Az elnök jelöltjei
2008. február 29. írta: Ács Ferenc

Az elnök jelöltjei

 Van egy elnök, aki elunta a kamarillapolitikát, legalábbis ezt a magyart, ami a világ más tájain is előforduló mutyizás mellett tökéletesen és egyedülállóan terméketlen, és úgy döntött, hogy nem egyeztet bizonyos tisztségekre jelölés esetén a pártokkal, ugyanis rossz tapasztalatai vannak velük. Erre a pártok megsértődtek, mert ahhoz szoktak, hogy nagyjából mindent leboltolnak egymás közt, az államfő pedig pecsétel: osztogasson kitüntetéseket, utazzon minél messzebbre, és szaladjon az Alkotmánybíróságra, amikor nekik tetszik, oszt' csókolom.

 A sértődés pedig piti, a magyar politikai osztály színvonalára jellemző bosszúcskákat eredményez. A politikai elitnek nem kellett a legfőbb ügyész-jelölt és az adatvédelmi ombudsman posztjára jelölt szakember sem, hiszen nem pártidiótákról van szó, azokkal meg nehezebben megy az érdekérvényesítés. Sólyom találkozott a frakcióvezetőkkel, de az udvariaskodás ellenére láthatóan nem fogadták el, hogy az elnök csökkenteni szeretné befolyásukat ezekben a kifejezetten nem pártpozíciókban.

 Kérdés persze, hogy az államfő képes lesz-e maga mellé állítani a közvéleményt és így hosszabb távon rákényszeríteni a politikai osztályt ezen tisztségek depolitizálására, ami sokkal fontosabb kérdés a napirenden lévő hisztériáknál. De ott, ahol még a képviselői elszámolásról sem sikerült megegyezni (nemhogy a pártfinanszírozásról), mert szánalmas demagógiába fulladt a kérdés rendezése, sok illúziónk nem lehet.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr10359204

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

refuse/resist! · http://torzskocsma.blog.hu 2008.02.29. 15:19:53

Ha lenne normális, relatíve független mainstream média, az nagyon lehúzná most ezért a kormánypártokat.

bazalttufa · http://konzervatorium.blog.hu 2008.02.29. 15:30:29

Ács Feri

Nem fogja maga mellé állítani a népet. A nép magasról tesz az ombudsmanokra, legfőbb bírókra mert azt sem tudja mire jó, miért lenne neki fontos. Az ombudsman nem csökkenti, nem emeli a gázárat, a legfőbb bírónak nincs befolyása a lakáslízing törlesztőrészletére és ezek most nagyjából ki is töltik a nép gondolkodásának jelentős részét.

Arról nem beszélve, hogy szegény elnökünk minden nyilatkozatában úgy fest mint a november 7-i ünnepségek kiskamasz szónoka úgy 88-táján. A meggyőző az utolsó jelző, ami eszedbe jut róla.
A tisztesség, felelősség nála sajnos csak a papíron üt át.

hiba 2008.02.29. 15:32:04

Egyre inkább az a gyanú, hogy Sólyom és a mögötte lévő csapat zseniálisan játszik. Abban az időszakban mikor a magyar politikai pártok megítélése a mélyponton van, a két körben is visszautasított elnöki jelöltek egyre inkább azt a képzetet keltik, hogy van egy ember aki meg akarja védeni a népet kicsit a saját politikusaitól, de azok feszt köcsögösködnek. Ráadásul olyan kérdésekben izmoznak, amibe még a vezetett tollú véleményvezérek se bírnak nagyon belekötni. Szerintem győzni fog a végén az elnök és hálásak lehetünk majd neki, hogy két macskajancsi után gyakorolja a civil kontrollt a politika felett.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.02.29. 15:34:28

bazalttufa:
Abban igazad van, hogy ráférne néhány stressz-interjú, hogy felszedjen némi dörzsöltséget & határozottságot.

refuse/resist! · http://torzskocsma.blog.hu 2008.02.29. 15:42:36

Az egyik legnagyobb hiba a mostani politikai rendszerekben, szerte a világon, az, hogy a zemberek imidzsekre szavaznak. Szvsz a felelősen gondolkodó újságírókna ezt nem ártana beleverni a zemberek fejébe.

kzgy 2008.02.29. 16:33:56

Hozzátenném még bazalttufa kedvéért, hogy
1. nem bíró, ügyész (és igen, a népnek elsőre ezek személye is mindegy, kivéve, amikor az általuk vezetett szervezet képviselője azt mondja, hogy "legyen mondjuk 5 év 6 hónap fegyház".
2. mindegy, hogy a nép tesz-e az ombudsmanokra. Én is teszek pl. arra, hogy milyen chipek vannak a számítógépemben. Az érdekel, hogy működik-e. A demokrácia meg akkor működik, ha a pártosságot nem igénylő posztokon nem pártemberek ülnek.

bazalttufa · http://konzervatorium.blog.hu 2008.02.29. 16:58:38

kzgy

Kedvedért :)
De, bíró is: hvg.hu/itthon/20080220_lomnici_zoltan_solyom.aspx

Csak Ács Feri kérdésére válaszoltam: "képes lesz-e maga mellé állítani a közvéleményt?"

Válaszom: nem. Indoklás fennt. Más megfogalmazásban, a posztok és Sólyom jelöltjei nem érik el a társadalom többségének ingerküszöbét, nincs hatása a pártok népszerűségére, amivel ők tisztában is vannak. Ezért hajigálják vissza a jelölteket oly könnyedén.

kzgy 2008.02.29. 17:06:22

Oké, a cikkben szólt Ács Feri a legfőbb ügyészről.
És a kiegészítésemet úgy értem, hogy mindegy, hogy képes lesz-e maga mellé állítani a közvéleményt.
Engem mindenesetre maga mellé állított - nem most és nem ezzel.

Szilu Bácsi 2008.02.29. 17:25:14

Én is mellette állok, amióta megválasztották.
Azonban a demokrácia melletti határozott (és idealista) állaspontjával nagyon nehéz helyzetben van a mutyipártokkal szemben.
Nagyon szurkolok neki!

dekoninckx (törölt) 2008.02.29. 18:13:16

Márpedig a demokrácia csak idealista lehet, különben lényegében megint pártállamról beszélhetünk... :(
Amúgy nagy királyság lenne valamelyik nemzeti parkban Sólyommal túrázni!

Thulsa Doom (törölt) 2008.02.29. 19:56:16

Igazad van Bazalttufa. Az emberek döntő többsége magasról tesz (egyébként igen helyesen) az ombucmanokra, és a hasonló zabhegyező szervezetekre.
Sólyom meg ne ossza az észt a demokráciáról, mert ez az egész működésképtelen magyar demokrácia nagyrészt az ő alkotmánybírói és jogalkotói tevékenységének is a terméke. Ő az egyik fő "eqúró", ha a rendszerváltás utáni magyar alkotmányosságot tekintjük. Mindannyian jobban jártunk volna, ha már a rendszerváltás után rögtön a pipacsokkal és a Bánáti bazsarózsával kezd el foglalkozni, nem pedig az Alkotmánnyal.

nemkellvagta (törölt) 2008.02.29. 20:01:33

kemotox. jogalkotó? lemaradtunk valamiről?

Oblomov 2008.02.29. 20:38:35

"képes lesz-e maga mellé állítani a közvéleményt?"

Sz@rom le a közvéleményt demokrataként. Olyan kérdésekben, amiket felsőház híján eldönthet, és el is kell döntsön az elnök döntéselőkészítőként, vagy a dem. rend intézményesült kontroljaként, döntsön Ő. Ez a dolga ebben (!) a demokráciában.

Republikánus Péter 2008.03.01. 12:16:19

"Reflektor csoportot alapított Kövér László, Áder János, Semjén Zsolt, Bayer Zsolt, Hegedűs Zsuzsa és Kerényi Imre. A csoport megalakulásáról és céljairól a tagok szombaton délelőtt tájékoztatják a nagyközönséget."
(www.mno.hu/portal/546086)

Na végre, alig várom már! Pont az ilyen friss, lendületes, széles látókörű és egyúttal indulatoktól mentes, racionális gondolkodásra képes, kevéssé (f)elhasználódott szakértő arcokat tömörtítő Csoport hiányzik a magyar közéletből. Végre valakik megszólítják a politikai adok-kapokba belecsömörlött kívülállókat is, és nem csak egy újabb pártfüggő álcivil szervrezet jön létre!

Ács Ferenc 2008.03.01. 12:30:32

Ez jó kis csapat. Mikola doktor nem ért rá?

Carnivora (törölt) 2008.03.01. 12:41:08

Nem hiszem lesz még elnöknek választva Sólyom ...

Ács Ferenc 2008.03.01. 13:19:47

Megválasztani nem kell félnetek, jó lesz? :)Szerintem sem választják újra, egyik oldalnak sem megfelelő, túl önálló.

kzgy 2008.03.02. 11:05:23

Kemotox, már bocsáss meg, de nem lehet valami nagy rend odabenn.

1. Sólyom már a 80-as években környezetvédelemmel foglalkozott, a környezetvédelmi jog alapjait többek között ő tette le nálunk.
2. Jogalkotó? Milyen értelemben? Nem volt sosem képviselő, sem kormánytag.
3. Nem véletlenül tekintik az ő Alkotmánybíróságát sok államban mintának, már akkor is világos elképzelésekkel és aktív módon igyekezett a demokráciát megtartani. A sok elkúróval szemben. Pont az ő érdeme, hogy a rendszerváltás első 12 évében nem csúsztunk vissza a 80-as évekbe.
4. A magyar demokrácia még most is működik.

Thulsa Doom (törölt) 2008.03.02. 11:15:08

Valóban. Kiválóan müködik...

fanta (törölt) 2008.03.02. 11:43:43

Az tény, hogy nem sok pozitívabb arcot látni manapság (sem) a politikában, mint Sólyom László, akárhogy is minősítik egyesek. Aki az eddigi elnökök közül kétségtelenül a legértékelhetőbb.

Ellenben olyan emberekkel, mint pl. az egyeztetés témájában legarcátlanabbul (és leghangosabban) "kotkodácsoló" (v. rikácsoló) Lendvai Ildikó - aki egyszerűen minősíthetetlen - nagyon remélem, számára is meglesz ennek még a "böjtje".

CrL 2008.03.02. 11:53:54

Sólyom tényleg ambivalens figura, megjelenése és szereplései távol vannak a szimpatikustól vagy magabiztostól de döntései üditőek és józanabbak mint bármelyik politikai tényezőjé. A mostani gyülöletbeszédről hozott döntése is megér egy respekt-kommentet:

index.hu/politika/belfold/solyom4950/

az utolsó mohikán 2008.03.02. 18:28:04

valóban, magam is úgy látom, hogy szereptévesztésben vannak politikusaink.

sólyom jelölési gyakorlatával egyetértek és jónak találom. ráadásul már megválasztásakor nyilvánvalóvá tette, hogy tevékenységét nem a 2010-es esetleges újraválasztása fogja meghatározni: eddig ehhez következesen tartotta
magát.

ha emelett továbbra is kitart, nem látom, hogy mi vesztenivalója lenne. a pártoknak annál inkább: véleményem szerint ez a herce-hurca a pártok
hitelességét erodálja leginkább.

az elnök eljárásával azért is maximálisan egyetértek, mert szerintem is
mielőbb meg kell tisztítani egy-egy ilyen intézményt a politika által ráerőszakolt
ballaszttól, hogy egykor majd a tisztulási folyamat katalizátoraként szolgálhassanak.

ebből a szemszögből nézve talán az a kompromisszum is elfogadható, hogy ebben a turbulens átmeneti állapotban nem mindig a legalkalmasabb
személy kerül pozicióba, ha ezáltal sikerül a gyakorlatott magát meghonosítani. majd lesz alkalmas ember is.
süti beállítások módosítása