Mi lesz veled, BKV?
2008. február 28. írta: aba

Mi lesz veled, BKV?

 A magyar élet egyik metaforája is lehetne a rosszul működő,  átláthatóságot hazudó vezetők irányította, nevetséges PR-akciókkal (lsd. BKV-busz a Bamako-rallin, Hagyó Miklóssal súlyosbított jegykezelés) népszerűsíteni igyekezett Budapesti Közlekedési Vállalat. Szapulásának kisebb a sportértéke, mintha Gyurcsány Ferenc kényszeres igazmondásán köszörülnénk a nyelvünket. A Budapestre költözők a megmondhatói annak, hogy a „pestivé” válás első fázisa, amikor az ember szert tesz az első igazi BKV-horrortörténetre („otthagyott az éjszakai járat”, „meg akart verni az ellenőr”, stb.). A budapesti újszülöttek pedig vélhetően a mama és papa szavak kimondása után harmadikként a legendás Akácfa utca nevét tanulják meg.

Persze, nem akarunk igazságtalanok lenni. A cég vélhetően azért nem omlott még össze, mert rengeteg, sokszor nevetséges összegért dolgozó BKV-s mindent megtesz azért, hogy a bolond módon A-ból B-be tartó pesti ember elérje célját. Az elmúlt időszak történései láttán azonban komolyan felkészültünk arra, hogy a vezetők pofátlan nepotizmusa, hozzá nem értése és leépítési kísérletei miatt egyszercsak összecsuklik a budapesti tömegközlekedés. Az eseményt követően nyilván felvirágzik az Albániából jólismert iránytaxi ipar, a rendet Toyota pick-upokon száguldozó kalasnyikovos kamaszok tartják majd fenn, s mielőtt mindent ellep az atompernye, munkahelyünkre csak kétórás gyalogtúra árán lehet majd eljutni.

Rendben, itt még nem tartunk, de az elmúlt hetek némi nyugtalanságra adnak okot. Kiderült, hogy a vezérigazgató Antal Attila fia annál a cégnél dolgozik, amely a piaci árnál jóval drágábban ad el használt buszokat a fővárosnak. Mit ad Isten, nem jöhet akkora leépítés, hogy valakiknek ne csurranjon-cseppenjen nehezen megfogható szolgáltatásokért a fővárosiak adóforintjaiból. S mindez olyan időszakban, amikor az izgatóan sejtelmes nevű, a fővárosi tömegközlekedés Alefjaként számontartott, a végső nagy tudást rejtő Paraméterkönyv tervezete brutális járatritkításokat helyez kilátásba.

És hová tűnt Demszky Gábor?

(a kép forrása: macskafarok.freeblog.hu)

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr95356840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2008.02.28. 07:37:06

A kormányos a helyén van, és kivizsgál:
"Az Index internetes portálon szerdán megjelent, a BKV hárommilliárd forintos tanácsadói szerződéséről szóló hírre reagálva Demszky Gábor közölte, az ügyet a BKV felügyelőbizottsága vizsgálja majd ki. Ezzel párhuzamosan ő is bekérte az összes iratot tanulmányozásra, mert – mint mondta – szeretné tudni azt, hogy milyen módon választották ki a céget. "

Nem kell félnetek jó lesz.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.02.28. 09:50:27

A BKV szerint törvényes volt a szerződés a tanácsadó céggel...

Törvényesnek lehet hogy törvényes, csak pofátlan, főleg hogy most 6 milliárdon megy a vita!

egyiketsem · http://egyiketsem.blog.hu 2008.02.28. 09:50:46

Kivizsgálhatnák akkor már a citromlé-szállító céget is....

eN 2008.02.28. 10:33:19

"Antal Attila fia annál a cégnél dolgozik, amely a piaci árnál jóval drágábban ad el használt buszokat a fővárosnak"

ha teljesen pontosak akarunk lenni, akkor tegyuk azt is hozza, hogy az adoelkeruleskent ismert "szamlazos" alkalmazott, ami ad meg egy spilt a dolognak.

smalladam 2008.02.28. 10:39:22

"Kiderült, hogy a vezérigazgató Antal Attila fia annál a cégnél dolgozik, amely a piaci árnál jóval drágábban ad el használt buszokat a fővárosnak."

Ne haragudj, de én ezt a mondatot kihúznám a postból. A nagy tényfeltárásból csak az maradt ki, hogy Antall Attila fia raktáros, "logisztikai munkatárs" (és mielőtt még, ezt én az egyik haverjától tudom) úgyhogy erre a tényre kihegyezni ezt a buszos sztorit (annak ellenére, hogy a BKV tényleg az Alfa-nak szánta a megrendelést) szerintem hiba volt.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.02.28. 10:57:11

Fogalmam sincs.
A BKV-n latszik a penzhiany, de BKV-s horrortortenetem nincsen. Legfeljebb a hajlektalanokat tudnam emliteni, hogy a fenebe nem lehet oket tavol tartani a metrotol?

Itt naponta robban le valamelyik nagy metrovonal, tipikusan csucsidoben. Mar meg se lepodnek rajta az emberek.

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2008.02.28. 11:05:51

Érdekes, engem még sose akart megverni ellenőr, és az Akácfa utcában is csak egy jó kis kocsmát ismerek

pedig vagy 30 éve békávézok

Amúgy persze, nagy kupac *** az egész, de azért a bulvártúlzásokat illene kerülni

fedor 2008.02.28. 11:13:52

Divat a BKV-t szidni, utazzatok el más országokba, nagyvárosokba, és rájöttök, milyen jó a budapesti tömegközlekedés. Bár az igaz, hogy nem a vezetés miatt, hanem annak ellenére.

sHelf 2008.02.28. 11:19:35

fedor: melyik nagyvárosra gondoltál? az én talapsztalatom legrosszabbja (Róma) is messze felülmúlta Budapestet.

az is igaz, hogy keleten még nem tömegközlekedtem, de az valahogy nálam sosem viszonyítási pont..

dowNLoad 2008.02.28. 11:21:11

EZ is csak egy PÉNZSZIVATTYÚ, csak ezt naponta sokezren használják, ezért feltűnőbb az ellopott pénz hiánya. Tanácsadó szeretnék lenni, mi kell hozzá? Már 10ezer Ft + Áfa / óra díjért képes vagyok BÁRMILYEN tanácsot adni, itt: www.kamuésfia.hu vagy itt: www.magyarsopranos.hu MI jön még? a szemétszállítás, temetkezés, építőipar? ezek szoktak "családi" kezekben lenni.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.02.28. 11:36:29

smalladam:
Naaa, ritka az ilyen jól fizetett és befolyásos raktáros. :)

"i volt az Alfa Busz munkatársai vagy alvállalkozói közül az, aki eleinte - logisztikai kollégaként - az alkatrészek nyilvántartásával foglalkozott, majd bekerült a gyártócsarnok irodájába, ahol diszpécseri feladatokat végzett, s később hozzá került bizonyos anyagok igénylésének joga is? Illetve a Heti Válasz arra is kíváncsi, miszerint: Ki volt az a munkatárs vagy alvállalkozó, akit később az egyedi buszok építésére szakosodott szakembergárda irányításával bíztak meg (Toman Péter ügyvezető közvetlen alárendeltjeként)?"
index.hu/politika/belfold/Antal3315/

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.02.28. 11:39:53

Off:
Hanni, az Akácfa-Dohány sarkán álló reménytemető csehóra gondolsz? :) Én is jártam már abban a hangulatos műintézményben :D
On.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.02.28. 11:41:29

ergé:
Mi is abból a műintézményből indultunk a szépen kezdődő magyar-görögre. :)

smalladam 2008.02.28. 11:52:28

turul, ki volt? értem én, más lapokban is megjelennek hasonló találgatások, és nem is zárható ki, de ez nekem így még mindig sok.

A feltett kérdésekből sem derül ki számomra, hogy attól, hogy a csávó ott dolgozott, mi köze a busztenderhez?

erőspista · http://helyzetvan.blog.hu 2008.02.28. 11:56:44

Hát ez tényleg magas labda témailag, a horrorozás meg nekem is túlzó, én ilyeneket nem tapaszataltam.
Ugyanakkor most Demszky is kapott a lecsapás lehetőségéből és javíthatna a nem túl karakteres és halovány imágóján. Antal Atist, Hagyó Mikit el lehetne küldeni úgy iziben. Mer ugye egy infarktusos mi a f*szért stresszeli magát a lenyulások megszervezésével, Miki bácsi meg nyugodtan szingliparizhatna, ha nem fedezné a szaros ügyleteket
és talán a vallásos tagozat előtt is hitelesebb lenne a beszámolója, mint ilyen sztorikkal. Ha viszont Gabika szarozik sokáig az kimeríti a bűnpártolás fogalmát. Tehát hajrá, meg lehet mutatni !

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.02.28. 11:57:21

smalladam:
Azért eléggé más súlya van annak, ha raktárosként dolgozott, és annak, ha vezetőként. Antall Attila "csak egyszerű raktáros volt" magyarákodása nem egészen helytálló.

CrL 2008.02.28. 12:00:34

tegnap volt indexen egy jó irás egy olvasótól:

index.hu/velemeny/olvir/buszbkv/

sajnos igaz és fáj olvasni.

dolphin · http://adlibitum.hu 2008.02.28. 12:36:00

sHelf · reakcio.blog.hu 2008.02.28. 11:19:35
fedor: melyik nagyvárosra gondoltál? az én talapsztalatom legrosszabbja (Róma) is messze felülmúlta Budapestet.

Nem 'tom, hogy fedor mire gondolt, de hogy London tomegkozlekedese biztos, hogy nem jobb, azt naponta tapasztalom. Papiron persze rohadt jol nez ki a stilizalt kozlekedesi terkep, a maga ezer szines vonalaval, dehat papiron a BKV is egy remekul elvezetett ceg...

smalladam 2008.02.28. 12:37:06

turul, értelek, de valahogy továbbra sem passzol össze a logika, hogy ez miért egyértelműen a mutyi bizonyítéka, miközben ugye azt sem tudjuk, hogy most őt tényleg vezető volt-e vagy valami kisebb-nagyobb lótifuti.

vegyük, hogya a csávó ott dolgozik a cégnél. lényegében a gazdasági vezetői poszton kívül bárhol van, az nem hinném, hogy technikailag sokat dob egy milliárdos üzlet lebonyolításának sikerességén. ráadásul, ha a feltevések igazak, akkor valamilyen műszaki pályán volt középvezető.

(jó mondjuk, ha targoncás, akkor a gyárkaputól el tudja targoncázni a készpénzes nejlonzacsikat)

ha fix fizetést kap, akkor meg pláne mindegy, mivel anyagi haszna nincs az ügyből. ha a lebonyolítás után a számláján landol egy tekintélyes összeg, az már gyanús, de ugye így most ezt nem fogjuk megtudni.

jobban belemélyedve ilyen témákba nekem az a tapasztalatom, hogy kintről ezek egyszerűbbnek és megmagyarázhatóbbnak látszanak, mint amilyenek valójában.

szóval szerintem a létező problémát túlságosan rátolták erre a bizonytalan lábakon álló apa-fiú ügyre.

amivel nekem az a bajom, hogy szerintem tényleg van mit baszogatni a bkv-n, de az ilyen "túlkapások" csak hiteltelenítik a többi jogos problémafelvetést.

p.s. engem sem akart sosem megverni ellenőr, az akácfa utcában pedig többször is jártam, de azért mert blicceltem. nem érzem olyan horrorisztikusnak a dolgot.

erőspista · http://helyzetvan.blog.hu 2008.02.28. 12:38:30

Szamárfül

Arról írtam, hogy most lehet, kell lépni. Nem arról, hogy mi lesz vele később. Egyébként nem is lehet megválasztani már többször, ah jól tudom. Akkor meg mit izgulsz. Izgulnál azér, hogy Antal-Hagyó páros eltűnjön

CrL 2008.02.28. 12:41:08

dolphin, a londonival sztem a legfőbb gond h brutál drága és ahhoz képest túl sok a 'signal failure'. de azthiszem a citymérethez és embertömegekhez képest csoda h nem omlik össze minden másodpercben. mindenképp pro tfl vagyok.

dolphin · http://adlibitum.hu 2008.02.28. 12:51:10

CrL,

draga, de igazabol hajlando vagyok kipengetni havi 92 fontot egy ketzonas berletert (na persze nem mintha lenne valasztasom...), de akkor elvarok egy minimalis szolgaltatast. Pl. hogy fel centi ho (ami egyebkent nem is vis maior, mert minden evben esik min. ennyi) eseten ne szarjon be total egy _kotottpalyas_ kozlekedes. Meg ne hallgassak olyan uzeneteket a hangosbemondobol, hogy "Severe delays are occuring on ...... line, due to lack of trains/staff", mert akkor azert ideges leszek. (Ugyanakoor az Oyster-rendszer, az megarulez.)

Igaz, hogy massziv embertomeget kell a londoni metronak szallitani, de azert ezt New Yorkban, valahogy meg tudjak kevesebb technikai malorrel oldani. Persze a kepet arnyalja, hogy az ottani allomasok hanyadek mocskosak es a varakozas kellemes perceit, a fulledt, szellozetlen megallokban, patkanynezegetessel toltheted, de legalabb tenyleg megy a metro.

(Es a Londonos osszehasonlitassal meg fair is voltam, mert pl a philadelphiai meg csak meg sem kozeliti semmilyen szinten a BKV-t. Persze ott a tomegkozlekedest nem feltetlenul ugyanaz a tarsadalmi csoport veszi igenybe, mint Europaban, igy masok a politikai prioritasok.)

CrL 2008.02.28. 12:59:47

dolphin, gondolom ebben benne valahol benne van az is, hogy london városa vén trotty nyc-hoz képest. bp-n kiváncsi leszek milyen lesz a dugódij és működése...

dolphin · http://adlibitum.hu 2008.02.28. 13:10:14

CrL.
igen de a NY-i (foldalatti) metro, azert csak 40 eves kesesben van Londonhoz kepest. (Egyebkent, ha mar NY, akkor fun fact azoknak akik szerint a negyes metro epitese a vegtelen ota huzodik ;-): en.wikipedia.org/wiki/Second_Avenue_Subway#History .)

Bp-en szerintem az emberek mentalitasan fog a dugodij gellert kapni - barcsak ne lenne igazam...

dolphin · http://adlibitum.hu 2008.02.28. 13:14:31

Egyebkent amit leginkabb nem ertek a jaratritkitasban az az, hogy szerintem hatmilliardot evente ki lehetne gazdalkodni par-forintos berletdragitassal. Miert vallalhatobb gazdasagilag/politikailag egy ilyen durva jaratritkitas...?

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2008.02.28. 13:24:37

Hongkong, Szöul tömegközlekedése teljesen rendben van. Sok metró és busz (a villamos, troli nem divat arrafelé) elfogadható áron, bár drágábban, mint itthon.
Utóbbiban pláne azóta, hogy szinte teljesen átszervezték a buszok útvonalhálózatát (egy Budapestnél nagyobb területű, 10 milliós városban!).

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2008.02.28. 13:27:45

dolphin!

800 ezer bérletessel (egy korábbi cikk kapcsán itt írta valaki a számot) számolva az havi 625 Ft emelés, nem éppen néhány forint az idei emeléshez még hozzáadva.

dolphin · http://adlibitum.hu 2008.02.28. 14:35:35

Levente,

nem epp nehany forint, de szvsz meg mindig a jarhato(bb) ut. Egyebkent van arrol valami felmeres, hogy a budapestiek mit preferalnanak jobban: ugyanenyi jaratot, meg ha dragabb is, vagy kevesebb jaratot, ha kihozhato ugyanennyibol?

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2008.02.28. 14:59:49

Hát, ahogy a tervezet hangzott, a kevezebb járat rövidesen a használhatóság határára csökkentené a rendszert. Szerintem 0 használati értékű termék semennyiért sem kell.

smalladam 2008.02.28. 15:14:49

nem vágta volna tönkre a rendszert, sőt, még némi pozitívum is volt benne, de a város egyes területei, főleg a külvárosok több vonala kapott volna súlyos, és az hagyján, hogy súlyos, de nem is nagyon indokolható csökkentéseket. pl a bécsi út külső szakaszának környéke kompletten BKV nélkül maradt volna.

ez az egyik. a másik pedig, hogy egyrészt megtérülési-gazdasági szempontból nem volt rendesen kidolgozott (ami ugye elég érdekes, tekintve, hogy épp a megtakarítás a lényege) másrészt, hogy az ígéretek ellenére a kerületi polgármesterek - pártállástól függetlenül - nem nagyon lettek megkérdezve az igényeikről.

Téglagyári Megálló 2008.02.28. 15:50:56

Doomhammer, azt irod:

"Itt naponta robban le valamelyik nagy metrovonal, tipikusan csucsidoben. Mar meg se lepodnek rajta az emberek."

Hol élsz te, édes fiam?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.02.28. 16:49:08

Olvass kicsit fejlebb mas kommenteloktol es megtudod. :-)

dowNLoad 2008.02.28. 17:52:06

Ahogy öregszik ez a LIBERÁLIS figura, úgy kezd hasonlítani BEAVIS-re, (Butthead ki lehet a városházán?) NEM CSAK Agyban, de most már külsőleg is,a homlokára nőtt fogínyével. MÉGIS , MIT vártok egy BEAVIS & BUTTHEAD duótól? (az utóbbi 15évben több Butthead is volt, kiégtek, agyilag alászálltak Beavis-nek, stb..)

smalladam 2008.02.28. 17:56:39

ez a paraméterkönyves téma alapvetően a hagyó miklós ügye, nem a demszkyé.

dowNLoad 2008.02.28. 18:30:14

Persze szegény Beavis nem tudta lebeszélni a BUTTHEAD hagyót erről a marhaságról. Mi ez a kényszeres hajlam az ilyen elnevezésekre, amivel hülyének néznek mindenkit? Paraméter? könyv? Már kiütközik az agyi torzulás, még egy KÖZÉRTHETŐ, EGYSZERŰ nevet sem tudnak edni egy ilyen kamuprojektnek.

Republikánus Péter 2008.02.28. 19:40:27

Azt itt sem tudja senki, hogy járatritkítás helyett miért nem lehet kisebb buszokat (mikrobuszokat) üzemeltetni, ahová kell? (Asszem a Talliánnál került ez szóba, de így utólag nem találta, hol.)

No és ez: www.mno.hu/portal/545708 Mert ugye ez az ellenőrös bohóckodás úgy képtelenség, ahogy van.

+1: Azt is jó lenne, ha valaki elmondaná, hogy a nagy csuklós buszokba minek annyi ülőhely. Sokkal többen férnénk fel egy buszra, ha a székeket kidobnák a kukába, függőleges kapaszkodókorlátokat szerelnének a helyükre; csak olyan 6-8 ülőhelyet kének meghagyni azoknak, akiknek valami miatt tényleg le kell ülnie. Nem távolsági buszok ezek basszus!

bazalttufa · http://konzervatorium.blog.hu 2008.02.28. 20:52:32

Republikánus

Taliánnál került szóba, de meg nem mondom melyiknél.

Nem vagyok közlekedésmérnök, de Budapesten kevésbé tűnik ésszerű megoldásnak a minibusz, mint egy kisvárosban. A legtöbb megszüntetett vonalnál nem a kihasználtság volt az indok inkább a párhuzamoságok. (ami persze legtöbször csak térképen kiváltható)

Ülőhelyeknél vedd figyelembe a nyugdíjasokat (hozzá az ülőhelyeket lazán kisajátító fiatalokat ), akik nehezebben bírják kondival a sofőrök dimanikus vezetési stílusát, és egy seggrehuppanásból is lehet combnyakcsont törés.

Minibuszokkal a vidéki tömegközlekedést lehetne megreformálni, ahogy pl Veresegyházán magáncéggel már bebizonyították.

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2008.02.28. 20:57:38

Hát, Hongkong elég nagy város ahhoz, hogy legyenek minibuszok? Mert sok tucat vonalon több ezer jár belőlük. Lehet, hogy a falunyi lakótelepek miatt ott jobb hatékonysággal lehet ezeket kihasználni? Nem tudom. De hogy van, és városban, az biztos.

bazalttufa · http://konzervatorium.blog.hu 2008.02.28. 21:36:31

Pallos Levente

Sőt. Moszkvában és sok más nagyvárosban is elterjedt, de ennek elsősorban a lepusztult vgy eleve ócska tömegközlekedés az oka. Ezek a kisbuszok általában iránytaxiként, vagy közösségi buszként járnak nem a hivatalos tömegközlekedés részei.

fedor 2008.02.29. 03:07:07

sHelf, dolphin: Oké, én nem élek külföldön, de én elégedett vagyok a BKV-val. Az tény, hogy utaztam ennél jobb tömegközlekedésen pl. Hollandiában, de nincs olyan sok tapasztalatom. Szerintem pl. az éjszakai közlekedése Bp.-nek zseniális! Amúgy a barátnőm most épp USA, Clevelandben tanul, (tudom, Amerikában legendásan rossz a tömegközlekedés a kirakatvárosokat leszámítva) és ott autóval 20 perc alatt ér oda az egyetemre, tömegközlekedéssel másfél óra, két átszállás! A buszok olyan fél óránként járnak! És azt képzeljétek el, hogy a buszmegállóban annyi van kiírva, hogy Bus stop, de sem az, hogy 1. melyik busz áll meg ott 2. hová megy nincs kiírva! Kemény!

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2008.02.29. 07:19:37

bazalttufa!

HK-ot nem hívnám sem lepusztultnak, sem őcska tömegközlekedéssel ellátottnak. Arról van szó, hogy kisebb helyekre 16 személyes, fürge buszok viszik a népet.
Angolul egy kis bemutatás: en.wikipedia.org/wiki/Public_light_bus

Ne keverd a hivatalos tömegközlekedést kiváltó manilai stb. magánbuszokkal, amelyből lógnak ki az emberek!

Republikánus Péter 2008.02.29. 08:02:23

Jelenleg sem tud az összes nyugdíjas leülni, ahhoz képest a BKV-járművökön elszenvedett combnyaktörések száma igen minimális. Ha nem nulla. (Gondolom ha ilyen történne, akkor abból nagy tamtam lenne. Nem emlékszem az utóbbi évekből ilyen tamtamra.)

Akik nagyon labilisak, azoknak ott van a 6-8 ülőhely, amit említettem. Ráadásul ezekre aztán tényleg csak azok ülnének, akiknek valóban szükségük van rá. Azok a fiatalok, akik idősebbek elől ülik el a helyet most, arra játszanak rá, hogy sok ember között elvegyülnek. Ha az ülőhelyek száma minimális lenne, ez nem működne.

Viszont arra, hogy miért nem rendőrök (kíséretében) szedik be a vonaljegyeket, továbbra sincs ésszerű magyarázat a leginkompetensebb dilettantizmuson vagy az összeesküvés-elméleteken (szándékosan teszik tönkre/tartják szarban a BKV-t) kívül.

macskafaraok 2008.03.02. 12:11:04

Off:
Nemhogy jó ideje olvasom a Reakciót, de látom hogy a post képe a blog-omról is van (rendes source jelöléssel, fine), meglepődtem rendesen :) Véletlenek véletlene.

erőspista · http://helyzetvan.blog.hu 2008.03.05. 21:32:15

Nna, ezt a vasat így kell ütni, de izzásig, mer különben beledermed a szarba:
index.hu/politika/belfold/budapest/winter0305/

CrL 2008.03.09. 21:47:01

a nagy földcsuszamlás közben halkan búcsúzott a bkv vezér is:

index.hu/politika/belfold/budapest/aa080309/

"Mi lesz veled, BKV?"

süti beállítások módosítása