Buborék és pánik
2008. október 20. írta: Tory

Buborék és pánik

 Nem olyan nagy a különbség a buborék és a pánik között. Csak az irány. 

 A szókincs és a logika is ugyanaz: A normális, higgadt gondolkodás véget ér – kínálatról vagy keresletről nincs szó, helyette sohasem látott negatív vagy pozitív hatásokat látunk. A Wall Street Journal szavaival:

Suddenly everyone was speaking with certainty about dire consequences that simply can't be foreseen. Just as in a bubble, price/earnings ratios were now irrelevant, because earnings were going to be so much lower than forecast. (In a bubble they're going to be higher.) People were saying confidently that the Dow Jones Industrial Average was going to 6000. (It was 20000 in the bubble.)

 Korábban az olajárak száguldása kapcsán írtam már a buborékokról:

Paradox módon a jelenlegi hipermagas – és növekvő - olajár leginkább egy buborékra emlékeztet. Olyan buborékra, mint amit az internetes részvényeknél vagy a lakásáraknál láthattunk korábban.

 Akkor 140 dollár felett volt az olajár – és többen Mel „Mad Max” Gibsont-t látták késelni fél gallon benzinért a közeljövőben. Mások a jelenleg ismert civilizáció összeomlását vázolták. Hiányról, benzinkút előtti sorokról volt szó. Ehelyett a magas ár hatására növekedett a kínálat – és drámai gyorsasággal szűkült a kereslet. (Ebben a gazdasági visszaesés is segített, de nem csak egyedül az.) Most 70 dollár alatt van az olaj ára.

 Túlzott volt a lelkesedés a csak felfelé menő olajárral kapcsolatban?

 Úgy tűnik. 

 Most egy kicsit ugyanannak az ellenkezője látszik. Egy sor eszköz ára esik és mindenki aggódik; van, aki egyenesen a nagy gazdasági világválság megismétlődésétől tart. Így lesz?

 Így lehet.

 Meg az is lehet, hogy a mostani árfolyamok tíz év múlva a „ha akkor eztmegazt a papírt vettem volna” kezdettel kerülnek elő a baráti társalgásban. Warren Buffett például bevásárolt októberben – de volt azért neki is rossz időzítése. Az értékes tanulság inkább az indoklása:

A simple rule dictates my buying: Be fearful when others are greedy, and be greedy when others are fearful.

 Arról van szó, hogy mi, emberek nagyon is hajlamosak vagyunk egymásra hangolódni. Divatokat követünk, szokásaink és illemeink vannak. És ez jó, enélkül nem működne a társadalom. De nemcsak pozitív hatásai vannak. Pontosan emiatt az egymásra hangolódás miatt vagyunk hajlamosak butaságokat is csinálni: Pánikba esve egymást letaposni, vagy vagyonokat fizetni tulipánhagymákért. Érdemes a józan eszünket használni, és nem a csordaszellem követését követelő ösztöneinkre hallgatni. Pánikban és buborékban egyaránt.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr52720990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Walter Melone (törölt) 2008.10.20. 07:45:17

Nyilván a pánik katalizáló szerepet tölt be egy ilyen helyzetben, de az igazság az, hogy a gazdaság képtelen újabb tőkeinjekcióhoz jutni, mert már "elköltöttük a holnaputánt is". Tehát a növekedés biztos megáll. Akkor viszont csak idő kérdése, mikor és mekkora hanyatlás indul meg. 75 éves ciklus. Aki tanult közgazdaságtant az tudja, ez törvényszerűen be fog következni. Itt csak a válság mértéke lehet kérdéses. És mivel elég jó a pr-ja ennek a katasztrófának, minden esélyünk megvan egy minden szegmenst érintő recesszióra, majd összeomlásra.

kzgy 2008.10.20. 07:57:19

Viszont aki meg nem csak közgazdaságtant tanult, azt is tudhatja, hogy van egy kis különbség aközött, hogy a szereplők tudnak-e a ciklusról, vagy sem. Recesszióra van esélyünk, összeomlásra nem hinném. Még...

guga 2008.10.20. 08:07:43

Nagyban úgy fest, mint kicsiben. Egy átlagos négy tagú család bevétele havi pl. 100e, a felvett hitelekből megveszik az autót, lakást, + berendezik s kezdenék élvezni. De elapad a bevétel, amiből fizetnék a törlesztéseket + a havi kiadásokat. Mondjuk felére csökken.
Mit nem fog fizetni? Természetesen a törlesztőrészletet, mert enni, tankolni muszáj. Ezért elviszik a lakást és az autót is tőle.

Előfordulhat, még persze, hogy igen, mivel a közeljövőben elég sok munkahely meg fog szűnni.

Elmennek tüntetni, majd a hidegre való tekintettel hazamennek, megfőzik a csirke farhátat és morgolódnak.
Egy biztos, a politikai elit már jó elére félretett magának a hitelekből, közpénzekből.

józan' 2008.10.20. 08:16:41

Nem nehéz az ecceri embernek pánikba esni, amikor folyamatosan azt kommunikálja mindenki, hogy vásság van, vásság van, VÁSSÁG VAN.

Szvsz azért van most válság, mert még az okozók/elemzők sem látják, hogy mi lesz ebből. Ami lehet pédául azért is, mert már olyan hatalmasra dagadt a rendszer, amelyet nem igazán lehet kiismerni/kontrollálni. Fene tudja.

rasam (törölt) 2008.10.20. 08:33:15

Ha még a hitelre vett autót nem tudják törleszteni, tán túléli a család .
Nagyobb gond, ha pl. a magánnyugdíj - önkéntes nyugdíj kezelő cégek fuccsolnak be. Nemrég beleolvastam egy argentin férfi történetébe, ahogy a válságuk mindennapjairól írt. Hát nem kívánom senkinek. Gyakorlatilag háborús körülményekről számolt be.

wendriner úr 2008.10.20. 09:55:28

Európa sokkal jobb helyzetben van, mint az USA, lévén összehasonlíthatatlanul nagyobb a lakossági megtakarítás. ezért egy hosszabb USA recessziót is jobban elviselne. ezért van nekünk k@rva nagy szerencsénk, mert az EU-n belül mi vagyunk a kis Amerika, a hitelből élők Mekkája. nemhiába lett bazi sürgős az ERM II Fletó bácsinak, az ugyanis a megfelelő védőernyőt biztosítaná sebezhető piacunknak.

félreértés ne essék: recesszió lesz. összeomlás nem. az USÁban kicsit erősebb visszaesés, az EU-ban pár év Japán-szerű vergődés. a pénzügyi piacon újszerű szabályozások indulnak majd el, a könyvvizsgáló sztenderdek azirányba változnak majd, hogy a hitelkitettség erősebb kockázati kategóriát jelentsen.

Magyarországon a lakáshitelek döntő része nem fog bebukni: a bankok eleve extra konzervatívan hiteleznek, ezernyi biztonsági elem van beépítve a rendszerbe. kicsit nagyobb lesz a törlesztőrészlet, na bumm... ezt is lenyelik az emberek, mint az öszödi beszéldet. más lenne a helyzet, ha itt is már 80-100 éve menne a jelzáloghitelezés megszakítás nélkül, és ezért a piac eltekintene bizonyos biztonsági elemektől. a fogyasztási hiteleknél viszont erősen rezeg a léc. sok-sok visszacipelt plazmatévét vízionálok a közeljövőben, illetve közép- és felsőkategóriás autót is majd csak banki árveréseken vennék, ha erre lenne szükségem. a magyar gazdaságban a probléma nem itt lesz, hanem a legsérülékenyebb helyen: a kkv-k fognak megint nagyot szívni. a jelenleg is meglévő óriási körbetartozás lavinát indíthat el (és sajnos szerintem fog is). ebbe az irányba kellene a kormányzatnak lépnie sürgősen (és nekik lenne a leginkább szükségük a járulékcsökkentésre, nem a Demján szerű mammutoknak). a kormány persze nem ezt teszi. ez ingathatja majd meg egy kicsit a vállalati hitelezés műfaját, amiben az egyik leggyengébb bank szerintetek melyik az országban (persze relatíve): igen, az OTP. nem is értem a részvények mozgását emiatt. a lusta, öreg OTP jó lóra tett.

az olaj ára - szerintem - reálisan 70-80 dollár között van. a 140 az opec és az oroszok taktikázásának eredménye volt, most az oroszok jobban el vannak foglalva azzal, hogy mentsék a gazdaságot, illetve visszaállamosítsák jó áron az energetikai zászlóshajókat, minthogy az opeccel kartellezzenek. azt is kb tudni kell, hogy az orosz gazdaság 70 dolláros olajár alatt recesszióba fordul, tehát talán elfelejtik pár évig megtámadni Ukrajnát.

Greenspan pedig nem kap több rangos elismerést. ebben a buktában irtózatosan benne van.

nálunk meg még nincs hagyománya az önkéntes nyugdíjpénztáraknak. aki jelenleg fizet, az eleve jól keres és még húsz-harminc évig nem lesz nyugdíjas. a Floridába költöző öreg amerikai nyuggerek viszont nézegethetik a jelentéseket szorgalmasan, meg kereshetik a sea-view apartman helyett a jó öreg trailerpark hirdetéseket.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.10.20. 10:12:14

Kíváncsi vagyok, lesz-e lakás- és autóhitel-bedőlési hullám itthon. Mert az rendes pánikhangulatot tud teremteni.

reality 2008.10.20. 10:27:17

Engem az zavar a legjobban, hogy ilyen "pánik helyzetekben" is azok nyernek a legtöbbet, akik létrehozták azt. A magamfajta kisember meg el sem tud igazodni ebben az állapotban, mivel kevés tényezőt ismer. Ebből az következik, hogy a buborék újból és újból felfúvódik, hogy aztán kipukkadjon, és szerintem ez egyre sűrűbben fog megtörténni, hacsak valamit nem tesznek ellene.

Szörny 2008.10.20. 10:36:53

Én arra vagyok kíváncsi, hogy mit tud tenni a kormány a devizahitelesekért. Erős a gyanúm, hogy tiszta PR akció az egész. el tudjátok képzelni, hogy a bankok önként és dalolva, általános érvényűen könnyítenének a kondíciókon? Persze, ha valaki nem fizet, akkor a bank mindent meg fog tenni, hogy ne legyen árverés (hiszen bank és nem ingatlanügynök), halasztást ad, meg futamidő hosszabbítást, de annak az ügyfél hosszú távon nagyon keményen meg fogja fizetni az árát. Egy általános könnyítésnek ki fizetné meg az árát? Csak nem mi, mindenki???
Ja, és hol van a szabad piacot az állami beaavatkozástól féltők kórusa? Egy ideje csenedesek...

wendriner úr 2008.10.20. 10:48:03

Turul,

lakás nem, kocsi igen, ráadásul nagyon sokaknál az autóhitel és a fogyasztási hitel ingatlanfedezetűvé fog átalakulni. Plazmáért panelt jeligére. Litvániában is a luxuskocsis hitelek dőltek be először idén tavasszal. több tízezer (!) kocsit visszavittek.

a másik óriási szerencsénk, hogy az ingatlanok értéke (a luxusokét kivéve) nem nőtt az utóbbi két-három-négy évben, ezért:
- a törlesztőrészletek nem óriásiak
- a fedezet nincsen túlértékelve (nem valószínű az óriási esés, nincs hova)
- bankoknál ezért nem keletkezik kétes követelés
arról nem is beszélve, hogy nálunk az igazán törékeny réteg nem rendelkezik lakáshitellel nagy számban.

wendriner úr 2008.10.20. 10:55:39

viszont a törlesztőrészleg növekedés miatt mit gondoltok mi fog drasztikusan csökkenni? a fiatal, pár éve lakást hitelre vásárló huszas-harmincas középréteg gyerekvállalási kedve..

a kormány futamidő hosszabbítást javasol. ezzel egyet is lehet érteni. az ügyfél fizet a végén, de pillanatnyilag jobb feltételekkel. arról ne beszéljünk, hogy a bank ezt ajánlaná fel magától először, ha problémád van. PR.

egy dolgot remélem forszírozni fog a Fidesz: a Veres által emlegetett 2009-es 300mrd tartalék terhére benyújtanak egy kkv-stabilizáló csomagot.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.10.20. 10:59:36

wendriner úr:
Az itthoni ingatlanok viszonylag alacsony ára tényleg jól jöhet most. Kíváncsi vagyok, mi lesz Romániával, ahol az elmúlt években robbantak a nagyvárosi ingatlanárak...

wendriner úr 2008.10.20. 11:18:35

Romániával ugyanaz lesz, mint Szlovákiával: rálépnek/ráléptek a magyarországi útra. a kérdés csak az, hogy meddig jutnak el rajta, valószínű a válság miatt hamarabb behúzzák a féket, mint mi.

rá kellene jönnie az embereknek, hogy tartós növekedés ebben a régióban csak -valódi- jobboldali kormány alatt jöhet létre, de ehhez meg le kellene cserélni az emberek gondolkodását. Az ingatlanok mindkét országban túlértékeltek. Jellemző, hogy Bukarestben, ill. Pozsonyban az átlagingatlan értéke másfél- kétszerese a hasonló budapestinek.

Náluk egyébként még közel sincs akkora ingatlanhitel-állomány, mint nálunk, illetve jóval koncentráltabb a piac, kevésbé szétterített a tulajdonosi szerkezet, sokkal több a bérlő, ebből kifolyólag rugalmasabb.

eN 2008.10.20. 12:04:02

Kedvencem a kormány reakcióideje: mire bevezetnék a "robin hood" adót, arra az olajár rég visszaesett. Ha a válságkezelés is így folyik majd (és erre utal minden), lesz itt még B+

A románokat annyira nem félteném, mert rengeteg készpénzes vevő volt az ingatlanpiacon, viszonylag kis rész volt a hitelre vásárló. A másik fontos tényező, hogy nagyon alacsony a kínálat a kereslethez képest. Ezért nem tud úgy bedőlni az ingatlanpiac, mint az USAban. Amiből gondjuk lehet az az elmúlt évekbeli hatalmas, belső fogyasztásra alapuló, növekedést generáló külföldi, főként építőiparban dolgozók hazatérése a NY-európai, jellemzően spanyol ingatlanpiaci bedőlés következtében. Jövőre akár utolérhetnek minket a negatív tendenciájú növekedésben ;)

wendriner úr 2008.10.20. 12:29:22

nem mennek haza, ott maradnak narancsot szedni, bármit csinálni, illetve átmennek a franciákhoz, olaszokhoz. ők segédmunkások. közel 3M emberről van szó, akik döntően a legelmaradottabb északkeleti országrészből származnak. Havi nettó 1mrd Eur-t utalnak haza, ezzel javítva a külkermérleget. a jobbak már úgyis hazamentek, mert otthon bazi nagy hiány van képzett építőipari munkásokból a boom miatt.

Turbulencia (törölt) 2008.10.20. 12:30:43

tory,

Az maradt ki a fejtegetésedből, hogy mind a buborék, mind a pánik teljesen racionális viselkedésből származik. Jó üzlet tulipánhagymába fektetni, csak időben kell kiszállni. Nagyon bölcs dolog a részvényeket eladni a zuhanás elején. A probléma csak azzal van, hogy a jövőt nem látja senki előre. Olyan egyszerű receptek, mint hogy "használjuk a józan eszünket" nem segítenek.

Amit talán érdemes figyelni, az a hülyék viselkedése. Amikor már minden hülye "tudja", hogy a részvényvásárlás vagy lakásvásárlás tuti kockázatmentes befektetés, akkor feltehetőleg a buborék csúcspontjához közeledünk. Fordítva, amikor mindenki pánikol, akkor már csak jobb jöhet. Erre gondolhatott Buffett. Kérdés, hogy pánikol-e már minden hülye, vagy még nem eléggé...?

lkflldnlbn,mq qwmrng (törölt) 2008.10.20. 14:05:05

A devizahitelek torlesztoidejenek kitolasa a legnagyobb hulyeseg, loturot nem er. Az emberek tobbsege (tudtommal, javitsatok ki, ha nem igy van) 25-30-35 evre vett fel hitelt, es tobbseguk az elmult par evben. Igy ma a torlesztoreszlet szerkezte ugy nez ki, hogy 80-90%-a a torlesztereszletnek a kamat, es 10-20% a toketorlesztes. Ha most ezt kitolod, mondjuk 25-rol 35 evre, akkor a torlesztoreszlet nem am 25/35-od reszre (kb. 73%) fog csokkenni, mint azt a laikus gondolna, hanem kb. 95%-ara az eddigi torlesztoreszletnek. Mivel a forint/svajci frank, illetve forint/euro arfolyam tobb, mint 10%-ot valtozott az elmult egy honapban (sot napokban), egy torlesztoreszlet kitolas annyit segit, mint halottnak a csok.

Akinek devizahitele van, szivni fog jo 10-15%-ot az arfolyamvaltozas miatt, masik 10-15%-ot a kamatnovekedes miatt. A ketto egyutt mar huzos lesz par ember szamara. De azert tomeges ingatlanarverezesre nem szamitok a kozeljovoben. Azt gyanitom, hogy jopar embert behuznak majd a csobe, alacsonyabb torlesztoreszlet atmenetileg, aztan az igy megnovelt toketartozasodat majd kesobb sajtoljak ki beloled.

Vagy beadjak a zaciba a plazmatevet vagy atternek tecso parizsira.

En, mint lakashiteles, leginkabb most a deflaciotol tartok. ugy gondolom, hogy erdemes volt a par evben lakashitelt 35 evre felvenni, mert 35 ev alatt teljesen el fog inflalodni a hitelem (mint az ugye tortent a szuleink altal a '80-as evekben felvett OTP hitelekkel is...). Komolyabb deflacio keresztulhuzhatja a szamitasaimat. De kis hazankban nagyon nem szamitok deflaciora, inkabb csak az inflacio merseklodesere, igy legfeljebb kisebb biznisz lesz a 35 eves devizahitel.

Es mindenkinek az lesz, aki az elso 10-15 evet kibekkeli. Mert ha ma ki tudsz nyogni havi 50-100 ezer Ft-t torlesztoreszletre, akkor 10-15 ev mulva rohogve, felteve, hogy lesz franko min. 3-5% inflacio evente, es a bered realertekben tartja magat.

wendriner úr 2008.10.20. 14:45:08

az átlag 15-20 évre vette fel öt éve, tehát mondjuk 10-15 év van hátra. ez a forintra igaz, a devizahitelek általában valamivel rövidebbek. a deal lényege nyílván az, hogy a tőkerészt nem törleszted pár évig, annyival kitolódik a futamidő. mondjuk 20-25%-ot nyersz rajta, ami rögtön elugrott az árfolyamdiff miatt. ez azért segítség.

inflálódás: azért előbb utóbb Euróval fizetünk ám, most úgy tűnik inkább előbb, azután meg nézheted a deflációdat, illetve az erős inflációt...

jvizkeleti · http://mandiner.blog.hu/ 2008.10.20. 15:34:47

A svájci frankos hitelek feltételeinek enyhítése:

Sokan még mindig nem értik, hogy a bank a hitelek bevételéből fizeti a betétek és egyéb tartozások kamatát, a dolgozóit stb. Ezért ez nem úgy megy, hogy mi majd most jól becsökkentjük az adósaink kamatait. Tekintve, hogy a munkavállalóknak bért, a betéteseknek kamatot, a részvényeseknek osztalékot kell belőle fizetni.

Az állam piaci beavatkozását ellenzők kórusa:

Az állami beavatkozás párti érvrendszerrel az alapvető probléma az, hogy a rendszer egyáltalán nem szabad piac. A pénzügyi szektor meglehetősen szabályozott a "szabad piac" egy nagy kamu ebben az esetben. Valójában hatósági áras a piac, lásd jegybanki alapkamat, stb. Ez eléggé "kilendítheti" a keresletet és a kínálatot a természetes állapotából. Ezen felül az adófizetők pénzéből minden állam fenntart tőkepiaci felügyeletet, amelynek pont az lenne a dolga, hogy megakadályozza a túlzott kockázatvállalást. Továbbá állami hatáskör a könyvviteli, számviteli szabályok megalkotása is. Ezek ismét csődöt mondtak, nem tették lehetővé, hogy belelássunk a kockázatokba.

Úgyhogy elég nehéz azt mondani, hogy a "piac" bűne. Az állam nagyon sok helyen van kapcsolatban a rendszerrel, és egyetlen helyen sem volt képes gondoskodni a "védelmünkről", az alacsony amerikai alapkamat (Greenspan), illetve a lakáshitelt és házat minden szerencsétlennek állami mozgalma (Fannie Mae, Freddie Mac) alapvető okai, kiinduló pontjai a válságnak.

Akik a "szabad piac" végét látják/várják, azt hiszik egy bürokrata KÉPES ÉS AKAR IS jobb döntéseket hozni az állampolgárnál. NE feledjük. A szabad piac mi magunk, az egyes emberek vagyunk. A szabad piac a mi személyes döntéseinknek az eredője alapján osztja szét a javakat az erőforrásokat. Persze ez nem tökéletes, de ha egy bürokratára bízzuk, akkor jobb lesz?

dlkfhlkhjhd (törölt) 2008.10.20. 15:54:17

wendriner úr 2008.10.20. 14:45:08

Azért Euróban is lesz szerintem 2-3% infláció évente, 30 év alatt az is elég szép tud lenni, 81 és 142% között kamatos kamattal, ha jól számolom.

wendriner úr 2008.10.20. 16:27:38

persze, de itt az úr arra apellál, hogy az infláció majd magasabb lesz, mint az ő 4,5-5%-os kamatszintje, akkor jár jól a hitellel. senki sem vitatja a 2-3%-ot.

én viszont egyvalamit k@rvára nem értek továbbra sem a pánik részre reflektálva:

a fizetőeszközünk beszakadt a múlt héten egy kicsit, majd rögtön utána korrigált. megtámadták, mert gyengék vagyunk. megtörtént ez már a múltban is, kicsengetünk 50-60mrd-t, és megoldva. ment el ennyi már felesleges völgyhídra is. a részvénypiac esik, na bumm, úgysem a BÉT-es cégek termelik a GDP javát, meg mindenhol esik. az OTP-t egy ausztrál cápa meg akarja venni kilóra. valószínűleg azért, mert lát benne fantáziát.

miért lett hirtelen fontos Ferinek csütörtökre, hogy válság van az országban? miért kellett azonnal az IMF-hez meg az EKB-hoz futni? azért annyira ő sem idióta, hogy egy nemzeti csúcs bohózat miatt megreszkírozzon egy komolyan attakot azáltal, hogy mindenhol szalagcím lett.

trükkök százait sejtem itt, meg valamit, amit egyelőre csak ők tudnak, mi nem.

Turbulencia (törölt) 2008.10.20. 17:43:44

jvizkeleti,

Hát, van egy érdekes ideológiai háború a "neoliberálisok" (újabban "piaci fundamentalistáknak" is csúfolják őket) és az állampártiak között. Öröm látni, hogy a te hitedet a válság nem befolyásolja, de azért részletezd egy kicsit, hogy szerinted pontosan mit rontott el az állam? A tőkepiaci felügyelet nyilván túl engedékeny volt, nem túl szigorú. Milyen lenne egy szigorúan a kereslet-kínálat alapján nyugvó felügyelet...?

wendriner úr,

Nem kétség, úgy jött a válság Gyurcsánynak, mint egy falat kenyér. Alapszabály, hogy minden kívülről jött válság annak kedvez, aki épp kormányon van.
Szerintem ha beáldozzák a 13. havi nyugdíjat, akkor tényleg nagy a baj. Ha Gyurcsánynak végül sikerül hősies munkával a nyugdíjasokat megmentenie, akkor az egész csak színjáték volt.

Karcolt lendület 2008.10.20. 18:09:07

"azért annyira ő sem idióta, hogy egy nemzeti csúcs bohózat miatt megreszkírozzon egy komolyan attakot azáltal, hogy mindenhol szalagcím lett."

Szerinted Feri mennyire gondolkodik előre és gondol át bármilyen akciót azon kívül, hogy a népszerűségére és a "válságot határozottan kezelő" imidzsére perpillanat milyen hatása van az adott tettnek?

lkflldnlbn,mq qwmrng (törölt) 2008.10.20. 18:29:29

"wendriner úr 2008.10.20. 16:27:38
persze, de itt az úr arra apellál, hogy az infláció majd magasabb lesz, mint az ő 4,5-5%-os kamatszintje, akkor jár jól a hitellel. senki sem vitatja a 2-3%-ot."

ja, nem azert nem gondoltam ekkora businessre, marmint hogy akkor is erdemes felvenni hitelt, ha az embernek van penze amugy. En csak ugy gondolom, hogy nem lesz megerlolteto visszafizetni a hitelemet, ha az elso 5-10 evet kibekkelem. Felteve, hogy mar ma sem olyan tragikus kigazdalkodni a torlesztoreszletet. Mondjuk egy 30%-os novekedes a torlesztoreszletben mar kicsit fogszivos lenne, de remelhetoleg ez atmeneti, es meg azert az sem annyira tragikus. Ha meg lejjebb megy a kamat egy picit, es hosszu tavon azert szamolni lehet a forint erosodesevel is, akkor meg gyerekjatek lesz jopar ev mulva.

wendriner úr 2008.10.20. 18:32:35

a 13. havit sohasem áldozza be, persze hogy megvédi. ha én lennék a pm, két-három év alatt elinflálnám észrevétlenül. gondolom Viktor is erre készül.

a sok gonoszság mellett azért nem hiszem el Feriről azt, hogy megreszkírozná, hogy államcsődbe vigye az országot. a nemzeti csúcsot még értem. próbáljuk meg a Fideszt behúzni a csőbe (kicsit bejött, a patásördög megint csak rosszat tudott mondani, új szavazót nem remélhet általa, a meglevőket mobilizálja); nomeg megpróbáljuk szétkenni a felelősséget (ez nem jött be).

Feri ezzel a válsággal nem nyerhet, csak ideig óráig. mindenki azt mondja, hogy a begyűzűzés oka az elkúrás. ezt az egyszerű szavazó is megérti. valaminek itt még lennie kell. Ferinek nem kellett volna felállnia, hogy válság van. ugyanis még nincs. csak lesz. valamiért mégis megtette. hogy visszavonhassa a költségvetést következmények nélkül? túl kevés. rájött, hogy eleve szar GDP növekedéssel számoltak? túl kevés. komolyabban végiggondolva egy dolgot tudok elképzelni: meg akarták buktatni a kongresszuson az előző szombaton. de ez túlontúl futurikus.

azt azért figyeljük meg, érdemben nem sikerült eddig egy hangott sem hozzátenni a diszkusszióhoz a pápai zseninek, akinek mindenről _VAN VÉLEMÉNYE_. csak a válságról nincsen. nincsen programja a programgyárosnak. van egy Fidesz-Szdsz javaslatszerűség adóreformról és implicit kiadáscsökkentésről - ez utóbbit persze a Fidesz nem mondja ki direkt, van az ultramegszorító MDF, nomeg Demján, aki beáldozza a reálbért nagy bátran. Ferenc betolt egy költségvetést, ahol fűnyíróztak egyet a kiadási oldalon minden látszólagos logika nélkül, meg levették a növekedést.

özvegylegény 2008.10.21. 04:35:57

Aprópopó,

munkahelyek mexűnése:

ja, lesz ilyen, PL. a posztkomcsi MINISZTERIÁLIS SZERVEK VEZETŐI, háttérintézménybe bújtatott nomenklatúristák,

szerintem min. 100 ezer TÖK FÖLÖSLEGES ROHADT SZOCI ZSÍROS ÁLLÁSA - nem beszélve a Gyenesei-féle tutti-buli megbízásokról és beszállításokról -

MEG FOG SZŰNNI!!

Olyan vihart és szociális robbanást jósolok,

amiben EZEKNEK A TORZ KÜLSEJŰ és bűnözésre beállt kretén agyú POSZKOMCSI VEZETŐKNEK

AZ ÉLETJE IS KOMOLY VESZÉLYBEN LESZ.....

Szörny 2008.10.22. 18:39:16

Nem akarom a mellemet döngetni, de a 2008.10.20. 10:36:53-i kommentemben írottak, mintha bejöttek volna:
index.hu/gazdasag/magyar/komm081022/
Na, ki fogja megfizetni az árát? Na, ki?
Az ilyen ország nincs rovatban is szépen megállná a helyét...

süti beállítások módosítása