A Halottak élén
2009. január 27. írta: Szathmáry

A Halottak élén

 Napra pontosan 90 éve annak, hogy a nagyok legnagyobbika elment. 1919. január 27-én, 41 évesen adta vissza lelkét annak, akit egész életében keresett. 90 éve, vérbajtól szenvedve, elborult elmével, a Liget Szanatórium egyik szobájában állt a halottak élére. Ady Endrére, a magyar irodalom legnagyobb rock ’n’ roll hősére emlékezünk.

A Halottak élén

Most a Mezőn mindenki veszt
S vér-felhők futnak szabadon
S hű csapatomat most leltem meg,
Most leltem meg a csapatom,
Az Életből kikényszerültet.

Életes, drága jó fiúk,
Óh, halottakként ébredők,
Be szeretőn rántom ki kardom
Árnyas, szent rangotok előtt
S benneteket meg most talállak.

Nem voltak hősibb társaim
Soha, mint a mostaniak,
Fejükön az éjféli holdfény
Eget-verő, fényes sisak
S fejüket friss sirból hozták föl.

Be, sokáig várakozék
Én árvult, társtalan Kain
S im hirtelen érkeztek hozzám
A társaim, a társaim,
Levitézlettjei a kedvnek.

Mint néztek, hajh, ők valaha,
Mint járták velem a Mezőt
Szegény hozzám testvérisültek,
Jámbor élet-levetkezők
S im, meredt szemmel mosolyognak.

Mert mind az Életé valánk
S ha lelkünk meg-megütközött:
Csak az Élet áradt tul bennünk,
S úgy-e most a sirok fölött
Szeretjük egymás tarka célját?

Be szép, kisértetes a világ,
Be jó nekem, be szép nekem:
Most az igazi halaványak
Táborában vezérkedem,
Hogy az Életre mosolyogjunk.

(1914)

ady

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr6906089

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.01.27. 18:03:21

„a magyar irodalom legnagyobb rock ’n’ roll hős[e]”

király duma!

Demo · http://nepkoztarsasagot.blog.hu 2009.01.27. 18:35:01

Talán könyvesblogon volt, hogy az író és költő még mindig valahol a rocksztár és a hercegprímás között foglal helyet.

Én őt nem kedveltem annyira soha, de a megnevezés az ő esetében nagyon is helytálló. (-:

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.27. 18:41:16

ady endre: Istenhez hanyatló árnyék

„Mint az árnyék, mikor elhanyatlik, el kell mennem, és ide s tova hányattatom, mint a sáska.”
Zsoltárok könyve 109.

Akaratomból is kihullassz,
Én akart, vágyott Istenem,
Már magamat sem ismerem
S Hozzád beszélni rontás fullaszt.

Üldöztetésimben kellettél
S kerestelek bús-szilajon
S már-már jajomból kihagyom
Neved, mely szebb minden neveknél.

Szent Képzelés, örök hit-balzsam,
Ki létlenül is leglevőbb,
Meghalok szent Szined előtt
S akarom, hogy hited akarjam.

Megűzeték s nem nyugszom addig,
Míg hitedet meg nem nyerem,
Mert kockán van az életem,
Mint árnyék, mikor elhanyatlik.

S hányattatom, miként a sáska,
Mert csak Tenéked van erőd
S mert nem láttam régen előbb:
Nem szabad hinni senki másba.

tevevanegypupu 2009.01.27. 18:59:45

"..Bizonyos, hogy van vadsag, fegyver es haboru, s bizonyos, hogy kinos, szomoru, de kenyszeru beletorodottseggel keszen kell allnunk minden ele. Minden ele, ami mar bennunk rekedt babonak, akar humanus, szep indulataink, akar racionalis megallapitasaink miatt nagyon-nagyon fajdalmas. Emerebb, keleti kulvarosain a nyugati kulturanak, veszelyes a jaras, s minden pillanatban tort szegezhetnek tulbizakodo hitunknek s eletunknek.."

szpal 2009.01.27. 19:07:24

3 hónappal élte túl Tisza Istvánt. Rossz korban éltek.
Szabó Dezső ugyanebben az évben az Elsodort faluban újraértelmezte Adyt, s ezzel lett ihletője a népi írók Ady-képének.

szpal 2009.01.27. 19:08:18

@szpal: hehe, kopipészt volt :) képének :)

Francois Pignon 2009.01.27. 19:10:18

@szpal: Miért, melyik volt jó kor? Arra persze kíváncsi lettem volna, miket ír miután megéli Trianont.

seaner 2009.01.27. 19:20:34

A csillagok csillaga

Sohse hull le a vörös csillag:
Nap, Hold, Vénusz lehullott régen
S ő dölyföl a keleti égen.

Sohse vörös a hulló csillag:
Rózsás, lila, zöld, kék vagy sápadt,
Szeszélye az égi világnak.

Hulló csillag, hullj, hullj, rogyásig,
Ezer eséssel, ezer jajjal:
Egy csillagból is jöhet hajnal.

Vörös csillag, ragyogj és trónolj,
Mióta ember néz az égre,
Vörös csillag volt a reménye.

seaner 2009.01.27. 19:21:31

Csák Máté földjén

Nyakatokon vad, úri tatárok
S mégis büszke a ti fejetek.
Frissek a vérben, nagyok a hitben,
Csák Máté földjén ti vagytok az Isten.
Előre, magyar proletárok.

Ami csak szépség s ami reménység,
Mind ti vagytok a Tisza körül.
Nincs a világon még annyi bánat
S annyi láncosa nincs még a világnak,
Mint itt és nincs annyi nagy éhség.

Éhe kenyérnek, éhe a Szónak,
Éhe a Szépnek hajt titeket.
Nagyobb igaza sohse volt népnek,
Hitványabb Nérók még seholse éltek.
Vagytok: a Ma, vagytok: a Holnap.

Én, beteg ember, csupáncsak várok,
Vitézlő harcos nem lehetek.
De szíveteket megérdemeltem,
Veletek száguld, vív, ujjong a lelkem:
Véreim, magyar proletárok.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.27. 19:31:47

@seaner: mondjuk, a csák máté fődjén, szerintem, melléfogás vót, mán ha a jelenre akartad vón kivetíteni...

a csillagok csillaga helyett pedig behhh kár is, hogy ady nem egy naplementét írt le..., valahogy imígyen: megyen az narancsos korong a horizont alája...

igaz-e, seaner... :)))

tevevanegypupu 2009.01.27. 19:36:34

Amikor a Csak Matet irta mar nemigen tudta mit beszel..a verbaj elvette a jozan itelokepesseget.Kulonben nem o volt az egyetlen..De a Tanacskoztarsasagrol egy jo kep van, ami tenyleg talan akkor es ott megerte: vagy ketszaz klottgatyas kis proligyerek rohan be boldogan a Balatonba.

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2009.01.27. 19:56:29

@Francois Pignon:

Ady nagyon is látta, hogy mi lesz az országgal. Talán "sejtette" Trianont. Az utolsó megjelent verse:

ÜDVÖZLET A GYŐZŐNEK

Ne tapossatok rajta nagyon,
Ne tiporjatok rajta nagyon,
Vér-vesztes, szegény, szép szivünkön,
Ki, ime, száguldani akar.

Baljóslatú, bús nép a magyar,
Forradalomban élt s ránk-hozták
Gyógyitónak a Háborút, a Rémet
Sírjukban is megátkozott gazok.

Tompán zúgnak a kaszárnyáink,
Óh, mennyi vérrel emlékezők,
Óh, szörnyű, gyászoló kripták,
Ravatal előttetek, ravatal.

Mi voltunk a földnek bolondja,
Elhasznált, szegény magyarok,
És most jöjjetek, győztesek.
Üdvözlet a győzőnek.

(1918. november)

seaner 2009.01.27. 19:56:39

@tevevanegypupu: 1907-ben írta (a Népszavába), tehát akkor amikor még a vérbaj "nem vette el a józan ítélőképességét". (Sztem halála pillanatáig épelméjű volt.)

tevevanegypupu 2009.01.27. 21:59:28

ufo
igen az "emerébb"..

seaner
Mar nagybetegen udvozolte a Tanacskoztarsasagot, valoszinuleg elborult elmevel. Ma hallgattam rola egy megemlekezest, ott is azt mondtak. Hogy a Csak Matet 1907-ben irta azt viszont nem tudtam.

kispufi 2009.01.27. 22:04:10

FP, Szathmáry: látta, érzékelte Trianont, de meg nem élhette. Ennek így kellett lennie. "Ott essem el én, a harc mezején" - Petőfit el tudjuk képzelni Világos után? "Kit végül is megölnek, mert maga sosem ölt" - Radnótit Borból (Abdáról) hazatérve?
Vagy épp szemlyes sorstragédiájuk hitelesítette még inkább életművüket?

tevevanegypupu 2009.01.27. 22:07:16

Amibol a reszletet beirtam az "Es ha Erdelyt elveszik?" cimu Ady cikkbol van..

kispufi 2009.01.27. 22:07:22

tevevanegypupu, ahhoz igen elborult elméjűnek kell lennie, hogy valaki a halála után két hónappal dicsőítse a beköszönő változásokat. Január 27-én halt meg, Kun Béláék március 21-én vették át a hatalmat. Az évszám egyaránt 1919.
Hogy magáról a kibontakozó mozgalomról milyen véleménnyel lehetett - hát, azt nem tudom elképzelni, hogy olyan nagyon jóval.

dolphin · http://adlibitum.hu 2009.01.27. 22:34:11

Ady elott tiszteleg a reakcio. Hmmm, mi ez, ha nem pikans... :-DDD

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.27. 22:39:02

@dolphin: vagy-e egy galaktikus elme...?
imádni ízek hungarikum-e...?

tevevanegypupu 2009.01.27. 23:21:04

ufo

a klaviaturam nem ekezetes es a magyar szovegben hulyen neznek ki a kulfodi ekezetek. ((:

zsögödbenő 2009.01.27. 23:45:26

Igen. Valóban " a nagyok legnagyobbika". Maximális respekt a Reakciónaka megemlékezésért. Hogy a bennem lakozó genya is előjöjjön, igazán kíváncsi lenék a konzervatórium blog szerzőinek legitimista/Kristol-párti REAKCIÓjára minderre :D
Egyébként:

Tegnap harangoztak,
Holnap harangoznak,
Holnapután az angyalok
Gyémánt-havat hoznak.

Szeretném az Istent
Nagyosan dicsérni,
De én még kisfiú vagyok,
Csak most kezdek élni.

Isten-dicséretére
Mégis csak kiállok,
De boldogok a pásztorok
S a három királyok.

Én is mennék, mennék,
Énekelni mennék,
Nagyok között kis Jézusért
Minden szépet tennék.

Új csizmám a sárban
Százszor bepiszkolnám,
Csak az Úrnak szerelmemet
Szépen igazolnám.

(Így dúdolgattam én
Gyermek hittel, bátran
1883
Csúf karácsonyában.)

És:

Várni, ha éjfélt üt az óra,
Egy közeledő koporsóra.

Nem kérdezni, hogy kit temetnek,
Csengettyűzni a gyász-menetnek.

Ezüst sátrak, fekete leplek
Alatt lóbálni egy keresztet.

Állni gyászban, súlyos ezüstben,
Fuldokolni a fáklyafüstben.

Zörgő árnyakkal harcra kelni,
Fojtott zsolozsmát énekelni.

Hallgatni orgonák búgását,
Síri harangok mély zúgását.

Lépni mély, tárt sírokon által
Komor pappal, néma szolgákkal.

Remegve, bújva, lesve, lopva
Nézni egy idegen halottra.

Fázni holdas, babonás éjen
Tömjén-árban, lihegve mélyen.

Tagadni multat, mellet verve,
Megbabonázva, térdepelve.

Megbánni mindent. Törve, gyónva
Borulni rá egy koporsóra.

Testamentumot, szörnyüt, írni
És sírni, sírni, sírni, sírni.


De persze még sok másik is.

zsögödbenő 2009.01.27. 23:47:15

És még valami:

Ady utolsó fényképe
(Cseh Tamás - Bereményi Géza)

Robogó vonaton, derüs vasárnapon
érkeznék ide én, a kabát könnyedén
átvetve karomon, úgy mint
mint egy idegen, egy olyan fürdöhelyen,
ahol még sohasem, sohasem járt ilyen
utazó, nagybeteg idegen,
lehúzva szememig, kalapom szememig,
fekete kalapom karimája alól
betegen bámulna szemem.
Hársfák alatt, szép hársfák alatt,
botommal könnyedén lenyakaznék én egy virágot
s azt mondanám: mi ez?
Az esö most nekikezd, s én azt kérdezném, hogy mi ez,
hiszen még sohasem jártam én egy ilyen
nagy, kihalt fürdöhelyen,
fák alatt, ennyi hárs alatt...
Lobogó gyertyákban úszó szobák
várnák, hogy érkezem.
A küszöbön állnék s a karomon kabát
ez elhagyott fürdöhelyen.
Akkor szeretnék megállni ott,
kinek nincs apja, anyja, nincs köze,
egy vendég, ki látok és tapasztalok,
kinek karima alól néz ki szeme.
Akkor szeretnék megállni ott,
kinek kezdete sincs és végzete sincs,
egy vendég, ki látok és tapasztalok,
kinek kezdete, végzete sincs.
Lobogó gyertyákban úszó szobák
várnák, hogy érkezem.
A küszöbön állnék, túl nincsen tovább,
nincsen több végzetem.
Szememre csúszott fekete kalap,
a küszöbön túl már nem magyar vagyok,
se vak ügetés, se eltévedt lovas,
csak látok és tapasztalok.

Eltiron72 · http://haragszom.blog.hu/ 2009.01.28. 00:26:56

Cseh T. és Ady a Reakción?
Fura, fura...

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.01.28. 01:34:13

Hiszek hitetlenül Istenben
Hiszek hitetlenül Istenben,
Mert hinni akarok,
Mert sohse volt úgy rászorulva
Sem élő, sem halott.

Szinte ömölnek tört szivemből
A keserű igék,
Melyek tavaly még holtak voltak,
Cifrázott semmiség.

Most minden-minden imává vált,
Most minden egy husáng,
Mely veri szívem, testem, lelkem
S mely kegyes szomjuság.

Szépség, tisztaság és igazság,
Lekacagott szavak,
Óh, bár haltam volna meg akkor,
Ha lekacagtalak.

Szüzesség, jóság, bölcs derékség,
Óh, jaj, be kellettek.
Hiszek Krisztusban, Krisztust várok,
Beteg vagyok, beteg.

Meg-megállok, mint alvajáró
S eszmélni akarok
S szent káprázatokban előttem
Száz titok kavarog.

Minden titok e nagy világon
S az Isten is, ha van
És én vagyok a titkok titka,
Szegény, hajszolt magam.

Isten, Krisztus, Erény és sorban
Minden, mit áhitok
S mért áhitok? - ez magamnál is,
Óh, jaj, nagyobb titok.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2009.01.28. 08:13:17

"a magyar irodalom legnagyobb rock ’n’ roll hőse": találó, nagyon találó. Zseniális költő volt, publicistaként és politikai szereplőként korának Tamás Gáspár Miklósa, emberként meg olyan ember, amit csak zseniális művészeknek nézünk el. Ennél udvariasabban nem akarok fogalmazni, udvariatlanabbul nem merek. ;)

Zetek 2009.01.28. 08:20:32

Sajnálom, hogy a nagypofájú Bandi gyerek már nem érte meg Trianont és ami utána jött. Megérdemelte volna.

dolphin · http://adlibitum.hu 2009.01.28. 08:57:53

@ergé:

"Lengyel Menyhért megírta már itt egyszer, hogy az Isten egyre ünnepeltebb valaki lesz mostanában. André Gide új könyve, a "La Porte etroite" szintén ezt a nem tegnap óta figyelt jelenséget igazolja. A dogmatikus vallások egyházi és világi papjai komikusak az ő jajgatásaikkal. Való dolog, hogy az ő vallásaikkal egy kis baj van s az ő Isteneik kezdenek megfakulni. De annyi religio, igazi Istenvágy még nem élt az emberi civilizációban, mint ma. Borzasztóul szeretnők igazi alakjában meglelni az istent s az írók még természetesen türelmetlenebbek és idegesebbek a keresésben, mint a filozófusok. André Gide-nél, aki új könyvében vallásos, istenes és modern ügyekkel bíbelődik gyönyörűen, fontos dolog, hogy félig protestáns ember. Különböző vallású szülök gyermeke előtt lesz legkomolyabb rendszerint az Isten és a vallás-kérdés. De André Gide nekem másért is kedves: soha hasonlóbb embert írói és emberi kialakulásában nem találhatnék - magamhoz. Hogy a kálvinista predestináció milyen igaznak, mélységesnek tűnik föl ilyenkor nekem. Majdnem egyformán szült és indult embereknek majdnem ugyanazon életfölfogásig kellett eljutniok. André Gide-nek is protestáns pásztor ősei voltak s ő is prédikátor, bármenynyire kívánna csak művész lenni. Szabadgondolkozó vagyok s ha ki nem dobtak azóta, választmányi tagja a magyar szabadgondolkozóknak. De nem ismerek szebb szabadgondolkozást, mint az Istennel való nyugtalan és kritikus foglalkozást. Vagy-vagy: végre valaki vagy megtalálja, vagy véglegesen leszámol vele az emberi élet gyönyörű, elképzelhetetlenül nagy megkönnyebbülésére."

csillagkúll · www.:madeinfidesz.eu 2009.01.28. 09:09:17

Várni, ha éjfélt üt az óra,
Egy közeledő koporsóra" és zsanett mormol, mormol............

Askeladden (törölt) 2009.01.28. 09:59:10

@kispufi:

"látta, érzékelte Trianont"

Trianont? A történelmi Magyar Királyság felbomlására gondolsz? Az azért már elég régóta benne volt a levegőben.

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2009.01.28. 10:18:36

Még egy adalék az Ady, Trianon, Károlyi sztorihoz. Ady olyannyira látta: mi lesz az országgal, hogy amikor a Károlyi-brancs megjött hozzá segget nyalni, azonnal bemérte őket, hogy töketlen fiúk. És a rákövetkező éjjel tépte szét a családi bibliáját. Aztán megírta az Üdvözlet a győzőnek című verset.

Askeladden!
Az Üdvözlet a győzőnek Trianonról "szól" és nem a Magyar Királyság felbomlásáról.

Zetek!
Adynál nem ismerek magyarabb költőt.

tevevanegypupu 2009.01.28. 10:49:28

Ha valaki nem hisz Ady magyarsagaban, hallgassa meg Latinovicsot, amint Ady valogatott verseit szavalja. Annyi tulajdonkeppen eleg is, hogy meggyozodjon arrol, tevedett.

seaner 2009.01.28. 19:47:19

@tevevanegypupu: Sajnos megint ki kell, hogy javítsalak. Ady már nem érte meg a Tanácsköztársaságot, viszont még megérte az őszirózsás forradalmat és ezt üdvözölte, vagy legalábbis próbálta... De nem azért mert hülye volt, hanem azért mert a beszédközpontja addigra már tönkre ment. (Azt, hogy nem borult el az elméje, pont az bizonyítja, hogy üdvözölte a forradalmat, amelynek eljövetelében szilárdan meg volt győződve.

A temetése egyébként 1919 január 29-én volt és ennek annyiban volt köze a TK-hoz, hogy a temetési menet spontán demonstrációvá vált a forradalom proletárforradalommá történő továbbfejlesztése mellett. A kommunisták leghalványabb közreműködése,ill. szervezése nélkül!!!

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.28. 20:04:32

wikpé rulez...

"Az I. világháború alatt nem közölt írásokat, 4 év hallgatás után 1918-ban jelent meg újabb verseskötete, A halottak élén cím alatt. A kötetet Hatvany Lajos szerkesztette, aki „a kötet összeállításába erős kézzel nyúlt bele”, egyes verseket ki is hagyott.[1]

Az őszirózsás forradalom után megalakult népköztársaság a forradalmi versei miatt megpróbálta kisajátítani, saját költőjének tekinteni. Ady egyik versében világosan kimondta: „sem utóda, sem boldog őse nem vagyok senkinek”, noha harcos híve volt a polgári radikálisoknak, és "vezérének" nevezte Jászi Oszkárt. Élete utolsó heteiben súlyos beteg volt, vérbajban szenvedett. Ő, aki Tisza Istvánt geszti bolondnak nevezte egyik versében, elborult elmével feküdt a Liget Szanatóriumban, ahol 1919. január 27-én halt meg, 42 évesen. Temetése január 29-én volt. Koporsóját a Nemzeti Múzeum előcsarnokában ravatalozták fel, ahol Kunfi Zsigmond, Móricz Zsigmond, Vincze Sándor, Babits Mihály, Pikler Gyula, Bíró Lajos, Jászi Oszkár, Kernstok Károly, Schöpflin Aladár és sok más közéleti személyiség mellett több ezren rótták le kegyeletüket és búcsúztatták, majd kísérték utolsó útjára fedetlen fővel, a Múzeum körúton és a Rákóczi úton át a Kerepesi temetőig."

tevevanegypupu 2009.01.28. 20:26:48

hu.wikipedia.org/wiki/Ady_Endre
De nemcsak ebbol tudom, hogy sajnos valoban elborult elmevel halt meg. Nagyanyam egyik batyja - szinten kolto es egyik peldakepe Ady - ismerte ot. Es ugyan velem errol nem targyalt annakidejen, (ket eves voltam mikor meghalt)de a csaladban termeszetesen tema volt.

jan 2009.01.28. 20:53:25

Emlékezés egy nyár-éjszakára

Az Égből dühödt angyal dobolt
Riadót a szomoru Földre,
Legalább száz ifjú bomolt,
Legalább száz csillag lehullott,
Legalább száz párta omolt:
Különös,
Különös nyár-éjszaka volt.
Kigyúladt öreg méhesünk,
Legszebb csikónk a lábát törte,
Álmomban élő volt a holt,
Jó kutyánk, Burkus, elveszett
S Mári szolgálónk, a néma,
Hirtelen hars nótákat dalolt:
Különös,
Különös nyár-éjszaka volt.
Csörtettek bátran a senkik
És meglapult az igaz ember
S a kényes rabló is rabolt:
Különös,
Különös nyár-éjszaka volt.
Tudtuk, hogy az ember esendő
S nagyon adós a szeretettel:
Hiába, mégis furcsa volt
Fordulása élt s volt világnak.
Csúfolódóbb sohse volt a Hold:
Sohse volt még kisebb az ember,
Mint azon az éjszaka volt:
Különös,
Különös nyár-éjszaka volt.
Az iszonyuság a lelkekre
Kaján örömmel ráhajolt,
Minden emberbe beköltözött
Minden ősének titkos sorsa,
Véres, szörnyű lakodalomba
Részegen indult a Gondolat,
Az Ember büszke legénye,
Ki, íme, senki béna volt:
Különös,
Különös nyár-éjszaka volt.
Azt hittem, akkor azt hittem,
Valamely elhanyagolt Isten
Életre kap s halálba visz
S, íme, mindmostanig itt élek
Akként, amaz éjszaka kivé tett
S Isten-várón emlékezem
Egy világot elsüllyesztő,
Rettenetes éjszakára:
Különös,
Különös nyár-éjszaka volt.

seaner 2009.01.28. 21:16:29

@tevevanegypupu: Tehát megint igazam volt.

Azért nem érzed egy kicsit gáznak, hogy először azt állítod, hogy azért írt forradalmi verseket, mert már hülye volt, miután pedig kiderült, hogy akkor még nem volt "hülye" mindenáron ragaszkodsz, ahhoz, hogy de akkor is elhülyült? Mindegy, rád hagyom.

(Amúgy amiért ennyire hiányosak az ismereteid Ady életrajzával kapcsolatosan, elég nevetségesen veszi ki magát ez a bennfentekedés, hogy "az én családom...")

Nem tudom felfogni, hogy miért vagytok annyira oda a wikiért.

"Az őszirózsás forradalom után megalakult népköztársaság a forradalmi versei miatt megpróbálta kisajátítani"
Na ez a baj a wikivel! Itt van ez a semmitmondó, egyértelműen ideologikus (ellenforradalmi) kitétel, amelynek igazából semmi köze sincs Ady életrajzához, és csak azért szerepel a szövegben mert az íróját zavarja Ady rokonszenve a magyar progresszióval. Aztán ez szépen bekerült a szövegbe, mint "tény" a sok hasonszőrű meg idézgeti.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.28. 21:18:08

@jan: húúú..., ez nagyon ott vót...

köszi Néked is..., meg az eddig is verseket küldőknek..., az eztán is verseket küldőknek..., szathmáry-nak a posztért, és végül, de nem ut'só sorban Ady-nak...

mi lesz itt április 11.-én..., fúúú, de kafffa lesz...

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.28. 21:55:37

@seaner: "...mert az íróját zavarja Ady rokonszenve a magyar progresszióval. .."

oké..., vagyis ok..., seaner, köszönjük a progressziót minden balosnak...
tudom, kezet csókolni nem szabad..., térdre borulni tilos..., virágot vinnék én, de... a szobrok a szoborparkban..., és mégis..., lécci, mondd mán meg, hogyan fejezhetném ki..., néktek... naccerűeknek azt, amit mindig is akartam...., és az nem más, mint...

tevevanegypupu 2009.01.28. 23:50:14

seaner
A szifilisz gyogyithatalan betegseg volt es azzal vegzodott, hogy megbenult es elmehaborodott lett akit nem tudtak meggyogyitani. Nagyon sok iro, muvesz, tobbek kozott
Paal Laszlo es kesobb Munkacsy Mihaly is igy vegezte. Semmit nem von le az ertekukbol az, hogy szerencsetlensegukre megkaptak a szifiliszt.

Bennfentesseggel nem akartam dicsekedni, semmi erdemem nincs abban hogy a nagyanyam egyik batyja ismerte Adyt es tudta milyen allapotban volt halala elott.

Egy dolog viszont biztos: a Tanacskoztarsasag utan, ha Ady eletben marad, valoszinuleg alaposan kiabrandult volna az olyan hosokbol mint Szamuely Tibor es Kun Bela. A Tanacskoztarsasag utan csak fanatikusok maradtak hivei a kommunnek. Ady nem volt az, es nem tudom elkepzelni, hogy dicsoitette volna azokat a komisszarokat, akik szemelyesen lodoztek fobe meg a sajat szerencsetlen katonaikat is.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2009.01.29. 08:20:27

@tevevanegypupu: "szerencsetlensegukre"

Felelőtlenségükre. Szerencsétlenségükre esetleg félrelépésben vétlen nejük, ha volt nekik.

tevevanegypupu 2009.01.29. 09:39:55

@elGabor:
igen. Muveszek, politikusok zsenialis dolgokat alkottak, vilagszabadsagert, emberi jogokert harcoltak de sokszor a kozvetlen hozzatartozoik eletet pokolla tettek. Nehez lehet egyutt elni hetkoznapokban egy zsenivel. Tobben belehaltak mar ebbe.

Zetek 2009.01.31. 09:52:40

@Szathmáry: Szomorú, hogy nagypofájúbb, butább és arrogánsabb sem volt. Ma első osztályú SZDSZ-es lehetne. Kirohanni Párizsba a barátnő pénzén és onnan vinnyogni a helyzeten, lehülyézni mindenkit, aki vitatkozik vele. Szóval megérdemelte volna, hogy megélje az új időket, melyről annyit ugatott. Én még a Rákosi korszakot is megszavaztam volna neki.

tevevanegypupu 2009.01.31. 11:53:05

zetek
mecenasokrol meg nem hallottal? Hany kepzomuveszeti, irodalmi, zenei alkotas nem szulethetett volna meg, ha annakidejen gazdag emberek nem tamogatjak a legtobbszor nyomorgo muveszeket? Es jelenleg hany muvesz el reklamszovegekbol es reklamfigurak tervezesebol mert szinte senki nincs aki segitene oket?
süti beállítások módosítása