Miénk a pálya, az autópálya...
2009. december 10. írta: Szathmáry

Miénk a pálya, az autópálya...

 

  Az előző századfordulón a Budapest-Kolozsvár utat a vonat 6 óra alatt tette meg. Ma ez a legjobb esetben is 6 óra 55 perc. Ha Székelyföldre megyünk, akkor nyugodtan számíthatunk 12-14 órát. Sajnos nem jobb a helyzet autóval sem. Eddig. Románia nemzeti ünnepén, 2009. december 1-jén - természetesen erőteljes kormányzati erődemonstrációval fűszerezve - átadták az észak-erdélyi autópálya első, 42 km-es szakaszát. Az új sztrádaszakasz Gyalut köti össze Tordával, kikerülve Kolozsvárt. Többször fordult velem is elő, hogy Székelyföldről Budapest felé jövet a Feleki-tetőn beállt a forgalom, így a Kolozsváron való átaraszolás akár két órát is igénybe vett. 

  Persze minden kezdet nehéz. Az autópályán a legelső balesetet egy birka okozta. A megnyitás utáni napokban több sofőr is a forgalommal szemben közlekedett. A kolozsvári Paprika Rádió híre szerint egy 41 éves férfi közel 30 kilométeren át haladt szemben a forgalommal, saját bevallása szerint még soha életében nem közlekedett autópályán, ezért hibázott. Na ja, Erdélyben eddig nem nagyon volt alkalom autópályázni.

  A sztráda első szakasza lassabban készült el, mint a Kínai Nagy Fal és valószínűleg többe is került. A kezdeti 6 millió euró/km-t sikerült feltornászni 12,5 millió euró/km-re. A pályán egyelőre még hiányzik az alapvető kényelmi infrasturktúra, de ez bennünket kurvára nem érdekel. Lényeg, hogy van 42 km, amit nem Scaniák és Man-ok közé szorítva kell megtennünk.

  Ha minden igaz, akkor jövőre újabb 42 km kerül átadásra. Elkészül a magyar országhatárnál lévő Borsot Berettyószéplakkal összekötő szakasz. (Persze Romániában nem lehet semmit sem biztosra venni.) Higgyünk benne, na meg a Kárpátok Onedin kapitányának, Traian Basescunak.

  Charme kolléga a helyszínen járt. Az ő képeit láthatjátok. Aki meg a nyomvonalat szeretné böngészni, annak itt a térkép.

  Végül pedig minden kedves észak-erdélyi autópályahasználónak küldjük ezt a számot sok szeretettel:

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr911584294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

X Y kronosz óra 2009.12.10. 12:16:39

Jó, jó, jó. De völgyhiduk van-e?

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2009.12.10. 12:20:34

Bechtel, Bechtel, anyád!
"Szabadságra megy a Bechtel
[ 2009. november 17., 14:51 ] [285]

Miután öt évvel a szerződés aláírását követően befejezi az észak-erdélyi autópálya Aranyosgyéres és Gaylu közötti 42 kilométeres szakaszát, a Bechtel autópálya-építő cég szabadságra megy februárig. Ebben az időszakban Radu Berceanu szállításügyi miniszter újból tárgyalna a vállalattal a szerződés anyagi vonzatáról, illetve újra egyeztetné az átadás időpontját is.

A Bechtel Romania vállalat szóvivője, Bogdan Sgarcitu elmondta, valószínűleg a költésgek növekedéséről fognak tárgyalni, és emlékeztetett arra, hogy a gépek leállítása mindig plusz költésget von maga után, amelyet a megrendelőnek, azaz a román államnak kell állnia."

www.erdely.ma/gazdasag.php?id=61080

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.12.10. 12:28:29

király! ha elkészül, hétvégére le lehetne majd ugorni Háromszékre :)

homoródkarácsonyfalvi 2009.12.10. 13:04:25

@rajcsányi.gellért (ergé): Persze oda is! Na meg hova? Hát Homoródkarácsonyfalvára. Gyertek nézegetni középkori falképeket, reneszánsz oltárt, reformáció előtti faszobrot. Meg sok minden gyönyörűséget: www.homorodkaracsonyfalva.eu.
Fürödjetek egy jót a Dungó fürdőben!
Komolyan az autópályán túl a jó hír, hogy Karácsonyfalván már aszfalton lehet közlekedni, készül a 132-es út.
Ne moderáljátok ki, jó célt szolgál!

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.12.10. 13:13:05

"Elkészül a magyar országhatárnál lévő Borsot Berettyószéplakkal összekötő szakasz."

Nem Nagykereki lesz az?

Rikki Harcos 2009.12.10. 13:22:52

a századfordulón EGY időzónában voltunk, azért az eltérés

ha visszafelé jössz, akkor viszont egy órával csökken a menetidő

:-)

Rikki Harcos 2009.12.10. 13:29:49

@X Y kronosz óra:

ja, lesz völgyhíd Berettyószéplakon, 73 méterrel rövidebb, mint a kőröshegyi, de csak 60M €@

Jobb híján MDF-es:
nem

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2009.12.10. 13:34:08

@Jobb híján MDF-es:
Nagykereki a magyar oldalon van. A román autópálya a romániai Bors községig fog érni.

@Rikki Harcos:
Ennyire hülyének ne nézz már. A leggyorsabb vonat, a Corona 17.43-kor indul Budapestről, és román idő szerint 01.38-kor érkezik meg Kolozsvárra. Ez 7 óra 55 perc, nettó időben pedig 6 óra 55 perc az időeltolódás miatt. Majd egy órával lassabban, mint a századfordulón.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.12.10. 14:00:08

na de azóta 2 országot köt össze! az se semmi!

Rikki Harcos 2009.12.10. 14:04:07

@Szathmáry:

volt ott egy szmájli...

a Pest-Vác vasútvonalon is ugyanannyi volt a menetidő 1842-ben, mint most

a szépapám volt ott az első mozdonyvezető, ő mondta

madefalvi 2009.12.10. 14:11:55

@Szathmáry: Csak akkoriban az Erdélyben expressz áron, expresszvonatként kezelt szerelvényre nem mondták azt Püspökladány és Biharkeresztes között, hogy "minden állomáson és megállóhelyen megáll".
A korona az erdélyiek és az Erdélybe utazók számára expressz, Magyarországon munkásvonat :)

killermoney 2009.12.10. 15:19:34

@Rikki Harcos: Igen de akkor fele annyi megálló volt egyrészt, másrészt a Zónázó pl 30 perc? A Budapest-Vác vonal az egyik legjobb elővárosi vonal persze lenne még mit csiszolni rajta de máshol sokkal többet

kispista2 2009.12.10. 15:27:40

@Szathmáry: de azóta a felmelegedés miatt kitágult a föld és nőtt a távolság.

lamed 2009.12.10. 15:52:12

@killermoney: Meg azóta százszor annyi utast szállítanak. Ugyanannyi (vagy rövidebb) idő alatt.

jan 2009.12.10. 16:14:33

Emlékszem, középiskolában azon röhögtünk, hogy összehasonlítottuk az atlaszban, melyik országban mennyi autópálya van. Hollandia ugye ki se látszott alóluk, Romániában meg volt 1 db nyúlfarknyi szakasz, Bukarest meg valami nem igazán messze lévő P betűs város (Ploiesti, Pitesti valami ilyesmi) között.

jan 2009.12.10. 16:18:00

@homoródkarácsonyfalvi: jó a honlap és szépek a freskók, a legjobb az, amikor a glóriás faszi masszívan tépi le valakinek a fejét nyakból;)

amúgy ti vegyesen katolikusok meg unitáriusok vagytok?

Puncskocka 2009.12.10. 16:30:26

legalább ebben egész jók vagyunk :)
nálunk van autópálya!

Rikki Harcos 2009.12.10. 16:36:17

@Szathmáry:
na,a "a szépapám volt ott az első mozdonyvezető, ő mondta" mondat első fele igaz

a mozdony belga volt, a szépapám a neve alapján német

az érsekújvári temetőben nyugszik, máig is gondozzák a sírt, Johann Lemberg lomotivführer, tudatja a sírfelirat

@killermoney:
de jó! itt mindenki vasutas?

gyaloghartur 2009.12.10. 16:52:57

Elkészült az ótópálya,
felavatta domnu' Boc:
korunk Dunacsatornája,
de nem dolgoztak rabok!

Mert ma már szabad a világ ,
pásztor hajtja rajt' a nyájt:
kétezer éve jár itt dák,
ő sem ismer más irányt!

Traján oszlopáról szállt le
a bocskoros apóka,
azt kiáltja dákul: Halte!
mert arra van Napoca!

Arra hajtom a birkáim,
ahol Romi,s Rémi szop:
túrós farkas helyett fain
berbécst szopjon, domnu' Boc!

killermoney 2009.12.10. 18:01:38

@Rikki Harcos: Ezt spec azért tudom mert itt lakom mellette és mindennap használom. Amúgy vasúttervező mérnök leszek szal azért is tudom :D

negeev 2009.12.10. 23:41:35

Még egyszer sem voltam Erdélyben, de csak örülni tudok, hogy most már könnyebb lesz oda eljutni.
:)

homoródkarácsonyfalvi 2009.12.11. 10:11:04

@jan: Homoródkarácsonyfalva 3/5-e unitárius, 2/5-e katolikus. A reformáció során, kb. 1570-ben az árpád-kori templom unitárius lett. Ellenreformációt az Udvarhelyi jezsuiták indítottak, a hívek között fegyveres harc volt a 18. sz-ban a régi templom birtoklásáért (halottak eltemetve az árpád-kori templomnál). Az osztrák adminisztráció közvetítésével épült meg a falu katolikus, barokk temploma 1768-ban. Ennek berendezése azonban másodlagos elhelyezésű, vagyis sok régebbi oltár, szobor stb. van, mint a templomban.
A régi templom tehát most unitárius. Itt kb. 100 m2 freskót tártunk fel, elképesztően jó állapotban. Hátravan még két freskó sor helyreállítása.
Igazából mindkét templom teljes helyreállítását végezzük, múzeumot is építenénk, pl. a katolikusok XVIII. sz. könyvtárának, és egy csomó műtárgynak.
Őszintén remélem, hogy a műemlékhelyreállítás közösségteremtő ereje mellett a falu idengenforgalma is megindul.
(Amugy én budapesti vagyok.)
Gyertek Homoródkarácsonyfalvára! Tökéletes hely. Az útépítés miatt könnyeen megközelíthető lett.
Mégegyszer: www.homorodkaracsonyfalva.eu

boogieee · http://www.pallas70.hu/logisztikai-ugyintezo.php 2009.12.11. 13:08:31

Azért a románoknak még szokni kell a dolgokat, földút után nehéz megbarátkozni az autópályával!

kappel 2009.12.11. 13:58:33

@homoródkarácsonyfalvi:
nono, az nem egészen ellenreformáció!
helyesen katolikus megújulás! ;)
amúgy hajrá!

homoródkarácsonyfalvi 2009.12.11. 15:21:36

@kappel: Sajna hivatalból semlegesnek kell lennem az ügyben.
De azéris: éljenek a pápisták.

Pásztor Tibor · http://pasztortibor.hu 2009.12.30. 10:04:44

Pár napja Kolozsvárra mentem a fiammal. Odafele M3-ason, visszafelé 4-esen. Hét óra volt mindkét út, odafelé ködben és hóesésben, visszafelé -22°C-ban. Örültem volna autópályának akárhol.
süti beállítások módosítása