Öt éve ünnepelték meg magyar és román kormánytagok részvételével látványos keretek között a román nemzeti ünnepet a budapesti Kempinski hotelben. Ez a nap nekünk elsősorban a megszegett 1918-as gyulafehérvári ígéretek "ünnepe" lehetne, sokan tartották ezért a gesztust az erdélyi magyarság megalázásának, de most nem ez a kérdés. Ennél ugyanis sokkal fontosabb, hogy lett e eredménye e napnak és annak, ami utána következett. Öt éve folyik ugyanis egy olyan, sok, nagy jelentőségű szimbolikus és gyakorlati engedményt felmutató magyar külpolitika, amely a legkisebb konfliktust is kerülte Bukaresttel. A választ nem nekem kell megadni:
"Romániában sajnos a nacionalizmus a legtöbb pártban nagyon erős - beleértve a Demokrata Pártot is - számos jele van annak a román politikai életben, hogy a magyar kártyát szeretnék kijátszani, ez egy olyan közös nevező sok román politikus számára mely minden más nézetkülönbséget elfed (...) Ilyen erőtérben , ilyen körülmények között kell politizálnia az RMDSZ-nek (...) Romániában az autonómia szó is olyan, mintha az ördögöt idéznék" (2007. november 26, Info Rádió, ld. a hangfáljban, nem a szövegben)
Ezeket a mondatokat Szent-Iványi István (SZDSZ) mondta el, és ez mindenképpen örvendetes. A realitások elismerése. A magyar baloldal és liberalizmus eddig nem arról volt híres, hogy jól tudja értékelni a romániai (szlovákiai) folyamatokat. Az Orbán meg a Tőkés tehet mindenről, meg a fidesznyikok, ugyebár. Hogy a viszony megrontója az „agresszív” magyar jobboldal, és a Bukarestben (meg Pozsonyban) regnáló européer szentek a keblükre fogják ölelni az új, felvilágosult magyar kormányzatot. Hát öt éve ölelik. Amit sikerült kicsikarni, az kínkeservesen történt (Arad), a megszegett ígéretek, az elfelejtett egyezségek továbbra is sorakoznak.
Illúziónak bizonyult nem csak az, hogy Bukarestben értékelik a magyar "önkritikát" (gonosz Orbán, naggyon gonosz, de mi majd mások leszünk), vagy, hogy a konkrét segélynyújtás, a baráti támogatás a román EU és NATO csatlakozás terén érhet el eredményeket. Ez persze nem a magyar vezetés hibája volt, ha az antropológiai optimizmust vagy a naivitást nem tekintjük bűnnek. De azért lássuk be, illúzió volt Peti, Feri, Kinga - meg a többi név a naptárban, illúzió.
A bejegyzés trackback címe:
https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr74247849
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
AgentUngur 2007.11.30. 13:35:39
Azért írtam, ma, mert elutazom. Éppen ezért reagálni sem nagyon tudok. Egy érvet azonban előre látok: Tudorék gyenge teljesítményét. Nos, a PRM-en nem nagyon kell örömködni. A PD és a PDSR is erősen nacionalista és magyarellenes, csak nem annyira ostoba módon, mint a PRM. Elvesztettünk pár bohócot, akikre lehetett mutogatni.
Ami Sz I inforádiós szövegét illeti, a PNL tényleg a legjobb, mi kapható, bár a magyar pármezőben messze nem lenne liberális.
Ami Sz I inforádiós szövegét illeti, a PNL tényleg a legjobb, mi kapható, bár a magyar pármezőben messze nem lenne liberális.
dowNLoad 2007.11.30. 13:46:07
valaki az utóbbi 50évből mondjon már 1db tehetséges, profi magyar diplomatát/külügyminisztert. Esetleg leszerződtetnénk egy profi, tehetséges románt? hogy kutyaharapást szőrével? Meg akarja-e oldani ezt a problémát magyar elit?
Szibarita 2007.11.30. 14:02:52
dowNLoad: Horn Gyula.
Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2007.11.30. 15:15:37
A román pártok nacionalizmusán biztos nagyban változtatna, ha az erdélyi magyarok nem az RMDSZ-re, de nem is Tőkésre szavaznának, hanem rájuk.
tirpakbokretas-reloaded.blogspot.com/2007/11/sorok-kztt.html
Na persze nem mindegy, melyikre.
tirpakbokretas-reloaded.blogspot.com/2007/11/sorok-kztt.html
Na persze nem mindegy, melyikre.
jbb 2007.11.30. 15:19:39
Bill: Kádár jobb példa lett volna. Még azt is el tudta érni, hogy minden akaratuk ellenére jöjjenek be az oroszok feláldozni hős fiaikat a gaz fasisztákkal folytatott ellenforradalomban. Ugye.
Szibarita 2007.11.30. 15:21:39
Jbb kedves, nem unod meg az allohaborut a hazat megronto nyugatberenc komcsikkal szemben? Te fenyvitez, te!
jbb 2007.11.30. 16:32:47
Dehogyis, mi az hogy!
AZ ékezeteid hiányából ítélve te nem itthon élsz, míg mi bizony itt. Az állóháborút viszont nem én kezdtem. Bizonyos El-Qró a mai napig csak nácikkal találkozik jártában-keltében. Képzeld tüntetnek ellene a fasiszták országjárásán, x. felesége kezébe antiszemita röplapokat nyomkodnak, jaj, a városban tombolnak, kukákat borogatnak, megsorozzák a rendőrök székházát, ellopják drága jó kádár csontjait. Csoda, hogy közben meg retteg a nép?
Még jó, hogy van ő, vagytok ti, akik életüket nem kímélve áldozzák fel szabadidejüket a múlt évezred óta szüntelenül habosodó antifasiszta harcukkal.
Az én véleményem szerint viszont Horn Gyula egy közönséges bűnöző, a diktatúra kiszolgálója, és mint ilyen nem csodálatra érdemes. Ennek hangoztatását pedig nem fogom megunni soha. Ha 80 év elteltével még mindig az antifasiszta harc néhányak kedvenc elfoglaltsága, engedd meg kedvese Bill, hogy nekem pedig a 18 éve véget ért másik szörnyképződmény, emberelnyomó diktatúra katonáinak fikázása legyen az örömöm. Ha már ezek itt maradtak a nyakunkon.
Üdv.
AZ ékezeteid hiányából ítélve te nem itthon élsz, míg mi bizony itt. Az állóháborút viszont nem én kezdtem. Bizonyos El-Qró a mai napig csak nácikkal találkozik jártában-keltében. Képzeld tüntetnek ellene a fasiszták országjárásán, x. felesége kezébe antiszemita röplapokat nyomkodnak, jaj, a városban tombolnak, kukákat borogatnak, megsorozzák a rendőrök székházát, ellopják drága jó kádár csontjait. Csoda, hogy közben meg retteg a nép?
Még jó, hogy van ő, vagytok ti, akik életüket nem kímélve áldozzák fel szabadidejüket a múlt évezred óta szüntelenül habosodó antifasiszta harcukkal.
Az én véleményem szerint viszont Horn Gyula egy közönséges bűnöző, a diktatúra kiszolgálója, és mint ilyen nem csodálatra érdemes. Ennek hangoztatását pedig nem fogom megunni soha. Ha 80 év elteltével még mindig az antifasiszta harc néhányak kedvenc elfoglaltsága, engedd meg kedvese Bill, hogy nekem pedig a 18 éve véget ért másik szörnyképződmény, emberelnyomó diktatúra katonáinak fikázása legyen az örömöm. Ha már ezek itt maradtak a nyakunkon.
Üdv.
Marianna · http://egerentyu 2007.11.30. 19:41:14
Nem maradtak a nyakunkon, az orszagban sokan oket akartak es akarjak most is. En nem, de sokan igen. A kozvelemenykutatas egy nagy...turo, nem szamit, soha nem is szamitott. Ja igen, es hiaba lenne jo kulugyminiszterunk Romaniaban nem targyalnak bizonyos dolgokrol es kesz. Vagy ha targyalnak nincs benne koszonet.
Szibarita 2007.12.01. 20:23:33
jbb kedves, vitatkozni ezen a szinten nem fogok, igy szimplan kozlom veled: magas a vernyomasod, kezeltesd; Horn Gyularol pedig megvan a velemenyem, az pedig nem a csodalattal szinonim (finomitva: egyenesen negativ).
Hitler meg jo szonok volt. Ezzel is van vitad?
Hitler meg jo szonok volt. Ezzel is van vitad?
krisek · http://loliboli.hu 2007.12.01. 22:15:49
Kicsit vakvágányra futott ez a topic, de azért ideírom: Horn Gyula diplomáciai tevékenysége kapcsán nekem főleg a román és szlovák alapszerződés jut az eszembe, próbálom a tehetséget és a profizmust látni bennük, de nem megy.
Ami szerintem tehetséges és profi lépés volt a magyar külpolitika részéről (lehet, hogy nem is voltak benne?), hogy a jugoszláv háború idején a totál elszigetelt horvátoknak sikerült úgy fegyvert szállítani, hogy viszonylag visszhangtalan maradt. (Lehet, hogy nem is igaz - csak szeretném, ha így lett volna-?)
Ami szerintem tehetséges és profi lépés volt a magyar külpolitika részéről (lehet, hogy nem is voltak benne?), hogy a jugoszláv háború idején a totál elszigetelt horvátoknak sikerült úgy fegyvert szállítani, hogy viszonylag visszhangtalan maradt. (Lehet, hogy nem is igaz - csak szeretném, ha így lett volna-?)
amfiteatru, 2007.12.01. 23:05:35
Kádár, Grósz, Hor, Megyesi, Fletó - mind csak nyaljár a románok fenekét, akik hülyét csinálnak belőlük. 90 perces közö kormányülés Nagyszebenben, muhaha. Mit lehet ezalatt intézni. Segget nyalni,meg hívni a "23 millió románt" mert kevés a magyar munkaerő.
Mikka 2007.12.01. 23:26:02
Bill Dauterive
Mar elnezest de mi az apad f*szat horn gyulazol?
Neked sikeres a horn gyula?
Sikeres volt a kommunista rendszer is?
Sikeresen folepul a szocializmus is?
Fol kene ebredni es elgondolkozni azon hogy mi a siker es mi nem az.
Neked szerintem meg a kovacs kulugyminiszter azon kijelentese is tetszik hogy \"merjunk kicsik lenni...\"
Elmentek ti a budos picsaba...
Nem vagyok jobboldali szavazo egyebkent..csak sert a hulyeseg es az a hozza allas a dolgokhoz amit meg a szovjetek talaltak ki es a te imadott hornjaid olyan nagyon belevertek a nepbe..
Szolganak lenni minden szinten..
Mar elnezest de mi az apad f*szat horn gyulazol?
Neked sikeres a horn gyula?
Sikeres volt a kommunista rendszer is?
Sikeresen folepul a szocializmus is?
Fol kene ebredni es elgondolkozni azon hogy mi a siker es mi nem az.
Neked szerintem meg a kovacs kulugyminiszter azon kijelentese is tetszik hogy \"merjunk kicsik lenni...\"
Elmentek ti a budos picsaba...
Nem vagyok jobboldali szavazo egyebkent..csak sert a hulyeseg es az a hozza allas a dolgokhoz amit meg a szovjetek talaltak ki es a te imadott hornjaid olyan nagyon belevertek a nepbe..
Szolganak lenni minden szinten..
Kara kán · http://karakan.blog.hu 2007.12.02. 00:38:57
Na, ja.
Keménykedni csak kemény legény tud.
Legyen Magyarország gazdasága, demográfiája, hadserege rendben, akkor mindjárt másként tárgyal a külügyér is. Így azonban...
Az előző feltételek feltétele pedig egy jó elit. Na, tessék. Ott vagyunk, ahol a mándi zsidó.
(erdélyi szólás;-)
Keménykedni csak kemény legény tud.
Legyen Magyarország gazdasága, demográfiája, hadserege rendben, akkor mindjárt másként tárgyal a külügyér is. Így azonban...
Az előző feltételek feltétele pedig egy jó elit. Na, tessék. Ott vagyunk, ahol a mándi zsidó.
(erdélyi szólás;-)
gloire 2007.12.02. 02:35:26
krisek · loliboli.hu 2007.12.01. 22:15:49
Nagyjából így van..
Nagyjából így van..
Szibarita 2007.12.02. 07:52:33
Mikka: Teged sem az eszedert szeret a parod gondolom. Olvasd el osszefuggeseben a leirtakat, ne legyel mar ilyen jbb.
Szibarita 2007.12.02. 07:55:03
krisek: En nem a min. elnoki tevekenysege alatti kulpol. tevekenysegerol beszeltem, hanem a szocializmus vegnapjaiban elkovetett lavirozasarol, amikor ugyan szerintem is kockazatmentesen mondhatott uj dolgokat az uj szovetsegeseink fele, de megis az elsok kozott tette a blokkunkbol.
., (törölt) 2007.12.02. 08:01:02
Mégis mit kéne tennünk a Románokkal?
A Fidesz tevékenységei is csak az ilyen Tőkés féle komisszároknak volt jó.
Az ottani"nagyarok" sem képesek egyértelmüen fellépni egymásért.
Tőkés is csak a saját kerrierjét építgeti. Ha meg innen beszólnak a román kormánynak csak ütnek egyet a Nagyarokon.
EU van. Jöhetnek, jöhetnének dolgozni, letelepedni, de érdekes módon, mégsem akarnak. Magyar testvéreink amint megjelennek a Moszkva téren, mindjárt Románok lesznek
A Fidesz tevékenységei is csak az ilyen Tőkés féle komisszároknak volt jó.
Az ottani"nagyarok" sem képesek egyértelmüen fellépni egymásért.
Tőkés is csak a saját kerrierjét építgeti. Ha meg innen beszólnak a román kormánynak csak ütnek egyet a Nagyarokon.
EU van. Jöhetnek, jöhetnének dolgozni, letelepedni, de érdekes módon, mégsem akarnak. Magyar testvéreink amint megjelennek a Moszkva téren, mindjárt Románok lesznek
lacipapa 2007.12.02. 08:38:36
Az a jó - és ez az egyetlen nagy vívmányunk és segítségünk az anyaországon kívül kisebbségben élő magyaroknak - hogy az itthoni megosztottságot és gyűlölködést sikerül átadnunk nekik. Akik nem akarják ezt a megosztottságot, azokra nagyeszű politikusaink megpróbálják ráerőszakolni. Csak a székely emberek közmondásos józan eszében, "góbéságában" lehet reménykedni, hogy nagy ívben lesz..ják az anyaországból csordogáló szennyet.
simonmondja... 2007.12.02. 10:47:42
A posztban kicsit meglepett az " Agresszív Orbán"
képe.
Én nem emlékszem, hogy amikor a Tiszát lesavazták Romániából - valami ciánszennyezés, ha valaki még emlékszik - , akkor olyan nagyon agresszív lett volna a minelnökünk ( ki is volt?), hogy a románok hirtelen megrettentek volna a következményektől.
Inkább úgy tűnt, hogy valami nagyon fatökű eljárás folyt, valami nagyon gyáva minelnökkel, aki nem is mert elmenni a román asztalt borogatni.
Valaki másként emlékszik?
Volt valami eksön?
Elértünk valamit?
A kis harciteknős odatette magát?
képe.
Én nem emlékszem, hogy amikor a Tiszát lesavazták Romániából - valami ciánszennyezés, ha valaki még emlékszik - , akkor olyan nagyon agresszív lett volna a minelnökünk ( ki is volt?), hogy a románok hirtelen megrettentek volna a következményektől.
Inkább úgy tűnt, hogy valami nagyon fatökű eljárás folyt, valami nagyon gyáva minelnökkel, aki nem is mert elmenni a román asztalt borogatni.
Valaki másként emlékszik?
Volt valami eksön?
Elértünk valamit?
A kis harciteknős odatette magát?
Elpet 2007.12.02. 11:56:35
simonmondja
Hát ez sajnos igaz. Azzal együtt, hogy nyilván lófaszt nem ért volna el semmilyen keménykedéssel, de azért a jobboldal általában elvárná a keményebb fellépést, hagyományosan. Ami persze sosincs, és mindeki addig kőkemény, amíg tényleges helyzetbe nem kerül, onnantól hasonlóan opportunista lesz ő is, amit aztán a jobbszélről megbírálnak, akiknek megintcsak nincs döntési felelőssége. Így van ez.
Hát ez sajnos igaz. Azzal együtt, hogy nyilván lófaszt nem ért volna el semmilyen keménykedéssel, de azért a jobboldal általában elvárná a keményebb fellépést, hagyományosan. Ami persze sosincs, és mindeki addig kőkemény, amíg tényleges helyzetbe nem kerül, onnantól hasonlóan opportunista lesz ő is, amit aztán a jobbszélről megbírálnak, akiknek megintcsak nincs döntési felelőssége. Így van ez.
AgentUngur 2007.12.03. 10:55:22
A román pártok, illetve népesség magyarellenességén csak nagyon hosszú szembenézési folyamat változtatna a közös történelemmel. Ennek alig van nyoma, a mai román politikusnemzedék a legvadabb magyarellenesség és történelemtorzítás időszakában szocializálódott.
"Romániában ez magyar szempontból az 1970-es, 1980-as években a következőképpen jelent meg. Egyre durvábban sulykolta a hivatalos politika, hogy a román nép története több mint kétezer év - tehát a dák korszak - óta nem egyéb, mint szenvedéstörténet. A román nép mindig jó volt és ártatlan, ám ezzel mások visszaéltek. Elsősorban a magyarok, akik Ázsiából jőve kerültek a román területekre. Először a feudalizmus idején pusztították e betolakodók a románságot, azután a későbbiekben, mígnem 1918-ban teljesült a román nép kétezer éves vágya, az egyesülés. Ám jó két évtized múltán jöttek Horthy hadai, a magyar fasiszták, akik megint elszakították tőlük az ősi román földet, Erdélyt, és gyilkolták, pusztították a románokat. A Ceausescu-korszak idején tehát az állampolitika szintjére emelték a nemzeti képzeletet. Ágoston szerint éppen ezért helytelen ezt a rendszert kommunista diktatúrának nevezni, mert valójában nemzeti, illetve nemzetiszocialistának minősíthető. Semmi köze nem volt a kommunizmushoz, fő céljának a románföld megtisztítását tekintette az úgynevezett idegenektől. Ebben "sikereket" könyvelhetett el: a szászokat, a svábokat és a zsidókat fejpénzért adta el Nyugat-Németországnak, illetve Izraelnek, a magyarokat üldözte. Ennek következtében érezte úgy Ágoston, hogy képtelen tovább Romániában élni: 1986-ban áttelepült Magyarországra.
nol.hu/cikk/471652/
"Romániában ez magyar szempontból az 1970-es, 1980-as években a következőképpen jelent meg. Egyre durvábban sulykolta a hivatalos politika, hogy a román nép története több mint kétezer év - tehát a dák korszak - óta nem egyéb, mint szenvedéstörténet. A román nép mindig jó volt és ártatlan, ám ezzel mások visszaéltek. Elsősorban a magyarok, akik Ázsiából jőve kerültek a román területekre. Először a feudalizmus idején pusztították e betolakodók a románságot, azután a későbbiekben, mígnem 1918-ban teljesült a román nép kétezer éves vágya, az egyesülés. Ám jó két évtized múltán jöttek Horthy hadai, a magyar fasiszták, akik megint elszakították tőlük az ősi román földet, Erdélyt, és gyilkolták, pusztították a románokat. A Ceausescu-korszak idején tehát az állampolitika szintjére emelték a nemzeti képzeletet. Ágoston szerint éppen ezért helytelen ezt a rendszert kommunista diktatúrának nevezni, mert valójában nemzeti, illetve nemzetiszocialistának minősíthető. Semmi köze nem volt a kommunizmushoz, fő céljának a románföld megtisztítását tekintette az úgynevezett idegenektől. Ebben "sikereket" könyvelhetett el: a szászokat, a svábokat és a zsidókat fejpénzért adta el Nyugat-Németországnak, illetve Izraelnek, a magyarokat üldözte. Ennek következtében érezte úgy Ágoston, hogy képtelen tovább Romániában élni: 1986-ban áttelepült Magyarországra.
nol.hu/cikk/471652/
AgentUngur 2007.12.03. 10:57:35
Ami meg a keménykedést illeti: ok nélkül, értelmetlenül nem kell. De azt látni kellene: Bukaresttel szemben csak a valamit valamiért elv működik (ezt csinálta sokkal, de sokkal jobban OV, valaki félreértette, én a 98-2002 közötti románpolitikát sokkal életszerűbbnek tartom), a biankó csekkek átadása nem.
AgentUngur 2007.12.03. 11:08:04
A népszabóság cikkének egyéb elemeivel természetesen nem értek egyet, a román legendárium lebontása csak egy szűk értelmiségi réteghez köthető, ami semmiféle hatással sincs sem a politikai elit, sem a népesség gondolkozásásra.
dowNLoad 2007.12.03. 22:17:03
bill, mondom magyart és tehetségest!! ne egy pufajkás alkoholista törpét! (milyen kiemelkedő eredményt ért el gyufa?) Ha elérte volna, hogy a románok adjanak annyi jogot az ott élő magyaroknak mint az osztrákok az ott élő szlovéneknek akkor most lehetne szobra, és mindenki minden idők legjobb külügyminiszterének nevezné. (románok Eu csatlakozása semmit sem változtatott ezen, mert balf@szok/tehetségtelenek voltak a mgyar diplomaták, csak emlékeztetnék mindenkit, hogy Csausesku-t vagány, bátor antikommunistaként tartották számon az USÁ-ban)