Filmszemle III. Kutya Unió és társai
2008. január 30. írta: kytin

Filmszemle III. Kutya Unió és társai


Fő a változatosság, tartja a mondás, ennek szellemében sikerült is fél tucat alkotást abszolválnom az Urániában. Meg kell jegyeznem, sokkal kevesebben voltak, mint amire számítottam. Azt hittem, reggel majd órákat kell sorban állni, és jó, ha az első sor szélére sikerül jegyet szereznem, de tévedtem.

Nem minden filmet "gugliztam le" ezért, ezért előfordult, hogy rábökéses módszerrel válogattam a repertoárból. Meg is lepődtem, amikor elkezdődött a Kutya Unió, és egy délutáni matinéba való, "hogyan neveljünk EU-konform házikedvencet"- jellegű dokumentumfilmmel találtam szembe magam. Érdekes érzés volt, az ember valahogy ahhoz van szokva, hogy az ilyen jellegű filmeket vacsi, délutáni "házitevékenység" közben otthon nézegeti, nem pedig szélesvásznon.

Amúgy korrekt kis film, a nevelőlánc helyes használatától a "maradj" parancs abszolút felsőbbrendűségéig (a "legerősebb vezényszó, felülírhatatlan, és megkérdőjelezhetetlen, csak a gazda használhatja, és oldhatja fel) tisztában vagyok az okítás minden trükkjével. (Csak kutyám nincs, akin kipróbálhatnám, tényleg működik-e. Majd lízingelek egyet szomszédból). Az egyetlen hibája, hogy olyan volt, mintha könyvet olvastam volna. Kizárólag narráció kísérte a képsorokat, ezen kívül egyetlen szereplője sem szólalt meg. A kutyás témák személyesek, mégiscsak az ember "legjobb barátjáról" van szó.

Ezt követően betonológiából is kiokosodtam - közben rájöttem, hogy a tandokfilm sorozatra sikerült jegyet váltanom. Enyhe PR íze volt a Világos Falaknak. Egy magyar találmányról, az úgynevezett Litracon nevű anyagról szólt, ami nem más, mint fényáteresztő beton. A kül- és beltéri használatától elkezdve, a konkurencián keresztül a törésteszt eredményekig tudok már róla mindent. Ahogy a budapesti hulladékfeldolgozás történetéről is, hála a Szemétfilmnek. Az alkotók nagyon cselesen egészen az Édenkertig vezették vissza a szemétfeldolgozást, a film állandó visszatérő motívumaként egy almacsutka segítette a szakaszok kronológiai elkülönítését. Ezzel a közhelyszerű, csontig rágott témát merőben új megvilágításba helyezték. A római szokásoktól napjainkig precízen bemutatták a feldolgozási-kultúra változását. Egyedül a zárómondatba vagyok kénytelen belekötni, miszerint: van-e még élhető bolygó a Naprendszerben? Nem a bolygóval van a baj itt kérem, nem másikat kell kereseni, erre kéne (vagy kellett volna) jobban vigyázni.

A Gyulai Líviusz animációsfilm válogatás nagyszerűen feloldotta az "oktatófilmeket otthon nézünk, nem moziban" elnevezésű kognitív disszonanciámat. Zseniális grafikájú mesék Zebegényi Béla fülbemászó dallamaival, párbeszédek nélkül. Gyulai Líviusz minden valószínűséggel az az ember, akinek rengeteg mondanivalója van, és ezt nem is rejti véka alá. Viszont keveset magyaráz, és a képzelőerő magasfokú használatát várja el a nézőtől. Elkezd egy történetet, közben ezer más dolog eszébe jut, így belefűzi azt is. Minden cselekvés, és figura túlmutat önmagán, asszociációk sorát előidézve ezzel. Nem csak "tessék lenyelni, mert finom"- típusú mesélés, hanem "tessék jól megrágni, és aztán vagy kiköpni, vagy lenyelni" kedvünk, és képességeink szerint.

Emellett az is feltűnt, hogy a rendező Jancsó Miklóshoz hasonlóan nagy tisztelője a női nemnek, kétpercenként előkerült egy- egy fedetlen testrész. A Még kér a nép című klasszikus alkotással ellentétben, a melleknek funkciója is van a (Krúdy Gyula novella alapján készült) De Roche kapitány naplójában, és nem csak öncélú szórakoztatásnak tűnik a meztelenség ábrázolása. Ajánlom mindenkinek Gyulai meséit, érdemes megnézni őket.

A filmmaratont Faur Anna -Lányok című alkotásával zártam. Erről viszont nem itt nyilatkoznék, a nagyjátékfilmes versenyprogramról nyitok majd egy új postot.
És ti, mit láttatok?

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr80316939

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Manyi Béci 2008.02.01. 10:01:39

Sehol egy komment.
Már nem bírom nézni.
Megmondom, hogy mi volt a baj, kytin,
Mindenféléket összeírogatott itt a filmekről, de nem voltak benne a megfelelő politikai felhangok! Hát kit érdekel ez így??
Miért nem volt képes kipréselni magából legalább valami kis libsizést??
„Természetesen megjelentek a szokásos, kifejezéstelen arcú, üres tekintetű, emblematikus libsifigurák”
„Vajon miért nem jelentek meg a szokásos, kifejezéstelen arcú, üres tekintetű, emblematikus libsifigurák?”
Ennyi az egész, és máris pörög a post!

"Stünci: Naná, hogy nem jelentek meg, ebben nincs pénz, miért mentek volna el??

Sipánka: Persze, hogy megjelentek, pénz van a dologban, naná, hogy ott tolongott az egész bagázs!

Keménygyerek: Hogy rohadnának meg, ott ahol vannak!

Intelligens hozzászóló: Cui prodest, kérdezem én, cui prodest??

Bennfentes János: És szerintetek mi áll a háttérben? Csak egy dologra hívom fel a figyelmet: megjelentek. Naugye. Hát ezért nem jelentek meg!

Mentőorvos: Megírtam a véleményemet a blogomban erről az egész összeesküvésről 4 évvel ezelőtt. Itt sopánkodtok, és csodálkoztok, hogy a fejünkre nőnek a cigányok?? Na, ezért van igaza Tomcatnek!"

>;-)

kytin 2008.02.01. 17:01:39

Manyi Béci: azért nem libsiztem, mert A: nem találkoztam velük, úgy tűnik a libsik éppen elkerültek, B: engem a filmek jobban érdekeltek, mint a libsik :) C: nyugodj meg, ami késik, az csak nem jön meg időben:)

gloire 2008.02.01. 17:47:04

buta libsi banda!
süti beállítások módosítása