Csík-koncert, ma este
2009. július 29. írta: TuRuL_2k2

Csík-koncert, ma este

  Hogy ne érjen minket az a vád, hogy csak a Petőfi híd budai hídfőjének egyik oldalát futtatjuk, ma (és holnap) estére a Zöld Pardonban ajánlunk programot. Este 8-tól ugyanis a Csík Zenekar ad koncertet, Lovasi Andrással kiegészülve. Kedvcsinálónak a Most múlik pontosan felvétele, amit vagy tucatszor néztem-hallgattam meg az elmúlt napokban:

  Holnap pedig ugyanitt lép fel az Open Stage - Székelyland:

  (Tudom, tudom, a Petőfi híd körüli szórakozóhelyeknek nincs jó híre, köszönhetően a közterületfoglalásos sunnyogásnak és mutyinak. Szomorú, hogy ezt így oldották meg, mert amúgy a Zöld Pardon és a Rio is ezerszer jobb eshetőség, mintha hajléktalanok lakta, bokros-kopár ligetek maradtak volna a híd le- és felhajtóútjai által határolt területeken. A budapesti szabadtéri szórakozóhelyekre sok külföldi csodálkozik rá, nem sok helyen találni hasonlókat.)

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr201276039

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tewton 2009.07.29. 20:23:40

@bunko_jobbos:

hahaha.
talán a Csík se ma kezdte.
talán már akkor is ezt nyomta, amikor te még meg se fogantál.

amúgy meg hadd nyomják. nem csak a drogos zene meg a villanygitáros zene van a világon, van ilyen hegedűsös is :) tanuljanak a gördeszkás fiatalok ekkis másságos kultúrát :)

a Csík meg már elég sokat letett az asztalra, hogy egy kicsit mast játszódjanak.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.07.29. 20:32:16

jajj, kaláka, na, leléptem, ez mán fáj. :)

tewton 2009.07.29. 20:34:32

well, a magyar kultúra réteges, úgyhogy a kaláka is vállalható :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.07.29. 20:46:26

@tesz-vesz:
na, azokat én sem szeretem. a kaláka az kóser zene, tudtad? :)))

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2009.07.29. 20:50:53

@Grift: és? én nem vok antiszemita, csak olvasok kornis mihály naplórészletet.

mindenki zsidó benne?
www.youtube.com/watch?v=ZsUKTfSxqmc&feature=related

attól még magyar az anyanyelvük, a magyar kultúrát ápolják a ... f i l o s z e m i t a .. arany Janival
opsz.
:D

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2009.07.29. 20:51:52

@Grift: dehogy, nem mindenki zsidó benne, van remény:)

tewton 2009.07.29. 20:52:48

@Grift:
teázás közben csak well :)
amúgy meg nem értem, mi a gond. Ha trendi mai fiatal (haha) akarok lenni, netán nőzni akarok, akkor Csíkzenekarról beszélek liberebb körökben. Ezt a trendi arcok is ismerik a Petőfiből (bocsi, MR2)

Ha meg magamban vagyok és autentik akarok lenni, akkor lekapom a polcról az utolsó óra sorozatot és Árus Feriről beszélgetek a nemballib barátaimmal, netán táncházba megyek és táncolok (lányok ott is vannak, sőt).

Amúgy meg egy kossuthtéri banda nem etalon, bocsika (jobbosnak mondva). Majdnem negyven éve van táncházmozgalom, úgyhogy ezzel a klippel csak a szájbergyerekeket lehet vakítani, meg aki gumiabroncsban szocializálódott.

korrekt orr 2009.07.29. 20:55:47

ezzel a tesze-toszávál még még szóba áll valaki? tesz vesz olvastad tölgy reakcióját a Seres kommentekben?

Bell & Sebastian 2009.07.29. 20:57:09

@szamárfül:

Murci!

Ne haragudjon, de most mindenkinek igaza vó't. Jó ez mind, csak másra-máskor.
Jusson eszébe Jimmy!

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.07.29. 21:01:45

@tewton:
kilenckor teázni, hát nem tudom. rendes ember ilyenkor már két liter bornál tart, azt jól van. szóval ez a tea urbánus dolog.
érdekes amit mondasz, mi fiatalkorunkban, ha csajozni akartunk, mindenféle aberrációkat hoztunk szóba, nem népi együtteseket. ehh, változik a világ. :)

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.07.29. 21:03:31

tesz-vesz kornist olvas!

nagyon meleg az a nyár!!! :D

bunko_jobbos 2009.07.29. 21:07:02

"Amúgy meg egy kossuthtéri banda nem etalon,"

Vazze, te rohadt sokat tudsz a népzenéről. A Kossuth-téri banda tanította az (majdnem az)összes népzenészt Mo.-on: Virágvölgyi Márti, Puma. Ezenkívül mentek gyűjteni Erdélybe, stb., stb.

Pl. Zerkula János bácsi név szerint megemlítette a róla készült filmben Mártit, aki többek között lekottázta a gyűjtött anyagokat, hogy tanulhassanak belőle a fiatalok. ja, és a VII.-kerben lakik egy panelben, mert ezzel, hogy feláldozod magad a népzenéért nem lehet vagyonokat gyűjteni. (Vö: Csík+Lovasi)

bunko_jobbos 2009.07.29. 21:08:40

Bocs, VIII-kerben lakik. (Tödöd, Szigony utca szomszédsága)

hiba 2009.07.29. 21:18:54

@tesz-vesz: És tetszett?
Mit árt a világzene a népzenének?
vagy ez csak az elitista düh a műmagyarok ellen?

tewton 2009.07.29. 21:37:27

@bunko_jobbos:
igazad van, de én is láttam már karón varjút. Csíkék direkt nyitni akartak, és jól csinálják. Szellemi etnoskanzenben is lehet élni, persze (én is tudnék sorolni neveket, bandákat, prímásokat, aranysarkantyúsokat, villoghatnék azzal, kit ismerek) -- de marhára nem konstruktív az önelégült rezervátomi attitüd. Lehet járni a fonóba, aranytízbe, netán táborba ki, de ez attól még egy eléggé zárt szubkultúra. Amivel nekem semmi gondom, mert benne vagyok én is. A Csíkban pont az a jó, hogy kifelé nyit.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2009.07.29. 21:38:50

@korrekt orr: csak nem megsértődtél azon h elküldtelek anyádba?
a "tesze-tosza" szó használatakor csak a sértődöttség beszél belőled.
elnézem, hisz ez egyfajta elmebetegség.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2009.07.29. 21:39:37

@hiba: nem volt rossz de mondd el senkinek. hiv: modoros libsi sz*rság:D

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2009.07.29. 21:42:51

@hiba: egyébként ezt:
kicsit perverz, h az öreg nőt egy fiatal emeli fel, gerontofil.
én azt vártam volna, h öreg nőt emel fel egy ugyanúgy öreg, szimpatikus úriember,
nem kell mondanom mit jelképezne ez.

tewton 2009.07.29. 21:56:05

@tesz-vesz:
de, fejtsd ki. Szerintem a Quimby zavarosan szürreális szövegén sokat javít a Csík adaléka. A klip ... uhh, ugyanaz a zavaros eredetieskedés, mint a szöveg, csak képben.

freehckr 2009.07.29. 21:59:16

Csík kúl. Lovasi, Quimby, Kaláka, szintén kúl. Amit bunkó balos tezsvírünk bepasszolt ide link formájában, na az is kúl. És most öleljétek meg egymást, és béküljetek ki... ;)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2009.07.29. 22:00:50

@tewton: a videóklipről beszéltem, azt fejtsem ki h mit jelképez, ha a fiatal férfi lemerül a fiatal nővel, és feljön egy idős férfi karjában egy idős nővel?

freehckr 2009.07.29. 22:01:28

@freehckr:
"bunkó balos"

Ah, bocs, jobbos... :) A jellegzetes modorról hirtelen másra asszociáltam. :)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2009.07.29. 22:02:05

@freehckr: ki az a bunkó balos? és mit linkelt?

tewton 2009.07.29. 22:08:16

@tesz-vesz
értem, de a klipet nem értem. Mondjuk a Quimby-számok erőssége nem az értelemben rejlik. szerintem.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2009.07.29. 22:20:08

@tewton: nem, nekem is úgy tűnt, az urbánus testvéreink között az andalúziai kutya típusú értelmetlenség a nyerő, meg a tenyerelt-mancsos izék festménynek becézése.

így elsőre, csak a táncikálás a pocsolyában jött le, "mer az jó néz ki"
meg az egy almás bibliai utalás, mer az menő. meg h többen udvarolnak egy nőnek, de csak egy viheti le víz alá a kis fejit. általában. ill remélem, ez azt jelentette.
aztán itt a gerontofil-jelenet, a kisjópofájú énekes lemegy, feljön a öreg hölggyel. ez hasamracsapva is csak egy urbánus elme beteg képzelgése, szintén a már jól bevált "mer ez jó néz ki" elvet követve, fűszerezve a "mer ez szokatla'!" formulával. az értelem ezeknél a liberálbolsevikoknál másodlagos.
persze alaposabban meg kéne nézni a filmet, most nincs kedvem nézegetni.

Demo · http://nepkoztarsasagot.blog.hu 2009.07.29. 23:04:50

Lovasit katapultálni, Széki Kurvát a nagyszínpadra!
www.youtube.com/watch?v=TL2zyjlCapg

az ecseri néplelke.

hiba 2009.07.29. 23:07:27

Ízlésekről kár vitatkozni skacok. Viszont nagyon érdekes amiket írtok.
tesz-vesz: az ott nem Latinovits az avatarodban vagy mifenédben? Őt miért szereted?

tewton 2009.07.29. 23:10:48

@Demo: höhö, ez voltmár,
csak akkor AEBizottság meg hasonló neveken

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2009.07.29. 23:44:30

@Demo: Tilos rádió
www.youtube.com/watch?v=30OPuzU0sGE&feature=related
tehát jordán pozitív idegenszívű, hozod a formád szefárd

dark future · http://www.andocsek.hu 2009.07.30. 01:46:09

No volt itt már mindenről szó, csak az esti koncertről nem.

Lovasi sajnos nem jött (hanszálgyulladás), ezt csak a koncert elején tudtuk meg. A beállás kicsit sokáig tartott, és meglehetősen ciki volt. A hangtechnikus az est további részében is azt bizonygatta folyamatosan, hogy egy fül és elképzelés nélküli dilettáns farok. Az asszony a zenész fülével nem is bírta túl sokáig, így idő előtt távoztunk a helyszínről. Kb. ennyi, pedig amúgy szeretem a muzsikájukat.

szénhidra 2009.07.30. 08:05:58

No azért rakjunk már itt rendet egy kicsit. A Kárpát-medence zenei, táncos stb. öröksége majdnem végtelen, köszönjük nektek Bartók, Kodály, Martin, Lajtha és sokan mások.Köszönjük azoknak is akik ápolják, gyakorolják és talán továbbadják. Csak a zenei hanganyag és más felvételek 3(!) intézményben vannak elraktározva, táncosok egész nemzedéke viszi tovább a tradíciót. Akkor meg mi a baj azzal, hogy valakik elkezdenek magyar népzenei motívumokkal játszani? Hm? Ott van megőrizve, ott van elrakva a jövőnek, aki akarja belenéz, használja és továbbadja... Szóval ne beszéljen itt senki gyökérelenségről. Szánalmas.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.07.30. 08:30:40

@szénhidra:
tudod, ez olyan, mintha a faszod a múzeumban lenne, te meg koituszt imitálnál nagyboldogan. :))))

szénhidra 2009.07.30. 08:46:54

@Grift: Frappáns, frappáns, csak nem igaz :) A zenész fasza jó helyen van, akkor is ha feldolgoz. Egyébként is tantrikus szex? :)
Abban van az igazság, hogy van népzene meg van olyan zene, ami abból építkezik - hívjuk világzenének, mittomén. Tehát nem szerencsés egyiket ráhúzni a másikra.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.07.30. 08:59:56

@szénhidra:

"Abban van az igazság, hogy van népzene meg van olyan zene, ami abból építkezik - hívjuk világzenének, mittomén. Tehát nem szerencsés egyiket ráhúzni a másikra."

erről beszéltünk. és ennek szélsőséges példája a gügye bimbi szám népiesítése, pop dalok népi ritmusban, ez olyan, mint a klasszikusok pop ritmusban c. borzalmak.
a tantrikus szex gyakorlója is úgy jó, ha még bírja a faszát, mert ez a gyakorlat is akkor érdekes, ha húzás azért van abban aki műveli. nem az eunochok testmozgása. :)

szénhidra 2009.07.30. 09:21:39

@Grift: Alapvetően el kell utasítani a népi elemek használatát, vagy csak igényesen lehet felhasználni szerinted? A mű-népieskedés ugye kilőve.

Bummer 2009.07.30. 09:25:16

@bunko_jobbos:
Mi van, már a Csíkra is rámozdult a folkrendőrség?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.07.30. 09:31:39

@szénhidra:
dehogy kell elutasítani. sőt, nagyon nagyszerű dolgok születhetnek. nem is kell mondjuk bartókoznom, annyira nyilvánvaló, beszélhetnénk elképesztően jó jazz zenékről is, akik. de egyik sem mímeli a népzenét. az undorító, liberális, gyökérpusztító világzene pedig ezt teszi. zenei fantomkanca. :)

Hattory Hanzo 2009.07.30. 09:46:50

@Grift:

Ekkora hülyeségeket egy mondatban ritkán olvasni. A népzene pontosan ugyanúgy alakult ki évszázadok során, hogy népek vándoroltak, találkoztak, háborúztak, keveredtek és hatottak egymásra. Nem az a baj, hogy Te gyalog akarsz járni, hanem hogy leugatsz mindent, aminek kereke van.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.07.30. 09:52:30

@Grift: a jazz persze nem népzenei gyökerű, ugye? :D

Téglagyári Megálló 2009.07.30. 09:59:12



Jó vót, csak a tinilányok ne sikoltoztak volna a leglíraibb szám közepén!

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.07.30. 09:59:34

@rajcsányi.gellért (ergé):
de, mint minden zene. a zene kialakulásakor még mindenki nép volt. :)
de értem mit akarsz, azontúl, hogy fogást keresni, szóval igen, aztán eltért, kiszélesedett, más irányt vett, túl lépett gyökerein, aztán érdekes módon nem a néger szülőanya blúzos fájdalmai törtek újból elő, hanem a jazz új használói kezdtek addig idegen elemeket vinni bele, akár legyen az lengyel namiszlowski, urbanjak, vagy magyar dresch, vagy norvég, vagy arab és sorolhatnám.
szóval, a lényeg az, hogy a világzene egy nagy szar.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.07.30. 10:02:17

@Hattory Hanzo:
a népek zenéinek felülete bizony változott azon a módon, ahogy írod. a lelke nem. ez a különbség. neked nincs kereked, azt csak szugerálták az agyadba a világ kufárai. :)

szénhidra 2009.07.30. 10:14:13

Hmm... Ha mondjuk nem népi elemeket használnak a zenészek,hanem jazzt, vagy rockot vagy mindenféle más elemet, az mehet fenntartások nélkül? Jelzem az igazán ócska gagyi abból is össze tud ám jönni. Pl. ott az új Kormorán, vagy a Kárpátia. Kb olyan gagyi ebből a szempontból, mint a Csík. Ha már a minőségről beszélünk.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.07.30. 10:20:16

@szénhidra:
szerintem bármiféle elemek tehetségtelen kevercse büntetendő.

csak a népzene esete azért érdekesebb, mert a nép zenéje az egy metafizikai létezőhöz való kapcsolódás, egy csatorna, lélekgyökér, támasz. a népzene mímelése pedig nem bír ezzel a metafizikai bekapcsolódással. egy ilyen új bekapcsolódás érdekes kísérlete a vhk.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.07.30. 10:28:30

@Grift: "aztán eltért, kiszélesedett, más irányt vett, túl lépett gyökerein, aztán érdekes módon nem a néger szülőanya blúzos fájdalmai törtek újból elő, hanem a jazz új használói kezdtek addig idegen elemeket vinni bele, akár legyen az lengyel namiszlowski, urbanjak, vagy magyar dresch, vagy norvég, vagy arab és sorolhatnám."

EZ egész pontosan az, ahogy a világzene kialakult :) Egyébként én nem vagyok a vitatott műfaj nagy kedvelője.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.07.30. 10:32:57

@rajcsányi.gellért (ergé):
nem. a jazz szerves feljődések párhuzamos folyama. a világzene egy hirtelen támadt pénzügyi ötlet megvalósulása. és a lényeg az az, hogy népzenét mímel, a fentebb már említett metafizikai kapcsolat nélkül. dildóval nem lehet szaporodni.
ha meg nem kedveled, akkor ne is játszódjad itten az ördög ügyvédjét. :)

cutcopy 2009.07.30. 10:39:57

"..Lovasi Andrással kiegészülve."

Ezen a videón sem sikerült Lovasival kiegészülniük nemhogy a ZP-ben..

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.07.30. 10:41:14

@cutcopy:
lovasi andrással meg egészüljön ki az ördög vérveres...

szénhidra 2009.07.30. 10:49:07

@Grift: Már csak egy kérdésem maradt: melyik akkor a te szempontodból nagyobb kártétel, ha népzenét játszanak másként - világzenének nevezve, vagy mást zenélnek népzenei motívumokkal - világzenének nevezve? Azért gondolom a hangsúlyeltolódás érezhető a kettő között?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.07.30. 10:51:02

@szénhidra:
hogy pontos legyek, mindegylófasz! de ne tessék mán ennyit kérdezni, nem értek én a zenéhez! :)

szénhidra 2009.07.30. 10:55:14

@Grift: Ok, kérdés lezárva :)

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.07.30. 10:56:23

@Grift: a világzene gagyi, de sajnos a pénz olyan neveket is megbolondított, mint a nagyra becsült Ali Khan.
Viszont a zenei iparnak folyton kell az újdonság, a népzene pedig dallamok és ritmusok végtelen tára. Egyszerűen csak onnan lopnak; és mivel nincs szerzői jog, még überkreatívnak is hihetik magukat.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.07.30. 11:01:05

@tölgy:
ezen sem veszünk össze. így van. persze ha zenész lennék, lenne annyi pénz amiért én is nyomnám reggeltől estig a világfost. a közönség szempontjából úgy is mindegy. akinek lélekzene kell, nem megy koncertre.

és a népzene nem csak ritmusok és dallamok végtelen tára, hanem hatékony is. még világzenei kilúgozott formájában is felkelti a lélek figyelmét. mint az oltássá finomított kórokozó az immunrendszerét, hogy bicegő példával éljek. :)

Bummer 2009.07.30. 11:09:56

@Grift:
Látszik, hogy mennyire nincs fogalmad a magyar világzene "jövedelmezőségéről". Idézőjelben.

Bummer 2009.07.30. 11:12:17

@tölgy:
Mi az, hogy világzene? Minden, amiben valami népzenei gyökér van? Miben nincs? Akkor Bach is világzene.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.07.30. 11:14:37

@Bummer:
nem a magyarról beszéltem, hanem úgy általában. persze, ha a magyar nem is jövedelmező, de legalább tolja a petőfi. az is valami.

Hattory Hanzo 2009.07.30. 11:30:31

@Grift:

Évekkel ezelőtt éjszaka néztem a West Wing évadzáró részét, az utolsó 2 percben volt egy szép szám, 20 percen belül megtudtam, mi az, letöltöttem, megvolt a szövege, sőt azt is tudtam, hogy feldolgozás. Ma Zságer Balázs kap egy e-mail-t, hogy mit szólna hozzá, ha a CSI egyik epizódjában az Ő egyik dala menne az egyik jelenet alatt. Ha, tegyük fel, a Tavasz 17 pillanatának a főcímzenéje tetszett volna meg 197X-ben, hány nap-hét múlva bírtam volna otthon meghallgatni bakeliten?

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.07.30. 11:35:37

Na, és pl. a zseniális Napra folkmetál zenekar zseniális klipje, az világzene, vagy nem?

www.youtube.com/watch?v=Dz6kcacdhnU

Téglagyári Megálló 2009.07.30. 11:52:31

@Bummer:

azt a "lemezipar" találta ki. Liberáliséknak ez jobban hangzik, a "népzene" az olyan régimódi

tewton 2009.07.30. 12:12:39

@Téglagyári Megálló:
nem "régimódi", hanem egyszerűen mucsai.
ráadásul benne van az a nácionalista "nép" szó is.

Bummer 2009.07.30. 12:18:50

@Téglagyári Megálló:
Értem. Talán ezért nem hívják a Kaláka Folkfesztivált Kaláka World Music Festival-nak.

dark future · http://www.andocsek.hu 2009.07.30. 13:28:58

Lehet vitázni a népzene ilyetén való előadásán/felhasználásán, de annyi szinte bizonyos, hogy ők (meg a hozzájuk hasonló zenekarok) egyfajta híd szerepét töltik be. Ha valakinek tetszenek a feldolgozások (sőt, mint azt a videómegosztók kommentjeiben gyakran látom, a feldolgozásokon belül elrejtett népzenei betétek még az eredeti nótáknál is jobban), akkor előbb-utóbb elkezd keresni autentikus felvételeket is, elmegy táncházba, felmegy a Hagyományok Háza weboldalára, a Petőfi mellett a Folkrádiót is hallgatja.

Szerintem egyáltalán nem baj a műfajok keveredése, fúziója, mert ez is egyfajta továbbélést jelent. A népzene az eredeti formájában gyakorlatilag már nem él, de ott van gondosan beraktározva a hangtárakban (HH, MTA ZTI, Néprajzi Múzeum, MR). Ha valaki az eredeti, hamisítatlan, autentikus anyagra kíváncsi, akkor utánajárhat, száz évre visszamenőleg meghallgathatja, megnézheti (van számos film és videófelvétel is).

Olyan ez, mit a génbankok ősbúza vetőmagjai, és a nemesített változatok. Ha szükség van rá, bármikor vissza lehet térni a gyökerekhez.

bunko_jobbos 2009.07.30. 14:22:22

Finom a pacal, a túrós palacsinta, meg a lecsó is. Keverd össze, oszt edd meg!

Hattory Hanzo 2009.07.30. 14:49:30

@bunko_jobbos:

Ja, és bárhova vetődnél a világban, egyél rántott húst meg kenyeret, azt legalább ismered.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.07.30. 15:07:47

@Hattory Hanzo: ez nem túl erős érv a vacak mixtúrák ellen.
A keverékek megítéléséhez ízlés kéne, de azt a szót betiltották a kortárs liberók.

Bummer 2009.07.30. 15:40:40

@bunko_jobbos:
Ez például qvára nem népzene. Színpadon, egy 2milliós nagyvárosban, erősítéssel????

szénhidra 2009.07.30. 16:28:22

Kicsit menjünk vissza pár gondolatot, mert itt komoly egymás melletti elbeszélés folyik. Bármennyire is fáj a tény, de a magyar (kárpát-medencei) hagyományok, így a zene, tánc, szokások, mesék, viseletek stb. egy elmúlt kort képviselnek és egy egész rendszer részei. Jöhet is a kérdés, hogy hát akkor álljunk ki ezek az értékek, rendszer mellett, egyesek továbbmenve ezen értékek mindenhatóságában is hisznek.
A kérdésre a válasz az, hogy mutasson bárki ebben az országban olyan embert, közösséget, akire, akikre rá lehet mutatni, hogy tessék, ők pontosan úgy élnek, mint 50-100 éve, pontosan úgy húzzák az igát a földeken, pontosan úgy járnak el a fonóba, pontosan hajnalban a nappal kelnek, a jószággal, és a nappal fekszenek, hogy mély hittel betartják a vallásuk előírásait, hogy a házasság szentsége nekik is fontos... És így tovább, és így tovább. Ugye nem nagyon találni olyanokat. Lássuk tehát be, hogy a társadalmi, történelmi keretek véglegesen, visszafordíthatatlanul megváltoztak, megszűntek.
Ha most megkérdeznénk vidéki fiatalokat (Pestet hagyjuk, onnan ne nagyon ossza az észt senki, köszi!), hogy mégis hogy szeretne boldogulni a jövőben, mi a vágya, tuti, hogy a legjava nem választaná a földeken gürcölést, az állatok etetését, az egyetlen mulatságként a táncházba járást… Ez egy totálisan más világ, pontosan 50-100 évvel ezelőtti, erre nosztalgikus mázt lehet önteni, de egy bazi nagy anakronisztikus katyvasz lesz belőle. Semmivel sem kisebb, mint amivel e világkép apostolai a világzenét jellemzik és küldik el a fenébe.

A fentiektől függetlenül, az igazság valahol középen van, csak jó lent, elborítja a szemellenzősségből adódó parttalan vita. Népi brácsásként (ráadásul kontrásként) pontosan tudom miről beszélek, nagyon jól tudom, mit jelent a népzene metafizikai vonzalma, értem a védőit, de látom a támadók érveit. Többször elhangzott itt már az, hogy az örökségünk (zene, tánc, szokások stb.) már mind le van fűzve, dokumentálva (basszus, még táncjelírást is kitaláltak a táncok rögzítésére és továbbtanítására!), az pontosan, gyorsan visszakereshető és magunkévá tehető. Nem értem tehát, hogy ha az ország tele van jobbnál jobb népi zenekarral, tehetségesebbnél tehetségesebb táncossal, népművészet ifjú mesterével és mesterével, a hagyományok szépen ápoltak, akkor miért baj az, ha ehhez a kincshez hozzányúlnak? Ha kevésnek találjuk alakítsunk egyet, ne a szánk járjon.

Kétségtelen, hogy ami gagyi az szar, de kérem: egyáltalán nem köztelező megnézni, hallgatni, szeretni. Ha uncsi, vagy zavaró el kell kapcsolni a távirányítóval és kész. Engedjük már meg embereknek – jórészt olyanoknak, akiknek a népzenéről, néptáncról a hosszúbajszos, fejkendős, lábcsapkodós képek jönnek be elsőre, másodikra pedig a Jó ebédhez szól a nóta, vagy Matyi és a hegedűs – szóval engedjük már meg, hogy legalább így megismerjék és közelebb kerülhessenek a megőrzött, és mozdulatlanságra kárhozott, de népi kultúrához. Ha ez sem lesz, akkor marad a tuc-tuc diszkó és a totális műanyag.

Szóval Csík Zenekar. Azért ők már letettek az asztalra egyet s mást, talán megengedhetjük nekik, hogy szétnézzenek maguk körül, nem? Nekem személy szerint a „klasszikus” népi zenéjük tetszett, a mostani verzióval (Lovasi, Quimby feldolgozásokkal) két dolgot fognak elérni, ha folytatják: 1. rengetegen megismerik a hegedűt, meg a brácsát meg a bőgőt, meg az emberi énekhangot, magyarul, meg azt, hogy igenis lehet próbálgatni a keverést, mixelést, és megismerik a „népi hangzást”, bár én inkább a népzenét turbóznám fel modernebb hangzással. 2. dolog, amit el fog érni a Csík az az, hogy nem sok idő múlva nem úgy emlékeznek rájuk majd mint a Csík Zenekarra akikkel fellépett Lovasi, hanem majd úgy hogy: „Figyi, kikkel játszott múltkor a Lovasi?” Na ez baj, mert totálisan vakvágányra vezeti az egész mondanivalóját a dolognak. Más kérdés, hogy vajon hogy kötözzük le az embereket a székre, hogy hallgassanak népzenét? Hogy akarjuk velük megszerettetni?

Személyes élményem volt régen, amikor gyimesi furulyásmester és hegedűs méricskélte a kontrámat, hogy milyen jó, hú, mit lehetne ezzel kezdeni hm, hm. Gyimesben, Moldvában, Csíkban, de akár egész Erdélyben nem azért alakultak ki bizonyos hangszerfelállású zenék és az azokhoz kapcsolódó táncok, mert hű de milyen jó az, hanem mert kurvára szegények voltak az emberek, nem volt más hangszerük, de találékonyak voltak. (A kontrán is nem viccből van három húr, ráadásul csak kettő fajtát kell beszerezned, de ez már szakma. Vagy pl. a moldvai dobolás, mint olyan a 60-as évek előtt nem is létezett! Ma meg? Már beat boksz is létezik a szakmában…) Szóval én már láttam csillogni öreg szemeket más hangszer láttán, láttam ahogy az öreg fejében zakatolnak a gondolatok. Ez másnak miért nem megengedett?

Saját tapasztalataim alapján küldöm el a francba azt, aki azt mondja, hogy így, statikusan jó minden, semmihez sem szabad hozzányúlni, és elutasítok minden olyan megbélyegzést, ami bigott módon, rendszerszemléletű gondolkodás nélkül, a rendszerből kiemelt elemek minimális ismeretével ostorozza a zenét, azon keresztül emberek zeneszeretetét. Hadd csinálja a Csík, a Napra, a Kerekes Band, a Zuboly, a FolkError, a Freefolk, a Katan, a Vágtázók, a Kormorán, a Kárpátia meg még valahány név a naptárban, hisz a miénk minden, amivel dolgoznak, miénk is marad, legfeljebb akinek nem tetszik majd mást hallgat.

tewton 2009.07.30. 17:01:30

@szénhidra: egyetértek :)
végre egy télleg konstruktív megközelítés :)

de: az se baj, ha "nem úgy emlékeznek rájuk majd mint a Csík Zenekarra akikkel fellépett Lovasi, hanem majd úgy hogy: „Figyi, kikkel játszott múltkor a Lovasi?""

aki benne mozog ebben a népi körben, úgyis tudja és úgyis névértéken tudja kezelni. Legalább a Lovasi miatt egy csomóan megtanulják a Csík nevét, akik amúgy sose hallottak róla, kívülről. Ezek meg úgyis letöltik kíváncsiságból a Csík-albumokat :)

népzenét felturbózni ... meredek. na abból hamarabb lesz gagyi világzene. Mondjuk ha az Apocalyptica csinálna egy széki szvit-feldolgozást, elég furán nézne ki. Vagy elrontott népzene, vagy összegányolt izé (rock?) lenne belőle. (vagy nem)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.07.30. 17:21:16

@szénhidra: ezt nevezem kommentnek, jórészt egyet is értek vele.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.07.30. 18:22:32

@szénhidra:

Köszönöm, gyakorlatilag minden szóval egyet tudok érteni.

A zene attól zene, hogy bizonyos emberek zenélnek, bizonyos emberek pedig hallgatják, és közéjük feszül ki valami közeg, a művészet maga, ami által ráéreznek a közös indulatokra, érzésekre, talán gondolatokra. Nincs vegytiszta művészet, emberek vannak, akik együtt örülnek és együtt sírnak. Ettől lesz értelme a zenének és a táncnak, nem attól, hogy megfelel-e egy formának vagy egy elvárásnak.
Ez a közös élmény közel hozhat embereket egymáshoz. Ergét például kedvelem, mert kiderült már, hogy azért van olyan zene, ami neki is tetszik meg nekem is. Nem sok, de van.

Bell & Sebastian 2009.07.30. 22:53:01

De jó lenne ilyesmit olvasni Beethoven, Mozart vagy Bach védelmében, de legalább az After Crying megemlítése okán!

Arról nem is beszélve hogy a népzene dallam és szöveg (+ tánc) szerves együttese. Volt.

dark future · http://www.andocsek.hu 2009.07.30. 22:53:11

@tewton:

"népzenét felturbózni ... meredek"

Na akkor mutatok egy meredeket:
www.youtube.com/watch?v=Kl_7Xf3s_w8

A Ghymes még csak nem is klasszikus népzenéből dolgozott, hanem egy középkori himnuszból, a keresztény gyülekezetek egyik legfontosabb húsvéti népénekéből (Krisztus feltámadott). :-) Ezt most akkor szabad, vagy szentségtörés? Üdvözlendő vagy gyalázat?

tewton 2009.07.30. 22:55:10

@dark future:
"Ezt most akkor szabad, vagy szentségtörés? Üdvözlendő vagy gyalázat?"

lecsekkolom, és utána megfellebezhetetlenül biztos és időtálló ítéletet hirdetek :)

tewton 2009.07.30. 23:12:58

@dark future:
hohó, hohó, dehisz' ez nem igazi népzene :) csak a dallamhoz írtak egy tényleg jó szöveget, meg felturbózták. Fordítva bevett gyakorlat a 14-17. században, pl.
www.youtube.com/watch?v=egl-y7SdGBE
(just anotha feimous piese)

Ítélet: MENŐ!

NEM MENŐ (tipik) példám:
www.youtube.com/watch?v=i7S_iqUBFu4&feature=related

a Hozzáadott Érték kb. ennyi: "a kibaszott életbe", beszúrva két dalsor közé (2:04-nél). Mintha a Barbaróból dolgoztak volna, csak primkó lett :)

ekkis balkány, ekkis magyar, ekkis villanyos zene, ekkis füstgép. műmájer sz**.

szénhidra 2009.07.30. 23:30:09

@tewton:Izé.. a Balkan Fanatik Jorgos-a a régi Barbaro Jorgos-a. Nem véletlen tehát :)

tewton 2009.07.30. 23:45:15

@szénhidra:
lehet,
az arrogáns mellett a tudatlan a másik titkos nicknevem :)

de szerintem akkor is ez a tipik gagyi világzene. hol lenne ez a banda önmagában, népzene nélkül? hol itt az invenció?

dark future · http://www.andocsek.hu 2009.07.30. 23:47:58

@tewton:

"just anotha feimous piese"

:-) ez se rossz

tewton 2009.07.31. 00:01:52

itt van egy instrumentális változat:
www.youtube.com/watch?v=9Mk-sBZ08cY

a szöveg is ott van :) elég ütős. és ez csak az egyik változat, a passió-korál közismertebb nálunk (O Haupt voll Blut und Wunden / ó XPfő). Pedig ez is szerelmes nóta volt előbb.

Bell & Sebastian 2009.07.31. 00:36:13

@tewton:

Csembalón jobban szólna, nem?

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2009.07.31. 00:58:53

A hangszer miatt kérdezem.
A harmónika alig kétszáz éves, a hegedű négy-ötszáz, a secquencer kb. ötven.
A dallam amit énekel, azt senki
nem tudja milyen régi.

tewton 2009.07.31. 02:48:09

@Bell & Sebastian:
well, well. De a klasszicizmusig írt dolgokat nagyjából minden felállásban el lehet játszani értelmesen, üvegpohártól a gyerekkórusig, mert úgy voltak komponálva. Wagnert pl. meg nem...

tewton 2009.07.31. 03:14:41

@gloire:
fene tudja. Ez a fajta éneklés rettentően divatos dolog most nyugaton, ugyanúgy, mint az a "világzene", amikor a klezmert a balkánival meg a cigánnyal öntik össze, lehetőleg Berlinben élő amerikaiak. Nálunk még csak a balkáni leimádásánál a dolog.

Szerintem ez a keletieknek még népzene, az amerikai srácnak (aki csinálja) inkább egy őszintén érdekes kuriózum. Nekem egy a sok ugyanilyenből (se nem új, se nem éneklem).

Máshonnan nézve meg tökjó, mert a dallam megmarad, meg élő emberek csinálják a zenét, saját maguk.

u.i. a hegedűre azért lehet mondani jó 800 évet. minimum. a mai formája barokk, de bőven van előzmény.

u.i.2. a dallam -- hehe, hallgasd meg a linkelt balkan fanatikz-számot. ott az eredeti dallam, felismerhetően, de a többi 95% zaj a jel mellett: tuctuc, manír stb (az én kirekesztő fülemnek legalábbis). Kicsit olyan, mint a lebutított klasszikusok. A kevesebb több volna. Látszik, hogy nem tud mit kezdeni a szikár eredetivel a csapat, a fószer azért vonaglik és adja elő olyan egzisztencialistán a népdal szövegét.

tewton 2009.07.31. 03:16:39

jav. a balkáni leimádásánál _tart_ a dolog

bár már van barna meg kék farok is a népzenében, ez is igaz.

Bell & Sebastian 2009.07.31. 08:49:18

@tewton:

Magát figyelni fogom, feltűnően tájékozott és jóízlésű (csak zeneileg?)! :)

Csak össze ne akassza a bajuszát jószándékú RG homo scribusszal! :)

(azért jegyezzük meg, a bírálhatósághoz-elvetéshez legalább egyszer-kétszer meg kell hallgatni a szóbanforgó alkotást)

Téglagyári Megálló 2009.07.31. 10:28:09

@szénhidra:

Emlékszem egyszer egy közösségi rádióban bejátszották egy erdélyi prímás lambada (!) felvételét. A _szakértő_ rögtön kontrázott, hogy ez nem értékes, láthatóan nagyon meg volt elégedve a saját komolyságával. Szerintem meg nagyon mulatságos volt. Lambada magyar hajlításokkal!

Téglagyári Megálló 2009.07.31. 10:30:48

@Téglagyári Megálló:

Erről annyit, hogy ezek a zenekarok százötven éve is vettek át külföldi dallamokat, csak azoknál már fel sem tűnik ez. Félreértés ne essék, nem vagyok a minden oké (anything goes) híve, de a hagyománynak szerintem az is a tulajdonsága, hogy új dolgok is tudnak benne szervesülni, hogy ne menjek messzire ott van a karácsonyfa. Az erdélyi zenében pedig román hatásra megjelentek a rézfúvósok.

tewton 2009.07.31. 12:33:06

@Bell & Sebastian:
ne adjon sose a látszatra :)
amúgy meg hallgatunk öregesen, de nem beszélünk róla :)

@Téglagyári Megálló:
ehol ekkis intermagyar, akik eztet teszik pont
www.youtube.com/watch?v=Xm4runYCvKs

kinek esett le elsőre, hogy a Pulp Fiction főcímzenéje egy jiddis nóta felgyorsítva? ezek meg itt visszalassítják :)

Bell & Sebastian 2009.07.31. 15:44:52

@tewton:

Milyen kár, hogy a munkásmozgalmi nóták és a náczi indulók is ugyanott végezték, hja kérem, a klezmernek párja - nincs!

:)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.07.31. 16:00:09

milyen szépen szólt a horst wessel lied is, mikor a klezmaticsos srácok beszívva játszották. :))

tewton 2009.07.31. 16:43:39

@Bell & Sebastian:
állítólag a régibb munkásmozg. dalok zenei alapjai is onnan jöttek :)
valaki a "szép vagy, gyönyörű vagy, Mo"-ban is észreveszi a klezmeres lüktetést. és alighanem joggal.

Bell & Sebastian 2009.08.01. 13:51:59

@Grift: @tewton:

Ósztriában tananyag! (igényesebb középiskolákban)
süti beállítások módosítása