Világ körül járó ördögszekér, hatvanegy éve tartó úton Autlán de Navarróból a halhatatlanságba. Carlos Santana nem először és nem utoljára jár Budapesten, hogy ma este folytassa évtizedekkel ezelőtt megkezdett gitárszólóját, amit azóta sem tud abbahagyni.
Ennyi év alatt sok mindenen ment keresztül emberünk, és sok minden keresztül is ment rajta. Woodstock ifjú hőse, aki az elsők között fűszerezte Latin-Amerika csípős ízeivel a rockzenét; a korai hetvenes évek bátran kísérletező zenésze, aki experimentális dzsesszt, közel-keleti és törzsi hatásokat kevert össze a latin rockkal a Caravanserai albumon; néhány évvel később ugyanezt tette a funkkal is; majd jött a nyolcvanas-kilencvenes évek permanens süllyedése a színes inges, gypsy kinges latinkodó-cigánykodó gagyija felé, aminek a végén már szerződését is elvesztette a jó öreg Carlos.
Az 1999-es Supernatural hozta meg neki a feltámadást, az elmúlt tíz év egyik legnagyobb, halálra unt és megunhatatlan slágerével, a Smooth-tal. Azóta a fiatalabb zenésznemzedékkel együtt dzsemmelő legendaként tengeti napjait, és bár megélhetési gityósnak címkézhetnénk az öreget a számok végére odakent gitárpötyögésért, mégsem tesszük ezt.
Azokban a pötyögésekben ugyanis benne van szülőföldje, Mexikó pusztasága, benne van az onnan elvágyódók amerikai álma, amit ő meg is valósított magának és mindenkinek; benne van Woodstock; benne van kicsit megmosolyogtató, kicsit megható világbéke-spiritualizmusa; benne van a zene egyetemes szeretete - és, bár ezt talán ő sem tudja, benne van '56 is. Egyik legnagyobb slágerét, a Black Magic Womant ugyanis Szabó Gábor, az '56-ban USA-ba menekült dzsesszgitáros komponálta, hogy aztán tízmilliók fülébe másszon bele megunhatatlan, andalító dallama.
És Santana ma este az '56-osok terén lép fel az ingyenes megakoncerten. Gracías, Carlos, mindenért.
Íme, a Reakció besztof Santanája:
Soul Sacrifice (1969, Woodstock), bődületes energiabomba, törzsi ritmusorgia
Oye Como Va (1971), a latinság géniusza hangjegyekbe öntve
Black Magic Woman (1971), Szabó Gábor öröksége a világra hagyva
Just In Time To See The Sun (1972), latin fúziós jazzrock, és a Nap, amibe ideje belenézni
Put Your Lights On (1999) Santana és a jó útra tért rapper-énekes, Everlast hitvallása Istenről, kezüket fejünkre tévő angyalokról és az ágy alatt rejtőzködő szörnyekről.