Jézuska vesztésre áll
2009. január 06. írta: TuRuL_2k2

Jézuska vesztésre áll

 Az ünnepek alatt, kis falvakban autózva sokszor eszembe jutott a Mikulások agresszív térnyeréséről, Jézuska visszaszorulásáról négy éve írt UFi-cikkem. A helyzet azóta tovább éleződött: még a legkisebb településen is legalább 2-3, erkélyre bemászó Mikulás-figurát láttam, még nagyobb sokkot okoztak a hármas-négyes fürtökben támadó Mikulások.

 December 6-ától 21-éig állt a Meseváros a fővárosi Kossuth téren, s végig ott állomásozott a Mikulás is (így találkozhatott 20-án Ferenc bácsival és kis pajtásaival), akinek december 5-én és 6-án kívül nem sok keresnivalója lenne errefelé. Idén is működött a MikulásGyár a Felvonulási téren és az ország 16 plázájában.

 És ami igazán drámai: december 24-ei, fenyőfa-beszerzésről szóló posztunkat magunk is fenyőfás Mikulással illusztráltuk.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr42858177

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Francois Pignon 2009.01.06. 13:15:59

A fürtökben lógóknál is nagyobb sokkot okozott nekem egy erkélyen lógó életnagyságú, felfújható gumimikulás.
De remélem ezen a téren Jézuska nem is fog nyerésre állni, valahogy még kevésbé látnám házfalakon lógni.

br · http://www.szalaiannamaria.net 2009.01.06. 13:23:08

A Mikulás univerzális fikcionális karakter egy vallás fikcionális karakterével szemben.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.01.06. 13:23:19

Jaja, ne Jézuska lógjon már... de Mikulás se! És még december 6-án se, nem vicces, giccses. Amúgy gondolkodtatok már azon, hogy az is vicces, hogy a Jézuska hozza az ajándékokat, mikor az ő szülinapja van? Jó persze, vannak országok, ahol te neked kel meghívnod másokat sörre, ha te vagy az ünnepelt és nem téged hívnak...

A spanyoloknál egyébként három valamiféle angyalka, Gáspár, Menyhért és Boldizsár hozza az ajándékot, ami ugye egyenlő három királyok, akik tényleg vittek ajándokot a Kisjézusnak. Mondjuk az ő ünnepük vízkereszt, és a spanyolok ilyenkor is bontanak ajándékot...

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.01.06. 13:29:05

"még a legkisebb településen is legalább 2-3, erkélyre bemászó Mikulás-figurát láttam, még nagyobb sokkot okoztak a hármas-négyes fürtökben támadó Mikulások"

Kitömött kerecsensólymokat nem láttál az ablakokban? :)

br · http://www.szalaiannamaria.net 2009.01.06. 13:30:40

dszg: akkor a spanyolok Jézusnak képzelik magukat? :)

Téglagyári Megálló 2009.01.06. 13:41:34

Ehh, erről akartam írni egy posztot, ezt felhasználva:

www.anti-santa.cz/index_en.php

smalladam 2009.01.06. 13:41:38

nem tudom, hogy jártatok-e zalaegerszegen az ünnepek alatt, de a városházára, méghozzá a főbejárat feletti erkélyen lévő nagyméretű vársoháza felirat mellé is kilógattak egy életnagyságú mikulást. ezt úgy sikerült kivitelezni hogy - engem legalábbis - egy meglincselt, majd elrettentés céljából a város kapujára kiszögelt-felakasztott mikulás-hullára emlékeztetett erősen:D

e remek installáció alatt nem sokkal pedig egy életnagyságú betlehem volt látható igényes figurákkal és élő állatokkal.

szerintem a jobboldali városvezetés ezzel a kompozícióval akarta kifejezni, hogy nem kér a mikulásból, és a betlehemet preferálja.

Francois Pignon 2009.01.06. 13:42:41

Láttam karácsonyfajelleggel, szalagokkal feldíszített útszéli kőfeszületet is. Elég bizarr volt.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2009.01.06. 13:48:29

TM:
Írj, ez nem poszt, csak felszínes zsörtölődés. :)

[Brn] · http://46os.blog.hu 2009.01.06. 13:59:01

Igaz, tényleg évről évre durvul a Mikulás invázió. És nem is arról van szó, hogy Szent Miklós nyer teret a Názáreti rovására, hanem a TÉLAPÓ! (meg a fenyőünnep, az)

El is durrant az agyunk tavalyelőtt, a szezonban, és forgattunk egy kisfilmet, a télapó embargó érdekében:

revver.com/video/514255/mikulasdaralo/

Ajánlom, bár kevésbé aktuális.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.01.06. 14:21:42

Amúgy ha jól tudom, akkor Szent Miklósnak eredendően fehér volt a szerkója és igazából a kokakóla újított be a piros fílinggel valamikor a múlt század elején, pomóciós szándékkal. Ráadásul állítólag akkor még köze nem volt a piros kokakólás szakállasnak Szt. Miklóshoz, illetve a Mikuláshoz. Mondom, állítólag.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.01.06. 14:22:39

a pomóció az promóció, bocs

tevevanegypupu 2009.01.06. 15:25:11

Itt (Marokko) jelenleg is aruljak a felfujhato Mikulasokat az utcasarkokon, korulbelul ugy mint a felfujhato leggomboket. Kis faziskesessel megjelentek az uzletekben is (amiket viszont mar idoben feldiszitettek mindenfele karacsonyi disszel) es biztos ami biztos, kis csokoladenyuszik is vannak dobozszam a Milkatol.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2009.01.06. 15:54:50

@kerub [BB]:

Kedves kerub BB!

Ez a film amilyen naiv, olyan jó:-) Igaz kissé faludyakadémiásan direkt, de a kecske bravúrosan megmenti helyzetet:-)

ü
bbjnick

Francois Pignon 2009.01.06. 16:06:21

@Gasper: Tudomásom szerint az csak legenda. Fehér szerkó meg csak Richard Claydermannak, Torgyán doktornak és a pápának jár. Az egyházban csak ez utóbbinak.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.01.06. 16:32:10

@Francois Pignon: ja, ja, símán lehet hogy igazad van legendaügyben, én is csak mint egy állítást említettem a kokakólás vonalat.
Viszont elkezdtem nézegetni ortodox ikonokat és különböző freskókat myrai Szt. Miklósról és eléggé vegyesen találtam fehér és piros ruházatú ábrázolásokat. Itt is van egy freskórészlet, ahol fehér ruhában van éppen:

satucket.com/lectionary/Nicholas2.jpg

Valamennyire képben vagyok ortodox ikonográfiában, de konkrétan nem tudom az okát a kétféle szín jelenlétének. Lényeg, hogy a fehér is létezik.

Téglagyári Megálló 2009.01.06. 17:04:20

@Francois Pignon:

Franszoá, régen a ferenceseknek is fehér volt a csuhájuk

Francois Pignon 2009.01.06. 17:14:18

Meg a domonkosoknak is. Gondolom Szent Miklós idejében nem is volt még meg a mai egyházi dresszkód.

tevevanegypupu 2009.01.06. 17:20:19

Afrikaban - ahogy a nevuk mutatja - a feher atyake - (Peres Blancs) ugyszinten.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.01.06. 17:20:39

Asszem, hogy a pálosoknak is fehér a ruhájuk.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2009.01.06. 17:25:23

Kedves F. Pignon & Gasper!

A színeknek fontos szerepe van a liturgiában és a hierarciában is. F. Pignonnak igaza van ez az idők folyamán módosulhat, változhat. Most nagyjából ez:
A katolikus liturgia a pap miseruhájának és az oltárdíszeknek a színét is összhangba hozza az adott nap ünnepével ill. az egyházi év adott időszakával. Ezek a színek az alábbi jelentést hordozzák:
- fehér (arany): A dicsőség színe, ezért a karácsonyi és húsvéti időben, valamint Jézus, Mária és a nem vértanú szentek ünnepein használjuk.
- piros: A megváltás, a vértanúság színe. Virágvasárnap, nagypénteken, pünkösdkor, az Úr szenvedésének ünnepein, valamint a vértanúk ünnepein alkalmazzuk.
- zöld: Az évközi idő vasárnapjainak és hétköznapjainak színe.
- viola: A bűnbánat színe, ezért advent és nagyböjt idején, helyenként a gyászmiséken is használják a fekete helyett.
- rózsaszín: A viola színt helyettesítheti advent 3. és nagyböjt 4. vasárnapján.
- fekete: A gyász kifejező színe. Temetéseken és gyászmiséken használja az Egyház.
- kék: Nem liturgikus szín, de egyes helyeken még ma is szokásban van e szín használata Szűz Mária ünnepein.
A fentieknek megfelelően honlapunkon az első 4 színt alkalmazzuk. (A forrás a www.katolikusradio.hu)

Hogy Szent Miklós korában pontosan mi dívott, ugye... És az ábrázolások sem feltétlenül mérvadóak, mert az ábrázolás születésének időszakára jellemző öltözködési viszonyokat vetítik vissza Szent Miklós korára.

De egy biztos: Szent Miklós nem mászkált fehér prémszegélyes piros bunkában és kucsmában:-D vagy inkább :-( (?)

ü
bbjnick

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.01.06. 17:46:58

kedves bbjnick,
nálunk evangélikusoknál is megvannak a liturgikus színek, melyek ugyanúgy az egyházi év különböző periódusaira emlékeztetnek. Ezek a színek a fehér, a piros, a zöld, a lila és a fekete. Azzal a különbséggel, hogy nálunk az oltárterítőn jelennek meg és nem a pap ruhájának színében, amely egyébként a jellegzetes fekete luther-kabát a két kőtáblát is jelképező gallérral.

szpal 2009.01.06. 17:47:43

Erdélyben nincs Jézuskázás, ott az ú.n. angyal hozza az ajándékokat:
www.google.com/search?q=%22mit+hozott+az+angyal%3F%22&rls=com.microsoft:hu:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7SUNA
Az, hogy a Jézuska elfelejtődik, jól jelzi, hogy ez a nem-nép mennyire nem ragaszkodik még a hagyományihoz se. Ugye az a baromság is milyen könnyen gyökeret vert, hogy 150 év után lehet sörrel koccintani.

szpal 2009.01.06. 17:58:11

azt írja a wikipédia, hogy volt Angliában egy Father Christmas nevű képzelt személy, aki a karácsonyt személyesítette meg, de nem hozott ajándékot. Aztán Amerikából terjedt el a Santa Claus, aki a Mikulás, és mai napig ezt a két személyt emlegetik az angolok, de már elmosódott, hogy különböző eredetű dolgokról van szó:
en.wikipedia.org/wiki/Father_Christmas

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2009.01.06. 20:46:35

Nem egészen értem a siránkozás okát. A Mikulás egy kommersz áru, hohohó. Inkább Jézuskával adják el a playstationt?

molaris 2009.01.06. 21:24:11

@Gasper:
Persze, hogy nem, mert még nem költözött el Kisázsiából a Lapp- földre.:):)

2009.01.07. 00:13:19

Kellemes emlékeket támasztott bennem a post. Emlékszem, hogy nálunk gyerekkoromban az angyalok hozták az ajándékot. Egyszer az unokanővéreim be is öltöztek angyalnak, akiket természetesen azonnal felismertem. Nem lett csalódás belőle, ugyanis ezután ha jól emlékszem, titokban évekig meg voltam győződve, hogy ők igazából angyalok, csak máskor nem angyalnak öltöznek.

A cikkel és a kommentekkel kapcsolatban az a véleményem, hogy alapjában véve nem lenne semmi baj a kommersz rénszarvasos Mikulással, ugyanis ezek (Jézuska, Mikulás, angyalok, stb.) olyan szimbólumok, amelyeknek csak annyiban van értelme, amennyiben tartalommal töltjük fel őket. Biztos vagyok benne, hogy amennyiben egy mai gyerekben jó érzéseket ébreszt felnőttkorában a mai kommersz Mikulás, ugyanolyan jó szívvel emlékszik majd rá, mint mi a betlehemes Jézuskára vagy az angyalokra.

Egyébként ha rákerestek, a Mikulás eredetéről is lehet érdekes dolgokat olvasgatni. Szerintem nem mondok meglepő dolgot azzal, hogy ő is régebb óta tag, mint amióta a kereszténység létezik, Szent Miklóssal csak új brandet kapott.

budai zöld 2009.01.07. 17:48:21

Én is sajnálom a Jézuskát, de lehet, hogy csak az van, hogy a Jézuskával újabb osztrákeredetü germanizmus kopik ki a nyelvböl (mint pl. sparhelt) és adja át a helyét egy amerikai eredetü anglicizmusnak (mint pl. sopp), miután sikertelenül próbálták elnyomni valami eröltetett szovjeteredetüvel (fenyöünnep).
Szerintem a háromkirályok a spanyoloknál király, és logikus is. A 'mit hozott az angyal' viszont nagyon szép, ezekszerint van is hagyománya, lehet, hogy régebbi is, mint a jézuskázás. És nem érzek benne káundkás gemütlich giccset. De cáfoljatok meg, ha a Jézuskát mégsem az ellenreformátor labancok erötették ránk.

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2009.01.07. 21:58:55

@budai zöld:
Jézuska mint germanizmus, hát nemtom.
Sie meinen das "Christkind"?

OftF 2009.01.07. 22:11:00

Na és nektek mit tojt a jesszus?
süti beállítások módosítása