Társaság a Tiszta Trackbackért
2010. január 22. írta: Redakció

Társaság a Tiszta Trackbackért

  Állj! Eddig, és ne tovább! Elég volt!

  A rendszerváltoztatás óta nem látott méreteket öltött az irreleváns trackback-spam a magyar blogokon. Ezért, a Mandiner kezdeményezésére, az Alterblog, az Antagon, a Karmamédia, a Konzervatórium, a Mandiner (+ a Mandiner Blog), a Médiablog, az Onlinemarketing blog és a Vastagbőr mint alapítók részvételével létrehozzuk a Társaságot a Tiszta Trackbackért. 

  A TATT-hoz bárki csatlakozhat, aki - a trackback eredeti rendeltetésének megfelelően - vállalja a két pontból álló alapszabály betartását:

1. Csak abban az esetben küldünk trackbacket más bejegyzésre, ha hivatkozunk (értsd: linkelünk) is rá.

2. Töröljük azokat a hozzánk érkező trackbackeket, amik mögött nincs hivatkozás (azaz a trackbackelő bejegyzés nem linkel a trackbackelt posztra).

  Csatlakozási szándékotokat jelezhetitek akár kommentben, akár a Társaság a Tiszta Trackbackért Facebook-csoportjának oldalán.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr591690398

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Reakció 2010.01.24. 12:19:52

  TrackBack A pingbackhez hasonló technika, ám lényeges különbség, hogy a blogbejegyzés szerzője maga választja ki, hogy a bejegyzése milyen más blogbejegyzésekhez kapcsolódik, míg a pingback automatikus. (folytatás is van)   Polgári u...

Trackback: Rendnek kell lenni... 2010.01.22. 22:26:08

Az webkettő új szabálya:elküldik mind az picsába,azt aki nem linkel,s akinek a link kell:Tiszta Trackback Társasága.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

irrelevant 2010.01.22. 08:09:15

Sajnálom. Nekem egyetlen trackback-em sem volt tiszta, pedig több százat szétszórtam :D

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2010.01.22. 08:17:53

@otvospeter:
:)
Nem nehéz tisztává varázsolni őket.

marós 2010.01.22. 08:24:27

Szóval nem a téma, hanem a személy minősítése a fontos, kisértetiesen haladunk a személyi kartonok sötét világa felé!

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.22. 08:29:15

Jó ötlet.
OFF kérdés:
RADAR mikor lesz a mandiner.hu-n?
Rá tudnék szokni, csak ezt hiányolom.
Akár még az index.hu-t is pótolni tudná számomra de az a fránya RADAR...
Na mindegy...
:)

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2010.01.22. 08:48:42

Kedves Turul!

Sztem ezzel most túllőttetek a célon.
Mondok egy példát, h miért:

megírok egy posztot egy témában, aztán fél nap vagy pár óra múlva meglátom nálatok. Logikus, h rátrackbackelek, és nem érzek lelkifurdalást, pedig nincs linkhivatkozás a posztomban, hisz megelőztelek titeket, ráadásul nálam ki van linkelve a blogotok (habár át kéne már írnom mandinerre, na mindegy) és egyébként is törzskommentelek itt.

Szóval: nem értek egyet.

Sztem csak azt tossztátok ki, akinek a posztja nem vág bele a ti posztotok témájába, tehát off.

Sztem a blogirigység nem jó tulajdonság, kicsinyes dolog.

winston01 2010.01.22. 08:53:52

"A rendszerváltoztatás óta nem látott méreteket öltött"

Na igen, a Kádár idejében bezzeg rend volt, akkor még nem lehetett csak úgy össze-vissza trackelni!

;)

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2010.01.22. 09:01:01

Tudjátok melyik blog a legnagyobb offerspammer trackbackelő?

A Fideszfigyelő. Megvan?
Valami eszméletlen, ahogy minden indexes polposztra rácsimpaszkodik. Igaz, néha főoldalt is kap a marhája, pedig valami rettenet gyenge droid blog

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2010.01.22. 09:11:37

@malac69 nemigazországi hisztidetektor (centi=79):
Szó sincs blogirigységről, nem véletlenül van trackback-lehetőség a Mandiner.hun is. Csak azt szeretnénk, hogy kétoldalú legyen a dolog és ne egyéves, irreleváns posztokat fűzzenek be a t. kollégák a trackbackek közé. :)

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2010.01.22. 09:20:12

@TuRuL_2k2:

De volt egy konkrét felvetésem. Arról a szituról mit gondolsz?

A ti szabályotok szerint az nem legális lenne, pedig sztem korrekt.

Vagy, miután én pár órával, esetleg egy nappal előbbi, azonos témájú posztot rátolok a tietekre, akkor a végére update-eljek oda egy linket, ami a posztotokra mutat?

Ez szvsz olyan izééé.
Mondom, sztem a legfőbb moderálási szempontnak annak kell lenni, h
1. ne legyen off
2. tényleg friss cucc legyen (vagy kicsit előbbi, vagy egy picit későbbi)
3. aki sosem jár ide, csak rátolja magát a tietekre, az gáz, azt akkor is kitosznám, ha éppenséggel az 1-2. szempontnak megfelel

Üdv.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2010.01.22. 09:52:22

@malac69 nemigazországi hisztidetektor (centi=79):
Szerintem az odaupdate-elt link a jó megoldás (akár csak lábjegyzetben is, hogy 'lásd még').

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.22. 10:01:41

"A trackback is one of three types of linkbacks, methods for Web authors to request notification when somebody links to one of their documents. This enables authors to keep track of who is linking, and so referring, to their articles. Some weblog software programs, such as Serendipity, Wordpress, CuteNewsRU, Movable Type, Typo, Telligent Community, Kentico CMS and Drupal (via contrib modules), support automatic pingbacks where all the links in a published article can be pinged when the article is published. The term is used colloquially for any kind of linkback."

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2010.01.22. 10:26:25

@TuRuL_2k2:
Hár nem értek egyet, de ott lesz, ha muszáj. 8-as betűmérettel, zárójelben:o))

Sztem a helyzet sokkal egyszerűbb: van egy szerkesztő, aztán azt vág ki, akit akar. A nagyon erősen kijelölt határok mindig oda vezetnek, h bár következetes lesz, de néha igazságtalan.

Titudjátok. Majd meglátjuk a gyakorlatban.
Üdv.

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2010.01.22. 10:31:11

@Talon Karrde:

Ne tekintélyelvűségben gondolkozz, hanem keresd az önállóan megformált igazságot!

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.01.22. 11:35:56

Szerintem dobjunk hozzá egy harmadik pontot:

3.) Csak témába vágó posztot terekkbekkelek.

civilkontrol 2010.01.22. 12:38:32

Uhh. Boccs srácok, én sem voltam képben a tiszta trackback 1-es pontjával. Azt hittem elég csak a témának egyeznie.

Hétvégén igyekszem átnyálazni a saramat

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.01.22. 12:57:50

Ez mind nagyon érdekes, no de mi a fr*nckarika az a trackback???

ü
bbjnick

Alfőmérnök 2010.01.22. 12:59:24

Nem csatlakozom, baromságnak tartom. Ami nem tilos, azt szabad.
Különben nem hiszem, hogy technikailag nem lehetne megoldani, hogy csak azokat LEHESSEN trackbeckelni, amiben van hivatkozás.

Alfőmérnök 2010.01.22. 13:03:03

@otvospeter: Neked lehet, mert Te jó haver vagy. Nyilván nem azok ellen találták ki, akik olyat írnak, ami tetszik nekik, hanem azok ellen, akik olyat írnak, ami nem tetszik nekik.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2010.01.22. 13:41:40

@civilkontrol:
Nincs ezzel gond, nemes kezdeményezésünk nem visszamenőleges hatályú. :)

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2010.01.22. 13:42:53

@Alfőmérnök:
Itt nem tetszésről-nemtetszésről van szó. A PirosLap releváns trackbackjét is szívesen látjuk.

Alfőmérnök 2010.01.22. 13:50:12

@TuRuL_2k2: Csak azt nem értem, miért nem tudták olyanra csinálni a rendszert, hogy automatice visszadobja azt, amiben nincs hivatkozás. Sztem ez nem olyan bonyolult programozói feladat. És azt valószínűsítem, hogy azért nem, mert tkp nem kell komolyan venni ezt a szabályt.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2010.01.22. 14:14:16

@Alfőmérnök:
Nem olyan egyszerű az, elég sok oda-visszaellenőrzést igényelne.

Alfőmérnök 2010.01.22. 14:18:56

@TuRuL_2k2: Miért? Csak meg kell nézni, h a trackbeckelt oldal forráskódjában szerepel-e az url.

Alfőmérnök 2010.01.22. 14:20:23

Persze lehet h hülyeséget írok, de nekem így tűnik logikusnak.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2010.01.22. 14:45:04

Jogos. A spammer köcsögoket ...
... üüüütni kell!

;)

turner · http://kiforditott.blog.hu/ 2010.01.22. 16:14:29

...csak most olvastam és mivel trackbackeltem is a soron következő poszthoz, ezért a hiányosságot ezúton pótoltam :)
Amúgy egyetértek a kezdeményezéssel!

Mizantró Pista 2010.01.22. 17:09:41

Kit érdekel a trackback(az meg mija rák)amikor ezen súlyos időkben a haza sorsa forog kockán?

Éljen a Societas!

Bennetek van minden bizodalmunk igazhitű fiatal baloldaliak!

Krokodil · http://sardobalo.blog.hu 2010.01.22. 18:23:42

Szerintem nem jogos az igényetek. Hogy malac69 pédáján mondjam (mert teljesen egyetértek vele egyébként): én magamtól biztos nem updateelném a postomat egy a végéra biggyesztett linkel, miután betrackbackeltem valahova, de hogy lássátok ez nem egyoldalú: én azt sem várom el, hogy ha valaki az én postomhoz ír trackbacket, akkor abban linkelje.
Ami szerintem a megoldás lehet inkább, az az, hogy ha látod, hogy valaki betrackbackolta a postját a tiedhez, akkor megnézed az övét, és te meg oda trackbackeled a tiedet. Így az oda-vissza hivatkozás a trackback csatorna keretein belül marad, és szerintem így lenne a jó, ha már van igény a kölcsönösségre. Mit gondoltok?

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.22. 18:31:06

@Krokodil: Szerintem nem az a cél, hogy felmutassunk egy fasza csillag topológiát hanem az, hogy szépen látsszon hogy kié a hír és ki hivatkozik kire. A trackback-nek talán ez a lényege.

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.22. 18:38:15

"A system that allows a blogger to see who has seen the ORIGINAL post and has written another entry concerning it. The system works by sending a 'ping' between the blogs, and therefore providing the alert."

be-solution.blogspot.com/2008/02/trackback-meaning-and-traffic-impact.html

Krokodil · http://sardobalo.blog.hu 2010.01.22. 18:52:44

@Talon Karrde: nyilván nem akar senki fasza csillagtopológiát, meg kötött adminisztrációszerűséget. de szerintem tök értelmetlen, értelmezhetetlen az, hogy "kié a hír és ki hivatkozik kire".
milyen hír? egyáltalán nincs mindig konkrét hír, vagy ha van is, az tipikusan nem blogé, hanem ott csak egy elemzés gondolat van í hírről, és hivatkozás sincs feltétlenül, azaz egyszerűen egy adott témában születik két blogon is post, és az egyiknek a bloggere amikor észreveszi, hogy a másiknál is írtak erről, akkor ott jelzi. ennyi. ha a másik blog is akarja nála jelezni, akkor tegye ugyanezt. ennyi. minek itt szabályozgatni, hogy akkor te tegyél be egy linket a tiedbe rólunk, mert különben töröljük a trackbackedet?! majd azt is szabályozzák, hogy milyen betűmérettel kell a linket írni?

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2010.01.22. 18:59:57

@Krokodil:
'én magamtól biztos nem updateelném a postomat egy a végéra biggyesztett linkel, miután betrackbackeltem valahova'

Ezt azért nem értem, mert nem két külön aktusról van szó: a trackback küldéséhez amúgy is meg kell nyitnod a saját bejegyzésedet, s akkor igazán nem nagy fáradtság, hogy nem csak a trackback mezőbe teszel egy (tb) url-t, hanem a posztodhoz is hozzácsapod a hivatkozást. Tehát nem az van, hogy egyszer küldesz trackbacket, aztán meg még1x neki kell látnod a szerkesztésnek.

Krokodil · http://sardobalo.blog.hu 2010.01.22. 23:25:06

@TuRuL_2k2: hát nem tudom, egyrészt én nem szoktam postolás után hozzányúlni az íráshoz, ez nem egy cikk, amit bővítgetek, ahogy jönnek be az infok, illetve szerintem ha normlisan akarod csinálni, akkor az úgy nem megy, hogy csak bedobod a végére a linket, se füle se farka, hanem akkor arról normálisan kell írni, meg beágyazni a mondandó rendjébe, szerkezetbe.
Összességében szerintem azért van köztünk ez a szemléletbeli különbség, mert én a trackbacket sokkal kisebb dolognak tartom, mint te, azaz én azt mindig egy kis jelzésként nézem, és azt viszont nem értem még mindig, hogy miért nem az az alap, hogy visszafele is egy trackback mutasson, ha fel akarod hívni a postra a figyelmet. mármint visszafele miért ne a trackbacket használnád arra, hogy a releváns postra felhívd a figyelmet, ha odafele az van?

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.01.22. 23:31:46

@Krokodil: Ezt Te nem értheted! Rá hivatkozzanak, ne ő hivatkozzon másra...
Az impaktgyüjtési láz, és a meghivatkozott szerző méltósága, mely bearanyozza az öneredetű glóriát, miközben sütkérezhet magamaga fényébe, AVAGY NE AZ ÉN HÁTAMON NÖVELD AZ OLVASOTTSÁGOD GECA!

Úgy kb.

Alfőmérnök 2010.01.23. 01:45:03

@Krokodil: Szerintem tök igazad van. Ez az egész egyébként is olyan szőrszálhasogatásnak tűnik. Van a post elején néhány trackback, ha akarom megnézem, ha nem, akkor továbbhajtom, ennyi.
Ja, igen, előzőeket javítandó, trackback, és nem trackbeck. Kevertem a trackbackot a trekkbekkel. :)

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2010.01.23. 10:29:15

Hát sosem gondoltam volna, h egyszer egy sárdobálóssal értek egyet, de minden mondatát, érvelését vállalom, továbbá

1. a dolog egy kicsit túl van lihegve;
2. mégiscsak az a legfontosabb, h a trackback a poszthoz kapcsolódjon, és időben legyen friss;
3. nem biztos, h a trackback olyan értelemben kapcsolódik a poszthoz, h egy arra született válasz, mert lehet, h éppenséggel maga poszt fogható fel válasznak a betrackbackalt gondolatokra,
4. a szörszál nem hasogatva, hanem szájból kiszedve jó:o)))

Szép hétvégét!

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.23. 10:39:45

@malac69 nemigazországi hisztidetektor (centi=79):
"a dolog egy kicsit túl van lihegve;"
Részedről aztán pláne!
"nem biztos, h a trackback olyan értelemben kapcsolódik a poszthoz, h egy arra született válasz, mert lehet, h éppenséggel maga poszt fogható fel válasznak a betrackbackalt gondolatokra"
Hát persze, hogyne! Mongya egy blogger, aki nincs megelégedve a látogatottságával. LOL

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2010.01.23. 11:51:17

@Talon Karrde:

Hülye! Főoldal nélkül is 500-600 feletti a látogatás, a letöltés meg közel 1000 majdnem minden nap, a kommentszám is nagyon rendben + minőségi is (és ez csak az egyik blogom).

Kurvára fingod sincs a bloggerkedéshez, de mindenbe beleütöd azt a lotyaszádat, te internetes proli.

Tehetetlen Dodó 2010.01.23. 12:34:35

@malac69 nemigazországi hisztidetektor (centi=78):
Minőségi, bizony!!
Ezt az odalátogató válogatott közönség is igazolja!!

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.01.23. 17:38:52

Minden értetlenkedőnek:
Habár izéke69 bebizonyította és érvekkel is alátámasztotta, hogy nem értek a bloggerkedéshez jelezném, hogy szerintem a Társaság a Tiszta Trackbackért névben a lényeges szó a TISZTA.

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2010.01.24. 08:57:11

@mefisto:

De hiszen én teljesen nyugodtan hajtottam el a talonba ezt a szeretetkoldust!:DD

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.01.24. 10:18:50

@malac69 nemigazországi hisztidetektor (centi=77):

figyeli, ahogy a satu marei közutálatos, ellenreakcióként hogyan tolódik balra? ha már utáltok, legyen is miért, logika mentén. :)

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.01.24. 12:19:07

@malac69 nemigazországi hisztidetektor (centi=77): Igen, de Talon szokott nálunk kommentelni, te meg ritkán.
Úgyhogy neki van igaza! XD

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.01.24. 12:21:55

én most trekkeltem egyet ide :D
nem bírtam megállni
kkbk.blog.hu/2009/07/30/reakcio_63

kíváncsian várom mi lesz a sorsa a kicsinyes szabályozásnak aláesett szegény szerencsétlen trekkemnek, és figyelem a világgazdasági mutatókat, hátha látok vmi eltérő szinuszgörbét

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2010.01.24. 12:25:20

@TaTa86.:
Ez asszem egyfajta végső érvként is felfogható: megadom magam, győzött Talon!:DDD

@tesz-vesz:

Ha nem tettél bele linket, mehetsz a sóhivatalba:-))

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2010.01.24. 18:50:05

Én szerintem csak témába vágó trackbackeket szoktam küldeni, ha küldök valahova, de ez a linkelgetés kicsit sántít. Egy visszatrackback tökéletesen elég, nem kell a postot linkekkel megtölteni.

Abba már belegondoltatok, mi van, ha "az Alterblog, az Antagon, a Karmamédia, a Konzervatórium, a Mandiner (+ a Mandiner Blog), a Médiablog, az Onlinemarketing blog és a Vastagbőr" ugyan arról a témáról ír, amiről én is, és trackolom. Akkor 8 linket tegyek bele a posztba??? Normális??? (oké, ez extrém példa, de értitek)

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2010.01.26. 03:13:57

Előbb mondjátok meg, hogy kell ilyen trackizét tenni valahová. Egyszer akartam, épp ide, csak nem sikerült.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.01.26. 22:17:48

@Molnargoreny: Belépsz a szerkesztős felületre.
Jobb oldalon alul van egy doboz, speciális tulajdonságok a neve.
Azt kinyitod, és bemásolod a trackback-elni kívánt poszt trackback címét (ami a poszt alatt van) a trackback URL-ek feliratú szövegdobozba, aztán mented az akciót, és meg van trackback-elve a mindenség egy cafatja.

Hát így.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.03.16. 15:59:51

"Csak abban az esetben küldünk trackbacket más bejegyzésre, ha hivatkozunk (értsd: linkelünk) is rá."

Tudom, én vagyok a hülye, de ne értem... Bele kell írnom a posztba utólag, hogy hova trackback-eltem? Vagy mi? És ettől miért lesz tisztább?

bogancs · http://nivo.blog.hu 2010.09.23. 10:27:33

@TuRuL_2k2:

Az nem lenne jó megoldás, hogy ha látod, hogy valaki trackback-elt, akkor visszatrackback-eled?

Szerintem tisztább lenne a dolog, mint a poszt végén linkelgetni.

De ha nem jó így, akkor oké, a Mandinert linkeljük. :)
süti beállítások módosítása