Táposok
2009. június 15. írta: Kínai Kálmán és Trágár Tóni

Táposok

  Mi itt a Kiskörúton belül úgy képzeljük el az erdélyi magyarokat, hogy gumicsizmában járnak és furulyáznak. Ők pedig minket úgy, hogy táposok vagyunk. S hogy miért vagyunk táposok?  Ennek járt utána a Manna.ro stábja. „Egymásra tukmálni a magyarságot. Ez a mi feladatunk. És nem is kevés.” 

 

  

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr111186012

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Aradebil 2009.06.15. 12:56:55

voltam már párszor Erdélyben,de csak most hallottam ezt először,hogy táposok -.-

askeladden (törölt) 2009.06.15. 12:57:45

Tápos:

1. Esetlen, nem életre való sokszor stréber emberre mondják.
És ezt mind az okozza, hogy nem anyatejen hanem T Á Pszereken nőtt fel. Innen ered a szó.

2. Egyetemre, főiskolára felvett és a tanulmányok megkezdése előtt tizenkét hónapos (két időszaknyi) katonai szolgálatát töltő, előfelvételis (katona)

3. a (falusi) paraszt ellentéte - aki túl modern, technikafüggő, túlzottan kényes a falusi élethez, vagy egyáltalán a munkához.

4. Ez számomra új: magyarországi magyar

Az egyszerű falusi romániai magyarok a városi, nyugatos romániai magyarokat is táposozzák vajon?

askeladden (törölt) 2009.06.15. 13:01:52

@Aradebil:

Erdélyben én sem hallottam, inkább a 80-as években a Magyar Néphadseregben, védéki gyerekektől. Nákul a tápos egyszerűen pestit jelentett, mert a pestiek szerintük tápon nőttek fel, anyatej helyett és csak is tápos csirkét fogyasztanak kolbász és szalonna helyett.
Végül is az erdélyi vidékiek is pont olyan vidékiek, mind a többi.

A Tigris 2009.06.15. 13:03:51

a gödörből csak úgy sugárzik az intelligencia...

night hawk · http://mandiner.blog.hu 2009.06.15. 13:05:59

azért mondják ránk, mert h mi inkubátorban védve, "tápszeren" növünk fel, mint a kiscsibék...

amúgy kemény a videó

arccsont 2009.06.15. 13:07:41

@Aradebil:
Akkor meg jarkaljal egyketszer arra.
Nekem is mondta'k arrafele, de sztem nem serto egyaltalan, pedig pesti vagyok. Tanacs: nem kell visszavagni 'romancigany'-nyal, ha mondjak.

Téglagyári Megálló 2009.06.15. 13:08:27

A kérdésre, hogy miért hívják a pestieket táposnak, a kukker.manno.ro egy másik videója ad választ:

kukker.manna.ro/showvideo/1061

Aradebil 2009.06.15. 13:14:59

@arccsont: Pedig nem sok olyan rész van Erdélyben,ahol még nem jártam.Na majd talán legközelebb ;)

Anselmo 2009.06.15. 13:16:52

Erdélyi létemre még nem hallottam a tápos kifejezést, de ez biztos csak azért van mert túlságosan leköt a furulyám.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.06.15. 13:17:59

@Aradebil:
talán azért van, mert leülsz beszélgetni, nem osztod a nagy magyar észt és akkor természetesen ők sem táposoznak. :)

synthesizer 2009.06.15. 13:21:22

A tápos a "tápos csibe" kifejezésből jön. Nem "természetesen" nevelt csirke, hanem "gyári" amit nem is könnyen lehetne visszaszoktatni ridegtartásra. Bárki aki burokban nőtt fel, tekinthető "táposnak". Valóságtól elszakadt, kényes, elsatnyult, stb. A pestiekre sajnos sokszor pászol.

RGI 2009.06.15. 13:21:43

"GPS-szel keresik a hűtőbe es a tejet". :) Az ilyen mondatokért imádom a székely góbékat. Volt nekem es egy ilyen kolesztársam, de szerettem, mikor nekiállt osztani az észt. :) És nem mellesleg van is valami abban, amit mond.

synthesizer 2009.06.15. 13:26:46

@synthesizer: Egyébként ezek általában vidék vs Pest viszonylatban is sokszor előkerülő "véleménykülönbségek".

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2009.06.15. 13:30:26

A tápos az, aki nyámnyila (mondja is a riportban az egyik kis bicskás):-)

Én a magyar vidéken elurakodott cigányterrorral kapcsolatban hallottam egy erdélyitől:

Hogy mekkora táposok vagyunk mi, hogy hagyjuk! Ők ezt nem tűrnék!

(És, mint tudható, nem is tűrik.)

ü
bbjnick

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.06.15. 13:32:21

@RGI:
"hüttőbe'" - így mondja a srác.

a kukker.ro-n van egy székely nyelvlecke sorozat is, háááát, gyárekek, konkrétan besz@rás.

reality 2009.06.15. 13:46:32

Erdélyi vagyok, de nemigazán elterjedt, hogy táposok.

Az Olei Hagardom terroristái · http://en.wikipedia.org/wiki/Olei_Hagardom#List_of_Olei_Hagardom 2009.06.15. 13:57:07


az a szomorú tény kitetszik a videóból,

hogy erdélyben úgy érzik, a csonkahaza magyarjai ellenségesek velük szemben

segabor 2009.06.15. 13:57:26

Kányádi Sándor bácsival beszélgetve Hargitafürdőn minket szimplán lealföldizett (ti, alföldiek), tápost még én sem hallottam arrafele. Egy hónap múlva megyünk Székelyföldre, majd erősen figyelek.

segabor 2009.06.15. 13:58:08

@Az Olei Hagardom terroristái: a cserbenhagyottság érzése rosszabb, inkább ezt érzik.

gyz 2009.06.15. 14:09:05

@Az Olei Hagardom terroristái: oszt hol érezted ezt ki? A többség normálisan viszonyult "hozzánk".


Nincs székely-magyar ellentét, akárki akármit mond. Végtelen sötétség van nagyon sok fejben. A gödrös csajok sem rosszindúlatúak, csak buták, mint a föld.

és mielőtt még vki felhozná dec5-öt: az is a tudatlanok ismeretlentől való félelme volt, és nem vmiféle székelyellenesség.

reality 2009.06.15. 14:16:08

@Az Olei Hagardom terroristái: Ezt pontosan így érzik, és leginkább, hogy lenézik őket. De a legfájóbb, hogy érzik, magukra hagyták őket. Ez a legrosszabb az összes közül.

-d(-_-)b- 2009.06.15. 14:23:14

Miért nem adnak ilyeneket a téivéibenn s akkour nem lénne énnyi butajembér s máris örvendnénk jobban égymásnak.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.06.15. 14:25:01

"A gödrös csajok sem rosszindúlatúak, csak buták, mint a föld." A másik oldalon is vannak eccerű gondolkodású arcok.

A kifestett arcú srác volt az egyetlen, aki értelmesen megfogalmazott dolgokat.

gyz 2009.06.15. 14:30:10

@lacalaca: persze, vannak. Az jutott eszembe, hogy ha vmelyik pesti fikázza a székelyt a "béna" beszéde miatt, hogy kicsapta volna sokaknál a biztosítékot.

de Pesttel eleve nem jó összehasonlítani, az Mo-n belül is külön kategória. Többen vagyunk, egy négyzetkm-re több hülye is jut. ez van.

Flat 2009.06.15. 14:37:14

Tápos az aki nem erdőn mezőn nevelkedett, allergiája van, undorítónak tartja a disznóvágást, természetnek tartja a Margitszigetet, nem látott még pottyantós vécét, nem evett még sült vért, sőt a neve miatt elképzelhetetlennek is tartja ezt, illetőleg nem feküdt még szénakazalban, s ha igen, akkor az szerinte bökött, nem pedig puha volt.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2009.06.15. 14:42:09

@Flat:

Tápos az, aki nem "bökött" még szénakazalba:-)

ü
bbjnick

Aradebil 2009.06.15. 14:44:05

Amúgy a tápost én használtam pozitív jelzőként is,pl különböző játékokban az erősebb dolgok mindig táposak voltak :D

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.06.15. 14:45:32

@lacalaca: mondjuk pont a "legjobb" helyre mentek: A Gödörben gyűlik össze a város legalja. Sajnos.

Flat 2009.06.15. 14:47:50

@bbjnick: Az már egy másik szint. Ahol az dől el, ki a falu bikája.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2009.06.15. 14:52:43

Bevallom, kevés erdélyit ismerek, és azok is mind ideszakadtak, de valahogy sokkal nyugodtabb, kiegyensúlyozattabb népek.
Akkor is, ha folyton a laskaszűrőt keresték, (tásiszettét nem, az megvolt) ami heveny butánnézést okozott nálam.

Kenguru 2009.06.15. 14:53:11

@aesculus:
jaja. Telvannak eloitelettel meg ilyenek.
Milyen jo hogy neked nincs ilyen problemad.

Baszki, a Godor az egyetlen zold terulet a varosnak azon reszen, es azer nepszeru mert kurava hianyzik az embereknek az ilyesmi.

Azok az embrek jarnak oda, akik oda jarnak.
Nem lehet altalanositani.

A Kadar-rendszerben az okatasban tabu volt a hataron tuli magyarok lete es helyzete.
Vajon azota ez mennyit valtozott?
Mit tanitanak ugyan azok a tanarok husz ev utan?
Vajon olvasnak-e a mai torteneltanarok korszru(kortars) tortenelemkonyveket?

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.06.15. 14:59:29

@Kenguru: "Azok az emberek járnak oda, akik oda járnak." Milyen eredeti meglátás...
Csak mikor ilyen embereket hallok nyilatkozni, ég a pofám, hogy pesti vagyok...
Mindegy, reméljük az a szubkultúra, ami ott van, most már erősen háttérbe fog szorulni.
Egyébként, ha már ez az egyetlen zöldterület a belvárosban, attól még nem kéne szétverni: varosjaro.blog.hu/2009/05/18/godor_a_beka_segge_alatt
index.hu/video/2009/06/12/godor/
Ez is minősíti a törzsközönséget.

Kenguru 2009.06.15. 15:05:13

@aesculus:
Arra kivantam celozni, hogy nem lehet maghatarozni hogy melyik "emberfajta" jar oda.
Vegyes kozonseg.

Nalunk minden kozteruletet szetvernek. Ez van sajna.
Orizni kene, a rongalokat buntetni, a helyet katbantartani(ez a fovarosnak nem erossege lasd BKV) es eleve strapabiro anyagbol csinalni a dolgokat.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.06.15. 15:21:23

@Kenguru: azért eléggé lehatárolhatók a törzshelyek. Szerintem a közönség sem túl vegyes. Persze lehet mondani a kedves dumát, hogy "nem lehet általánosítani", "meg minden helyen van mindenféle ember", de ez attól még nem lesz igaz: az általam ismert pesti liberális emberek (mert őróluk van szó ugye)meglepően sablonosan és irányítottan gondolkodnak. A gödör-parkot pedig nem az "emberek", nem a gonosz tüntetők, hanem egy jól behatárolható csoport: tisztelt használók és látogatók tették tönkre.

gyz 2009.06.15. 15:32:01

@aesculus: én sosem jártam arra, kinőttem rég ebből a mindennap-buli-korból, de egy biztos: tizen-huszonévesen eléggé általános viselkedés, hogy koncertre járok, és ne adj isten, csúnyán be is rúgok. Azért járnak főként "liberálisok" oda, mert a tini konzervatív az elég ritka állatfajta.

Nem hinném, hogy súlyosabb dumákat lehetne rögzíteni ennél az intézménynél, mint bármelyik másik szórakozóhelynél.

___________________________ (törölt) 2009.06.15. 15:53:56

@askeladden: úgy tudom, a tápos katonai szleng: az előfelvételiseket jelentette, akik lehúztak két időszakot, majd egyetem, majd még egy időszakot, utóbbit többnyire tisztesként. Az első kettő tehát az utóbbira készítette fel őket, ezért "előneveltek" mint a tápos csirke, innen az elnevezés, onnan pedig egy lépés csak ugye az egyetemre készülők gyengébb fizikai állapotával kapcsolni össze.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.06.15. 16:12:08

@gyz: "mert a tini konzervatív az elég ritka állatfajta." Múltkor Szili "Kati" nyomott valami hasonló dumát. Pont ezért szeretjük őt (is)

pipboy2000 2009.06.15. 16:13:12

Ez a táposozás egyik napról a másikra kezdődött el, egyszerre mindenki elkezdte hogy így tápos, úgy tápia stbstb. Engem pl rohadtul idegesit ez a pici ellentét ami az erdélyiek s a magyarországiak között kialakult, s amiért főként a december 5-i népszavazás okolható.
Szerencsére csak néhány hangoskodó seggfejről van szó, a többség szeretettel vár mindenkit továbbra is.:p

gyz 2009.06.15. 16:25:42

@aesculus: egyszer ő is mondhat igazat.

de megcáfolhatod nyugodtan

semota · http://livewithit.blog.hu 2009.06.15. 16:45:48

@gyz:

a konzervatívok nem szoktak berúgni?

semota · http://livewithit.blog.hu 2009.06.15. 16:48:40

a videó meg szerintem vicces. a sztereotípiákat szerette volna kifigurázni szerintem. én úgy láttam, hogy mindkét oldalon sokféle ember van, egyszerű és bonyolultabb huzalozású egyaránt.
nekem mindig érdekes belenéznem abba a tükörbe, amit a "messziről jött emberek" tartanak elém.

átlagosan semmitmondó nikk 2009.06.15. 17:16:34

:D
Tök jók.

Eccer Tirgumuresen bementem egy garázsboltba, kivártam a sort, szépen köszöntem, vásároltam, az eladónő megkérdezte én vagyok-e xyék Pestről érkezett unokája. Vajon ennyire idegennek, vagy ennyire helyinek (származásúnak) tűntem?

gyz 2009.06.15. 17:25:16

@semota: ezt mondtam volna?

olvtárs írta, hogy zömében liberálisok járnak, mire megjegyeztem, hogy a pesti fiatalok zömében liberálisok (ez nem pártosságot jelent)

mindennek semmi köze a konzervatívok ivási szokásaihoz

gyz 2009.06.15. 17:27:38

@átlagosan semmitmondó nikk: Te írtad a MÁV eredeti utastájékoztatóit?

átlagosan semmitmondó nikk 2009.06.15. 18:08:10

@gyz:
Nem, én irredenta és szkinhednótákat gajdoltam félrészegen a clujnapocai evangélikus püspökség pincéjében, és egy provokátor vagyok :P

Te zsidó vagy, hogy kérdésre kérdéssel felelsz? (ha jól tudom ez egy jellemzőnek tekintett attribútum)

Emmet Ray 2009.06.15. 18:33:38

Csak Székelyföldön elterjedt a tápos kifejezés. A kukkeres srácok is elkövetik azt a hibát, hogy általában erdélyiekről beszélnek. Ugyanúgy megbélyegzik a székelyek pl. a partiumi magyarokat is, hogy túlságosan el vannak "táposodva". Emlékeim szerint a csíkiak kezdték el, és dec. 5-e után erősödött fel, ma már tényleg sokat hallani a székely köznyelvben. Aki azt mondja, hogy erdélyi, és mégsem hallota, az partiumi vagy bánsági lehet. Már Kolozsváron is teljesen bevett a sok székely egyetemista miatt.

gyz 2009.06.15. 18:38:50

@átlagosan semmitmondó nikk:

én nem a te kérdésedre feleltem, hanem egy másikat tettem fel neked. Vagy ez így már túl bonyolult?

irredenta és szkinhead nótákat dalolsz, miközben clujnapocázol és tirgumuresezel.
Üde színfolt a hülyék között.

átlagosan semmitmondó nikk 2009.06.15. 19:01:20

@gyz:
"én nem a te kérdésedre feleltem, hanem egy másikat tettem fel neked." -- Mondjuk inkább, hogy egy közismert panelt alkalmazva belém akartál kötni (nem baj).

Azért nem írtam Marosvásárhelyent és kolozsvárit, hogy a hülyék ugorjanak. Go figure.

Információhoz is juthatók tőled?

Csutakaszürkeló 2009.06.15. 19:29:22

Minden eleve elkötelezettség nélkül (mer' ez így korrekt...) a képzeletbeli mérleg egyik serpenyőjébe odapottyintanám - ha lehet - a magam kis piszkát:
Egy időben, egy barátommal kézműves tárgyak készítésével és vásárokon való pénzzétételével foglalkoztunk. Nagyon sokszor megtörtént, hogy megállt az érdeklődő potencialitás, megkérdezte, maguk Erdélyből jöttek, mire mondtuk, hogy nem, erre ő, akkor köszöni szépen. Később aztán bőven volt részem egyéb munkáknál, hogy csak azért kapta meg a feladatot más, mert ő Erdélyből érkezett. (Itt nem csóró menekültekről beszélek.)Ha lett volna egy kis eszem, nekem is ezt kellett volna mondani?
Egy magasan képzett ismerősöm mondta, magyarságában feltöltődni jár Erdélybe. Azért, mondtam neki, sétálhatnál néha egyet egy Krúdy-kötettel a Nyírség homokján is, pö lö.
Hát, értitek-e, mi a problémám?
Az anyaországiakkal.
Meg, akik ezt kihasználják.

plastik02 2009.06.15. 19:39:48

hülye magyarok mindenhol vannak, határon innen és túl is, megközelítően hasonló arányban. a többiek meg nem foglalkoznak ilyen faszságokkal, hanem jó esetben egy közösséghez tartozónak érzik magukat.
mint anyaországi magyarnak mindig különleges érzés Erdélybe menni és kicsit más, mintha csak vidékre mennék, jobban is esik a szíves vendéglátás és otthon érzem magam.
ha meg ferdén néznek rám azt be tudom az illető primitívségének és nem kezdek el elméleteket gyártani, hogy akkor most engem hogy utálnak az erdélyi magyarok.

Emmet Ray 2009.06.15. 19:50:13

@Csutakaszürkeló:
Tipikus hozzáállás. Ettől még egy lépés a: "Bezzeg, annak idején egy reklámszatyorral érkezett a gyüttment!" duma. :D

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.06.15. 19:51:12

@gross_:

punga. egy lejes punga, így mondják! :))))

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.06.15. 19:53:17

@gyz: képzeld, megcáfolom.
Nem mindenkinél néz ki úgy az életút, hogy tizen-huszonévesen még che guervarás pólóban beszél baromságokat, majd utána átvált kapitalistába és már azt hirdeti, hogy ő "szociáldemokrata". Sok-sok olyan ember van, aki megúszta ilyen kanyarok nélkül. A nemzet Katikája ezúttal (is) tévedett.

ILLED 2009.06.15. 19:54:02

Hát ez nagggyon jóóó! :D Tükörbe nézhetünk, mi anyaországiak: tájszólásunk van: e-sen beszélünk, és a nevek elé mindig határozott névelőt rakunk, meg "már"-ozunk. :D

Ne általánosítson már ennyire az Ábel! :)

Emmet Ray 2009.06.15. 20:04:45

@Grift: így van, de azt nem értik :)

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.06.15. 20:11:57

@ILLED: hű, nagyon nem bírom, mikor valaki a nevek elé névelőt tesz...Egyébként nagyon kevésen vannak, akik nem tesznek, teljesen bevett gyakorlattá vált.

átlagosan semmitmondó nikk 2009.06.15. 20:23:40

@gross_:

"Tipikus hozzáállás. Ettől még egy lépés a: "Bezzeg, annak idején egy reklámszatyorral érkezett a gyüttment!" duma. :D" --

Ha valaki nem a legmélyebb elragadtatással szól, attól már egy lépés a bozgorozás?

"Egy időben, egy barátommal kézműves tárgyak készítésével és vásárokon való pénzzétételével foglalkoztunk. Nagyon sokszor megtörtént, hogy megállt az érdeklődő potencialitás, megkérdezte, maguk Erdélyből jöttek, mire mondtuk, hogy nem, erre ő, akkor köszöni szépen. (...)
Hát, értitek-e, mi a problémám?
Az anyaországiakkal.
Meg, akik ezt kihasználják."

Hátizé...

ILLED 2009.06.15. 20:43:34

@átlagosan semmitmondó nikk: Az aesculus-nak nincs igaza. Nehogy már ne lássátok, hogy nagyon sokan nem így használjuk, a Béla barátommal pl. elhatároztuk, hogy soha nem használjuk a nevek előtt az a-t meg az az-t.

gyz 2009.06.15. 21:22:36

@plastik02: most elmondtad a véleményem :-)

Emmet Ray 2009.06.15. 22:08:06

ja, és a kötelező székely Google honosítás :)
gugel.pontmost.com/

Wurlitzer Ádám 2009.06.15. 22:52:15

Hát én annyit tudok szakmailag hozzászólni, hogy az 1:00-nál megismert leányzók nagyon édik:) Főleg a bal oldali, még ha meg is kapjuk tőle a magunkét:)

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.06.16. 08:41:10

Mert olyanok vagyunk hozzájuk, mint a falusi kakas mellett a táposcsirke.

gps-szel keresik a hűtőben a tejet! mega LOL!!!

Calogero 2009.06.16. 14:37:16

Hát nekem ebből a videóból csak az jött le (ami már az elkészültét is sugallja), hogy nem mi vagyunk azok, akik lenézik a másikat..
egy pesti tápos

2009.06.16. 23:01:03

Itt, Debrecenben is hallottam már a pestiek letáposozását, sőt! Ez, szerintem, nem egy székely-magyar, hanem népi-urbánus "konfliktus".

Én is úgy tudom, hogy a vitaminozott, gyógyszeres tápon kényszernevelt, a frissen vágott ződtől agyérgörcsöt kapó csirkékből ered a kifejezés.

Ti minek hívnátok a kockatejen feltápolt, krumplifákat vizionáló, kokast, tehent, gyesznyót csak könyvekben látott pösti gyíkokat? :D

fabot 2009.10.05. 18:28:33

@Aradebil: lehet, te rendes gyerek vagy, azért ;)
süti beállítások módosítása