Kosove u bo! Koszovó kész! Hirdették a feliratok Pristinaban. Alkalmi forgatócsoportunk végignézte a függetlenség kikiálltást Pristinaban, és elment egy, a fővárostól 10 km-re, az albán tenger közepén található kis szerb faluba. Míg az albánok rendeztek egy igazi fegyverropogós balkáni bulit, a szerbeknek megint nem maradt más, mint a kilátástalanság, a szomorú bámulás a kávéscsészébe. Egyik nap az asztal tetején táncoltunk albán baratáinkkal, a másikon meg némán néztük a XI. századi freskók szentjeinek kikapart szemeit.
Egyik szemünk nevetett a felülírt határokon, a másik együtt sírt az örökre elsüllyedt múlton. Végül marad néhány száraz tény.
1. Koszovót, akár elismerik, akár nem, albánok lakják, és úgy tűnik, fogják is még sokáig.
2. A szerbek nagyon sokára fogják megemészteni az elvesztését.
3. Az albánok középtávú célja egyesíteni a Balkánon élő albánokat. Macedóniától Montenegróig.
4. A szerbek, ha nem nyugodnak bele Koszóvó elvesztésébe, elvesztik Európát is.
5. Akinek sok pénze van és be akar fektetni, Koszovóba kell mennie. Az ország még nagyon olcsó, de kezd gyorsan fejlődni. Sok a fiatal, olcsó a munkaerő, a boltokban áruhiány van. Mindenki Európához akar csatlakozni, nagyon várják a befektetőket. Közben a volt UCK-sok - Hasim Tacival - kemény kézzel a kezükben tartják a kormányt.
6. Koszovó leginkább az 1988-as Magyarországra hasonlít. Gazdasági válság, magánzók és bizakodás.
7. A világ egy nagy kaland. Utcán lövöldöző albánokkal és kikapart szemű freskókkal együtt.
A bejegyzés trackback címe:
https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr39346645
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Reakció - a polgári underground blogja 2008.04.08. 17:39:06
Absolut amerikai Trianon Mindenkinek megvan a maga érzékenysége. Koszovó példájából tudjuk: nem csak Magyarország szenved a Trianon-traumától. Viharvert köztes-európai világunkból kitekintve azonban érdekes, nem sokak által ismert konfliktusokra bukk…
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.02.20. 10:30:15
A Balkán esszenciája, köszi Spanyol, ez k*rva jó volt! :)
TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.02.20. 10:35:18
Németország is felkerülhet Bush, az USA és Európa mellé. :)
www.hirszerzo.hu/cikk.gyorshir_nemetorszag_elismerte_a_fuggetlen_koszovot.57448.html
www.hirszerzo.hu/cikk.gyorshir_nemetorszag_elismerte_a_fuggetlen_koszovot.57448.html
movhu 2008.02.20. 10:35:49
Pont azon gondolkoztam, hogy egy ekkora ország, ilyen indulással képes lesz-e elindulni a fejlődés útján. Mert valljuk be, ebben a pillanatban még igen nagy a befektetői bizonytalanság, és nem özönlenek a pénzükkel oda azok, akiknek van. Ráadásul a szerbek mindenben kerezstbe fognak tenni, ami külön nehezíti a folyamatot. Olyan részletekről ne is beszéljünk, mint az egyéb dolgok, mint pl. az adórendszer működésbe állítása.
Nem lesz könnyű...
Nem lesz könnyű...
A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2008.02.20. 10:40:35
Aki hallgatja Fialát (tudom, felétek nem túl népszerű...:), az hétfőn-kedden eredeti véleményt tudhatott meg Koszovóról.
Kakuk György amúgy is érdekeseket szokott mesélni, de most valam P.K., vagy K.P. vagy hasonló monogrammú úriember küldött e-mailt, amit Fiala be is olvasott, másnap pedig beszélgetett is vele ( újságíró volt, most egy multi ké-európai beszerzési vagy milyen igazgatója)
Szerinte egy ércbánya és AZ európai heroinelosztó adják Koszovó igazi 'értékét', ezért vitatható ez a naaagy közös európai örülés....
:erőst sarkítottam, elnézést
Kakuk György amúgy is érdekeseket szokott mesélni, de most valam P.K., vagy K.P. vagy hasonló monogrammú úriember küldött e-mailt, amit Fiala be is olvasott, másnap pedig beszélgetett is vele ( újságíró volt, most egy multi ké-európai beszerzési vagy milyen igazgatója)
Szerinte egy ércbánya és AZ európai heroinelosztó adják Koszovó igazi 'értékét', ezért vitatható ez a naaagy közös európai örülés....
:erőst sarkítottam, elnézést
Francois Pignon 2008.02.20. 10:51:33
Koszovó az 1988-as Magyarországra hasonlít? A káoszt tekintve talán, bár ott nagyságrenddel nagyobb.
A függetlenség majd felszámolja az ottani maffiasztikus létet? Reméljük. Bár én az EU-s elismerés után inkább a nyugati migrációra tippelnék, ami majd okoz elég gondot ott az eddigiek mellé is.
De legyen ez az ő bajuk, mi meg szurkoljunk, hogy például az ezután elszakadástól tartó román nacionalisták nem bekeményítenek majd, hanem inkább egy kis autonómiával lekenyerezik majd a székelyeket.
Amúgy meg Koszovó függetlensége nem lesz hosszú életű, szakértőnk is megmondta, ez a geopolitikai szükségszerűség.;) :
torzskocsma.blog.hu/2008/02/19/otperc_kulpol_koszovo
A függetlenség majd felszámolja az ottani maffiasztikus létet? Reméljük. Bár én az EU-s elismerés után inkább a nyugati migrációra tippelnék, ami majd okoz elég gondot ott az eddigiek mellé is.
De legyen ez az ő bajuk, mi meg szurkoljunk, hogy például az ezután elszakadástól tartó román nacionalisták nem bekeményítenek majd, hanem inkább egy kis autonómiával lekenyerezik majd a székelyeket.
Amúgy meg Koszovó függetlensége nem lesz hosszú életű, szakértőnk is megmondta, ez a geopolitikai szükségszerűség.;) :
torzskocsma.blog.hu/2008/02/19/otperc_kulpol_koszovo
Charlie Drop 2008.02.20. 10:52:33
Így igaz, nem lesz könnyű, sőt...
én sajnos a pesszimistábbak közé tartozom, hisz ki mondja meg ezek után bármilyen népcsoportnak, h ne váljon ki? (bármely országról is van szó?)
én sajnos a pesszimistábbak közé tartozom, hisz ki mondja meg ezek után bármilyen népcsoportnak, h ne váljon ki? (bármely országról is van szó?)
irrelevant 2008.02.20. 10:55:25
Miért is ne válhatna ki egy népcsoport bármelyik államból?
Charlie Drop 2008.02.20. 11:01:12
otvospeter 2008.02.20. 10:55:25
Kérdezd a spanyolokat, vagy az angolokat akiknek ugye meggyűlt anno a bajok a walesiekkel, vagy a skótokkal, esetleg a románokat, vagy a szlovákokat, ők is tudnak mesélni, de még folytathatnám a sort...
Kérdezd a spanyolokat, vagy az angolokat akiknek ugye meggyűlt anno a bajok a walesiekkel, vagy a skótokkal, esetleg a románokat, vagy a szlovákokat, ők is tudnak mesélni, de még folytathatnám a sort...
Bálint Csaba · http://srbija.blog.hu/ 2008.02.20. 11:01:27
Koszovó a legkevésbé sem hasonlít az 1988-as magyarországra. Sokan Koszovóban nagyon boldogok lennének, ha így lenne.
A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2008.02.20. 11:05:12
otvospeter, pl a magyarországi szerbek kiválnak, és Lóréven kikiáltják kisSzerbiát?
(hu.wikipedia.org/wiki/L%C3%B3r%C3%A9v)
Tényleg, miért is ne...
(hu.wikipedia.org/wiki/L%C3%B3r%C3%A9v)
Tényleg, miért is ne...
irrelevant 2008.02.20. 11:10:26
Charlie Drop: szerintem az önrendelkezés egy fontos jog (lenne). Persze nem úgy, ahogy Hannibál Lektűr-attitűd mondja, hiszen a magyarországi szerbeknek eszük ágában sincs kikiáltani egy saját miniállamot, nem ment el az eszük.
De nem értem, mi a baj azzal, hogyha majd a skótok/katalánok/flamandok többsége önálló államot akar és meg is valósítják demokratikus, európai és civilizált keretek között. Persze, a kasztíliai nacionalistáknak biztosan fájna egy független Katalónia, de velük nem tudok együttérezni.
De nem értem, mi a baj azzal, hogyha majd a skótok/katalánok/flamandok többsége önálló államot akar és meg is valósítják demokratikus, európai és civilizált keretek között. Persze, a kasztíliai nacionalistáknak biztosan fájna egy független Katalónia, de velük nem tudok együttérezni.
Papa Doc 2008.02.20. 11:18:36
Valószínűleg nemcsak az a két véglet létezik, hogy a határok abszolúte változtathatatlanok, ill. hogy minden falu oda tartozik, ahova abban az évben éppen akar. Katalónia, Baszkföld stb. és Lórév között van különbség. Konzervatívoknak illik tudni, hogy nem egymást tökéletesen kizáró abszolút dogmákhoz kell igazodnia a valóságnak. Egyébként a világon egyetlenként, ha jól tudom, Liechtenstein törvényei lehetővé teszik, hogy bármelyik település elszakadjon tőlük, bár furcsa módon még egyik sem jelentkezett... Egyébként az várható, hogy 20-30 év durcáskodás és egyre abszurdabb válaszlépések, szimbolikus akciók után a szerbek elismerik Koszovó elszakadását, és akkor már a legfinnyásabb határsérthetetlenség-pártiak is el fogják ismerni, hogy a koszovói függetlenséggel semmi gond. Általában az idő oldja meg a problémákat a maga sajátos módján: a tényleges helyzet lassan törvényes helyzetté érik. Pl. az NSZK-nak évtizedekig tartott, amíg hozzászokott az Odera-Neisse határ gondolatához. Tényként évtizedekig fennállt, ez alatt megszokták, és végül jogilag beleegyezni már nem is volt olyan fájdalmas.
Francois Pignon 2008.02.20. 11:20:48
Ehh, kár, hogy Teleki Pál már nincs köztünk. Ha ő már nem is, de rajzolna valaki ide egy etnikai alapon államokat alkotó Európa térképét? Jól elcsámcsoghatnánk rajta.
medve1 2008.02.20. 11:25:52
Hát, uraim, a kérdés: jó ez nekünk? Nos, aljutottunk oda: tanulnunkl kell az albánoktól, hogy kell nemzeti érdekeket érvényesíteni.
irrelevant 2008.02.20. 11:31:16
Francois Pignon
Hirtelen a wikipédiás képet találtam:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/Languages_of_Europe.png
De eléggé sematikus és komoly hibák is vannak rajta: pl. Elzász-Lotharingia, Dél-Tirol, Kelet-Ukrajna egyértelműen hibásan van felrajzolva.
Hirtelen a wikipédiás képet találtam:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/Languages_of_Europe.png
De eléggé sematikus és komoly hibák is vannak rajta: pl. Elzász-Lotharingia, Dél-Tirol, Kelet-Ukrajna egyértelműen hibásan van felrajzolva.
reach (törölt) 2008.02.20. 11:31:54
Mond valakinek valamit az a szó, hogy "Rigómező"? Mert Koszovót így hívják magyarul. Ebből talán már minimális történelem tudással bíró emberek is ki tudják következtetni, hogy Rigómező a szerbeknek fontos, az albánok meg betelepültek.
hu.wikipedia.org/wiki/Rig%C3%B3mez%C5%91
hu.wikipedia.org/wiki/Rig%C3%B3mezei_csata_%281389%29
hu.wikipedia.org/wiki/Koszov%C3%B3
hu.wikipedia.org/wiki/Szerbia
gy.k.: "Az első rigómezei csata a Balkán középkori történelmének sorsdöntő eseménye volt. A ma Kosovónak nevezett Rigómező területén több csata is zajlott, ezek közül az elsőre 1389. június 28-án (a régi ortodox naptár szerint június 15-én) került sor a szerbek és az Oszmán birodalom hadai között."
Na, kedves barátaim, egyszer csak elkezdtek betelepülni az albánok. Aztán egyre többen jöttek, végül már 98%-ban ők lakták a tartományt. Aztán kinyitották a sok kicsi szájukat, hogy ők vannak többen, így az adott területen a demokrácia elvén az van, amit ők akarnak, a többség. Ők pedig Szerbiát nem akarják.
Na ennek alapján, soha egyetlen magyar ember ne mondja nekem, hogy Erdély így, Erdély úgy. Betelepítették oda a románokat méginkább a háború után, sok helyütt többségben vannak, vagyis az Románia része. Ki nem sz*rja le, hogy az Magyarországnak mennyit jelent, hány száz éven át elidegeníthetetlen része volt és mennyire sokat jelent egy igaz magyarnak? Most a határmenti területeken a románok vannak túlsúlyban és az van, amit ők mondanak. Á lá Kosovo.
Ez a tipikus nyugati, demokrácia és emberi jog mániás világszemlélet, hogy mindenkinek joga van mindenhez, de kötelessége semmi, főleg akkor ha a többség őt támogatja és még pénze is van.
Tudják ezek az albán gyerekek, hogy mi a francot csinál Bush Guantanamo-n? Tudják, hogy milyen poklot csináltak Koreában, Vietnámban, Afganisztánban, Irakban a "szabadság" nevében? Ugyanaz a metódus, ugyanúgy embereket irtottak vegyszerekkel, biológiai és kémiai eszközökkel, ha kellett, csak éppen baromi szép zászló alatt. Lengessék csak. Majd oda is betelpül a globalizált tőke, aztán az albánok is mehetnek dolgozni k.fontos állásokba a koszovói külföldi multicégekhez, minimálbérért, mint a magyarok.
Nevetséges. Rabszolgaságba hajtják saját magukat és elvesznek egy néptől egy olyan területet - kihasználva a nyugati világ agyamentségét - ami a szerbeknek éppolyan fontos, mint nektek magyaroknak Erdély, vagy a Felvidék.
Üdv és béke, egy itt élő orosz
hu.wikipedia.org/wiki/Rig%C3%B3mez%C5%91
hu.wikipedia.org/wiki/Rig%C3%B3mezei_csata_%281389%29
hu.wikipedia.org/wiki/Koszov%C3%B3
hu.wikipedia.org/wiki/Szerbia
gy.k.: "Az első rigómezei csata a Balkán középkori történelmének sorsdöntő eseménye volt. A ma Kosovónak nevezett Rigómező területén több csata is zajlott, ezek közül az elsőre 1389. június 28-án (a régi ortodox naptár szerint június 15-én) került sor a szerbek és az Oszmán birodalom hadai között."
Na, kedves barátaim, egyszer csak elkezdtek betelepülni az albánok. Aztán egyre többen jöttek, végül már 98%-ban ők lakták a tartományt. Aztán kinyitották a sok kicsi szájukat, hogy ők vannak többen, így az adott területen a demokrácia elvén az van, amit ők akarnak, a többség. Ők pedig Szerbiát nem akarják.
Na ennek alapján, soha egyetlen magyar ember ne mondja nekem, hogy Erdély így, Erdély úgy. Betelepítették oda a románokat méginkább a háború után, sok helyütt többségben vannak, vagyis az Románia része. Ki nem sz*rja le, hogy az Magyarországnak mennyit jelent, hány száz éven át elidegeníthetetlen része volt és mennyire sokat jelent egy igaz magyarnak? Most a határmenti területeken a románok vannak túlsúlyban és az van, amit ők mondanak. Á lá Kosovo.
Ez a tipikus nyugati, demokrácia és emberi jog mániás világszemlélet, hogy mindenkinek joga van mindenhez, de kötelessége semmi, főleg akkor ha a többség őt támogatja és még pénze is van.
Tudják ezek az albán gyerekek, hogy mi a francot csinál Bush Guantanamo-n? Tudják, hogy milyen poklot csináltak Koreában, Vietnámban, Afganisztánban, Irakban a "szabadság" nevében? Ugyanaz a metódus, ugyanúgy embereket irtottak vegyszerekkel, biológiai és kémiai eszközökkel, ha kellett, csak éppen baromi szép zászló alatt. Lengessék csak. Majd oda is betelpül a globalizált tőke, aztán az albánok is mehetnek dolgozni k.fontos állásokba a koszovói külföldi multicégekhez, minimálbérért, mint a magyarok.
Nevetséges. Rabszolgaságba hajtják saját magukat és elvesznek egy néptől egy olyan területet - kihasználva a nyugati világ agyamentségét - ami a szerbeknek éppolyan fontos, mint nektek magyaroknak Erdély, vagy a Felvidék.
Üdv és béke, egy itt élő orosz
Charlie Drop 2008.02.20. 11:35:46
otvospeter 2008.02.20. 11:10:26
alapban véve nekem sincs semmi bajom az önrendelkezéssel, de az előbb felsorolt országoknak nyilvánvalóan van. De ha itt tartunk, akkor mi van Izraellel és szomszédaival?
alapban véve nekem sincs semmi bajom az önrendelkezéssel, de az előbb felsorolt országoknak nyilvánvalóan van. De ha itt tartunk, akkor mi van Izraellel és szomszédaival?
Papa Doc 2008.02.20. 11:43:06
reach: Ha a szerbeknek nagyon fontos Rigómező, hát ápoljanak jószomszédi kapcsolatokat Koszovóval, és akkor a szerb turisták nyugodtan felkereshetik a történelmi emlékhelyeket.
Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.02.20. 11:49:20
Szerintem Koszovó függetlenségének teljesen más a tanulsága.
- Ők az egyetlen olyan európai kisebbség, amelyik maga mellé tudta állítani USA-t és Európát a többséggel szemben.
- Ők az egyetlen olyan kisebbség, amelyik elfoglalt egy területet és nem eresztette.
(2001-ben jártam Koszovóban, akkoriban elvileg béke volt és a nemzetközi erők tartották fenn a rendet. Ezzel szemben albán fegyveres örzővédők védték Koszovó határait és nem engedték be a szerbeket. Minket is igazoltattak, majd visszafordítottak. Nem láttunk ott békefenntartókat, csak albán őröket, az út másik oldalán meg szerb őröket. Tehát ez az ország már évekkel ezelőtt kialakult a nyugat és Amerika jóváhagyásával.)
- Szerintem nem emberi jogi okokból támogatja Amerika ezt a függetlenséget, hanem stratégiai szempontból
- Szerintem az is igaz, hogy a kábítószer kereskedelm központja
- Másrészt az albánok zseniálisan kommunikálnak - ez a videóból is kiderül - beszélnek nyelveket, tudják mit kell mondani a médiának.
Tehát szerintem Koszovó a legjobban kommunikáló ország, a legügyesebb stratéga. Gratulálok nekik.
Spanyol nagyon köszi!
- Ők az egyetlen olyan európai kisebbség, amelyik maga mellé tudta állítani USA-t és Európát a többséggel szemben.
- Ők az egyetlen olyan kisebbség, amelyik elfoglalt egy területet és nem eresztette.
(2001-ben jártam Koszovóban, akkoriban elvileg béke volt és a nemzetközi erők tartották fenn a rendet. Ezzel szemben albán fegyveres örzővédők védték Koszovó határait és nem engedték be a szerbeket. Minket is igazoltattak, majd visszafordítottak. Nem láttunk ott békefenntartókat, csak albán őröket, az út másik oldalán meg szerb őröket. Tehát ez az ország már évekkel ezelőtt kialakult a nyugat és Amerika jóváhagyásával.)
- Szerintem nem emberi jogi okokból támogatja Amerika ezt a függetlenséget, hanem stratégiai szempontból
- Szerintem az is igaz, hogy a kábítószer kereskedelm központja
- Másrészt az albánok zseniálisan kommunikálnak - ez a videóból is kiderül - beszélnek nyelveket, tudják mit kell mondani a médiának.
Tehát szerintem Koszovó a legjobban kommunikáló ország, a legügyesebb stratéga. Gratulálok nekik.
Spanyol nagyon köszi!
reach (törölt) 2008.02.20. 11:49:38
"Koszovó történetével kapcsolatban elfogadott nézet, hogy ezt a területet először a mai albánok ősei, az illírek népesítették be. A szerbek nagy számban csak a 7. században telepedtek le, aminek következtében Dusán cár létrehozta nagyszerb birodalmát, amelynek fővárosa a koszovói Prizren volt. Koszovó etnikai kétarcúságát szimbolizálja az, hogy a 19. században ugyanez a város lett az albán nemzeti mozgalom, a Prizreni Liga székhelye."
Oké. Tehát ki csinált ott előbb államot? : ) Kinek volt történelmileg meghatározóbb fontosságú Koszovó területe? : ))) A hetedik századig nem volt ott semmi, csak juhokat terelgető illírek. A 19. század meg picit messze van a 7.-től...
Oké. Tehát ki csinált ott előbb államot? : ) Kinek volt történelmileg meghatározóbb fontosságú Koszovó területe? : ))) A hetedik századig nem volt ott semmi, csak juhokat terelgető illírek. A 19. század meg picit messze van a 7.-től...
irrelevant 2008.02.20. 11:55:31
reach: ha a szerbek nem kezdenek népirtásba Koszovóban, talán másképp alakul a helyzet. Így hadd ne sajnáljam már őket.
Másrészt, néhány habókos idiótán kívül ma senki nem akarja Erdélyt vissza. Beláthatatlan következményei lennének. Az viszont elvárható lenne (és ezt erősíti a koszovói példa is), hogy a székelyek, mivel saját területükön masszív többségben vannak, minimum autonómiát kapjanak. Asszem ebben megegyezhetünk, nem?
Másrészt, néhány habókos idiótán kívül ma senki nem akarja Erdélyt vissza. Beláthatatlan következményei lennének. Az viszont elvárható lenne (és ezt erősíti a koszovói példa is), hogy a székelyek, mivel saját területükön masszív többségben vannak, minimum autonómiát kapjanak. Asszem ebben megegyezhetünk, nem?
Charlie Drop 2008.02.20. 11:58:32
reach 2008.02.20. 11:49:38
csak anynit írtam, hogy olvasd ezt is el ;)
csak anynit írtam, hogy olvasd ezt is el ;)
Charlie Drop 2008.02.20. 11:59:48
otvospeter 2008.02.20. 11:55:31
ennyi erővel ki is válhatnának, nem? (nem mondom, hogy csatlakozzanak hozzánk), és ugye ott van még a Vajdaság is, meg Felvidék. Bár ezek a területek sajnos nem tisztán magyar vidékek...
ennyi erővel ki is válhatnának, nem? (nem mondom, hogy csatlakozzanak hozzánk), és ugye ott van még a Vajdaság is, meg Felvidék. Bár ezek a területek sajnos nem tisztán magyar vidékek...
irrelevant 2008.02.20. 12:01:08
Egyébként a "ki volt ott előbb" játékot nem érdemes játszani, ez még sohasem döntött határvitákban. A jelenkori tényeket kell nézni, nem a 7. századot, annál is inkább, mert a nacionalista történészek mindig hajlandók valami szaftos teóriát kitalálni népük előnybe kerüléséért a "ki volt ott előbb" játékban. Lásd: dáko-román elmélet, Nagymorva Baromság, palesztin (filiszteus) vs. izraeli (Mózes népe) vita, sötöbö.
Papa Doc 2008.02.20. 12:02:40
reach: Budapest szlovák föld, hiszen Szvatopluk szlovák államelnök óriási világbirodalmának része volt, a franciák pedig kitakarodhatnának a római provinciából, amin élősködnek - a törököknek is ki kellene végre üríteniük az általuk megszállva tartott ősi bizánci területeket. Nehogy már a XXI. század elején valaki komolyan azzal érveljen, hogy a szerbeké egy terület azért, mert 1300 évvel ezelőtt ott alapítottak valami államot vagy sakkegyletet vagy mittudoménmit.
Francois Pignon 2008.02.20. 12:03:42
reach 2008.02.20. 11:31:54
Hát, elég messzire vezetne, ha elkezdnénk azt nézegetni, hol ki volt előbb.
Elég abszurd is lenne Erdélyt visszakövetelni. Éppen elég lenne egy független Székelyföld. ;)
Hát, elég messzire vezetne, ha elkezdnénk azt nézegetni, hol ki volt előbb.
Elég abszurd is lenne Erdélyt visszakövetelni. Éppen elég lenne egy független Székelyföld. ;)
kössabetonba 2008.02.20. 12:06:13
reach:
nekünk magyaroknak meg volt pofánk ide jönni a Kárpát-medencébe és kitúrni szegény szlávokat, szóval ezen logika mentén Slotáéknak tökre igazuk van amikor azt akárják hogy húzzunk innen a búsba, nem igaz?
nekünk magyaroknak meg volt pofánk ide jönni a Kárpát-medencébe és kitúrni szegény szlávokat, szóval ezen logika mentén Slotáéknak tökre igazuk van amikor azt akárják hogy húzzunk innen a búsba, nem igaz?
Francois Pignon 2008.02.20. 12:07:41
Csak annyit fűznék még hozzá, lókupec kenyerét nem elvéve, hogy:
"Én csak azt szeretném mondani, hogy mikor mi idejöttünk a Kárpát-medencébe, az éjszaka ellopták a románok a lovainkat."
homar.blog.hu/2008/01/30/elkeszitettek_a_tokeletes_kotonreklamot#c1373868
"Én csak azt szeretném mondani, hogy mikor mi idejöttünk a Kárpát-medencébe, az éjszaka ellopták a románok a lovainkat."
homar.blog.hu/2008/01/30/elkeszitettek_a_tokeletes_kotonreklamot#c1373868
Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.02.20. 12:08:56
lelkylola 2008.02.20. 11:49:20:
"- Ők az egyetlen olyan európai kisebbség, amelyik maga mellé tudta állítani USA-t és Európát a többséggel szemben."
Szlovakok? Romanok? Trianon elott persze. Mindketto kisebbseg volt Magyarorszagon, a szlovakoknak meg allamuk se volt (1000 eve). Ok is nagyon ugyesen kommunikaltak, mig a kor magyar allama gogosnek es ellenszenvesnek tunt.
"- Ők az egyetlen olyan európai kisebbség, amelyik maga mellé tudta állítani USA-t és Európát a többséggel szemben."
Szlovakok? Romanok? Trianon elott persze. Mindketto kisebbseg volt Magyarorszagon, a szlovakoknak meg allamuk se volt (1000 eve). Ok is nagyon ugyesen kommunikaltak, mig a kor magyar allama gogosnek es ellenszenvesnek tunt.
reach (törölt) 2008.02.20. 12:09:44
Jó, oké, én ezt mind elfogadom. Tehát, ha a Magyarországról Mátészalkára betelepült afgán népcsoport vagy akárkik, akik sokan vannak (esetleg Ózd és környékén a roma kisebbség) kiakar(nak) szakadni Magyarországból, akkor ez normális, mert az adott területen ők vannak többen és akkor van "szabadság", ha többség akarata érvényesül? Pff. : )) Szép lenne, ahogy a nyolcadik kerület miniállamot alkot, mint Rómán belül Vatikán, és cigánykirályt vagy kínait választanak maguknak. Ezzel az erővel...
reach (törölt) 2008.02.20. 12:10:20
bocsánat, ez nem az anyanyelvem, szóval: MagyarországRA, Mátészalkára betelepült...
Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.02.20. 12:12:26
Azert azt a vicces tenyt jegyezzuk meg, hogy valahogy senkinek az agyaban nem merul fel, hogy a szerb tobbsegu teruleteket Szerbiahoz kellene csatolni.
en.wikipedia.org/wiki/Image:Kosovo_ethnic_2005.png
Mindenki Koszovorol, mint egysegrol beszel, pedig ennek a teruletnek teljesen onkenyes hatarai vannak. Azokat azonban nem lehet megvaltoztatni.
en.wikipedia.org/wiki/Image:Kosovo_ethnic_2005.png
Mindenki Koszovorol, mint egysegrol beszel, pedig ennek a teruletnek teljesen onkenyes hatarai vannak. Azokat azonban nem lehet megvaltoztatni.
Bálint Csaba · http://srbija.blog.hu/ 2008.02.20. 12:13:07
Mókás ez a precedens dolog, meg, hogy majd Erdély így meg úgy... Koszovóban az albánok közel 20 éve nem vesznek részt a közigazgatásban, nem járnak választani. Túl vannak egy népirtáson oda-vissza, gazdasági szankciókon, és külföldi hadsereg állomásozik az "országukban". Erdélyről, a Felvidékről, a Vajdaságról elmondható-e bármelyik is. A magyarok belenyugodtak a területeik elvesztésébe, és a szerbeknek is ezt kell tenniük, ha nem akarnak tartósan válságövezetté válni a balkánon.
reach (törölt) 2008.02.20. 12:14:09
Kedves kössabentonba, ha most azt mondanám szláv emberként, hogy "igen", akkor aláírnám a halálos ítéletem, azt hiszem. : )))) Szóval, nem. : ))))) De tényleg nem gondolom így! A különbség óriási. A magyarok itt ezer év alatt felhúztak valami figyelemreméltót, az albánok meg ezer év alatt is csak legeltették az állataikat. Nem véletlen, hogy Albánia Európa legszegényebb állama.
Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.02.20. 12:15:47
reach 2008.02.20. 12:09:44:
"Jó, oké, én ezt mind elfogadom. Tehát, ha a Magyarországról Mátészalkára betelepült afgán népcsoport vagy akárkik,"
Sajnos ez egy folyamat. Ha az ott lako lakossag, keptelen kihasznalni a teruletet (mert peldaul fogy a letszama), akkor helyere uj emberek jonnek, ez igy volt a tortenelemben mindig. A jovevenyek eloszor orulnek, hogy elnek, aztan jogokat kezdenek kovetelni, vegul pedig kozlik, hogy az o kulturajuk a meghatarozo. Ennek kapcsan esetleg uj orszagot alapitanak.
Nagy tanulsag ez minden nepnek, az orosznak is (mintha az oroszok eppen fogynanak, szemben a kinaiakkal, akik Sziberia fele kacsingatnak).
"Jó, oké, én ezt mind elfogadom. Tehát, ha a Magyarországról Mátészalkára betelepült afgán népcsoport vagy akárkik,"
Sajnos ez egy folyamat. Ha az ott lako lakossag, keptelen kihasznalni a teruletet (mert peldaul fogy a letszama), akkor helyere uj emberek jonnek, ez igy volt a tortenelemben mindig. A jovevenyek eloszor orulnek, hogy elnek, aztan jogokat kezdenek kovetelni, vegul pedig kozlik, hogy az o kulturajuk a meghatarozo. Ennek kapcsan esetleg uj orszagot alapitanak.
Nagy tanulsag ez minden nepnek, az orosznak is (mintha az oroszok eppen fogynanak, szemben a kinaiakkal, akik Sziberia fele kacsingatnak).
tanárÚr 2008.02.20. 12:16:10
MAJD OTT IS JÖN EGY ORBÁN FAZON ÉS NEKIK IS ANNYI!
Charlie Drop 2008.02.20. 12:16:10
kössabetonba 2008.02.20. 12:06:13
majdnem, feltéve, ha a kelták nem szólnak közbe :D
ellenben kiemelném a wikipédiából azt a részt, hogy amikor Jugoszlávia megalakult, akkor Szerbia is része lett, két autonóm tartománnyal Vajdasággal és Koszovóval.
szóval...
majdnem, feltéve, ha a kelták nem szólnak közbe :D
ellenben kiemelném a wikipédiából azt a részt, hogy amikor Jugoszlávia megalakult, akkor Szerbia is része lett, két autonóm tartománnyal Vajdasággal és Koszovóval.
szóval...
AgentUngur 2008.02.20. 12:19:09
reach, ilyesmi már előfordult Magyarországgal. Pl. a magyar délvidékre (ma Vojvodina) betelepült szerbek kiszakadtak Magyarországról. Ki szervezett ott először államot? A te érvelésed alapján várom a szerbek kivonulását Bácskából és Bánátból.
Egyébként meg csúnyán kevered a történelmi kisebbséget (az albánok), a betelepültekkel (monjuk a kínaiak), ez gyengécske kis érvelés.
Az igazságos az lett volna, ha a határmenti szerb többségű területek Szerbiánál maradnak (az Ibartól északr), cserébe a határmenti albántöbbségű területek (Presevo egy része)átkerülnek Koszovóhoz. A határokat az etnikai tényekhez kellene mindenhol közelíteni, mert a történelem bebizonyította, az etnikai határok a stabil határok.
Egyébként meg csúnyán kevered a történelmi kisebbséget (az albánok), a betelepültekkel (monjuk a kínaiak), ez gyengécske kis érvelés.
Az igazságos az lett volna, ha a határmenti szerb többségű területek Szerbiánál maradnak (az Ibartól északr), cserébe a határmenti albántöbbségű területek (Presevo egy része)átkerülnek Koszovóhoz. A határokat az etnikai tényekhez kellene mindenhol közelíteni, mert a történelem bebizonyította, az etnikai határok a stabil határok.
medve1 2008.02.20. 12:35:33
Na! A magyar jobboldal idiótizmusát ebben a kérdésben Reach megtestesíti: az albánok vesztes helyzetből ma 2 állammal és egy erős kisebbségi státusó közösséggel rendelkeznek. Ebből Albánia és Macedónia áprilisban NATO-tag lesz, várhatóan Koszovó fejlődni fog. Igen, kétségtelen, ők a 80-as években bemérték: az USA tud nekik segíteni, ezért egy nagyon hatékony lobby-t szervzetek meg. Washington segítségével elérték céljaikat. És mit ír a magyar radikáliska: az albán gyerekek nem tudják, hogy Bush rabszolgái lesznek. Ő istenem! A magyar radikális, akinek a fogyatkozó magyarság mellett Nimród Királyig meg a szkiitákig tudott eljutni, Bushtól félti a lenézett albánokat, akik mellesleg hihetlen eredményeket produkálni nemzeti szempontból. Hülye albánok, ahelyett, hogy Lovas István antineokon keresztes hadjáratát követték volna, most majd az amerikai karvajtőke rabszolgáivá lesznek.
Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.02.20. 12:35:56
Doom, igazad van, ők is nagyon jól kommunikáltak. Itt is, ott is egy háború után vagyunk.
medve1 2008.02.20. 12:36:21
Még szerencse, hogy a Fidesz legalább nem követte ezeket az ökörpörkölteket!
Papa Doc 2008.02.20. 12:41:20
Van elméleti lehetősége annak, hogy 20 év múlva Koszovó és Albánia mint gyorsan fejlődő EU-tagállamok simán elhúznak Szerbia mellett, amely még mindig a "sérelmein" való hisztizéssel lesz elfoglalva.
medve1 2008.02.20. 12:43:04
Jodalit! Végre valaki kimondja: igen, az albánok hihetetlen módom megszervezték magukat. USA-ban is (ezért állították maguk mellé), Koszovóban is (mikor elnyomták őkez, passzív ellenállást szerveztek, illegális oktatással és egészségüggyel), és a társadalmilag tényleg irtózatosan szegény, vendettában felnövő és kevés értelmiséggel rendelkező albánok (akik egyébként tényleg nem nagyon szeretik egymást) közti szolidaritásról nem is beszélek, amikor arra szókség volt. Csak hát ezeket tanulmányozni kegyetlen dolog, mert rájösz, hogy milyen szánalmasak és nevetségesek azon radikálisaink és nemzetieink, akik ennek megszervezésében egy turulig jutottak el. Sokkal egyszerűbb megállapítani: vesszenek az albánok mert itt van Mátészalka.
medve1 2008.02.20. 12:45:05
Papa Doc! Ezt nem lehet tudni, de mivel kvázi a semmiből indulnak és státusuk rendeződni látszik, vélhetően fejlődésük látványos lesz.
Charlie Drop 2008.02.20. 12:48:54
medve1 2008.02.20. 12:43:04
nos, tény: a széthúzással nem lehet egységes államot létrehozni, ellenben kitartással és egységgel igen, jó példa rá Koszovó, ez igaz
nos, tény: a széthúzással nem lehet egységes államot létrehozni, ellenben kitartással és egységgel igen, jó példa rá Koszovó, ez igaz
2008.02.20. 12:50:20
Egy föld mindig azé, aki azt belakja, és kultúrát csinál rajta. Történelmi jog önmagában nem elég.
medve1 2008.02.20. 12:51:55
Charlie Drop! Igen, szerintem is. Meg ésszel. Az albán elit, mely vékony, de komoly, 30 év alatt hihetelenül ügyesen mozgott és látott a pályán. Szerencséjükre nem volt Magyar Nemzetük, annak zseniális külpolititkai orientáltságával.
delvideki 2008.02.20. 12:52:14
Mellesleg a szerbeknek volt egy nagy kivonulása Koszovóból az 1700-as években Csarnojevics pátriárka vezetésével, ekkortól datálódik a jelentősebb szerb jelenlét Magyarországon is (pl. Szentendre). Emlékezetem szerint osztrák biztatásra felkeltek a törökök ellen, majd az osztrák hadakkal -a török retorziók elől menekülve - letelepedtek a császárság bizonyos területein. A kiürített területre meg beszivárogtak az albánok, akiket a törökök is szívesen láttak mint hittestvéreket.
Mellesleg meg a szerbeknek már régóta hasonló terveik voltak az albánokkal,mint a horvátoknak a szerbekkel ( a horvát terv: egyharmadát elűzni, egyharmadát katolizálni, egyharmadát kiirtani), lásd Ilija Garasanin Nacsrtanije "művét". Ez a horvátoknak végül bejött, a szerbeknek - valószínűleg az albánok elképesztő születési arányának köszönhetően - nem...
Mellesleg meg a szerbeknek már régóta hasonló terveik voltak az albánokkal,mint a horvátoknak a szerbekkel ( a horvát terv: egyharmadát elűzni, egyharmadát katolizálni, egyharmadát kiirtani), lásd Ilija Garasanin Nacsrtanije "művét". Ez a horvátoknak végül bejött, a szerbeknek - valószínűleg az albánok elképesztő születési arányának köszönhetően - nem...
Charlie Drop 2008.02.20. 12:54:52
medve1 2008.02.20. 12:51:55
Hát, eszünk az van, csak nem jóra használjuk, ennyi...
Hát, eszünk az van, csak nem jóra használjuk, ennyi...
Charlie Drop 2008.02.20. 12:57:02
delvideki 2008.02.20. 12:52:14
mondjuk a jelentősebb szerbség éppen Mátyás király nevéhez fűződik, tudtommal. Ő adományozott nekik területeket miután a törökök elkezdtek Európába jönni (pl Ráckeve, Szentendre, ilyesmi)
mondjuk a jelentősebb szerbség éppen Mátyás király nevéhez fűződik, tudtommal. Ő adományozott nekik területeket miután a törökök elkezdtek Európába jönni (pl Ráckeve, Szentendre, ilyesmi)
reach (törölt) 2008.02.20. 13:00:15
medve, ha végigolvastad volna azt a betűtengert, amit bepötyögtem, és figyeltél volna, tudnád, hogy orosz vagyok. Szóval, még véletlenül sem magyar és végképp nem magyar szélsőjobbos.
medve1 2008.02.20. 13:00:30
Olvasd el a hülye Lovas István levelét a Demokratában, amit az amerikaiaknak írt, idézd be magadnak Reachet, és akkor látod a sötétséget.
medve1 2008.02.20. 13:01:35
Izvinyite! pedig nyugodtan elmehetnél annak, mert így gondolkodnak ám ők is.
Papa Doc 2008.02.20. 13:04:08
A szerbek most sírnak Koszovóért, noha amíg uralkodtak felette, akkor sem úgy bántak vele, mintha az övék lenne. Az ugyanis önmagában nem egy terület felelős és alkotó irányítása, hogy időnként végigverünk az ott lakókon, ha nem tetszik nekik, hogy csak betolakodónak tekintjük őket. Megfelelő politikával Szerbia éppenséggel új Svájccá is válhatott volna. Ezt a lehetőséget a szerbek elszalasztották, és most Koszovó, amiről lényegében évtizedekkel ezelőtt lemondtak, amikor úgy döntöttek, hogy a megtartásához szükséges fáradságot (ami nem soviniszta szónoklatok megtartásában és gumibotozásban áll) megtakarítják, tudatja, hogy nincs szüksége rájuk.
smalladam 2008.02.20. 13:16:57
medve! abban igazad van, hogy jól megszervezték magukat, de a mostani sikerből azért lehetetlen kihúzni azt a véres-oda vissza gyilkolást, ami 96-tól folyt, és végül idegen csapatok bevonulásával meg szerbia szarrá bombázásával lehetett csak megfékezni.
nem vagyok benne biztos, hogy a békés módszereikkel idáig jutottak volna, hogy mást ne mondjak, nézd meg a vajdaság autonómia-visszaszerzési törekvéseit.
nem vagyok benne biztos, hogy a békés módszereikkel idáig jutottak volna, hogy mást ne mondjak, nézd meg a vajdaság autonómia-visszaszerzési törekvéseit.
medve1 2008.02.20. 13:25:24
Papa Doc! Hát Igen, ebben is igazad van, az is megérne egy elemzést, hogy mivé tette Milosevics és az érte rajongó szerbek Szerbiát. Pedig jóval előbbről indulhattak volna, mint mi.
Charlie Drop 2008.02.20. 13:27:41
smalladam · www.hirszerzo.hu 2008.02.20. 13:16:57
A Vajdaság autonómia visszaszerzése éppen folyamatban, nah azt nem mondom, hogy minden simán megy...
A Vajdaság autonómia visszaszerzése éppen folyamatban, nah azt nem mondom, hogy minden simán megy...
Charlie Drop 2008.02.20. 13:29:32
medve1 2008.02.20. 13:25:24
Az hagyján, hogy mivé tette, de még mivé fogja tenni, sajnos úgy néz ki, hogy az ottani radikálisok sokáig milosevići eszmékben fognak hinni...
Az hagyján, hogy mivé tette, de még mivé fogja tenni, sajnos úgy néz ki, hogy az ottani radikálisok sokáig milosevići eszmékben fognak hinni...
Francois Pignon 2008.02.20. 13:29:53
Mielőtt összevetéseket teszünk, jegyezzük meg, itt egy hatnemzetiségű állam hatfelé szakadt (nem teljesen nemzetiségi alapon).
A baszkoknak, korzikaiaknak, székelyeknek, stb azért még izmozni kell ahhoz, hogy ezt precedensnek ismerjék el egy erős többséggel szemben.
A baszkoknak, korzikaiaknak, székelyeknek, stb azért még izmozni kell ahhoz, hogy ezt precedensnek ismerjék el egy erős többséggel szemben.
medve1 2008.02.20. 13:31:05
Smalladam! 1996 és 1999 a gyilkolások eléggé egyoldalúak voltak Koszovóban. Az albán szervzetetsséget abból a szempontból nézd, hogy képesek voltak lépni, amikor kellett. A szervezettség, a cél, a koncepció azt is jelenti, hogy képesek élni a lehetőséggel. Nekünk a státustörvény idején volt lehetőségünk (fejlődés, Jugoszlávia szétesése, presztízs a határon túli magyarok irányában). megpróbáltunk élni vele, választópolgárok máshogy döntöttek.
smalladam 2008.02.20. 13:59:03
charlie, tudom, pontosan arra utaltam, amit ítál. medve! értelek, de azt mondom, hogy egy sokkal kiélezetteb helyzet sokkal jobban össze tudja kovácsolni az embereket. a gyilkosságok egyoldalúsága meg szerintem nem igaz, az UCK a gerillaakcióival kosovo felét az ellenőrzése alá vonta. Hasim Taqi sem mindig divatos nyakkendőben nyomult, kíváncsi vagyok mikor jön el, mikor valamelyik nenzetközi szervezet bedobja az ő nevét is a háborús bűnösök közé.
medve1 2008.02.20. 14:07:00
Smalladam! Nem akarom idealizálni az albánokat, nagyon nem érdemlik meg, de 1981-től Koszovóban nem volt nehéz megállapítani, ki nyomott el kit és ki védte magát kitől. Ez 1999-ig egyértelmű volt szerintem.
Téglagyári Megálló 2008.02.20. 14:09:54
OFF:
kellene egy tavasz-love-rockandroll poszt, ma már hosszan lehetett hesszelni a Ligetben ...
kellene egy tavasz-love-rockandroll poszt, ma már hosszan lehetett hesszelni a Ligetben ...
medve1 2008.02.20. 14:15:20
Charlie Drop! Abban a törkocsmában Koszovóról nyitnak vitát és kiteszik Montenegró térképét!
smalladam 2008.02.20. 14:15:52
medve, ezt nem is vitatom. de a gerillaharc az gerillaharc. és asszem, hogy ők kezdték.
Charlie Drop 2008.02.20. 14:21:56
medve1 2008.02.20. 14:15:20
Ah, valahogy sejtettem.
Ah, valahogy sejtettem.
medve1 2008.02.20. 14:26:21
Smalladam! A gerillaharc (ami elszigetelt volt, mert az igazi harcot Rugova vezetésével a passzív ellenállásban folytatták) reakció volt arra, amit velük műveltek. Mondjuk a Varsói Gettólázadásért sem a zsidókat tenném felelőssé, hogy lőni kezdtek.
dolphin · http://adlibitum.hu 2008.02.20. 14:26:47
otvospeter 2008.02.20. 10:55:25
Miért is ne válhatna ki egy népcsoport bármelyik államból?
mek.oszk.hu/02100/02109/html/579.html
"Goldiş a magyar közvélemény tájékoztatására mondta: „El fogjuk határozni, hogy a magyarországi román nemzet, helyesebben a románok által lakott terület, Romániához csatlakozik…"
"Adunarea Naţională a tuturor Românilor din Transilvania, Banat şi Ţara Ungurească, adunaţi prin reprezentanţii lor îndreptăţiţi la Alba-Iulia în ziua de 18 Noiembrie/1 Decembrie 1918, decretează unirea acelor români şi a tuturor teritoriilor locuite de dânşii cu România. Adunarea Naţională proclamă îndeosebi dreptul inalienabil al naţiunii române la întreg Banatul cuprins între râurile Mureş, Tisa şi Dunăre. "
Miért is ne válhatna ki egy népcsoport bármelyik államból?
mek.oszk.hu/02100/02109/html/579.html
"Goldiş a magyar közvélemény tájékoztatására mondta: „El fogjuk határozni, hogy a magyarországi román nemzet, helyesebben a románok által lakott terület, Romániához csatlakozik…"
"Adunarea Naţională a tuturor Românilor din Transilvania, Banat şi Ţara Ungurească, adunaţi prin reprezentanţii lor îndreptăţiţi la Alba-Iulia în ziua de 18 Noiembrie/1 Decembrie 1918, decretează unirea acelor români şi a tuturor teritoriilor locuite de dânşii cu România. Adunarea Naţională proclamă îndeosebi dreptul inalienabil al naţiunii române la întreg Banatul cuprins între râurile Mureş, Tisa şi Dunăre. "
medve1 2008.02.20. 14:35:57
Ugye dolphi tudod, hogy akkor is azért tudtak rólunk leválni úgy ahogy, mert elcsesztük!
medve1 2008.02.20. 14:43:10
Szerintem ez egy értelmes elemzés: www.hirszerzo.hu/cikkr.koszovoi_turbulenciak.57449.html
dolphin · http://adlibitum.hu 2008.02.20. 14:45:47
medve,
a fentit nem azert ideztem be, mert azt gondolom, hogy "nem csesztuk el" (nota bene, a szerbek is "elcsesztek"), hanem hogy ramutassak, ez amit otvospeter feszeget, az egy eleg komplex kerdes. Es hat a "Szerbia Trianonja" parhuzamnak valoban ez az egyik olvasata.
a fentit nem azert ideztem be, mert azt gondolom, hogy "nem csesztuk el" (nota bene, a szerbek is "elcsesztek"), hanem hogy ramutassak, ez amit otvospeter feszeget, az egy eleg komplex kerdes. Es hat a "Szerbia Trianonja" parhuzamnak valoban ez az egyik olvasata.
Charlie Drop 2008.02.20. 14:47:35
medve1 2008.02.20. 14:35:57
És akkor ez finom fogalmazás...
És akkor ez finom fogalmazás...
Charlie Drop 2008.02.20. 14:57:56
medve1 2008.02.20. 14:43:10
Érdekes cikk
Érdekes cikk
AgentUngur 2008.02.20. 15:35:56
Eztet az ostobácska Stratfor írja a kérdés magyar vetületéről.
"But Serbia has another region that could push for its own independence, using Kosovo as its example. The region of Vojvodina has approximately 350,000 Hungarians. The Hungarian government has long supported Vojvodina and its political moves inside Serbia to call for autonomy or independence. During the recent Serbian presidential elections, Serbian President Boris Tadic promised a new dialogue on the Hungarian autonomous movement but repealed his offer upon re-election.
Slovakia — which is home to Hungarian enclaves sprinkled heavily along the Slovakian-Hungarian border — is one of the EU states that have staunchly rejected Kosovar independence. Pro-autonomy rallies for the Hungarian enclaves already have been seen in Slovakia. Hungarians in enclaves make up roughly 10 percent of Slovakia’s population — a large concern for Bratislava.
The Romanian government — which seemed to waver on whether it would back Kosovar independence — has rejected the move. According to Romanian data, ethnic Hungarians make up approximately 7 percent of Romania’s total population, though the Democratic Union of the Hungarians in Romania (DUHR) says the data is heavily skewed and the percentage is too small. Ethnic Hungarians in Romania publicly celebrated Kosovo’s declaration with rallies throughout the region.
The leaders of DUHR said Feb. 18 that they will use the Kosovo precedent in order to ask for territorial autonomy for the regions of Mures, Harghita and Kovasna, where most of the Hungarian minority lives.
Administrative autonomy has been planned for those three regions for years and the issue was even discussed in Brussels recently, but the Romanian government knows the Hungarian enclaves — located in the middle of the country — could cause a real problem if they were autonomous. After all, the Romanian revolution was sparked over Hungarian nationalist sentiments.
Such nationalistic Hungarian movements will resonate back home in Hungary. The country itself is a relatively pro-EU country that has already said it will recognize Kosovar independence. But the government does not speak for the large sense of nationalism inside the country. Moreover, the current Hungarian government’s domestic power is a shambles; it has been accused of being pro-Russian and is facing referendums and calls for the government’s resignation.
The issue of Kosovo and Budapest’s recognition will stir up the Hungarian sense of nationalism inside the country and across borders. But legal barriers prevent Budapest from recognizing or helping the Hungarians abroad in achieving autonomy or independence. Most Hungarians see inaction on Hungarian transnationalism as traitorous — sentiments that could spark a huge backlash against the already weak government.
In short, the European Union is decisively split over Kosovar independence, but the stone has already been cast, and the ripples could fire up Hungarian transnationalism throughout the union — especially in Eastern Europe.
"But Serbia has another region that could push for its own independence, using Kosovo as its example. The region of Vojvodina has approximately 350,000 Hungarians. The Hungarian government has long supported Vojvodina and its political moves inside Serbia to call for autonomy or independence. During the recent Serbian presidential elections, Serbian President Boris Tadic promised a new dialogue on the Hungarian autonomous movement but repealed his offer upon re-election.
Slovakia — which is home to Hungarian enclaves sprinkled heavily along the Slovakian-Hungarian border — is one of the EU states that have staunchly rejected Kosovar independence. Pro-autonomy rallies for the Hungarian enclaves already have been seen in Slovakia. Hungarians in enclaves make up roughly 10 percent of Slovakia’s population — a large concern for Bratislava.
The Romanian government — which seemed to waver on whether it would back Kosovar independence — has rejected the move. According to Romanian data, ethnic Hungarians make up approximately 7 percent of Romania’s total population, though the Democratic Union of the Hungarians in Romania (DUHR) says the data is heavily skewed and the percentage is too small. Ethnic Hungarians in Romania publicly celebrated Kosovo’s declaration with rallies throughout the region.
The leaders of DUHR said Feb. 18 that they will use the Kosovo precedent in order to ask for territorial autonomy for the regions of Mures, Harghita and Kovasna, where most of the Hungarian minority lives.
Administrative autonomy has been planned for those three regions for years and the issue was even discussed in Brussels recently, but the Romanian government knows the Hungarian enclaves — located in the middle of the country — could cause a real problem if they were autonomous. After all, the Romanian revolution was sparked over Hungarian nationalist sentiments.
Such nationalistic Hungarian movements will resonate back home in Hungary. The country itself is a relatively pro-EU country that has already said it will recognize Kosovar independence. But the government does not speak for the large sense of nationalism inside the country. Moreover, the current Hungarian government’s domestic power is a shambles; it has been accused of being pro-Russian and is facing referendums and calls for the government’s resignation.
The issue of Kosovo and Budapest’s recognition will stir up the Hungarian sense of nationalism inside the country and across borders. But legal barriers prevent Budapest from recognizing or helping the Hungarians abroad in achieving autonomy or independence. Most Hungarians see inaction on Hungarian transnationalism as traitorous — sentiments that could spark a huge backlash against the already weak government.
In short, the European Union is decisively split over Kosovar independence, but the stone has already been cast, and the ripples could fire up Hungarian transnationalism throughout the union — especially in Eastern Europe.
elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2008.02.20. 16:17:44
AgentUngur: elég félelmetes egy írás, ha ezalapján döntenek politikusok vagy világcégek. A "magyar transznacionalizmus" rémképének felépítése, a román forradalom mint magyar nacionalista megmozdulás - kik írják ezt a hulladékot?
medve1 2008.02.20. 16:19:51
Agent Ungur! Szegények, azt hiszik,hogy mi egy komoly ország vagyunk és amit írnak, még meg is lenne az alapja. Csak azt nem látják, míg egyik oldalon tényleg a nemzetárulást súroló 23 millió románozók vannak, a másikon meg a turulozó-szkiitázó-magyargárdázó-wassalbert sirató Toroczkaik, egy kis Lovas féle Magyar Nemzet megspékelt féleszűekkel.
Francois Pignon 2008.02.20. 16:45:21
Charlie Drop 2008.02.20. 13:59:52
"Melyik az a 6 nezetiség?"
szerb, horvát, szlovén, bosnyák, albán, magyar
Csak azért említettem meg a dolgot, mert Koszovó ugye nem lehetne önálló most a többi állam elszakadása nélkül, Nagy-Jugoszláviából nehezen váltak volna ki.
"Melyik az a 6 nezetiség?"
szerb, horvát, szlovén, bosnyák, albán, magyar
Csak azért említettem meg a dolgot, mert Koszovó ugye nem lehetne önálló most a többi állam elszakadása nélkül, Nagy-Jugoszláviából nehezen váltak volna ki.
mondi 2008.02.20. 17:05:40
Jugoszlaviat alkoto nemzetek ("delszlavok orszaga"): szerb, horvat, szloven, montenegroi (crnagorai), es macedon. Nemzetisegek: magyar, alban, olasz!, roman, szlovak, bolgar, ...
Francois Pignon 2008.02.20. 17:19:41
Hát, a crnagorác meg a macedón nem volt mindig nemzet. ;) meg volt, akiknek volt államuk vagy autonómiájuk, másoknak meg nem. Lehet, hogy pontatlan kifejezést használtam, de nem hiszem, hogy ez lenne a lényeg, amin rugózni kell. Akkor maradjunk annál, hogy "soknemzetiségű ország." Amiért akkor is rá lehet fogni az említett példákkal szemben, hogy nem precedens.
mondi 2008.02.20. 17:28:23
Koszovo elszakadasanak alapproblemaja abban rejlett, hogy Jugoszlaviat 6 delszlav nemzet "alakitotta" meg (bar elsodlegesen Szerb-horvat-szloven Kiralysag volt) es mindegyik koztarsasagi rangon alakult meg (II.vil.hab. utani belso felosztas szerint). Az 1974 -es alkotmany egyes torvenyhozasi folyamatokat "leosztott" a koztarsasagi szintre. A koszovoi albanok pedig autonom tartomany szinten ezt nem elveztek es koztarsasagi szintre szerettek volna emelkedni, hogy "nagyobb jogokat elvezzenek". Ezt a szerb es egyeb koztarsasagok is elleneztek mert nem delszlav nep az alban (nem allamalkoto). A dolgok meg elmergesedtek ...
Charlie Drop 2008.02.20. 18:01:32
Francois Pignon · torzskocsma.blog.hu/ 2008.02.20. 16:45:21
Azért érzed, hogy a két dolog enyhén nem ugyanaz...
A NAGYJUGOSZLÁVIA csak kitaláció, valójában a 20. századtól eltekintve sohasem volt ilyen... Ez olyan, mintha azt írnád, hogy az Oroszktól ilyesképpen kiválik egy népcsoport (röstelllem, de az orosz helyzettel nem vagyok tisztában, talán a Grúzok vannak hasonló helyzetben? nem tudom, hülyeséget nem akarok írni) és az azért lehet mert szétesett a Szovjetúnió.
Azért érzed, hogy a két dolog enyhén nem ugyanaz...
A NAGYJUGOSZLÁVIA csak kitaláció, valójában a 20. századtól eltekintve sohasem volt ilyen... Ez olyan, mintha azt írnád, hogy az Oroszktól ilyesképpen kiválik egy népcsoport (röstelllem, de az orosz helyzettel nem vagyok tisztában, talán a Grúzok vannak hasonló helyzetben? nem tudom, hülyeséget nem akarok írni) és az azért lehet mert szétesett a Szovjetúnió.
Charlie Drop 2008.02.20. 18:04:28
Francois Pignon · torzskocsma.blog.hu/ 2008.02.20. 16:45:21
Hjah, végül is az egész nem most kezdődött, az egész mai állapotot vissza lehet vezetni a 19. századra. Osztrák-Magyar Monarchia, aztán lett az Osztrák-Magyar-Horvát triumvirátus, és ragozhatném tovább...
Hjah, végül is az egész nem most kezdődött, az egész mai állapotot vissza lehet vezetni a 19. századra. Osztrák-Magyar Monarchia, aztán lett az Osztrák-Magyar-Horvát triumvirátus, és ragozhatném tovább...
Francois Pignon 2008.02.20. 18:08:20
Grúzia spec van már egy ideje. De a példa egyébként jó. A kaukázusi nemzetek önrendelkezése sem hozta el a független Korzikát vagy Baszkföldet.
Charlie Drop 2008.02.20. 18:18:04
Francois Pignon · torzskocsma.blog.hu/ 2008.02.20. 18:08:20
de ha jók az emlékeim, akkor arrafelé lőttek is egymásra, vagy mg lőnek is...
de ha jók az emlékeim, akkor arrafelé lőttek is egymásra, vagy mg lőnek is...
mondi 2008.02.21. 00:47:59
Nem nagyon nagy okossag visszavezetni a 19.sz. -ra az egesz tortenetet, mert akkor Koszovo=torok hodoltsag. Az albanok azt sem tudtak hogy kik sajat maguk. Ez egy folyamat resze 1789 (francia) 1848 (magyar) 198x evek alban nemzetiseg. Nagy kulonbsegek nincsenek a nemzeti ebredesre, de nagy kulonbsegek vannak a kulturalis szinten. Amig franciak, magyarok nemetek kulturalisan "megertek" ezekre a tarsadalmi igenyekre addig az albanok az amerikai lobbi, narkomaffia es mas penzbehajtasokon "sajtoltak ki" a nemzette valast. Ha tetszik, ha nem megvettek. Ennek mi most nagyon orulunk (a fenebe is, azt nem tudom miert). Az amcsik pedig jellemben mindkinek eladok.
Amennyire en ismeros vagyok az amcsi kulkepviseleti vezetokben, Belgradban, most (vagy mar evekkel ezelott, meg Milosvic idejeben) jol megtollasodhattak az alban lobbitol (=maffiatol), 10x jobban mint Csanyi elvtars nalunk. Ez a fogadasom feler egy 5-os lottoval. Akarmennyire is utaljuk az oroszokat erre ok keptelenek.
Amennyire en ismeros vagyok az amcsi kulkepviseleti vezetokben, Belgradban, most (vagy mar evekkel ezelott, meg Milosvic idejeben) jol megtollasodhattak az alban lobbitol (=maffiatol), 10x jobban mint Csanyi elvtars nalunk. Ez a fogadasom feler egy 5-os lottoval. Akarmennyire is utaljuk az oroszokat erre ok keptelenek.
medve1 2008.02.21. 08:52:03
Mondi, a következő példája a primitív jobbodalinak látszó ökörpörköltségnek. Mi kultúrlények vagyunk, az albánok drogdílerek, akik megvásárolták a neokon USA-t. Fazskalap: hallottál Ibrahim Rugováról? Tudod te milyen passzív ellenállást szervezett a 80-as évek Jugoszláviájában. Tudod te marha, hogy az albán ellenállás azzal kezdődött, hogy 300.000 "drogdíler" vért adott rendőrségi atrocitások mellett az alternatív egészségügyi ellátásnak. És tudod, hogy míg nyomod a primitív Amerika-ellenes lovasista dumádat, addig az albánok - saját szervezettségük mellett - valóban amerikai segítséggel 2 államot és egy területui autonómiát hoztak létre, és hogy a semmiből indulva áprilistól már az albánok kérharmada NATO-tagáűllamban él. A hülyék, ahelyett hogy küzdenének a neokonok ellen, nemzeti célokat érnek el! Mindegy, a lényeg, hogy ők drogdílerek, mi meg kultúrzsenik. Ja, hogy mi meg december 5-ét hoztuk össze, meg napról napra fogynak a magyarok a határon túl. Nem baj, akkor is az albán a büdös, mi meg jól megállapítjuk, hogy mi vagyunk a zsenik.
mondi 2008.02.21. 09:02:16
Kedves medve1, en kb 1 evet toltottem Kosovon 1998- 1993 kozott. Ott eltem, dolgoztam. Te mennyit eltel az albanok kozott, hogy ubereled, az allitasaimat?
mondi 2008.02.21. 09:02:52
bocsi a datum nem stimmel: 1988-1993
medve1 2008.02.21. 09:19:27
Sokszor voltam Koszovóban, Albániában, és még többet Macedóniában. És nem vagyok drogdíler.
Francois Pignon 2008.02.21. 09:35:34
Ezek az agyafúrt albánok még arra is képesek voltak, hogy elkezdjék irtatni magukat, hogy aztán az amcsik karjaiban rohanhassanak.
medve1 2008.02.21. 09:53:01
Francois Pignon! És ne feledkezz meg a cionista vonalról, mert valami ilyesminek is kell benne lennie:-)
irrelevant 2008.02.21. 10:11:37
dolphin
Szerintem van egy fontos különbség: az erdélyi románok a létező Romániához csatlakoztak, nem pedig önálló Erdélyt hoztak létre a magyar, székely és szász kisebbségre való tekintettel. Egy önálló Erdély szerintem sokkal jobb megoldás lett volna, mint akár Magyarországnál hagyni, pláne Romániához csatolni a területet. Koszovó nem Albánia része lett, hanem önálló ország, és úgy néz ki, hogy széleskörű jogokat biztosít majd az ott élő szerbeknek. Ez fontos eltérés.
Másrészt én azt is meg tudom érteni, hogy a románok nem akartak többé Magyarországon élni, egyrészt mert - ahogy medve is mondta - elcsesztük, másrészt eleve az önrendelkezés jogát figyelembe véve. Itt a legnagyobb szemétség nem a románok kiválása volt, hanem:
- hogy Romániához csatlakoztak
- hogy nem vették figyelembe az etnikai határokat (odalett a magyar többségű Partium is)
- ha már így alakult, legalább méltányos kisebbségpolitikát folytathattak volna, de nem.
Szerintem van egy fontos különbség: az erdélyi románok a létező Romániához csatlakoztak, nem pedig önálló Erdélyt hoztak létre a magyar, székely és szász kisebbségre való tekintettel. Egy önálló Erdély szerintem sokkal jobb megoldás lett volna, mint akár Magyarországnál hagyni, pláne Romániához csatolni a területet. Koszovó nem Albánia része lett, hanem önálló ország, és úgy néz ki, hogy széleskörű jogokat biztosít majd az ott élő szerbeknek. Ez fontos eltérés.
Másrészt én azt is meg tudom érteni, hogy a románok nem akartak többé Magyarországon élni, egyrészt mert - ahogy medve is mondta - elcsesztük, másrészt eleve az önrendelkezés jogát figyelembe véve. Itt a legnagyobb szemétség nem a románok kiválása volt, hanem:
- hogy Romániához csatlakoztak
- hogy nem vették figyelembe az etnikai határokat (odalett a magyar többségű Partium is)
- ha már így alakult, legalább méltányos kisebbségpolitikát folytathattak volna, de nem.
medve1 2008.02.21. 12:35:38
Otvospeter! A sors fintora egyébként az, hogy a legigazságosabb határok a kér bécsi döntéssel születtek. A
irrelevant 2008.02.21. 12:52:10
medve
Igazságos határ sosem volt, és én a Horthy-korszak alatti határkiigazítások eredményét sem tartom annak, de az kétségtelen, hogy a sok rossz közül az volt a legkevésbé rossz. De azért a Délvidéken elég szép számmal csatoltunk vissza délszlávokat, Erdély kettéosztása szerintem teljesen abszurd, a székelykérdést a magyarok és a székelyek településterülete közötti masszív román tömb miatt legjobban egy önálló erdélyi állam segítségével lehett volna megoldani, Kárpátalja visszacsatolását pedig semmiféle etnikai elv nem indokolta.
Igazságos határ sosem volt, és én a Horthy-korszak alatti határkiigazítások eredményét sem tartom annak, de az kétségtelen, hogy a sok rossz közül az volt a legkevésbé rossz. De azért a Délvidéken elég szép számmal csatoltunk vissza délszlávokat, Erdély kettéosztása szerintem teljesen abszurd, a székelykérdést a magyarok és a székelyek településterülete közötti masszív román tömb miatt legjobban egy önálló erdélyi állam segítségével lehett volna megoldani, Kárpátalja visszacsatolását pedig semmiféle etnikai elv nem indokolta.
medve1 2008.02.21. 12:55:39
Jó, ebbe most túlzottan ne menjünk bele, tényleg egy svájci kantoni rendszer lett volna az ideális.
mondi 2008.02.21. 18:41:03
medve
Hogyan lesz reszletekbol egesz? Gyomyorkodjel a kantonrendszeredben.
www.hetivalasz.hu/cikk/0802/balkan_expressz
Hogyan lesz reszletekbol egesz? Gyomyorkodjel a kantonrendszeredben.
www.hetivalasz.hu/cikk/0802/balkan_expressz