A velünk élő Mátyás király
2008. január 24. írta: Szathmáry

A velünk élő Mátyás király

  Talán egyetlen történelmi személyiséget sem övez annyi legenda, mese, csodás történet, mint a köznyelvben csak igazságosnak titulált Mátyás királyt. Pontosan ma 550 éve, 1458. január 24-én választották meg Magyarország királyának, a Duna jegén. Számunkra ez – mármint a nagy folyam jegén való választás – szinte elképzelhetetlennek tűnik (ejnye-bejnye globális felmelegedés). Ami viszont nagyon is valóságos, hogy Mátyás király a XXI. században is köztünk van. Mi több, a magyar történelmi személyiségek között ő az abszolút kedvenc. Egy 2005-ös felmérés szerint toronymagasan vezet Mátyás király a magyar középiskolások körében. Az 501 középiskola 27 729 diákjának megkérdezésével végzett felmérésben a válaszadók tizenhat százaléka jelölte meg Mátyást kedvenceként. És való igaz, szinte az egyetlen történelmi személy, aki egyáltalán nem osztja meg a mai magyar nagyérdeműt. Mátyás az Mátyás, a jobb- és a baloldalon is.
Annak jártunk utána, hogy ma az igazságos királlyal hol és mikor találkozhatunk. Válogatásunk természetesen nem teljes, nem is lehet teljes. Amolyan felvillantós Mátyás-sztori.


Reneszánsz év


Kezdjük mindjárt az állami szférával. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium a 2008-as évet kinevezte – Mátyás királlyá választásának 550. évfordulója kapcsán – a Reneszánsz évének. Az ötlet nem rossz, de félő, hogy az egész egy katyvaszos önigazolási kísérlet lesz a szocik részéről. Ezt erősíti, hogy a Reneszánsz év honlapjának beköszöntője is kicsit Che Guevara ízűre sikeredett:
„2008 a Reneszánsz éve hazánkban, nem csak azért, mert Mátyás király 550 éve került a magyar trónra, hanem azért is mert ismét olyan korban élünk, mely alapjaiban változtatja meg a világunkat. (…) Az évad a múlt, a jelen és a jövő megbonthatatlan egységét veszi alapul, de mindig előre tekint.”

Mátyás a zsebben

Bizony-bizony minden magyar ember a zsebében hordja a saját Mátyás királyát. A legnépszerűbb bankóról Mátyás tekint le hű alattvalóira. 






Jó éjt, gyerekek...

Hát persze. Mátyás ott él a mesék világában is. Gyermekkorunk kedvelt sorozata volt a Mesék Mátyás királyról:
Íme egy epizód. Egyszer volt Budán kutyavásár.


De Mátyás a másik nagy kedvenc, a Magyar Népmesék sorozat közé is beférkőzött.
A bíró okos lánya. (Hoztam is ajándékot, meg nem is...)

Iskolapélda

Petőfi és Kossuth után talán Mátyás a legnépszerűbb iskolanévadó is kis hazánkban. Csepeltől Pécsig, Csömörtől Pomázig, Fonyódtól Mosonmagyaróvárig töretlen a tündöklése.

Vendéglátás

Mátyás igen kedvelt a vendéglátóhelyek tekintetében is. Van Mátyás király vendégházRoyal Corvin Mátyás Étterem, Mathias Rex Panzió és Étterem. Sőt van Mátyásnak wellness hotele is, nem beszélve a Bélszín Mátyás király módra ételről. Nyilván utóbbitól lett köszvényes. Ehhez a fejezethez tartozik még a Mahart két hajója is: a Hunyadi és a Mathias Rex.

Extrák

Az élet azt mutatja, hogy nincs az a szakterület, amiben Mátyás ne lenne jó. Vegyük például a kutyatartást: Mátyás király udvari komondorok, vagy mondjuk az exkluzív ingatlanok forgalmazását: Mathias-Rex Exkluzív Nemzetközi Ingatlanforgalmazó Kft. De akinek még ez sem elég az nézze meg igazságos királyunkat, amint magával ragadja a kritikus tömeg.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr29308532

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ardarich 2008.01.24. 08:16:26

+ "Hol volt fenséged 2-től 6-ig?"
Amúgy éljen soká Szabács és Bécs megvívójának emléke!

grupi 2008.01.24. 08:24:01

Érdekes pont tegnap hoztam fel itt egy másik hozzászólásban példaként a nevét, s alakját.
Ma pedig itt van, aktuális emlékként. Most aztán igazán szükség lenne egy hasonló karakterű szigorú, erős, méltóságos, és fellendülésthozó, nemzeti tudatot, hazát erősítő személyiségre, vezetőre.
Sajnos európának, a nagyhatalmaknak és így a világnak, de a szociálpolitikának, a globalizmusnak azonban pont nem erre a nacionalista, nemzetet, országot, hazát, honvédelmet, gazdaságot erősítő irányvonalra, vezetőre, országépítésre van szüksége. Ma igyekeznek elutasítani, gátat vetni a nemzeti törekvéseknek. Ezért élnek meg, válnak elfogadottá a jellemtelen, hazátlan, népellenes, korrupt, hazug államfők. Most sokkal inkább támogatják a behódoltságra alapuló, országokat kiszolgáltatottá, piacá tevő politikát, a nemzetromboló, hazátlan, gyökértelen és gerinctelen politikusokat.
A Mátyás féléket ma csírájában ölik, titkos szolgálatilag lejáratják, hazugsággal el lehetetlenítik, és az ÁVH-KGB által. A megmaradt átgyurmált tömegek, mint népünk szavazó bázisának egy része s annak kitanított leszármazottjai, valamint a betelepülő más vallású metszetein liberalizáltak pedig leszavaznák. Egykori hatalmunkat is jelképező kornánkra micisapkát húznának, amivel nem mást tesznek, mint saját hazánk és hazaszeretetünk szentségére szarnak.
Nem mások ezek, csak hazátlan kufárok, aljas érdekképviselők.
Így csak marad a legenda, a mese és a múló történelem, a mai kiszolgáltatott nyomoruságunk, s a szomszédok megvetése, illetve kegyelme általi létünk.
lassan Mátyás csupán az ő kegyelmük jóindulatuk által maradhat meg tröténelmi királyunkká emlékünkben. Ugyanis a román tankönyvekben sajátjukként, (kolozsvári) román királyként aposztrofálják és tanítják.

kispufi 2008.01.24. 09:07:28

grupi, ez nagyon wittnermáriásra sikeredett. Mátyás király esetében - és korában - pedig nemzettudatot emlegetni...

Istvan 2008.01.24. 09:24:16

Nem mgfeledkezven persze Matyas tortenelmi szereperol, engem sokkal jobban izgat, hogy mekkora a sansza egy marcius 5 kornyeki massziv hidegfrontnak, onosesovel, havazassal (kulonos tekintettel a marcius 9-ei nepszavazasra...). Mert ugyebar Matyas megtori a jeget, de ha nem talal, akkor csinal. Na most akkor most van jeg, van nincs ma?

csati 2008.01.24. 09:46:27

Nagyon hiányolok valamit az írásból. Mátyás ma nagyon népszerű, viszont saját korában rettentően útálták. Szigorú, racionális vezető volt, de nem szerették. Halála után már kezdtek megjelenni azok a vélemények, hogy mégiscsak jó volt Mátyás kora, és rögtön elkezdett nőni a népszerűsége.

Namost itt a kommentekben is azt olvasom, hogy mennyire szükség lenne egy ilyen államférfira. Csak az a gond, hogy ma demokrácia van, és ha egyáltalán eljutna valaki addig, hogy a négy éves ciklusában meghozza a szükséges, szigorú és racionális intézkedéseket, akkor a következő választásokon úgy repülne, mint a madár. Róla mintáznák a népnyúzó szobrát.

Az országgyűlésben ma csupa olyan ember van, aki azt mondja, amit az emberek hallani szeretnének. És az igaz, hogy az emberek szeretnének jobban élni, de az ehhez szükséges lépéseket nem akarják megtenni. "Miért pont engem piszkálnak, miért engem akarnak megreformálni? Csinálja más, engem hagyjanak békén!"

Amíg demokrácia van, addig egy új Mátyás színrelépésének a feltétele egy felelős társadalom.

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2008.01.24. 09:54:25

Most néztem meg Hiller Pista Reneszánsz év megnyitóját.
index.hu/video/2008/01/22/reneszanszeve/
Történész létére jó nagy sületlenségeket mond. Mátyást ugyanis 550 éve választották meg királynak, de a hivtalos koronázás csak 1464. márciusában volt, ugyanis a Szent Koronát csak akkor sikerült visszakunyerálni III. Frigyestől.

kemotox 2008.01.24. 10:25:51

Nagyrészt egyetértek -grupi- hozzászólásával, de amit a végén írt, az nem csak a jelenben van így.

Az azt írod: "A Mátyás féléket ma csírájában ölik, titkos szolgálatilag lejáratják, hazugsággal el lehetetlenítik, és az ÁVH-KGB által..."

Ma ez valóban így van, de régen "mégígyebbül" volt.
A tehetséges, köznemesi családból származó Hunyadiakra féltékeny bárók mindent megtettek a Hunyadi-gyerekek megsemmisítéséért.
Lászlót sikerült is megölniük, de Mátyás megmenekült. Tehetségénél fogva aztán sikerült megtörnie a bárók hatalmát.

Ezt csak azért írtam le, hogy lássátok, nem érdemes külső okokra hivatkozni a mai helyzetben sem. A kimagasló tehetség, ha valóban létezik, a legnehezebb helyzetben is utat tör magának.

Ma azonban arról van szó, hogy tehetségtelen emberek csépelik egymást, ezért van patthelyzet.

Hunyadi János vagy Mátyás nem terem minden bokorban.
Talán, ha szerencsénk van, egyszer még a mi életünkben is feltűnik majd egy a magyar politika egén.

csati 2008.01.24. 10:54:30

"Talán, ha szerencsénk van, egyszer még a mi életünkben is feltűnik majd egy a magyar politika egén."

Hmmm, a nagy politikusokat az utókor értékeli, Mátyás kiváló példa erre, saját idejében útálták a népek. Komolyan kérdezem: mi lenne, ha feltűnne egy új Mátyás? Értékelnék az emberek, vagy elzavarnák a búsba a választásokon? Mátyást nem zavarta volna el a XV. századi közönség legszívesebben?

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2008.01.24. 10:56:22

(kemotoxra: "Államférfi születik..." témában:
hordotmindenkinek.blogter.hu/?post_id=197514)

Szathmáry: szép kihívás lesz Hillert (további) bakikon érni - elvégre ez a kor a szakterülete... hajrá! :)

és Csati nyomán: bezony, Matyi nagy népnyúzó volt, mellette zseniális politikus. Super jó volt a píája... Bonfinivel az élen... Ugyanaz tette a mesebeli jó királlyá, mint ami a szintén kemény kezű Salamont - Izraelben - világhíres "bölccsé"... az udvari elit, egy írástudó értelmiségi elit kiépítése cserébe jó hírnevet adott nekik. Jó deal volt mind2 félnek. (mindezt Karasszon István és Kubinyi András nyomán okoskodtam ide... elnézést)

simonmondja... 2008.01.24. 10:59:57

Kösz Csati.
és
Kösz Kemotox a Hunyadi-aprítást nem érdektelen felemlíteni.
Mátyás egy mázli volt. Tiszta véletlen.

Néha nekünk is lehet szerencsénk.

grupi 2008.01.24. 11:15:03

Én is elfogadom, s jónak tartom Kemotox (kemotox)eszme futtatását.


Persze, hogy mindig aktuál-politizálunk.

Ardarich 2008.01.24. 11:29:01

Ezt a "jó" Hunyadiak vs. "gonosz" bárók dolgot inkább felejtsük. Van benne igazság, de romantikus leegyszerűsítés. Hunyadi János (a barátjával, Újlakival) maga is egy bárói liga vezetője volt, aki adott esetben simán alárendelte az ország külpolitikáját saját hatalmi-vagyoni ambícióinak (ld. szegedi béke felrúgatása a királlyal, abban a reményben, hogy ő ülhet majd a felszabadítandó Bosznia trónjára-ami végül a várnai katasztrófába torkollott). Cillei meg bármit is ármánykodott Brankoviccsal, voltaképp Hunyadi László megszegte a vendégjogot és megölette a király egyik rokonát, majd erőszakkal kicsikarta a királytól a büntetlenségére vonatkozó esküt- ha az erkeli idealizálást levesszük, egyszerűen egy agresszív és gátlástalan feudális oligarcha, aki az uralkodó hatalmával szemben erősíti a magáét, nem jobb, nem rosszabb, mint az ellenfelei. Persze ettől még Hunyadi János jó hazafi volt és zseniális hadvezér, Mátyás alatt meg a középkori magyar állam elérte a zenitet, de ezek az emberek nem jó emberek voltak, hanem nagyszerű politikusok.

kemotox 2008.01.24. 11:47:55

Valóban, Mátyás uralomra kerüklése nem a saját érdeme ( hiszen még szinte gyerek volt ), de később bebizonyította rátermettségét.

Az, hogy Mátyás alatt nem voltak említésre méltó tömegmegmozdulások vagy aratósztrájkok azt bizonyítja, hugy a nép már a maga idejében sem tekintette "népnyúzónak". Ez csak a mai, túlképzett történészek szerint lehettett így. ( logikájuk szerint: magas adók = népnyúzás)

Az akkori emberek azonban valószínűleg más szemmel látták a világot.
Látták, hogy az Ország déli részén ott a török veszély, látták hogy a közbiztonság jelentősen nőtt (Mátyás letörte a folyton egymást kaszaboló főurakat) , látták, hogyan növi ki magát az Ország európai nagyhatalommá (akkori szemmel nézve világhatalommá).

Röviden: azt látták, hogy a beszedett adóikat nem egyszerűen "elkúrják", hanem egy erős és tiszteletreméló országot építenek belőle.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2008.01.24. 12:00:00

"túlképzett történészek "
hehehe :P

simonmondja... 2008.01.24. 12:01:14

Kemotox - te csálén aktualizálsz.

Mátyás idején nem lehettek sztrájkok, sem tömegmegmozdulások.

Az ő központi hatalma a helyi hatalmacskák elnyomásából állt.
A helyi hatalmacskák a jobbágyok életét a kezükben tartották.
Viszont maguk nagyon szivesen tömegmegmozdultak Mátyás ellen.

A beszedett adókat, te komolyan gondolod, hogy a libapásztorok ellenőrizték a királyon?

A Fekete Sereg nem a nemzeti öntudat miatt kellett, hanem a király hatalmának kiterjesztésére.

A középkorban nem nemzetek voltak, hanem királyok és alattvalók.

kemotox 2008.01.24. 12:37:46

Valóban aktualizálok, szerintem a történelem úgy érdekes, ha megpróbálunk olyan tanúlságokat levonni belőle, amik ma is használhatók.

A libapásztorok természetesen nem ellenőriztek senkit, de azért bizonyára értékelték és tetszett is nekik hogy a felettük álló uraik is be vannak szarva valakitől. (az erős központi hatalomtól)

Nemzet természetesen már akkor is volt, csak nem a mai értelemben. Nemzet tagjai a magyar nemesek voltak (függetlenül vagyoni helyzetüktől).

Ardarichal teljesen egyetértek abban hogy nincs értelme Jó Hunyadi- rossz bárók felosztásnak, ha a hatalom megszerzésének módszereit nézzük.
Még soha nem született olyan kiemelkedő politikus, akinek legfőbb tulajdonságai nem a becsvágy, erőszakosság, hatalom-szeretet lett volna.
Enélkül ugyanis az illető a hatalom közelébe sem kerülhetne.

A nagy történelmi személyiségeket az választja meg a népnyúzó szélhámosoktól, hatalomgyakorlásuk megegyezik-e az ország érdekeivel, vagy szembemegy vele.
Mátyásnál megegyezett. Ő arra használta ezeket a tulajdonságait, hogy egy erős országot építsen, így szerezve elismerést magának.
Mások meg arra használták, hogy csupán személyes vagyonukat gyarapítsák. De példát nem akarok mondani, mert akkor megint aktualizálnák...

Istvan 2008.01.24. 12:39:20

Gyerekek, most nezem a naptaramat, Matyas nap februar 24-en van (illteve iden 25-en szokonap miatt). Kicsit hianyosak az ismereteim, de az az ominozus koronazas nem februar 24-en volt????

Téglagyári Megálló 2008.01.24. 13:26:44

Nem akarok ünneprontó lenni, de nincs arról irodalom, hogy Mátyás vajon mennyire nézett szembe a közeledő török veszéllyel, illetve mennyire gondolt az utána következő időkre? Történelemből gyenge voltam, be kell valljam...

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2008.01.24. 13:30:32

Istvan

Koronázás 1464 márciusában volt, ugyanis III. Frigyesnél volt a Szent Korona.
A választás, a Duna jegén 1458. január 24-én volt a wiki szerint:
hu.wikipedia.org/wiki/Janu%C3%A1r_24

Istvan 2008.01.24. 14:00:08

a wiki szerint Matyas februar 24-en szuletett, ezzel keverhettem ossze:

hu.wikipedia.org/wiki/Február_24

Ardarich 2008.01.24. 14:44:33

Téglagyári: ez egy rengeteget vitatott dolog (ti. Mátyás törökpolitikája). A legjobb olyan összefoglaló mű, ami olvasmányos is, máig Kisfaludy Katalin "Matthyas Rex" c. könyvecskéje. Nem akar se mítoszt rombolni, se mítoszt építeni, csak tanulmány egy tehetséges középkori királyról.

dowNLoad 2008.01.24. 14:55:35

Igen KEMOTOX rátapintott, akkor még meg tudták oldani, hogy 1 főnök van, a többi kiskirály, helyi hadurak, vissza lettek vágva, EZ önmagában is egy hatalmas tett, ma már szinte lehetetlen, 1munkahelyről nem tudnak kirugni embereket, akkora kapcsolati tőkéjük van. (és ők még messze nem helyi hadurak, csak kistasnádik, vagy APRÓ kis klánvezérek, hahaha)

irrelevant 2008.01.24. 15:26:14

"Valóban aktualizálok, szerintem a történelem úgy érdekes, ha megpróbálunk olyan tanúlságokat levonni belőle, amik ma is használhatók."

Hiba.
A történelmet nem azért kell tanulmányozni, hogy aktualizáljuk, vagy hogy tanulságokat vonjunk le belőle. Az aktualizálásból, a történelem "lényegének" állandó kereséséből eddig sosem származott történelmi ismeret, csak ideológiák és mítoszok gyártása. A "tanulságokat" például levonta Marx is, így született az osztályharc elmélete. Csakhogy így nem történelem születik, hanem mítosz.

Te is mítoszokat gyártasz, amikor azt állítod, hogy Magyarország "világhatalom" volt (úristen), vagy amikor azt mondod, az alattvalók nemzeti(!) felbuzdulásból értékelték a király erőfeszítéseit. Kíváncsi lennék, honnan tudta a 15. századi gyergyói Juliska néni, hogy mi történik Bécs alatt. Megnézte a tévében?

Mítoszokat egyszerű és vonzó dolog gyártani a történelemből, csak akkor ne nevezzük a dolgot történelemnek. Benedek Elek tiszteletre méltó figura, de az általa írt mondákat nem raknám a történelemkönyvek közé.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2008.01.24. 15:40:35

pár Mátyás-(szak)irodalom:
-Kriza Ildikó: A Mátyás-hagyomány évszázadai Akad. K., 2007. (folklór)
-Mátyás király levelei, 1460-1490
Szépirod. Kvk., 1986
-Juhász László: Mátyás király Bécsben
Veszprém : Új Horinzont, 2002
-Kubinyi András, 1929-2007 : Mátyás király Vince K., 2001
-uő: Nándorfehérvártól Mohácsig
a Mátyás- és Jagelló-kor hadtörténete
Argumentum, 2007
-uő: Hunyadi Mátyás közép-európai állama
in A magyar történelem vitatott személyiségei
Kossuth, 2002
...
Nemere is írt róla pár éve, de inkább nem reklámozom :)

irrelevant 2008.01.24. 15:41:47

Nemere miről nem írt még? :D

kemotox 2008.01.24. 16:10:36

otvospeter, Nem igazán értem az okfejtésedet.
Szerintem a történelem a Nemzet kollektív emlékezete, és rengeteget lehet tanulni belőle.
Hasonlóan működik mint az egyéni emlékezet.

Én például egy életre megtanultam, hogy ne nyúlkáljak a darázsfészekbe mert annak ne lesz jó vége. Mint ahogy nem járok zsebre dugott kézzel a jeges járdán, mióta egyszer majdnem sikerült kitörnöm a nyakam.

Ugyanígy működik ez a nemzeteknél is. Amelyik nemzet képtelen helyesen értékelni a saját történelmét az mindíg ugyanazokat a hibákat követi el.
Az egész emberiség fejlődése az egymásra rétegződött tudáson alapul.

A gyergyói Juliska néniről meg csak annyit, hogy régi törvényeink szerint, ha egy nemes nem jelenik meg a király által összehívott tanácson, és nem tud elfogadható magyarázatot adni a tettére, akkor karddal kettévágták.
Ilyenkor úgynevezett kiáltólat küldtek szét az ország minden(!) községébe.
Már a honfoglalástól megvolt a kiépített hírszolgálat, ugyanúgy mint más katonanemzeteknél (pl tatárok).

Nem kell a régebbi korok embereit hülyének nézni. Volt nekik annyi eszük, mint nekünk.

irrelevant 2008.01.24. 16:29:04

Távol álljon tőlem, hogy hülyének nézzem a régi korok embereit. Én ilyet nem is mondtam.

Tanulni lehet a történelemből, de aktualizálni nem érdemes, főleg nem érdemes 15. századi történéseket a mai korra vetíteni, mert a párhuzam szükségszerűen béna lesz. Nagyon más a két kor, nagyon más a két társadalom, mások az értékek és érdekek. Az ilyen párhuzamokhoz akkora leegyszerűsítése szükséges a történelemnek, hogy elvész a történelem mivolta és mítosz lesz belőle.

Pl. amikor összeveted Mátyást Gyurcsánnyal. Semmi értelme.

adgressor 2008.01.24. 17:16:21

otvospeter: Az ilyen párhuzamokhoz akkora leegyszerűsítése szükséges a történelemnek, hogy elvész a történelem mivolta és mítosz lesz belőle. Pl. amikor összeveted Mátyást Gyurcsánnyal. Semmi értelme.

Mi az, hogy? Nagyon is!
Matyas konkret erdemeinek elismerese mellett azert nekem ez megiscsak affele PR egy "racionalis, hatarozott, kemeny, fellendulest hozo" "europai ertelemben vett" "allamferfinak," akit esetleg a maga koraban utaltak, am a maga szubvencionalt "ertelmisegi holdudvara" a jo uralkodo formajara stilizal. Egyszeruen elfogytak erre a tipusra a reformkori konfekciok (Kossuth, Deak...), Ferenc Joska es Rakosi ciki, II. Jozsefrol megse lehet emlekevet, es most mar a kozepkori figurakhoz is hozzanyulnak. A mitosz is egy eszkoz. Gondolod, hogy a jo-es-igazsagos uralkodo majd leul egyeztetni barkivel? A jo uralkodo racionalis es hatekony. A jo uralkodo a megfelelo modon kezel mindent. A hajdani jo es nagy uralkodo utolagos kultusza mitikusan erositi a mostani "felelossegteljes" "igazsagos" "oszinte" rezsim statusat. Amugy meg amit eddig lattam ebbol a "reneszansz evbol," az eppen hogy a mitoszt erositi. Sok latvanyossag, bucsus hangulat, keves erdemi.

kemotox 2008.01.24. 17:28:16

Látod otvospeter!
Én egy szóval sem említettem egyetlen mai politikus nevet sem, (annyi szélhámos van, nem akartam senkit kiemelni) neked ugrott be Gyurcsány.

Vannak az emberiség történelmében olyan alapértékek és motívumok, melyeket soha nem írhat felül a történelem.
Most szándékosan nem írok le egyet sem, hiszen azért ugrott be neked egy név a sok közül, mert a te felfogásod szerint ez az ember illett bele ebbe a kategóriába.

A mítoszok , legendák , népmesék, nem mások mint egyfajta példabeszédek a jóról és a rosszról.
Ha gondosan figyeled őket te is rá fogsz jönni.
Ezek által öröklődött át az a tudás amit te is használsz nap mint nap.

Ezek az időtlen emberi értékek tartják fenn az egész civilizációt. Ha ez kiveszne, az egész világ anarhiába süllyedne.

Téglagyári Megálló 2008.01.24. 18:16:56

Ardarich, Szamárfül, köszönöm.

grupi 2008.01.24. 19:46:45

Gyurcsány maga szokta önmagát hasonlítgatni, mint Széchenyi, vagy Kossuth, ha jön a példa.
Ne favorizáljuk már őt és hozzuk most meg mi Mátyáshoz! Hülyeségéből az első is sok(k) volt.
Hagyjuk a szennyest másra.

Én viszont csendben és összefüggéstelenül egy nevet azért ide rajzolnék.
Horty Miklós.

dowNLoad 2008.01.24. 20:49:35

Ez azért nem semmi, hogy az 500 ÉVVEL ezelőtt élt embereket hülyének nézik, mert nem volt TV-jük? hahahahahahaha, HA a technológiát leválasztjuk, akkor az utóbbi 50EZER ÉVBEN kb. ugyanaz az átlagember IQ-ja. (esetleg rosszabb, a sok mesterséges szutyok miatt, amit élelmiszernek nevezünk)

adgressor 2008.01.27. 01:04:33

De mitől is lesz pontosabban "nagy reneszánsz védnök" Parti Nagy Lajos? Vekerdy Tamás? a Nmezeti Bank alelnök-asszonya? www.reneszanszev.hu/

ÁrPi 2008.01.28. 14:37:24

Szamárfül · murci.freeblog.hu/ 2008.01.24. 12:00:00
"túlképzett történészek "
hehehe :P

Igen, igen, ja. :--)

Az a megemlitett Szentkorona- "visszakunyerálás" (3.Frigyestöl) elég sok társzekér arannyal volt nyomatékosítva NEMPEDIG

megalázkodással,hízelgéssel.

A gaz labanc öööizé.. a huncut német (császár) ismerve az üzlet tárgyának magyarországi közjogi státusát, olyan árat igyekezett meghatározni illetve kikalkulálni az ő ideiglenes-birtokába származott Szentkoronának amit nehezen vagy egyáltalán NEM tud megfiizetni érte a vevője.

1456 - 1464 évek között nem kunyerálás ment hanem áralku.

Visszavásárlás történt.

Az akkori GDP-nek is százalékában jelentős áron.

Téglagyári Megálló 2008.01.28. 21:34:42

Ardarich, Szamárfül, ehhez mit szóltok?

nol.hu/cikk/479214/

(Orosz Józsit most vonjuk le belőle)

Olyasmiket mond a történész a Mátyás halála után kialakult helyzetről, amit magam is sejtettem - direkt gyenge királyt választottak az urak. Megállja a helyét ez a kijelentés?

adgressor 2008.01.30. 17:48:51

"Firenze ugyanis nem ásványkincseinek vagy erős hadseregének, hanem ügyes kereskedőinek, mesteri kézműveseinek, kreatív tudósainak és polgári jogrendjének köszönhetően lett a kor meghatározó állama." :)

húzza alá a szövegben a Hanyadik Magyar Köztársaság jellemzőit!


De azért ez is fáin:

"A modern reneszánsz bemutatása a különböző zenei stílusok segítségével. Célja: A meglévő amatőr zenei hálózat megújítása és a XXI. századhoz, kihívásaihoz kapcsolódó úttörő kezdeményezések felkarolása. ... ifjúsági klubok élőzenei programjai ..." (www.reneszanszev.hu/)

akkor a Kispál és a Tanksapka most nem is reneszánsz? vagy ez a pol.beat revival?

kemotox 2008.01.30. 21:10:11

Szamárfül, ez valóban jó cikk!

Ezek az idióták tényleg Firenzéhez akarják magukat hasonlítani.
Valóban igaz, hogy Firenze hatalmát a pénzügyi trükkök, kereskedelem, cselszövések és mások átverése alapozta meg.

Apróbb hiba azonban, hogy míg Firenzeiek a világ összes tájáról összehordott javakat a saját államuk építésére fordították, addig nálunk az itthonról ellopott javakat a világ minden tájára hordják szét.

Hát igen, nem osztogatnak, hanem fosztogatnak. A többi stimmel.

dolphin 2008.01.30. 22:04:35

kemotox,

a Mediciek olyannyira nem voltak nepszeruek Firenze-szerte, hogy Giuliano de Medici-t 1478-ban a Domban halalra szurtak (egyebek mellett a Vatikan is benne volt nyakig a dologban), es Lorenzo is eppen csak elmenekult. Nyilvan nem azert tortent mindez, mert Firenze nepe annyira halas lett volna nekik. Retrospektive konnyu raaggatni Istvanra, Matyasra vagy epp a Mediciekre, hogy mennyire felvilagosultak voltak es mennyi jot tettek a nepukert, de a valosag az, hogy akkor es ott a legtobben a sajat erdekuket tartottak szem elott es azt tuzzel-vassal megvedtek.

tistedur 2008.01.31. 08:37:26

azért nem ennyire egyszerű a helyzet :)a firenzei nép volt amikor szerette a medicieket,volt amikor nem..az 1478 merényletet sem a nép hajtotta végre..:)az egy politikai támadás volt-nem népfelkelés a mediciek ellen..

tewton 2008.03.27. 22:54:06

Reakciósok!
irodalmi pályázat!
siessünk, emberek.
Ja, hogy fura a cím?
hmmmm

konyves.blog.hu/2008/03/20/matyas_kiraly_gomorbe_a_litera_tehetsegkutato_kisprozapalyazata
Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása