volt az MKP élén, amikor pedig 2007-ben a tisztújító kongresszus leváltotta, nem bírta elviselni, előbb csalást emlegetett, később elkezdte támadni Csákyt, majd kivált és új pártot alapított. Ezzel gyakorlatilag megosztotta a felvidéki magyarságot, azóta állandóan feszült a közhangulat, és komoly veszélybe került a parlamenti képviselet is: ugyanis az MKP-nak 10% körüli támogatottsága volt, tehát feleződve megvan az esélye, hogy egyik párt se jut be a parlamentbe. Vagy ha az egyik bejut is, sokkal kevesebb képviselője lesz a magyarságnak. Nem besszélve arról, hogy Bugár maga jelentette ki, hogy a Most-Híd nem magyar párt.
Egyébként Bugárról csak annyit, hogy egy rádióműsorban azt nyilatkozta: ha szlovák csapat játszik magyar ellen, akkor ő a szlovákoknak szurkol.

beeble 2010.06.07. 20:35:39

Ja és Bugárról még annyit: pár éve még a keresztény konzervatív MKDM elnöke volt, most pedig az internacionalista-liberális Hídé...

jan 2010.06.07. 20:40:08

@Szathmáry: "Ha valaki szétveri az egységes magyar képviseletet, az jó ember nem lehet."

Szépen megragadtad az etnikai alapú politizálás örök dilemmáját. Akármekkora gengszter lehet Markó/Csáky/akárki és a csapata (ezek példák, nemtom, ők mekkora gengszterek a valóságban), rájuk kell szavazni, mert ők képviselnek minket. Ha bárki le akarná váltani őket, az csak árt, szétforgácsol. Jobb egy egységes etnikai alapú maffia, minthogy sok tisztességes, de rivalizáló vezetőjelölt között szétforgácsolódjunk.
Don Corleone, legyél a barátom...

sys 2010.06.07. 20:40:12

szlovákiai magyar vagyok, de a mostani mkp-ra semmiképpen nem szavaznék. leragadtak ugyanannál a 19. századi politizálásnál, mint slotáék. nekem az egyetlen kérdés az volt, hogy híd vagy sas, végül a híd lett a vége -- és nemcsak azért, mert magyarok is vannak benne.

sys 2010.06.07. 20:43:36

@beeble:
"Egyébként Bugárról csak annyit, hogy egy rádióműsorban azt nyilatkozta: ha szlovák csapat játszik magyar ellen, akkor ő a szlovákoknak szurkol."

és? hadd döntse már el mindenki szabadon, mi az identitása.

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2010.06.07. 20:52:20

@jan:
Nézd a játszmát a belső választásokon kell megvívni. Beeble szépen leírta. Bugár nyolc évig volt az MKP elnöke. Majd mikor leváltották, akkor rögtön büdös lett neki az MKP. Érdekes, amíg az elnöke volt az MKP-nak eszébe nem jutott, hogy interetnikus pártot csináljon belőle.
Akármilyen ember is Csáky, egy demokratikus választáson választották őt a párt elnökévé. A vesztesnek meg el kell viselnie, el kell fogadnia hogy nem ő győzött.
Én pont most húztam le nyolc évet egy olyan országban, aminek a miniszterelnökét nem én választottam. Mégis ő az én miniszterelnököm is volt. Nem szerettem, de elfogadtam. Ez van. Nem akartam rögtön új országot alapítani.

beeble 2010.06.07. 21:00:59

@sys: Természetesen, döntse. De ilyen identitással ne akarjon engem, egy felvidéki magyart képviselni.

yafet 2010.06.07. 21:03:56

Az MKP a felvidéki magyarok Fidesze, a Most pedig az Mszp-je. Szóval most már ők is tudják milyen szar itthon, nekünk.

Murderface 2010.06.07. 21:08:04

"Bugár 1998-tól, az egységes magyar párt megalakulásától kezdve pártelnökként ténykedett, joviális modorával és konfliktuskerülő természetével pedig idővel a legnépszerűbb szlovákiai magyar politikussá vált..."

Én nem vagyok szlovákiai, de nagyon sok csallóközi barátom van, sokszor járok arrafelé, magyar ember szájából még nem hallottam azt, hogy a Bugár, VAGY akár a Csáky jó ember lenne, sőt, pont az ellenkezőjét. De valaki csak szavaz rájuk...

asz_tapasz (törölt) 2010.06.07. 21:14:16

A felvidéki magyarság sajnos az "itthoninál" is fáradtabb, pusztulásra érettebb népség, a Béla csak egy tünete ennek. Aki lenézi a tótokat, hülye, ekkora tömegeket a XXI. században beolvasztani nem sokan képesek rajtuk kívül Európában. Lehet sírni a nyelvtörvény és egyebek miatt, de lófasz hatása van az önkéntes asszimilációhoz képest.

asz_tapasz (törölt) 2010.06.07. 21:18:36

@yafet: a Most lehetne Szlovákia szdsz-e is: a nagymúltú kisebbség és az elfajzott, saját népüktől undorodó többségiek nyugatos pártocskája. Már csak egy szlovák elnök kéne nekik, valami parasztképű bajszos.

jan 2010.06.07. 21:27:34

@Szathmáry: na jó, ebben van valami.

Bloodscalp 2010.06.07. 21:40:25

@Szathmáry: gondolom gyurcsányra utalsz...(a 8 év alatt 3 m.elnök is volt ugye) szar szöveg ez a "...,de elfogadtam" mert ugye jobb esetben "illegitim" volt, rosszabban
már évek óta bortönbe küldve...viktor pedig tipikusan olyan ember akit rühel a félország kapásból..., és megsem probál jönni olyan szöveggel hogy minden magyar m.elnöke-helyette a nemzet szó mögé bújnak

is 2010.06.07. 21:48:06

@Szathmáry: "Nem akartam rögtön új országot alapítani. "

te akkor a kivétel lehetsz, mert az 53% 95%-a bizony, hogy úgy viselkedett, mintha két Magyarország lehetne, a vezér vezetésével.

amit írsz, hogy nem szabad otthagyni a pártot, ha nem te nyersz, az akkor igaz, ha axiomatikusan elfogadjuk, hogy az egyetlen magyar párt a helyes. ezzel ugyan Magyarországon is kísérletezik a FIDESZ, de pusztán azért, mert ők felvidékiek, még gondolkodhatnak különbözőképpen, és elég megerőszakoló azt mondani, főleg nekünk, Magyarországról, hogy nem vagytok túl sokan, muszáj egyben maradni. azaz lehet, hogy inkább az MKP létrejötte a furcsa, nem a szétmenése.

Muslica 2010.06.07. 21:55:41

Őőő, bocsánat, lemaradtam valamiről? Miért csak ez a két párt a Felvidék dilemmája?
Ha akarnak, szavazhatnak más pártra is. Gondolom, Slotáék, Meciarék, Ficoék kizárva, de akkor is, ott van még legalább 3 párt, akik közül választani lehet. Hogy nem magyarok a politikusaik? Kit érdekel? (Inkább magyar, ha ördög is, mint egy szlovák, ha angyal is?) Egy normális világban a kisebbségekkel való törődés, jogaiknak megőrzése ugyanolyan természetesnek kellene lennie, mint a gazdaság életbentartása. Ha pl. a Sulík-féle Szabadság és szolidaritás pártja eltöröltetné a nyelvtörvényt, már lépne olyat, ami sok magyarnak szimpatikus lenne. Őket miért nem választhatja egy felvidéki? Aki hithű katolikus, miért nem választhatja a Kereszténydemokrata Mozgalmat? Aki hisz a Miklos-féle gazdaságpolitikában, az miért nem választhatja a Dzurinda-pártot, Radicovával, Miklossal? Az MKP es a Híd napjai is meg vannak számlálva, ha pontosan arra alapoz, amire Slotáék: a nemzetiségi politikára és a nemzeti érzelmekre. És ha így (és kizárólag így) nézzük, semmi, de semmi nem különbözteti meg a őket egymástól.

WonderCsabo 2010.06.07. 22:07:35

Elég baj az, hogy az egyre fogyó felvidéki magyarság is megoszlik. :(

srácz 2010.06.08. 00:01:04

MKP vs. Híd? Szabadság és szolidaritás - a legszimpatikusabb szlovákiai párt...

furo80 2010.06.08. 10:23:54

@lhr: Csak a tisztánlátás érdekében:
A 2006-os választások útán végzett közvélemény-kutatás szerint az MKP-ra leadott szavazatok kb. 8-10%-a szlovákoktól származott. Ez az arány kevesebb a 2002-es választások után mérteknél. Ellörejelzések szerint még ennyi szlovák támogatással sem jutnának be a parlamentbe. Bugár szégyelhetné a pofáját, hogy ilyet csinált. Ha netán az egyik magyar párt nem jutna be a parlament, akkor meg közútálat tárgyává is válhat. Milyen magyar az ilyen?

bádogos 2010.06.13. 11:28:44

Milyen nagy lett a csend ...

Bloodscalp 2010.06.13. 12:13:03

@bádogos: áh, mindjárt megmagyarázzák hogy mi miért is történt:)
süti beállítások módosítása