A Napba nézni - Santana Budapesten
2008. június 28. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

A Napba nézni - Santana Budapesten

 Világ körül járó ördögszekér, hatvanegy éve tartó úton Autlán de Navarróból a halhatatlanságba. Carlos Santana nem először és nem utoljára jár Budapesten, hogy ma este folytassa évtizedekkel ezelőtt megkezdett gitárszólóját, amit azóta sem tud abbahagyni.

 Ennyi év alatt sok mindenen ment keresztül emberünk, és sok minden keresztül is ment rajta. Woodstock ifjú hőse, aki az elsők között fűszerezte Latin-Amerika csípős ízeivel a rockzenét; a korai hetvenes évek bátran kísérletező zenésze, aki experimentális dzsesszt, közel-keleti és törzsi hatásokat kevert össze a latin rockkal a Caravanserai albumon; néhány évvel később ugyanezt tette a funkkal is; majd jött a nyolcvanas-kilencvenes évek permanens süllyedése a színes inges, gypsy kinges latinkodó-cigánykodó gagyija felé, aminek a végén már szerződését is elvesztette a jó öreg Carlos.

 Az 1999-es Supernatural hozta meg neki a feltámadást, az elmúlt tíz év egyik legnagyobb, halálra unt és megunhatatlan slágerével, a Smooth-tal. Azóta a fiatalabb zenésznemzedékkel együtt dzsemmelő legendaként tengeti napjait, és bár megélhetési gityósnak címkézhetnénk az öreget a számok végére odakent gitárpötyögésért, mégsem tesszük ezt.

 Azokban a pötyögésekben ugyanis benne van szülőföldje, Mexikó pusztasága, benne van az onnan elvágyódók amerikai álma, amit ő meg is valósított magának és mindenkinek; benne van Woodstock; benne van kicsit megmosolyogtató, kicsit megható világbéke-spiritualizmusa; benne van a zene egyetemes szeretete - és, bár ezt talán ő sem tudja, benne van '56 is. Egyik legnagyobb slágerét, a Black Magic Womant ugyanis Szabó Gábor, az '56-ban USA-ba menekült dzsesszgitáros komponálta, hogy aztán tízmilliók fülébe másszon bele megunhatatlan, andalító dallama.

 És Santana ma este az '56-osok terén lép fel az ingyenes megakoncerten. Gracías, Carlos, mindenért.

 Íme, a Reakció besztof Santanája:

Soul Sacrifice (1969, Woodstock), bődületes energiabomba, törzsi ritmusorgia

 

Oye Como Va (1971), a latinság géniusza hangjegyekbe öntve

 

Black Magic Woman (1971), Szabó Gábor öröksége a világra hagyva

 

Just In Time To See The Sun (1972), latin fúziós jazzrock, és a Nap, amibe ideje belenézni

 

Put Your Lights On (1999) Santana és a jó útra tért rapper-énekes, Everlast hitvallása Istenről, kezüket fejünkre tévő angyalokról és az ágy alatt rejtőzködő szörnyekről.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr78543101

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

irrelevant 2008.06.28. 12:23:44

Santanánál unalmasabb előadót nehezen tudnék mondani most így hirtelen. A gitárjátékát a Vegetához tudnám hasonlítani: amiben benne van, az menthetetlenül az "éppen még fogyasztható, de sablonos, elcsépelt, ezerszer tapasztalt és minden izgalom nélküli" kategóriába csúszik át, akárcsak az ételízesítővel nyakonöntött kaják.

Igaz, a húszéves gitáros/zongorista csajok, akikkel mostanában szokott szerepelni, szintén nem az eredetiség és a zenei izgalom szobrai, szóval nem sokat ront rajtuk a fogatlan oroszlán püttyögése.

Ja, eszembe jutott egy, még nála is unalmasabb előadó: a Nickelback. Megérdemlik egymást Carlitosszal.

mesterhazym 2008.06.28. 12:30:07

Hú, de jó volt! Nagyon tetszik a válogatás, kiváló! És gratula, bárki érdeme is! Köszönöm!

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.06.28. 12:39:11

Santana szerintem is pláza-zene :(

De ha már gitáros, miért nem Snétberger Ferenc? (Most adott koncert a Bakáts téri ferences templomban.)
www.snetberger.de/home_hu.html

Francois Pignon 2008.06.28. 13:08:32

100!
Nocsak, ezt is megértük. Nem gondoltam volna, hogy egy ritákbb olvasottságú nyári hónapban sikerül majd elérni a száz posztot.

irrelevant 2008.06.28. 13:47:25

ergé, ilyen zenével vannak tele a Media Markt turkálókosaraiba összeöntött "Chillout relax volume 5" és hasonló című, ötszáz forintos cédék.

Téglagyári Megálló 2008.06.28. 14:56:42

hm, ki jön URH-ra a VOLT fesztiválra? Hiába, én leragadtam a nyolcvanas évek elején...

lkflldnlbn,mq qwmrng (törölt) 2008.06.28. 15:55:59

Miert most meg URH koncert is lesz? Elfogyott a hajofesto es a kreativ igazgato bacsi zsebpenze?

Francois Pignon 2008.06.28. 16:33:01

Ne már... Az underground emlékeinkben udergoundként él, a legjobbként, URH, CPG, Balaton, Neurotic, Beatricse, minden visszatérőkoncertjük illúziórombolás. Hagyjuk meg ezt az Illés-Omega vonalnak. Kedves undergroundunk meg maradjon underground, ahogy szerettük.

gyz 2008.06.28. 16:50:55

otvospeter,

ki csépelte el Santana 30-40 éves dalait? Basszus, Santana nem eredeti? Azon kevesek egyike, akinek ezer közül is fekismerni a játékát.
Hogy te unalmasnak tartod, az magánügy (én sem vagyok a legnagyobb rajongója, de kedvelem), de zöldségeket felesleges összehordani.

Azt a nickelbacket vagy mit még éltemben nem hallottam.

Leonard Zelig 2008.06.28. 17:02:36

Te otvospeter csak nem Eötvös Péter zenéjét szereted ?
Mer akkor inkább Carlito

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.06.28. 18:17:39

Santana elég gagyi, sajna. És egyre inkább:(

Spermahajder 2008.06.28. 18:27:47

Ötvöspeter:
Neked halvány fingod sincs a zenéről, akinek nincs füle, ne firkáljon hülyeségeket. Ez szól Gabrilonak is.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.06.28. 18:38:55

Fülig Jimmy,

épp rosszhoz szótá:))) Van fingom a zenéről. Mondjuk enyhén szólva sem értem a beszólásodat, mert ízlést fikázni, hát... oké, belefér, de ezen a "hozzáértés"-alapon... ez elég gyönge vót;[

mr. pharmacist1 2008.06.28. 18:39:13

hadd osszam meg mindenkivel kedvenc santana-dalomat:

youtube.com/watch?v=2BrLEuzVCVQ

Spermahajder 2008.06.28. 18:49:46

Gabrilo:
Santanát lehet szeretni vagy nem, tehetségét vitatni kérdéses. Zenéjét gagyinak nevezni több mint kérdéses. Minden esetre, a műfaj jelenlegi egyik legjobb gitárosát gagyizni enyhén szólva több mint túlzás.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2008.06.28. 18:53:44

"a jó útra tért rapper-énekes, Everlast hitvallása Istenről"

Asszem Everlast most épp iszlámban utazik. Egy ír-amerikai muszlim. Ilyet se látsz minden nap. V.ö.: a linkelt videóban "lā ilāha illā-llāh".
en.wikipedia.org/wiki/Shahadah

A zenéje viszont sztem kurva jó. Sztem jobb, mint Santana. Na, ide lőjetek. :P

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.06.28. 18:55:17

Jimmyke,


Én azt hol tagadtam, hogy Santana jó gitáros? Visszanéznéd nekem? Köszke. Sehol sem tagadtam a tehetségét, ahogy nagyon sok gagyi zenének a profi hátterét mindenféle skrupulus nélkül elismerem. Ettől még maga a produkció lehet gagyi - és Santana esetében sajna szvsz erről van szó:(

gyz 2008.06.28. 19:03:41

Gabrilo,

akkor áruld már el légyszíves, mit jelent, hogy gagyi? Mert akkor itt szóértelmezési különbségek foroghatnak fenn.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.06.28. 19:07:37

gyz,

attól, mert valaki jó zenész/gitáros, még csinálhat gagyit. Klisékkel teli, unalmas, lerágott csont-zenét. Én pl. ismertem olyan gitárosokat, akik baromi jó tanárok voltak, zseniálisan gitároztak és olyan szar zenét bírtak írni, hogy a világból futottam kifelé. A valamihez értés és valami érdekesnek/jónak a megalkotása nem feltétlenül jár együtt (minimum szinten persze igen).
A "szakértésre" való hivatkozás ez esetben elég nagy hülyeség, mert attól, mert nem vagyok szakács, még el tudom dönteni, hogy a kaja jó vagy sem. És jó szakács is csinálhat szar kaját, miazhogy.

Spermahajder 2008.06.28. 19:07:48

Santana zenéit eddig nem találtam gagyinak műfajtól függetlenül. Sláger műfajban is tudott színvonalasat alkotni.

Spermahajder 2008.06.28. 19:11:31

Gabrilo:
Santana még nem csinált "szart".

anti hipi-HüPi 2008.06.28. 19:12:56

Fanyalgóknak ajánlanék egy jó kis Zámbó Jimmy emlékkoncertet, a fellépők közt a Korda Gyurival! :D
(mondom ezt úgy, hogy én sem szeretem igazán Santanát)

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.06.28. 19:35:03

Fülig Jimmy,

amit az utóbbi években hallottam tőle, az mind gagyi volt. Klisés popszámok, néha valami nyamvadt hip-hoppal kiegészítve, ami kifejezetten irritáló volt. A Smooth is kicsit gyenge volt már szvsz, sima limonádé-sláger, de abban legalább valami kraft még vót. Ezekben már semmi.
Maga mé nincs a koncerten?;]

Spermahajder 2008.06.28. 20:08:22

Kedves Gabrilo, talán nem a ZENÉRE figyeltél. Ami magával ragad, műfajtól függetlenül, élvezetet okoz a hallgatása, jól érzed magad tőle. Ezt jelenti egy nagyszerű előadó fellépése.

irrelevant 2008.06.28. 20:54:54

Fülig Jimmy, te értenél a zenéhez? Aki szereted Santanát? Hi-hi-hi-hi :)))) Santanát hallgatni olyan, mint Nemere Istvánt olvasni. Mindkettő sokkal többet alkot, mint amit színvonalasan, lélekből meg tudna csinálni. Limonádé.

Gabrilónak totál igaza van.

nemkellnemzetivagta 2008.06.28. 20:55:50

egyetértek otvospeterrel az elsőtől az utolsó szóig. ja? és miért kell a fél várost lezárni egy ingyenkoncertért? egy értelmes és elfogadható indoka lenne, szerintem a hősök tere lezárásának, ha Demszky Gábort akasztanák.

irrelevant 2008.06.28. 20:59:49

Egyetértek nemkellnemzetivágtával az első szótól az utolsóig.

gyz 2008.06.28. 21:14:12

Gabrilo,

30-40 évvel ezelőtt keletkezett számokat tartasz otvospeterrel együtt lerágott csont-zenének?
Ne viccelj már. Amikor megírta, még nem volt lerágott csont.
Ha azt mondod, hogy amit az utóbbi 10 évben csinált, az klisés, aláírom. De en bloc leszarozni Santanát komoly magabiztosságot feltételez. Ami mögött csak nagyon ritka esetben rejtőzik tudás.

irrelevant 2008.06.28. 21:21:05

gyz

Tömegével vannak olyan zenék, amik nem unalmasak 30-40 év után sem, hanem frissek és kicsattannak az eredetiségtől. Csupán egyet mondok: a korai Pink Floyd. Forradalmi volt az a zene '67-ben, és ugyanolyan óriási ma is.

Lehet azt mondani, hogy a rádió elkoptatja a dalokat, és ez igaz is. De Santana fénykorában is másodvonalbeli előadó volt, mégpedig azért, mert ezt a félig jenki, félig latin softrockot ciki betenni a lejátszóba. Áruházban hallani és dudorászni elmegy, miközben az ember a fogkrémek közt válogat. Ennyi...

gyz 2008.06.28. 21:24:00

egyébként leginkább az szavar, hogy amikor elönti az emberek fülét a szar, akkor pont egy Santanát gagyiztok le a mindentudók pökhendiségével.

Még 1x, nem állítom, hogy ninbcs ennél színvonalasabb zene, de hihetetlen aránytévesztésben vagytok az ilyen kategorikus kijelentéseitekkel.

gyz 2008.06.28. 21:27:07

otvospeter,

az előzőt még azélőtt írtam, hogy láttam volna, mit írsz, de ezután is tartom.
Miközben éppen - de tényleg - az A Sacerful of secrets szól a gépemen, úgyhogy ebbe beletrafáltál.

irrelevant 2008.06.28. 21:29:05

Imádok zenéről vitatkozni, mert már az első betűtől parttalan az egész. :DDDD

irrelevant 2008.06.28. 21:29:54

Nekem speciel a The Piper a kedvencem, amikor írtam a hsz-t, arra gondoltam. De lényegében mindegy.

gyz 2008.06.28. 22:05:13

a Piper elcsépelt ;-)

itt egy jó zene, ezzel kívánok jóéccakát:

www.youtube.com/watch?v=mdPaKxz4pII&feature=related

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.06.28. 22:31:56

gyz,


azt mondtam rá, hogy gagyi. Régi típusú zenéből is lehet jót csinálni, én pl. imádom a bluest, pedig az tényleg mind ezeréves sémákra épül. A kérdés nem ez. A kérdés az, hogy tálaljuk, milyen lesz a végeredmény. Sehol sem tagadtam, hogy szantána jó gitáros, meg tehetséges, csak azt mondtam, gagyit gyárt. Nekem a latin vibratok mellé rakott hümmögő-dubdubozó fekák, az nem lesz nem gagyi.

Mondjuk nem értem miért vitatkozunk, elvégre ízlés dolga:)

Pont azért gagyi, amit fülig jimmy mond: egyáltalán nem ragad magával. Még mosogatni se érdemes rá.

Téglagyári Megálló 2008.06.28. 23:03:11

Francois Pignon,

jól nem értünk egyet. Nekem bejött a kilencvenes koncertjük is. Inkább őket hallgatom, mint Santanát bár Ötvös Péterrel elvből nem értek egyet :-)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.06.28. 23:03:22

Gabrilo, Péter, Santana első négy-öt lemeze vitathatatlanul a rocktörténet része, máig kicsattanóan frissek, lásd az első videókat. A köv. korszaka után pedig minden progresszív zeneszaki elégedetten csettinthet: komplex, fúziós jazzrock, latin és arab beütésekkel, kortalan zene (ajánlom: Caravanserai és a Lotus három órás (!) koncertalbuma.

A köv. húsz évben valóban elfogyott a lendület, de a Supernatural-en újra van néhány ütős darab, lásd pl. az uccsó videót. Aztán megint megsüllyedt, ezek az rnb sztárokkal készült iparosmunkái nem érdekelnek, valóban önismétlő lett.

DE a mai koncertet kár, hogy kihagytátok. Gagyi kihagyva, az első lemezekről és a Supernaturalről játszott, közben néhány dzsesszes impróval pihent, hogy aztán újra ránk szakadjon a grúvos latin rock. Még én is táncra perdültem :)

Néha szórakozásból Led Zep, Cream, Rage Against The Machine-motívumokat is belepengetett a permanens szólózásba :D

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.06.28. 23:07:04

Ezt a gagyizóknak: hetvenes évekbeli prog elszállás Santana módra: A1 Funk

youtube.com/watch?v=lKCBo4ojYfQ

Jó kis rádiósláger, mi? :)))

Bummer 2008.06.28. 23:26:50

A jövő hétvége lesz az igazán durva! Pénteken Pat Metheny, szombaton Chick Corea & Return to Forever.
No meg azt se felejtsük, hogy az Oye Como Va-t Tito Puente írta.
Egyébként én szeretem Santanát, mert néhány száma sokat jelent nekem, de nem raknám be otthon :-)

gyz 2008.06.28. 23:41:17

Gabrilo,

rájöttem, mi lehet a gond: nem vagy csak nem eléggé ismered S munkásságát.
Ráadásul azzal is újat mondasz, hogy a gagyi szó annyit tesz: nem magval ragadó. Én eddig az értéktelen szarra használtam, már ha egyáltalán.

ergével egyet értek.

Egyébként egyszer voltam Santana koncerten, 93-ban a Kisstadionban, az nagyszerű volt. itthon én sem hallgatom. helyette most éppen Primust

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.06.29. 00:27:53

gyz+ergé


Santana a hetvenes években eléggé rendben volt. Azt hittem, jelenlegi performanszáról van szó. Hát, az gagyi, nem kicsit.

Leonard Zelig 2008.06.29. 09:28:41

Megvolt a koncert, iszonyú jó volt, főleg a három dobos.

Otvospeter: KIJAFAß az a Piper ? Valami csőfektető?

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.06.29. 09:57:39

És utána még a tesco-ba is átért a közönség egy része :P

irrelevant 2008.06.29. 10:12:41

Leonard: Az egy lemez, te nagyokos.
The Piper at the Gates of Dawn.

HToma 2008.06.29. 11:07:02

ergé 2008.06.28. 23.03.

Zeppelint természetesen felismertem, de Cream melyik volt? (Nem az elejétől voltam.) Szerintem Hendrix Third Stone from the Sunja is volt.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.06.29. 13:00:40

ergé,

nyugtass meg, Zappáról nem írsz ilyen méltatást :(

Leonard Zelig 2008.06.29. 15:23:53

Helpdesk:

Led Zep: Stairway to Heaven
Cream: Sunshine of Your Love

Leonard Zelig 2008.06.29. 15:24:56

Ezenkívül voltak olyan világslágerek is belefűzve, mint a Brazil.

Leonard Zelig 2008.06.29. 15:25:38

Ja, és Szabó Gábor nevét is bemondta a megfelelő szám előtt.

fugyo 2008.06.29. 17:04:12

Üzenem ,annak a tápon nevelkedettnek aki legagyizta
Santanát,hogy izlésficamos. Szerintem valami disco-huszár lehet

Téglagyári Megálló 2008.06.30. 09:13:29

Egy könnyűzenei hir:

Goran Bregovic ügynöke sajnálattal közli a VOLT Fesztivál közönségével, hogy a művész néhány nappal ezelőtt leesett egy cseresznyefáról, és összetörte magát. Orvosi utasítására éppen ezért a
következő hetekben nem léphet színpadra, így a VOLT-os fellépést is le kellett mondania. Csatoltan találjátok az orvosi igazolást. Sajnáljuk és jobbulást kívánunk!

www.sziget.hu/volt/hirek/111553.html

budai zöld 2008.06.30. 14:33:07

Boccs, ha felületesen olvasok - azt már helyre tette valaki, hogy a Black Magic Womant Peter Green írta (a világ második legjobb gitárosa a róla elnevezett Fleetwood Macböl), nem más? Csak épp Santana egy tök másik Szabó Gábor számmal összeegyvelegezve adta elö (Gypsy Queen v. vmi ilyesmi).

Bummer 2008.06.30. 15:25:19

budai zöld, Hogy lehet ilyen hülyeséget leírni, hogy a "világ második legjobb gitárosa"? Mert ő tud másodpercenként a második legtöbb hangot lejátszani vagy mi?

Francois Pignon 2008.06.30. 15:31:43

Igaz. A világ második legjobb gitárosa Emmet Ray, mint az köztudott.

gitáros 2008.06.30. 15:39:33

Wikipédia:

"A Spellbinder albumon hallható Szabó Gábor örökéletű szerzeménye a Cigány Királynő (Gypsy Queen) című dal, amelyet később sok együttes újra feldolgozza, köztük az angol Fleetwood Mac (1968) blues-rock formáció (Peter Green). A dal 1970-ben Carlos Santana feldolgozásában válik igazán világhírűvé Black Magic Woman címen. "

budai zöld 2008.06.30. 16:43:31

Bummer, boccs, magam is hülyeségnek szántam, csak hogy oldjam a hozzáröfögésem rideg tényszerüségét. Az 1968-as aranyérmet a Creamnek osztottam.

gitáros, az alábbiakban pontosan megtalálod ugyanazt, amit már leírtam (tehát Peter Green és Santana egyvelegezett):
en.wikipedia.org/wiki/Black_Magic_Woman
www.songfacts.com/detail.php?id=4595
Tapasztalatom szerint a magyar wiki óvatosan kezelendö, mert sok-sok tárgyi tévedés van benne, föleg magyarok hatása a globális kulturára témában sok nagyvárosi legendát tartalmaz (pl. a hello/hallo magyar eredete). Nyilván az angol is rengetegszer téved, de ott kevesebbszer látok át a szitán.
De ez természetesen semmit sem von le Puskás Tivadar érdemeiböl.
süti beállítások módosítása