Kölni íz - Der Krieg ist verloren
2009. május 07. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Kölni íz - Der Krieg ist verloren

 Ezer év német sorsa egy képen. Köln 1945-ben.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr981103981

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.05.07. 20:11:22

Ha azt mondom, isteni csoda, hogy a Dóm egyben maradt, remélem nem vagyok túl távol az igazságtól!

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.05.07. 20:20:31

@Vendéan (dszg): Elvileg az is lehet, hogy direkt nem akarták lebombázni; bár tudtommal szőnyegbombázás volt, az meg mindent visz.

valójábannemberci 2009.05.07. 20:26:18

Elkeserítő gyönyörű régi városokat ilyen állapotban látni... :(
Rotterdam a német bombázás előtt és utána (már eltakarított romokkal, itt-ott új beépítéssel)::
i86.photobucket.com/albums/k114/Frenziefrenz/jaren19001950_rotterdam.jpg
Romosan:
www.ushmm.org/lcmedia/photo/lc/image/51/51422.jpg
Takarítés után:
wassenaarexpat.files.wordpress.com/2007/05/rotterdam.jpg

Apfelbaum Ogmánd 2009.05.07. 20:46:56

S akkor ez még semmi Drezdához képest...:((

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.05.07. 21:01:45

És Sir Arthur 'Bomber' Harris nem háborús bűnös.

gordon735 2009.05.07. 21:15:57

A második világháború során a katedrálist hetven bombatalálat érte. Ennek ellenére nem omlott össze, továbbra is a porig rombolt város fölé magasodott. 1945 júniusában az amerikai csapatok céllövőpályának használták.

Forrás: en.wikipedia.org/wiki/Cologne_Cathedral

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.05.07. 21:27:30

a dóm olyan hatalmas tömegű, hogy egyszerűen nem látszik ilyen messziről rajta a pusztítás. pedig bőven kapott az áldásból.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.05.07. 21:35:27

@Vendéan (dszg): azért maradt meg, mert az amerikaiak tájékozódási pontnak használták. Valamelyik könyvben olvastam. Elég hihetőnek tűnik.

valójábannemberci 2009.05.07. 21:40:41

@avocado: na, az előző képes hozzászólásom elszállt az éterben, pedig volt benne két kép, a Frauenkirche 1991-ben és 2008-ban.
Meggyőző a változás.
Sosem késő elkezdeni az értelmes, hagyománytisztelő rekonstrukciót.
Csak megfelelő fejtartalommal bíró embereket kell a megfelelő helyekre rakni.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.05.07. 21:49:38

@berciXcore: a templom honlapja: a legjobb Bach-részlet az elején: www.frauenkirche-dresden.de/ amúgy így kell kinéznie egy honlapnak

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.05.07. 21:57:21

@berciXcore: egyébként nagyon durvák ezek a németek: rátették a wikipediára szinte a teljes Bundesarchiv fotótárat. Nálunk mikor lesz ilyen? :-D

Bell & Sebastian 2009.05.07. 22:01:25

Aber das Vaterland, Himmel und Gott steht wieder fest!

valójábannemberci 2009.05.07. 22:02:22

@aesculus: én is azt néztem, hogy teljesen hivatalosan van jelen a Bundesarchiv. Nem kispályások, na. :)

Ami meg Drezdát illeti, asszem anyumat majd alkalomadtán jól elzavarom oda, gyerekként járt ott, pont a prágai tavasz idején.
Biztosan tetszene neki a tisztességgel felújított óváros. :)

Köln meg Belgiumba menvén mindig útba esik, ha épp autókázás van. Sokat nem voltam még arra, de az a kevés is nagyon komoly benyomást tett rám.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.05.07. 22:03:43

@Bell & Sebastian: Weil den fleissige deutchen hat alles wieder aufgebaut:-D

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.05.07. 22:07:25

@berciXcore: így kéne felújítani a Dísz teret és a várpalotát is...

Bell & Sebastian 2009.05.07. 22:17:31

@aesculus:

"Step by step" mit "Stein auf Stein"!

Kenguru 2009.05.07. 22:19:11

"azért maradt meg, mert az amerikaiak tájékozódási pontnak használták"

Ugyan. Utolagos magyarazat.
Nappali bombazasok soran is alig tudtak celozni, ejszakainal meg plane.

Nem volt celpont, tehat nem mentek ra komolyabban(mint pl a hidakra), de jo allapotat csak annak koszonheti, hogy nagyon sok anyag van benne.

gordon735 2009.05.07. 22:19:49

@aesculus: Teljesen hihetetlen. A korabeli bombázási technológiával lehetetlen volt becélozni egy városnegyednél kisebb területet (hacsak nem repültek a bombázók nagyon alacsonyan - de az angolszászok nem repültek, jó magasról bombáztak ahol a légvédelem már nem tudott bennük kárt tenni).

Erre a problémára találták ki aztán a szőnyegbombázást, ami a képen látható pusztítást eredményezte. A katedrális megmaradása isteni csoda, no meg a XIII. sz. építészet felsőbbrendűségének bizonyítéka.

valójábannemberci 2009.05.07. 22:22:28

@aesculus: egyetértek. A Palota, a Buzogánytorony, a Várkert, a Dísz tér, és még megannyi más csak a Várban. És akkor nem beszéltünk még megannyi más helyről csak Budapesten, vagy a megyeszékhelyeken... És akkor hol vannak még a többi vidéki kincsek.
(Mondtam már, hogy hatalmas respect a Golgota Gyülekezetnek a vajtai Zichy-kastély felújításáért?)

valójábannemberci 2009.05.07. 22:27:40

@gordon735: na igen, a szőnyegbombázás nem volt túl kíméletes. Ezen a Weselről készült képen jól látszanak a kráterek. A város 97%-a megsemmisült:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Wesel_1945.jpg

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.05.07. 22:28:21

@Kenguru: mellette van a főpályaudvar és a Hohenzollern-híd! Látszik is a képen, hogy teljesen szétbombázták.
@gordon735: nem tudom, lehet, hogy kölni városi legenda. Mondjuk nagy "objektum" ahhoz, hogy NE találják el... nem?

gordon735 2009.05.07. 22:34:40

@aesculus:
"Mondjuk nagy "objektum" ahhoz, hogy NE találják el... nem?"

A Wikipédia szerint 70 bombatalálat érte. Csak nem dőlt össze.

valójábannemberci 2009.05.07. 22:38:14

@aesculus: amiben egyébiránt az a furcsa, hogy már a századforduló után épült, 1922-ben, a kor modern technológiájával, vasbeton szerkezetekkel. Akkoriban az építtetőknek még volt ízlése. :]

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.05.07. 22:42:54

@gordon735: de nem kapott gyújtóbombát, mint a drezdai Frauenkirche és nem tört ki tűzvihar, mint ott. És a várost folyamatosan bombázták szünetekkel: negyventől negyvenötig. A 70 bomba nem egyszerre hullott. Az más, mint egy olyan bombázás, ami-annak ellenére, hogy csak egy napos-teljesen porrá zúz egy várost: mint pl. Drezdát vagy Hamburgot.
De nem akarlak kigúnyolni: szerintem is hatalmas csoda, hogy megmaradt.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.05.07. 22:44:04

@berciXcore: egy régi terv alapján készült. De ez semmit sem von le az építők ízléséből.

valójábannemberci 2009.05.07. 22:58:34

@aesculus: : a drezdai Frauenkirche pusztulásáról olvasom, hogy a kritikus pillanatokban 1000°C volt benne, a tartóoszlopok vörösizzásban, majd ami nem bírta a hőt, az egyszerűen szétrobbant. Aztán az egész beomlott.
Szívszaggató és félelmetes lehetett azoknak, akik nem sokkal előtte pont ott bújtak a bombázás elől.

Vajtáról meg úgy tudom én is, hogy egy jó 100 éves "jegelt" Pollack-terv megvalósítása volt, új helyszínen, ráadásul időközben a historizálás kiment a divatból, és megjelent a vasbeton technológia.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.05.07. 23:19:36

@berciXcore: ismered a Szt. Imre templomot a budai Villányi úton a Kertészeti Egyetem mellett? 1938-ban épült! 1938-ban! És úgy néz ki, mint egy barokk katedrális. Nem tudom, hogy vagy vele, de összehasonlíthatatlanul SZEBB, ŐSZINTÉBB a kortárs városmajori, vagy a pasaréti templom. Hogy lehet ilyet építeni a harmincas években? Mindennek megvan a maga ideje-a korhű felújításnak is.

valójábannemberci 2009.05.07. 23:27:21

@aesculus: a barokkot nem szeretem amúgy sem. :D
Mondom, részemről román és (letisztult, tehát nem flamboyant) gótikus fúzió kiegészítve a modern acél-üveg-sodronykábel megoldásokkal. :)

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.05.07. 23:44:33

@berciXcore: nekem nincs bajom a barokkal (sőt!). De az IGAZIVAL! (Bp., Egyetemi templom, Győr, Sopron barokk utcái,stb). De a húszas évek neobarokkját ki nem állhatom!

sergei 2009.05.08. 00:01:56

Kiváló kép, kiváló kommentárral. Köszönöm!

valójábannemberci 2009.05.08. 00:02:31

@aesculus: mondjuk tény, hogy abban a korban erős fejvakarás terhe mellett lehet elképzelni bárhol is újonnan épített neobarokk valamit.
'20-as, '30-as évek = bauhaus, nekem. A bauhaus is egy számomra kedves műfaj.
De még a kor monumentalista építészete is rendben van, a Koekelberg Bazilika például nekem tetszik. Ez eredendően neogótikusnak indult, aztán egy új építész egy bauhaus-neobizánci-artdeco befejezést kanyarított hozzá, és teljesen jó, bár sokak gyomra nem veszi be:
www.basilique.be/admen/

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.05.08. 00:10:52

@berciXcore: úgy látom építészetileg viszonylag egy húron pendülünk:-) a Bauhaus...hát igen... Margit körút, a pécsi Mecsekoldal villái, Napraforgó utca. Hé, hogy lehet, hogy akkor (is) a világ építészeti élvonalában voltunk? Mi lett ebből mára:-( rózsadombi giccs és egyenkocka-autocad-irodaház...

valójábannemberci 2009.05.08. 00:27:12

@aesculus: valóban elszomorító, hogy mindenféle giccsparádék, vagy jellegtelen egyenkockák épülnek mindenütt.
Példát lehetne venni Louvain-la-Neuve tervezőiről, akik ugye a Leuvenből elzavart vallonoknak álmodtak meg egy várost, ami dinamikájában a középkort idézi, de stílusában modern, anyagfelhasználásában meg a hagyományos klinkertégla mellett vasbetont és acél-üveg-fa-sodronykábel kompozíciókat használ:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fe/03-louvain-la-neuve-17-01-2002.jpg
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/Louvain-la-Neuve_Halles.JPG
www.muse.ucl.ac.be/medias/medias/M/P10191.JPG
francois.schreuer.org/IMG/jpg/louvain-la-neuve_026.jpg

A németalföldi építészet több korszaka is a kedvenceim között van, amúgy. :)

bz249 2009.05.08. 00:39:13

@gordon735: ennyire azért nem voltak pontosak... a bombák fele találta el célpontnak kiválasztott várost :(

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.05.08. 00:40:49

@berciXcore: "elzavart"? erről nem hallottam. Elmondod, mi ez?

valójábannemberci 2009.05.08. 00:51:48

@aesculus: a '60-as, '70-es években annyira kiéleződött a nyelvi ellentét, hogy a vallonok nem maradhattak tovább Leuvenben. Az egész forrongás központja igazából az egyetem volt, és LLN eredetileg egy campus-városnak indult, kezdetben gyakorlatilag csak az oktatógárda, a hallgatók és az egyetemi személyzet, valamint ezek közvetlen, korábban Leuvenben élő rokonsága költözött át az új telepre. Azóta persze már kinőtte magát a város, és már a belvárosban is születtek újabb, a modern városokban elvárható épületek (pl. az Esplanade nevű "pláza").
Érdekes képződmény LLN, hiszen tényleg egy tervezőasztalon megrajzolt település, a funkcionalista és a tradicionalista építészeti áramlatok fúziója.

Érdekes, hogy Nyugat-Európában sok helyütt ez a koncepció vezette a bombázásokban elpusztult városrészek újraálmodóit, míg nálunk az agyatlan, a települések régi dinamikáját teljesen felborító, destruktív szocreál "modernizmus" zajlott. Ennek ékes példája a veszprémi Kossuth utca és a Brusznyai út...

valójábannemberci 2009.05.08. 00:54:13

@berciXcore: illetve a a pesti Duna-part hotelsora...

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.05.08. 01:00:12

@berciXcore: azalatt én is megnéztem a neten, de alig akartam elhinni. Eszméletlen, a nagy Belgiumban, ami példát mutat "ejrópaiságból" nekünk-egészen amíg ketté nem válik két részre, de ezt most hagyjuk, messzire vezető téma.
Magára a városra visszatérve: szuper, hangulatos helynek tűnik. Bár az "igazi" Leuven sem lehet rossz...
@berciXcore: most nézem, hogy Veszprémet és a pesti szállodasort már megbeszéltük a youtube-os Budapest videó kapcsán. Szinte szóról szóra:-)

valójábannemberci 2009.05.08. 01:09:18

@aesculus: Leuvenben nekem a kedvencem az ún. Benigna-házak:
en.wikipedia.org/wiki/Grand_B%C3%A9guinage,_Leuven
Egy miniváros a városban. Ma a diákok laknak ezekben a bájos, ódon épületekben. Lehet egy hangulata. :)
www.cs.kuleuven.be/~maarten/pics/begijnhofleuven/index.html
Amúgy is egy gyönyörű város. Egyik "lelépési célállomásom". :)

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.05.08. 01:14:07

@berciXcore: igen, azt ismerem. Kicsit olyan, mint az augsburgi Fuggerei. De ilyen begina-kolóniából több is van, van fehér falú is.
Nem tudom, nekem-egyelőre-nincs ilyen célállomásom. Szomorú lennék, ha lenne...
Tényleg, Ieperben/Ypresben voltál már? (egyébként én még nem voltam Belgiumban)

valójábannemberci 2009.05.08. 01:38:55

@aesculus: Ieperben még nem jártam, sajnos, de ami késik... :)
Amibe még nagyon beleszerettem, az Brugge, illetve Gent és Liége is tartogat izgalmas meglepetéseket.
Geraardsbergen is kedvenc (idevalósi volt egy belga barátnőm). :)
Tournai is kellemes hely, itt anno magyar zászlót láttam lógni az egyik templomtornyon. :)

Zetek 2009.05.08. 06:29:41

Az angolszászok pusztítani akartak, ezért amikor már meg lett volna a technológia a pontosabb célzásra akkor sem használták. A képnek nem a vereséghez, hanem az angolszász barbársághoz van köze.

valójábannemberci 2009.05.08. 08:09:06

@Zetek: azért a németek se arról voltak híresek, hogy Teddy macikat dobáltak az égből, ráadásul párszor eléggé eltévesztették az irányzékot, amikor a független és semleges Írországot szórták meg:
en.wikipedia.org/wiki/Bombing_of_Dublin_in_World_War_II
De legalább elismerték, hogy elkúrták, nem kicsit. A háború után meg jóvátételt is fizettek.

Amúgy az angol-szász barbársághoz tartozik ugye az is, hogy a drezdai Frauenkirche felújítása körüli történésekben nagyon fontos szerepük volt. ;]

Zetek 2009.05.08. 09:22:09

A németeknek kevés gépük volt, ezért céltudatosan támadtak. Ráadásul az egész náci bagázs anglomán barom volt - lásd Dünkirchent.

Kenguru 2009.05.08. 11:43:55

aesculus:
Mert az strategia celpont volt, ramentek zuhanobombazokkal, vagy a folyo vonalaban repultek vagy ilyesmi.

"Az angolszászok pusztítani akartak, ezért amikor már meg lett volna a technológia a pontosabb célzásra akkor sem használták."

Jah persze. Legvedelmi tuz, tamado vadaszgepek, ejszaka elsotetites. A bomazok legenysege sokszor statisztikailag nem elhetett tul egy bombazo hadjaratot(22).

Nem nagyon tudtak celozni jeelntos kockazat nelkul, orultek hogy KB magataltak a celpontot, oszt usgyi.

Radasul akkor meg ugy volt, hogy hitler legyozese utan meg hatra van japan, amit a heliek az utolso emberig fognak vedeni.
Nem ertek ra finomkodni.

Az "angolszász barbárság" maga a nyugati civilazio volt a nemet es a szovjet barbarsaghoz kepest.
Es akkor meg nankingrol nem is beszeltem.

Akkor az egy ilyen vilag volt.
A haboru szornyu.

negeev 2009.05.08. 12:01:19

@Zetek: Legutoljára a Demokratában olvastam az "angolszász barbárságról”...
Mondjuk az se semmi, hogy ki tudod hozni, hogy a II. Világ Háború is az ő hibájuk volt.

Cypriánus 2009.05.08. 14:52:51

Zetek! mindig elszáll az agyad, ha ez a téma jön szóba....pedig ugye a németek sem kesztyűs kézzel kezdték, ugye, (pl. Freiburgot pedig először saját maguk bombázták meg , navigációs tévedésből-persze később a RAF jelentősen kiegészítette a munkát...:( )
még nem találkoztam olyan angollal, aki büszke lett volna a légiháborúra. Amikor néhány hónapja kifejtettem egy angolnak , hogy a 6 éves elhúzodó háborúba és bosszúvágyba a korabeli brit közvélemény teljesen belehülyült, és ezért volt Drezda, azt mondta, igazam van," it is a painful shame" !.
A legtöbb mai angol történész szerint ami történt, az akkori hangulatban ugyyan érthető, de mai brit közvélemény legjobb ha hamut szór a fejére, és zsákruhában jár pl. Drezda évfordulóján . Ez persze ott sokaknak nem tetszik, ( az angol bulvársajtóban a németek még mindig "the huns" ) de tény, a helyreállított drezdai templomokra az Anglikán Egyház sikeresen gyűjtött országszerte, és a Szt. Pál templom aranykeresztjét egy olyan ötvös készítette afféle családi vezeklésként , akinek az apja bombázta Drezdát...mint ahogy a chichesteri püspököt egy ország tartotta őrültnek és árulónak, amiért akkor élesen tiltakozott a légiháború ellen, ma meg büszkék rá az anglikánok.

minden "légiháború-relativizmus" elkerülése mellett azért megjegyezném, egy átlag lengyel járásban a német megszállók simán kivégeztek másfélszer annyi polgári lakost (zsidók nélkül) mint amennyi áldozata Drezdának volt, Belaruszban pedig úgy a lakosság egyharmada meghalt, pedig ott a művelt németek jártak, nem a barbár angolszászok...

Kenguru 2009.05.08. 17:09:08

"az angol bulvársajtóban a németek még mindig "the huns" ) "

Hehe.
Az irek meg a brit megszallo sereget(illetve a "black and tans"-t) nevezik ugy hogy "Britannia`s huns".

A hunok az angolszaz kulturaban a barbar hoditast jelentik, nalunk meg egyfajta nemzeti legenda amire buszkek vagyunk.
Attila orszaga.
:o)

valójábannemberci 2009.05.08. 17:22:56

@Kenguru: a jenkik meg a párjukat becézik úgy, hogy "hun", hmmm... furcsa dolgok ezek. :D

Kenguru 2009.05.08. 17:38:46

Az a "hunny"-bol jon.

Bar meg mindig jobb mint az angol "sweety pie", ugyan ebben a kontextusban.

valójábannemberci 2009.05.08. 17:56:23

@Kenguru: a "hunny" lehetne akár "hunocska" is.
"Hunny bunny" = "Hunocska nyulacska"
Bocs, tegnapról mára nem aludtam. :D
süti beállítások módosítása