Hegymászás lámáknak
2009. szeptember 02. írta: night hawk

Hegymászás lámáknak

  Ha unod a nyári heringezést a tengerparton, vagy csak kimozdulnál hétvégén a természetbe; bejönnek a magas hegyek, viszont nem akarsz profi hegymászó lenni, és a fizetésedet rendszeresen felszerelésekre költeni, akkor a Via Ferrata (más néven a Klettersteig) neked való. Persze nem árt, ha margitszigeti sétánál többet bír a kondid, és nincs tériszonyod.

  A Via Ferrata olyan hegyi utat jelent, melyet fixen beépített acélkábel biztosít végig, valamint a meredekebb részeken létrák és más segédpontok teszik lehetővé az előrehaladást. Ezeknek a hegyi utaknak elődjeit az első világháború alatt építették a katonák közlekedésének megkönnyítésére a Dolomitokban. Mára szinte az összes alpesi országban találhatóak ilyen kiépített túraútvonalak.

  Az alapfelszerelés sisakból, beülőből és y alakú kantárból áll, melynek a két végén egy-egy karabiner van (másik végén pedig a beülőnk). Ezekkel a karabinerekkel vagyunk hozzákapcsolva a mellettünk futó acélkábelhez, aminek a rögzítési pontjainál egyesével akasztjuk át az y kantár két végét, így sose vagyunk biztosítás nélkül. Megcsúszás, esetleg visszaesés esetén az alattunk lévő rögzítési pontig esünk, ahol a karabiner fennakad és megfog minket. Első körben. ha felszerelés kell, akkor itthon lehet bérelni (pl. itt). Külföldön kevés helyen láttam bérlési lehetőséget, de helytől függ.

  Itthon többen is hirdetnek szervezett túrákat, ezeknek nem vagyok a híve, de ha valakinek még soha semmilyen hegyi sporthoz nem volt köze, akkor a túravezető biztonságot adhat. Az interneten számtalan túraleírás található (pl. itt vagy itt), valamint sok jó köny is van a piacon. A túraútvonalakat többféle nehézségi besorolás szerint minősítik, szóval könnyen ki tudjuk választani a szintünkhöz megfelelőt. A leggyengébb szint olyan könnyű szokott lenni, hogy még felszerelés sem kell hozzá, közepes nehézségű utakon, pedig a nyáron a Dolomitokban 10 éves gyerkőcökkel is találkoztam.

  Ha csak rövid hétvégétek van, akkor 3 órás autóúttal elérhető a Raxi Alpok, ha van legalább 3 napotok, akkor Dachstein és Szlovénia túraútjai simán beleférnek. Ha egész hetes nyaralást akartok a hegyekben tölteni, akkor a Dolomitokig meg se álljatok. Ínyencek pedig célozzák meg Korzikát.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr131350932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nénike · http://mandiner.hu 2009.09.02. 11:35:51

Ezt a posztot én írtam. Volna, ha nem mindjárt a sűrűjébe kerülök vissza Budapesten a Dolomitok túra után.
A képen látható függőhídon magam is átmentem (itt forgatták Sylvester Stallone Cliffhanger c. filmjét). www.youtube.com/watch?v=URdSD8UWxLk

Kicsit OFF, de mivel látni akartam a tájat újra, kikölcsönöztem a videotékából a filmet. A cselekményről sokat elmond, hogy bár 1993-ban forgatták, én voltam az első, aki kikölcsönözte az ODEON Tabánból.

Szóval a Dolomitok. Nos aki oda indul, annak mindenképpen ajánlanám Pascal Sombardier: Dolomitok - Nem csak hegymászóknak című könyvét, mely 50 túraleírást tartalmaz képekkel, nehézségi fokokkal. Ehhez érdemes tartani magunkat, mert nekünk sikerült egy könyvben nem szereplő (de térképen jelzett) útvonalat választani a harmadik napra. Nos az egy olyan függőleges falakkal teletűzdelt pálya volt, hogy az alattam lévő 1200 méteres mélység miatt viszonylag hamar hazavezettem a nyúlkommandót. (Bevállalósabb pajtásaim simán lenyomták, viharral, villámcsapkodásokkal, sistergő csúcskereszttel, szóval az a nap nekik komplett volt.)

A könnyebb útvonalakat azonban mindenkinek ajánlom.
Cortina 'd Ampezzo három kempingje szezonban szinte mindig dugig van, ezért érdemes előre helyet foglaltatni és nem éjszaka érkezni (mert 23 óra után bezárnak).

hiba 2009.09.02. 12:04:19

Ezen mondjuk más sokat gondolkoztam, hogy pl ezeken a képeken is helyenként elég nagy távolság van a drótkötél sziklához rögzítési pontjai között. Így ha valaki mondjuk a szakasz tetején esik ki, elég nagyot zuhan, amin aligha tompít sokat a klettersteig szett energia elnyelője. Vagy ilyenkor akaszt az ember a lépcső fokokba is?
Érdekes adalék amúgy a nagyszerű Stallone filmhez, hogy Sly egyik dublőre minden idők egyik legjobb mászója Wolfgang Güllich volt, aki egy fárasztó forgatási napról hazafelé autózva elaludt a volán mögött az autópályán és meghalt a balesetben.

night hawk · http://mandiner.blog.hu 2009.09.02. 12:10:35

@hiba: alapvetően teljesen igazad van. eleinte gondolkodtam is, h szentelek a témának egy bekezdést. lényeg, h nem csak a függőleges de a többi helyen is szerencsétlen esetben simán előfordulhat egy 4-5 méteres esés. ilyenkor mocskosul össze tudod törni magadat, viszont nem halsz meg. a klettersteig kb. ennyit tud. ha tapasztalatlan vagy hamis biztonság érzetet adhat, szóval csak óvatosan és fokozatosan!

VISSZAVENNI CSALLÓKÖZT!!! Brat' sa Žitný ostrov! 2009.09.02. 13:35:22

Hát én csak a Magas Tátrában voltam láncos hágótúrán a csorbató felett, de ez itt nagyon jól néz ki.

És iagzi óvatos duhajoknak való erőpróba, ami kis kockázat mellett növeli az egót :)

nénike · http://mandiner.hu 2009.09.02. 13:44:35

Én a szögekre sosem akasztottam karabinert, van aki a létrafokokra is. Könnyebb szakaszokon pedig sokan egyáltalán nem biztosítanak.

Függőleges(közeli) falon zuhanáskor kevesebb a zúzódás, viszont nem tudsz fékezni, ezért nagyot ránt a beülő. Ha nincs mellbekötőd, akkor a csípődre akkora rántási erő hathat, ami a gerinc épségét is veszélyeztetheti.
Nagyjából ezért fordultam a legcinkesebb részen vissza. Háromszorosan húznám alá night hawk állítását: a sisak, beülő, kantár hamis biztonságtudatot ad.

Zárójeles a végén: abban a délutáni viharban a piros mentőhelikopter lezuhant Monte Cristallo környékén, mert elektromos vezetéknek ütközött.

night hawk · http://mandiner.blog.hu 2009.09.02. 13:57:50

@VISSZAVENNI CSALLÓKÖZT!!! Brat' sa Žitný ostrov!: nem, nem. ez az én privát, bnő kompatibilis nyaralásom volt. a linkelt postot meg csak ergé izgalmak utáni vágyódása szülte, ha jól emlékszem. :))

@nénike: és akkor még egy dolgot hozzátennék. több helyen láttam, h a magyarmódi a sisak nélkül nyomulás, v rendes sisak helyett bicajos fejvédő használata. légyszi az ilyen eszetekbe se jusson. kurvára nem ér az egész annyit. forgalmas túraútvonalakon bármikor rátok rúghatnak felülről bármit. én láttam elhúzni kőzuhatagot kissebb csoport felett, akik épphogy betudtak húzodni egy párkány alá. szóval csak ésszel.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.09.02. 14:24:42

@night hawk: jaja, én nem jártam a király ösvényén :)

nekem a Fogarasi-havasok gerinctúrája volt az eddigi legnehezebb túrám.

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2009.09.02. 16:43:15

Mi is a Magas-Tátra útjait jártuk be. Lengyel-nyereg, Risi stb..
Tavaly merészkedtünk először lengyel barátainkhoz. S nagyon szép túrát tettünk.
A Sasok útja tavaly kimaradt Most Szept végén pótoljuk.

hiba 2009.09.02. 20:03:55

És mi most a trend építenek még új viaferratákat a dolomitokban, vagy a régieket javítgatják? Azért az nem lenne jó, ha bedrótoznák a fél alpokot, mert valljuk be esztétikailag azért a natúr hegyek a legszebbek. Vagyis, nekem a legszebbek. De nem vagyok szélsőséges, akik szerint a via ferrátáknak nincs helye a hegyekben és mindenki járjon olyan útvonalon amit teljesíteni bír.

veiszi 2009.09.02. 21:18:30

"...mit nekem te Kárpátoknak fegyvesekkel vadregényes tája..." Petőfi egy k* nagy hülye volt!
nighthawk: köszi az ötletet, ez valami fantasztikus lehet odafenn, ki kell próbálnom! :)

jan 2009.09.02. 23:49:19

@veiszi: Petőfi szlovák volt, aki kompenzálni akart, ezért bizonygatta erőltetetten, hogy leszarja a Kárpátokat, és mennyire szereti a nagy magyar Alföldet;)

Karcolt lendület 2009.09.03. 09:56:44

@hiba:
A Dolomitok amúgyis tele van építve síliftekkel - szerintem nagyon helyesen, de ugye kinek mi az érdeklődési köre... :-)

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2009.09.04. 00:41:15

Azért mondjuk az Aldo Roghel ferrátát teljesítőket lelámázni... hm.
A képek nagyon jók, lehetne találgatni, mi honnan van.
süti beállítások módosítása