Az előző századfordulón a Budapest-Kolozsvár utat a vonat 6 óra alatt tette meg. Ma ez a legjobb esetben is 6 óra 55 perc. Ha Székelyföldre megyünk, akkor nyugodtan számíthatunk 12-14 órát. Sajnos nem jobb a helyzet autóval sem. Eddig. Románia nemzeti ünnepén, 2009. december 1-jén - természetesen erőteljes kormányzati erődemonstrációval fűszerezve - átadták az észak-erdélyi autópálya első, 42 km-es szakaszát. Az új sztrádaszakasz Gyalut köti össze Tordával, kikerülve Kolozsvárt. Többször fordult velem is elő, hogy Székelyföldről Budapest felé jövet a Feleki-tetőn beállt a forgalom, így a Kolozsváron való átaraszolás akár két órát is igénybe vett.
Persze minden kezdet nehéz. Az autópályán a legelső balesetet egy birka okozta. A megnyitás utáni napokban több sofőr is a forgalommal szemben közlekedett. A kolozsvári Paprika Rádió híre szerint egy 41 éves férfi közel 30 kilométeren át haladt szemben a forgalommal, saját bevallása szerint még soha életében nem közlekedett autópályán, ezért hibázott. Na ja, Erdélyben eddig nem nagyon volt alkalom autópályázni.
A sztráda első szakasza lassabban készült el, mint a Kínai Nagy Fal és valószínűleg többe is került. A kezdeti 6 millió euró/km-t sikerült feltornászni 12,5 millió euró/km-re. A pályán egyelőre még hiányzik az alapvető kényelmi infrasturktúra, de ez bennünket kurvára nem érdekel. Lényeg, hogy van 42 km, amit nem Scaniák és Man-ok közé szorítva kell megtennünk.
Ha minden igaz, akkor jövőre újabb 42 km kerül átadásra. Elkészül a magyar országhatárnál lévő Borsot Berettyószéplakkal összekötő szakasz. (Persze Romániában nem lehet semmit sem biztosra venni.) Higgyünk benne, na meg a Kárpátok Onedin kapitányának, Traian Basescunak.
Charme kolléga a helyszínen járt. Az ő képeit láthatjátok. Aki meg a nyomvonalat szeretné böngészni, annak itt a térkép.
Végül pedig minden kedves észak-erdélyi autópályahasználónak küldjük ezt a számot sok szeretettel: