Természetes közeg
2009. április 09. írta: nénike

Természetes közeg

 Kinyúlt pólóm szövetszálai közé fúródott az áprilisi napsugár, mikor szörnyű mackóalsóban, Adidas tornacipőben (Made in China) leszálltam a börzsönyi kis falúu krimója előtt a kerékpárról. Persze sör, bent pedig három 15 vagy 25 éves cigány srác (nehéz korukat belőni) félig leengedett szemhéj alól fürkészte a külvilágot.

 Megmozdult bennem az előítélet, de úriember disztingvál. Rendelés után azért kihúzódtam az intézmény előtt hagyott bringák mellé. Fátyolos tekintetű fiú utánam. Gondoltam, hogy itt bizony minimum beszélgetés lesz, de arra nem, hogy ebből rögtön kiderül, mennyi feszültség van benne. Láthatóan barátkozni akart, kicsit elegyedni a messziről jött emberrel, de a szövegébe olyan kliséket szúrt, amik meglehetősen komikussá tették a mondandóját.

- Ne haragudjon már, hogy megszólítom – nyitotta fel teljesen a szemét, de honnan jöttetek?
- Budapestről. (Nem nagyon akaródzott diskurálni.)
- Ez, az, amaz, de nem vagyunk mi rosszak, csak fenn nyomják a feszkót a városi romák. Na, hogy mondjam neked, hogy te is megértsd (minden második mondata ezzel kezdődött, s bevallom, jólesett, hogy így vesződik velem) a romáknak haza kell szállítaniuk ezt-azt, de én például kivittem egy buszos csoportot egészen a Nagyhidegig, nagyon szép helyet mutattam meg nekik. Aztán adtak volna ezért pénzt, de nem fogadtam el. Elkísértem őket a cukrászdáig, a süteményt fogadtam csak el.

Ekkor megfázott barátom, aki végigköhögte a túrát, megköszörülte a torkát. Fordult a kocka.
- Ne morogj te, mert… ne morogj!
- Nem morogtam.
- De morogtál, ne tagadd! Én nyugodt gyerek vagyok, innen még egy bicikli sem tűnt el, de azt nem szeretem, ha valaki morog.

  Haverja a háttérből a bringás résznél ugyan közbeszúrta, hogy mi autóban utazunk, de ez akkor fel sem tűnt. Később, rekonstruálva a párbeszédet, megállapítottuk, hogy Á-ból B-be mi is autóban utazunk, tehát közbevetése korrekt.

 Aztán arról is hosszasan értekezett, hogy nem veszik őket emberszáma, nyomorban élnek. Állításait az öltözéke hitelesítette. Értésünkre adta, hogy tulajdonképpen mi is olyan városi csávók vagyunk, akik lenézik a szegény cigányt, s bár ő ezt nehezen viseli, azért Z. barátomnak egészen értelmes feje van.

 Kicsit hümmögtünk, aztán szevasztok, szevasztok. Nem hívtuk meg egy pohár sörre. Így nézett ki a Börzsöny lábánál a magyar–roma párbeszéd.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr741053894

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Sárdobáló 2009.04.11. 19:28:07

Tatárszentgyörgy reloadedÚgy néz ki, hogy Tatárszentgyörgy körül még nem lesz egy ideig rend. Volt a héten ez a háztűz, amiről nem lehet tudni, hogy mi történt, de rasszista dühöngésre természetesen azonnal okot szolgáltat. Azonban a februárban történt gy…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

martonx 2009.04.09. 08:26:48

Azért az szerencse, hogy nem volt jobban a köhögős az útitársad. :-)

kill004 2009.04.09. 08:29:46

Biciklivel mentetek haza?

aftermodern · http://aftermodern.hu 2009.04.09. 08:49:58

Jófejek ezek, csak még mindig nem hozták vissza a mobilomat amit pár éve kölcsönkértek...
Akkoriban én voltam kisebbségben és el is nyomtak, ami valóban frusztráló érzés. Azóta tudom mi a tolerancia.

kill004 2009.04.09. 08:55:11

Azonkívül: Hogy- hogy a kocsmában voltak a cigányok? Hisz Kolompár Orbán megmondta, ilyenkor ők már a földeken dolgoznak. Vagy csak beugrottak két kapálás közt?

molaris 2009.04.09. 09:10:38

@kill004:
Ember! Munkaértekezletről nem hallottál?::))
Mondjuk, a Börzsönyt nem biztos, hogy az ő kalauzolásukkal nézném meg.

molaris 2009.04.09. 09:11:37

@denever:
Triatlon, 3. szám, haza a tóról.::))

kill004 2009.04.09. 09:13:52

@molaris: Igaz. Nem mindegy, hogy elölröl hátra, vagy hátulról előre.

plastik02 2009.04.09. 09:17:21

ja hát miért? mert cigányok!
(kommentek alapján szép kis középkor ez a reakció, bár a poszt se valami húde)

kk_kk 2009.04.09. 09:27:35

@plastik02:
Mi a baj a posttal? Nem volt vér? Nem követelt senki kötelet?
Műanyag barátom, nyisd fel a szemed és tedd magadévá Vonnegut sorait:
"Így megy ez."

rognork 2009.04.09. 09:29:59

én is beszékgettem, 2 gyerekkel, tegnap:
c: Hány óra!
é: Nem tudom.
c: HÁNY ÓRA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
é: Nem tudom.
Aztán ennyiben maradtunk.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2009.04.09. 09:33:09

Oszt nem is volt Aggyámáegycigit vagy Nincsegykisapród?

X Y kronosz óra 2009.04.09. 09:33:25

@rognork:

Akkor lopjál magadnak egyet, és majd megtudod, merre hány óra!

phaidros 2009.04.09. 09:37:02

Jó, nyilván sok bennük a feszültség.

"Ne morogj!"

Eldobom a zagyam. :)

plastik02 2009.04.09. 09:39:26

jó igaz, lehet hogy csak én nem bontom le fajra a faszfejeket.

Téglagyári Megálló 2009.04.09. 09:44:27

@plastik02:

És elégedett lehetsz, hogy milyen jó fej vagy. Képmutató!

tevevanegypupu 2009.04.09. 09:46:25

El kellett volna menni veluk bodzat szedni. A bodza sok mindenre jo.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.04.09. 09:47:41

@Téglagyári Megálló:

Képmutató csak az lehet, aki hülyevallásos, megjegyezhetnéd már, barátom. Ezt a szót mi nem használhatjuk, ez a progresszió híveinek privilégiuma.

jotunder · http://orulunkvincent.blog.hu 2009.04.09. 10:02:06

a reakciósok mulatnak. felsőbbrendű tisztafajú gusztuskák. broáf.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.04.09. 10:03:04

@plastik02:

egyébként ez még nem rasszizmus, bármennyire rá vagy állva a rasszizmus figyelésre-elítélésre.-középkorozásra.
rasszista az, aki nem szeretne mostanában balesetet szenvedni, mert tegnap vért adtak a királyfinak a cigányok a hajón... :)

plastik02 2009.04.09. 10:04:12

még ha kamuzok is, legalább nem reklámozom az előítéleteimet, mint ahogy azt sem, hogy büdös e a szám, vagy csúnyán krákogok e.

szpal 2009.04.09. 10:16:41

Most akkor miért köszörülte a torkát? Menni akart, v. a cigányok zavarták? Elég gyenge kis fogalmazás, nekem nem jött le belőle túl sok. Én biztos visszaszóltam volna, hogy semmi közöd, hogy morgok-e vagy nem, nehogy már befenyítsenek Titeket a cigányok.

mr.joshua 2009.04.09. 10:16:47

"Ne morogj", marha jó.
Nemrég Piliscsabán ért véget egy hétvégi kirándulásunk, ahol a falu határában azért szóltak be nekem, mert hátizsák volt rajtam.
Még ha sapka, azt megértem, nade hátizsák?!

És ez Piliscsaba volt, nem Heves megye.

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2009.04.09. 10:17:00

@kill004: őrzik a felüljárót.

A hazatérő Mohácsi Viktória európaparlamenti kéviselő és Kolompár Orbán az OCÖ elnöke nyilatkozatban hívta fel a figyelmet a rendvédelmi szervek viselkedésében felfedezhető bújtatott rasszizmusra.

A kiemelt védelemel akaratlanul is egy kisebbséghez köthető sztereotípiát hangsúlyoz a hatóság, amely hátrányosan érinti a magyar cigányság megítélését.

Követelik, hogy a csömöri gyalogos felüljáró biztosítása ne térjen el az ország többi felüljárójánál alkalmazott megoldásoktól.

MTI

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.04.09. 10:21:51

OFF
Kitakarítottam az indapass mailfiókomat, és látom,. hogy Kündü barátunk több "kedveskedő " levelet küldött az idők folyamán.
Mégis tehetséges lennék? Fel tudom idegesíteni az angolszász konzervatívokat, a liberálisokat is még Kündün kívül, és anno a Matula levelezési rovatában is többször szerepeltem.
ON

tevevanegypupu 2009.04.09. 10:23:13

Multkor lattam Sara Sandor filmjet a Ciganyokat. Mar sokadszor.
Szornyu nyomorban es tudatlansagban eltek es elnek ma is.De ezert a felelosseg legnagyobb reszben kolcsonos. Az eloiteletek is kolcsonosek.
Es ha valaki ezt a temat ovatosan kerulgeti, nem meri a tenyeket kimondani ugy ahogy vannak, az sokkal inkabb kepmutato mint az, aki nyiltan vallalja a velemenyet meg akkor is, ha tarsadalmilag eppen nem "megfelelo", mert jelenleg a "romakerdesbol" es annak idonkenti elorantasabol kivaloan meg lehet elni. Ez sokkal ocskabb es embertelenebb, cinikusabb mint kimodani azt, hogy van okunk felni attol, hogy ciganyok - is - ellophatjak a biciklinket. Ha valaki ciganybunozesrol beszel az vet egyfajta etika ellen amit azok allitottak fel, akik maguk a legszivesebben orokre megoriznek ezt a fajta megkulonboztetest. Mert nekik megeri.

csillagkúll · www.:madeinfidesz.eu 2009.04.09. 10:34:55

ha viccelni akarnék rákérdeznék: tényleg ez párbeszéd volt?, mert szerintem csak bizonygatás, na de majdha kész lesz a varnyúlevesem bővebben.

luucy 2009.04.09. 11:11:17

Nekem is volt egy érdekes sztorim cigányokkal :-)))

A helyszín Nógrád megye - merthogy itt lakom. Egyik városkából mentem a másikba biciklivel, és a "szervíz úton" haladtam éppen, amikor az út melletti fás résznél megláttam két, 20 év körüli cigány srácot, fűrésszel a kezükben amint fát loptak.

Amikor melléjük értem a bringával, eszemben sem volt megállni, de azért odafordítottama fejemet, és rájuk pillantottam. Erre utánam szól az egyikük: "mit nézel zsidó?"

Jót röhögtem ezen, mert most először mondták rám, hogy zsidó (egyébként nem vagyok az), és vicces volt, hogy ezt pont egy cigány szájából hallja az ember.

Kíváncis vagyok ehhez mit szólna az SZDSZ? Hogy az egyik általa patronált etnikai csoport egyes tagjai, a fő bázisát adó vallási csoportot "zsidózzák"... :-)))

És egyébként meg összefügg az én történetem ezzel a posttal, hiszen ebből is léátszik, az SZDSZ mennyire papírszagúan gondolkodik, és nem a valóvilágban él. Vidéken máshogy mennek a dolgok, és nem véletelenül nem szeretik sokan (cigányok is!) a pesti megmondó liberális értelmiségi embereket. Mert amit ők hangslyoznak, az köszönőviszonyban sincs a valósággal.

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2009.04.09. 11:14:22

@luucy:

persze hogy papírszagú.
az SZDSZ-t és a valóságot egy dolog köti össze:

az országos lista

plastik02 2009.04.09. 11:38:24

@tevevanegypupu: más társadalmi problémákról és cigánybűnözésről (én nem tartom tabunak ezt a szót) beszélni és más rögtön azzal posztot nyitni, hogy mentem azonnal a biciklikhez, meg óvatosan válaszolgattunk. a vélemény és az őszinteség fontos. az általánosítás és megbélyegzés már kevésbé.
egyébként a cigánykérdésből jelenleg a jobbik él meg legjobban...

plastik02 2009.04.09. 11:39:29

azt pedig a mai napig nem értem a keresztény egyháznak miért nem kellenek az igen nagyszámban bigott vallásos cigányok.

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.04.09. 11:44:32

Én azt nem értem, hogy népes jogvédő populációnk a szlovákiai gyerek-alázás ügyében miért nem nyilatkozik?

Mert az VALÓBAN rasszista indíttatású cselekmény.

X Y kronosz óra 2009.04.09. 11:45:12

@plastik02:

Miből gondolod, hogy nem kellenek?

a Görög Katolikus Egyház olyan intézményeket hozott létre melyek a roma emberek megbecsülését és önbecsülésének visszaállítást tűzték ki célul, támogatva és megerősítve a romák vallásosságát és kultúráját.
www.magyarkurir.hu/?v_op=eredmeny&m_op=view&id=4265&rovat=10

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.04.09. 11:45:33

@plastik02: "keresztény egyház"?

Definiáld ezt a fogalmat, légyszíves!

plastik02 2009.04.09. 11:48:01

pont most van az m2-n erről műsor.

plastik02 2009.04.09. 11:52:18

@mefisto: eszemben sincs. de a cigányok túlnyomó része keresztény és egy jó részük vallásos. pont a mostani műsorban van arról szó, mennyire jelentős szerepe lehet (és van!) az egyháznak a felzárkóztatásban és a kulturális integrálásban.
a másik oldalt meg ott van református egyház jeles képviselője, aki szimplán náci beszédeket tart szélsőjobb rendezvényeken.

Krokodil · http://sardobalo.blog.hu 2009.04.09. 11:55:09

A sztoriról önmagában csak azt kérdezném, hogy mégis mit mondol vele, mi az értelme annak, hogy ezt itt megosztod velünk, bár értem én, hogy a három fiatalember akikkel találkoztatok, de legalábbis az egyik suttyó volt, de mi adja a post apropóját. A címmel együtt pedig már kifejezetten gáz a post, mintha állatokról beszélnél bazdmeg, természetes közeg.

X Y kronosz óra 2009.04.09. 11:59:29

@plastik02:
Az általad leírt túlnyomó rész jelentéktelen kisebbségének, ajánlás gyanánt ide teszek pár pontot a tízből:


2. Isten nevét hiába ne vedd!

5. Ne ölj!

7. Ne lopj!

8. Ne hazudj,mások becsületében kárt ne tégy!

10. Mások tulajdonát ne kívánd!

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.04.09. 12:04:23

@plastik02: Arra szerettem volna felhívni a figyelmedet, hogy nincs egyetlen keresztény egyház. A három nagy keresztény vallási gyülekezet háromféleképpen viszonyol a roma közösséghez. (Természetesen a romák többsége tudtommal katolikus.)

Etnikai alapú elutasítottság nincs. A bigottság megítélése már más kérdés - attól függ, mit értünk bigottság alatt. Az, hogy valaki nagyon vonalasan, kicsit sajátságosan értelmezi a vallási tételeket, az teljesen elfogadható. Abból viszont tényleg nem kér senki, ha valamelyik bűnöző hajlamú honfitársunk egy aranyozott bicikliláncra akasztott félméteres átmérőjű Krisztus-képpel bunyózzon a kocsmában.

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.04.09. 12:07:43

@Krokodil: Egy életkép, ami felhívja a figyelmet a feszültségekre.

De mondom: Szlovákiában volt egy brutális, rasszista indíttatású rendőri agresszió. Erről viszont egy árva szó nem esik, az OCÖ és Mohácsi hallgat, mint a tejbetök.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2009.04.09. 12:29:07

Tegnap a 7-es buszon utaztam délután hat körül,
csúcsforgalomban, teljesen tele volt. Ahogy felszállok,
hallom, hogy valami hangoskodás van. Két fiatal roma nő,
és egy 20 év körüli csávó, egy kisgyerekkel állt a csuklónál.
A csávó a következőket üvöltötte:

- Persze, fáradtak a magyarok. Fáradtak nagyon, mert sokat
dolgoztak a gecik. De a cigánynak nem adják át a helyet, mert
cigány mi! Mert fáradtak. Kurva magyarok, mindet megölném
bazmeg. Rohadt magyarok. Fáradtak a magyarok, nem tudják
átadni a helyet, nagyon fáradtak, geci magyarok,
de megverném mindet geci...

A két nő nevetgélt, én azon gondolkoztam szóljak-e valamit,
de körülnézve rájöttem, senki oda se néz. Lehajtott fejjel,
nézett maga elé kb. 200 tényleg kurva fáradt magyar, akik
hajnalban keltek, munkából mentek haza a lakótelepükre.
És senki se szólt, senki rájuk se nézett, aztán leszálltak
és csend lett.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2009.04.09. 12:47:56

@tevevanegypupu: Ha valaki utálja a cigányokat, és aszongya, hogy utálom a cigányokat az kérem nem képmutató.
Aki meg utálja, de közben aszongya, hogy szabaccágot Késes Elemérnek, mert akkor talán lesz még egy százaléka a többi képmutatóból kifolyólagossan, az képmutató.
Ércsük?

plastik02 2009.04.09. 13:04:46

kronosz óra, te most megoldottad a kibaszott világ minden problémáját úgy érzem!

mefisto: értem. a komment arról szól, hogy minden egyháznak rá kéne feküdnie a témára, tisztelet a kivételnek. a műsorban tényleg elég pozitív példákat lehetett látni. ehhez persze küldetéstudat, misszió kell, de én úgy tudom (lehet rosszul) ez az egyik fundamentuma a keresztény vallásnak. tehát az ilyen kezdeményezéskre nagy szükség van és minden tisztelet azoknak, akik bevállalják.

otto von...: jóvan akkor utálja mindenki hangosan a cigányokat, akkor legalább biztos, hogy jóval kevesebb lesz a képmutató.
a cigány? na az nem lesz kevesebb!

egyébként kb. ugyanarra céloztam, mint krokodil.

plastik02 2009.04.09. 13:06:38

a tisztelet a kivételnek arra vonatkozott, aki már megtette.

X Y kronosz óra 2009.04.09. 13:22:07

@plastik02:

Túlértékelsz ;)
De a tízparancsolatot nem hülyeségből véték kőbe.
A kőbe vés kifejezés pont azt takarja a köznyelvben, hogy megváltoztathatatlan szabály.

2000 év elég erős referencia. Ha az emberek megpróbálnák ezeket betartani, máris jobb lenne a világ.
Még mielőtt megkérdeznéd, nem, nem a cigányokra gondoltam, hanem minden emberre.

plastik02 2009.04.09. 13:38:07

főleg hogy a tíz parancsolat minimum 3000 éves...
ez igen rendes tőled egyébként, csak gyakorlatibb megoldás is létezik talán, mint elvárni az emberektől, hogy holnapra mindenki jó fiú vagy lány legyen.

tevevanegypupu 2009.04.09. 14:10:10

Nem az a jo szo, hogy utaljuk a ciganyokat mert nem utaljuk. tartunk toluk inkabb. Nem szoktunk utalni senkit aki mas es aki valamennyire alkalmazkodik egy adott orszag szokasaihoz. Sokfele nemzetiseg el Magyarorszagon, akiket eszre sem veszunk mert nincs miert. Dolgoznak, megvannak egymas kozott, esetleg kedvuk van integralodni egy bizonyos mertekig. Megtartjak kulturalis, kulinaris szokasaikat, oltozekuket de ezzel egyutt ugyanolyan "lathatalanok" a tomegben mint mindenki mas. Kiveve a ciganyokat. Oket latjuk, halljuk. Sokszor jo es szep dolgokat, meg tobbszor remseget..Ki es mi ennek az oka?
Inkabb azok akik keptelenek tisztelni szabalyokat..Volt ido beilleszkedni, volt ido tanulni, volt ido munkat keresni..A lehetoseguk a tanulasra, muvelodesre most is adott. Valamikor csak el kellene mar kezdeni..

Karcolt lendület 2009.04.09. 14:10:11

@plastik02:
Abból, hogy a református egyház egy tagja miket beszél, nem lehet következtetni az egész egyház hozzáállására, ugyanis nem egy centralizált szervezet (szemben a katolikus egyházzal), a tiszteletesek csak a gyülekezetüknek tartoznak felelősséggel, csak nehezen lehet bármit is kezdeni olyan egyházi emberekkel is, akik nem nagyon használnak a közösség renoméjának...

Amúgy nem tudom mit háborogsz a poszton, ez egy életkép, ma Magyarországon a nem cigányok 95%-a így viselkedne. Igen, előítéletből. Nem tudom, te hogy viselekedtél volna, hogy csak itt nagy a szád, hogy nincsenek előítéleteid, de azért ott vigyáztál volna a biciklidre és tartózkodóan beszélgetsz ezekkel a jóemberekkel.

Az előítélet pedig többezer éves ösztön, nagyon sokat segített a túlélésben: ha a személyes vagy a közösségi tapasztalat szerint bizonyos típusú emberek gyakrabban visznek magukkal olyan dolgokat, amik nem az övék volt, akkor érdemes jobban odafigyelni, ne legyen erre lehetőségük. Lehet, hogy pont az a szerencsétlen nem vinné el a biciklit, ez csak úgy derülne ki, ha lehetőséget adna rá az ember - de minek kísérletezni. Ahogy nem kritizál az ember nagy hangon kopasz biztonsági őröket sem, mert lehet, hogy szép lelkű poéták, de valószínűbb, hogy fájdalmas lenne egy ilyen akció vége. Mondhatjuk, hogy az előítélet felhasználása csak a jobb félni, mint megijedni mondás gyakorlati alkalmazása.

Az előítélet pedig az emberek bármilyen csoportjára vonatkozhat, ennek csak egyik eleme az etnikum: rockerek, emósok, plázacicák, orvosok, taxisok, bankárok, informatikusok, jobbosok, balosok, liberálisok. Miután nehéz megismerni még egy néhány ezer fős településen is mindenkit, hát még egy 10 milliós országban vagy egy több milliárdos bolygón, így az ember csoportokra bontja az általa ismeretleneket és kialakít magában valamilyen képet róluk. Lehet nyüszögni, hogy ez mennyire helytelen és nem liberális, az előítélet-mentesség akkoris egy idealista ostobaság, köze nincs az emberi psziché működéséhez. Azt nem lehet megváltoztatni. Változtatni egy-egy csoport viselkedésén lehet (vagyis ők változtathatnak a saját viselkedésökün) és akkor idővel megváltoznak a velük kapcsolatos előítéletek is... Nem lehetetlen, én is mindig megpróbálok udvarias kultúremberként viselkedni külföldön, hogy úgy en-bloc a magyarokról jobb legyen a kép...

luucy 2009.04.09. 14:26:30

@plastik02: "azt pedig a mai napig nem értem a keresztény egyháznak miért nem kellenek az igen nagyszámban bigott vallásos cigányok."

Ki mondta, hogy nem kellenek? Már alapjáraton nem értem ezt a felvetést, hiszen senki nem tiltja emg nekik a templomba járást, a gyerekek járnak hittanra, semmilyen hátrányos megkülönböztetés nem éri a cigányokat az egyházon belül. Természetesen nem árt, ha valaki betartja a 10 parancsolat "Ne lopj" pontját is. Ha meg nem, akkor bűnt követ el, egyház szinten is

luucy 2009.04.09. 14:36:53

@Karcolt lendület: Egyetértek! Sőt, még hozzá kell tenni, hogy az előítéletmentességért harcoló liberálisok, ugyanolyan kirekesztőek, vagy előítélettől telítettek, pl a jobboldali, nemzeti érzelmű emberekkel szemben. Lásd Árpád-sáv. Lásd állandó fasisztázás, rasszistázás. Ezek is előítéletek. Meg az, hogy ha valaki negatívumot mond egy romára, akkor az egyből rasszista, még akkor is, ha egyébként ugyanabban a helyzetben egy nem romának mondta volna.

KAtolikus egyházból egyáltalán nincsenek kizárva a romák, sőt! És igen, a romák nagyrésze katolikus. De mindenestre azt hozzá kell tenni, hogy nem attól lesz valaki vallásos, hogy egy félkilós aranykeresztet hord a nyakában....

heima (törölt) 2009.04.09. 14:45:25

@plastik02: na és azt te honnan tudod hogy a cigányok bigott vallásosak? nem vagy te kicsit előítéletes?

heima (törölt) 2009.04.09. 14:47:54

@Krokodil: na mivan ez nem olyan szájbarágósan egyértelmű mint Mohácsi Viktória meg a szakállasbácsik az eltén?

valójábannemberci 2009.04.09. 15:25:11

@plastik02: Uszkán például a szabadkeresztények tették meg a legnagyobb lépést. Azóta ott nem lopnak, nem piálnak, képesek megbékélni a szegénységükkel és a (zsák)falu erősen hetrányos helyzetével. Szeretnének persze továbblépni, de a falu elhagyása nélkül.

plastik02 2009.04.09. 15:25:35

senki nem mondta hogy ki vannak zárva az egyházból. mindössze annyit, hogy remek alapanyag a misszió teljesítéséhez, a vallás terjesztéséhez.

karcolt lendület: eszembe sem jutott így általánosítani, nyilván Hegedűs (remélhetőleg) egy magányos fasz, de attól még református lelkész. csak azt akartam érzékeltetni, hogy vannak a minden állami integrációs programot lazán verő egyházi segítségnyújtások, meg vannak ilyen fősuttyók is. az érem két oldala.

azt meg már leírtam, hogy egyáltalán nem az előítélettel van bajom. én is alapösztönnek tartom. nyilván tudom kiket kerülök ki az utcán, bár nálam ez nem bőrszínfüggő, dehát kinek mi.
a problémám az előítéletek reklámozásával van. feleslegesnek és kártékonynak találom.

valójábannemberci 2009.04.09. 15:28:39

@berciXcore: Ja és a polgármester meg SZDSZ-es. Szóval a falu tényleg egy különleges jelenség az országban. ;]

heima (törölt) 2009.04.09. 15:35:26

az hogy lehet, hogy nincs statisztika a cigány bűnözők arányáról, így persze kijelenteni se lehet, hogy a cigányok java részt bűnöző életmódot folytatnak, addig arról nyíltan megy a csevej hogy a cigányok vallásosak. Mégis ki döntötte el hogy ki a cigány és ki nem, a riporter, az SZDSZ, az egyház, ki?

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2009.04.09. 16:59:48

@heima: okoska, megint hülye vagy. Krokodilnak annyi köze van az ELTE-hez, mint neked az intelligenciához.

Krokodil · http://sardobalo.blog.hu 2009.04.09. 17:07:10

@mefisto: ez szerintem azért nem nézhető így, mert feltételezem, hogy a suttyó srác, akivel találkoztak akárkibe belekötött volna, bár talán részben igazad van, az érdekes, amit a srác mond "Ez, az, amaz, de nem vagyunk mi rosszak, csak fenn nyomják a feszkót a városi romák."

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.04.09. 17:17:49

Hát ja, az ilyen típusú falusi krimókban Bp-ről jövőknek nem ajánlatos sokáig időzni.
Kb. mint az amerikai filmekben: gyanakvó tekintetek, "what ya up to, stranger?" típusú szövegek.
Vadkelet vazze.

roland_bela (törölt) 2009.04.09. 17:34:05

jó ez a tízparancsolatra hivatkozás, de a 7-es parancsolat, konkrétan csak emberrablásra vonatkozik, ami a tényleges lopást tiltja, az a 3Mózes 19-ben van, itt található a ne lopj tárgyra alkalmazva is. MÁr csak azért is, mert a tízparancsolat bármely parancsának megszegéséért halálbüntetés járt az ókorban, míg egy tárgy ellopásáért nem, ebból tudjuk, hogy ez emberrablásért járt.Amúgy nem értem, mit kell itt a romákat azzal húzni, hogy 7-es parancsolat, a kersztény businessman sem tartja be mind a tizet, aztán ők mégis rendben vannak...

valójábannemberci 2009.04.09. 17:44:25

@Úlfhéðinn: ott ezért kell a déli államokban mászkálni. Southern hospitality, blues, BBQ, cajun, country, traktorok, kedves mocsárlakó suttyók. ;]

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2009.04.09. 17:49:32

Kisváros, nyári este, Fő utca, vagy valami olyasmi, fekete lada előz bömbölve, majd keresztbe fordul előttem az úton.
Huszas etnikum pattan ki belőle hátrarohan, beordít a nyitott ablakon:
...aggyá benzint!!!!. A csaja is kiszáll, rágyujt.
Nem érted köcsög, aggyá benzint.!!!
Mondhatnám az úrnak, nem vagyunk bemutatva, de inkább hallgatok, nézem a csajt meglehetős, bár még elég fiatal.
Nem kap benzint, muszáj beélerugnia a jobb első kerékbe, visszaül és csikjorogva elhajt.

Ugyan az a kisváros, délidő, durva falapokkal borított westkocsma, kinn is ülnek néhányan, odapillantok a kerélpárról :
....ne nézzé, kérdezzé...!
Még csak az kéne...Nem elég, hogy az adómat befizetem?

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.04.09. 19:08:28

@berciXcore:

Jaja, és jár hozzá egy olyan redneck akcentus, mint Major Kong-é a Dr. Strangelove-ból. :)

www.youtube.com/watch?v=F5qqfsQGYus

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2009.04.09. 19:17:36

Amíg nem lehet kimondani (sok félidióta rasszistázása nélkül), hogy a cigányok a keményebb rasszisták, ráadásul az ő rasszista összetartásuk minden szempontból veszélyesebb az állítólagos cigányellenességnél (ami nem más, mint tapasztalati úton leszűrt, okokkal bizonyított óvatosságban megnyilvánuló "előítélet"), addig ez nem lesz normális ország. A cigányok erőszakban is feltétlenül összetartanak (a magyarok nem), továbbá sokkal, de sokkal hajlamosabbak a szokványos együttélés kereteit szétrúgni és vad agresszióval fordulni a másik ellen. Vagyis: veszélyesek.

A cigányok gyakori és erőszakos társadalomellenessége ellen csakis a kemény szigor és a nulla tolerancia a megoldás. Továbbá a Mohácsik, Kolompár Orbánok és hasonló gazemberek rasszista megnyilvánulásaiért megindított kemény büntetőeljárások, valamint a magyaroknak minden kisebbségi jog azonnali megadása...

valójábannemberci 2009.04.09. 19:54:03

@Molnargoreny: szerintem meg nagyobb működési teret és több támogatást az olyan felekzeteknek, ahol ténylegesen nagy hangsúlyt kap az integrációs-missziós munka, gondolok itt a baptistákra, metodistákra, szabkerekre, pünkösdiekre, vagy bármi olyan megmozdulásra, ami jövőképet ad nekik, ilyen például a Lakatos Béla Projekt (jófajta roma r&b, funky, soul, meg miegymás műfaj, Rontó Kitty is itt énekel): lakatosprojekt.uw.hu/

Szóval aktatologatás, ombucmanozás és európaiparlamentezés helyett igazi tevékeny munkát.

Uszka csak egy a sok közül, abból is egy mintafalu. Másutt is vannak, csak szerényebb eredménnyel. És nem feltétlenül a romák ellenállása jelenti a legfőbb problémát.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.04.09. 20:59:25

@Molnargoreny:
Amíg az etnikai alapon szerveződő 1%-os pártocska tartja kezében a gyeplőt, addig a cigány-kérdés nem oldható meg.

ÁrPi 2009.04.10. 15:33:17

Én elárulnám nekik, az északbörzsönyi-vadkelet falÚÚsi krimójának délidei látogatóinak mindenféle lekicsinylés, előítélet és aggresszor morgás nélkül:

" - Én meg Volvo buszban utazom , csákókáim! "

Talán elismerően csettintenének hogy szegről-végröl...
..Na .és hogy irigyelnének, tán morognának is, hogy fehérgallérosként engem mégse senkise diszkriminál ...


Egyébiránt fura megfigyelésem, hogy ugyanilyen nehezen értelmezhető volt a posztoló nénike karácsonyi december24-i posztja is...

piezo 2009.04.10. 17:04:55

"Falu", rövid u-val, kultúrfölényke.

picur3ka 2009.04.12. 23:16:32

Hajj, en naiv meg mindig azt gondoltam, hogy egy szerencse van a ciganyokkal, hogy legalabb nem vallasosak, tehat nem kell toluk lenyelni egy adag ideologiai fost is egyben...

Kulonben, az egyhaz nyomul, nem reg forditottak a bibliat lovarira egy-nehany millioert. Ami szerintem remek otlet lett volna, ha megtanitottak volna oket olvasni eloszor, azon tul ezeknek a millaknak elsobbrendu helye lenne a munkat, kenyeret terulet.

wan2bee 2009.04.13. 12:53:34

saját legtisztábban élő "élményem" a cigányokkal tavaly nyárról való. Vagy talán két éve.. Vizsgaidőszak környékén a Szabó Ervin könyvtárhoz mint méhek a virágra, úgy jöttek a bringások. Köztük velem is. A könyvtár bicikli tároló kapacitása ugye kb 8 bringában limitált. Úgyhogy adott a szemközti kerítés tele aggatása. Kivéve a kis ajtót, amire a portás mindig fel is hívja a figyelmet nagyon kedvesen. Na de. Két 15-20 közötti cigány fiatal téblábolt egész nap a bringák környékén 1 hátizsákkal és egy lerobbant bringával. A hátizsákban erővágóval és rettentően nézték a bringákat.. Melyiket lehet esetleg odébbtenni. Eleve sokan voltak a környéken és a srácok nem nagyon illettek a vizsgaidőszaki könyvtári idillbe. Kifejezett félelmet keltettek bennem és több emberben is, ugyhogy megkértük a portás urat, hogy tartsa rajtuk a szemét. Miért van az, hogy nem egy jólfésült szoknyás btk-s csaj jár erővágóval biciklit pattintani, és hogy a srácok nem olvasni járnak a könyvtárba? én lennék a legboldogabb, ha egy cigány srác rohanna ki a könyvtárból, hogy egy nem cigány (pl zsido) ellopta a bringáját. De ayert ez még messze van sajnos. Addig pedig igenis félni fogom őket és előítéleteim lesznek. Akkor is, ha a Károli biblia dudorodik a hátizsákjában...

tewton 2009.04.13. 14:38:30

@wan2bee: az előítéleted és a félelmed abból fakad, hogy nem ismered a kultúrájukat. Egyszerűen meg kell ismerni őket, beszélgetni velük.
Például honnan veszed, hogy cigány, ha nem ő maga jelentette ki?
És ha meg ő jelentette ki, milyen alapon tárolod ezt a megkülönböztető információt az emlékezetedben?
Erővágó ... ugyan már, ne is haragudj, ez olyan tipikus kurucinfós gárdista szöveg. Manikűrolló volt az.
És igazából csak azt stírölték, hogy a következő Bicikliparádéra hogyan dukkózzák a cajgájukat.
süti beállítások módosítása