50 éves a Trabant - Honecker bosszúja
2007. november 07. írta: Szathmáry

50 éves a Trabant - Honecker bosszúja

Honecker bosszúja. Ez volt édesapám szavajárása mindig, amikor a saját bejáratú Zsiguli 1200-asunkkal az M7-es érdi emelkedőjén beértünk egy Trabant Limuosine-t. Siettünk persze mert meleg volt és várt már minket a Balatonföldvári SZOT-üdülő.  (Könycseppek letöröl... Tárgyra tér.)
Fél évszázaddal ezelőtt  1957. november 7-én mutatkozott be az NDK-ban a Trabant. Ki lehet találni hogy miért. Hát persze! Ezzel akarták a drága kelet-német tezsdvéreink megünnepelni a Nagy Októberi Szocialista Forradalom 40. évfordulóját.
Anélkül, hogy belegázolnék az autószakik területére, megjegyzem, hogy a típust már 1955-ben gyártani kezdték, csak akkor még nem Trabant névvel és nem a jellegzetes S alakú emblémával. Az első hivatalos Trabant a NOSZF évfordulóján gördült le a zwickaui gyár szalagjáról és indult el világhódító útjára. A Trabant név "kísérőt/útitársat" jelent, ezzel utaltak a DDR-es elvtársak a szovjet szputnyik programra. A Trabiból több mint hárommilió példány született. A legnépszerűbb a  601-es  széria volt, melyet  1964 és '89 között  majd'  2 millió 800 ezer példányban gyártottak le. A létező szocilaizmus létező jelképe csak röviddel élte túl a német újraegyesítést. Eltűnt oda, ahova való volt. Persze emléke örökké velünk marad.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr74221460

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dolphin 2007.11.07. 16:36:27

A kapitalistak csak mindig irigyek voltak, hogy a kommunista jomunkasemberek kepesek voltak ket utemben megoldani azt, amit ok keptelenek voltak negy utemnel kevesebbol!

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2007.11.07. 17:03:04

Tavasszal a brandenburgi kapu mellett levő szuvenírboltban vettem két kis játéktrabantot.

Kínaiak gyártották a játéktrabantokat.

Így múlik el a világ dicsősége ... :-/

toros 2007.11.07. 17:27:49

A maga idejében, a maga kategóriájaban ez nem volt egy rossz autó. Azóta persze ez a kategória már nem is létezik, de az eredeti Fiat 500-assal, vagy akár a kispolszkival összevetve már nem volt egy rossz autó.

Ötvenig kellemesen lehetett vele közlekedni, a helykínálata a méretéhez képest nem volt rossz, használható csomagtere volt, a megbízhatósága egyáltalán nem volt rossz a konkurenciával összevetve, a kormányváltó kényelmes megoldás tulajdonképpen. Szóval a helyén kezelve nem egy rossz darab - persze már a hetvenes évek végére menthetetlenül elavult, ehhez képest még majd' két évtizedig gyártották... tipikus k-európai dolog.

Makata 2007.11.07. 17:54:40

NEKEM is volt! Megbizható sokszor könnyen szerelhető,barkácsolóknak jó. Amire viszont rájöttem! A könyékkürt AZBESZT szigetelése sokaknak segített a tüdőrák kialakulásában. Azonnal kicseréltem 1993-ban. Ez volt Honekker BOSSZÚJA!

micky 2007.11.07. 18:09:45

Nekem is volt,- nem telt Ladára- a maga idejében a maga helyén, idejében, megfelelt, bejártam az országot vele. Ez is képes könnyeket csalni!!!

Makata! Mi lenne az a könyékkürt ?
Esetleg a fűtődob?

edugard 2007.11.07. 18:24:48

A trabant az még most is jó autó

UGYAN ODA visz engem, mint a drága férjem MÉREGDRÁGA-VÉREXTRÁS renault-ja.

dowNLoad 2007.11.07. 19:04:58

Ha esetleg fejlesztették volna, mondjuk 10évente legalább. ma lehetne benne 500cm3-is turbódízel+elektromotorok a kerekekben, fékezésnél visszatáplálással az akkukba, menne 2-3literrel 100km-t, a SMART helyett tarolhatna a piacon, főleg ha max.1,5milliós áron adnák. (persze a külső is 21sz.i lenne) De akkor a VW Lupo, Smart a kutyának sem kellene! (így sem)

mildi 2007.11.07. 19:24:31

jó a trabant, nem unatkoztál hétvégén, tuti volt vele vmi bütykölni való mindig..:D ha a mostani kocsival történik vmi, a szervíz csatlakoztatja a számítógépre...

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2007.11.07. 21:12:15

Ma hosszan gondolkoztam azon, hogy a keddi vagy a pénteki Népszabadságban voltak benne a Merkur sorszámok. Új Trabantra mennyit kellett várni?

prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.07. 21:21:04

Van némi képzavar az elején: a balatonföldvári SZOT-üdülő felé az érdi emelkedőn LEFELÉ kell menni :)

Egyébként bővebben meg:
prokee.blog.hu/tags/50years

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2007.11.07. 21:46:59

Kedves prokee!

Ha át akarsz menni egy dombon előbb fel kell menjél rá, hogy utána le is tudjál jönni. Az érdi emelkedővel is így van. Ahogy az M1-M7 kettéválik a Balaton felé, az út elkezd meredeken emelkedni. Na ez az érdi emelkedő. Ennek persze van másik iránya is Budapest felé.
Lehet, hogy te nem emlékszel, de a 70-es, 80-as években nyári szombat délelőttökön ennek az útszakasznak a leállósávja tele volt Balaton felé "igyekvő" lerobbant autókkal. Vasárnap este meg a másik oldal ugyanígy.
Egy Trabantnak, kispolszkinak komoly kihívás volt mind odafele, mind visszafele.

trabis 2007.11.07. 21:49:43

Azért a cikkírónak nem kéne fikáznia a trabantot, a szüleimnek is az volt (utána nekem is ), nem futotta mindenkinek Ladára meg SZOT-üdülőre! :-) Mi speciel Romániát, Bulgáriát, NDK-t is megjártuk vele! Tényleg! Nem tud valaki egy jó állapotú trabit reális áron?

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2007.11.07. 21:54:58

Kedves trabis!

Természetesen nem akartam senkit és semmit sem fikázni. A saját nyomorunkról akartam csak megemlékezni.

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.07. 21:58:11

Mondjatok még egy olyan kocsit, amiből egyedül, segítség nélkül, az út szélén ki lehetett emelni a motort és ki lehetett cserélni a kuplungtárcsát...

Mi vagy két évtizeden át hajtottuk, egy-két típushibán (kipufogóY-törés, kuplungtárcsa-szakadás, gyakori gyertyacserék) kívül egyszer romlott el, amikor anyám tiszta benzint tankolt bele. Hazavágta a főtengelyt, de húszezerből azt is megúsztuk.

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.07. 22:01:59

"Mi speciel Romániát, Bulgáriát, NDK-t is megjártuk vele"

Na ja, nekünk a leghosszabb út Jaltába vezetett, oda-vissza 5000 km, 10 nap alatt, 90-es végsebesség mellett :-).

prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.07. 22:18:49

Szathmáry:

Érden laktam, most meg Százhalombattán. Soxor megjártam az érdi emelkedő Pest felé eső részét, nagyrészt Trabanttal. Mármint vezettem, nem hátul ültem kispárnán. És bizony az odafelé út nem okoz gondot egy Trabantnak.
A visszafelé jövő viszont igen, mert lényegesen hosszabb, és egyszerűen elvész a lendület.

Persze ez igazából pont mindegy, tetszik az írás, nem belekötni akartam, csak (mint naponta erre közlekedő) feltűnt a képzavar :)

prokee · http://blog.prokee.hu 2007.11.07. 22:21:01

"Új Trabantra mennyit kellett várni?"

Nálunk max. 5 évet, de ez is csak csúcsidőben ÉS Universal (=kombi) esetén. A közhitben élő 12 éves várakozás csak az NDK-ban volt igaz, de ott nagyjából folyamatosan.

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2007.11.07. 22:32:14

prokee!

Ok. Vettem. -:)
Egyébként arra emlékszel, hogy az érdi emelkedőre (ahogy Bp. felé jövünk) hatalmas PAX feliratot raktak ki fenyőfákből? Ma már szinte észrevehetetlen.

Merkur téma: Én nem emlékszem pontosan, hogy mi mennyit vártunk a Skoda 120-ra, de az jópár év volt. Vettük a népszabit (na erre sem emlékszem, hogy a keddit vagy a péntekit) és szugeráltuk a Merkur sorszámait.

Megmondtam má nemértő? 2007.11.08. 00:01:43

Az okostojás cikkíró figyelmébe ajánlom, ha az érdi emelkedőnél a Zsigulijával beért egy Trabantot, akkor (akár meleg volt akár nem), de Budapest felé haladt, és nem Balatonfüredre.
Valamint, a magyar nyelvtan szabályai szerint, valaki vagy Balatonfüredre siet a SZOT üdülőbe, vagy a balatonfüredi SZOT üdülőbe. Kis b van és nagy B, de közepes nincs.

G. Lóci 2007.11.08. 00:50:54

"Lehet, hogy te nem emlékszel, de a 70-es, 80-as években nyári szombat délelőttökön ennek az útszakasznak a leállósávja tele volt Balaton felé "igyekvő" lerobbant autókkal. Vasárnap este meg a másik oldal ugyanígy."
Én nem így emlékszem. Persze én akkor már nem voltam gyerek, és nem a mesék világában éltem.

"Egy Trabantnak, kispolszkinak komoly kihívás volt mind odafele, mind visszafele."
Ez meg szimplán nem igaz.
A Trabinál strapabíróbb, üthetőbb munkagépet nemigen lehetett találni (a mostaniakról meg már nem is beszélek). És hogy mennyire bírta az emelkedőt is: volt 600 köbcentis kategória a rallye-kon. Rengeteg Trabant indult, és mind végig is ment. Kicsit meredekebb és rosszabb talajú helyeken, mint az érdi emelkedő.

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2007.11.08. 00:56:43

Kedves Megmondtam má nemértő?

A kis b, nagy B jogos. Az érdi emelkedő nem. A fenti témát néhány hozzászólással ezelőtt kiveséztük. Az emelkedő mindkét oldalról emelkedő. Örülök, hogy nem csak én vagyok okostojás. Vannak nálam is okostojásabbak -:)
De ha már okostojáskodunk akkor tessék figyelmesen olvasni! Nem Balatonfüredről volt szó, hanem Balatonföldvárról.
Ja még valami okostojáskodás: a balatonfüredi SZOT üdülő, az balatonfüredi SZOT-üdülő.

gloire 2007.11.08. 01:16:26


Mi Stugártig mentünk vele, és vissza is jött,
sőt Ulmon végigvontatott egy 120-as skodát,
karavánunk másik tagját. Na az mindig beteg volt,
szemben a trabival ami csak négyszerszer robbant le.
Szóval három nap alatt ott is voltunk .) rendesen a sztráda
mellett sátoroztunk, reggel kelés, aztán suhanás...



Megmondtam má nemértő? 2007.11.08. 01:37:29

Kedves Szathmáry!
Ha egy kicsit is tudtatok volna élni annak idején, nem a balatonföldvári SZOT-üdülőbe mentek, hanem a balatonfüredibe.
Oké elnéztem. A kötőjelet is. (Ennek ellenére sem adom fel, ha valaki ír - írjon helyesen, az internet, az un. chat-en tapasztalható virtuális-szmájlis pongyolaság kiborít...!)
Másrészt, lehet, hogy az emelkedő-dolgon veséztetek valamit korábban, de ha még most is azt hiszed, hogy Budapest felől haladva a Balaton felé Érdnél emelkedő van, akkor földrajzból is bukó...
A kedvenc SZOT-üdülődbe Budapestről indulva, Érdnél egy lejtőn kell tovahaladni az autópályán, ezen nincs mit beszélni.

gloire 2007.11.08. 01:44:31


Ne viccelj már elvigyelek egyszer? Az "érdi emelkedő" az fogalom.
Érd elött van, így hívják-hívták mindig is.

Megmondtam má nemértő? 2007.11.08. 01:51:57

Ember! Gloire!
Ez logikai-földrajzi bukfenc! Ha te lefelé mész valahol, azt mondod, hogy emelkedő??

Másrészt, nincs olyan önálló földrajzi név, hogy "Érdi Emelkedő", tehát, ha fölfelé megy az ember, Bp. felé, lehet emelkedőnek hívni (mert az is), de ellenkező irányban ez egy lejtő.
Gondolkozzunk már!

gloire 2007.11.08. 02:01:34


Jártál már arra?

"A forgalom az érdi emelkedő után megindul, de Zamárdi előtt, ahol az autópálya véget ér, ismét torlódnak a járművek - mondta el Lukács Anita helyettes ..."

"Érdi emelkedő volt az első „komolyabb” megpróbáltatás, amelyet mindenki, mondhatni simán vett, tudván, hogy hatalmas
lejtő vár ránk. ..."

"Az érdi emelkedő 160-180-al minden erőlködés nélkül teljesíthető, sőt még gyorsul is."

"Ilyen az Érdi emelkedő az M7 22-es km-énél. Tehát a 2 km távolságot ami a két dombocska között van úgy lehetett volna lejtővel megoldani, ha elmegy délre a ..."

"És jött a rettenet, amitől már elinduláskor féltem: érdi emelkedő! A legvégén egyesben csorogtam a tetején, de sikerült megmászni! ..."

"6-os út mentén, Dunaújváros felé, a nagy érdi emelkedő után balra az épűlő körforgalomnál...."

Megmondtam má nemértő? 2007.11.08. 02:14:24

Amikor egy emelkedőn egyesben csorog valaki (de sikerül megmászni)... az fölfelé megy vagy lefelé? És a többi.

Egyébként hetente kétszer járok arra (manapság), de évekig volt, hogy minden nap onnan jártam be Bp-re a 44-es km-kőtől... úgyhogy nyugodtan abba lehet hagyni a buta nagyképűséget t.i. "jártál már arra?"
Deciki.

gloire 2007.11.08. 02:28:11


Akkor valószínüleg nem érted. Az egy domb, Érd mellett.
Mind két oldalról fel kell rá menni, hogy utána lefelé mehess.
Ez eddig meg van? Na most a dombnak a Budaörs felőli oldala
jóval meredekebb (vagy lejtősebb) és szinte nyíl egyenes.
Ezt nevezik "érdi emelkedőnek".
Természetesen a domb másik oldala is egy érd közeli emelkedő
autópálya szakasz, de annak nincs ilyen közkeletű, neve.

Noir · http://blog.noir.hu 2007.11.08. 05:55:36

Amit fel nem fogok.
Nem arrol van szo, hogy erdi emelkedo vagy nem. Egyszeruen csak imad kotekedni. Ha nem teszi rosszul erzi magat. S sajnos az ilyen tipusu embereknek irhatsz akarmit. Nem lesz igazad. Csak neki!
De, hogy ez neki miert jo? Biztosan itt eli ki mindazt amit elnyomnak otthon, munkahelyen, stb..

lujo2 2007.11.08. 06:14:44

Én hálás szívvel gondolok rá, talán mert fiatalságomhoz kötődik, és elfeledve, hogy zajos, kényelmetlen volt. A Keleti tengertől Görögországig, Amszterdomtól, Párizson át Isztambulig fél Europát bejártuk vele. Igaz, nem volt agyonhajtva, csak nyáron használtuk, és minden túra előtt alaposan átnéztük. Szerettem törődni vele, meg szerelgetni, amit a mai agyonbonyolított autókon már nem tehetek meg. Útközben, nekem, soha, semmi bajom nem volt vele.

kannnibál 2007.11.08. 06:41:42

Valahogy mindenhol akad valaki ,aki önkéntes alapon tanítja a többieket ,hol földrajzra,hol helyesírásra.

Edugard 2007.11.08. 08:22:42

Huha de király!
a sok múlt időből azt vélem felfedezni, hogy ilyen (nekem) drága csodajárgánnyal, mint a trabink már csak ÉN közlekedem.

nemsokára turistalátványosság leszünk! (én és a trabi(m)

Téglagyári Megálló 2007.11.08. 09:41:19

A kilencvenes években sokkal inkább az IFA-knak járt ki a "Honecker bosszúja" megnevezés.

ergé 2007.11.08. 10:25:33

Hadd szóljak már én is bele az emelkedett vitába: az "érdi emelkedő", az bizony igenis FOGALOM :) Mindegy, hogy le- vagy felmegyünk rajta.

Siófokiak lévén a mi családunk is igen gyakran megjárta oda-vissza a Balaton-Pest utat. Még születésem előtt apámnak volt egymás után három ! Trabantja. Ő is mesélte, hogy volt, amikor nem tudott felmenni az emelkedőn (ez a Balaton felől Pest felé vezető oldalon volt).

PS: ha ma építenék az M7-est, biztos több kilométeres viaduktokat és alagutakat építenének az elvtársak Érd köré...

Megmondtam má nemétő-nek pedig egy enyhébb Subbacultcha-féle faszkorbács jár az idegesítő kötekedésért ;)

serial_killer 2007.11.08. 15:36:05

Nekem is volt Trabim anno, kettő is. Én mind a kettőt nagyon szerettem. Amíg benzin volt a tankban, és egy pár tartalékgyertya a csomagtartóban, addig bárhová elvittek. Egyébként a totalcar.hu-n tegnap olvastam egy nagyon jó cikket a Trabantról, és az évek során végrehajtott fejlesztési kísérletekről. Rengeteg képpel illusztrálva. Arról nem a Trabant és a zwikaui fejlesztők tehetnek, hogy szegény maradt olyan amilyen. Ettől függetlenül: Trabant rulez :)

brz-095 · http://www.trabiorr.lapunk.hu 2011.06.29. 19:41:12

Sziasztok!
Én nagy szociautós vagyok. Volt a családunkban Pobeda, Zsiguli, Trabant...

Viszont, ahogy olvastam, sok jelenlegi, és volt Trabant tulajdonos írt. Akinek van kedve, nézze meg a weblapom:
www.trabiorr.lapunk.hu

Trabiorr
süti beállítások módosítása