Húsz éve, 1989. június 4-én érkeztek meg a tankok Pekingben a Mennyei Béke kapujának terére, hogy véget vessenek a diákok hét hete tartó tüntetésének. Az esemény azóta Kínában tabu, a Kínai Kommunista Párt és a kínaiak alkut kötöttek: ti nem feszegetitek ezt a Tienanmen-dolgot, mi meg hagyjuk, hogy először terepjárókat, majd akár terepjárógyárakat vegyetek. A kompromisszum működőképesnek bizonyult.
A rock azonban örök és elpusztíthatatlan, aki torzítós gitárt fog a kezébe, azt nem hatják meg mindenféle kommunista furfangok, úgyhogy a Tienanmen tér kedvelt témája lett a '90-es évek kő- és fémzenéjének. Most a témáról született nótákból nyújtunk át önöknek egy csokornyit.
Az események legátfogóbb, minden sallang nélküli feldolgozását a portugál Kalashnikov együttes adta: a fülbemászó „Tienanmen, Tienanmen, Kill another yellow man” refrént nem lehet felülmúlni:
A trash metál istene, a mészárlásokhoz és tömeggyilkosságokhoz erőteljesen vonzódó Slayer „Blood red” című ópuszában az eseményeket tágabb kontextusba helyezi:
A trash-panteonban némileg alacsonyabb pozíciót elfoglaló Testament sem maradt rest, ők „Seven days of May” című dalukban utalnak a Térre, igaz, a hónapot elcseszik, mert a vérengzésre júniusban került sor.
A fiatalabb nemzedékeket képviselő System of a Down a „Hypnotize” kezdősorában említi a Tienanmen téri csókákat:
Magyar rockfeldolgozást nem találtunk, de a szívünkhöz legközelebb mégiscsak egy itthoni dal áll: Cseh Tamásé.