Szép jövő áll mögöttünk
2009. február 19. írta: robin masters

Szép jövő áll mögöttünk

 A cím Spanyol szerzeménye, ő dobta be néhány hónappal ezelőtt a Reakció szerkis levlistáján valami, az alábbitól egészen eltérő nosztalgiatrip kapcsán. Mégis rögtön ez jutott eszembe, amikor egy ma esti buli flyere a kezem közé került. A Blahára (ami persze amúgy sem sokat változott) most egy éjszaka erejéig komplett ütőerővel visszatérnek a kilencvenes évek, legalábbis az a valóságszelet, amiben a magyar underground hiphop kezdte szárnypróbálgatásait. A Goodfellaz szervezésében: Urban Nightz '90 Klassik Hiphop a több mint remek Corvintetőn.

 Györemix!, Quick, Doobe, Koolkasko, Frequent, Rocksteady, Q-Cee, Zefil, Gerryson. A többségnek valószínűleg frászt se mond a fellépők névsora - és a vájt fülű kisebbségnek éppen ettől szép a dolog. Amíg az underground értelmes fogalom volt, leginkább beavatottság-érzést jelentett: olyat hallgatsz, ott és azokkal, amiről a suli kommersz menőinek halvány fogalma sincs. Az este fellépői azok a dj-k és producerek, akik meghatározó szerepet játszottak a szubkultúra előző, tehát első és egyben megismételhetetlen évtizedében, zenei alapokat pakolva a legúttörőbb mikrofonisták alá. Amikor a szcéna Hegyeshalom és Záhony között mindőssze néhány száz embert jelentett, néhány honlapot, meg egy-egy közösen preferált boltot, s persze az évente ismétlődő, országjáró partisorozatokat, melyek nyomán már taknyosokként bevonatoztuk az országot és keresztbe-kasul kötöttünk barátságokat. „Te lehet hogy nem érted, de mi csak arról beszélünk, mit a magunkfajta ért meg” - összegezte mindezt egy korabeli klasszikus, esztendőkkel megelőzve Morvai Krisztinát.

 A fent sorolt urakat így, együtt, hosszú esztendők óta nem látta-hallotta őket a közönség - mondanánk, ha nem cserélődött volna ki maga a közönség is azóta. A mai hiphop bulik többségében tizenéves látogatóinak nagyobb része viszont valószínűleg sohasem kapta még fülébe őket ennyire tömény dózisban. Az ő kedvükért, meg akiknek en bloc kimaradt ez a rosszarcú figurákkal tömött állomás, álljon itt a 90-es évek néhány ütemcentrikus totemoszlopa.


Hátshow Sor: Maradjunk ennyiben
 


Nem közölt sáv: Mija fontos


Dózis: Pofon a műfajnak


Firma: Több száz millió


Árral szemben: Neked a divat mondja meg

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr18952573

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.02.19. 13:45:48

Hahh, köszi, otthon előveszem a másolt Rap Jam kazimat meg a Back In The Base-t DJ Krushtól :)

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.02.19. 14:02:01

az árral szembe' az hol underground...?
tévébe' nyomták meg minden...
a neurotic az underground volt..., akiktől a címet vették...

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.02.19. 14:58:45

ufónak különben igaza van, nem ez volt az underground. Az igazi underground a 90-es évek elejére kifingott, utolsó emblematikus -és már legális- pesti helyei a Fekete Lyuk és a Tilos az Á, Pécsett pedig a Gyár voltak.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.02.19. 15:00:50

Van, akinek meg a Kex volt az underground a hatvanas évek végén :) Ez meg itt a polgári underground ;)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.02.19. 15:08:07

@ergé: nekem van egy Rolling Stones kislemezem Decca kiadásban, az egyik oldalán a Paint It Black-el. Na, az a lemez a Baksa Soósé volt a Kexből, amely egyébként tényleg szintén underground orkesztra volt a Syriusszal együtt. Sőt, abból a generációból volt sok kapcsolódási pont az úgymond 70-80-as évek magyar underground generációjával is.
Na nem offolok most már :)

ps. amúgy meg respektálom én a polgári undergroundot is ;)

Ács Ferenc 2009.02.19. 15:16:58

A "Szép jövő áll mögöttünk" -et én már 2006-ban hallottam egy barátomtól. Egy nemzedék jelmondata ez.

Hattory Hanzo 2009.02.19. 15:35:52

a Blahán a Blahán
ott szült meg engem az anyám
olykor-olykor ha arra haladok
még ma is gyakran könnygázra fakadok
a Blahán a Blahán
egyszer ott végzem talán

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.02.19. 15:55:43

Basszus, már 2009 van. Kilenc.

Ez most csak úgy eszembe jutott... :-i

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.02.19. 16:50:49

@Gasper:

bizony, az undorgrund az addig volt, eltűnt a tilt intézménye végleg.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.02.19. 16:52:17

... és erről jutott eszembe, mennyi, de mennyi nevet sorolhatnék ... persze vegyesebb műfajokban ...

Freetibet (törölt) 2009.02.19. 17:12:37

A rapkiadók meg menjenek csődbe...
www.youtube.com/watch?v=e0QwiqmmTMc

Jajj Istenem, de utálom én ezt a stílust!

smalladam 2009.02.19. 17:35:13

@mavo: ez a fajta "a régi volta az igazi" típusú undergroundozás overground csak szólok:)

minden kornak megvan a maga andergrandja. az Aczél-korszaknak is megvolt, a kilencvenes éveknek is megvolt, meg a mainak is megvan.

a kultiplex andergrand volt, például

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.02.19. 18:06:28

@smalladam:

értem én, persze, hogy értem. De nem erre gondoltam. A 70-80-as években meg a 90-es legelején nem kicsit más volt a jövőképe az undorgrundnak, mint utána. Most legfeljebb a kutya se ad ki, nem nézik a youtube-on a videódat, estébé. Akkor komoly büntetési tételek lógtak a fejed felett ...

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.02.19. 18:18:25

no, még egyszer...
a posztba' felsorolt összes mc & banda a magyar hiphop szcéna underground vonulatába tartozik...
DE a zárral szembe' NEM..., és kész.

a '80-as évek underground zenekarai, pedig a '80-as évek underground zenekarai..., ennyi.

smalladam 2009.02.19. 18:20:50

@mavo: ebben egyetértünk, olyan is az underground

kholiq 2009.02.19. 18:35:08

Szar ugy, ha ez volt a hires magyar 90-es evekbeli hiphop underground. Mindegyik ugyanolyan nyal.

Mondjuk mit varunk egy olyan helytol, ahol a Geszti rappernek szamit...

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.02.19. 21:19:11

Ben Garay: AMI VAN

Kerülöd a bajt, és nyugodt életre vágysz
De magad körül csupa erőszakot látsz
Nincs barátság és nincs szerelem semmi
Képmutatás, árulás, az egész csak ennyi
Azt hiszed, ha más vagy, simán megúszod
De eljöhet a perc, a ravaszt te is meghúzod
Beállsz a sorba, s a végén örülhetsz annak
Ha körülötted csupán ellenségek vannak
Mert a barátod titokban a csajodat kúrta
Játszotta a szentet az a kibaszott kurva
Klik-klik, ezt a hangot hallod a fejedben
Nyugi öcsi, más is ezt tenné a helyedben
Az ócska kis lotyó még visítozik párat
De te habozás nélkül beleereszted a tárat
A haver, a görény tudja, hogy vége a dalnak
Itt a legújabb korban a gecik is korán halnak
Ne parázzál attól, ha vér tapad a kezedhez
Faszság volna tőled hűnek lenni ezekhez
Mosd le a vért, és igyál meg egy üveg sört,
Adj hálát az Úrnak, hogy te nyerted az első kört
Mostantól kezdve könnyebb lesz az életed
Kevés lesz a szabó, hogy levegye a méreted
A nagyok között mától meglesz a respekted
Ami a könyvben van írva, hibátlanul megtetted

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.02.19. 21:24:17

Ben Garay: JÓ, HA TUDOD

Mondok egy mesét. Gyere, ülj ide mellém!
Remélem, rajtad van a golyóálló mellény.
Mert ez a sztori olyat üt, mint egy magnum
Betölti az agyad ez a nagyvárosi quantum

Az életem mindig szabályok szerint éltem
Nem volt sok ismeretlen, nem kellett félnem
A család, a barátok és egy nő, akit szeretek
Az elérhető dolgok, mindaz, ami lehetek.

Nem vágytam sokra, nem vittek el az álmok
Valóságban mégse tudtam, ki lehet az álnok
A szerelem az első, amiben csalódnom kellett
Minden smafu volt e kibaszott érzés mellett

Az első szabály, amit sajátomnak mondok
Azért született, hogy távozzanak a gondok
Amit egy nő jelent, ha nem vagy elég résen
Nem ismernek hűséget, nem ismerem én sem

Nem elég baj, hogy a gyerekkorom szar volt
A családban értem egy jó szót senki nem szólt
A jó anyám az elmarta mellőlem az apámat
A húgom pedig olyat tett, amit tenni gyalázat

Ezért a második szabály, ami védi az életem
Azért született, hogy ne történjen meg velem
Tré, hogy nekem a saját vérem ássa vermet
Ezért mindörökre elvetem a vérségi elvet.

Azt hiszed, hogy ennyi, de ez még csak a kezdet
Az élet engem ennél sokkal tovább edzett
A lemondás, a nélkülözés megtörték a lelkem
Eljutottam oda, hová menni nem volt kedvem

Az éjszakában, apám, egyszerű a törvény
Ha nem vigyázol magadra, elnyel az örvény
Tanultam ott sokat, többet, mint a suliban
Az adrenalin felszökik, benne vagy a buliban

Mikor a fegyverek földjére beteszed a lábad
Jó, ha vannak haverok, akik védik a hátad
Megismertem mind, a legnagyobb bűnözőket
Hidd el nekem, haver, a törvény védi meg őket

Legfontosabb lecke, hogy csakis a pénz számít
Ne hidd el azt, amit a sok idealista állít
Csak azért terjesztik az igéket, mert csicskák
Közben meg sunyiban beléd basszák a bicskát

A fény felé az utat én megtaláltam hamar
Simább is lett volna, ha valaki be nem kavar
Képes volt a szemét az árnyékba rántani
Bevertem a fejét, bár nem akartam bántani.

Az évek, ahogy múltak, megtanultam élni
Én nem akartam soha senkivel cserélni
Nem kellett a másé, mert elérhettem én is
Faszságokat mondtak a hátam mögött mégis

Ha igazán erős vagy, nem bántod a gyengét
Ezért nem is veszed észre, ha készíti a pengét
a gyengeségről tudom, a korcslelkűek sajátja
Ilyen büdös görényeknek voltam én a barátja

A harmadik szabály, mihez ragaszkodnom kell
A mocskos-bűzös közegéből ne emelj senkit fel
Rohadjanak meg ott, ne halld meg a hangjukat
Nem véletlenül kapták ők az élettől a rangjukat

Ennyi volt az életem, ami eddig eltelt belőle
Remélem, hogy sikerült gondoskodni felőle
Hogy a tanulságot levonni megtanultam jól
A tükörbe, ha belenézek, minden erről szól.

Alfőmérnök 2009.02.19. 21:29:55

Fogalmam sincs, ki ez a Ben Garay, de a google ezt dobja ki:
"1848–49-BEN GARAY politikai költészete erőteljesen bontakozott ki."

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.02.19. 21:37:37

@Alfőmérnök:
Ben Garay kortársunk. 1848-49-ben nem nagyon foglalkoztatta a kibontakozás.:-)))

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.02.19. 21:47:01

ez színtiszta politika...

kivéve azt, hogy 'quantum'...

:)))

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2009.02.19. 21:49:24

ufó: az árral szemben akkor "nyomta a tévébe meg minden", amikor már x év földalatti demózás után megnyert egy underground tehetségkutatót. nem a viva stúdiójába születtek.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2009.02.19. 22:02:43

Az ÁSZ már nem létezett, amikor a VIVA TV megalakult. Talán a Z+ volt akkoriban, vagy a TopTv. Persze, lehet, hogy még zenélgetnek valahol, de én nem tudok róla. Annak idején a TopTv, Rapedt Sarok című műsorában láttam őket. Döglégy volt a műsorvezető.

Alfőmérnök 2009.02.19. 22:05:36

Én akkor is inkább a Rock and roll, a sebesség megszállottja vagyok. És még azt sem lehet mondani, hogy leragadtam volna valahol, mert ált. iskolás voltam abban az időben.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.02.19. 22:06:11

yo...

akkor lehet, hogy 'csak az antipatikus' beszélt belőlem...
ízlések & pofonok...
nem merültem el pályájukba', igaz...
köszi, infó...

:)))

Preskin 2009.02.19. 22:48:01

há wasszátok +

ha valami szar akkó' az má' ne legyen grvundebá'
phaszom a nigger, hagymavágódeszkás müzikbe

duááááááá

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.02.19. 23:05:06

oooóóó...., no...
mifxszom ez, itt...
tiltás-törlés engedély megadva...

:)))

plastik02 2009.02.19. 23:52:54

hát nemtom ezek a klipek kb. lefedik az Animal Cannibals mindenkijében szereplő arcokat.
ha magyar hip-hop, akkor nekem ezek jutnak eszembe:

Bankos: ABC - Official Video

www.youtube.com/watch?v=M_u-fw5NcVY

Hősök-Angyal

www.youtube.com/watch?v=IGvyu4Nj05k

PSH ft AZ IDO URAI (DJ WICH remix)-Dimenziok

www.youtube.com/watch?v=PQL4ZCUIKic&feature=related

Bankos Norba - Nincs mit

www.youtube.com/watch?v=W_L5S_F8aa8&feature=related

Ludditák - Kurvaélet

www.youtube.com/watch?v=-QRWtLSXaao

ha meg magyar hip-hop, akkor kultiplex, gimme shut, dj mango, cadik, dj bootsie (ha már árral szemben), mc busa és hasonlók.
amióta kulti nincs, kicsit hontalan lett az underground szcéna, bár van dührer-kert, corvin tető és néha trafó, de nem az igazi.
nagy kár azért a helyért minden szempontból.

plastik02 2009.02.19. 23:54:56

itt pedig mc busa mondja meg a frankót a magyar hip-hopról (is):

www.youtube.com/watch?v=Wj_2dPmeGnA&feature=related

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.02.19. 23:59:57

@plastik02: ludditák... yeee...
gyönyör...

plastiko2... :)))

c'mon... now, c'mon...

:)))

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2009.02.20. 02:04:00

nem bántam meg a mai bulit, kész időutazás volt a sok 5-10 éve nem látott arccal. és nagyon rendben zenékkel.

Novák Ákos · http://boldogsagprojekt365.hu 2009.02.20. 09:55:36

Huhh, régi kedvencek :) Régi szép idők, még a kazis korszakból:P
A partiról pedig élménybeszámolók ide is jöhetnek: igyal.hu Az ország első partyközösségi portálja.
süti beállítások módosítása